1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-307 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 6 • Strona 1 z 1

U-307 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 27.02.07, 07:45

U 307 Typ VIIC - Historia rozszerzona

Stocznia: Flender Werke AG, Lübeck-Siems
Nr zamówienia: 307
Zamówienie: 20.01.1941
Położenie stępki: 05.11.1941
Wodowanie: 30.09.1942
Wcielenie do służby: 18.11.1942
Nr pocztowy: M 50 406

Przebieg służby:
18.11.1942 ? 30.04.1943 ? 8 Flotylla U-bootów, Danzig (szkolenie załogi)
01.05.1943 ? 31.10.1943 ? 11 Flotylla U-bootów, Bergen (okręt bojowy)
01.11.1943 ? 29.04.1945 ? 13 Flotylla U-bootów, Trondheim (okręt bojowy)
29.04.1945 ? Zatopiony w pobliżu Murmańska (pozycja 69.24N, 33.44E) przez brytyjską fregatę HMS Loch Insh

Dowódcy:
18.11.1942 ? 01.12.1944 ? LT ~ OL Friedrich-Georg Herrle
02.12.1944 ? 29.04.1945 ? OLdR Erich Krüger

Odbyte patrole bojowe: 13

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 2 (7.226 ton)/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Okres służby U 307 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych:
01.02. - 07.02.43 - Gotenhafen - ćwiczenia taktyczne w ramach 27 Flotylli U-bootów.
07.02.43 - AO 9444 - kolizja o godzinie 23:52 z U 646, w wyniku której obie jednostki odniosły uszkodzenia i musiały trafić do stoczni na remont.

29.06.1943 U 307 pod dowództwem Friedricha-Georga Herrle o godzinie 08:00 wypłynął z bazy w Kiel, Około 10:30 okręt Herrlego po wejściu na Rutę 15 spotkał się z eskortą oraz osłanianym przez nią U 713, w towarzystwie których obrał następnie kurs na cieśniny duńskie. Następnego dnia odebrano pochodzącą z dowództwa depeszę o następującej treści:
?Büchler, Lübsen, Herrle, Gosejacob na okres przejściowy zostają podporządkowani Admirałowi Oceanu Arktycznego, dalsze rozkazy otrzymywane będą poprzez FdU. Nordmeer.?.
W dniu 1 lipca w celu odebrania rozkazów o godzinie 00:20 zawinięto do bazy w Marviken, którą wspólnie z U 713 opuszczono o 04:50. Jeszcze tego samego dnia o 23:00 zawinięto do bazy w Larvik, podczas pobytu w której na obu jednostkach utrzymywany był stan gotowości bojowej. W dniu 2 lipca o 04:00 okręt Herrlego opuścił Larvik kierując się na Bergen, gdzie przybyto o 09:30. Podczas pobytu w tamtejszej bazie na okręcie uzupełniono zapasy prowiantu, wody pitnej, paliwa, olejów i smarów. Poza tym na jednostkę Herrlego dostarczono odzież polarną oraz w miejsce 4-ech torped FAT przekazanych na brzeg załadowano cztery torpedy G7e. Następnego dnia po zakończeniu wszystkich prac o godzinie 16:00 U 307 wspólnie z U 387, U 629 i U 713 w eskorcie patrolowca Unitas opuścił bazę w Bergen. W dniu 5 lipca pomiędzy godziną 15:22 a 16:50 (kwadrat marynarki AF 6111) U 307 przebywał w pobliżu U 629 na którego pokład przeniesiono wymagającego konsultacji medycznej II WO OL Ebberharda von Kettelhodta, który podczas rejsu odniósł obrażenia palca prawej ręki. Następnego dnia o 09:30 zawinięto do bazy w Narwiku, którą wspólnie z U 713 oraz U 387 po uprzednim odebraniu rozkazów i przyjęciu na pokład miejscowego pilota opuszczono jeszcze tego samego dnia o 23:00. Siódmego lipca o 12:30 zawinięto do Troms?, które w eskorcie kutra trałowego R12 opuszczono jeszcze tego samego dnia o 23:30, kierując się na bazę w Hammerfest, gdzie przybyto następnego dnia o 09:10.

Patrol 1 (09.07.1943 - 12.07.1943)
09.07. U 307 pod dowództwem Friedricha-Georga Herrle tuż po północy odbił od burty zakotwiczonego w Hammerfest okrętu bazy Black Watch, by następnie wspólnie z U 713 w eskorcie kutra trałowego R 122 skierować się w stronę punktu SR.1. Wkrótce potem na obu jednostkach odebrano pochodzącą z dowództwa depeszę o następującej treści:
?Rejon ataku: U 307 - 2675, U 601 - 2951 U 713 - 2986 jako grupa Grau oraz jako grupa La Baume: U 622 - 5832, U 355 - 5855, U 269 - 5878. Wszystkie w AF.?.
Pomiędzy 10:00 a 10:50 (kwadrat marynarki AB 9349) przeprowadzono próbne zanurzenie okrętu mające na celu sprawdzenie jego szczelności oraz wytrymowanie. Po zakończeniu tej operacji zgodnie z otrzymanym rozkazem obrano kurs na kwadrat AF 2675. W dniu 10 lipca odebrano skierowaną do Friedricha-Georga Herrle a pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
?Herrle płynąc w odległości 50 mil od linii wybrzeża kierować się z powrotem do Hammerfest.?.
W dniu 12 lipca o godzinie 06:43 U 307 wpłynął do Hammerfest, kończąc trwający cztery dni patrol. Podczas jego trwania przepłynięto 235 mil morskich na i 8 mil morskich pod powierzchnią.

13.07. - 14.07.1943 - Altafjord - wspólne ćwiczenia z niszczycielami należącymi do 5 Flotylli Niszczycieli w których U 307 odgrywał rolę poszukiwanego nieprzyjacielskiego okrętu podwodnego.

Patrol 2 (16.07.1943 - 21.08.1943)
16.07. U 307 pod dowództwem Friedricha-Georga Herrle godzinie 00:00 odbił od burty zacumowanego w Hammerfest okrętu bazy Black Watch, by następnie w eskorcie kutra trałowego R 152 udać się w stronę punktu SR. 1. Następnego dnia odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
?U 307 zluzować Sickel (U 302) przebywającego w AB, Sickel wracać do Narviku.?.
W godzinach wieczornych o 23:00 U 307 zgodnie z rozkazem spotkał się w kwadracie marynarki AB 6233 z U 302, którego miał zluzować. Po wymienieniu się informacjami okręt Sickela obrał kurs na Narwik a jednostka Herrlego rozpoczęła patrol w kwadracie AB. W dniu 27 lipca o 14:00 (kwadrat marynarki AB 6232) na polecenie dowódcy w powietrze wypuszczono pozorator radarowy Aphrodite, którego następnie w ramach zarządzonych ćwiczeń operator odbiornika Fu.M.G śledził do wysokości 7.260 metrów. W dniu 31 lipca o godzinie 12:50 (kwadrat marynarki AB 3967) doszło do spotkania i wymiany sygnałami rozpoznawczymi z U 277. Czwartego sierpnia o godzinie 14:15 (kwadrat marynarki AB 6311) w celu sprawdzenia poprawności działania hydrofonów na polecenie dowódcy wypuszczono za burtę jeden pozorator akustyczny Bold. W dniu 7 sierpnia o godzinie 09:10 (kwadrat marynarki AB 3899) wykonano alarmowe zanurzenie przed nadlatującym na niskim pułapie samolotem. Następnego dnia o godzinie 00:59 (kwadrat marynarki AB 3869) U 307 został zmuszony do alarmowego zanurzenia i pobytu pod wodą do godziny 01:25 przez nieprzyjacielską łódź latającą. Tego samego dnia o 14:04 na polecenie dowódcy w powietrze wypuszczono pozorator radarowy Aphrodite, którego następnie operator odbiornika Fu.M.G. śledził do wysokości 5.280 metrów. Sześć dni później 14 sierpnia odebrano drugą depeszę FdU o następującej treści:
?Wbrew wcześniejszemu rozkazowi użytkowanie detektora Metox zostaje zabronione na wszystkich akwenach.?.
Dnia 20 sierpnia o godzinie 03:25 (kwadrat marynarki AB 3896) okręt Herrlego został zluzowany przez U 956, po czym rozpoczął marsz powrotny do bazy. Następnego dnia o 03:35 w punkcie SR 1 doszło do spotkania U 307 z dozorowcem, w eskorcie którego o godzinie 06:43 przybyto do bazy w Hammerfest, kończąc trwający ponad pięć tygodni patrol (37 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 4.306 mil morskich na i 90 mil morskich pod powierzchnią.

Patrol 3 (02.09.1943 - 09.10.1943)
02.09. U 307 pod dowództwem Friedricha-Georga Herrle o godzinie 20:00 odbił od burty zacumowanego w Hammerfest okrętu bazy Blach Watch, by następnie w eskorcie kutra trałowego R 54 skierować się do Troms?, gdzie przybyto następnego dnia o 05:45. Wkrótce potem po przyjęciu na pokład miejscowego pilota skierowano się się do Lödingen, gdzie przybyto o 13:45 zdając na brzeg pilota i ruszając w dalszą drogę w stronę Narwiku, gdzie ostatecznie przybyto o godzinie 17:00. Po odprawie u dowódcy regionu oceanu arktycznego, która miała miejsce na pokładzie okrętu sztabowego Grille o godzinie 20:00 opuszczono Narwik kierując się do Skomenfjordu, gdzie przybyto jeszcze tego samego dnia cumując u burty okrętu zaopatrzeniowego Kärnten. Czwartego września o godzinie 05:00 opuszczono Skomenfjord, kierując się do Ramsund, gdzie przybyto o 08:15. Podczas pobytu w tamtejszej bazie specjaliści z miejscowego arsenału wykonali przegląd wszystkich znajdujących się na pokładzie U 307 zapalników torpedowych Pi 2. O 09:30 okręt Herrlego opuścił Ramsund kierując się na Lödingen, gdzie o 11:40 przyjęto na pokład pilota, który następnie poprowadził go do bazy w Troms?, którą osiągnięto jeszcze tego samego dnia o 23:00. Następnego dnia po uprzednim uzupełnieniu zapasów z miejscowym pilotem na pokładzie o 05:00 opuszczono Troms?, kierując się w stronę Harstad, gdzie przybyto o 15:10 zdając na brzeg pilota a które opuszczono dziesięć minut później. W tym też czasie na okręcie Herrlego odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
?Herrle marszruta: Andfjord, miejsce lądowania 1 do XA 71, prędkość 7 węzłów, dołączyć do zgrupowania Wiking.?.
W dniu 6 września (kwadrat marynarki AB 6956) przebywający na pomoście U 307 wachtowi o godzinie 19:37 zameldowali o dostrzeżeniu zerwanej z łańcucha kotwicznego dryfującej miny, którą ominięto w bezpiecznej odległości. Dwa dni później 8 września o godzinie 15:49 (kwadrat marynarki AC 5131) na polecenie dowódcy w powietrze wypuszczono pozorator radarowy Aphrodite, którego następnie operator odbiornika Fu.M.G. śledził do wysokości 5.200 metrów. W dniu 11 września odebrano pochodzącą z U 255 depeszę o następującej treści:
?BV awaryjnie wylądował w ÄF 7956, zmierzam na miejsce wypadku. Proszę Bugsa i Herrlego o pomoc w poszukiwaniach.?.
Wkrótce potem Friedrich-Georg Herrle, którego okręt oddalony był o ca. 100 mil morskich od miejsca wypadku nakazał obranie kursu 340? i zwiększenie prędkości do całej naprzód. Następnego dnia o godzinie 06:30 osiągnięto kwadrat ÄF 7956 rozpoczynając poszukiwania samolotu zakończone o 16:00 odnalezieniem zguby w kwadracie marynarki ÄF 7538. O 17:50 uszkodzony samolot został wzięty na hol przez U 307. Jeszcze tego samego dnia o 20:10 doszło do spotkania z U 255 w trakcie którego dowódcy obu okrętów ustalili, że załoga wodnosamolotu przejdzie na pokład U 307 natomiast obie jednostki podejmą próbę odholowania uszkodzonej maszyny pod brzegi wyspy Franciszka Józefa. O godzinie 22:30 zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami rozpoczęto operację powolnego holowania samolotu. W dniu 13 września o godzinie 07:30 (kwadrat marynarki ÄF 7257) pękły dwie z trzech lin holowniczych łączących U 255 z wodnosamolotem. Ponieważ dalsze holowanie było utrudnione przez coraz bardziej wzburzone morze, obaj dowódcy podjęli decyzję o przeniesieniu na pokład U 255 aparatury umieszcoonej w wodnosamolocie a jego samego zatopienia. O godzinie 13:10 U 307 odłączył się od U 255 obierając kurs na kwadrat AB 3825. Piętnastego września o godzinie 09:00 (kwadrat marynarki AC 3385) doszło do spotkania i wymiany sygnałami rozpoznawczymi ze starym znajomym z patrolu U 255. Trzy dni później 18 września o godzinie 16:00 (kwadrat marynarki AB 3568) doszło do spotkania, tym razem z U 737 na którego pokład przekazano pocztę. W dniu 29 września płynący na powierzchni U 307 został o 12:24 (kwadrat marynarki AB 3566) zmuszony do alarmowego zanurzenia przed nadlatującym samolotem, którym jak się później okazało był Ju 88. Trzeciego października o godzinie 11:55 (kwadrat marynarki AB 3563) doszło do spotkania i wymiany informacjami z U 713. Pięć dni później 8 października o 05:10 (kwadrat marynarki AB 3596) okręt Herrlego został zluzowany przez U 360, po czym rozpoczął marsz powrotny do bazy. Następnego dnia o godzinie 05:40 w punkcie SR 1 doszło do spotkania U 307 z kutrem trałowym, w eskorcie którego o 08:15 osiągnięto Hammerfest, kończąc trwający ponad pięć tygodni patrol (37 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 4.754 mile morskie na i 51 mil morskich pod powierzchnią.

Patrol 4 (27.10.1943 - 09.12.1943)
27.10. U 307 pod dowództwem Friedricha-Georga Herrle o godzinie 02:00 odbił od burty zacumowanego w Hammerfest okrętu bazy Black Watch, by następnie w eskorcie kutra trałowego R 54 skierować się do punktu SR 1. Zgodnie z otrzymanymi rozkazami Friedrich-Georg Herrle od początku tego patrolu miał za zadanie zwalczać nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym i Morzu Barentsa. Następnego dnia o godzinie 06:48 (kwadrat marynarki AC 1727) osiągnięto wyznaczony rejon operacyjny rozpoczynając jego przemierzanie kursem zygzakowym w poszukiwaniu nieprzyjaciela. Tego samego dnia odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
?29.10., godzina 00:00 jako grupa Eisenbart rozpocząć marsz w stronę nowego rejonu ataku położonego w AB: Herrle 3973 - Becker 3914 - Büchler 3568 - Mohs 3523.?.
Następnego dnia o 22:00 osiągnięto wymienioną w rozkazie z poprzedniego dnia pozycję. Głównym celem grupy w nadchodzących dniach miały być konwoje: RA. 54A (1 listopada opuścił port w Archangielsku) oraz JW. 54A (15 listopada opuścił wody Loch Ewe). Dwudziestego czwartego listopada odebrano drugą depeszę FdU o następującej treści:
?Następujące okręty utworzą od teraz grupę Eisenbart, od AC 1665 do 4365: U 369, U 713, U 387, U 354, U 307 i U 636.?.
Głównym celem nowego zgrupowania Eisenbart miały być kolejne konwoje: JW. 54B (22 listopada opuścił Wyspy Brytyjskie) oraz RA 54B (26 listopada opuścił port w Mołotowsku). W dniu 28 listopada na U 307 wykryto defekt sterburtowego silnika diesla. W związku z tym faktem Friedrich-Georg Herrle nadał do dowództwa meldunek o następującej treści:
?Proszę o zgodę na powrót do Hammerfest. Tuleja cylindrowa 4-go cylindra sterburtowego silnika zużyta. Wyregulowany 6-ty cylinder silnika bakburtowego".
Wkrótce potem odebrano odpowiedź FdU o następującej treści:
?Wymienić tuleję cylindrową. Meldować o długości jej żywotności.?
Pierwszego grudnia kontynuujący patrol pomimo wcześniejszych problemów technicznych U 307 nawiązał kontakt z konwojem RA 54B. O godzinie 04:52 (kwadrat marynarki AC 6352) podążający za celem okręt Herrlego został zmuszony do alarmowego zanurzenia na głębokość A-0 (80 metrów) przed szybko zbliżającym się nieprzyjacielskim okrętem eskortowym zidentyfikowanym jako niszczyciel. Wkrótce potem w pobliżu U 307 eksplodowały dwie serie bomb głębinowych, które spowodowały powstanie drobnych uszkodzeń. O 06:40 na polecenie dowódcy okręt wyszedł z powrotem na powierzchnię w celu nadania meldunku o kontakcie o następującej treści:
?Konwój w AB 6352.?.
Minutę później po wykryciu w pobliżu zastopowanego eskortowca ponownie wykonano alarmowe zanurzenie. Wkrótce potem miały miejsce cztery kolejne ataki z wykorzystaniem bomb głębinowych, które tym razem nie spowodowały żadnych uszkodzeń. Po odpłynięciu nieprzyjaciela o 09:36 Friedrich-Georg Herrle nakazał wynurzenie i pościg za konwojem, którego jednak pomimo podjętych starań nie udało się już odnaleźć. W dniu 5 grudnia zgodnie z otrzymanym rozkazem zajęto nowy rejon operacyjny, przypadający na kwadrat AC 4121. Trzy dni później 8 grudnia o 17:20 rozpoczęto marsz powrotny do bazy w trakcie którego ze względu na złe warunki atmosferyczne nie udało się spotkać w kwadracie AC 6146 z mającym zluzować okręt Herrlego U 354. Następnego dnia o godzinie 10:00 w punkcie SR 1 doszło do spotkania U 307 z dozorowcem, w eskorcie którego o 12:45 osiągnięto Hammerfest, kończąc trwający ponad sześć tygodni patrol (42 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 7.188 mil morskich na i 197 mil morskich pod powierzchnią.

12.12.1943 U 307 pod dowództwem Friedricha-Georga Herrle o godzinie 09:00 opuścił bazę w Hammerfest, by zgodnie z otrzymanym rozkazem skierować się na remont oraz przegląd do Trondheim, gdzie przybył piętnastego grudnia o godzinie 16:15.

Patrol 5 (23.02.1944 - 27.03.1944)
23.02. U 307 pod dowództwem Friedricha-Georga Herrle o godzinie 10:00 opuścił Trondheim, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym i Morzu Barentsa. Dwa dni później 25 lutego o 05:05 zawinięto do Ramsund, gdzie na pokład U 307 załadowano cztery torpedy akustyczne T-V oraz jedną torpedę T-III. Po zakończeniu tej operacji o 14:10 opuszczono Ramsund, kierując się na Lödingen, gdzie trzy godziny później na pokład przyjęto miejscowego z którym następnie skierowano się do Harstad, gdzie przybyto jeszcze tego samego dnia o 22:30. W trakcie pobytu w tamtejszej bazie na ląd zszedł pilot a na okręcie Herrlego przystąpiono do uzupełniania zapasów oraz do wymiany osłony cylindra B 1, którego uszkodzenie wykryto podczas rejsu z Ramsund. Następnego dnia po zakończeniu wszystkich prac o 14:10 opuszczono Harstad obierając kurs na Andfjord. Dwudziestego siódmego lutego (kwadrat marynarki AC 4695) na U 307 odebrano pochodzący z samolotu zwiadu lotniczego meldunek o kontakcie o godzinie 02:30 w kwadracie AC 4697 z nieprzyjacielskim konwojem, w stronę którego pozycji Friedrich-Georg Herrle niezwłocznie nakazał się skierować Meldowanym konwojem był konwój JW. 57, który w dniu 20 lutego opuścił wody położonego w Szkocji Loch Ewe. W trakcie poszukiwań nieprzyjaciela o godzinie 08:50 (kwadrat marynarki AC 4916) doszło do spotkania i wymiany sygnałami rozpoznawczymi z U 674. Tego samego też dnia pomiędzy godziną 19:50 a 22:22 na U 307 mechanicy wymieniali uszkodzony zawór w prawoburtowym silniku diesla. W dniu 28 lutego o 06:00 (kwadrat marynarki AC 8192) odebrano polecenie dowództwa zakończenia operacji konwojowej w związku z dotarciem poszukiwanego konwoju do punktu przeznaczenia. W godzinach wieczornych o 20:58 (kwadrat marynarki AC 4692) wymieniono się sygnałami rozpoznawczymi z napotkanym U 366. Tego samego dnia odebrano też pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
?U 739, U 307, U 315 i U 472 utworzą w powyższej kolejności grupę Boreas i obsadzą rejon ataku od AC 4388 do 4928, odstępy 25 mil morskich.?.
Głównym celem zgrupowania miał być spodziewany na dniach konwój powrotny, którym był RA.57, który drugiego marca opuścił Murmańsk. W dniu 4 marca o godzinie 06:30 odebrano pochodzącą z U 472 depeszę o następującej treści:
?Kr kr. Okręt ciężko uszkodzony, tonie, tylko przez krótki okres czasu uda się utrzymać pływalność U 472.?.
Piętnaście minut później (06:45) przebywający na pomoście U 307 wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu na horyzoncie rozbłysku białej flary w stronę której w związku z przypuszczeniem, że może ona pochodzić z U 472 Friedrich-Georg Herrle nakazał się skierować wydając jednocześnie rozkaz zwiększenia prędkości do całej naprzód. O 07:15 na kursie 132? dostrzeżono smugi dymu a wkrótce potem sylwetki przebywających w pobliżu pozycji U 472 nieprzyjacielskich jednostek oraz znajdujących się w pewnym oddaleniu kolejnych. O godzinie 08:47 (kwadrat marynarki AC 4611) U 307 został zmuszony do alarmowego zanurzenia przed nadlatującym samolotem pokładowym stacjonującym na brytyjskim lotniskowcu eskortowym HMS Chaser, który nie wykonał jednak żadnego ataku ograniczając się jedynie do podania pozycji nieprzyjaciela. Osiemnaście minut później nad zanurzonym okrętem Herrlego przepłynął eskortowiec zidentyfikowany jako niszczyciel, który w wykonanych następnie atakach zrzucił od czterech do sześciu serii bomb głębinowych, które poważnie nim wstrząsnęły nie czyniąc jednak poważniejszych szkód. O 12:35 (kwadrat marynarki AC 4533) U 307 znalazł się z powrotem na powierzchni rozpoczynając poszukiwania nieprzyjaciela. O 14:14 nawigatorowi udało się uchwycić namiar potrzebny do ustalenia aktualnej pozycji okrętu. Piątego marca o godzinie 06:35 (kwadrat marynarki AB 6584) wykonano alarmowe zanurzenie przed nadlatującym nieprzyjacielskim samolotem pokładowym, który w wykonanym następnie ataku zrzucił jedną bombę głębinową. Jak zapisał w KTB swojego okrętu Friedrich-Georg Herrle próba odparcia ataku przy pomocy artylerii przeciwlotniczej została uniemożliwiona przez jej silne oblodzenie. Po wynurzeniu odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
?Wszystkie okręty przygotować się do nocnego ataku na konwój.?.
O godzinie 11:33 (kwadrat marynarki AB 6726) U 307 po raz drugi został zmuszony do alarmowego zanurzenia przed nadlatującym samolotem, który w wykonanym następnie ataku zrzucił serię czterech bomb głębinowych. Pomiędzy 12:25 a 13:49 okręt Herrlego jeszcze dwukrotnie wykonywał alarmowe zanurzenia przed nadlatującymi samolotami. W dniu 8 marca o 02:05 osiągnięto nowy rejon ataku położony w kwadracie AB 7689. Dwa dni później 10 marca odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
?Utworzą w następującej kolejności grupy THOR: U 307, U 361, U 959 i U 362; HAMMER: U 674, U 990 i U 354.?.
Dnia 12 marca o godzinie 05:40 (kwadrat marynarki AB 7694) doszło do spotkania i wymiany sygnałami rozpoznawczymi z U 959. Trzy dni później 15 marca o godzinie 01:30 osiągnięto nowy rejon ataku przypadający na kwadrat AB 7697. Dwudziestego drugiego marca o 05:06 (kwadrat marynarki AB 8471) U 307 spotkał się z U 361 z którym wymieniono się sygnałami rozpoznawczymi. Cztery dni później 26 marca zgodnie z otrzymanym rozkazem rozpoczęto marsz powrotny. Następnego dnia w celu przyjęcia na pokład pilota o 01:15 zawinięto do Harstad, z którym następnie skierowano się ku Lödingen, gdzie przybyto o 07:45, zdając go na brzeg i ruszając dalej do Ramsund. O 10:10 zawinięto do Ramsund, które po uprzednim zdaniu na brzeg torped opuszczono o 13:05 obierając wspólnie z U 361 i U 990 kurs na bazę w Narwiku, gdzie przybyto o 15:50, kończąc trwający prawie pięć tygodni patrol (34 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 3.515 mil morskich na i 547 mil morskich pod powierzchnią.

Patrol 6 (16.04.1944 - 05.05.1944)
16.04. U 307 pod dowództwem Friedricha-Georga Herrle o godzinie 16:00 opuścił bazę w Narwiku by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym i Morzu Barentsa. Następnego dnia o 22:28 osiągnięto rejon ataku zgrupowania Donner przypadający na kwadrat AB 8743. Dwa dni później 19 kwietnia o godzinie 13:00 (kwadrat marynarki AB 7691) doszło do spotkania z U 703 na którego pokład przekazano oficera wachtowego Lt. Huberta Verpoortena. Dziesięć godzin później o 23:00 osiągnięto nowy rejon ataku, który przypadał na kwadrat AB 8447. W dniu 20 kwietnia odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
?Grupy DONNER i KEIL w dniu 20 kwietnia o 14:00 rozpocząć marsz w stronę nowego rejonu ataku rozciągającego się od AB 7254 do AF 2151. ? Kolejność: U 277, U 636, U 703, U 307, U 361, U 739, U 674, U 354, U 315.?.
Głównym celem obydwu zgrupowań miał być spodziewany w najbliższych dniach konwój powrotny. Trzy dni później 23 kwietnia o 19:56 (kwadrat marynarki AB 4641) doszło do ponownego spotkania z U 703 na którego pokład przekazano zapasową kulę żyroskopową potrzebną do naprawy zepsutego żyrokompasu. Dwudziestego szóstego kwietnia odebrano pochodzący z samolotu dalekiego zwiadu lotniczego meldunek o wykryciu o godzinie 13:18 w kwadracie AF 2848 nieprzyjacielskiego konwoju. Dwa dni później 28 kwietnia o 20:00 rozpoczęto marsz w stronę nowego nakazanego przez dowództwo rejonu ataku. Tego samego dnia radzieckie wody opuścił oczekiwany konwój powrotny RA 57, który w nocy z 28 na 29 kwietnia został wykryty przez samoloty zwiadu lotniczego. W godzinach wieczornych 30 kwietnia o 18:55 przebywający na pomoście U 307 wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu smug dymu, pochodzących od statków należących do poszukiwanego konwoju, o czym niezwłocznie na polecenie Herrlego zameldowano dowództwu. Pięć minut później wykryto dwa samoloty jeden na kursie 90? i drugi na kursie 135?, przed którymi skryto się pod wodą. Czterdzieści minut później U 307 minął płynąc w zanurzeniu przednią linię osłony konwoju a o 19:56 (kwadrat marynarki AB 6357) w kierunku statku ocenianego na ca. 7.000 ton wyporności wystrzelił salwę trzech torped. Wkrótce potem zarejestrowano trzy detonacje a o 20:05 i 20:10 odgłosy tonięcia dwóch jednostek, co z kolei dało Friedrichowi- Georgowi Herrle powód do zgłoszenia zatopienia dwóch statków o tonażu ca. 7.000 i ca. 4.000 ton oraz uszkodzenia kolejnego o tonażu ca. 7.000 ton. W rzeczywistości z wystrzelonych torped dwie okazały się celne trafiając należący do amerykańskiego armatora A.L. Burbank & Co Ltd z Nowego Jorku frachtowiec typu Liberty - William S. Thayer (7.176 ton), który na skutek trafień przełamał się na dwie części, które zatonęły osobno w pewnych odstępach czasu. O godzinie 20:25 w związku ze zbliżaniem się wrogich jednostek nawodnych w stronę pozycji zajmowanej przez U 307 Friedrich-Georg Herrle nakazał zejść głębiej na głębokość 2A+20 (180 metrów). Wkrótce potem w pobliżu okrętu eksplodowało 14 bomb głębinowych, które podobnie jak i następne zrzucone w kolejnych atakach nie spowodowały żadnych poważnych uszkodzeń. O 23:38 (kwadrat marynarki AB 6369) U 307 z powrotem pojawił się na powierzchni obierając kurs zachodni ruszając w pogoń za oddalającym się konwojem. Pierwszego maja o 05:08 (kwadrat marynarki 6277) ponownie uzyskano kontakt z celem o czym zameldowano dowództwu. O godzinie 16:12 (kwadrat marynarki AB 5915) na śledzącym konwój okręcie Herrlego dostrzeżono zbliżające się dwa niszczyciele w ucieczce przed którym wykonano alarmowe zanurzenie. O 16:40 w kierunku jednego z nich wystrzelono torpedę akustyczną T-V, której odgłos detonacji zarejestrowano po 7 minutach i 20 sekundach. Mimo braku weryfikacji wzrokowej skutków ataku Friedrich-Georg Herrle zgłosił zatopienie niszczyciela, co jednak nie znalazło potwierdzenia po stronie alianckiej. O 18:04 U 307 znalazł się z powrotem na powierzchni podążając skrycie za oddalającym się niszczycielem z nadzieją na ponowne uzyskanie kontaktu z konwojem. Ponad cztery godziny później o 22:20 (kwadrat marynarki AB 8222) w zadymce śnieżnej dostrzeżono dwa niszczyciele, przed którymi ponownie schowano się pod wodą. Dziesięć minut później w kierunku najbliższego z nich wystrzelono torpedę akustyczną T-V, rejestrując po 10 minutach i 15 sekundach odgłos jej detonacji. Nie mogąc zweryfikować także i tym razem skutków ataku Friedrich-Georg Herrle zgłosił prawdopodobne storpedowanie wrogiej jednostki. W międzyczasie w pobliżu U 307 eksplodowało wiele bomb głębinowych określonych przez dowódcę jako ciężkie, które poważnie nim wstrząsnęły powodując jedynie powstanie drobnych szkód. Już drugiego maja w związku z zarejestrowaniem odgłosów oddalającego się prześladowcy Friedrich-Georg Herrle o godzinie 00:48 zarządził wynurzenie i ponowne rozpoczęcie pogoni za konwojem. Prawie osiem godzin później o 08:45 na horyzoncie zaobserwowano smugi dymu oraz słupy wody wyrzucanej przez eksplodujące bomby głębinowe zrzucane przez polujące na zanurzony okręt podwodny nieprzyjacielskie jednostki (atakowanym okrętem był U 674, który w ich wyniku poszedł na dno). O 10:15 (kwadrat marynarki AB 7692) wykonano alarmowe zanurzenie przed zygzakującymi niszczycielami. Piętnaście minut później w stronę jednego z nich wystrzelono torpedę akustyczną T-V, której odgłos detonacji zarejestrowano po 15 minutach i 13 sekundach jej biegu. Od 12:00 okręt Herrlego z powrotem płynął na powierzchni goniąc oddalający się konwój. W godzinach popołudniowych tego samego dnia o 17:43 (kwadrat marynarki AB 7979) dostrzeżono najpierw przed dziobem wrogi niszczyciel a siedem minut później nadlatujący samolot w ucieczce przed którym wykonać alarmowe zanurzenie. Nieprzyjacielska maszyna nie wykonała jednak żadnego ataku ograniczając się jedynie do powiadomienia o kontakcie przebywające w pobliżu jednostki nawodne. Wkrótce potem w trakcie schodzenia na głębokość 2A+40 (200 metrów) w pobliżu U 307 eksplodowało klika bomb głębinowych określonych przez dowódcę jako ciężkie. Po oddaleniu się nieprzyjacielskich jednostek okręt Herrlego od godziny 19:02 z powrotem płynął na powierzchni. Trzeciego maja o godzinie 05:00 (kwadrat marynarki AF 1499) płynący na powierzchni U 307 został zmuszony do alarmowego zanurzenia i pobytu pod wodą do 07:15 przez dwa nieprzyjacielskie samoloty pokładowe. Tego samego dnia o 12:05 (kwadrat marynarki AF 1762) na polecenie dowództwa zakończono operację konwojową. W dniu 4 maja odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
?Grupy DONNER i KEIL marsz powrotny przez Vestfjord do Narwiku. Büchler, Lübsen, Muhs, Herrle, Lange i Hellwig.?.
Następnego dnia o godzinie 00:30 (kwadrat marynarki AF 3494) przebywający na pomoście U 307 wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu po stronie sterburty peryskopu zanurzonego okrętu podwodnego (był nim także wracający do bazy U 289). Obawiając się, że może on należeć do wrogiej jednostki zwiększono prędkość do całej naprzód oraz zrzucono w jego pobliżu dwa granaty. Tego samego dnia o godzinie 13:30 osiągnięto bazę w Narwiku, kończąc trwający prawie trzy tygodnie patrol (19 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 3.231,5 mili morskiej na i 253, 3 mili morskiej pod powierzchnią.

Zgłaszane przez dowódcę sukcesy: 2 frachtowce zatopione - ca. 7.000 i 4.000, kolejny uszkodzony - ca. 7.000 ton oraz jeden niszczyciel zatopiony a drugi prawdopodobnie uszkodzony.
Wynik potwierdzony: 1 statek zatopiony ? ca. 7.176 ton.

09.05.1944 w uznaniu zasług za dotychczasowa służbę Friedrich-Georg Herrle został odznaczony Złotym Krzyżem Niemieckim

Po następnych dniach U 307 został przebazowany do Bogenbucht, gdzie zacumował u burty warsztatowca Huascaran, którego specjaliści przystąpili usuwanie uszkodzeń powstałych podczas ostatniego patrolu

25.05.1944 U 307 pod dowództwem Friedricha-Georga Herrle o godzinie 19:30 opuścił Bogen, by zgodnie z otrzymanymi instrukcjami skierować się do Hammerfest. Jeszcze tego samego dnia o 23:45 zawinięto do Harstad, gdzie na brzeg przekazano San.Ob.Mt Zimmermana. Tuż po północy następnego dnia o 00:30 okręt Herrlego wraz z U 315 opuścił Harstad, kierując się do portu docelowego, gdzie przybył jeszcze tego samego dnia o 19:00.

Patrol 7 (30.05.1944 - 12.07.1944)
30.05. U 307 pod dowództwem Friedricha-Georga Herrle wspólnie z U 315 w towarzystwie okrętu eskorty o godzinie 06:30 opuścił Hammerfest kierując się w stronę punktu SR 1. Zgodnie z otrzymanym rozkazem Friedrich-Georg Herrle miał zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym i Morzu Barentsa. Następnego dnia odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści
?Utworzyć nową linię dozoru od AB 3584 do 6256. Kolejność: U 347, U 362, U 387, U 742, U 668, U 997, U 313, U 711, U 307 i U 315 jako nowa grupa GRIMM.?.
O godzinie 07:05 (kwadrat marynarki AB 9195) zauważono nadlatujący samolot, którym okazała się być łódź latająca B&V 138. Jeszcze tego samego dnia o 22:13 osiągnięto pozycję w linii dozoru, przypadającą na kwadrat AB 6226. W dniu 2 czerwca o godzinie 16:30 (kwadrat marynarki AB 6234) doszło do spotkania i wymiany sygnałami rozpoznawczymi z U 315. Następnego dnia o 12:00 osiągnięto nową pozycję w linii dozoru, przypadającą na kwadrat AB 5615. Piątego czerwca aż czterokrotnie dochodziło do spotkania i wymiany sygnałami rozpoznawczymi U 307 z innymi U-bootami i tak:
- o 01:34 - AB 8128 ponownie z U 315,
- o 04:30 - AB 8128 z U 742,
- o 19:25 - AB 8126 z U 387,
- o 21:00 - AB 8126 po raz drugi tego dnia z U 315.
Następnego dnia na okręcie Herrlego odebrano dwie pochodzące z FdU depesze o następujących treściach:
- 02:15 - ?Jako grupa TRUTZ rozpocząć marsz w stronę nowej linii dozoru od AB 4455 do 8495 w kolejności: U 668, U 997, U 313, U 711, U 307, U 315, U 344, U 363, U 987, U 394.?,
- ?Grupy GRIMM i TRUTZ dnia 6 czerwca o 01:00 rozpoczęło się lądowanie nieprzyjacielskich wojsk spadochronowych i szybowcowych w rejonie zatoki Sekwany. Prawdopodobna inwazja na zachodzie. Liczyć się z rozpoczęciem wrogich działań na innych frontach.?.
Dwa dni później 8 czerwca o 04:00 osiągnięto pozycję w nowej linii dozoru, która przypadała na kwadrat AF 2113. W dniu 15 czerwca się o godzinie 16:22 (kwadrat marynarki AB 7397) okręt Herrlego spotkał z U 313 na którego pokład przekazano tłok potrzebny do naprawy uszkodzonej sprężarki Junkersa. O 21:40 (kwadrat marynarki AB 7632) doszło do spotkania tym razem z U 711 na którego pokład przekazano lekarza, który obejrzał czterech chorych członków załogi okrętu Langego. Prawie dwie godziny później o 23:34 podczas mającego miejsce wkrótce po podjęciu z powrotem na pokład lekarza manewru odbijania od burty U 711 doszło do kolizji obu jednostek w wyniku której skrzywieniu uległ jeden z płatów śruby na U 307. Dwudziestego drugiego czerwca o godzinie 16:16 (kwadrat marynarki AB 7355) płynący na powierzchni okręt Herrlego został zmuszony do wykonania alarmowego zanurzenia i pobytu pod wodą do 17:33 przez nadlatujący nieprzyjacielski samolot pokładowy. Tego samego dnia o godzinie 23:56 odebrano pochodzący z U 315 meldunek o dostrzeżeniu w kwadracie AB 7626 nieprzyjacielskiego niszczyciela. Friedrich-Georg Herrle podejrzewając, że meldowana jednostka należy do nieprzyjacielskiego konwoju nakazał zwiększyć prędkość i obrać kurs na podaną w meldunku pozycję. Następnego dnia na U 307 odebrano kolejną pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
?Grupa TRUTZ, zwiad lotniczy nie wykrył niczego. Przypuszczenie, grupa lotniskowca bez konwoju. Obsadzić nową linię dozoru.?.
Tego samego dnia U 307 dwukrotnie spotykał się w kwadracie AB 5871 z U 315, raz o 15:43 i drugi raz o 23:30. Prawie trzy godziny później już 24 czerwca o 02:20 (kwadrat marynarki AB 5760) okręt Herrlego ponownie spotkał się z U 315, na którego pokład przekazano lekarza, który obejrzał chorego członka załogi jednostki Zollera. Następnego dnia odebrano depeszę FdU o następującej treści?
?Grupa TRUTZ, dnia 26 czerwca o godzinie 00:00 rozpocząć marsz z prędkością 7 węzłów w kierunku nowych rejonów operacyjnych, odstępy 30 mil morskich: Schweiger AB 7711 ? Lange AA 6994 ? Herrle AA 6962 ? Zoller AB 7711 ? Pietsch AB 7479 ? Nees AB 7768 ? Berger AB 7855 ? Falke AF 1138 ? Dunkelberg AF 1226 ? Unverzagt AF 1296.?.
W dniu 27 czerwca o godzinie 08:00 osiągnięto wyznaczony rejon operacyjny, rozpoczynając jego powolne przemierzanie w poszukiwaniu nieprzyjaciela, co było jednak mocno ograniczone przez słabą widoczność sięgającą maksymalnie do 800 merów. Dwa dni później 29 czerwca o 09:00 osiągnięto nową strefę dozoru, przypadającą na kwadrat AB 4467. O 14:55 (kwadrat marynarki AB 4459) doszło do spotkania oraz wymiany sygnałami rozpoznawczymi U 307 z U 244. Piątego lipca zgodnie z otrzymanym rozkazem obsadzono nowy rejon operacyjny przypadający na kwadrat AA 6966. Pięć dni później 10 lipca o godzinie 03:11 (kwadrat marynarki AA 6949) U 307 spotkał się z U 716 z którego pokładu zabrano wymagającego szybkiej hospitalizacji ObGfr Runge, który cierpiał na ostre zapalenie wyrostka robaczkowego. Wkrótce potem rozpoczęto marsz powrotny z jak największą możliwą prędkością. W dniu 12 lipca o godzinie 07:05 zawinięto do Harstad w celu podjęcia na pokład miejscowego pilota oraz zdania na brzeg chorego członka załogi U 716. O 07:53 ruszono w dalszą drogę kierując się do Lödingen, gdzie zawinięto na chwilę o 10:06 zdając na brzeg pilota. Ponad dwie godziny później o 12:30 U 307 osiągnął bazę w Narwiku, kończąc trwający ponad sześć tygodni patrol (44 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 6.770 mil morskich na i 192 mile morskie pod powierzchnią.

15.07. - 17.07.1944 - Bogen- pobyt w doku w celu naprawy/wymiany uszkodzonej śruby.

18.07.1944 - Narwik - pobyt przy burcie warsztatowca Huascaran, którego specjaliści wykonali drobne prace naprawcze.

29.07.1944 U 307 pod dowództwem Friedricha-Georga Herrle skierował się do Ramsund, gdzie zacumował u burty okrętu zaopatrzeniowego Kärnten, z pokładu którego pobrano prowiant oraz dokonano zamiany trzech torped T-V na 3 torpedy FAT-II. Dwa dni później 31 lipca na wodach zatoki Ramsund okręt Herrlego spotkał się z U 711 z którego pokładu przejęto 10 żołnierzy należących do Dywizji SS Viking (dwóch niemieckich podoficerów: Oberfeldwebel Rickert i Feldwebel Kelting oraz ośmiu norweskich ochotników). Wkrótce potem z dodatkowymi ?pasażerami? na pokładzie U 307 ruszył w rejs do Bogenbucht, gdzie dotarto jeszcze tego samego dnia. Ku zdziwieniu załogi 10 zabranych w Ramsund żołnierzy po dotarciu do Bogenbucht pozostało na pokładzie okrętu, którego wyjście na kolejny patrol musiało zostać przesunięto w z związku z chorobą dowódcy.

02.08.1944 U 307 pod dowództwem I WO o godzinie 07:00 opuścił wody Bogenbucht kierując się do Narwiku, gdzie na pokład przyjęto dowódcę z którym o 10:00 ruszono w drogę w kierunku Hammerfest. Tego samego dnia zawinięto do Lödingen w celu zabrania na pokład U 307 pilota, który poprowadził okręt do Troms?, gdzie przybyto jeszcze tego samego dnia o 22:55 zdając go na brzeg. Następnego dnia o 06:25 wspólnie z U 739 opuszczono Troms? kierując się na Hammerfest, gdzie przybyto tego samego dnia o 21:15. W trakcie pobytu w bazie na pokład przybył oddelegowany Abwehry Lt. Werner Koehl, który miał za zadanie dowodzić oddziałem szturmowym SS podczas specjalnego zadania.

Patrol 8 (04.08.1944 - 23.08.1944)
04.08. U 307 pod dowództwem Friedricha-Georga Herrle o godzinie 14:00 opuścił Hammerfest, by zgodnie z otrzymanym rozkazem w ramach operacji o kodowej nazwie ?Schneehuhn? dostarczyć na Spitzbergen a następnie wspierać grupę szturmową SS, której głównym celem było przeprowadzenie rekonesansu oraz zniszczenie nieprzyjacielskich instalacji na wyspie. Dwa dni później 6 sierpnia o godzinie 12:00 dotarto do ujścia położonego na Spitzbergenie Isfjordu a trzydzieści siedem minut później (kwadrat marynarki ÄG 7595) rozpoczęto podwodny marsz w stronę Adventsbucht, po dotarciu do której przeprowadzono lustrację okolicy przez peryskop w poszukiwaniu wrogich instalacji. Po stwierdzeniu aktywności wroga w rejonie Longyearbyen Friedrich-Georg Herrle nakazał obrać kurs na Sassenfjord. O godzinie 19:20 (kwadrat marynarki ÄG 7658) po dotarciu na wody w/w fjordu Friedrich-Georg Herrle wynurzył swój okręt, po czym dziesięć minut później w pobliżu Daibsodden wysadził na ląd grupę szturmową SS, której celem był rejon Longyearbyen Po zakończeniu tejże operacji U 307 skierował się do Gipsbucht, gdzie następnie zakotwiczył na wodzie o głębokości 14 metrów. Wkrótce potem załoga okrętu Herrlego przystąpiła do maskowania pomostu przy pomocy sieci maskującej. Następnego dnia w celu zbadania dostrzeżonych w pobliżu zabudowań Friedrich-Georg Herrle o godzinie 19:06 wysłał na brzeg 14 osobowy oddział zwiadowczy, w skład którego weszli główny mechanik oraz I WO. Prawie półtorej godziny później o 20:30 przebywający na pomoście wachtowi zameldowali dowódcy o dostrzeżeniu sylwetek trzech niszczycieli oraz trzech patrolowców, które wpłynęły na wody Isfjordu kierując się w stronę Barentsburga. O kontakcie niezwłocznie powiadomiono dowództwo w Narwiku, które nakazało dowódcy U 307 zaatakowanie nieprzyjaciela. Ze względu jednak na nieobecność na pokładzie głównego mechanika oraz duży dystans, który trzeba byłoby pokonać w zanurzeniu płynąc z dużą prędkością Friedrich-Georg Herrle zrezygnował z podjęcia próby zaatakowania nieprzyjaciela, ograniczając się jedynie do przemieszczenia swojej jednostki na wody Tempelfjordu stanowiącego odnogę Sassenfjordu. O 02:39 ósmego sierpnia na pokład U 307 powrócił wysłany poprzedniego dnia oddział zwiadowczy po czym kilkadziesiąt minut później tuż po godzinie trzeciej Friedrich-Georg Herrle nakazał zejść pod wodę, gdzie następnie jego okręt przebywał do godzin południowych. Jedenastego sierpnia o 19:52 z wypadu rekonesansowego powrócił w komplecie na pokład U 307 oddział szturmowy Lt. Wernera Koehla a wkrótce potem nadano do dowództwa operacji Asto w Oslo meldunek o następującej treści:
?Longyearbyen pomyślnie. Żadnych amerykanów, lotnisko nieprzydatne. Norweska bateria przeciwlotnicza.?.
O godzinie 23:26 przebywający nadal na wodach Gipsbucht okręt Herrlego zakończył operację ładowania baterii (w trakcie jej trwania wolni od zajęć mechanicy bez powodzenia próbowali naprawić znaleziony w jednej z chat przyczepny silnik do łodzi), po czym obrał kurs na Isfjord. Następnego dnia po podpłynięciu o godzinie 23:10 w pobliże przylądka Björset (kwadrat marynarki ÄG 7836 ) rozpoczęto trwającą do godziny 07:20 trzynastego sierpnia operację ponownego wysadzenia na brzeg grupy szturmowej SS wraz z zaopatrzeniem na kilka dni (realizowana była ona przy pomocy pontonu) - tym razem celem wypadu był rejon Barentsburga. Czternastego sierpnia o 23:59 U 307 dotarł na wody van Muydenfjordu (kwadrat marynarki ÄG 7915), gdzie zakotwiczył w pobliżu brzegu. Następnego dnia o 11:50 podniesiono kotwicę przemieszczając się do Kaldbucht, gdzie zakotwiczono o 17:05 (kwadrat marynarki ÄG 7916). Wkrótce potem na polecenie dowódcy na brzeg wysadzono oddział zwiadowczy, który miał za zadanie sprawdzić widoczne we wschodniej części zatoki zabudowania, które jak się później okazało były opuszczonymi wojskowymi barakami, w których znaleziono prowiant oraz żołnierskie wyposażenie. Po zakończeniu tej operacji U 307 skierował się w stronę Belsund z zamiarem przeprowadzenia rekonesansu znajdujących się nad brzegiem Recherchefjordu (położony po południowej stronie Belsundu) zabudowań tzw. Calypsostadt, gdzie przebywano prawie dwa dni podczas gdy wysłany na lad oddział sprawdzał opuszczone jak się okazało zabudowania. Siedemnastego sierpnia po spaleniu wszystkich budynków o godzinie 09:06 odział powrócił na pokład, po czym U 307 ruszył w dalszą drogę kierując się do Langneset. Po dotarciu na miejsce o godzinie 10:20 (kwadrat marynarki ÄG 7925) na ląd wysłano mały oddział zwiadowczy, który podpalił dostrzeżone na brzegu zabudowania. Dwie i pół godziny później o 12:50 dotarto w pobliże położonej nad Van Mijenfjorden osady Sveagruva (kwadrat marynarki ÄG 7926), gdzie po uprzednim zlustrowaniu okolicy o 14:40 na brzeg wysadzono grupę szturmową, która przeprowadziła rekonesans opuszczonej jak się potem okazało składającej się z huty oraz 30 zabudowań osady. Przed powrotem na okręt, który miał miejsce o godzinie 23:55 oddział spalił wszystkie zabudowania, pomost załadunkowy statków oraz zniszczył wszystkie urządzenia techniczne należące do huty oraz kotłowni. O godzinie 00:28 dnia 18 sierpnia na wysokości położonej nad Van Mijenfjordem osady Camp Morton (kwadrat marynarki ÄG 7919) przebywający na pomoście U 307 wachtowi dostrzegli zakotwiczoną przy brzegu niezidentyfikowaną jednostkę, której część załogi zeszła na brzeg. Wykrytym okrętem okazał się być należący do norweskiej marynarki uzbrojony kuter Lennox (50 ton). Powiadomiony o kontakcie Friedrich-Georg Herrle nakazał zmienić kurs na zbliżeniowy oraz obsadzić wszystkie działka przeciwlotnicze. Dwanaście minut później (kwadrat marynarki ÄG 7918) pozostała na Lennoxie załoga dostrzegła zbliżający się U 307, w stronę którego otworzono niecelny ogień z jedynego stanowiącego całe uzbrojenie kutra karabinu maszynowego. Okręt Herrlego nie pozostał dłużny i rozpoczął ostrzał nieprzyjacielskiej jednostki z działka kal. 3,7 cm. Po trwającej dziesięć minut wymianie ognia o godzinie 00:50 nie mający żadnych szans w tym starciu kuter płonął na całej swej długości, tonąc niedługo potem. W godzinach porannych 06:34 (kwadrat marynarki ÄG 7599) dotarto w pobliże przylądka Linné, po czym obrano kurs na przejście Russelkeila. Prawie trzydzieści minut później (kwadrat marynarki ÄG 7675) U 307 podpłynął w pobliże umówionego miejsca, gdzie na pokład z powrotem przyjęto oddział szturmowy SS, po czym obrano kurs na Reveneset. O 17:41 po dostrzeżeniu przez wachtowych a meldowanej przez żołnierzy LT. Koehla położonej koło Reveneset (kwadrat marynarki ÄG 7681) nieprzyjacielskiej baterii dział przeciwlotniczych Friedrich-Georg Herrle zarządził zanurzenie. Następnego dnia o godzinie 01:43 (kwadrat marynarki ÄG 7654) U 307 z powrotem pojawił się na powierzchni wysadzając na brzeg na północny ? wschód od Reveneset oddział szturmowy SS, którego celem tym razem miała być w/w bateria przeciwlotnicza. Prawie cztery godziny później o 04:39 okręt Herrlego dotarł w pobliże baterii w stronę której w celu odciągnięcia uwagi jej obsługi od oddziału SS otworzono ogień z działek kal. 3,7 cm oraz 2,0 cm. Szesnaście minut później w kierunku U 307 ogień otworzyło położone w pobliżu Longyearbyen działo (jego kaliber oceniano na 10,5 cm), którego pociski na szczęście dla jednostki Herrlego okazały się za krótkie. Pięć minut po godzinie piątej zakończono ostrzał nieprzyjacielskich instalacji kierując się w stronę punktu podjęcia oddziału Wernera Koehla. O 06:00 (kwadrat marynarki ÄG 7674) na okręt powróciła grupa szturmowa, która bez strat własnych zdobyła atakowaną baterię, składającą się według ich relacji z jednego działka Boforsa kal. 4,0 cm oraz ciężkiego karabinu maszynowego Hotchkinssa kal, 1,2 cm. Tego samego dnia o godzinie 18:50 w pobliżu osady Ny-?lesund (kwadrat marynarki ÄG 7289) wysadzono na brzeg oddział zwiadowczy, który stwierdził, że jest ona opuszczona podobnie jak i położona naprzeciwko osada London. W trakcie przeszukiwania budynków natknięto się na duże ilości rybich konserw oraz licznych części zamiennych. O godzinie 03:08 dwudziestego sierpnia grupa zwiadowcza powróciła na okręt, który wkrótce potem obrał kurs na przylądek Björset. Pomiędzy 14:00 a 14:55 na zakotwiczony w pobliżu w/w przylądka okręt Herrlego z powrotem przewieziono pozostawiony na brzegu w dniu 12 sierpnia prowiant. W tym też okresie dowódca U 307 został poinformowany o dostrzeżonym w pobliżu zespole wrogich okrętów, składającym się z krążownika, trzech niszczycieli i 2 korwet oraz o płynącym ze wchodu konwoju powrotnym. Ze względu jednak na niski stan naładowania baterii jak i panujące warunki atmosferyczne dowódca U 307 zrezygnował z podjęcia próby zaatakowania jednego z celów i nakazał obrać kurs na bazę w Hammerfest. Dwa dni później 23 sierpnia o godzinie 03:05 w punkcie SR 1 U 307 spotkał się z eskortą, w towarzystwie której o 06:30 zawinął do Hammerfest, kończąc trwający ponad trzy tygodnie patrol (23 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 1.648 mil morskich na i 104 mile morskie pod powierzchnią.

