1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-347 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 2 • Strona 1 z 1

U-347 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 15.01.07, 16:36

U 347 Typ VIIC - historia rozszerzona

Stocznia: Nordseewerke GmbH, Emden
Nr zamówienia: 219
Zamówienie: 10.04.1941
Położenie stępki: 19.10.1942
Wodowanie: 21.05.1943
Wcielenie do służby: 07.07.1943
Nr pocztowy: M 53 298

Przebieg służby:
07.07.1943 – 28.02.1944 – 8 Flotylla U-bootów, Danzig (szkolenie załogi)
01.03.1944 – 31.05.1944 – 9 Flotylla U-bootów, Brest (okręt bojowy)
01.06.1944 – 17.07.1944 – 11 Flotylla U-bootów, Bergen (okręt bojowy)
17.07.1944 – Zatopiony na zachód od Narwiku (pozycja 68.36N, 08.33E) przez brytyjski samolot Liberator z 86/U Sqn RAF.

Dowódcy:
07.07.1943 – 17.07.1944 – OL Johann de Buhr

Odbyte patrole bojowe: 2

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

27.03.1944 U 347 pod dowództwem Johanna de Buhra o godzinie 08:00 wypłynął z bazy w Kiel, by zgodnie z otrzymanym poleceniem skierować się do Stavanger. Dwadzieścia pięć minut później na rucie 1 doszło do spotkania z eskortą i osłanianym przez nią U 240. Następnego dnia o 22:05 zawinięto do Kristiansand, które opuszczono dwudziestego dziewiątego marca o 18:30 w eskorcie trałowca M 427, obierając kurs na Stavanger. Przez cały okres pobytu w bazie na U 347 prowadzono szkolenie w obsłudze broni przeciwlotniczej. Trzydziestego marca o 06:10 okręt de Buhra wpłynął do bazy w Stavanger, gdzie został podporządkowany dowództwu FdU Mitte.

09.05.1944 U 347 pod dowództwem Johanna de Buhra o godzinie 09:00 wypłynął z bazy w Stavanger, by zgodnie z otrzymanym poleceniem skierować się do Bergen, które osiągnięto o 20:15 tego samego dnia. Podczas pobytu w tamtejszej bazie U 347 został zwolniony z podległości FdU Mitte oraz rozpoczęto na nim przygotowania do służby na dalekiej północy.

10.05.1944 U 347 pod dowództwem Johanna de Buhra o godzinie 19:00 opuścił Bergen, by z godnie z otrzymanym rozkazem skierować się do bazy w Narwiku. Tuż przed północą przebywający aktualnie w kwadracie AF 8783 U 347 zszedł w zanurzenie rozpoczynając następnie podwodny marsz. Następnego dnia pomiędzy 19:17 a 19:32 (kwadrat marynarki AF 8725) okręt de Buhra przebywał na powierzchni w celu przewentylowania wnętrza. W godzinach wieczornych tego samego dnia o 22:48 (kwadrat marynarki AF 8488) rozpoczęto marsz na powierzchni w celu naładowania baterii akumulatorów. Tuż po północy 12 maja z pomostu U 347 dostrzeżono dryfującą minę morską, która minięto w odległości tylko 15 metrów. W dniu 13 maja o godzinie 22:30 zawinięto do bazy w Narwiku cumując u burty awiza Grille.

Patrol 1 (14.05.1944 – 08.06.1944)
14.05. U 347 pod dowództwem Johanna de Buhra o godzinie 18:15 wypłynął z bazy w Narwiku, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym i Morzu Barentsa. Prawie trzy godziny później o 21:00 zawinięto do Ramsund, gdzie na brzeg zdano trzy torpedy FAT-I i 2 T-V a w ich miejsce pobierając 4 T-V i 1 FAT-II. Po zakończeniu wszystkich prac o godzinie 01:00 następnego dnia opuszczono tę bazę, kierując się następnie do Harstad, płynąc od 03:50 do 06:30 z miejscowym pilotem na pokładzie. Tego samego dnia o 20:06 na U 347 odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
de Buhr dołączyć jako nr 5 do grupy Trutz i obsadzić AB 6892.”.
Szesnastego maja o godzinie 01:48 (kwadrat marynarki AB 9332) wykonano alarmowe zanurzenie uciekając pod wodę przed nadlatującym dwupłatowym samolotem, pozostając następnie w zanurzeniu do 07:00. Tego samego dnia osiągnięto też linię dozoru zgrupowania Trutz. W dniu 21 maja o 01:09 okręt de Buhra osiągnął nowy rejon ataku przypadający na kwadrat AB 8524, napotykając tam jednak fatalne warunki pogodowe (długotrwały opad gęstego śniegu ograniczający widoczność do 300 metrów). Dwa dni później 23 maja na U 347 odebrano kolejną depeszę z dowództwa flotylli o następującej treści:
Grupy Trutz/Grimm marsz w kierunku linii dozoru od AB 8125 do 8941. Kolejność: U 737, U 347, U 362, U 387, U 742, U 668, U 997 odstępy 20 mil morskich.”.
Następnego dnia o godzinie 08:00 osiągnięto pozycję w zgrupowaniu przypadającą na kwadrat AB 8165. Trzydziestego pierwszego maja odebrano trzecią depeszę z FdU o następującej treści:
Utworzyć nową linię dozoru od AB 3584 do 6256. Kolejność: U 347, U 362, U 387, U 742, U 668, U 997, U 313, U 711, U 307 i U 315 jako nowa grupa Grimm.”.
Dwa dni później 2 czerwca o godzinie 13:55 odebrano czwartą już depeszę z dowództwa flotylli o następującej treści:
Grupy Trutz i Grimm marsz przez linię wyczekiwania nr I AB 2818 do 9117 ku linii wyczekiwania nr II AB 4673 do 8836.
Linię wyczekiwania nr I minąć dnia 3 czerwca o godzinie 10:00, linię II osiągnąć 05.06.
Kolejność Grimm: U 347, U 362, U 387, U 742, U668, U 997, U 711, U 307 i U 315.
Kolejność Trutz: U 737, U 425, U 957, U 344, U 363, U 987, U 395.
”.
Czwartego czerwca o 13:29 zgodnie z rozkazem osiągnięto wyznaczoną pozycję w linii nr II a przypadającą na kwadrat AB 4673. Dwa dni później 6 czerwca U 347 osiągnął granice lodu (kwadrat marynarki AA 3657). Tego samego dnia o 12:35 otrzymano z dowództwa polecenie powrotu do bazy. W dniu 8 czerwca o godzinie 09:40 U 347 wpłynął do Narwiku, kończąc trwający prawie cztery tygodnie patrol (25 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 3.551 mil morskich na i 222 mile morskie pod powierzchnią.

Patrol 2 (23.06.1944 – 23.06.1944 i 03.07.1944 – 17.07.1944)
23.06. U 347 pod dowództwem Johanna de Buhra o godzinie 04:15 wypłynął z bazy w Narwiku, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym i Morzu Barentsa. O 12:14 na okręcie de Buhra odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
Wychodzące z Hammerfest, Tromso i Narwiku okręty wracać z powrotem do bazy.”.
Jeszcze tego samego dnia o godzinie 20:45 U 347 z powrotem zawinął do Narwiku, gdzie na jego pokładzie zachowano stan gotowości do wyjścia w każdej chwili w morze. Trzeciego lipca ponownie opuszczono bazę, by kontynuować drugi patrol. O godzinie 18:00 okręt de Buhra zawinął do Lödingen, w celu przyjęcia na pokład miejscowego pilot, po czym skierował się do Harstad, gdzie zdano go na brzeg. Dwa dni później 5 lipca na U 347 odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
Grupa Trutz, godzina 23:00 rozpocząć marsz w stronę nowego rejonu ataku. U 347 > AF 1327 > AF 4221.”.
Siedemnastego lipca (kwadrat marynarki AF 2353) płynący na powierzchni okręt Johanna de Buhra został wykryty i zaatakowany a w następstwie tego zatopiony wraz z całą załogą bombami głębinowymi przez brytyjski samolot B-24 Liberator „U”, należący do 86 Sqn RAF.

Członkowie załogi U 347 polegli w dniu 17.07.1944 (W kolejności alfabetycznej):
1.) Beckmann Heinz (MechOGfr) 09.09.1924
2.) Bernard Jürgen (Lt.z.S) 17.09.1924, WO
3.) Böhm Hugo (FkOGfr) 03.11.1923
4.) Bönecke Johannes (OMasch) 29.05.1916
5.) Brezmann Karl (OFkMt) 21.11.1919
6.) Buhr de Johann (OLt.z.S.d.R) 23.03.1912, serial/entry Entry 1934/40
7.) Christiansen Bruno (MaschMt) 31.12.1921
8.) Cohrs Georg (MaschMt) 07.10.1920
9.) Decke Günter (OMechMt) 10.07.1922
10.) Delto Heinz (Lt.ing) 15.07.1921
11.) Diebe Werner (MaschOGfr) 15.06.1923
12.) Diessner Werner (MaschOGfr) 15.11.1924
13.) Drewitz Günter (Gfr) 06.04.1924
14.) Drtil Karl (MtrOGfr) 19.05.1922
15.) Franke Heinrich (OStrm) 23.01.1915
16.) Franke Paul (MtrOGfr) 27.05.1922
17.) Gottschalk Günter (MaschGfr) 26.10.1925
18.) Haak Erich (MechOGfr) 02.03.1923
19.) Hirschfelder Harri (MaschOGfr) 12.01.1921
20.) Hoppe Rudolf (MtrOGfr) 03.11.1922
21.) Jansen Wilhelm-Heinrich (MaschOGfr) 27.01.1925
22.) Keller Hermann (SanMt) 02.01.1921
23.) Kirste Albert (MtrOGfr) 01.02.1924
24.) Klemme Walter (MtrOGfr) 26.04.1918
25.) Klenge Max (MaschOGfr) 06.08.1924
26.) Konrad Heinz (MtrOGfr) 07.09.1924
27.) Märtens Ludwig (OStrmMt) 03.09.1917
28.) Meder Franz (OMasch) 10.12.1916
29.) Morawietz Johannes (MtrOGfr) 11.05.1921
30.) Mushoff Helmut (MaschMt) 11.09.1920
31.) Nolte Günter (MaschMt) 11.09.1920
32.) Nußbaumer Leopold (MaschOGfr) 15.10.1924
33.) Petersen Kurt (MtrOGfr) 25.08.1923
34.) Pirc Wilhelm (OBtsMt) 24.03.1921
35.) Ratzek Karl (MaschOGfr) 15.10.1924
36.) Reichardt Werner (MtrHGfr) 23.10.1920
37.) Rogge Helmut (MaschMt) 30.11.1920
38.) Ronnewinkel Heinz (MaschOGfr) 27.01.1924
39.) Schön Harro (Lt.z.S) 10.07.1922, WO
40.) Schönenberg Hubert (MaschOGfr) 04.07.1922
41.) Schreinzer Otto (MtrOGfr) 27.11.1924
42.) Strassen Karl (MtrOGfr) 18.11.1923
43.) Ströbel Georg (MaschOGfr) 08.08.1924
44.) Torster Arnold (FkOGfr) 01.02.1924
45.) Tschirne Günter (MtrOGfr) 15.05.1924
46.) UlrichFriedrich (MaschOGfr) 29.08.1925
47.) Wiggershausen Erich (OStrmMt) 30.11.1918
48.) Wurth Erich (MaschOGfr) 30.05.1925
49.) Zimmer Franz (FkMt) 18.04.1923

Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay „Hitlera Wojna U-bootów” tom II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 7 KTB U 301 - U 374
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U-347 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 08.03.13, 06:38

Witam
Zapraszam do zapoznania się z poprawioną i rozszerzoną historią operacyjną U 347.
Pozdrawiam Brodołak
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów


Posty: 2 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

cron