1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-224 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 3 • Strona 1 z 1

U-224 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 31.05.09, 12:04

U 224 Typ VIIC - historia rozszerzona

Stocznia: F.Krupp Germaniawerft AG, Kiel-Gaarden
Numer zamówienia: 654
Zamówienie: 15.08.1940
Położenie stępki: 15.07.1941
Wodowanie: 07.05.1942
Wcielenie do służby: 20.06.1942
Numer pocztowy: M 05 768

Przebieg służby:
20.06.1942 - 31.10.1942 - 5 Flotylla U-bootów, Kiel (szkolenie załogi)
01.11.1942 - 13.01.1943 - 7 Flotylla U-bootów, St. Nazaire (okręt bojowy)
13.01.1942 - Zatopiony na zachód od Algieru (pozycja 36.28N, 00.49E) bombami głębinowymi i taranowaniem przez kanadyjską korwetę HMCS Ville de Quebec.

Dowódcy:
20.06.1942 - 13.01.1943 - OL Hans-Carl Kosbadt

Liczba patroli: 2

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 2 (9.535 ton)/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Okres służby U 224 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych:
21.06. - 23.06.1942 - Kiel - szkolenie załogi.
24.06. - 10.07.1942 - Kiel - próby morskie w ramach UAK Kiel.
11.07. - 12.07.1942 - R?nne/Borholm - próby hydrofonów w ramach UAG-Schall.
14.07. - 16.07.1942 - Danzig - próby i ćwiczenia w ramach UAG I m.in. próba prędkości na mili pomiarowej (w dniu 15 lipca podczas ćwiczeń płynący na głębokości 40 metrów U 224 zaplątał się na południe od Helu w nieznaną sieć z której po wynurzeniu i czterech godzinach wytężonej pracy własnymi siłami udało się uwolnić bez odniesienia żadnych uszkodzeń).
17.07. - 21.07.1942 - Gotenhafen - próby sprawności działania broni torpedowej w ramach TEK.
22.07. - 16.08.1942 - Hela - ćwiczenia na morzu w ramach AGRU - Front. (w tym też okresie przez 12 dni na okręcie odbywało się szkolenie kandydatów przewidzianych na stanowisko głównego inżyniera).
17.08. - 28.08.1942 - Pillau - ćwiczenia w strzelaniu torpedami w ramach 26 Flotylli U-bootów.
29.08. - 30.08.1942 - Danzig - drobne prace naprawcze. (w czasie ich wykonywania czasie radiowcy, sygnaliści i oficerowie zostali skierowani na dodatkowe szkolenie)
01.09. - 07.09.1942 - Pillau - ćwiczenia w dziennym i nocnym strzelaniu torpedami w ramach 26 Flotylli U-bootów (w trakcie ich trwania okręt wystrzelił łącznie 115 torped uzyskując 73% trafień w dzień i 68% w nocy).
09.09. - 18.09.1942 - Gotenhafen - ćwiczenia taktyczne w ramach 27 Flotylli U-bootów.
20.09. - 12.10.1942 - Kiel - pobyt w stoczni Germaniawerft i Deutsche Werft w celu przeprowadzenia przeglądu oraz prac konserwatorskich przed rozpoczęciem służby operacyjnej.