24.08.1944 U 307 pod dowództwem Friedricha-Georga Herrle zgodnie z otrzymanymi instrukcjami o godzinie 21:40 opuścił Hammerfest, by następnie skierować się do Narwiku, gdzie przybył następnego dnia o 22:00.

25.08. ? 28.08.1944 pobyt u burty warsztatowca Huascaran w celu usunięcia powstałych podczas ostatniego patrolu uszkodzeń.

29.08.1944 U 307 pod dowództwem Friedricha-Georga Herrle o godzinie 10:15 opuścił Narwik, by zgodnie z otrzymanym rozkazem skierować się do bazy w Tromsö. O 11:30 U 307 przybył na wody Bogenbucht, gdzie zacumował u burty okrętu zaopatrzeniowego Kärnten, z którego następnie do godziny 16:55 pobierał prowiant. O 18:40 w celu pobrania torped zawinięto do Ramsund, które opuszczono o 21:25 kierując się do Lödingen w celu podjęcia na pokład pilota. Następnego dnia w celu wymiany pilotów o godzinie 02:30 zawinięto do Harstad, które opuszczono o 18:45. W dniu 31 sierpnia o 02:40 osiągnięto ostatecznie Troms?, gdzie z pokładu zszedł pilot a Friedrich-Georg Herrle udał się do miejscowego dowództwa po dalsze rozkazy. Następnego dnia o godzinie 08:10 opuszczono Troms? kierując się na wody Ramfjordu, gdzie spotkano się z okrętem meteorologicznym WBS 3 ?Carl J. Busch.

Patrol 9 (09.09.1944 - 04.10.1944)
09.09. U 307 pod dowództwem Friedricha-Georga Herrle wspólnie ze statkiem meteo WBS 3 o godzinie 04:35 opuścił wody Ramfjordu, by skierować się w pierwszej kolejności do Hammerfest, O godzinie 16:10 U 307 odłączył się od statku meteo obierając kurs na Hammerfest, gdzie pomiędzy 17:00 a 19:25 pobierano świeży prowiant. Po zakończeniu tej operacji skierowano się do Langstradfjordu, gdzie o godzinie 20:20 zacumowano u burty WBS 3. Następnego dnia okręt Herrlego powrócił do Hammerfest, gdzie otrzymał on rozkazy i instrukcje dotyczące zadań stawianych przed nim podczas patrolu. O 16:20 ruszono z powrotem do Langstradfjordu, gdzie przybyto ponad godzinę później o 17:40 cumując u burty Carla J. Buscha. O 18:15 U 307 wraz z WBS 3 opuścił Hammerfest, by następnie wspólnie przeprowadzić operację "Haudegen", która miała polegać na wysadzeniu na brzeg Spitzbergenu zaokrętowanego na okręcie meteo kierowanego przez Dr Dege jedenastoosobowego oddziału meteorologicznego, który miał za zadanie utworzyć stację meteo o kodowej nazwie ?Haudegen?. W dniu 13 lipca o godzinie 17:07 (kwadrat marynarki ÄG 5736) obie jednostki minęły przylądek Platen obierając kurs na Rijpfjord, gdzie dotarły o 21:45 (kwadrat marynarki ÄG 5795) rzucając przy brzegu kotwicę. Zanim jednak rozpoczęto wyładunek materiałów i ludzi na brzeg obie jednostki przeprowadziły dokładny rekonesans linii brzegowej w poszukiwaniu ewentualnych wrogich zabudowań, które uniemożliwiłyby zlokalizowanie w tym rejonie stacji meteo. Trzy dni później 16 września po zakończeniu rekonesansu U 307 i WBS 3 skierowały się w stronę położonego na południe od K?merodden brzegu, gdzie przystąpiono do wyładunku materiałów i budowy stacji. Następnego dnia Friedrich-Georg Herrle skierował swój okręt do położonego na południowym wybrzeżu Nordaustlandet Walenfjordu, gdzie rozpoczęto budowę pomocniczego obozu. W dniu 18 września (kwadrat marynarki ÄG 5743) pomiędzy 06:15 a 10:20 U 307 stał na kotwicy na wodach Brennevinsfjordu prowadząc rekonesans jego wybrzeży. O 23:30 (kwadrat marynarki AG 8131) okręt Herrlego rzucił kotwicę na wodach zatoki Bodley a wysłana na brzeg grupa ludzi pod dowództwem Dr Dege rozpoczęła budowę pomocniczego obozu. Dwa dni później 20 września U 307 opuścił wody zatoki kierując się przez cieśninę Hinlopen w stronę tzw. drogi Erika-Eriksena oddzielającej Nordaustlandet od ziemi Króla Karola (tworzyły ją trzy wysepki: Svenske?ya, Konge?ya i Abel?ya). Następnego dnia o godzinie 04:30 (kwadrat marynarki AG 5869) minięto przylądek Laura (Stor?ya) kierując się w stronę zatoki Albertini, gdzie pomiędzy 11:30 a 14:27 (kwadrat marynarki ÄG 5855) U 307 stał na kotwicy, podczas gdy wysłana na brzeg grupa ustawiała kolejny obóz pomocniczy. Tego samego dnia o 18:55 (kwadrat marynarki ÄG 5769) okręt Herrlego dotarł na wody Duvefjordu, gdzie wysłany na brzeg oddział utworzył następny obóz pomocniczy. O godzinie 10:55 dwudziestego drugiego września U 307 podniósł kotwicę kierując się w stronę budowanej nad Rijpsfjordem stacji meteo, w pobliże której dotarł o 16:45. Cztery dni później 26 września rozpoczęta dziesięć dni temu budowa stacji była zakończona i obie jednostki rozpoczęły przygotowania do rejsu powrotnego. Ponieważ Carl J. Busch, który wyładował cały posiadany na pokładzie potrzebny dla realizacji tego zadania ładunek potrzebował przed rejsem powrotnym dobalastowania, Friedrich-Georg Herrle zaproponował skierowanie się w stronę położonego na Spitsbergenie Liefdefjordu w celu zabrania pozostawionego na brzegu prowiantu oraz zaopatrzenia należącego do wcześniejszej ekspedycji o kodowej nazwie Kreuzritter. Po przyjęciu tej propozycji o godzinie 03:00 następnego dnia obie jednostki ruszyły w drogę mijając o godzinie 08:40 przylądek Platen. Tego samego dnia o 18:30 osiągnięto wody Liefdefjordu zrzucając kotwicę na wodach zatoki S?rdals Przez całą noc i poranek 28 września załoga WBS 3 przewoziła na pokład swojej jednostki znaleziony na brzegu prowiant i zaopatrzenie. O 10:20 podniesiono kotwicę ruszając w stronę zatoki Sorg. Następnego dnia pomiędzy 04:00 a 08:55 (kwadrat marynarki ÄG 7224) obie jednostki kotwiczyły na wodach zatoki Rote wchodzącej w skład Raudfjordu, podczas gdy wysłany na brzeg oddział bez powodzenia poszukiwał obozu pomocniczego grupy Kreuzritter. Tego samego dnia o 19:30 (kwadrat marynarki ÄG 4986) obie jednostki dotarły na wody Sorgfjordu gdzie U 307 zakotwiczył w pobliżu Carla J. Buscha. Trzydziestego września o godzinie 08:00 okręt Herrlego wraz z okrętem meteo opuścił Sorgfjord, kierując się przez cieśninę Hinlopen w stronę tzw. drogi Olgi oddzielającej wyspy Barents?ya i Edge?ya od ziemi Króla Karola. Następnego dnia odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
?Herrle z powodu aktywności wroga rozpocząć rejs powrotny najwcześniej 2.?.
Dnia 2 października o 01:45 (kwadrat marynarki AC 1267) U 307 wraz z Carlem J. Buschem rzucił kotwicę u wschodnich wybrzeży wyspy Hopen. O godzinie 13:30 na jednostce Herrlego odebrano depesze z FdU o następującej treści:
?Herrle, wraz z Buschem rozpocząć rejs powrotny.?.
Dwadzieścia minut później podniesiono kotwicę obierając kurs na Hammerfest. Dwa dni później 4 października o godzinie 01:40 dotarto do Hammerfest, gdzie U 307 zacumował u burty okrętu bazy Black Watch. Następnego dnia o 18:00 okręt Herrlego ponownie w towarzystwie WBS 3 oraz jednostek eskorty opuścił Hammerfest obierając kurs na Troms?. Szóstego października o 13:59 osiągnięto Troms?, gdzie Friedrich-Georg Herrle opuścił pokład swojej jednostki by zreferować przebieg operacji Admirałowi Oceanu Arktycznego. Ponad dwie godziny później o 16:15 po powrocie dowódcy wraz z zaokrętowanym pilotem opuszczono Troms? kierując się do Lödingen, gdzie dotarto następnego dnia o 01:40 zdając na brzeg pilota. Kilka godzin później o 09:00 U 307 osiągnął bazę w Narwiku, kończąc trwający ponad cztery tygodnie patrol (29 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 2.311 mil morskich na i 4 mile morskie pod powierzchnią.

08.10.1944 U 307 pod dowództwem Friedricha-Georga Herrle o godzinie 10:30 opuścił Narwik, by zgodnie z otrzymanym rozkazem skierować się do Trondheim, gdzie przybyto dwa dni później 10 października o godzinie 22:00. Po zdaniu na brzeg posiadanej na pokładzie amunicji U 307 trafił następnie do tamtejszej stoczni na przegląd i remont.

01.12.1944 obowiązki dowódcy zdał OL Friedrich-Georg Herrle, który objął tymczasowe dowództwo nad U 312 z którym odbył jeden trwający pond trzy tygodnie patrol (22 dni). Na jego miejsce nowym dowódcą został były oficer wachtowy U 382 OLdR. Erich Krüger.

15.01.1945 U 307 pod dowództwem Ericha Krügera w eskorcie dozorowca V 6408 wypłynął z bazy w Trondheim, by zgodnie z otrzymanym rozkazem skierować się do bazy w Narwiku. Następnego dnia o godzinie 02:02 (kwadrat marynarki AF 6485) przebywający na pomoście U 307 wachtowi zaobserwowali silną detonację u burty dozorowca, który wkrótce potem poszedł na dno. Zarządzone niemal natychmiast przez Ericha Krügera poszukiwanie rozbitków nie przyniosło jednak żadnych efektów. Sprawcą zatopienia V 6408 o czym dowódca U 307 nie wiedział był przebywający na patrolu norweski okręt podwodny HNoMS Utsira. Dalsza część rejsu przebiegała już bez znaczących wydarzeń i w dniu 20 stycznia U 307 wpłynął do bazy w Narwiku.

Patrol 10 (24.01.1945 - 16.02.1945)
24.01. U 307 pod dowództwem Ericha Krügera wypłynął z bazy w Narwiku, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym i Morzu Barentsa. W dniu 7 lutego na U 307 odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści?
?Nową linię dozoru obsadzą od AB 6873 do 9292 w następującej kolejności: U 307, U 716, U 425, U 968, U 293, U 739 i U 956. Okręty tworzą grupę RASMUS.?.
Następnego dnia odebrano kolejną depeszę FdU o następującej treści:
?Grupa RASMUS, lotnik wykrył o godzinie 18:17 grupę statków w AB 8319. Oczekiwać około 01:00 w północnej części linii dozoru płynącego kursem 50? konwoju. Od 24:00 płynąć na powierzchni. Taktyka grupowa. Dowodzi U 711.?.
Wykrytym i meldowanym przez należący do służby meteorologicznej samolot Ju 88 konwojem, był konwój JW.64, który w dniu 3 lutego opuścił Wyspy Brytyjskie kierując się z zaopatrzeniem do Murmańska. Trzynastego lutego poszukiwany konwój, którego nie zdołał wykryć żaden z okrętów zgrupowania Rasmus osiągnął wody Kolafjord. Trzy dni później 16 lutego U 307 wpłynął do bazy w Narwiku, kończąc trwający ponad trzy tygodnie patrol (23 dni).

Patrol 11 (20.02.1945 - 28.02.1945)
20.02. U 307 pod dowództwem Ericha Krügera wypłynął z bazy w Narwiku, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym i Morzu Barentsa. Od początku patrolu Erich Krüger wraz z U 286 i U 716 operował w rejonie Wyspy Niedźwiedziej przeciwko uszkodzonym przez Luftwaffe jednostkom wchodzącym w skład konwoju powrotnego RA 64, który w dniu 17 lutego opuścił port w Murmańsku. W dniu 28.02. U 307 wpłynął do bazy w Skjomenfjord, kończąc trwający ponad tydzień patrol (8 dni).

Patrol 12 (12.03.1945 - 01.04.1945)
12.03. U-307 pod dowództwem Ericha Krügera wspólnie z U 716 wypłynął z bazy w Narwiku, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym i Morzu Barentsa. W dniu 13 marca o godzinie 15:08 na U 307 odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
?Do 15.03, godziny 24:00 obsadzić linię dozoru od AB 6513 do AB 6825. Okręty utworzą grupę HAGEN. Kolejność: U 716, U 968, U 997, U 312, U 307, U 363, U 992.?.
Głównym celem zgrupowania był konwój JW. 65, który w dniu 11 marca opuścił szkocki port Clyde. Cztery dni później 17 marca o godzinie 11:04 na okręcie Krügera odebrano drugą pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
?Jako rejon koncentracji obsadzić od 18 marca:
U 711 AC 8893 ? U 310 AC 8496 ? U 668 AC 8865 ? U 995 AC 8947
U 313 AC 8859 ? U 992 AC 8858 ? U 716 AC 8864 ? U 968 AC 8856
U 997 AC 8855 ? U 312 AC 8828 ? U 307 AC 8853 ? U 363 AC 8869.
?.
Dwudziestego marca nieprzyjacielski konwój przepłynął przez trzy linie dozoru zgrupowania Hagen tracąc dwa statki oraz dwie jednostki eskorty. Następnego dnia zgrupowanie Hagen uległo rozwiązaniu. Od 23 marca U 307 podobnie jak i inne jednostki bez powodzenia operował przeciwko konwojowi powrotnemu RA 65, który tego też dnia opuścił wody Kolafjordu. W dniu 31 marca w celu podjęcia na pokład pilota okręt Krügera zawinął do Harstad, które opuścił jeszcze tego samego dnia wraz z U 992. Następnego dnia U 307 wpłynął do bazy w Narwiku, kończąc trwający prawie trzy tygodnie patrol (19 dni).

