1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-380 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

U-380 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 15.02.07, 08:03

U-380 Typ VIIC

Stocznia: Howaldtswerke AG, Kiel-Gaarden
Nr zamówienia: 11
Zamówienie: 16.10.1939
Położenie stępki: 01.10.1940
Wodowanie: 05.11.1941
Wcielenie do służby: 22.12.1941
Nr pocztowy: M 47 957

Przebieg służby:
22.12.1941 - 31.08.1942 - 5 Flotylla U-bootów, Kiel (szkolenie załogi)
01.09.1942 - 30.11.1942 - 6 Flotylla U-bootów, St. Nazaire (okręt bojowy)
01.12.1942 - 11.03.1944 - 29 Flotylla U-bootów, La Spezia/Tulon (okręt bojowy)
11.03.1944 - Zatopiony w pobliżu Tulonu (pozycja 43.07N, 05.55E) podczas nalotu amerykańskich samolotów.

Dowódcy:
22.12.1941 - ?.11.1943 - KL Josef Röther
?.12.1943 - 11.03.1944 - KL Albrecht Brandi (KR)

Odbyte patrole bojowe: 12

Zatopione/uznane za stracone/uszkodzone statki handlowe: 2 (14.063 BRT)/1 (7.178 BRT)/1 (7.191 BRT)

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Patrol 1 (04.08.1942 - 11.08.1942)
04.08. U-380 pod dowództwem Josefa Röthera wypłynął z bazy w Kiel. Tydzień później 11 sierpnia U-380 wpłynął do bazy w Trondheim.

Patrol 2 (22.08.1942 - 07.10.1942)
22.08. U-380 pod dowództwem Josefa Röthera wypłynął z bazy w Trondheim, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. Od 04.09. Josef Röther w ramach grupy "Vorwärts" operował przeciwko konwojom SC 97 i ON 127. Dnia 12 września U-380 nawiązał kontakt z konwojem ON 127, wykonując bezskuteczny atak na płynące w nim statki. Pomiędzy 16 a 18 września Josef Röther pobrał paliwo i prowiant z podwodnego tankowca U-461 (Typ XIV). Dnia 18.09. U-380 zatopił o godzinie 09:21 w kwadracie marynarki BC 9277, marudera z konwoju ON 129, norweski frachtowiec Olaf Fostenes (2.994 ton). Następnie Josef Röther bez powodzenia operował przeciwko konwojowi RB 1. W dniu 07.10. U-380 wpłynął do bazy w St. Nazaire, kończąc trwający ponad sześć i pół tygodnia patrol.

Patrol 3 (05.11.1942 - 19.11.1942)
05.11. U-380 pod dowództwem Josefa Röthera wypłynął z bazy w St. Nazaire, by zgodnie z rozkazem w ramach grupy "Delphin" sforsować Cieśninę Gibraltarską w celu wzmocnienia operujących na Morzu Śródziemnym sił U-bootwaffe. W nocy z 10 na 11 listopada Josef Röther pomyślnie przedarł się przez Cieśninę Gibraltarską. Dnia 11.11. U-382 zatopił o godzinie 13:08 w kwadracie marynarki CH 7472, wracający z operacji Torch, holenderski transportowiec wojska Nieuw Zeeland (11.069 ton). W dniu 19.11. U-380 wpłynął do bazy w La Spezia, kończąc trwający ponad dwa tygodnie patrol.

Patrol 4 (28.11.1942 - 23.12.1942)
28.11. U-380 pod dowództwem Josefa Röthera wypłynął z bazy w La Spezia, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Morzu Śródziemnym. W dniu 23.12. U-380 wpłynął do bazy w La Spezia, kończąc trwający trzy i pół tygodnia patrol.

Patrol 5 (01.02.1943 - 06.02.1943)
01.02. U-380 pod dowództwem Josefa Röthera wypłynął z bazy w La Spezia, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Morzu Śródziemnym. W dniu 06.02. U-380 wpłynął do bazy w La Spezia, kończąc trwający pięć dni patrol.

Patrol 6 (10.03.1943 - 05.04.1943)
10.03. U-380 pod dowództwem Josefa Röthera wypłynął z bazy w La Spezia, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Morzu Śródziemnym. W dniu 13 marca płynący na powierzchni okręt Josefa Röthera został bezskutecznie zaatakowany w kwadracie marynarki CH 94 przez niezidentyfikowany samolot. Dwa dni później 15.10. U-380 storpedował i ciężko uszkodził o godzinie 18:45 w kwadracie marynarki CH 8374, płynący w konwoju ET-14, brytyjski frachtowiec Empire Seaman (7.178 ton). Uszkodzona jednostka została odholowana przez amerykański niszczyciel eskortowy USS Paul Jones w pobliże Algieru, gdzie została osadzona na mieliźnie. Ze względu na rozmiar zniszczeń Ocean Seaman został uznany za stracony. Dnia 28 września Josef Röther otrzymał z dowództwa rozkaz spotkania się ciężko uszkodzonym przez nieprzyjacielski samolot U-77 z którego pokładu miał zabrać 40 członków załogi. Pozostała na pokładzie U-77 mała część jego załogi miała doprowadzić uszkodzony okręt do hiszpańskiego portu Cartagena. Do spotkania jednak niedoszło gdyż U-77 został jeszcze tego samego dnia zatopiony przez nieprzyjacielski samolot. Następnego dnia okręt Josefa Röthera został zaatakowany i lekko uszkodzony w kwadracie marynarki CH 55, przez brytyjski samolot z 48 Sqn RAF. W dniu 05.04. U-380 wpłynął do bazy w La Spezia, kończąc trwający trzy tygodnie patrol.

Patrol 7 (05.05.1943 - 16.05.1945)
05.05. U-380 pod dowództwem Josefa Röthera wypłynął z bazy w La Spezia, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Morzu Śródziemnym. W trakcie rejsu Josef Röther otrzymał z dowództwa rozkaz zawinięcia do portu w Livorno. Tam z pokładu U-380 wyładowano prawie wszystkie torpedy (pozostawiono dwie), całą amunicję do działa oraz balast, w to miejsce umieszczając 25 ton amunicji przeznaczonej dla walczących w Afryce niemieckich oddziałów. Na brzegu pozostała też połowa załogi, którą Josef Röther zmuszony był osobiście wyznaczyć, bowiem na jego pytanie kto do pozostania na brzegu zgłasza się na ochotnika nikt nie odpowiedział. W dniu 7 maja U-380 wypłynął z Livorno kierując się na Tunis, gdzie miał wyładować amunicję. W trakcie rejsu Josef Röther otrzymał z dowództwa meldunek o kapitulacji Tunisu i o tym, że nowy port przeznaczenia będzie podany tak szybko jak to będzie możliwe. Niedługo potem U-380 otrzymał rozkaz udania się do portu Kelibia leżącego na Płw. Bon. Ponieważ na okręcie nie posiadano map z najbliższą okolicą portu, Josef Röther poprosił dowództwo o pomoc. Te nakazało mu spotkać się w dniu 9 maja na redzie Kelibii z pilotem, który miał bezpiecznie wprowadzić okręt do portu. Kiedy U-380 znalazł się na miejscu spotkania, Josef Röther otrzymał z dowództwa meldunek o kapitulacji wojsk niemieckich w Afryce oraz rozkaz wyrzucenia do morza amunicji, aby w ten sposób zrobić miejsce na przyjęcie na pokład uciekających z Afryki żołnierzy. Tuż po północy w dniu 10 maja U-380 nawiązał kontakt z mała łodzią, na której znajdowało się czterech żołnierzy niemieckich: ObGfr Heinrich Pehn, Gfr Hans Handwerk, Gfr Ernst Schulz, Gfr Hans Renner. Żołnierze ci po przyjęciu ich na pokład, powiedzieli Josefowi Rötherowi, że w pobliżu ukrywa się jeszcze około pięćdziesięciu ich towarzyszy. Próby nawiązania z nimi kontaktu zostały najpierw udaremnione przez nieprzyjacielski niszczyciel, który pojawił się w tej okolicy a następnie przez nieprzyjacielską baterię artylerii nadbrzeżnej która ostrzelała U-380. Josef Röther nie chcąc ryzykować życia ludzi jak i utraty bądź uszkodzenia okrętu, przerwał próby nawiązania kontaktu i obrał kurs powrotny na bazę. W dniu 16.05. U-380 wpłynął do bazy w La Spezia, kończąc trwający półtora tygodnia patrol.

