1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-1055 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 4 • Strona 1 z 1

U-1055 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 31.08.07, 07:12

U 1055 Typ VIIC

Stocznia: F.Krupp Germaniawerft AG, Kiel-Gaarden
Numer zamówienia: 689
Zamówienie: 05.06.1941
Położenie stępki: 30.03.1943
Wodowanie: 09.03.1944
Wcielenie do służby: 08.04.1944
Numer pocztowy: M 04 059

Przebieg służby:
08.04.1944 - 30.11.1944 - 5 Flotylla U-bootów, Kiel (szkolenie załogi)
01.12.1944 - 23.04.1945 - 11 Flotylla U-bootów, Bergen (okręt bojowy)
23.04.1945 - Uznany za zaginiony po tej dacie.

Dowódcy:
08.04.1944 - 23.04.1945 - OL Rudolf Meyer

Liczba patroli: 2

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 4 (19.413 ton)/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

01.12.1944 U 1055 pod dowództwem Rudolfa Meyera wypłynął z bazy w Kiel, by trzy dni później 4 grudnia wpłynąć do bazy w Horten.

09.12.1944 U 1055 pod dowództwem Rudolfa Meyera wypłynął z bazy w Horten, by następnego dnia wpłynąć do bazy w Marviken.

Patrol 1 (11.12.1944 - 01.02.1945)
11.12. U 1055 pod dowództwem Rudolfa Meyera wypłynął z bazy w Marviken, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę w rejonie Lizzard Head, Milford Heaven i Anglesey. W dniu 9 stycznia Rudolf Meyer zatopił o godzinie 18:15 w kwadracie marynarki AM 9818 płynący w konwoju ON-277, amerykański frachtowiec typu Liberty - Jonas Lie (7.198 ton). W dniu 11 listopada Rudolf Meyer zaatakował na zachód od Anglesey konwój przybrzeżny zatapiając pomiędzy godziną 16:10 a 16:40 w kwadracie marynarki AM 9252 dwa frachtowce: amerykański Roanoke (2.606 ton) i brytyjski Normandy Coast (1.428 ton) oraz chybił do jugosłowiańskiego frachtowca Senga (5.164 ton). Dnia 15 stycznia U 1055 zatopił w kwadracie marynarki AM 98, brytyjski tankowiec Maja (8.181 ton). Według pierwotnych planów Rudolf Meyer miał wracać do bazy z Morza Irlandzkiego płynąc przez Kanał Północny, ale wobec informacji, jakie dotarły do BdU o nowych brytyjskich polach minowych w tym rejonie, te nakazało dowódcy U 1055 wracać do bazy płynąc przez Kanał Św. Jerzego. W dniu 01.02. U 1055 wpłynął do bazy w Stavanger, kończąc trwający ponad siedem i pół tygodnia patrol.

22.03.1945 U 1055 pod dowództwem Rudolfa Meyera wypłynął z bazy w Stavanger, by następnego dnia wpłynąć do bazy w Bergen.

Patrol 2 (05.04.1945 - 23.04.1945)
05.04. U 1055 pod dowództwem Rudolfa Meyera wypłynął z bazy w Bergen, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę u wybrzeży Wysp Brytyjskich i na wodach Kanału La Manche. W dniu 23 kwietnia Rudolf Meyer przesłał do bazy meldunek sytuacyjny z pozycją okrętu. Od tej pory po U 1055 słuch wszelki zaginął. Ostania znana pozycja okrętu to ~ 52.00N, 11.00W.

Uwagi:
a.) Poprzednia wersja losów U 1055 mówiła, że został on zatopiony w dniu 30 kwietnia 1945 roku na wodach Zatoki Biskajskiej przez amerykański samolot Catalina z 63 Dywizjonu Patrolowego USN. W rzeczywistości na skutek tego ataku na dno poszedł U 1107.

Członkowie załogi U 1055 uznani za zaginionych po 23.04.1945 r. (W kolejności alfabetycznej):
1.) Auerbach Hans (OMaschMt) 17.10.1920
2.) Berger Erich-Karl (OLt.z.S) 29.01.1923
3.) Bergmann/Bermann Hermann (MaschOGfr) 07.03.1924
4.) Bobenau Walter-Heinrich (MaschOGfr) 16.02.1923
5.) Brinkmann Karl-Friedrich (OStrm) 19.03.1918
6.) Classe Werner (MaschMt) 28.08.1922
7.) Drachsler Ernst (FkOGfr) 13.07.1922
8.) Endter Günter (MechMt) 06.09.1921
9.) Freund Johannes (MtrOGfr) 21.08.1924
10.) Friedrichs Erich (MtrOGfr) 08.08.1925
11.) Gallus Stanislaus (MtrOGfr) 04.04.1924
12.) Geest von der Karl-Heinz (MaschMt) 16.04.1920
13.) Hamer Rolf-Peter (MechOGfr) 16.05.1925
14.) Hermann Ernst (MtrGfr) 10.07.1925
15.) Jahnke Gerhard (MaschMt) 23.08.1925
16.) Kober Karl (MtrOGfr) 23.03.1924
17.) Korten Gustav (MtrOGfr) 13.06.1924
18.) Kremer Wilhelm (BtsMt) 21.07.1920
19.) Krug Johannes (MtrOGfr) 03.10.1923
20.) Krüger Ernst (MtrOGfr) 01.12.1924
21.) Krüger Rudi (MtrOGfr) 30.03.1924
22.) Leiberich Hans (OMasch) 03.06.1918
23.) Meyer Rudolf (OLt.z.S) 01.02.1920, Crew of 1938
24.) Möhlen Johannes (MtrOGfr) 20.11.1919
25.) Müllener Heinz (MaschOGfr) 01.08.1922
26.) Muth Heinz (Lt.ing) 04.09.1923
27.) Niehoff Karl-Theodor (MtrOGfr) 05.02.1925
28.) Opava Otto (StrmMt) 17.06.1923
29.) Osenbrügge Ernst (OLt.z.S) 16.11.1921
30.) Pohle Bernhard (OLt.ing) 24.11.1922
31.) Pölkner Hans (OSanMt) 07.11.1920
32.) Regener Heinrich (MechOGfr) 17.01.1924
33.) Rieck Gerhard (MaschOGfr) 29.06.1923
34.) Rolf Josef (MechGfr) 18.08.1924
35.) Schermeng Alfred (FkOGfr) 17.07.1924
36.) Schneider Walter (MtrOGfr) 22.04.1923
37.) Schnier Wilhelm (MaschMt) 03.02.1923
38.) Schrage Fritz (OMasch) 22.07.1913
39.) Schraps Siegfried (MaschHGfr) 07.04.1909
40.) Seeburg Hans (MaschOGfr) 14.12.1925
41.) Sonnleitner Josef (MaschGfr) 29.09.1925
42.) Stadach Fritz (FkOGfr) 28.12.1925
43.) Vogel Karl (MaschOGfr) 18.07.1925
44.) Wallraff Paul (MaschOGfr) 31.12.1924
45.) Wenk Gottfried (MaschOGfr) 21.09.1923
46.) Wibbelhoff Egon (MtrGfr) 19.04.1923
47.) Witzki Georg (FkMt) 14.12.1922
48.) Wurth Heinrich (BtsMt) 30.04.1921
49.) Ziessow Walter (MaschOGfr) 15.12.1922


Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Federowicz Przemysław - U-booty typu VII. Triumf i klęska cz. 2
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U-1055 Typ VIIC

Postprzez ted » 21.11.13, 19:08

Czy ktoś posiada informację, o której dokładnie godzinie U 1055 wysłał swój ostatni meldunek?
ted
Oberleutnant zur See
 
Tonaż: 287.000 BRT

Dołączył(a): 06.10.13, 20:35

Re: U-1055 Typ VIIC

Postprzez ted » 27.11.13, 22:07

Historia U 1055 może się wiązać z ostatnim wojennym atakiem samolotu polskiego z 304. Dywizjonu. Wellington Mk-XIV nr HF-451 z załogą dowodzoną przez F/O Z. Dąbrowskiego wystartował z lotniska St. Eval o godz. 21.41. wieczorem 22 kwietnia 1945 r. W trakcie patrolu, około 150 mil na zachód-południowy zachód od przylądka Land's End wykryto U-boota najpierw radarem, kontakt jednak zanikł. O godz. 23.36 zaobserwowano wyraźny ślad pozostawiany przez wynurzone "chrapy" okrętu podwodnego z lewej strony samolotu, w odległości bliżej niż mila. Samolot nie mógł atakować z tej pozycji, poleciał więc chwilę prosto i zawrócił. Po dłuższej chwili i następnym zwrocie zauważono ponownie wir wodny, jaki pozostawiał podniesiony Schnorkel. Atak wykonano natychmiast pod kątem 20 stopni do drogi U-boota, zrzucając 6 bomb głębinowych, które idealnie obramowały początek wiru. Natychmiast rzucono markery oświetlające miejsce zrzutu bomb i obserwowano je nadal. Po godzinie, dokładnie w miejscu oznakowanym, pojawiła się duża plama oleju. Ku markerom skierowały się trzy okręty eskortowe, Polacy jednak nie mogli się z nimi radiowo skontaktować. Dopiero gdy na miejsce nadleciał Sunderland około godz. 6.00 i naprowadził okręty na plamę, polska załoga zawróciła do bazy, lądując na lotnisku o godz. 8.03.

Aby ustalić, który to U-boot mógł być tej nocy atakowany przez polską załogę, przeanalizowałem historię wszystkich niemieckich okrętów podwodnych, które mogły operować w rejonie ataku. Wykluczyłem U 1023, który storpedował frachtowiec u brzegów Kornwalii po południu 23 kwietnia, a także operujący w Zatoce Biskajskiej U 1107 (zatopiony tam 30 kwietnia), bo te okręty były w mej ocenie zbyt daleko od miejsca, gdzie atak miał miejsce. Pozostały jednak jeszcze trzy inne: U 325, U 326 oraz U 1055.
O U 325 wiadomo tylko tyle, że mógł w tym czasie opływać Irlandię i kierować się ku wybrzeżu Kornwalii, gdzie dopłynął i zginął na polu minowym (wrak znaleziono), nie wiadomo jednak, czy mina zatopiła go przed 20 kwietnia, czy dopiero po 25 kwietnia, jak się ostatnio uważa. Wtedy należy brać pod uwagę, że mógł być bombardowany po drodze. Więcej można wywnioskować o rejsie U 326, bo 23 kwietnia wysłał meldunek sytuacyjny z kwadratu BF 4430 (zatopiono go dopiero dwa dni później na zachód od Brestu). Zapewne dowódca U-boota podałby w nim, że był bombardowany poprzedniej nocy, gdyby miało to miejsce, dlatego należałoby zdobyć jego dokładną treść.
To samo można powiedzieć na temat ostatniego meldunku z U 1055, który zaginął od 23 kwietnia znajdując się na północ od U 326 (jako przybliżony kwadrat zatopienia podano w pozycji Borowiaka BF 14). Niebywale ważne jest zdobycie informacji, o której godzinie U-boot wysłał swój ostatni meldunek. Bowiem atak polskiej załogi miał miejsce (według W. Króla) niedługo przed północą 22 kwietnia, a uwzględniając różnicę pomiędzy czasem brytyjskim i niemieckim - dla Niemców byłoby to tuż przed 1.00 już 23 kwietnia. Należy przy tym pamiętać, że dowódca U 1055 płynąc nocą na "chrapach" nie mógł precyzyjnie nawigować bez takich punków orientacyjnych jak boje nawigacyjne, latarnie itp. Dlatego pozycja, jaką podał nie była zbyt precyzyjna (jedynie przybliżona - jak widać wyżej ) i w rzeczywistości Meyer mógł znajdować się dalej na południowy wschód niż sądził, czyli bliżej pozycji, gdzie polski Wellington wykonał atak.
Trzeba się jednak liczyć z tym, że sygnał z U-boota mógł być wysłany znacznie później w ciągu 23 kwietnia (już po godzinie ataku) i wtedy odpadnie ewentualność, że Polacy mogli nawet zatopić okręt Meyera. Nie wyklucza to jednak samej możliwości jego zbombardowania i przegonienia. Odpowiedzi należy szukać nadal w niemieckich archiwach w nadziei, że coś to wyjaśni.
ted
Oberleutnant zur See
 
Tonaż: 287.000 BRT

Dołączył(a): 06.10.13, 20:35

Re: U-1055 Typ VIIC

Postprzez ted » 25.04.14, 19:04

Dokładna pozycja ataku polskiej załogi z 22/23 kwietnia 1945 r. to 48°54’N, 08°10’W.
ted
Oberleutnant zur See
 
Tonaż: 287.000 BRT

Dołączył(a): 06.10.13, 20:35


Posty: 4 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

cron