1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-306 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 2 • Strona 1 z 1

U-306 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 26.12.06, 11:50

U 306 Typ VIIC - Historia rozszerzona

Stocznia: Flender Werke AG, Lübeck-Siems
Nr zamówienia: 306
Zamówienie: 20.01.1941
Położenie stępki: 16.09.1941
Wodowanie: 29.08.1942
Wcielenie do służby: 21.10.1942
Nr pocztowy: M 49 352

Przebieg służby:
21.10.1942 - 28.02.1943 - 8 Flotylla U-bootów, Danzig (szkolenie załogi)
01.03.1943 - 31.10.1943 - 1 Flotylla U-bootów, Brest (okręt bojowy)
31.10.1943 - Zatopiony na północny - wschód od Azorów (pozycja 46.19N, 20.44W) bombami głębinowymi i pociskami jeża przez brytyjski niszczyciel HMS Whitehall oraz brytyjską korwetę HMS Geranium.

Dowódcy:
21.10.1942 ? 31.10.1943 - OL ~ KL Claus von Trotha

Odbyte patrole bojowe: 3

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 1(10.218 ton)/2 (11.195 ton)

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Okres służby U 306 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych:
22.10. - 25.10.42 - Lübeck - szkolenie podstawowe oraz rejsy ćwiczebne
26.10. - 07.11.42 - Kiel ? próby morskie w ramach UAK Kiel.
09.11. - 10.11.42 - R?nne/Borholm - próby hydrofonów w ramach UAG-Schall.
12.11. - 13.11.42 - Danzig - próby w ramach UAG.
14.11. - 18.11.42 - Gotenhafen - próby sprawności działania broni torpedowej w ramach TEK.
19.11. - 12.12.42 - Hela - ćwiczenia na morzu w ramach AGRU - Front.
13.12. - 31.12.42 - Pillau - ćwiczenia w strzelaniu torpedami w ramach 26 Flotylli U-bootów.
01.01. - 02.01.43 - Pillau - indywidualne szkolenie.
03.01. - 16.01.43 - Gotenhafen - ćwiczenia taktyczne w ramach 27 Flotylli U-bootów.
19.01. - 12.02.43 - Lübeck - przegląd i prace konserwacyjne w stoczni Flender Werke AG.
13.02. - 18.02.43 - Swinemünde - szkolenie indywidualne, ćwiczenia w: zwalczaniu celów powietrznych, alarmowym zanurzeniu oraz mające zaznajomić załogę z eksplozjami bomb głębinowych eksplodujących w pobliżu zanurzonego okrętu.
19.02. - 24.02.43 - Kiel - przygotowanie okrętu do służby frontowej.

Patrol 1 (25.02.1943 - 09.05.1943)
25.02. U-306 pod dowództwem Clausa von Trotha wspólnie z U 568 i U 666 o godzinie 08:00 wypłynął z bazy w Kiel, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. Trzy godziny później po wejściu na rutę 15 doszło do spotkania z frachtowcem Valencia oraz mającym pełnić rolę eskorty trałowcem M 1902. Następnego dnia o godzinie 08:35 po osiągnięciu punktu Schw. 21 pieczę nad trzema okrętami podwodnym przejęły dwa trałowce M 1604 i M 1607. W dniu 27 lutego zespół okrętów o godzinie 02:57 zawinął do bazy w Kristiansand, którą opuścił o godzinie 07:00 w eskorcie dozorowca V 5310, po uprzednim uzupełnieniu zapasów paliwa oraz wody pitnej. Jeszcze tego samego dnia w związku z depeszą dowództwa regionu o zagrożeniu minowym na trasie marszu o godzinie 17:28 zespół okrętów zawinął do Egersund. Następnego dnia o 11:58 po usunięciu zagrożenia minowego okręty opuściły Egersund. Po osiągnięciu o godzinie 18:07 kwadratu marynarki AN 3131 U 568 oraz dozorowiec V 5310 odłączyły się od zespołu obierając kurs na bazę w Bergen natomiast pozostałe dwie jednostki rozpoczęły marsz w stronę wyznaczonych im rejonów operacyjnych. Pierwszego marca około godziny 16:40 (kwadrat marynarki AF 7637) na U 306 doszło do awarii dziobowych sterów głębokości, które zacięły się pod kątem 20?. Ze względu na niemożność usunięcia defektu przy pomocy dostępnych na pokładzie okrętu środków Claus von Trotha nakazał obrać kurs na bazę w Bergen. Dwa dni później 3 marca o godzinie 00:50 (kwadrat marynarki AF 7631) w rejonie wysepki Hellisöy doszło do spotkania z okrętem eskorty, w towarzystwie którego skierowano się do Bergen, gdzie o następnego dnia okręt trafił na dok miejscowej stoczni marynarki. Po usunięciu defektu U 306 w dniu 9 marca wspólnie z U 592 oraz w eskorcie patrolowca Unitas opuścił Bergen, by kontynuować przerwany patrol. Czternastego marca o 19:15 odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
?Trotha, kierować się do AK 83.?.
Prawie godzinę później U 306 z powodzeniem wyminął dostrzeżone na kursie 220? przez obsadę pomostu dwa okręty wojenne zidentyfikowane jako dozorowce. Trzy dni później 17 marca odebrano drugą depeszę z BdU o następującej treści:
?Jako grupa Seeteufel od 21.03 tworzą: U 306, U 592, U 188, U 415, U 663, U 572, U 564 i U 260 linię dozoru od AK 3152 do 3677.
Swoje strefy osiągnąć nie później niż nakazano. Po dotarciu na miejsce swoboda manewrów.
?.
Głównym celem zgrupowania miał być osłaniany przez jednostki grupy eskortowej B6 powolny konwój ONS.1. W dniu 24 marca o godzinie 19:30 (kwadrat marynarki AK 1271) poszukujący we mgle nieprzyjaciela U 306 nawiązał kontakt wzrokowy z cieniami, które wkrótce potem zidentyfikowano jako niszczyciel. von Trotha słusznie podejrzewając, że ma do czynienia z jednym z eskortowców osłaniających konwój ONS.1 nadał do dowództwa meldunek o kontakcie. Dziesięć minut po zaobserwowaniu nieprzyjaciela U 306 został zmuszony do alarmowego zanurzenia i pozostania pod wodą do godziny 21:00 przez nadpływający niszczyciel, w wyniku czego utracił on kontakt. W dniu 27 marca na poszukującym wciąż nieprzyjaciela okręcie von Trothy odebrano meldunek z należącego do zgrupowania Seewolf U 305 o następującej treści:
?Konwój AJ 3885, kurs 80?, 7 węzłów.?,
w związku z czym niezwłocznie obrano kurs zbliżeniowy oraz zwiększono prędkość do całej naprzód. Dostrzeżonym konwojem był osłaniany przez jednostki grupy eskortowej B1 konwój HX.230. Następnego dnia o 10:30 (kwadrat marynarki AK 0147) doszło do spotkania i wymiany sygnałami rozpoznawczymi z U 305 a o 16:04 odebrano meldunek U 706 o dostrzeżeniu w kwadracie marynarki AK 0193 nieprzyjacielskiego niszczyciela. W dniu 30 marca poszukujący konwoju U 306 dwukrotnie zmuszony był do alarmowego zanurzenia i pobytu pod wodą przez nieprzyjacielskie samoloty:
- o godz. 10:06 (kwadrat marynarki AL 5232) przez bombowiec Bristol, pobyt pod wodą do 11:06,
- o godz. 14:17 (kwadrat marynarki AL 0288) przez bombowiec Sunderland, pobyt pod wodą do 20:00.
Następnego dnia o godzinie 02:03 (kwadrat marynarki AL 0246) odebrano polecenie BdU zakończenia operacji konwojowej a o 10:03 skierowaną bezpośrednio do dowódcy U 306 depeszę o następującej treści:
?Trotha przemieścić się do AK 63.?.
W dniu 6 kwietnia około 04:30 (kwadrat marynarki AK 3574) wachtowi na pomoście U 306 zameldowali o dostrzeżeniu na horyzoncie rozbłysków dwóch flar w stronę których się niezwłocznie skierowano. Trzynaście minut później pomiędzy pasmami mgły dostrzeżono jedno kominową jednostkę, której załoga także dostrzegła okręt von Trothy otwierając w jej kierunku ogień z karabinów maszynowych. Wkrótce potem z pomostu U 306 zaobserwowano eskortowiec zidentyfikowany jako niszczyciel, którym w rzeczywistości była brytyjska fregata HMS Tay należąca do eskorty konwoju HX.231. Ponieważ nieprzyjacielski okręt otworzył ogień w kierunku U 306, trafiając go niegroźnie w pomost i w pokład Claus von Trotha wydał rozkaz alarmowego zanurzenia na głębokość A+ 60 metrów (140 metrów). Wkrótce potem nastąpiło trwające do godziny 07:00 polowanie z wykorzystaniem bomb głębinowych. Po wynurzeniu w związku z niskim poziomem paliwa (tylko 13m3) Claus von Trotha nakazał obrać kurs na punkt spotkania z podwodnym zaopatrzeniowcem. W dniu 9 kwietnia odebrano depeszę o następującej treści:
?KL von Trotha promocja o stopień 10. U-Flott.?.
Dwa dni później 11 kwietnia o godzinie 16:50 (kwadrat marynarki BD 2567) nawiązano kontakt wzrokowy z podwodnym tankowcem U 462 oraz z przebywającymi w jego pobliżu U 598 i U 134. Jeszcze tego samego dnia pomiędzy 20:00 a 22:00 z U 462 pobrano część prowiantu. Następnego dnia około godziny 04:38 (kwadrat marynarki BD 2556) w gęstym szkwale utracono kontakt z jednostką zaopatrzeniową i U 134, który odzyskano ponownie o 17:10 (kwadrat marynarki BD 2429). O godzinie 18:50 rozpoczęto trwające do godziny 22:20 pompowanie 90 m3 paliwa z podwodnego tankowca. Po zakończeniu tej operacji pomimo ciemności przystąpiono (wykorzystując do tego ponton) do pobierania pozostałej części prowiantu, co zakończono o godzinie 01:25. W dniu 15 kwietnia Claus von Trotha wspólnie z dowódcą U 134 KL Hansem-Güntherem Brosinem uzgodnili kierunek poszukiwań nieprzyjaciela. Tego samego dnia odebrano depeszę z BdU nakazującą U 306 dołączyć do zgrupowania Meise, którego głównym celem w następnych dniach miał być osłaniany przez grupę eskortową B4 konwój HX.234. Dwa dni później 17 kwietnia o godzinie 20:40 (kwadrat marynarki AJ 6772) wymieniono się sygnałami rozpoznawczymi z ponownie napotkanym U 134. Do podobnego spotkania doszło dziewiętnastego kwietnia kiedy to o 23:50 (kwadrat marynarki AJ 9441) wymieniono się sygnałami rozpoznawczymi z U 415.W dniu 21 kwietnia o godzinie 05:52 (kwadrat marynarki AJ 2771) wachtowi na pomoście U 306 zameldowali o dostrzeżeniu na kursie 350? nieprzyjacielskiego konwoju, którym był awizowany przez B-Dienst konwój HX.234. Informację o kontakcie niezwłocznie nadano do dowództwa, które nakazało Clausowi von Trotha podążać za celem i cyklicznie nadawać sygnały naprowadzające. O godzinie 06:10 śledzący HX 234 U 306 został zmuszony do alarmowego zanurzenia i pobytu pod wodą do godziny 09:05 przez nieprzyjacielski eskortowiec zidentyfikowany jako niszczyciel. Pomimo prawie trzy godzinnego pobytu w zanurzeniu nie utracono kontaktu z nieprzyjacielem, co pozwoliło niedługo po wynurzeniu na kontynuowanie jego śledzenia i nadawania sygnałów naprowadzających, które trwało aż do godziny 21:10 (kwadrat marynarki AJ 2913), kiedy to U 306 został ponownie wykryty i zmuszony do alarmowego zanurzenia przez nieprzyjacielski niszczyciel, który wkrótce potem przystąpił do polowania z wykorzystaniem bomb głębinowych. Prawie dwie godziny później okręt Clausa von Trotha znalazł się z powrotem na powierzchni rozpoczynając pościg za konwojem. Już następnego dnia o godzinie 01:26 (kwadrat marynarki AJ 2695) w gęstym opadzie śniegu wachtowi dostrzegli cienie, należące do statków poszukiwanego konwoju o którym ponownie poinformowano dowództwo. Prawie pół godziny później o 01:54 U 306 rozpoczął podejście w celu wykonania ataku na dużą jednostkę płynącą poza konwojem, w kierunku której minutę później wystrzelono w pewnych odstępach czasu dwie torpedy. Obie okazały się celne posyłając na dno należący do brytyjskiego armatora United Baltic Co z Londynu statek pasażersko ? towarowy America (10.218 ton). Piętnaście minut po wykonaniu ataku podążający za konwojem okręt Clausa von Trotha został zmuszony do ucieczki na powierzchni przed nadpływającym niszczycielem. Pomimo tego incydentu przez cały dzień U 306 podążał za celem nadając sygnały naprowadzające. Tuż po północy 23 kwietnia okręt został wykryty i zmuszony do alarmowego zanurzenia przez nadpływający na kursie 340? eskortowiec zidentyfikowany jako niszczyciel, który w wykonanym ataku zrzucił w odległości 2000 metrów pierwszą serię bomb głębinowych. Mimo, że wkrótce potem utracono kontakt akustyczny z nieprzyjacielską jednostką Claus von Trotha nakazał pozostać w zanurzeniu, co okazało się być słuszną decyzją bowiem po pewnym okresie czasu w tej samej odległości od okrętu w odstępach 10 ? 15 minut eksplodowały najpierw pojedyncze bomby głębinowy a następnie dwie serie złożone z trzech i dwóch bomb. Brak kontaktu i eksplozje bomb głębinowych dały Clausowi von Trotha powód do przypuszczeń, że ma do czynienia z bombami działającymi na zasadzie boi, idącymi na dno po pewnym zaprogramowanym okresie czasu. O 02:13 U 306 znalazł się z powrotem na powierzchni a wysłana na pomost wachta nie dostrzegła w pobliżu śladów bytności nieprzyjaciela. W godzinach porannych o 07:32 (kwadrat marynarki AJ 3364) ponownie uzyskano kontakt z konwojem HX.234 o którym zameldowano dowództwu. Godzinę później o 08:32 na kursie 74? dostrzeżono sylwetkę U-boota, którym okazał się być U 413. O godzinie 13:54 U 306 zszedł w zanurzenie rozpoczynając podejście w zanurzeniu w celu zaatakowania dużego frachtowca. Siedemdziesiąt sześć minut później o 15:10 w kierunku statku zidentyfikowanego jako jednostka pasażersko - towarowa wystrzelono salwę czterech torped, rejestrując po kilku minutach odgłos trzech detonacji. W rzeczywistości tylko jedna torpeda okazała się celna, uszkadzając należący do brytyjskiego armatora Silver Line Ltd (Stanley & John Thompson Ltd) z Londynu frachtowiec Silvermaple (4.313 ton), który pomimo to zdołał dotrzeć 29 kwietnia do portu w Liverpoolu. Wkrótce po tym ataku U 306 stał się celem ataków jednostek eskorty, które nie spowodowały jednak żadnych uszkodzeń. Pomimo tych ataków Claus von Trotha podążał w zanurzeniu za konwojem, by o 17:02 wyjść z powrotem na powierzchnię. Ponad godzinę później o 18:17 wkrótce po dostrzeżeniu HX.234 U 306 został zmuszony do alarmowego zanurzenia i pobytu pod wodą do godziny 18:50 przez nieprzyjacielski samolot. Niedługo po wynurzeniu nadano do dowództwa meldunek o kontakcie o następującej treści:
?Konwój w AK 1472, kurs 30?, 9 węzłów.?.
O 19:31 (kwadrat marynarki AK 1447) okręt po raz kolejny musiał zejść pod wodę uciekając przed nadlatującym samolotem. Po wynurzeniu mającym miejsce prawie dwadzieścia pięć minut później ponownie dostrzeżono krążący w pobliżu samolot. Niezrażony tym faktem Claus von Trotha kontynuował pościg za konwojem po raz kolejny nawiązując z nim kontakt. O 21:10 (kwadrat marynarki AK 1419) U 306 wykonał alarmowe zanurzenie przed nadlatującym samolotem zidentyfikowanym jako Sunderland, który w miejscu jego zanurzenia zrzucił serię bomb głębinowych. Po wynurzeniu mającym miejsce o 21:46 nadano do dowództwa meldunek o następującej treści:
?Nieprzyjaciel zmienił kurs na wschodni.?.
Wkrótce potem operacja prowadzona przeciwko HX.234 została zakończona a U 306 obrał kurs w stronę nowej pozycji wyczekiwania. W dniu 24 kwietnia o godzinie 13:13 (kwadrat marynarki AK 3183) doszło do spotkania z U 631, w towarzystwie którego skierowano się w kierunku północnym. Dwa dni później 26 kwietnia osiągnięto nową pozycję w linii dozoru, przypadającą na kwadrat marynarki AK 3928. Po rozwiązaniu zgrupowania Meise, które miało miejsce tego samego dnia o 15:24 Claus von Trotha nakazał obrać kurs na punkt uzupełniania paliwa. Dwudziestego ósmego kwietnia o 12:30 (kwadrat marynarki AK 8691) nawiązano kontakt wzrokowy z U 186. Pięć dni później 1 maja o 20:00 (kwadrat marynarki BD 3212) wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu sylwetki samotnego okrętu podwodnego, którym był poszukiwany podwodny tankowiec U 459. Jeszcze tego samego dnia o 21:45 na pokład U 306 przybył zaokrętowany na U 459 lekarz a załogi obu jednostek przystąpiły do przekazywania i załadunku na okręt Clausa von Trotha prowiantu. Następnego dnia o 09:20 (kwadrat marynarki BD 3291) lekarz powrócił na podwodny tankowiec, z którego pomiędzy godziną 10:40 a 13:00 pobrano 26m3 paliwa. O 14:21 U 459 zniknął z zasięgu wzroku wachtowych U 306, który obrał kurs na bazę w Breście. W dniu 7 maja U 306 dwukrotnie stał się celem ataków brytyjskich samolotów: raz o godzinie 06:55 w kwadracie marynarki BF 45 przez samolot, z 58 Sqn RAF i po raz drugi o godzinie 17:49 w kwadracie marynarki BF 46 przez samolot z 10 OTU Sqn RAF. Z zrzuconych przez obie maszyny w sumie 10 bomb głębinowych żadna nie spowodowała poważniejszych uszkodzeń. Dwa dni później 9 maja o godzinie 17:15 w punkcie Pt.346 doszło do spotkania z eskortą złożoną z dwóch dozorowców, w towarzystwie których skierowano się do Brestu, gdzie przybyto jeszcze tego samego dnia o 20:30, kończąc trwający ponad dziesięć tygodni patrol (74 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 9.340 mil morskich na i pod powierzchnią.

Zgłaszane przez dowódcę sukcesy: 2 jednostki zatopione: statek pasażerski ca. 12.200 ton oraz frachtowiec ca. 7.000 ton

W następnych dniach U 306 trafił do miejscowej stoczni w celu przebudowy pomostu związanej z montażem dodatkowego działka przeciwlotniczego.

Patrol 2 (10.06.1943 - 11.08.1943)
10.06. U 306 pod dowództwem Clausa von Trotha wspólnie z U 732 o godzinie 11:00 wypłynął z bazy w Breście, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. Dwadzieścia siedem minut później na redzie Brestu na polecenie dowódcy przeprowadzono trymowanie okrętu. Ponad godzinę później o 12:30 obie jednostki spotkały się z eskortą złożoną z przerywacza zagród minowych oraz trzech trałowców, w towarzystwie których skierowały się następnie do punktu Liebe. O 21:20 (kwadrat marynarki BF 5218) doszło do wymiany składu eskorty na pięć trałowców. Po osiągnięciu o godzinie 23:00 punktu Kern do zespołu dołączył U 155 a dwadzieścia trzy minuty później wszystkie trzy okręty podwodne zeszły w zanurzenie rozpoczynając podwodny marsz. Po wynurzeniu, które miało miejsce o godzinie 06:00 od zespołu odłączył się U 155, który obrał kurs na Lorient natomiast U 306 i U 732 rozpoczęły marsz przez Biskaje. W dniu 15 czerwca na U 306 odebrano depeszę z BdU o następującej treści:
?Uphoff, Carlsen, Trotha kierować się do CE 7585.?.
Cztery dni później 19 czerwca o godzinie 16:30 (kwadrat marynarki CE 7893) wachtowi na pomoście jednostki Carla von Trotha zameldowali o dostrzeżeniu trzech okrętów podwodnych, którymi były: podwodny tankowiec U 488 oraz U 84 i U 732. Półgodziny później rozpoczęto trwające do 18:45 pobieranie z U 488 ca.23m3 paliwa. W trakcie jego trwania o 18:30 odebrano meldunek U 84 o dostrzeżeniu sylwetki samotnego statku, którym okazał się być szwedzki frachtowiec Kalmia. Po zakończeniu operacji podawania paliwa na U 306 miano rozpocząć przekazywanie prowiantu ale okazało się, że ten został już wcześniej rozdysponowany na inne jednostki. W dniu 23 czerwca o godzinie 10:42 (kwadrat marynarki DS. 2949) na polecenie dowódcy w ramach próby sprawności jak i ćwiczeń w obsłudze próbowano wypuścić w powietrze dwa pozoratory radarowe Aphrodite, ale ze względu na defekt obu okazało się to niemożliwe. Dwa dni później 25 czerwca o godzinie 16:00 (kwadrat marynarki EH 3138) dokonano ponownej próby - tym razem pomyślnej wypuszczenia w powietrze dwóch pozoratorów Aphrodite, do których następnie w ramach zarządzonych przez Clausa von Trotha ćwiczeń w zwalczaniu celów lotniczych otworzono ogień z działek przeciwlotniczych. Po wystrzeleniu łącznie 340 sztuk amunicji oraz zestrzeleniu obu balonów ćwiczenia przerwano. W dniu 27 czerwca na U 306 odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
?Trotha, obsadzić jako rejon operacyjny obszar pomiędzy EJ61/ES37/ET53 i EK 70.?.
Trzy dni później 30 czerwca o godzinie 20:00 (kwadrat marynarki EK 7839) wachtowi na pomoście okrętu Clausa von Trotha zameldowali o dostrzeżeniu na kursie 85? sześciu smug dymu. Trzy minuty później U 306 został zmuszony do alarmowego zanurzenia i ponad godzinnego pobytu pod wodą przez nieprzyjacielski samolot. Po wynurzeniu Claus von Trotha przez prawie dobę aż do godziny 20:00 dnia pierwszego lipca prowadził poszukiwania nieprzyjaciela, które ze względu na pogorszenie się aury (intensywne opady deszczu ograniczające z godziny na godzinę widoczność) zmuszony był przerwać. W dniu drugiego lipca o godzinie 02:28 (kwadrat marynarki EK 7934) wachtowi na pomoście zameldowali o dostrzeżeniu na kursie 170? oświetlonego statku, którym okazał się być portugalski frachtowiec. W godzinach porannych o 09:11 (kwadrat marynarki EK 7939) na polecenie dowódcy posadowiono okręt na znajdującym się w tym miejscu na głębokości A-5 (75 metrów) dnie, aby dać w ten sposób mechanikom możliwość przeprowadzenia w spokoju przeglądu kiepsko spisującego się prawoburtowego silnika elektrycznego. W trakcie jego trwania udało się wykryć przyczynę problemów ale ze względu na brak części zamiennych jak i możliwość usunięcia defektu na pełnym morzu pozostawiono problem nie rozwiązanym, ograniczając się jedynie do większej kontroli w/w silnika. O godzinie 21:16 okręt ponownie pojawił się na powierzchni. Dnia 4 lipca (kwadrat marynarki EK 7699) o godzinie 07:35 zaobserwowano światło, które jak się później okazało pochodziło ponownie z portugalskiego statku. Pomiędzy 08:35 a 20:55 U 306 spoczywał na znajdującym się w tym miejscu na głębokości A+22 (102 metry) dnie. Pięć dni później 9 lipca o godzinie 21:25 (kwadrat marynarki EK 7684) zaobserwowano szybko zbliżający się motorowiec, w kierunku którego o godzinie 21:54 z wyrzutni nr II i nr IV wystrzelono dwie torpedy, które jednak chybiły celu. Ze względu na dużą szybkość niedoszłej ofiary sześć minut po wykonaniu ataku Claus von Trotha zaniechał pościgu i dalszych ataków. Dziesiątego lipca około godziny 08:00 nadal sprawiający problemy prawoburtowy silnik elektryczny odmówił ostatecznie posłuszeństwa. Trzy dni później 13 lipca o godzinie 01:12 (kwadrat marynarki EK 7365) nawiązano kontakt wzrokowy z jasno oświetlonym dużym statkiem, który po raz kolejny okazał się należeć do neutralnej Portugalii. Poza tym pracującemu przez cały dzień trzynastego lipca oraz noc z 13 na 14 w trudnych warunkach w przedziale silników elektrycznych nad zepsutym prawo burtowym silnikiem OMasch. Johannesowi Maierowi (Mayerowi) udało się częściowo usunąć defekt, dzięki czemu możliwe się stało uzyskanie na tym silniku maksymalne 130 obrotów na minutę. W dniu 15 lipca o godzinie 16:50 (kwadrat marynarki EK 7673) na przebywającym w zanurzeniu U 306 uzyskano kontakt akustyczny z wieloma celami. Po wyjściu na peryskopową nawiązano kontakt wzrokowy z nieprzyjacielskim konwojem, którym okazał się być SL 133. O 18:55 okręt Clausa von Trotha wyszedł na powierzchnię z zamiarem wyprzedzenia konwoju. Wkrótce potem wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu na kursie 90? nieprzyjacielskiego samolotu. Tuż po północy 16 lipca na polecenie dowódcy w celu zmylenia sił eskorty w powietrze wypuszczono cztery pozoratory Aphrodite, z których dwa ponownie okazały się wadliwe. O godzinie 03:35 (kwadrat marynarki EK 7328) znajdujący się na wysuniętej pozycji przed konwojem U 306 rozpoczął podejście w celu jego zaatakowania. Siedemnaście minut później o 03:52 (kwadrat marynarki EK 7328) do pięciu wybranych celów wystrzelono po jednej torpedzie, z których dwie według relacji Clausa von Trotha miały okazać się celne posyłając na dno jeden statek na pewno (ca. 7.000 ton) a drugi prawdopodobnie (ca 7.000 ton), natomiast trzy pozostałe spudłowały. W rzeczywistości tylko jedna torpeda trafiła w cel uszkadzając należący do brytyjskiego armatora New Zealand Shipping Co Ltd z Londynu frachtowiec Kaipara (5.882 ton), który pomimo to zdołał w dniu 17 lipca dotrzeć na redę Dakaru, gdzie osadzono go na mieliźnie (po wyładowaniu wszystkich przewożonych towarów statek został ściągnięty z niej i po prowizorycznych naprawach skierowany do Anglii na główny remont.). O godzinie 06:35 na śledzącym konwój U 306 zakończono operację ponownego załadunku wszystkich wyrzutni torpedowych. Prawie dziewięćdziesiąt minut później o 08:01 (kwadrat marynarki EK 4988) okręt Clausa von Trotha wykonał drugi atak na statki płynące w konwoju SL 133 wystrzeliwując w kierunku frachtowca oraz statku pasażersko ? towarowego po dwie torpedy. Dwie minuty później w kierunku kolejnego frachtowca posiadającego według oceny dowódcy od 4 do 7 ładowni wystrzelono z wyrzutni rufowej kolejną torpedę. Wkrótce potem zarejestrowano trzy głośne detonacje, co dało dowódcy powód do zgłoszenia zatopienia dwóch statków (ca. 7.000 ton i ca. 6.000 ton) oraz uszkodzenia kolejnego (ca. 5.000 ton). W rzeczywistości żadna z wystrzelonych torped nie trafiła w cel. W dniu 24 lipca o godzinie 11:45 (kwadrat marynarki DS 5447) doszło do spotkania z U 155, w towarzystwie którego rozpoczęto marsz powrotny do bazy. Ósmego sierpnia o godzinie 22:51 (kwadrat marynarki BF 7699) utracono kontakt z U 155, którego odzyskano ponownie dwa dni później 10 sierpnia o godzinie 15:55 (kwadrat marynarki BF 8317). Następnego dnia o 15:39 osiągnięto punkt Laterne, gdzie doszło do spotkania z eskortą, w towarzystwie której o godzinie 17:30 dotarto do bazy w Lorient, kończąc trwający prawie dziewięć tygodni patrol (62 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 8.244 mile morskie na i 536 mil morskich pod powierzchnią.

Zgłaszane przez dowódcę sukcesy: 4 statki zatopione (ca. 27.000 ton) oraz 1 uszkodzony (ca. 5.000 ton).

23.09.43 U 306 pod dowództwem Clausa von Trotha wspólnie z U 211 oraz w eskorcie trałowców M 4044 i M 4056 o godzinie 19:00 wypłynął z bazy w Lorient, by zgodnie z rozkazem skierować się do Brestu. Jeszcze tego samego dnia po osiągnięciu o godzinie 22:05 punktu Lampe doszło do wymiany składu eskorty na trzy trałowce M 412, M 442 i M 452. Wkrótce potem do zespołu dołączył też U 154. Następnego dnia po trwającym dobę rejsie o 19:45 zawinięto do Brestu. Podczas pobytu w bazie U 306 przystosowano do odpalania z wyrzutni torpedowych nowych torped akustycznych T-V poza tym okręt został też przygotowany do wyjścia na kolejny trzeci patrol bojowy.

Patrol 3 (07.10.1943 - 10.10.1943)
07.10. U 306 pod dowództwem Clausa von Trotha o godzinie 17:00 opuścił bazę w Breście, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. Następnego dnia wykryto defekt w instalacji wydechu spalin co zmusiło Clausa von Trotha do podjęcia decyzji o przerwaniu wykonywania zadania i powrocie, gdzie przybył o godzinie 13:30 dnia 10 października. Cztery dni później 14 października po usunięciu defektu U 306 wspólnie z U 211 i U 450 oraz w eskorcie trałowców M 475, M 552 i M 4040 opuścił o godzinie 17:00 Brest, by kontynuować przerwany patrol. W dniu 26 października na okręcie Clausa von Trotha odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
?U 466, U 953, U 306, U 211, U 262, U 441, U 707 i U 333 stworzą grupę Schill. Do 28 października, godziny 19:00 utworzyć linię dozoru od BE 8878 do BE 8989.?.
Trzy dni później 29 października o 20:25 (kwadrat marynarki BE 8722) doszło do spotkania i wymiany sygnałami rozpoznawczymi z U 953. Od tego też dnia U 306 podobnie jak i inne okręty zgrupowania operował przeciwko wykrytemu przez U 262 konwojowi MKS 28/SL 138, który dwa dni wcześniej został dostrzeżony także przez samolot dalekiego zwiadu Fw 200 Condor. W dniu 31 października przebywający w pobliżu w/w konwoju U 306 został wykryty i zaatakowany bombami głębinowymi oraz pociskami jeża przez brytyjski niszczyciel HMS Whitehall i korwetę HMS Geranium. W wyniku tych ataków okręt Clausa von Trotha poszedł na dno wraz z całą załogą.

Członkowie załogi U-306 polegli w dniu 31.10.1943 (W kolejności alfabetycznej):
1.) Adrian Hans (OLt.z.S) 19.01.1920, 1 WO
2.) Almstädt Ewald (MaschOGfr) 28.03.1922
3.) Ciupka Stephan (OStrm) 24.12.1916, Odznaczenia: DKiG.(10.09.43)
4.) Cremer Michael (MechGfr) 28.05.1924
5.) Dallmeier Hans (MtrOGfr) 21.08.1924
6.) Decker Erwin (MtrOGfr) 22.07.1921
7.) Duck Andreas (MechOGfr)19.06.1924
8.) Ess Erich (MaschOGfr) 17.09.1923
9.) Franusch Heinrich (MaschOGfr) 12.05.1923
10.) Gassen Josef-Anton (OMasch.A) 02.05.1915
11.) Guder Helmut (MaschMt) 08.12.1920
12.) Gutt David (MtrGfr) 02.08.1924
13.) Held Karl (FkMt) 04.02.1921
14.) Hesse Rolf (FkOGfr) 06.12.1923
15.) Höpfer Heinz (MaschOGfr) 17.12.1923
16.) Jahn Paul (MtrOGfr) 19.01.1921
17.) Janiszewski Johann (MaschOGfr) 28.07.1923
18.) Kaiser Kurt (BtsMt)16.07.1922
19.) Kirchner Erich (MtrOGfr) 24.08.1920
20.) Klotzki Otto (MaschOGfr) 19.11.1920
21.) Krause Günther-Kurt (OLt.ing) 17.07.1922 Crew of 1939
22.) Langer Helmut (MtrOGfr) 21.04.1922
23.) Lühr Wilhelm (BtsMt) 03.10.1921
24.) Maier Johannes (OMasch) 22.01.1917
25.) Mälzer Joachim (MaschMt) 18.03.1922
26.) Merkl Josef (MaschMt) 01.02.1921
27.) Müller Wilhelm (MaschOGfr) 14.04.1921
28.) Munck Hans (FkOGfr )19.09.1924
29.) Platz Walter (MaschGfr) 04.08.1924
30.) Probst Karl (MechOGfr) 06.06.1921
31.) Prölß Hans (MechMt) 21.09.1919
32.) Rank Willi (FkOGfr) 28.05.1922
33.) Reithmeier Joseph (MtrOGfr) 17.09.1924
34.) Röhrle Hermann (Lt.z.S) 07.06.1921, 2 WO
35.) Schach Otto (MtrGfr)28.03.1923
36.) Schmidt Friedrich (MtrOGfr)19.12.1923
37.) Schrinner Helmut (OMaschMt)21.11.1919
38.) Schubert Helmut (MaschOGfr)25.09.1923
39.) Schütze Willy (MaschGfr) 21.07.1924
40.) Seraphin Heinz (MaschGfr)03.01.1923
41.) Sokolies Walter (MtrOGfr) 29.08.1923
42.) Stickling Karl (MtrGfr) 08.01.1922
43.) Stöhr Herbert (MaschGfr) 20.11.1922
44.) Stracke Helmuth (MtrOGfr) 13.01.1923
45.) Thaller Johannes (OMaschMt) 06.09.1921
46.) Trotha von Claus (KpLt) 25.03.1914, Crew of 1936, Odznaczenia: DKiG. 05.01.44.(pośmiertnie)
47.) Urbainczyk Johannes (OFkMt) 04.11.1916
48.) Wehnert Werner (OSanMt) 21.02.1916
49.) Weidel Heinrich (MaschOGfr) 25.08.1922
50.) Wolfram Friedrich (BtsMt) 10.08.1920
51.) Zachow Richard (MtrOGfr) 15.12.1921

Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U-306 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 16.12.11, 06:26

Witam
Zapraszam do zapoznania się z poprawioną i rozszerzoną historią operacyjną U 306.
Pozdrawiam Brodołak
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów


Posty: 2 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

cron