Patrol 13 (16.04.1945 - 29.04.1945)
16.04. U 307 pod dowództwem Ericha Krügera wypłynął z bazy w Narwiku, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym i Morzu Barentsa. Następnego dnia w celu pobrania świeżego prowiantu U 307 zawinął do Klibotn, które w dniu 18 kwietnia po zakończeniu załadunku opuścił wraz z U 363 i U 286 kierując się do Hammerfest. Następnego dnia osiągnięto bazę w Hammerfest, gdzie pobrano dalszą partię prowiantu. W dniu 21 kwietnia na U 307 odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
?Grupa FAUST, obsadzić linię dozoru od AB 1988 do 4385, kolejność: U 363, U 307, U 286, U 313, U 481, U 295.?.
Głównym celem grupy był konwój JW.66, który w dniu 16 kwietnia opuścił szkocki port Clyde. Ponieważ samoloty zwiadu lotniczego nie zdołały wykryć nieprzyjaciela zgrupowanie Faust otrzymało z dowództwa rozkaz przemieszczenia się w rejon ujścia Kolafjord. Po zakończeniu operacji przeciwko JW.66 okręt Krügera podobnie jak i inne jednostki zgrupowania Faust od 29 kwietnia operował przeciwko konwojowi powrotnemu RA.66. Tego też dnia o godzinie 18:10 (kwadrat marynarki AC 8856) przebywający na pomoście U 307 wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu zbliżającego się okrętu zidentyfikowanego jako dozorowiec, który zmusił Krügera do wydania rozkazu alarmowego zanurzenia. Dostrzeżoną jednostką była brytyjska fregata HMS Loch Insh, wchodząca w skład eskorty oczekiwanego konwoju powrotnego RA 66. O godzinie 18:30 w sektorze rufowym przebywającego na głębokości 40 metrów U 307 detonowały dwie miny morskie wchodzące w skład głębokowodnego pola minowego postawionego przez brytyjski stawiacz min HMS Apollo i niszczyciele HMS Obedient, HMS Oportune i HMS Orwell (stanowiło ono defensywną blokadę przeciwko płynącym w zanurzeniu U-bootom), które spowodowały wtargnięcie wody do jego wnętrza co z kolei doprowadziło do chwilowej utraty nad nim kontroli kontroli i opadnięcia na głębokość 180 metrów. Erich Krüger zdając sobie sprawę z powagi sytuacji w jakiej znalazła się jego jednostka wydał rozkaz szasowania balastów i wynurzenia. Wkrótce po pojawieniu się na powierzchni U 307 został dostrzeżony i ostrzelany przez brytyjską jednostkę. W tym czasie na polecenie dowódcy załoga opuszczała okręt a I WO OL Hans-Georg Hembd zszedł pod pokład i otworzył odpowietrzniki balastów w celu jego zatopienia. Po zatonięciu U 307 HMS Loch Insh podniosła z wody tylko 14 żywych z łącznie liczącej 51 osób załogi ( w tym i dowódcę), reszta zginęła na skutek ostrzału, szoku lub wyziębienia organizmu.

Uwagi:
a.) Stacja meteorologiczna o kodowej nazwie ?Haudegen? była ostatnią niemiecką jednostką, która skapitulowała, nastąpiło to dopiero w dniu 5 września 1945 roku, kiedy to jej obsada z doktorem Dege na czele została zabrana przez norweskich myśliwych z obozu Blaasel.
b.) Rozbitkowie z U 307, byli ostatnimi członkami załóg U-bootów, którzy zostali wzięci do niewoli przez aliantów podczas tej wojny.

Członkowie załogi U-307 polegli w dniu 29.04.1945 (W kolejności alfabetycznej):
1.) Baßler Lothar (MechGfr) 24.09.1924
2.) Berger Helmut (MtrOGfr) 14.02.1924
3.) Bittroff Horst (MechMt) 03.02.1924
4.) Bläcker Wilhelm (FkOGfr) 02.04.1923
5.) Bolkowsky Wladyslaw (MtrGfr) 16.04.1923
6.) Burkhardt Jürgen (OLt.z.S.d.R) 05.07.1912, II WO
7.) Decker Werner (MaschOGfr) 13.01.1925
8.) Dreiocker Hans (MtrOGfr) 12.06.1924
9.) Engelhardt Horst (MechOGfr) 24.06.1925
10.) Grieser Otto (MtrOGfr) 14.07.1924
11.) Hampel Otto (MechOGfr) 13.11.1923
12.) Jorzik Helmut (MtrOGfr) 25.03.1923
13.) Kloock Edgar (Lt.z.S) 27.07.1923, 2WO, Crew of V/1941
14.) Kube Max (MaschMt) 06.07.1924
15.) Losch Peter (MtrOGfr) 28.07.1923
16.) Lüdecke Willi (MaschOGfr) 01.03.1924
17.) Mader Bruno (MaschMt) 10.07.1921
18.) Marmann Karl-Heinz (MtrOGfr) 18.12.1924
19.) Ohm Willi (MaschOGfr) 11.02.1920
20.) Oppitz Albert (Mtr) 04.03.1925
21.) Pacher Johann (MaschMt) 03.12.1922
22.) Radtke Arnold (OMasch) 25.10.1915
23.) Reichelt Erich (MaschOGfr) 28.05.1922
24.) Ruprecht Werner (FkOGfr) 28.12.1922
25.) Scholz Arthur (MtrOGfr) 30.08.1924
26.) Schröder Walter (OStrm) 21.05.1914
27.) Schütze Wilhelm (MaschGfr) ?
28.) Stroh Ernst (MaschOGfr) 23.08.1925
29.) Urpmann Hans (OMasch) 06.12.1909
30.) Wächter Gerhard (MaschOGfr) 20.05.1924
31.) Weiser Johannes (OFahnr.ing) 09.04.1924
32.) Weißböck Josef (MaschOGfr) 03.03.1923
33.) Wernegger Franz (MtrOGfr) 03.06.1924
34.) Winzkowski Leo (MtrOGfr) 05.12.1924
35.) Wittmann Walter (FkGfr) 01.03.1925
36.) Zeller Leonhard (MaschMt) 03.02.1924
37.) Zimmermann Friedrich (MtrOGfr) 01.05.1925

Członkowie załogi U-307 wzięci do niewoli w dniu 29.04.1945 (W kolejności alfabetycznej):
1.) Blumberg Hans-Georg (OMasch) ?
2.) Hemdt Hans-Georg (Lt.z.S) ?
3.) Karmainsky Hans-Jürgen (Lt.z.S) ?
4.) Mager Walter (?) 17.08.1922*
5.) Krüger Erich (OLt.z.S.d.R) 21.04.1918, miejsce urodzenia: Modlin, Crew of X/1939
6.) Stutzke Heinz (?) ?*
7.) Vork Wolfgang (Lt.ing) ?
8.-14.) ?

Bibliografia:
http://uboat.net
http://www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay ?Hitlera Wojna U-bootów? tom II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 7 KTB U 301 - U 374
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U-307 Typ VIIC

Postprzez Bob » 25.01.10, 19:15

Borowiak w ostaniej publikacji (Żelazne rekiny Donitza tom 2, 2009) podaje że U-307 wszedł na podwodna mine i doznał uszkodzeń a potem dowódca podjał decyzje o wynurzeniu w pobliżu alianckich jednostek i został zatopiony przez fregate HMS Loch Insh - czy jakies źródła podają coś o wejściu o minie ? Co o tym sądzicie? skadś musiał Borowiak ta informacje zaczerpnąć.

Druga sprawa to zatopienie jednostki o tonożu 411 BRT - Iwan Papanin w fiordzie Van Mijen na Spitzbergenie w dniu 18.08.1944 podawana (błednie?) przez Borowiaka i Ubootwaffe.net - czyżby pomyłka z duzo mniejszym Lennoxem?
Ale jak podałeś Brodołak w innym temacie viewtopic.php?f=1&t=2681&p=26226#p26226
...."Busch/Roll przypisują też U 307 zatopienie Papanina"...
czy chodzi o jednostkę o tonażu 411 BRT ?
Bob
Leutnant zur See
 
Tonaż: 119.000 BRT

Dołączył(a): 09.10.06, 22:39
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój

Re: U-307 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 25.01.10, 19:56

U Buscha/Rolla za przyczynę zatopienia okrętu podaje się atak HMS Loch Insh a co do Papanina to Busch podaje, że była to jednostka o tonażu 411 ton ale co dziwne Rosjanie nie mówią nic o ewentualnej stracie tego okrętu. Natomiast u Ritschela w DDB U 307 znalazła się informacja, że o 18:30 trzydzieści minut po zanurzeniu przed nadpływającym eskortowcem od strony rufy doszło do dwóch silnych eksplozji w wyniku których powstał silny przeciek który spowodował opadnięcie okrętu zanim zarządzono szasowanie balastów na głębokość 180 metrów (kwadrat marynarki AC 8856). Uszkodzenie to przypisano minom postawionym przez HMS Apollo w dniu 22.04.1945r. Podejrzewam, że tu błąd co do losu może tkwić w zgranym w czasie równoczesnym ataku korwety i eksplozji głębokowodnej miny. W powstałym wkrótce zamieszaniu załoga mogła nie pamiętać dalszych eksplozji bomb głębinowych.
Pozdrawiam Brodołak
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U-307 Typ VIIC

Postprzez Bob » 25.01.10, 21:16

Jeszcze jedno pytanie
czy Busch wspomina cos o Lennox?
zatopionia Lennox lub Iwan Papanin (a moze zatopione byly obie ?)podawane sa w tym samym dniu na Spitzbergenie 18.08.044 tyle ze w rożnych źródłach inaczej.
Pozdrawiam
Bob
Bob
Leutnant zur See
 
Tonaż: 119.000 BRT

Dołączył(a): 09.10.06, 22:39
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój

Re: U-307 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 26.01.10, 08:08

Witam
Busch nic nie wspomina o Lennoxie natomiast u Rohwera jest wzmianka o zatopieniu w dniu 18 sierpnia przez U 307 łodzi motorowej/kutra o wyporności ok. 100 GT.
Pozdrawiam Brodołak
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U-307 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 23.12.11, 07:12

Witam
Zapraszam do zapoznania się z poprawioną i rozszerzoną historią operacyjną U 307.
Pozdrawiam Brodołak
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów


Posty: 6 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość