1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-806 Typ IXC/40

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

U-806 Typ IXC/40

Postprzez Brodołak » 04.08.07, 16:09

U 806 typ IXC/40

Stocznia: Deutsche Schiff- und Maschinenbau AG (Seebeckwerft), Wesermünde-Geestemünde
Numer zamówienia: 715
Zamówienie: 10.04.1941
Położenie stępki: 27.04.1943
Wodowanie: ?
Wcielenie do służby: 29.04.1944
Numer pocztowy: M 17 549

Przebieg służby:
29.04.1944 - 31.10.1944 - 4 Flotylla U-bootów, Stettin (szkolenie załogi)
01.11.1944 - 08.05.1945 - 33 Flotylla U-bootów, Flensburg (okręt bojowy)

Dowódcy:
29.04.1944 - 08.05.1945 - KL Klaus Hornbostel

Liczba patroli: 1

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/1 (7.219 ton)

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 1 (672 ton)/0

20.10.1944 U 806 pod dowództwem Klausa Hornbostela wypłynął z bazy w Kiel, by trzy dni później 23 października wpłynąć do bazy w Horten.

27.10.1944 U 806 pod dowództwem Klausa Hornbostela wypłynął z bazy w Horten, by następnego dnia wpłynąć do bazy w Kristiansand.

Patrol 1 (30.10.1944 - 21.02.1945)
30.10. U 806 pod dowództwem Klausa Hornbostela wypłynął z bazy w Kristiansand, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę w rejonie Halifaxu. W pierwszej części patrolu okręt Klausa Hornbostela na polecenie dowództwa pełnił funkcję jednostki meteorologicznej. Po zwolnieniu z tego zadania U 806 dotarł w dniu 13 grudnia do swojego pierwotnego rejonu operacyjnego. Klaus Hornbostel ryzykując utratę swojej jednostki podpłynął w pobliże wejścia do portu w Halifaxie. Kurs na wejście do portu nawigator U 806 wyznaczył wykorzystując światła miasta, latarnię i boje oznakowujące tor wodny. W dniu 21 grudnia Klaus Hornbostel dwukrotnie zaatakował płynący w konwoju HX-327 brytyjski frachtowiec Samtucky (7.219 ton). Dopiero czwarta torpeda wystrzelona o godzinie 20:04 trafiła i ciężko uszkodziła w kwadracie marynarki BB 7551 brytyjską jednostkę, która została osadzona na mieliźnie koło portu w Halifaxie*. Następnego dnia U 806 bezskutecznie zaatakował trzema torpedami nieprzyjacielski statek i eskortującą go korwetę. W dniu 24 grudnia Klaus Hornbostel nawiązał kontakt z dwoma konwojami, które płynęły zbieżnymi kursami. W przeprowadzonym o godzinie 14:37 w kwadracie marynarki BB 7527 ataku U 806 zatopił płynący w eskorcie konwoju XB-139, kanadyjski trałowiec Clayoquot (672 ton). W kolejnym ataku przeprowadzonym o godzinie 14:46 Klaus Hornbostel wystrzelił kierunku dużego frachtowca torpedę T-V, która wybuchła na akustycznym pozoratorze holowanym przez inny kanadyjski trałowiec HMCS Transcona (590 ton)**. Zaraz po drugim ataku U 806 zanurzył się a następnie dzięki umiejętnemu manewrowaniu wymknął się alianckim siłom zop, które rozpoczęły intensywne polowanie na napastnika. W dniu 4 stycznia na okręcie Klausa Hornbostela zepsuł się mechanizm podnoszący i opuszczający chrapy w związku, z czym dowódca podjął decyzję przerwania patrolu i powrotu do bazy. Na wchód od Ławicy Nowofundlandzkie załodze U 806 udało się naprawić zepsuty mechanizm, ale z powodu niskiego stanu paliwa dowódca okrętu nie podjął decyzji kontynuowania przerwanego patrolu. W drodze do bazy okręt Klausa Hornbostela ponownie na polecenie dowództwa pełnił funkcję jednostki meteorologicznej. W dniu 21 stycznia U 806 wpłynął do bazy w Kristiansand, kończąc trwający ponad szesnaście tygodni patrol.

25.02.1945 U 806 pod dowództwem Klausa Hornbostela wypłynął z bazy w Kristiansand, by dwa dni później 27 lutego wpłynąć do bazy we Flensburgu.

W dniu 8 maja U 806 skapitulował w bazie w Wilhelmshaven, skąd został pod koniec czerwca przebazowany do angielskiej bazy w Loch Ryan, gdzie koncentrowano wszystkie poniemieckie U-booty przeznaczone głownie do zatopienia podczas mającej nastąpić pod koniec roku operacji Deadlight. W dniu 20 grudnia U 806 w ramach Operacji Deadlight wypłynął z bazy w Loch Ryan na holu holownika oceanicznego HMS Masterful. Następnego dnia załoga holownika zauważyła, że U 806 zaczął nabierać wody. Po zwolnieniu holu były okręt Klausa Hornbostela został zatopiony ogniem artyleryjskim na pozycji 55.44N, 08.18W m.in. prze niszczyciel ORP Błyskawica.

Przypisy:
* Uszkodzona jednostka została w późniejszym okresie wyremontowana. W 1948 roku wydzierżawiona Brytyjczykom jednostka została zwrócona amerykańskiej US Maritime Commission. Postawiony na sznurku w Mobile w ramach floty rezerwowej frachtowiec został w 1962 roku sprzedany na złom i pocięty w Panamie.
** HMCS Transcona podniósł z wody 76 członków załogi zatopionego przez U 806 trałowca.

Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Federowicz Przemysław - U-booty typu VII. Triumf i klęska cz. 2
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ IX



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron