1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-385 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

U-385 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 27.02.07, 07:57

U-385 Typ VIIC

Stocznia: Howaldtswerke AG, Kiel-Gaarden
Nr zamówienia: 16
Zamówienie: 15.08.1940
Położenie stępki: 16.05.1941
Wodowanie: 08.07.1942
Wcielenie do służby: 29.08.1942
Nr pocztowy: M 50 427

Przebieg służby:
29.08.1942 - 29.02.1944 - 5 Flotylla U-bootów (szkolenie załogi/okręt szkolny)
01.03.1944 - 11.08.1944 - 6 Flotylla U-bootów, St. Nazaire (okręt bojowy)
11.08.1944 - Zatopiony na zachód od La Rochelle (pozycja 46.16N, 03.45W) przez brytyjski eskortowiec HMS Starling i australijski samolot Sunderland z 461/P Sqn RAAF.

Dowódcy:
29.08.1942 - 11.08.1944 - OL ~ KL Hans-Guido Valentiner

Odbyte patrole bojowe: 3

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Patrol 1 (21.03.1944 - 23.03.1944)
21.03. U-385 pod dowództwem Hansa-Guido Valentinera wypłynął z bazy w Kiel. Dwa dni później 23 marca U-385 wpłynął do bazy w Marviken.

Patrol 2 (04.04.1944 - 04.06.1944)
04.04. U-385 pod dowództwem Hansa-Guido Valentinera wypłynął z bazy w Marviken, by zgodnie z rozkazem pełnić w pobliżu Islandii funkcję okrętu meteorologicznego. W dniu 13 kwietnia Hans-Guido Valentiner bez powodzenia zaatakował torpedami T-V okręty eskorty ochraniające niewielki konwój. Dwa dni później 15 kwietnia U-385 wystrzelił trzy torpedy do transatlantyka Queen Marry. Hans-Guido Valentiner zidentyfikował cel jako liniowiec typu Empress i zgłosił jego dwukrotne trafienie. W rzeczywistości torpedy eksplodowały w wodzie zanim dotarły do celu. Kapitan Queen Marry nie świadom ataku zgłosił dowództwu o silnej podwodnej eksplozji niewiadomego pochodzenia. W dniu 04.06. U-385 wpłynął do bazy w St. Nazaire, kończąc trwający ponad osiem tygodni patrol.

Patrol 3 (09.08.1944 - 11.08.1944)
09.08. U-385 pod dowództwem Hansa-Guido Valentinera wypłynął z bazy w St. Nazaire, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę w kanale La Manche. Z powodu awarii chrapów Hans-Guido Valentiner zmuszony był po zmierzchu 10 sierpnia wynurzyć okręt. Na jego nieszczęście U-385 wynurzył się w pobliżu brytyjskiego eskortowca HMS Starling, będącego okrętem flagowym 2 Grupy Wsparcia. Dowódca eskortowca N.A. Duck rozpoczął ostrzał U-boota. Hans-Guido Valentiner nie chcąc być dłużnym rozkazał swoim artylerzystom ostrzelać wroga z działek przeciwlotniczych. Po trwającej pół godziny wymianie ognia, U-385 zanurzył się, aby spróbować wymknąć się prześladowcy. Ponad trzy i pól godziny później już w dniu 11 sierpnia Hans-Guido Valentiner wynurzył okręt, ale niedługo potem we wczesnych godzinach porannych został wykryty i zaatakowany przez australijski samolot Sunderland z 461 Sqn RAAF*. Wyposażona w reflektor Leighta maszyna zrzuciła na okręt Hansa-Guido Valentinera sześć bomb głębinowych, których eksplozje oderwały płetwę steru, uszkodziły hydrofon oraz spowodowały silne przecieki w części rufowej. Mimo tych uszkodzeń U-385 zszedł jednak pod wodę, gdzie przebywał aż do zmierzchu. Ze względu na kurczące się zapasy tlenu tuż po zapadnięciu zmierzchu Hans-Guido Valentiner wynurzył okręt, który niedługo potem został wykryty i zaatakowany przez przebywający w pobliżu eskortowiec HMS Starling. Dowódca U-385 widząc, że los okrętu jest przesądzony rozkazał załodze opuścić i zatopić go. Pływających w wodzie 48 członków załogi zabrał na pokład brytyjski eskortowiec HMS Wren, na pokładzie, którego znajdowali się już jeńcy z zatopionego poprzedniego dnia U-608 (Typ VIIC). Na skutek ostrzału zginął tylko jeden członek załogi okrętu Hansa-Guido Valentinera, OLt.z.S.d.R Hans Floren.

Przypisy:
* Dowódca samolotu Ivan F. Southall napisał po wojnie kronikę 461 Sqn RAAF, która ukazała się w 1956 roku pod tytułem " They Shall Not Pass Unseen".

Bibliografia:
http://uboat.net
http://www.ubootwaffe.net
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
Blair Clay "Hitlera Wojna U-bootów" tom II
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości