1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-13 Typ IIB

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 5 • Strona 1 z 1

U-13 Typ IIB

Postprzez Grom » 27.01.07, 00:33

Stocznia - Deutsche Werke, Kilonia
Stępka położona - 20.06.1935
Wodowany - 09.11.1935
Przyjęty do służby - 30.11.1935
Poczta polowa nr. M 15 421
Zatopiony dnia 31.08.1940 na pozycji 55°27'N / 02°02'E

Przebieg służby okrętu:
1 Flotylla U-bootów w Kilonii. 11.1935 - 31.05.1940

Kolejni dowódcy:
Karl Daubesky von Eichhain 10.1937 - 11.1939
Heinz Scheringer 11 - 13.1939
Wolfgang Lüth 12.1939
Max Schulte 12.1939 - 31.05.1940

Zatopień - 7 ( 25 982 BRT ) + 2 uszkodzone + 3 prawdopodobnie uszkodzone

statki - 7

Odbytych patroli bojowych - 10

Patrol 25.08.1939 - 31.08.1939 Okręt wypłynąl z Wilhelmshaven by operować w południowej części Morza Północnego. Bliższych danych o tym patrolu brak.

Patrol 02.09.1939 - 06.09.1939 Wypłynął z Wilhelmshaven na operację minowania wybrzeża Wielkiej Brytanii w okolicach miejscowości Orford Ness. Miny ustawiono dnia 04.09.1939. Dnia 10.09.1939 statek SS Magdapur ( Br 8641 BRT ) wszedł na minę postawioną przez U - 13 i zatonął. Taki sam los spotkał statek SS Phyrne ( Fr 2660 BRT ), który wszedł na minę z U - 13 dnia 24.09.1939. Dnia 16.09.1939 przez jedną z min został uszkodzony statek SS City fo Paris (Br 10902 BRT )

Patrol 11.09.1939 - 03.10.1939 Okręt wypłynął z Wilhelmshaven by operować przeciwko Royal Navy. Dnia 12.10.1939 podczas rejsu do rejonu Firth of Fourth podjęto z morza załogę samolotu. Następnie okręt kontynuował operowację u wybrzeży północno - wschodniej Szkocji skąd powrócił do Kilonii.

Patrol 25.10.1939 - 03.11.1939 Okęt operował na Morzy Północnym u północno wschodnich wybrzeży Szkocji, w okolicach miejscowości Fraserburgh. Wieczorem dnia 30.10.1939 w oklicach portu Peterhead, storpedował i zatopił podążający z konwojem HX 5B statek SS Cairnmona ( Br 4666 BRT ).

Patrol 15.11.1939 -25.11.1939 U - 13 operował u północno - wschodnich wybrzeży Anglii, w okolicach Newcastle.

Patrol 10.12.1939 - 14.12.1939 Okręt postawił miny w zatoce Firth of Tay dnia 12.12.1939. Najprawdopodobniej na tych minach w dniu 06.02.1940 zatonął statek SS Anu ( Es 1421 BRT ). U - 13 z tego patrolu powrócił do Wilhelmshaven

Patrol 24.01.1940 - 05.02.1940 Wypłynąl z Wilhelmshaven by operować u północno - wschodnich wybrzezy Szkocji. Rano 29.01.1940 zgłosił uszkodzenie statku w okolicach Fraserburgha. Dnia 31.01.1940 w tym samym rejonie zatopił SS Start ( Nw 1168 BRT ). Dnia 01.02.1940 na północ od wybrzeży Szkocji zatopił statek SS Fram ( Sw 2491 BRT ).

Patrol 16.02.1940 - 29.02.1940 Opuścił port w Wilhelmshaven, bliższych danych na temat tego patrolu brak.

Patrol 31.03.1940 - 02.05.1940 Wypłynąl z Wilhelmshaven by wziąść udział w operacji "Hartmut", ochrony niemieckich sił inwazyjnych lądujących w Norwegii. U - 13 zgodnie z tajnymi instrukcjami został skierowany do 6 grupy okrętów podowdnych operujacej na wschód od wysp Orknejów. W dniu 16.04.1940 U - 13 zgłosił uszkodzenie niszczyciela podczas ataku torpedowego, już dnia następnego na północ od Wysp Szetlandzkich zatopił SS Swainby ( Br 4935 BRT ). Po zabunkrowaniu paliwa w nocy 17/18.04.1940 okręt powrócił do rejonu operacyjnego na zachód od Orknejów. Dnia 26.04.1940 zgłosił zatopienie statku przed wejściem do Loch Eirboll, a 28.04.1940 na północny wschód od Faserburgha storpedował i uszkodził tankowiec SS Scotish American ( Br 6999 BRT ) Patrol zakończył się wejściem do portu w Kilonii dnia 02.05.1940

Patrol 26.05.1940 - 31.05.1940 Wypłynąl z Kilonii by operować w południowej części Morza Pólnocnego. Dnia 31.05.1940 nawiązał kontakt bojowy z konwojem FN 184. U - 13 został wykryty, zaatakowany bombami głębinowymi i zatopiony przez HMS Weston. Cała okrętu załoga została uratowana, a wraz z niemieckimi marynarzami z U - 13 wydobyto bębny oraz instrukcje maszyny szyfrującej Enigma.

Bibliografia:

Kenneth Wynn - "Uboat operations of the second world war" "Volume1: Carrer histories, U1-U-510, wyd. Caxton Editions, London 2003
Peter Sharpe - "U-boat fact file. Detailed Service Histories of the Submarines Operated by the Kriegsmarine 1935-1945, wyd. Midland Publishing Ltd. Leicester 1998
Internet - strona www.ubootwaffe.net - ubootwaffe.net & u-boat.info : U-Boat and Kriegsmarine History
Internet - strona www.uboat.net - The U-boat war 1939-1945
Ostatnio edytowano 27.01.07, 12:05 przez Grom, łącznie edytowano 1 raz
Grom
Fregattenkapitän
 
Tonaż: 701.000 BRT

Dołączył(a): 16.03.04, 11:22
Lokalizacja: Reading UK

Re: U-13 Typ IIB

Postprzez Tomo55 » 27.01.07, 11:46

Grom napisał(a):

Patrol 25.10.1939 - 30.11.1939 Okęt operował na Morzy Północnym u północno wschodnich wybrzeży Szkocji, w okolicach miejscowości Fraserburgh. Wieczorem dnia 30.10.1939 w oklicach portu Peterhead, storpedował i zatopił podążający z konwojem HX 5B statek SS Cairnmona ( Br 4666 BRT ).

Patrol 15.11.1939 -25.11.1939 U - 13 operował u północno - wschodnich wybrzeży Anglii, w okolicach Newcastle.



Coś tu nie gra w tych datach.
Tomo55
Leutnant zur See
 
Tonaż: 182.000 BRT

Dołączył(a): 27.04.05, 23:45
Lokalizacja: Orzesze/Katowice

Postprzez Grom » 27.01.07, 12:05

Literówka się wkradła. dzięki za zwrócenie u-wagi
Grom
Fregattenkapitän
 
Tonaż: 701.000 BRT

Dołączył(a): 16.03.04, 11:22
Lokalizacja: Reading UK

Postprzez ObltzS » 08.03.09, 18:55

Witam !

Link z info i fotografiami o U-13 :
http://www.lowestoftscuba.co.uk/u13.html
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.667.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

U 13

Postprzez Glasisch » 23.10.10, 17:17

U 13
Budowa rozpoczęta: 20 czerwca 1935 r. (nr stoczniowy 248), wodowany: 9 listopada 1935 r., ukończony: 30 listopada 1935 r. Stocznia: Deutsche Werke AG w Kilonii.

