1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-225 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 2 • Strona 1 z 1

U-225 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 31.05.09, 12:05

U 225 Typ VIIC - Historia Rozszerzona

Stocznia: F.Krupp Germaniawerft AG, Kiel-Gaarden
Numer zamówienia: 655
Zamówienie: 15.08.1940
Położenie stępki: 03.09.1941
Wodowanie: 28.05.1942
Wcielenie do służby: 11.07.1942
Numer pocztowy: M 10 643

Przebieg służby:
11.07.1942 - 31.12.1942 - 5 Flotylla U-bootów, Kiel (szkolenie załogi)
01.01.1943 - 15.02.1943 - 1 Flotylla U-bootów, Brest (okręt bojowy)
15.02.1943 - Zatopiony na Północnym Atlantyku (pozycja 55.45N, 31.09W) bombami głębinowymi przez brytyjski samolot B-24 Liberator S ze 120 Sqn RAF.

Dowódcy:
11.07.1942 - 15.02.1943 - OL Wolfgang Leimkühler

Liczba patroli: 2

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 1 (5.273 ton)/4 (24.672 ton)

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Okres służby U 225 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych:
12.07. - 01.08.1942 - Kiel - szkolenie załogi i próby morskie w ramach UAK Kiel.
02.08. - 03.08.1942 - R?nne/Borholm - próby hydrofonów w ramach UAG-Schall.
04.08. - 07.08.1942 - Danzig - próby i ćwiczenia w ramach UAG.
08.08. - 10.08.1942 - Pillau - szkolenie załogi.
11.08. - 14.08.1942 - Gotenhafen - próby sprawności działania broni torpedowej w ramach TEK.
15.08. - 17.08.1942 - Danzig - pobyt w stoczni Holm w celu przeprowadzenia drobnych prac naprawczych.
18.08. - 21.08.1942 - Hela - ćwiczenia na morzu w ramach AGRU - Front.
22.08. - 26.08.1942 - Danzig - pobyt w stoczni Holm w celu przeprowadzenia drobnych prac naprawczych.
27.08. - 15.09.1942 - Hela - ćwiczenia na morzu w ramach AGRU - Front.
16.09. - 10.10.1942 - Pillau - ćwiczenia w strzelaniu torpedami w ramach 26 Flotylli U-bootów.
11.10. - 16.10.1942 - Königsberg ? pobyt w stoczni Schichau.
17.10. - 31.10.1942 - Gotenhafen - ćwiczenia taktyczne w ramach 27 Flotylli U-bootów.
01.11. - 30.11.1942 - Kiel - pobyt w stoczni Germaniawerft w celu przeprowadzenia przeglądu i prac konserwatorskich przed rozpoczęciem służby operacyjnej.

