1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U 365 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 4 • Strona 1 z 1

U 365 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 02.02.07, 13:23

U 365 Typ VIIC - historia poprawiona rozszerzona

Stocznia: Flensburger Schiffsbau Gesellschaft, Flensburg
Nr zamówienia: 484
Zamówienie: 20.01.1941
Położenie stępki: 21.04.1942
Wodowanie: 09.03.1943
Wcielenie do służby: 08.06.1943
Nr pocztowy: M 52 253

Przebieg służby:
08.06.1943 – 29.02.1944 – 5 Flotylla U-bootów, Kiel (szkolenie załogi)
01.03.1944 – 08.06.1944 – 11 Flotylla U-bootów, Bergen (okręt bojowy)
09.06.1944 – 13.12.1944 – 13 Flotylla U-bootów, Trondheim (okręt bojowy)
13.12.1944 – Zatopiony na wschód od wyspy Jan Mayen (pozycja 70.43N, 08.07.E) przez dwa brytyjskie samoloty Swordfish z 813/L/Q Sqn FAA

Dowódcy:
08.06.1943 – 17.11.1944 – KL Heimar Wedemeyer
18.11.1944 – 13.12.1944 – OL Diether Todenhagen

Odbyte patrole bojowe:
8

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 1 (7.540 BRT)/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 3 ( 1.355 t)/1 (1.710 BRT)

19.02.1944 U 365 pod dowództwem Heimara Wedemeyera o godzinie 08:00 wypłynął z Kiel, by zgodnie z otrzymanym poleceniem skierować się po rozkazy do bazy w Marviken. O 09:15 na rucie 01 spotkano się z przerywaczem zagród minowych Spbr 132, w eskorcie którego skierowano się w stronę Dużego Bełtu. Tego samego dnia w kwadracie AO 4571 eskortę nad okrętem Wedemeyera przejął trałowiec M 305. Dwudziestego lutego o 18:50 zawinięto do Marviken, gdzie doszło do wymiany składu eskorty oraz gdzie Heimar Wedemeyer otrzymał rozkaz skierowania się do bazy w Bergen. Następnego dnia U 365 w eskorcie trałowca M 2 o godzinie 17:48 opuścił Marviken kierując się do Egersund, gdzie zawinięto tuż po północy 22 lutego. Po przenocowaniu o godzinie 06:46 ruszono w dalszą drogę przybywając o 17:25 do bazy w Bergen, gdzie U 365 został podporządkowany dowództwu FdU Mitte.

Patrol 1 (26.03.1944 – 04.04.1944)
26.03. U 365 pod dowództwem Heimara Wedemeyera o godzinie 19:05 wypłynął z bazy w Bergen, by zgodnie z otrzymanym rozkazem w ramach operacji Greif przeprowadzić patrol przeciwko wrogim okrętom podwodnym operującym w pobliżu wybrzeży Norwegii. Następnego dnia o godzinie 02:00 okręt Wedemeyera dotarł do wyznaczonego mu obszaru patrolowego przypadającego na kwadrat AN 2979, rozpoczynając następnie jego przemierzanie według określonego w rozkazach wzorca: w nocy w zanurzeniu za dnia na powierzchni. Czwartego kwietnia o godzinie 14:24 U 365 powrócił do Bergen, kończąc trwający ponad tydzień patrol (10 dni).

Patrol 2 (08.04.1944 – 24.04.1944)
08.04. U 365 pod dowództwem Heimara Wedemeyera o godzinie 19:05 wypłynął z bazy w Bergen, by zgodnie z otrzymanym rozkazem nadal w ramach operacji Greif przeprowadzić patrol przeciwko wrogim okrętom podwodnym operującym w pobliżu wybrzeży Norwegii. Następnego dnia godzinie 08:10 zawinięto do bazy Stavanger w oparciu o która miano przeprowadzić ten patrol. Zgodnie z otrzymanymi szczegółowymi instrukcjami U 365 miał wypływać na rejsy patrolowe wieczorem a nad ranem wracać do bazy. Na pierwszy z nich wypłynięto jeszcze tego samego dnia o 19:45 kierując się do kwadratu AN 2997. Poniżej przebieg rejsów patrolowych, jakie okręt Wedemeyera wykonał w następnych dniach:
- 10.04. godzina 09:00 powrót do Stavanger – 20:00 wypłyniecie, rejon operacyjny AN 3131 widoczność zła z powodu deszczu,
- 11.04. godzina 08:00 powrót do Stavanger – 20:14 wypłyniecie, rejon operacyjny AN 4336 widoczność zła z powodu mgły,
- 13.04. godzina 09:25 powrót do Stavanger – 19:00 wypłyniecie, rejon operacyjny AN 3123 widoczność zła z powodu ciemnej nocy,
- 14:00 godzina 10:00 powrót do Stavanger – 20:30 wypłyniecie, rejon operacyjny AN 3121 widoczność zła z powodu mgły,
- 15.04. godzina 08:48 powrót do Stavanger – 20:05 wypłyniecie, rejon operacyjny AN 3122 widoczność zła,
- 16.04. godzina 09:20 powrót do Stavanger – 20:18 wypłyniecie, rejon operacyjny AN 3131 widoczność zła z powodu deszczu,
- 17.04. godzina 08:18 powrót do Stavanger – 20:45 wypłyniecie, rejon operacyjny AN 3123 widoczność dobra,
- 18.04. godzina 09:10 powrót do Stavanger – 20:30 wypłyniecie, rejon operacyjny AN 3122 pochmurno,
- 19.04. godzina 10:09 powrót do Stavanger – 20:15 wypłyniecie, rejon operacyjny AN 3126 widoczność zła z powodu deszczu,
- 20.04. godzina 10:50 powrót do Stavanger – 20:30 wypłyniecie, rejon operacyjny AN 2997 widoczność zła z powodu deszczu,
- 21.04. godzina 08:00 powrót do Stavanger – 20:00 wypłyniecie, rejon operacyjny AN 3126 widoczność umiarkowana,
- 23.04. godzina 10:38 powrót do Stavanger przekazanie zadania U 348.
Dwudziestego czwartego kwietnia o godzinie 05:00 U 365 w eskorcie patrolowca Unitas opuścił Stavanger kierując się do Bergen, gdzie przybył o 15:35, kończąc trwający ponad dwa tygodnie patrol (16 dni).

Patrol 3 (01.05.1944 – 21.05.1944)
01.05. U 365 pod dowództwem Heimara Wedemeyera o godzinie 14:10 wypłynął z bazy w Bergen, by zgodnie z otrzymanym rozkazem po raz trzeci w ramach operacji Greif przeprowadzić patrol przeciwko wrogim okrętom podwodnym operującym w pobliżu wybrzeży Norwegii. Trzeciego maja o godzinie 10:20 okręt Wedemeyera zawinął do bazy we Flekkefjord w oparciu, o którą oraz o bazę w Leirvik miał następnie przeprowadzić ten patrol. Zgodnie z otrzymanymi szczegółowymi instrukcjami U 365 miał wypływać na rejsy patrolowe wieczorem a nad ranem wracać do bazy. Na pierwszy z nich wypłynięto jeszcze tego samego dnia o 20:00 kierując się do kwadratu AN 3513. Poniżej przebieg rejsów patrolowych, jakie okręt Wedemeyera wykonał w następnych dniach:
- 04.05. godzina 09:05 powrót do Leirvik – 20:05 wypłyniecie, rejon operacyjny AN 3513 widoczność dobra, noc z księżycem,
- 05.05. godzina 11:25 powrót do Flekkefjord – 20:55 wypłyniecie, rejon operacyjny AN 3511 widoczność dobra, noc z księżycem,
- 06.05. godzina 09:50 powrót do Flekkefjord – 19:48 wypłyniecie, rejon operacyjny AN 3511 widoczność bardzo dobra,
- 07.05. godzina 10:20 powrót do Leirvik – 20:55 wypłyniecie, rejon operacyjny AN 3111 widoczność bardzo dobra,
- 09.05. godzina 09:53 powrót do Flekkefjord – 19:00 wypłyniecie, rejon operacyjny AN 3516 pochmurna i mglista noc,
- 11.05. godzina 10:20 powrót do Flekkefjord – 19:55 wypłyniecie, rejon operacyjny AN 3513 widoczność zła, mgła (podczas tego rejsu przeprowadzono w pobliżu Lister testy odbiornika Fu.M.G.),
- 12.05. godzina 09:22 powrót do Leirvik – 20:10 wypłyniecie, rejon operacyjny AN 3513 widoczność dobra, noc z księżycem,
- 13.05. godzina 09:15 powrót do Flekkefjord – 19:30 wypłyniecie, rejon operacyjny AN 3513 widoczność średnia,
- 14.05. godzina 08:08 powrót do Leirvik – 20:00 wypłyniecie, rejon operacyjny AN 3524 morze 2, wiatr NW 3,
- 15.05. godzina 09:30 powrót do Flekkefjord – 20:30 wypłyniecie, rejon operacyjny AN 3513 widoczność dobra,
- 16.05. godzina 10:25 powrót do Flekkefjord – 20:50 wypłyniecie, rejon operacyjny AN 3515 widoczność dobra,
- 18.05. godzina 09:30 powrót do Flekkefjord – 20:15 wypłyniecie, rejon operacyjny AN 3516, widoczność średnia,
- 19.05. o godzinie 06:08 (kwadrat marynarki AN 3513) płynący na peryskopowej U 365 miał kolizję z niezidentyfikowanym kutrem, w wyniku, której zgięciu uległ peryskop bojowy, 07:47 powrót do Flekkefjord – 20:35 wypłynięcie, rejon Hitrasund, widoczność zła, mgła,
- 20.05. godzina 08:20 w kwadracie marynarki AN 3513 U 365 dołączył do konwoju złożonego z trałowców M 437 i M 416 i eskortowanych przez nie U 290, U 921, U 980, U 1000. O 10:35 (kwadrat marynarki AN 3165) od konwoju odłączyły się U 290 i U 1000, które obrały kurs na Egersund. Tego samego dnia o 16:00 zawinięto do Stavanger, kończąc ostatni rejs patrolowy i przekazując zadanie U 348.
Dwudziestego pierwszego maja o godzinie 08:20 okręt Wedemeyera w towarzystwie U 921 oraz w eskorcie trałowca M 5303 opuścił Stavanger, kierując się na Bergen, gdzie przybył o 18:55, kończąc trwający prawie trzy tygodnie patrol (20 dni).

03.06.1944 U 365 pod dowództwem Heimara Wedemeyera wraz z U 956 w eskorcie trałowca M 5308 o godzinie 16:30 wypłynął z bazy w Bergen, by zgodnie z otrzymanym poleceniem skierować się do bazy w Skjomenfjord. Następnego dnia w celu wymiany składu eskorty o 03:40 zawinięto do Maløy, które opuszczono o 06:00. Tego samego dnia o 12:00 po raz drugi dokonano wymiany eskorty tym razem w Ålesund, które w eskorcie kutra trałowego opuszczono czterdzieści pięć minut później. Siódmego czerwca o 09:17 zawinięto do Ramsund, gdzie przystąpiono do pobierania torped. Po zakończeniu tej operacji o 17:58 ruszono w dalszą drogę kierując się do Bogen, gdzie przybyto godzinę później cumując przy burcie warsztatowca Kamerun. O 20:00 odbito od burty Kamerun kierując się następnie do zakotwiczonego na wodach Skjomenfjordu warsztatowca Huascaran, gdzie przybyto jeszcze tego samego dnia o 23:10.

09.06.1944 Narwik – U 365 został poddany inspekcji przez dowództwu FdU Norwegen.

12.06.1944 U 365 o godzinie 08:00 opuścił Skjomenfjord kierując się do Bogenbucht, gdzie zacumował przy burcie zaopatrzeniowa Kärnten. Osiem godziny później po zakończeniu wszystkich prac o 16:00 okręt Wedemeyera skierował się pod burtę okrętu bazy Stella Polaris.

Patrol 4 (23.06.1944 – 22.07.1944)
23.06. U 365 pod dowództwem Heimara Wedemeyera o godzinie 04:00 opuścił wody Bogenbucht, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym i Morzu Barentsa. O 06:08 w celu przyjęcia na pokład miejscowego pilota zawinięto do Lödingen, po czym wkrótce potem skierowano się do Harstad, gdzie o 08:32 wysadzono go ląd (w trakcie tego marszu U 365 towarzyszyły także idące na patrol U 387 i U 965). Tuż po południu na płynącym w stronę swojego rejonu patrolowego okręcie Wedemeyera o 12:14 odebrano pochodząca z FdU depeszę o następującej treści:
Wypływające z Hammerfest, Tromsø i Narwiku okręty przerwać marsz i wracać do baz. Meldunek konwojowy jest fałszywy. U 965 i U 365 po zawinięciu do Harstad pozostać w 12 godzinnym stanie gotowości bojowej.”.
Tego samego dnia o 17:45 z powrotem przybyto do Harstad cumując przy burcie U 965. Trzy dni później 26 czerwca o godzinie 08:00 opuszczono tę bazę by następnie płynąc przez Andfjord skierować się do kwadratu AB 89. Następnego dnia o godzinie 17:15 (kwadrat marynarki AF 2148) w bezpiecznej odległości minięto dostrzeżoną chwilę wcześniej przez wachtowych dryfującą minę morską. Ponad trzy godziny później o 20:40 przebywający w kwadracie AF 1357 U 365 dokonał porównania swojej pozycji z U 965. Dwudziestego ósmego czerwca o 11:59 odebrano depeszę z dowództwa o następującej treści:
Nowa linia dozoru od 29.06. godziny 12:00 od AB 4411 do 8821. Kolejno: U 711, U 344, U 315, U 395, U 716, U 992, U 365, U 965, U 956, U 636, U 361 utworzyć grupę Trutz. Cisza radiowa do czasu odnalezienia celu, atakować po wykryciu.”.
Tego samego dnia o 23:00 (kwadrat marynarki AB 7936) w bezpiecznej odległości minięto drugą już podczas tego patrolu, dostrzeżoną chwilę wcześniej przez wachtowych dryfującą minę morską. Dwudziestego dziewiątego czerwca o godzinie 12:00 zajęto przypadającą na kwadrat AB 7395 pozycję w linii dozoru. Czwartego lipca o 07:00 obsadzono nowy rejon patrolowy, przypadający na kwadrat AB 7375. Siedem dni później 11 lipca przebywający aktualnie w kwadracie AB 7145 U 365 o godzinie 01:45 spotkał się z U 965, co obaj dowódcy wykorzystali do wymienienia się informacjami. Czternastego lipca (kwadrat marynarki AB 7179) ze względu na gęstą mgłę uniemożliwiającą prowadzenie jakiejkolwiek obserwacji o 23:31 Heimar Wedemeyer nakazał zanurzyć okręt w celu przesłuchania okolicy hydrofonami. Wkrótce potem na kursie 275˚ dokładnie tam gdzie w odległości 40 mil morskich znajdowała się wyspa Jan Mayen uzyskano kontakt akustyczny, który jednak jak zauważono nie przemieszczał się w żadną ze stron. Po wynurzeniu mającym miejsce siedemnaście minut później o 23:48 U 365 skierował się w stronę kontaktu. Tuż po północy następnego dnia (kwadrat marynarki AA 9392) przerwano poszukiwania zaraz po tym jak zidentyfikowano kontakt, jako unoszącą się na wodzie sieć. Siedemnastego lipca odebrano kolejną depeszę z FdU o następującej treści:
Grupa Trutz z najwyższą prędkością obsadzić linię dozoru od AB 7617 do AF 3415. Liczyć się z powracającym zgrupowaniem lotniskowca.”.
Następnego dnia o godzinie 20:40 obsadzono przypadającą na kwadrat AB 8489 pozycję w linii dozoru. Dwa dni potniej 20 lipca odebrano kolejną depeszę z dowództwa o następującej treści:
U 717 i U 365 rozpoczął marsz powrotny do Hammerfest.”.
Dwudziestego drugiego lipca o 14:08 (kwadrat marynarki AC 7247) doszło do spotkania i wymienienia się sygnałami rozpoznawczymi z U 716. Ponad godzinę później o 15:15 U 365 wraz ze swoim napotkanym towarzyszem spotkał się kwadracie AC 7275 z trałowcem M 342, w eskorcie, którego o 18:30 zawinął do Hammerfest, kończąc trwający ponad cztery tygodnie patrol (30 dni). W trakcie jego trwania przepłynięto 6.510,2 mili morskiej na i 845,2 mili morskiej pod powierzchnią.

27.04.1944 Hammerfest – ceremonia wręczenia Krzyży Żelaznych II klasy dwóm członkom załogi U 365.

30.07.1944 pobyt w stanie gotowości bojowej przy burcie okrętu bazy Black Watch w oczekiwaniu na dostarczenie przez U 739 torped.

04.08.1944 przeładunek z U 739 pięciu torped na pokład U 365.

Patrol 5 (05.08.1944 – 25.08.1944)
05.08. U 365 pod dowództwem Heimara Wedemeyera wraz z U 739 w eskorcie kutra trałowego R 165 o godzinie 03:20 opuścił Hammerfest, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na sybirskiej drodze morskiej. Prawie dziesięć godzin później o 13:20 (kwadrat marynarki AC 7213) w bezpiecznej odległości minięto dostrzeżoną chwilę wcześniej przez wachtowych dryfującą minę morską. Tego samego dnia odebrano też pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
Wedemeyer i Mangold dołączyć do zgrupowania Greif.”.
Cztery dni później 9 sierpnia (kwadrat marynarki ÄA 7999) z pomostu U 365 dostrzeżono rozciągające się na długości 4 – 5 mil morskich pole pływających brył lodu. Następnego dnia o godzinie 14:00 w kwadracie AT 3322 doszło do spotkania z U 739. Dwunastego sierpnia (kwadrat marynarki AT 6537) przebywający na pomoście okrętu Wedemeyera wachtowi o 17:05 dostrzegli czubki masztów jednostek nawodnych, w stronę, których się skierowano, schodząc siedem minut później pod wodę z zamiarem wykonania ataku. Podczas prowadzonej podczas podejścia w zanurzeniu przez Heimara Wedemeyera obserwacji kontaktu przez peryskop ustalono, że dostrzeżone maszty należą do pojedynczego statku i trzech osłaniających go eskortowców. Dostrzeżonymi jednostkami były: wiozący z zaopatrzenie do portu Dickson należący do radzieckiego armatora Severnoje Gosudarstvennoe Morskoe Parokhodstvo frachtowiec Marina Raskova* (7.540 ton) oraz trzy trałowce amerykańskiego typu Admirable T-114, T-116 i T-118 (każdy 625 ton), które tworzyły konwój BD-5. O 18:53 (kwadrat marynarki AT 6434) w kierunku frachtowca odpalono salwę trzech torped FAT, uzyskując jedno trafienie. Dwie minuty później w kierunku jednego z trałowców, którym był T-118 odpalono torpedę akustyczną T-V, która jednak chybiła celu. Niezrażony tym niepowodzeniem Heimar Wedemeyer siedem minut później ponowił atak odpalając w kierunku tego samego celu tym razem dwie torpedy T-V, które trafiły posyłając go na dno. Ze względu na wystrzelenie wszystkich torped oraz konieczność ponownego załadowania wyrzutni pomiędzy godziną 19:10 a 22:18 U 365 spoczywał na dnie. W tym też okresie jeden z dwu pozostałych trałowców, którym był T-114 prowadził polowanie na niego zrzucając na ślepo trzy bomby głębinowe, podczas gdy uszkodzony frachtowiec był osłaniany przez T-116. O 23:45 okręt Wedemeyera, który po załadowaniu wyrzutni torpedowych powrócił na peryskopową w kierunku tropiącej go radzieckiej jednostki wystrzelił torpedę T-III, która posłała ją na dno. Następnego dnia o 01:04 (kwadrat marynarki AT 6426) wykonano drugi atak na uszkodzony frachtowiec wystrzeliwując w jego stronę pojedynczą torpedę, która choć okazała się być celna nie spowodowała jego zatonięcia. Dziewiętnaście minut później o 01:23 oddano pierwszy strzał dobijający, po którym Marina Raskova przełamała się na dwie części, po czym poszła na dno wraz z przewożonym zaopatrzeniem oraz 373 członkami załogi i przewożonymi pasażerami. Po wynurzeniu mającym miejsce o 01:55 oddalono się z miejsca ataku w celu nadania meldunku z informacją o jego przebiegu. Szesnastego sierpnia o 07:10 (kwadrat marynarki AT 6476) okręt Wedemeyera został zmuszony do alarmowego zanurzenia oraz pobytu pod wodą do 11:10 przez nieprzyjacielską łódź latającą, która w wykonanym ataku zrzuciła dwie bomby głębinowe. Dwa dni później 18 sierpnia o godzinie 02:18 przebywający w kwadracie AT 6157 U 365 rozpoczął rejs powrotny do bazy. Dwudziestego pierwszego sierpnia (kwadrat marynarki AC 3820) o 15:20 odebrano pochodzący z U 344 meldunek o kontakcie z konwojem w AB 5440, w związku, z którym Heimar Wedemeyer nakazał przerwać rejs do bazy i obrać kurs na rejon ujścia Kolafjordu licząc na jego przechwycenie. Wykrytym i meldowanym konwojem był konwój JW. 59, który 15 sierpnia opuścił Wyspy Brytyjskie. Dwa dni później 23 sierpnia o godzinie 04:00 (kwadrat marynarki AC 2791) wymieniono się sygnałami rozpoznawczymi z napotkanym U 711. Kwadrans później odparto atak samolotu zidentyfikowanego jako Swordfish, po czym o 04:45 schowano się pod wodę. O 07:20 na przebywającym w zanurzeniu U 365 nawiązano kontakt akustyczny z okrętem nawodnym zidentyfikowanym jako niszczyciel. O godzinie 14:05 (kwadrat marynarki AC 2785) okręt Wedemeyera znalazł się z powrotem na powierzchni, ale trzy minuty później został zmuszony do ponownego zanurzenia i pozostania pod wodą do 17:30 przez nieprzyjacielski samolot pokładowy. Dwudziestego czwartego sierpnia o godzinie 02:46 (kwadrat marynarki AC 5493) detektor Borkum wykrył zbliżający się samolot, którym czternaście minut później okazał się być bombowiec Swordfish, który pomimo prowadzonego przez U 365 ognia zaporowego wykonał przy pomocy rakiet i działek pokładowych bezskuteczny atak. O 03:10 w związku dostrzeżeniem zbliżającego się niszczyciela Heimar Wedemeyer zarządził alarmowe zanurzenie. Wkrótce potem nieprzyjacielska jednostka rozpoczęła trwające kilka godzin polowanie, podczas którego wykonała parę ataków bombami głębinowymi, które nie spowodowały jednak żadnych szkód. Po wynurzeniu mającym miejsce o 10:32 ponownie podjęto poszukiwania konwoju, które zakończono tego samego dnia o 16:48, kiedy to z powrotem rozpoczęto marsz powrotny do bazy. Dwudziestego piątego sierpnia o 19:15 dotarto do punktu SR 1, gdzie ze względu na fatalne warunki pogodowe nie napotkano żadnej eskorty. Tego samego dnia o godzinie 22:02 U 365 zawinął do Hammerfest, kończąc trwający prawie trzy tygodnie patrol (18 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 3.037,1 mili morskiej na i 214,4 mili morskiej pod powierzchnią.

27.08.1944 U 365 pod dowództwem Heimara Wedemeyera wraz z U 711 oraz w eskorcie trałowca M 384 o godzinie 10:45 opuścił Hammerfest, by zgodnie z otrzymanym poleceniem skierować się do bazy w Narwiku. Następnego dnia o 02:40 zawinięto do Tromsø, gdzie trałowiec zakończył wykonywanie swojego zadania oraz gdzie na pokład przyjęto miejscowego pilota. O 10:12 w celu uzupełnienia zapasu prowiantu zawinięto do Harstad, które opuszczono o 11:45, kierując się następnie do Lödingen, gdzie o 15:03 na brzeg zdano zaokrętowanego pilota. Tego samego też dnia o 21:41 U 365 bez żadnych już postojów po drodze dotarł do bazy Narwiku.

30.08.1944 Ramsund – zdanie na brzeg pozostałych po ostatnim patrolu na pokładzie torped.

31.08. – 01.09.1944 pobyt przy burcie warsztatowca Huascaran w celu przeprowadzenia prac naprawczych.

02.09.1944 Bogenbucht – pobyt w doku zacumowanym przy burcie zaopatrzeniowca Kärnten.

03.09.1944 Bogenbucht – pobyt przy burcie warsztatowca Kamerun.

04.09.1944 Ramsund – załadunek torped

05.09.1944 Rombakenfjord – pobyt przy burcie zaopatrzeniowca Dithmarschen w celu pobrania na pokład paliwa i prowiantu.

Patrol 6 (06.09.1944 – 03.10.1944)
06.09. U 365 pod dowództwem Heimara Wedemeyera o godzinie 19:00 opuścił Narwik, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym i Morzu Barentsa. Po przyjęciu w Lödingen na pokład miejscowego pilota ruszono w kierunku Tromsø, płynąc przez Tjeldsund. O 23:50 na jego wodach doszło do kolizji ze zmierzającym w przeciwnym kierunku trałowcem M 361, w wyniku, której na okręcie Wedemeyera przebity został zbiornik zanurzeniowy nr 4, wgnieceniu uległ kadłub w rejonie wydechów diesla, oderwane zostały oba stery wraz ze stopami sterów a wygięciu uległy płaty jednej ze śrub. Ze względu na rozmiar uszkodzeń już następnego dnia U 365 został wzięty na hol przez M 365, który doprowadził go następnie do Bogenbucht. Pomiędzy 8 a 26 września okręt Wedemeyera przebywał przy burcie warsztatowca Kamerun, którego ekipa techniczna usuwała odniesione uszkodzenia. Po zakończeniu wszystkich prac 28 września U 365 o godzinie 18:00 ponownie opuścił Narwik, by kontynuować przerwany z powodu kolizji patrol. Po podjęciu w Lödingen na pokład miejscowego pilota skierowano się do Harstad, po osiągnięciu, którego zdano go na brzeg. Następnego dnia o godzinie 21:29 (kwadrat marynarki AC 4754) na okręcie Wedemeyera odebrano pochodzący z U 425 meldunek o kontakcie w AC 4526 z płynącym kursem 230˚ konwojem (był nim RA.60), w którego stronę następnie się skierowano. Pierwszego października o 10:03 odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
U 965, U 992, U 315, U 365, U 387, U 363, U 968, U 668, U 636, U 995, U 293, U 310 i U 956 utworzą grupę Grimm.”.
Głównym celem nowoutworzonego zgrupowania miał być kolejny konwój, jednak jeszcze tego samego dnia o 22:47 odebrano drugą depeszę z dowództwa o następującej treści:
Operacja konwojowa odwołana. Zoller, Klingspor, Falke wejść do Hammerfest, Ley, Büchler, Nees, Westphalen, Köhntopp, Mohs do Narwiku. Bezskuteczna operacja nie pozostawia cienia wątpliwości o bezsensowności pozostawienia w tym rejonie jednostek, które będą potrzebne przeciwko następnemu konwoji PQ.”.
Pomiędzy tymi dwoma depeszami o godzinie 17:07 w kwadracie AB 8387 doszło do spotkania a następnie wymiany sygnałami rozpoznawczymi z U 636. Następnego dnia o godzinie 03:00 (kwadrat marynarki AB 8351) rozpoczęto marsz powrotny do bazy. Tuż po północy 3 października wymieniono się sygnałami rozpoznawczymi z napotkanym U 387. Ponad sześć godzin później o 06:25 U 365 zawinął do Harstad, które po podjęciu na pokład miejscowego pilota opuścił dwadzieścia pięć minut później kierując się via Lödingen do bazy w Narwiku, gdzie przybył jeszcze tego samego dnia o 17:00. Podczas trwającego 2 plus 5 dni patrolu przepłynięto 957 mil morskich na i 49,6 mili morskiej pod powierzchnią.

03.10.1944 Bogenbucht – pobyt przy burcie warsztatowca Kamerun.

Patrol 7 (07.10.1944 – 11.11.1944)
07.10. U 365 pod dowództwem Heimara Wedemeyera o godzinie 08:00 opuścił Bogenbucht kierując się do Narwiku, gdzie pięćdziesiąt minut później na pokład przyjęto pasażera -. Stpkt.-Leitera Hammerfest KK(ing) Mullera. O 12:00 po dotarciu do Lödingen na pokład zabrano miejscowego pilota, po czym skierowano się do Harstad, gdzie przybyto o 15:07 zdając go na brzeg, jednocześnie przystępując do załadunku zaopatrzenia i wyposażenia potrzebnego do realizacji patrolu. Tego samego dnia o 21:15 rozpoczęto rozpoznanie rejonu Sørreisa w celu ewentualnego wykorzystania go jako wysuniętej bazy U-bootów. Następnego dnia po zakończeniu tego zadnia o godzinie 08:55 opuszczono Reisafjord, po czym skierowano się do Tromsø, gdzie przybyto o 13:45. Podczas pobytu w tamtejszej bazie na brzeg zdano trzy torpedy T-III a na pokład przyjęto Sonderführera wraz z 2 szeregowymi SS- manami narodowości Norweskiej (obaj nosili nadane im przez dowództwo kryptonimy Troll i Qualle). Dwunastego października o godzinie 21:50 U 365 opuścił Tromsø by zgodnie z otrzymanym rozkazem w pierwszej części patrolu wykonać zadanie o kodowej nazwie Landvik, które polegało na wysadzeniu na Spitzbergenie kolejnego oddziału pogodowego. Dwa dni później 14 października z pomostu okrętu Wedemeyera o 16:00 dostrzeżono południowo – zachodnie krańce Spitzbergenu. Następnego dnia zgodnie z wytycznymi o 14:40 zakotwiczono w odległości 250 metrów od wybrzeża Strumbucht, z którym przy pomocy pontonu i liny ustanowiono następnie połączenie, dzięki któremu do 23:00 na brzeg przetransportowano oddział meteo oraz grupę siedmiu członków załogi U 365, którzy mieli pomóc w zakładaniu stacji. Szesnastego października o godzinie 06:00 okręt Wedemeyera, na który w międzyczasie powrócił oddział roboczy opuścił miejsce kotwiczenia, po czym skierował się na otwarte wody na rekonesans. Następnego dnia o 09:55 powrócono w rejon budowy stacji, gdzie od oddziału meteo uzyskano informację, że nie jest ona jeszcze gotowa ze względu na problemy z nadajnikiem. W celu udzielenia im pomocy Heimar Wedemeyer na brzeg wysłał pontonem radiotelegrafistę, któremu udało się usunąć problem. Po powrocie o godzinie 16:00 na U 365 pontonu z radiotelegrafistą pożegnano się z oddziałem meteo, po czym skierowano się w stronę Wyspy Niedźwiedziej, by w ramach drugiej części patrolu, zwalczać wrogą żeglugę. Osiemnastego października o 16:00 obsadzono przypadającą na kwadrat AC 1511 pozycję w linii dozoru zgrupowania Panter, w ramach której U 365 operował następnie przeciwko kolejnemu płynącemu w kierunku Związku Radzieckiego konwojowi. Następnego dnia o 02:50 (kwadrat marynarki AC 1511) wymieniono się sygnałami rozpoznawczymi z napotkanym U 956. Kilka godzin później o 09:20 w kwadracie AC 1456 nawiązano kontakt wzrokowy z płynącym tym samym kursem U 636, który tak jak i okręt Wedemeyera poszukiwał meldowanego przez U 965 konwoju i lotniskowca w AC 1548. O 12:45 ze względu na pogorszenie się widoczności przerwano poszukiwania nieprzyjaciela. Tego samego dnia o 23:29 odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
Grupa Panther, okręty kontynuują dalej indywidualne poszukiwania. W przypadku braku rezultatów dnia 20 października, godzina 16:00 tworzyć linię dozoru od AC 6778 do 4999. Kolejność: U 968, U 425, U 1163, U 668, U 310, U 363, U 737, U 293, U 997, U 771, U 315, U 995, U 636, U 956, U 365, U 956, U 992, U 312, U 387, U 295.”.
Dwudziestego października o 08:45 (kwadrat marynarki AC 5485) doszło do spotkania z U 310, co obaj dowódcy wykorzystali do wymienia się informacjami na temat poszukiwań. Tego samego dnia o 20:43 odebrano meldunek samolotu zwiadu o kontakcie z wrogiem, co spowodowało skierowanie się do kwadratu AC 8249. Pomimo dobrej widoczności do godziny 04:00 następnego dnia nie udało się odnaleźć nieprzyjaciela w związku z czym Heimar Wedemeyer zakończył jego poszukiwania. Dwudziestego drugiego października przebywający aktualnie w kwadracie AC 8697 U 365 rozpoczął marsz do bazy w Hammerfest, podczas którego o 13:15 (kwadrat marynarki AC 8266) na kursie 236˚ dostrzeżono U 956. Następnego dnia o godzinie 09:50 w punkcie SR 1 doszło do spotkania z U 956 i U 771. Pomiędzy 10:00 a 10:30 okręt Wedemeyera przebywał w zanurzeniu w oczekiwaniu na pozostałe spodziewane okręty. Po ich przybyciu o 10:45 U 365 wraz z U 995 i U 997 skierował się do Hammerfest, gdzie zawinął o 13:43 cumując przy burcie okrętu bazy Black Watch, z którego niemal z biegu rozpoczęto pobieranie prowiantu oraz paliwa. Po zakończeniu załadunku skierowano się następnie pod burtę pływającej torpedownii tj. statku Admiral Carl Hering, z którego pobrano 3 torpedy T-III. Dwudziestego czwartego października o 01:45 opuszczono Hammerfest, by kontynuować dalej zgodnie z rozkazami patrol. O 08:10 (kwadrat marynarki AC 7228) na kursie przeciwnym dostrzeżono U 968. Jeszcze tego samego dnia w godzinach wieczornych o 19:11 odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
Grupa Panther z najwyższą prędkością osiągnąć nową linię patrolową rozciągającą się od AC 9834 przez 8561 do 8514. Kolejność: U 1163, U 293, U 993, U 312, U 295, U 387, U 310, U 956, U 995, U 771, U 365, U 997, U 668, U 965, U 636.”.
Głównym celem w/w grupy w tym okresie był konwój JW.61, który w dniu 20 października opuścił wody Loch Ewe. Dwudziestego siódmego października o 00:12 (kwadrat marynarki AC 5894) na U 365 odebrano pochodzący z U 995 meldunek o kontakcie w kwadracie AC 8314 z nieprzyjacielskim niszczycielem, w stronę którego pozycji następnie się skierowano. O 01:37 (kwadrat marynarki AC 5899) rozpoczęto podejście w kierunku znajdującego się w odległości 2 mil morskich, dostrzeżonego chwile wcześniej przez wachtowych niszczyciela, którego zamierzano następnie zaatakować. Zanim jednak do tego doszło nieprzyjacielska jednostka wykryła U 365 otwierając w jego kierunku ogień artyleryjski (pierwsze pociski upadły w odległości 50 metrów przed jego dziobem). O 01:42 w kierunku niszczyciela wystrzelono pojedyncza torpedę, po czym wykonano alarmowe zanurzenie w trakcie którego trwania zarejestrowano detonację. Wkrótce potem hydroakustyk zameldował o kontakcie z dwoma jednostkami nawodnymi zidentyfikowanymi jako niszczyciele, które rozpoczęły następnie trwające do godziny 03:38 polowanie z wykorzystaniem bomb głębinowych. Następnego dnia o 19:58 na przebywającym w kwadracie AC 8345 okręcie Wedemeyera odebrano meldunek U 425 o kontakcie w AC 8248, z płynącym kursem 130˚ wrogim konwojem, w stronę którego pozycji następnie się skierowano. Pierwszego listopada o 19:25 (kwadrat marynarki AC 8525) U 365 spotkał się z U 711, co obaj dowódcy wykorzystali do wymienia się informacjami. Siedem dni później przebywający w kwadracie AC 5752 okręt Wedemeyera rozpoczął o godzinie 20:00 rejs powrotny do bazy. Następnego dnia o 07:50 (kwadrat marynarki AC 4654) wymieniono się sygnałami rozpoznawczymi z napotkanym U 636. Jedenastego listopada w celu uzupełnienia zapasów prowiantu o 05:40 zawinięto do Harstad, które wraz z miejscowym pilotem na pokładzie opuszczono o 08:27 kierując się do Lödingen, gdzie o 10:04 zdano go na brzeg. Jeszcze tego samego dnia U 365 o godzinie 19:30 przybył do bazy w Kilbotn, kończąc trwający ponad pięć tygodni patrol (36 dni). W trakcie jego trwania przepłynięto 5.400 mil morskich na i 573,5 mili morskiej pod powierzchnią.