Patrol 1 (17.10.1942 - 09.12.1942)
17.10. U 224 pod dowództwem Hansa-Karla Kosbadta wspólnie z U 519, U 383 i U 412 wypłynął o godzinie 07:00 z bazy w Kiel, by zgodnie z otrzymanym rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. O 10:26 po wejściu na Rutę 15 doszło do spotkania okrętów z przerywaczem zagród minowych Spbr 131, w towarzystwie którego skierowały się w stronę Dużego Bełtu. Dwa dni później 19 października o godzinie 00:30 okręty zawinęły do bazy w Kristiansand, którą po uprzednim uzupełnieniu zapasów paliwa i smarów opuściły w eskorcie trałowca M 5207 o godzinie 07:00. Wkrótce potem od grupy odłączył się U 519, który skierował się do Imsen Bake. Tego samego dnia po osiągnięcie o godzinie 18:02 kwadratu marynarki AN 3123 trałowiec zawrócił do bazy a U 224 oraz U 412 rozpoczęły indywidualny marsz w kierunku swoich rejonów operacyjnych. W dniu 21 października o godzinie 11:40 (kwadrat marynarki AF 4891) okręt Kosbadta został wykryty i zmuszony do alarmowego zanurzenia oraz do pobytu pod wodą do godziny 12:43 przez nieprzyjacielski samolot, który dodatkowo ostrzelał go ogniem z działek pokładowych. Cztery dni później 25 października osiągnięto wymieniony w rozkazie kwadrat marynarki AL 1339. Następnego dnia o godzinie 12:20 (kwadrat marynarki AK 3632) przebywający na pomoście okrętu wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu wyłaniającego się za linii horyzontu masztu, należącego najprawdopodobniej do niszczyciela oraz smugi dymu mogącej pochodzić od nieprzyjacielskiego konwoju. Dwadzieścia cztery minuty później U 224 po raz drugi podczas tego patrolu został zmuszony do alarmowego zanurzenia i pobytu pod wodą do godziny 13:12 przez nieprzyjacielski samolot. Dwadzieścia trzy minuty po wynurzeniu o 13:35 (kwadrat marynarki AK 3483) okręt Kosbadta ponownie został zmuszony do zanurzenia i pobytu pod wodą do godziny 14:25, tym razem przez nieprzyjacielski niszczyciel oraz towarzyszący mu samolot. O 14:52 wachtowi ponownie zameldowali o dostrzeżeniu smugi dymu a wkrótce potem nieprzyjacielskiego konwoju (prawdopodobnie HX-212), o którym zameldowano dowództwu. Dwadzieścia minut później o 15:12 (kwadrat marynarki AK 3403) U 224 ponownie zmuszony był zanurzyć się uciekając przed nadlatującym samolotem. Wkrótce potem Hans-Karl Kosbadt rozpoczął podwodny marsz w kierunku konwoju. O godzinie 16:00 okręt wyszedł na dogodną pozycję do ataku ale zanim zdołał go wykonać został zmuszony do zejścia na głębokość A+60 (140 metrów), przez jedną z korwet, która skierowała się w stronę jego pozycji nie zrzucając jednak żadnych bomb głębinowych. Niedługo potem nieprzyjacielskie jednostki eskortowe rozpoczęły przeszukiwanie rejonu prawdopodobnego kontaktu, zmuszając Hansa-Karla Kosbadta do zręcznego manewrowania swoim okrętem. Po pewnym czasie utracono kontakt akustyczny z krążącymi na powierzchni jednostkami, co skłoniło dowódcę U 224 do wydania rozkazu wyjścia na peryskopową w celu przeprowadzenia obserwacji przez peryskop. W trakcie wykonywania tego manewru w momencie, gdy okręt znajdował się na głębokości A-20 (60 metrów) w bliskiej odległości od jego burt eksplodowała jedna bomba głębinowa zrzucona przez odpływający eskortowiec. Ostatecznie o godzinie 21:00 (kwadrat marynarki AK 3467) U 224 znalazł się z powrotem na powierzchni rozpoczynając poszukiwanie konwoju. Następnego dnia o godzinie 07:50 (kwadrat marynarki AK 3488) Hans-Karl Kosbadt zakończył jego poszukiwania. Dziesięć minut później odebrano pochodzący z U 436 meldunek o kontakcie z nieprzyjacielskim konwojem, którym okazał się być HX-212. W dniu 28 października o godzinie 05:45 (kwadrat marynarki AK 6597) przebywający na pomoście okrętu wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu na kursie od 0 do 5 stopni rozbłysków licznych pocisków oświetlających, w których stronę się niezwłocznie skierowano. O godzinie 19:19 (kwadrat marynarki AK 6632) skradający się na powierzchni U 224 zmuszony został do alarmowego zanurzenia przed nadpływającym niszczycielem, który w wykonanym następnie ataku zrzucił serię ośmiu bomb głębinowych. O 20:45 okręt znalazł się ponownie na powierzchni podążając za wracającym do konwoju niszczycielem. W dniu 29 października o godzinie 05:28 (kwadrat marynarki AL 4552) dostrzeżono sylwetkę samotnego statku, którym był maruder z konwoju HX-212, należący do kanadyjskiego armatora Merchant Marine Ltd z Ottawy frachtowiec Bic Island (3.921 ton). O godzinie 05:45 w kierunku frachtowca wystrzelono z wyrzutni nr I i III dwie torpedy, które minęły jednak cel. Pół godziny później o 06:15 w kierunku statku wystrzelono trzecią torpedę, która tym razem trafiła w śródokręcie powodując jego przełamanie na dwie części i zatonięcie niedługo potem (wraz ze statkiem na dno poszło 165 osób w tym 44 rozbitków ze statku Gurney E. Newlin oraz 77 ze statku Sourabaya). W trakcie tego ataku przebywający na pomoście II WO LT Schäfer został silnie uderzony przez falę, która wtargnęła na pomost, co spowodowało u niego stłuczenie barku i klatki piersiowej. O godzinie 17:28 (kwadrat marynarki AL 4539) wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu wrogiego statku oraz bratniego okrętu podwodnego, którym okazał się być U 436. Podczas rozmowy dowódców obu okrętów podwodnych ustalono, że zauważony statek, którym był należący do brytyjskiego armatora Sir William Reardon Smith & Sons Ltd z Cardiff frachtowiec Barrwhin (4.998 ton) z racji pierwszeństwa zaatakuje U 436. W dniu 20 października o 15:01 odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
?U 224, U 436, U 624, U 606, U 383, U 98 w następującej kolejności z prędkością marszową obsadzić obszar od AK 6531 do AK 6982. Okręty tworzą zgrupowanie Natter.?.
Głównym celem zgrupowania był konwój ON-143, który w dniu 4 listopada został wykryty przez U 92. W dniu 31 października osiągnięto wymieniony w rozkazie kwadrat marynarki AK 6531. W dniu 4 listopada U 224 zajął nową pozycję znajdującą się w kwadracie marynarki AK 9281 a o 19:32 (kwadrat marynarki AK 9285) ponownie spotkał się z U 436, co obaj dowódcy wykorzystali do wymienienia się informacjami. W dniu 9 listopada o 16:13 odebrano kolejną depeszę z BdU o następującej treści:
?U 521, U 522, U 84, U 704, U 624, U 753, U 224, U 454, U 383 i U 606 utworzą grupę Kreuzotter.?.
Trzy dni później 12 kwietnia o godzinie 16:00 (kwadrat marynarki AK 9954) przebywający na pomoście okrętu wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu samotnego statku, w stronę którego się natychmiast skierowano. O 21:35 (kwadrat marynarki AL 7481) w kierunku dostrzeżonej jednostki, którą okazał się być należący do panamskiego armatora Isbrandtsen SS Co frachtowiec Buchanan (5.614 ton) wystrzelono z wyrzutni nr III torpedę, która trafiła w cel powodując jego ciężkie uszkodzenie. Ponad godzinę później o 22:52 w kierunku opuszczonego przez załogę frachtowca wystrzelono kolejną torpedę, która trafiła go na wysokości maszynowni, powodując jego zatonięcie przez rufę o 23:08. Czternastego listopada o godzinie 19:00 (kwadrat marynarki AK 6868) na polecenie dowódcy rozpoczęto przeładunek do wnętrza okrętu zapasowych torped znajdujących się wodoszczelnych zasobnikach umieszczonych pod pokładem. Następnego dnia o 08:00 (kwadrat marynarki AK 6555) zajęto nową pozycję w zgrupowaniu a o 14:51 (kwadrat marynarki AK6558) doszło do spotkania z U 454, co obaj dowódcy wykorzystali do wymienienia się informacjami. Tego tez dni odebrano meldunek U 521 o dostrzeżeniu konwoju, którym był ONS-144. W dniu 16 listopada poszukiwania meldowanego poprzedniego przez U 521 konwoju w związku z brakiem jakiegokolwiek kontaktu zostały przerwane. Następnego dnia o godzinie 17:25 (kwadrat marynarki AK 5676) przebywający na pomoście okrętu wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu smugi dymu a wkrótce potem konwoju, którym okazał się być poszukiwany do niedawna konwój ONS-144, o którym niezwłocznie zameldowano dowództwu. O godzinie 01:35 osiemnastego listopada U 224 wykonał pierwsze podejście do konwoju w celu jego zaatakowania, udaremnione jednak przez wykonanie manewru zmiany kursu przez wszystkie statki konwoju. O 04:00 okręt wykonał drugie podejście do ataku, tym razem od prawej strony konwoju a pięćdziesiąt sześć minut później (kwadrat marynarki AK 4858) w kierunku dwóch najbliższych statków wystrzelił z wyrzutni dziobowych cztery odpalane pojedynczymi salwami torpedy oraz z wyrzutni nr V torpedę której celem była nieprzyjacielska korweta. Wszystkie wystrzelone torpedy chybiły jednak celu. O godzinie 05:30 płynący na powierzchni za konwojem okręt Kosbadta został wykryty i oświetlony granatami świetlnymi przez nieprzyjacielski niszczyciel, który zmusił go do zakończonej powodzeniem ucieczki, która jednak z kolei spowodowała utratę kontaktu z konwojem. O godzinie 11:19 w celu uzupełnienia paliwa Hans-Karl Kosbadt rozpoczął marsz do punktu tankowania ?Schnoor?. O 12:37 (kwadrat marynarki AK 4854) przebywający na pomoście wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu ostro zygzakującego samotnego frachtowca. Jeszcze tego samego dnia o 19:30 U 224 został zmuszony do alarmowego zanurzenia przez nieprzyjacielską korwetę. W dniu 23 listopada o godzinie 20:00 przybyto do położonego w kwadracie marynarki BD 4527 punktu spotkania z podwodnym tankowcem U 460, rozpoczynając oczekiwanie na jego przybycie. Przez cały następny dzień w rejonie w którym przebywano panowały złe warunki pogodowe, które skłoniły dowódcę do poszukania spokojniejszych wód, gdzie mógł przebywać też podwodny tankowiec. Dwa dni później 26 października o godzinie 13:20 (kwadrat marynarki BD 4535) dostrzeżono płynący kursem 324 stopni U 753. Prawie sześć godzin później o 18:19 (kwadrat marynarki BD 4589) doszło do spotkania z U 84, z którego otrzymano dokładne koordynaty nowego punktu spotkania z podwodnym tankowcem. Niecałą godzinę później o 19:06 doszło do spotkania z U 460 oraz z oczekującymi na pobranie paliwa U 606 i U 753. Dwudziestego siódmego listopada (kwadrat marynarki BD 4556) pomiędzy godziną 13:09 a 15:00 U 224 pobrał z podwodnego tankowca 30m3 paliwa. O 17:15 pobieranie paliwa rozpoczął U 454. Czterdzieści pięć minut później otrzymano z U 753 linę oraz wodoszczelny zasobnik na prowiant dzięki któremu rozpoczęto jego pobieranie z U 460, które o godzinie 20:00 z powodu zapadających ciemności przerwano. Wkrótce potem U 224 wspólnie z podwodnym tankowcem oraz U 454 i niedawno przybyłym U 106 rozpoczął marsz w kierunku wschodnim, podczas którego od grupy odłączył się ten ostatni. O godzinie 11:00 następnego dnia w kwadracie marynarki BD 4364zakończono pobieranie prowiantu, po czym od 13:00 rozpoczęto bezskuteczne jak się później okazało poszukiwania zaginionego U 106. O godzinie 15:33 (kwadrat marynarki BD 4568) Hans-Karl Kosbadt rozpoczął rejs powrotny do bazy. W dniu 1 grudnia odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
?Wracająca włoska jednostka została o godzinie 16:00 w kwadracie BE 8481 przechwycona przez angielski krążownik i musiała zostać zatopiona przez własną załogę. Wracające do bazy U-booty, posiadające zapas paliwa z największą prędkością skierować się w ten rejon i rozpocząć poszukiwania rozbitków.?.
Zatopioną przez angielski krążownik jednostką (w rzeczywistości były to dwa niszczyciele australijski HMAS Quickmatch i brytyjski HMS Redoubt) był płynący do jednego z francuskich portów włoski łamacz blokady Cortellazzo. Następnego dnia o godzinie 19:10 (kwadrat marynarki BD 6364) dostrzeżono szybko płynący duży statek, w kierunku którego się następnie skierowano. Prawie godzinę później o 20:04 (kwadrat marynarki BD 6364) w stronę ściganego statku wystrzelono z wyrzutni dziobowych trzy torpedy oraz z wyrzutni rufowej kolejną torpedę, nie obserwując jednak żadnych trafień na atakowanej jednostce. W dniu 3 grudnia pomiędzy godziną 12:00 a 20:00 U 224 bez powodzenia poszukiwał rozbitków z włoskiego statku. Sześć dni później 9 grudnia o godzinie 00:35 (kwadrat marynarki BF 9122) dostrzeżono cień niezidentyfikowanego okrętu podwodnego, w kierunku którego nadano pozostawiony bez odzewu sygnał rozpoznawczy. Prawie godzinę później o 01:21 okręt zszedł w zanurzenie rozpoczynając trwający do godziny 03:53 podwodny marsz. Tego samego dnia o godzinie 09:00 w punkcie Pt.438 spotkano się z jednostkami eskorty, w towarzystwie, których o godzinie 13:00 wpłynięto do śluzy prowadzącej do bazy w St. Nazaire, kończąc trwający prawie osiem tygodni patrol (54 dni). Podczas jego trwania okręt przepłynął 6.780 mil morskich na i 250 mil morskich pod powierzchnią.

Patrol 2 (03.01.1943 - 13.01.1943)
03.01. U 225 pod dowództwem Hansa-Karla Kosbadta w eskorcie jednostek nawodnych o godzinie 17:00 wypłynął z bazy w St. Nazaire, by zgodnie z otrzymanym rozkazem przedrzeć się przez cieśninę Gibraltarską na Morze Śródziemne by następnie w oparciu o bazy we Włoszech atakować nieprzyjacielską żeglugę w tamtym rejonie. Tego samego dnia o godzinie 22:00 po dotarciu do punktu Pt.438 towarzyszące okrętowi Kosbadta jednostki eskorty zawróciły do bazy. W dniu 10 stycznia Hans-Karl Kosbadt pomyślnie sforsował cieśninę Gibraltarską wpływając na Morze Śródziemne. Dwa dni później 12 stycznia U 224 nadał do dowództwa meldunek o przedarciu się przez cieśninę. Następnego dnia przebywający w pobliżu konwoju TE13 okręt został wykryty przez wchodzącą w skład jego eskorty kanadyjską korwetę HMCS Ville de Quebeck. Na skutek wykonanego przez kanadyjską jednostkę ataku bombami głębinowymi okręt Kosbadta został wyrzucony na powierzchnię. Zaalarmowany jego pojawieniem się dowódca korwety wydał rozkaz zmiany kursu, zwiększenia prędkości i przygotowania się do taranowania. Wkrótce potem HMCS Ville de Quebeck uderzył w kadłub U 224 tuż przed jego pomostem. Na skutek tego trafienia okręt Kosbadta wraz z prawie całą załogą poszedł na dno. Zatopienie U 224 przeżył tylko I WO Wolf-Dirtrich Danckworth, który został wyratowany przez przybyłą na miejsce akcji drugą kanadyjską korwetę HMCS Port Arthur.

Członkowie załogi U 224 polegli w dniu 13.01.1943 (W kolejności alfabetycznej):
Amhofer Josef MtrGfr 25.02.1923
Arndt Walter MtrGfr 15.03.1923
Blümel Fritz-Georg OBtsm 01.08.1911
Brandt Gerhard -Paul BtsMt 12.12.1919
Brechtl Adolf MaschGfr 03.11.1921
Breit Franz-Xaver MtrGfr 15.10.1923
Brunner Alois MaschGfr 09.06.1921
Busch Siegfried MtrOGfr 13.05.1923
Christians Günter MtrGfr 09.01.1923
Czysollek Ernst BtsMt 24.01.1920
Dürrenberger Adolf MechGfr 20.02.1923
Dyga Paul MaschMt 12.03.1918
Ebinger Eugen MtrGfr 29.03.1923
Ehrhardt Kurt MaschGfr 09.10.1921
Elvers Emil MtrGfr 08.09.1923
Evers Max-Christian MaschMt 09.10.1919
Günther Heinz-Alex-Karl MaschGfr 18.02.1922
Haböck Max Lt.ing 10.08.1918
Hanke Walter-Heinrich MechMt 11.11.1919
Hänsel Lothar-Arthur MaschGfr 15.12.1923
Hansen Kurt FkOGfr 17.05.1923
Hartmann Kurt MaschGfr 02.04.1923
Hass Karl-Heinz FkGfr 19.07.1922
Hinrichs Herbert OMaschMt 10.11.1917
Hölscher Kurt MaschMt 05.03.1921
Jordan Karl MaschMt 03.02.1922
Körner Theodor MaschGfr 16.07.1923
Kosbadt Hans-Carl OLt.z.S.01.09.41 15.12.1917
Kotzian Wolfgang MaschOGfr 26.06.1921
Laudenschläger Kurt OMasch 01.02.1915
Lehmann Alfred MechGfr 23.09.1923
Müller Georg MtrGfr 19.04.1921
Müller Heinz FkMt 30.07.1921
Neumann Günther-Erwin OBtsMt 31.01.1915
Nicolli Konrad MtrGfr 06.01.1922
Patschker Gerhard MaschGfr 02.12.1923
Richter Egon MaschGfr 23.11.1921
Romkopf Gerhard MtrGfr 26.03.1922
Schäfer Karl Lt.z.S 10.10.1921
Schäfer Paul MaschGfr 25.06.1922
Schönauer Karl MaschGfr 02.12.1923
Schultze Hans FkMt 17.11.1919
Storz Friedrich MaschMt 13.03.1920
Weise Günther MaschGfr 07.06.1923
Zöllner Rudolf MaschMt 22.06.1920

Członkowie załogi U 224 wzięci do niewoli w dniu 13.01.1943 (W kolejności alfabetycznej):
Danckworth Wolf-Dietrich Lt.z.S

Bibliografia:
http://uboat.net
http://www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

U224 VIIC

Postprzez donhall205 » 01.10.10, 03:46

donhall205
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 1.000 BRT

Dołączył(a): 01.10.10, 03:30

Re: U-224 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 23.09.11, 06:13

Witam wszystkich forumowiczów po urlopie w Górach Olbrzymich czyli Karkonoszach. Zapraszam do zapoznania się z poprawioną i rozszerzoną historią operacyjną U 224.
Pozdrawiam Brodołak
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów


Posty: 3 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

cron