Patrol 1 (05.12.1942 - 08.01.1943)
05.12. U 225 pod dowództwem Wolfganga Leimkühlera wspólnie z U 123 o godzinie 08:00 wypłynął z bazy w Kiel, by zgodnie z otrzymanym rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. Po wejściu na Rutę 15 o godzinie 12:25 doszło do spotkania z mającym pełnić role eskorty trałowcem M 1902. Jeszcze tego samego dnia o godzinie 23:00 w związku z awarią detektora min na trałowcu okręty musiały stanąć na kotwicy. Następnego dnia o godzinie 09:12 (kwadrat marynarki AO 7274) detektor został naprawiony, co pozwoliło na kontynuowanie rejsu. W dniu 7 grudnia o godzinie 00:15 (kwadrat marynarki AO 4571) doszło wymiany eskorty ? w miejsce dotychczasowego trałowca przybyły dwa dozorowce V 205 i V 1705. Tego samego dnia w celu uzupełnienia zapasów paliwa i prowiantu o godzinie 18:00 okręty zawinęły do Marviken, które opuściły następnego dnia o godzinie 07:00. Z powodu fatalnych warunków pogodowych wkrótce po wyjściu z bazy oba okręty zmuszone były do niej zawrócić a którą po poprawie aury ponownie opuściły w eskorcie patrolowca NK 07 w dniu 9 grudnia o 10:35. W trakcie przedłużonego pobytu w Marviken na brzeg w ręce miejscowej żandarmerii wojskowej przekazany został oskarżony przez swoich kolegów o kradzież MtrGfr Rodammer. Prawie cztery godziny po wyjściu z bazy o 14:20 (kwadrat marynarki AN 3529) okręt patrolowy zawrócił do bazy zaś obie jednostki podwodne rozpoczęły indywidualny marsz w kierunku swoich rejonów operacyjnych. W dniu 16 grudnia odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
?Leimkühler i Schroeter kierować się do AL. 72.?.
Następnego dnia (kwadrat marynarki AL 2760) nadano do dowództwa meldunek pogodowy o następującej treści
?Wiatr SW 3 - 4, widoczność 5 mil , głęboko rozbudowane chmury, sztorm?.
Tego samego dnia na skutek uderzenia przez falę, która wtargnęła na pomost złamania ręki doznał jeden z wachtowych MtrGfr Johann Roith. Trzy dni później 20 grudnia odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
?U 123, U 225, U 659, U 440, U 260, U 406, U 441 i U 757 utworzą grupę Spitz. W następującej kolejności dnia 23.12, godz. 00:00 obsadzać obszar od AL. 4845 do 8541.?.
W dniu 23 grudnia z godnie z rozkazem U 225 zajął pozycję w kwadracie marynarki AL 4881. Dwa dni później o godzinie 11:55 osiągnięto kolejną pozycję przypadającą na kwadrat marynarki AK 9691. Następnego dnia o godzinie 17:50 odebrano meldunek U 664 o kontakcie z nieprzyjacielskim konwojem, którym ONS-154, w stronę którego pozycji niezwłocznie się skierowano. W dniu 27 grudnia o godzinie 11:49 (kwadrat marynarki BD 6643) wykonano alarmowe zanurzenie na głębokość A+40 (120 metrów) przed dwoma nadpływającymi niszczycielami, które w wykonanym następnie ataku zrzuciły siedem bomb głębinowych, które eksplodowały w bezpiecznej odległości. O 13:20 okręt znalazł się na peryskopowej a wkrótce potem doszło do kontaktu z meldowanym przez U 664 konwojem, o którym po wynurzeniu zameldowano dowództwu. Aż do zapadnięcia zmroku Wolfgang Leimkühler podążał za celem, by o godzinie 21:35 w kwadracie marynarki BD 6835 przystąpić do ataku wystrzeliwując w kierunku dostrzeżonego tankowca, którym był należący do brytyjskiego armatora Tankers Ltd z Londynu Scottish Heather (7.087 ton) dwie torpedy z których trafiła tylko jedna (w śródokręcie) powodując jego uszkodzenie. Storpedowana jednostka parę minut przed trafieniem zakończyła operację podawania paliwa na kanadyjską korwetę HMCS Chilliwack. O 21:43 okręt Leimkühlera rozpoczął drugie podejście w celu dobicia uszkodzonego statku, w trakcie którego został wykryty i zmuszony do alarmowego zanurzenia oraz pobytu pod wodą do 23:06 przez jednostki eskorty (jedną z nich była korweta HMCS Chilliwack). Uszkodzony tankowiec utrzymał się na powierzchni i odholowany został do portu w Clyde. Następnego dnia o 16:50 (kwadrat marynarki BD 9552) poszukujący konwoju U 225 odebrał pochodzący z U 123 meldunek o kontakcie z ONS-143. Czterdzieści minut później o 17:30 przebywający na pomoście okrętu wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu trzech innych U-bootów, którymi były: U 406, U 440 oraz U 664. Pięć minut później (kwadrat marynarki BD 9824) nawiązano kontakt z meldowanym konwojem. O godzinie 22:02 i 22:03 (kwadrat marynarki BD 9869) w kierunku jednego dużego i trzech małych frachtowców U 225 wystrzelił łącznie pięć torped z których: dwie zatopiły należący do brytyjskiego armatora Ulster SS Co Ltd (G. Heyn & Sons Ltd) z Belfastu frachtowiec Melmore Head (5.273 ton), jedna uszkodziła należący do brytyjskiego armatora Alfred Holt & Co z Liverpoolu frachtowiec Ville de Rouen (5.598 ton), który został dobity przez U 662 (typ VIIC) a pozostałe dwie chybiły celu. Po ponownym załadowaniu torped do wyrzutni o godzinie 23:53 (kwadrat marynarki BD 9768) wystrzelono kolejne pięć torped celując tym razem w statek o tonażu: ca. 7.000 ton, o tonażu ca. 5.000 ton i dwóch po ca. 4.000 ton każdy, które uszkodziły:
- należący do brytyjskiego armatora Houlder Brothers & Co Ltd z Londynu frachtowiec Empire Shackleton (7.068 ton), który następnego dnia został dobity przez U 123 (typ IXB) i U 435 (Typ VIIC).
- należący do belgijskiego armatora Compagnie Financiere Belge des Petroles (Petrofina) SA z Antwerpii tankowiec President Francqui (4.919 ton), który pomiędzy godziną 07:24 i 07:28 następnego dnia został bezskutecznie zaatakowany przez U 336 (typ VIIC).
Dwie minuty po wystrzeleniu torped okręt Leimkühlera został wykryty i zmuszony do wycofania przez niszczyciel i dwa statki z konwoju, które otworzyły w jego kierunku ogień. Po północy 29 grudnia U 225 zszedł zanurzenie w celu przepłynięcia pod konwojem. W trakcie wykonywania tego manewru okręt został wykryty i bezskutecznie zaatakowany bombami głębinowymi przez jedną z jednostek eskorty. Dwanaście minut później usłyszano najpierw odgłos eksplozji torpedy a następnie odgłosy tonięcia statku handlowego, którym był frachtowiec Zarian (4.871 ton) zatopiony przez U 591. Pomiędzy godziną 01:45 a 06:20 (kwadrat marynarki BD 9845) na podążającym za konwojem U 225 załoga ponownie załadowała wyrzutnie torpedowe oraz przeładowała do wnętrza okrętu zapasowe torpedy z umieszczonych pod pokładem wodoszczelnych zasobników. O godzinie 07:00 Wolfgang Leimkühler rozpoczął podejście do podążającego za konwojem uszkodzonego tankowca w celu jego dobicia. Półgodziny później okręt zszedł w zanurzenie a o 08:13 ł z wyrzutni nr III wystrzeli torpedę, która trafiła w część dziobową tankowca, którym okazał się być uszkodzony wcześniej belgijski President Francqui, który po tym trafieniu zastopował. O 09:00 U 225 znalazł się na powierzchni a pięćdziesiąt minut później ponownie zszedł pod wodę w celu wystrzelenia z wyrzutni rufowej kolejnej torpedy, co zostało jednak udaremnione przez wykrycie jej defektu. O godzinie 10:31 zarejestrowano eksplozję torpedy a pięć minut później ponownie znaleziono się na powierzchni nie odnajdując już tankowca tylko szalupy z jego załogą, z których do niewoli wzięto kapitana G. Bayot. Dwadzieścia cztery minuty później o 10:50 doszło do spotkania z U 336, którego dowódca zameldował o dobiciu wrogiego tankowca. W przesłanym następnie do dowództwa meldunku z przebiegu patrolu Wolfgang Leimkühler zgłosił zatopienie 5,5 statku o tonażu ca. 32.000 ton oraz o uszkodzeniu trzech kolejnych o tonażu ca. 16.000 ton. O 11:44 okręt został zmuszony do wykonania alarmowego zanurzenia oraz pobytu pod wodą do godziny 12:49 przez nadlatujący nieprzyjacielski samolot. Po południu o 15:30 przebywający na pomoście okrętu wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu smugi dymu a wkrótce potem sylwetki samotnego statku, którym okazał się być pomocniczy okręt HMS Fidelity (2.456 ton), w stronę którego następnie się skierowano płynąc w zanurzeniu. O 16:45 w związku z utratą kontaktu wzrokowego utrzymywanego przez peryskop U 225 zmuszony był wyjść na powierzchnię w celu jego odzyskania. Dwanaście minut później okręt Leimkühlera po raz drugi musiał wykonać alarmowe zanurzenie przed nadlatującym samolotem, tym razem pozostając pod wodą do godziny 18:30. Wkrótce po wynurzeniu odebrano depeszę z BdU o następującej treści:
?Leimkühler dobra robota. Wracać do bazy. Przekazać nadwyżkę paliwa na U 615.?.
O 21:38 (kwadrat marynarki BD 9873) w kierunku statku z którym mimo pobytu po wodą nadal utrzymywano kontakt akustyczny wystrzelono z wyrzutni rufowej torpedę, którą po wykryciu defektu podczas ataku na belgijski tankowiec w międzyczasie naprawiono a która minęła cel. W dniu 31 grudnia o godzinie 17:30 (kwadrat marynarki BD 9751) zgodnie z planem doszło do spotkania z U 615 z którego dowódcą ustalono, że z powodu złego stanu morza obie jednostki skierują się w stronę pozycji przebywania U 117. W dniu 2 stycznia o godzinie 19:00 (kwadrat marynarki BD 9482) w związku z brakiem kontaktu z U 117 rozpoczęto podawanie paliwa na U 615, które zakończono o godzinie 23:00 po przekazaniu 22m3. Sześć dni później ósmego stycznia o godzinie 08:41(kwadrat marynarki BD 9482) doszło do spotkania U 225 z jednostkami eskorty, w towarzystwie których o godzinie 13:00 osiągnięto bazę w Breście, kończąc trwający pięć tygodni patrol (35 dni). W trakcie jego trwania okręt przepłynął 4.627 mil morskich na i 141 mil morskich pod powierzchnią.

Patrol 2 (02.02.1943 - 15.02.1943)
02.02. U 225 pod dowództwem Wolfganga Leimkühlera o godzinie 15:00 wypłynął z bazy w Breście, by zgodnie z otrzymanym rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. Trzy dni później 5 lutego odebrano w dowództwie depeszę od przebywającego w kwadracie marynarki BE 64 z U 225 z informacją o sforsowaniu zatoki Biskajskiej. W dniu 7 lutego okręt Leimkühlera nadał do dowództwa dwa meldunku pogodowe, jeden o godzinie 00:49 w kwadracie marynarki BE 28 i drugi o godzinie 15:21 w kwadracie marynarki BE 24. W dniu 11 lutego BdU nakazało dowódcy U 225 aby wspólnie z innymi U-bootami utworzył do godziny 12:00 dnia 14 lutego zgrupowania Ritter, którego linia patrolowa miała być rozciągnięta od kwadratu marynarki AK 3784 do AL 4711. Głównym celem przemieszczającego się z prędkością 5 węzłów kursem 235 stopni zgrupowania był meldowany przez B-Dienst konwój HX-226. Następnego dnia płynący na powierzchni (kwadrat marynarki AK 5393) U 225 został wykryty i zaatakowany a w następstwie tego zatopiony wraz z całą załogą przez brytyjski samolot B-24 Liberator S należący do 120 Sqn RAF.

Uwagi:
a.) Poprzednia wersja losów okrętu mówiła, że w dniu 21 lutego padł on na Północnym Atlantyku (pozycja 51.25N, 27.28W) ofiarą ataków bombami głębinowymi amerykańskiego kutra straży granicznej USS John C. Spencer. W rzeczywistości amerykańska jednostka zaatakowała U 604 (typ VIIC), który nie odniósł jednak żadnych uszkodzeń.

Członkowie załogi U 225 polegli w dniu 15.02.1943 (w kolejności alfabetycznej):
Alke Ernst MaschGfr 20.01.1923
Bauer Wilhelm OMasch 07.05.1915
Benentreu Josef MaschGfr 31.05.1923
Berger Friedrich MechMt 25.07.1919
Betz Johann-Nikolaus MechGfr 19.10.1923
Bock Gerhard MtrGfr 27.04.1923
Bogutzki Alois MaschGfr 03.04.1922
Bollow Eberhard FkOGfr 15.07.1923
Bransch Heinz Mtr.I 22.06.1923
Butscher Maximilian KpLt.ing 27.07.1910
Czech Alfred MtrOGfr 06.12.1921
Dietrich Richard MaschGfr 28.12.1920
Dinkelmann Dieter Lt.z.S 30.01.1921
Engel Erich MaschGfr 04.08.1924
Eurlings Robert MaschGfr 05.11.1923
Forstreuter Kurt Mtr.II 16.12.1923
Görigk Leo MaschGfr 05.12.1923
Grohner Reinhold MaschGfr 10.04.1924
Güldenpfennig Richard OMaschMt 27.04.1915
Hasseberg Karl-Ernst FkOGfr 25.12.1922
Heilwagen Heinrich FkMt 04.09.1917
Heinig Günter MechOGfr 11.01.1924
Heinzelmann Karl OFkMt 18.02.1920
Höfer Horst MaschMt 24.02.1922
Huckemann Rudolf MaschGfr 16.02.1923
Hübner Paul OMasch 27.02.1917
Karla Franz BtsMt 15.05.1918
Kukulies Willy OStrm 02.09.1913
Kurz Walter MaschMt 07.06.1919
Lacher Gerhard MaschGfr 20.03.1924
Leimkühler Wolfgang OLt.z.S.01.09.41 10.08.1918
Lintz Fritz MtrGfr 07.07.1922
Mildenberger Hugo BtsMt 17.02.1919
Moritz Walter MaschMt 23.11.1919
Müller Hans-Otto Lt.z.S 22.01.1922
Prüssner Friedrich BtsMt 26.10.1917
Remark Wilhelm MtrOGfr 12.01.1922
Rieger Alfred MaschGfr 14.03.1923
Roith Johann MtrGfr 22.09.1922
Schäfer Wilhelm MaschGfr 22.01.1922
Schönsteiner Georg MtrGfr 04.07.1922
Schuhmacher Ferdinand BtsMt 31.07.1920
Seifahrt Werner-Fritz MaschMt 01.11.1919
Senkpiel Willi MtrOGfr 08.02.1922
Stapel Julius MtrGfr 27.01.1922
Wiese Gerhard MaschMt 24.10.1919

Bibliografia:
http://uboat.net
http://www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U-225 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 06.11.11, 07:42

Witam
Zapraszam do zapoznania się z poprawioną i rozszerzoną historią operacyjną U 225.
Pozdrawiam Brodołak
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów


Posty: 2 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

cron