Od listopada 1935 r. do grudnia 1939 r. przydzielony do 1 Szkolnej Flotylli Weddigen w Kilonii, a pierwszym dowódcą został por. Hans - Gerrit von Stockhausen. Po rozpoczęciu wojny flotylla uzyskała status operacyjny.

Pierwszy patrol.
25 sierpnia 1939 r. wypłynął z Wilhelmshaven pod dowództwem kpt. Karla Daublebsky von Eichhaina (dowodził od 1 października 1937 r.) z zadaniem patrolowania południowej części Morza Północnego. Do portu wyjścia powrócił 31 sierpnia 1939 r.

Drugi patrol.
2 września 1939 r. wypłynął z Wilhelmshaven z zadaniem postawienia pola minowego w rejonie Orford Ness. Po dwudniowym rejsie wykonano zadanie i 6 września 1939 r. jednostka powróciła do portu wyjścia. Pole minowe spowodowało zatopienie 10 września o godz. 17.25 na pozycji 520 11? N i 010 43? W brytyjskiego transportowca s / s Magdapur (8 641 BRT) i 24 września o godz. 1.00 w odległości 3,5 Mm na wschód od latarniowca Aldeburgh francuskiego transportowca s / s Phryné (2 660 BRT). Nieco wcześniej, bo 16 września na pozycji 520 14? N i 010 43? E ciężkich uszkodzeń doznał brytyjski transportowiec s / s City of Paris (10 902 BRT).

Trzeci patrol.
11 września 1939 r. wypłynął z portu z zadaniem atakowania brytyjskich okrętów. Płynąc przez Morze Północne 12 września uratowano niemieckich lotników, których maszyna rozbiła się z powodu awarii. Po dotarciu na akwen operacyjny w rejonie Firth of Forth nie napotkał żadnych celów godnych torped. Po całkowicie nieudanym patrolu 3 października 1939 r. okręt zawinął do Kilonii.

Czwarty patrol.
25 października 1939 r. wyruszył z Kilonii z zadaniem operacji na Morzu Północnym i akwenie wokół Kinnaridas Head. 30 października o godz. 22.50 na pozycji 570 38? N i 010 45?W (rejon Peterhead) natknął się na konwój HX 5 B, z którego zatopił brytyjski transportowiec s / s Cairnmona (4 666 BRT), płynący z ładunkiem drobnicy (m.in. wełna, miedź, zboże). Do portu wyjścia powrócił 3 listopada 1939 r.

Piąty patrol.
15 listopada 1939 r. wypłynął z portu z zadaniem patrolowania północno - wschodnich wybrzeży W. Brytanii w rejonie Newcastle. Nie napotkawszy na nieprzyjaciela 25 listopada 1939 r. powrócił do Kilonii. Po powrocie doszło do zmiany na stanowisku dowódcy, które objął kpt. Heinz Scheringer(lub już 6 listopada).

Szósty patrol.
10 grudnia 1939 r. wypłynął z portu z zadaniem postawienia min w Firth of Tay. Po dwudniowym rejsie wykonano zadanie i 14 grudnia 1939 r. powrócił do Wilhelmshaven. Po powrocie z rejsu nastąpiła zmiana na stanowisku dowódcy, które tymczasowo (16 - 28 grudnia) objął por. Wolfgang Lüth i jeszcze w tym samym miesiącu przekazał swe obowiązki ponownie kpt. Heinzowi Scheringerowi. Miesiąc później (3 stycznia) stanowisko dowódcy objął por. Max Schulte. Nieco wcześniej - 1 stycznia 1940 r. jednostka została przydzielona do 1 Flotylli Okrętów Podwodnych z bazą w Kilonii. Ofiarą postawionych min padł 6 lutego 1940 r. estoński transportowiec s / s Anu (1 421 BRT).

Siódmy patrol.
24 stycznia 1940 r. wypłynął z portu z zadaniem patrolowania akwenu wokół Kinnairds Head. 29 stycznia zameldowano o uszkodzeniu transportowca w rejonie Fraserburgha, co nie zostało potwierdzone po wojnie. 31 stycznia o godz. 0.43 natrafiono na norweski transportowiec s / s Start (1 168 BRT), który został zatopiony torpedą. W meldunku radiowym jego pojemność została zawyżona do 4 000 BRT. 1 lutego o godz. 1.43 na pozycji 570 43? N i 020 06? W (północne wybrzeże Szkocji na zachód od Orkadów) natrafiono na szwedzki transportowiec s / s Fram (2 491 BRT), który po storpedowaniu zatonął. 5 lutego 1940 r. jednostka powróciła do portu.

Ósmy patrol.
16 lutego 1940 r. okręt wypłynął z Wilhelmshaven. Nic nie wiadomo na temat przebiegu i rejonu operacyjnego tego patrolu. 29 lutego 1940 r. powrócił do portu.

Dziewiąty patrol.
31 marca 1940 r. wypłynął z Wilhelmshaven z rozkazem wzięcia udziału w operacji Hartmut. W tym czasie wszystkie będące do dyspozycji operacyjnej U ? booty zostały skierowane w rejon norweskiego wybrzeża, gdzie miały od 9 kwietnia atakować alianckie jednostki i wspierać własne oddziały wysadzone na ląd w ramach inwazji. U 13 został przydzielony do 6 Grupy U ? bootów, która operowała w rejonie Pentland Firth i na wschód od Orkadów. 16 kwietnia zameldowano o storpedowaniu i uszkodzeniu niszczyciela na północ od Szetlandów, które nie zostało potwierdzone po wojnie. 17 kwietnia o godz. 17.33 w odległości 25 Mm na północ od Muckle Flugga na Szetlandach storpedowano i zatopiono brytyjski transportowiec s / s Swainby (4 935 BRT). Po uzupełnieniu zapasów paliwa nocą 17 / 18 kwietnia (prawdopodobnie w Bergen) okręt podwodny ponownie zajął pozycję na zachód od Orkadów. 26 kwietnia o godz. 1.17 w rejonie Loch Eriboll natrafił płynący z Kirkwall do Preston pod duńską banderą kabotażowiec s / s Lily (1 281 BRT). Do celu wystrzelono dwie torpedy, z których jedna trafiła w dziób statku. Siła eksplozji zdmuchnęła jego nadbudówki, a sam transportowiec zatonął w ciągu 45 sekund. W meldunku radiowym pojemność storpedowanej jednostki została zawyżona do 4 000 BRT. Dwa dni później o godz. 1.29 na pozycji 580 41? N i 040 40? W (na północny wschód od Kinnairds Head) storpedowano i uszkodzono brytyjski zbiornikowiec m / t Scottish American (6 999 BRT). W meldunku radiowym cel został zidentyfikowany jako transportowiec o pojemności 7 400 BRT i zatopiony. 2 maja 1940 r. U 13 powrócił do Kilonii.

Dziesiąty patrol.
26 maja 1940 r. wyruszył z portu z zadaniem patrolowania południowej części Morza Północnego. 31 maja natrafiono na wschód od Lowestoft na konwój FN 184. Podczas próby ataku okręt podwodny został namierzony przez operatora asdicku na sloopie Weston (dow. kmdr por. S. C. Tuke) i zatopiony na pozycji 520 27? N (lub 550 26' N) i 020 02? E bombami głębinowymi. Uratowano całą załogę, a grupa abordażowa zdobyła kilka wałków szyfrowych Enigmy i rozkazy operacyjne.


dowódca OL Schulte twierdził, że sam zielona "13" już wystarczy.
Glasisch
Leutnant zur See
 
Tonaż: 191.000 BRT

Dołączył(a): 15.06.05, 19:56
Lokalizacja: Bytom


Posty: 5 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ II



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

cron