Patrol 8 (07.06.1943 - 06.07.1943)
07.06. U-380 pod dowództwem Josefa Röthera wypłynął z bazy w La Spezia, by zgodnie z rozkazem atakowaći nieprzyjacielską żeglugę na Morzu Śródziemnym. Dnia 17 czerwca okręt Josefa Röthera został bez powodzenia zaatakowany w kwadracie marynarki CH 82 przez niezidentyfikowany samolot. W dniu 06.07. U-380 wpłynął do bazy w Tulonie, kończąc trwający cztery tygodnie patrol.

Patrol 9 (11.08.1943 - 07.09.1943)
11.08. U-380 pod dowództwem Josefa Röthera wypłynął z bazy w Tulonie, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Morzu Śródziemnym (rejon Sycylii). Dnia 23 sierpnia Jösef Rother storpedował i uszkodził o godzinie 19:25 w kwadracie marynarki CJ 8687, amerykański frachtowiec typu Liberty - Pierre Soule (7.191 ton) W dniu 07.09. U-380 wpłynął do bazy w Tulonie, kończąc trwający prawie cztery tygodnie patrol.

Patrol 10 (30.09.1943 - 11.10.1943)
30.09. U-380 pod dowództwem Josefa Röthera wypłynął z bazy w Tulonie, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Morzu Śródziemnym (rejon Sycylii). W trakcie patrolu Josef Röther kilkakrotnie bez powodzenia atakował nieprzyjacielskie jednostki. W dniu 23.12. U-380 wpłynął do bazy w Tulonie, kończąc trwający ponad półtora tygodnia patrol.

Patrol 11 (28.10.1943 - 11.11.1943)
28.10. U-380 pod dowództwem Josefa Röthera wypłynął z bazy w Tulonie, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Morzu Śródziemnym. W dniu 23.12. U-380 wpłynął do bazy w Tulonie, kończąc trwający ponad dwa tygodnie patrol.

Patrol 12 (20.12.1943 - 21.01.1944)
20.12. U-380 pod dowództwem Albrechta Brandi wypłynął z bazy w Tulonie, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Morzu Śródziemnym. W dniu 23 i 27 grudnia Albrecht Brandi bezskutecznie atakował nieprzyjacielskie konwoje zmierzające z Gibraltaru do Neapolu. Do końca patrolu U-380 wykonał jeszcze kilka bezskutecznych ataków na nieprzyjacielskie jednostki. W dniu 23.12. U-380 wpłynął do bazy w Tulonie, kończąc trwający cztery i pół tygodnia patrol.

W dniu 11 marca przebywający w Tulonie U-380 został o godzinie 12:00 zatopiony podczas nalotu amerykańskich samolotów. Na skutek nalotu zginął jeden członek załogi.

Członkowie załogi U-380 polegli w dniu 11.03.1944 (W kolejności alfabetycznej):
1.) Christoph Jonny (MaschMt) 15.03.1924 pochowany w Dagneux

Uwagi:
a.) W dniu 24 listopada 1943 roku zginął podczas nalotu na Tulon MtrOGfr Karl Meyer. Jego ciało zostało pochowane na cmentarzu w Dagneux.

Bibliografia:
http://uboat.net
http://www.ubootwaffe.net
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
Blair Clay "Hitlera Wojna U-bootów" tom II
Mallmann-Showell Jak P. "U-boat AT war - Landings on Hostille Shores"
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość