1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-1059 typ VII F

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

U-1059 typ VII F

Postprzez ObltzS » 11.11.06, 19:50

ARCHIWUM NIEMIECKICH
OKRĘTÓW PODWODNYCH 1935 - 1945

 
U-1059


DANE PODSTAWOWE :
Typ, wariant - VII F
Klasa - podwodny mały transportowiec torped
Data zlecenia budowy - 25.08.1941
Stocznia - F. Krupp Germaniawerft AG, Kiel-Gaarden
Seria - U-1059 do U-1062
Nr budowy - 693
Data położenia stępki - 04.06.1942
Wodowanie - 12.03.1943
Wejście do służby - 01.05.1943
Warunki budowy [WTWiO] - Baubelehrung U-Boote Ostsee Kiel / Kriegsschiffbaulehrabteilung für Unterseeboote Ostsee, Kiel / 1.KLA, Kiel
Dowódca okrętu w czasie prób zdawczo-odbiorczych / stopień -
Herbert Brüninghaus, Oberleutnant zur See [1]
Nr poczty polowej - M 43 973
 
 
DOWÓDCY OKRĘTU :
Nazwisko / stopień / okres -
Herbert Brüninghaus, Oberleutnant zur See, 01.05.1943 do 30.09.1943, [2],
Günther Leupold, Oberleutnant zur See [2], 01.10.1943 do 19.03.1944

 
PRZYDZIAŁ SŁUŻBOWY DO FLOTYLLI U-BOOTÓW :
Okres / nr i rodzaj flotylli / miejsce stacjonowania -
01.05.1943 do 31.12.1943 5 U-Flottille Kiel, Ausbildungsboot
01.01.1944 do 19.03.1944 12 U-Flottille Bordeaux, Frontboot-Versuchboot

 
ODBYTE PATROLE BOJOWE :
Liczba patroli bojowych - 2
Liczba zatopionych statków - 0
Liczba uszkodzonych statków - 0
Liczba zatopionych okrętów wojennych - 0
Liczba uszkodzonych okrętów wojennych - 0
Tonaż statków zatopionych - 0
Tonaż statków uszkodzonych - 0
Tonaż okrętów zatopionych - 0
Tonaż okrętów uszkodzonych - 0

 
SZCZEGÓŁY REJSÓW - PATROLI BOJOWYCH :

1 PATROL BOJOWY 04.02.1944 - 10.02.1944
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Günthera Leupolda, 04.02.'44; przeprowadzenie U-1059 z Kiel do Bergen [Norwegia]; 10.02.'44 - wpłynięcie do bazy w Bergen.
 
2 PATROL BOJOWY 12.02.1944 - 19.03.1944 [zatopienie okrętu]               
Pod dowództwem Oberleutnanta zur See Günthera Leupolda, 12.02.'44; wypłynięcie z Bergen w rejs zaopatrzeniowy; transport torped do baz U-Bootów we wschodniej Azji [baza w Penangu]; zatopienie okrętu 19.03.'44 na płd-zach. od wyspy Cape Verde.
 
 
SZCZEGÓŁY DOTYCZĄCE ZAKOŃCZENIA SŁUŻBY :
Data i godzina zatopienia - 19.03.1944 +
Ostatni dowódca / stopień / wiek - Günther Leupold *, Oberleutnant zur See, [3]
23 lat 1 mies.
Miejsce zatopienia - płd.-zach. od wyspy Cape Verde
Pozycja zatopienia - 13° 10' N - 33° 44' W
Kwadrat siatki Kriegsmarine - EH 93
Przyczyna zatopienia / zatopiony przez -
U-1059 został zatopiony [poprzez zbombardowanie] przez 2 amerykańskie samoloty typu "Wildcat" i "Avenger" [należące do szwadronu [VC-6] wchodzące w skład zespołu poszukiwawczego lotniskowca eskortowego USS Block Island [CVE 21] na płd.-zach. od wyspy Cape [Cabo] Verde [archipelag Wysp Zielonego Przylądka].
Zginęło - 47 osób
Uratowanych - 8 osób
 
Oznaczenia :
* dowódca ocalał
 
 
FAKTY POTWIERDZONE :

Okręty typu VII F były projektowane i budowane jako podwodne transportowce torped - były kolejnym rozwinięciem i modernizacją podstawowego typy VII C. Wg założeń koncepcyjnych miały one zaopatrywać głównie w torpedy i inne materiały znajdujące się w Penangu okręty typu IX C-40 i IX D-1. Po wprowadzeniu do służby niemal wszystkie U-Booty odbywały z reguły rejsy szkoleniowe na Bałtyku, wchodząc w skład 4 Flotylli U-Bootóww Szczecinie. Wyjątek od tej reguły stanowiły podwodne transportowce torped typu VII F [od U-1059 do U-1062] - wszystkie one zostały przydzielone do bazującej w Kilonii 5 Flotylli U-Bootów.
Kadłub okrętu typu VII F był wydłużony na śródokręciu, za kioskiem o 10,5 m [dodatkowa sekcja kadłuba sztywnego]. Ta dodatkowa sekcja była magazynem dla 24 sztuk torped - była ona podzielona na sześć pionowych rzędów - po trzy rzędy tak z lewej jak i z prawej burty - z których każdy mieścił po 4 "węgorze". Dodatkowy luk załadunku owych torped, umieszczony za przedziałem magazynowym, ułatwiał załadunek i rozładunek tak dużej ilości torped. Oprócz tych torped okręt ten posiadał na swoim standardowym wyposażeniu 14 sztuk torped, rozmieszczonych tradycyjnie jak na typie VII C, które decyzją sztabu operacyjnego BdU dodatkowo mogły być przekazane na inne U-Booty prowadzące działania operacyjne w rejonach swoich patroli [typ VII F nie był typowym U-Bootem uderzeniowym].
Wydłużony kadłub dawał dodatkową powierzchnię, którą wykorzystano na umieszczenie w niej dwóch koi, oraz dwóch szaf chłodniczych na żywność [podobnie jak w typie VII D]. Poza tym w przedłużonych zbiornikach siodłowych oraz dodatkowych zbiornikach w kadłubie można było zabunkrować znacznie większe ilości tak oleju napędowego jak i balastu, dlatego były w stanie zaopatrywać U-Booty uderzeniowe na odległych akwenach operacyjnych. Proporcjonalnie do długości okrętu zwiększono także jego szerokość, co bardzo korzystnie wpłynęło na jego dzielność morską i poprawę warunków pływania.
Przeładunek torped z okrętu transportowego na okręt frontowy odbywał się w wynurzeniu na powierzchni morza, co stanowiło niebezpieczną operację, z uwagi na stałe już w tym czasie zagrożenie ze strony alianckich patroli lotniczych, dla których okręty podwodne wykonujące tę operację stawały się łatwym celem. Na tym etapie wojny [I poł. 1944 r.] U-Booty traciły już swoją przewagę i wobec siły alianckiego lotnictwa, które swoim zasięgiem obejmowało prawie cały Atlantyk, a perspektywa niezwykle długiego w czasie przekazywania torped na powierzchni była bardzo ryzykowna.
 
Pierwszy patrol bojowy - 04.02.1944 - 10.02.1944; planowane pierwotne wcześniejsze wprowadzenie U-1059 do zadań operacyjnych na morzu zostało opóźnione z powodu alianckiego nalotu na Kilonię 13.12.1943; przeprowadzenie U-1059 z bazy w Kilonii do Bergen [Norwegia] i przygotowanie okrętu do rejsu transportowego; pobranie zapasów paliwa, wody, żywności i torped dla U-Bootów stacjonujących w azjatyckiej bazie Peneng.

Drugi patrol bojowy - 12.02.1944 - 19.03.1944 [zatopienie okrętu]; wyjście z Bergen do bazy w Penengu [transport torped]. Od opuszczenia Bergen do wpłynięcia na Atlantyk i skierowaniu się na południe, rejs przebiegał bez żadnych zakłóceń, pomimo, że U-Bootem dowodził młody i niedoświadczony 23-letni ObltzS Günther Leupold. Na tych szerokościach geograficznych było zaplanowane na 20.03.1944 przez BdU spotkanie U-1059 z podwodnym tankowcem U-488 [typ XIV] w ramach operacji o kryptonimie "Maske". Informację radiową 08.03.1944 przechwycili amerkańscy kryptolodzy - miała to być pierwsza od listopada 1943 operacja tankowania na Atlantyku. 12.03.1944 z Casablanki wyruszyła na poszukiwanie obu okrętów grupa poszukiwawcza amerykańskiego lotniskowca eskortowego USS "Block Island". 19.03.1944, kiedy U-1059 znalazł się na płd.-zach. od archipelagu Wysp Zielonego Przylądka [w pobliżu planowanego miejsca spotkania] d-ca postawił okręt w dryf, aby umożliwić załodze kąpiel w oceanie. Na tym etapie wojny było to niezwykle ryzykowne - w wodzie znaleźli się d-ca okrętu, I WO, II WO oraz piętnastu innych członków załogi. Okręt był zaupełnie nieprzygotowany do obrony, kiedy dostrzegły go dwa samoloty typu "Wildcat" i "Avenger" z grupy poszukiwawczej lotniskowca eskortowego USS "Block Island". Samolot pilotowany przez Williama H. Cole'a przeszedł do lotu koszącego i ostrzelał okręt z broni pokładowej - zanim jednak to nastąpiło, wszyscy będący w wodzie marynarze poza jednym zdołali powrócic na okręt. [4] Drugi samolot pilotowany przez Normana T. Dowty'ego lotem nurkowym przeszedł do ataku, podczas którego zrzucił na okręt dwie dobrze wycelowane bomby głębinowe. W czasie prowadzonego ostrzału z U-Boota z działek p.lot. pociski zabiły jednego z pilotów [N. T. Dowty] i spowodowały strącenie maszyny do morza. Jedna z bomb niezwykle celnie trafiła w okręt, powodując tragiczne dla U-Boota konsekwencje - wtórną eksplozję 39 torped [5] znajdujących się na pokładzie U-1059. Siła eksplozji wyrzuciła okręt z wody i przełamała go na połowę po czym zniknął on pod wodą w ciągu zaledwie kilku sekund.
Jedyny ocalały czlonek "Wildcata" M. F. Fitzgerald odpłynął od wraku samolotu i rozwinął niewielką tratwę ratunkową i zajął w niej miejsce. Następnie wciągnął na nią rannego niemieckiego marynarza - druga tratwa, która wypłynęła z tonącego samoltu pomogła pozostałym w wodzie Niemcom szukać na niej ratunku. Zatopienie U-1059 przeżyło 8 członków jego załogi [6]. Fitzgerald zakładał tymczasowe opatrunki rannym marynarzom, w tym d-cy U-1059. W początkowym okresie amerykański lotnik wobec liczebnej przewagi Niemców [oprócz niego na tratwie znajdowało się trzech Niemców, w tym d-ca okrętu] nie będąc pewnym ich reakcji i zachowania, zastraszał marynarzy nożem i pistoletem, jednak wkrótce emocje opadły i wszyscy zajęli się wzajemnym utrzymywaniem w pobliżu obu tratw, oczekując pomocy. W dwie godziny po tym wydarzeniu wszystkich rozbitków, rannych i kontuzjowanych, podjął amerykański niszczyciel USS "Corry" [DD 463] z osłony lotniskowca .
W czasie prowadzonych przesłuchań dowódca U-1059 ObltzS Günther Leupold zapisano do stenogramu przesłuchań :
"Przed wypłynięciem z Kilonii odbył rozmowę z komandorem
podporucznikiem Oskarem Moehle, który dowodził 5 Flotyllą Szkolną.
Moehle przekazał mu ustny rozkaz adm. dowodzącego bronią
podwodną [Godta], aby w razie zatopienia statków niszczyć ich załogi.
Kiedy dowódca U-1059 wyraził zaskoczenie i oburzenie, Moehle
powiedział, że jest to rozkaz samego naczelnego dowódcy [Dönitza] i
jest prostą konsekwencją prowadzenia wojny totalnej. Przed
wyjściem w morze Leupold miał okazję dyskutować nad tym
zagadnieniem z innymi dowódcami okrętów podwodnych. Wszyscy
oświadczyli, że niezależnie od tego, kto go wydał, takiego rozkazu nie
wykonają." [7]


UWAGI :
1. D-cą okrętu w chwili przejmowania go ze stoczni i wcielenia do
służby był Herbert Brüninghaus, był wówczas w stopniu
porucznika marynarki [Oberleutnant zur See]. 
2. Ostatni, najwyższy stopień dowódcy okrętu w czasie dowodzenia
okrętem [zarówno w chwili straty okrętu jak również
przeniesienia służbowego na inny okręt lub na ląd].
3. Ostatni d-ca U-Boota U-1059.
4. Wg L. Patersona i C. Blair'a w wodzie w chwili kąpieli było 18
marynarzy
; natomiast J. F. White pisze, że w wodzie w chwili ataku
znajdowało się 15 marynarzy bez kamizelek ratunkowych, z
których uratowano 7 osób.
5. Wg L. Patersona bomba trafiła w magazyn torped [taką ilość torped
podał L. Paterson], natomiast J. F. White podaje ogólnie, że
w "magazyn amunicji" nie precyzując nic szczegółowiej.
6. Taką ilość ocalałych członków U-1059 podaje C. Blair, t. II; natomiast
J. F. White podaje 7 plus amerykański lotnik.
7. Za C. Blair, Hitlera wojna U-Bootów, T. II, s. 563-564

ANEKS 1 :
LISTA ZAŁOGI U-1059

Nazwisko i imię / stopień / data urodzenia / data zgonu / uwagi
 
Adomeit Heinz, Artz, 09.04.1914, 19.03.1944, U-1059+,
Bender Heinrich, MechMt, 30.08.1921, 19.03.1944, U-1059+,
Bieber Alois, ObtsMt, 11.07.1920, 19.03.1944, U-1059+,
Bobe Arthur, Ofkmstr, 08.05.1914, 19.03.1944, U-1059+,
Bruninghaus Herbert, Kplt, 11.10.1910, br. danych, U-38 Ostrm; U-6 d-ca 10.'41-19.10.'42; U-148 d-ca 20.10.'42-18.01.'43; U-1059 d-ca 01.05.'43-30.09.'43; urodz. : Siegen, data wstąpienia do Reichsmarine  1931,
Bub Gernot, MtrGfr, br. danych, br. danych, U-1059, uratowany,
Buhlinger Otto, MaschOGfr, 26.09.1923, 19.03.1944, U-1059+,
Burth Günter, MtrOGfr, 13.03.1923, 19.03.1944, U-1059+,
Decker Johannes, Mech, 26.08.1917, 19.03.1944, U-1059+,
Dörr Helmut, MaschOGfr, 13.02.1924, 19.03.1944, U-1059+,
Ehrlich Günther, OFahnr.z.S, 29.06.1924, 19.03.1944, U-1059+, 3 WO,
Ferfers Heinrich, MaschOGfr, 13.01.1924, 19.03.1944, U-1059+,
Förster Fritz, BtsMt, 17.09.1919, 19.03.1944, U-1059+,
Gerstner Werner, FkGfr, 24.07.1924, 19.03.1944, U-1059+,
Gerwinat Alfred, MaschGfr, 09.02.1924, 19.03.1944, U-1059+,
Hans Günter, MechOGfr, 26.07.1923, 19.03.1944, U-1059+,
Hartmann Peter, Ostrm, 26.10.1913, 19.03.1944, U-1059+,
Heide Rolf, FkMt, 07.02.1923, 19.03.1944, U-1059+,
Hermann Paul, OmaschMt, 21.03.1920, 19.03.1944, U-1059+,
Hille Henry, MtrGfr, 25.07.1925, 19.03.1944, U-1059+,
Kahlenberg Wilhelm, MechGfr, 09.07.1925, 19.03.1944, U-1059+,
Kamphausen Kurt, OLt.ing, 15.08.1921, 19.03.1944, U-1059+,
Karrasch Horst, Lt.z.S, br. danych, br. danych, U-1059,
Klostermann Heinz, MtrOGfr, 07.04.1924, 19.03.1944, U-1059+,
König Franz, MaschOGfr, 02.01.1923, 19.03.1944, U-1059+,
Kothek Heinz, MaschGfr, 30.10.1924, 19.03.1944, U-1059+,
Krietzsch Herbert, MaschMt, 04.11.1919, 19.03.1944, U-1059 – zmarł na niszczycielu po podjęciu z morza
Kuschke Werner, Omasch, 23.01.1918, 19.03.1944, U-1059+,
Leupold Günter, OLt.z.S, 11.02.1921, br. danych, U-355 1WO (10.'41-07.'43); U-1059 d-ca (10.'43-03.'44), urodz. Kittnau, data wstąpienia do Kriegsmarine : 1938
Ludt Kurt, MtrOGfr, 18.12.1923, 19.03.1944, U-1059+,
Mass Ulrich, MaschMt, 27.09.1919, 19.03.1944, U-1059+,
Meiners Willi, FkOGfr, 07.07.1923, 19.03.1944, U-1059+,
Moog Walter, MechOGfr, 15.05.1924, 19.03.1944, U-1059+,
Müller Heinz, MaschOGfr, 22.12.1923, 19.03.1944, U-1059+,
Noack Herbert, Omasch, 26.02.1915, 19.03.1944, U-1059+,
Otto Karl-Heinz, MaschOGfr, 31.01.1921, 19.03.1944, U-284; U-1059+,
Pauly Karl-Heinz, MaschMt, 20.07.1922, 19.03.1944, U-1059+,
Petersen Heinz, MaschOGfr, 11.09.1922, 19.03.1944, U-1059+,
Rindert Wilhelm, MaschMt, 25.06.1921, 19.03.1944, U-1059+,
Salewsky Richard, OmaschMt, 24.02.1921, 19.03.1944, U-1059+,
Schäfer Heinz, MtrOGfr, 01.03.1924, 19.03.1944, U-1059+,
Schäfer Wilhelm, MtrOGfr, 03.02.1921, 19.03.1944, U-1059+,
Schell Hubert, MaschOGfr, 10.04.1923, 19.03.1944, U-1059+,
Scheulen Helmut, MaschOGfr, 28.11.1923, 19.03.1944, U-1059+,
Schupp Karl, MechOGfr, 14.09.1923, 19.03.1944, U-1059+,
Schuster Karl-Heinz, MaschGfr, 11.04.1925, 19.03.1944, U-1059+,
Strubel Heinz, MtrOGfr, 23.07.1923, 19.03.1944, U-1059+,
Tillmann Fritz, MaschOGfr, 09.04.1925, 19.03.1944, U-1059+,
Wandelt Erich, MtrOGfr, 01.06.1924, 19.03.1944, U-1059+,
Werner Erwin, MtrOGfr, 02.04.1923,19.03.1944, U-1059+,
Wichmann Kurt, Lt.z.S, 18.02.1912, 19.03.1944, U-1059+
 
     
źródła :
badania własne; www.uboat.net; www.ubootwaffe.net;
J. F. White, "Mleczne krowy" - Podwodne zaopatrzeniowce atlantyckich wilczych stad 1941 – 1945, BELLONA, Warszawa 2001;
C. Blair, Hitlera wojna U-Bootów, T. II, MAGNUM, Warszawa 1998 - 1999
L. Paterson, Szare Wilki Hitlera - U-Booty na Oceanie Indyjskim, L & L, Gdańsk 2005
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.667.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości