1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-206 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

U-206 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 31.05.09, 11:24

U 206 Typ VIIC

Stocznia: F.Krupp Germaniawerft AG, Kiel-Gaarden
Numer zamówienia: 635
Zamówienie: 16.10.1939
Położenie stępki: 17.06.1940
Wodowanie: 04.04.1941
Wcielenie do służby: 17.05.1941
Numer pocztowy: M 41 306

Przebieg służby:
17.05.1941 - 01.06.1941 - 3 Flotylla U-bootów, Kiel (szkolenie załogi)
01.06.1941 - 30.11.1941 - 3 Flotylla U-bootów, La Pallice (okręt bojowy)
30.11.1941 - Uznany za zaginiony na wodach Zatoki Biskajskiej na zachód od St. Nazaire (pozycja 47.05N, 02.40W), prawdopodobnie utracony na polu minowym Beech położonym przez brytyjskie samoloty.

Dowódcy:
17.05.1941 - 30.11.1941 - OL ~ KL Herbert Opitz

Liczba patroli: 3

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 2 (3.283 ton)/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 1 (925 ton)/0

Patrol 1 (05.08.1941 - 10.09.1941)
05.08. U 206 pod dowództwem Herberta Opitza wypłynął z bazy w Trondheim, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku (rejon na południe od Islandii). W dniu 9 sierpnia Herbert Opitz zatopił o godzinie 05:28 w kwadracie marynarki AE 8525 przy pomocy jednej torpedy należący do brytyjskiego armatora J. Craig z Aberdeen trawler Ocean Victor (202 ton). W dalszej części patrolu U 206 operował w ramach luźnego zgrupowania U-bootów na południowy - zachód od wybrzeży Islandii przeciwko nieprzyjacielskim konwojom. W dniu 12 sierpnia jeden z U-bootów należących do tej formacji nawiązał kontakt z płynącym na zachód konwojem, o którym powiadomił dowództwo. Mimo rozpoczętych poszukiwań trwających do następnego dnia okręt Opitza nie odnalazł jednak meldowanego celu. Alianci wiedząc o tym zgrupowaniu z przechwyconych i odszyfrowanych depesz enigmy zmienili trasy następujących konwojów: ON-6(F), ON-7(S), ON-8(F), ON-9(S), HX-144, HX-145 i SC-40, które minęły niebezpieczny rejon niezauważone. W dniu 26 sierpnia U 206 natknął się na dwa pontony z sześcioma członkami załogi brytyjskiego samolotu Whitley z 612 Sqn RAF, których następnie na polecenie Opitza wyłowiono z wody i wzięto pod pokład. O uratowaniu i wzięciu do niewoli załogi brytyjskiego samolotu dowódca U 206 powiadomił BdU. Od 1 września Herbert Opitz bez powodzenia operował w ramach zgrupowania Kurfürst przeciwko meldowanemu przez samolot Fw 200 Condor konwojowi OG-73. W dniu 10.09. U 206 wpłynął do bazy w St. Nazaire kończąc trwający ponad pięć tygodni patrol (37 dni).

Patrol 2 (30.09.1941 - 28.10.1941)
30.09. U 206 pod dowództwem Herberta Opitza wypłynął z bazy w St. Nazaire, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. Na patrol ten na pokładzie U 206 został zaokrętowany mający nabyć doświadczenie na stanowisku dowódcy KL Rolf Borchers. Niemal od początku patrolu Herbert Opitz operował przeciwko wykrytemu przez samolot Fw 200 Condor konwojowi OG-75. W dniu 14 października U 206 zaatakował meldowany konwój w odległości 55 mil na zachód od Gibraltaru zatapiając o godzinie 03:36 w kwadracie marynarki CG 9592 brytyjską korwetę HMS Fleur de Lys (925 ton), którą Herbert Opitz mylnie zidentyfikował jako niszczyciel. Od 17 października U 206 operował w rejonie Cape Trafalgar w ramach zgrupowania Breslau przeciwko konwojowi HG-75. W dniu 19 października oczekujący na wyjście konwoju HG-75 z Gibraltaru okręt Opitza zatopił o godzinie 06:14 w kwadracie marynarki CG 9583 należący do brytyjskiego armatora H. Hogarth & Sons Ltd z Glasgow frachtowiec Baron Kelvin (3.081 ton). W dniu 23 października Herbert Opitz nawiązał kontakt z HG-75 o którym zameldował dowództwu. W wykonanych następnego dnia atakach wszystkie wystrzelone w kierunku statków przez U 206 torpedy okazały się niecelne. W dniu 25 października podążający za konwojem okręt Opitza został wykryty i odpędzony przez jednostki eskorty. W dniu 28.10. U 206 wpłynął do bazy w St. Nazaire, kończąc trwający ponad cztery tygodnie patrol (29 dni).

Patrol 3 (29.11.1941 - 30.11.1941)
29.11. U 206 pod dowództwem Herberta Opitza wypłynął z bazy w St. Nazaire, by zgodnie z rozkazem przedrzeć się przez cieśninę Gibraltarską na Morze Śródziemne by w oparciu o bazy we Włoszech i okupowanej Grecji atakować nieprzyjacielską żeglugę w tamtym regionie. Na patrol ten został dodatkowo zaokrętowany na pokładzie U 206 mający nabyć doświadczenie na stanowisku dowódcy KK Günther Hoffmann. Od momentu wyjścia z bazy wszelki słuch po okręcie Opitza zaginął. BdU nie mając żadnej wiadomości od niego uznało jego okręt za zaginiony po dacie 30 listopada. Prawdopodobną przyczyną utraty U 206 było najechanie przez ten okręt na jedną z brytyjskich min tworzących pole minowe Beech, które zostało utworzone przez brytyjskie samoloty.

Uwagi:
a.) Herbert Opitz ze spotkania jakie miało miejsce z brytyjskimi lotnikami podczas pierwszego patrolu zabrał na pamiątkę jeden z pontonów, który następnie zawiózł do swojego domu w Prusach Wschodnich.
b.) Poprzednia wersja losów U 206 mówiła, że okręt ten w dniu 30 listopada na zachód od St. Nazaire padł ofiarą ataku brytyjskiego samolotu Whitley B z 502 Sqn RAF. W rzeczywistości brytyjska maszyna bezskutecznie zaatakowała U 71 (typ VIIB).

Członkowie załogi U 206 uznani za zaginionych po 30.11.1941 (w kolejności alfabetycznej):
Beyer John-Max FkOGfr 14.05.1921
Biedermann Herbert MechGfr 08.03.1920
Dellwig Wilhelm MtrOGfr 29.08.1918
Densow Gerhard OLt.z.S 30.03.1916
Dworan Karl MtrOGfr 07.02.1920
Graf Werner OMasch 20.11.1913
Graupe Walter MechGfr 17.05.1922
Häker Heinz-Erich Lt.z.S 14.07.1920
Hamerski Josef-Karl OMaschMt 04.05.1917
Hapala Karl-Ferdinand MaschOGfr 14.09.1921
Hein Helmut MaschGfr 01.03.1922
Henne Ernst Fahnr.z.S 15.10.1921
Herkenrath Karl OStrm 23.10.1909
Hoffmann Günther Fkapt.04.04.44 04.10.1908
Hunger Willy MechMt 23.04.1918
Jakob Albert MaschOGfr 05.02.1921
Kolb Josef MtrOGfr 17.10.1920
Kristen Ernst BtsMt 09.01.1917
Last Georg Omasch 04.12.1912
Maus Eberhard OStrm 25.05.1914
Minack Heinz MtrGfr 31.12.1921
Mynarek Johannes MaschMt 23.02.1915
Nees Emil MtrGfr 29.04.1920
Nolte Werner MaschOGfr 22.09.1921
Opitz Herbert KpLt.01.09.41 07.03.1915
Peters Alfred MtrGfr 14.07.1921
Pölzing Helmut MtrGfr 19.02.1922
Preiss Richard FkOGfr 14.10.1918
Rätz Friedrich OBtsMt 10.07.1917
Richter Gerhard MtrGfr 12.10.1921
Rieger Willi MaschOGfr 20.06.1920
Rothenbücher Robert MtrGfr 15.01.1923
Rother Eberhard MaschOGfr 23.03.1921
Rückemann Georg MtrGfr 28.09.1919
Schadewald Horst MaschMt 04.10.1918
Schäfer Hans MtrGfr 05.05.1922
Schiefke Siegfried MaschOGfr 08.04.1921
Schmidt Gerhard OFkMt 17.03.1915
Schmidt Otto MaschMt 13.02.1917
Slovacek Rudolf MtrGfr 11.03.1921
Spriess Gerhard MaschOGfr 30.07.1922
Stetzig Hermann MaschMt 18.06.1918
Thran Fritz FkMt 10.04.1920
Weber Herbert MaschGfr 29.06.1922
Welzel Bruno OLt.ing 15.03.1909
Wilzopolski Heinz MaschOGfr 19.09.1921

Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

cron