17.11.1944 obowiązki dowódcy U 365 zdał KL Heimar Wedemeyer, który przeszedł do służby w sztabie 14 Flotylli U-bootów a na jego miejsce następnego dnia przybył były dowódca U 1008 OL Diether Todenhagen.

Patrol 8 (22.11.1944 – 13.12.1944)
22.11. U 365 pod dowództwem Diethera Todenhagena opuścił Kilbotn, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym i Morzu Barentsa. Dwudziestego piątego listopada na U 365 odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
Grupa Stier z ekonomiczną prędkością obsadzić nowe rejony patrolowe: (…) Klingspor AB 86, Todenhagen AB 89 (…).”.
Głównym celem w/w zgrupowania był konwój JW 62. W dniu 5 grudnia operujący w pobliżu wybrzeża Murmania U 365 o godzinie 20:12 zatopił w kwadracie AC 8941 radziecki ścigacz okrętów podwodnych BO-230 (105 BRT)**, płynący w składzie grupy okrętów złożonych z bliźniaczych jednostek o numerach BO-219, BO-223, BO-229. Pięć dni później 10 grudnia (kwadrat marynarki AC 8860) okręt Todenhagena nawiązał kontakt z konwojem powrotnym RA.62, wykonując następnie bezskuteczny atak na jeden z płynących w nim statków. W przeprowadzonym następnego dnia o godzinie 08:00 kolejnym ataku, U 365 storpedował i ciężko uszkodził w kwadracie AC 5763 należący do eskorty konwoju brytyjski niszczyciel HMS Cassandra (1.710 BRT), którego udało się jednak odholować do Kolafjord***. Tego samego dnia Heimar Wedemeyer nadał do dowództwa meldunek o następującej treści:
AC 5763 trafienie w niszczyciel. Głośne odgłosy tonięcia. Konwój kieruje się na północ. Siła kontaktu 4 – 5. 60m3.”.
Trzynastego grudnia płynący na powierzchni na wschód od wyspy Jan Mayen (kwadrat marynarki AB 8611) okręt Todenhagena został zauważony a następnie zaatakowany przez dwa brytyjskie samoloty Swordfish „L” i „Q” należące do 813 Sqn FAA stacjonującego na pokładzie brytyjskiego lotniskowca eskortowego HMS Campania. Przeprowadzone przez obie maszyny ataki były skuteczne i U 365 wraz z całą załogą poszedł na dno.

Przypisy:
*Marina Raskova to dawny Ironclad jeden z weteranów konwoju PQ.17, który w ramach umowy Lend-Lease Act został przekazany Związkowi Radzieckiemu.
** Było to eks-amerykański ścigacz okrętów podwodnych SC-1477, przekazany ZSSR w 1943 roku w ramach w/w umowy.
*** Po prowizorycznym remoncie w radzieckiej stoczni HMS Cassandra już po zakończeniu wojny w lipcu 1945 roku przepłynęła do Gibraltaru na generalny remont, który trwał rok. W 1946 roku wyremontowany niszczyciel przeniesiono do rezerwy. Po reaktywacji i modernizacji HMS Cassandra od 1959 do 1965 roku pływała w składzie 8 flotylli niszczycieli na Dalekim Wschodzie i 21 na Morzu Śródziemnym. W styczniu 1966 niszczyciel został skreślony z listy floty i ponad rok później pocięty na złom.

Członkowie załogi U 365 polegli w dniu 13.12.1944 (W kolejności alfabetycznej):
1.) Adelhelm Walter (MtrOGfr) 18.04.1923
2.) Ampferl Richard (MaschOGfr) 08.09.1924
3.) Apke Georg (MtrOGfr) 21.09.1922
4.) Augst Alfred (MtrGfr) 03.12.1923
5.) Bauerfeld Ernst (OBtsMt) 25.01.1917
6.) Baumgärtel Günther (MtrOGfr) 29.01.1924
7.) Berner Günter (MechOGfr) 28.02.1925
8.) Blödorn Horst (MtrOGfr) 29.10.1923
9.) Buchsteiner Eberhard (Lt.z.S) 29.04.1923, WO, Crew of V/1941
10.) Eichwald Heinz (OSanMt) 18.10.1920
11.) Gawlik Johann (MaschGfr) 14.01.1925
12.) Gerlach Karl-Heinz (MaschGfr) 04.05.1924
13.) Gibat Oskar (ObGfr) 15.01.1925
14.) Glaser Wilhelm (ObGfr) 24.01.1925
15.) Heesch Willi (MaschMt) 24.11.1920
16.) Heinsen Heinz-Emil (OMaschMt) 08.12.1921
17.) Hornbach Friedrich (OMasch) 13.08.1916
18.) Huber Albert (FkGfr) 03.07.1925
19.) Klünder Rolf (MaschGfr) 10.01.1924
20.) Kneifel Otto (MaschMt)23.02.1923
21.) Körber Gerhard (ObGfr) 12.05.1924
22.) Krämer Otto (ObGfr) 15.03.1924
23.) Krause Ferdinand-Emil (Maat) 02.10.1920
24.) Kriens Werner (Maat) 10.02.1923
25.) Küster Wilhelm (MtrOGfr) 19.04.1925
26.) Lange Walter (MaschGfr) 12.01.1925
27.) Laun Rodolf (OLt.ing) 18.11.1921, Crew of X/1940
28.) Leberbauer Franz (MechMt) 23.10.1923
29.) Lelonek Oskar (FkOGfr) 01.08.1923
30.) Lenz Jürgen (Lt.ing,scholar) 28.08.1922, Crew of X/1940
31.) Lindner Hans (MaschGfr) 04.10.1925
32.) Lippmann Horst (MtrOGfr) 04.02.1924
33.) Lott Walther (Mt) 31.12.1922
34.) Matschke Rudi (Gfr) 10.12.1924
35.) Mayer Josef (ObGfr) 09.02.1925
36.) Meyer Rudi (ObGfr) 24.06.1925
37.) Mickau Hans (OStrm) 22.03.1917
38.) Möhrke Heinz (ObGfr) 15.04.1925
39.) Paul Johann (ObGfr) 01.03.1924
40.) Renn Arthur (Gfr) 18.07.1925
41.) Röhring Walter (ObGfr) 30.08.1923
42.) Rother Fritz (OMasch) 01.03.1916
43.) Säck Friedrich (Maat) 27.01.1922
44.) Schneider Karl-Heinz (ObGfr) 24.03.1925
45.) Schneider Thomas (ObGfr) 22.04.1923
46.) Steber Siegfried (FkMt) 28.01.1920
47.) Todenhagen Diether (OLt.z.S) 22.07.1920, Crew of 1937b
48.) Voigt Heinz-Herwart (Lt.z.S) 27.03.1924
49.) Wennemann Josef (Gfr) 02.07.1924
50.) Wolf Johann-Hans (Maat) 15.12.1923

Bibliografia:
http://uboat.net
http://www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay „Hitlera Wojna U-bootów” tom II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 7 KTB U 301 - U 374
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U 365 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 21.02.14, 06:34

Witam
Zapraszam do zapoznania się z poprawioną i rozszerzoną historią operacyjną U 365
Pozdrawiam Brodołak
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U 365 Typ VIIC

Postprzez ted » 21.02.14, 16:29

Skrót BRT odnosi się do statków handlowych, ale raczej nie używa się go przy wykazywaniu zatopionego tonażu okrętów wojennych, zwłaszcza, gdy od początku taki charakter miały (na pewno niszczyciel, trałowce także, zazwyczaj spotykam ts -tony standardowe lub po prostu - t). Od biedy BRT można podać, gdy np. jednostka patrolowa była wcześniej jednostką handlową, ale i wtedy warto zaznaczyć, że tak było przed zmianą charakteru tej jednostki. Dopuszczalne to jest (BRT) także w przypadku wykazywania zatapianych przez U-booty alianckich krążowników pomocniczych.
ted
Oberleutnant zur See
 
Tonaż: 287.000 BRT

Dołączył(a): 06.10.13, 20:35

Re: U 365 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 21.02.14, 17:59

Mea Culpa z rozpędu poleciałem z tym BRT w przypadku okrętów wojennych, poprawka naniesiona.
Pozdrawiam Łukasz
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów


Posty: 4 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości