1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-883 typ IX D-42

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

U-883 typ IX D-42

Postprzez ObltzS » 01.11.06, 21:08

ARCHIWUM NIEMIECKICH OKRĘTÓW PODWODNYCH 1935 - 1945
 
U-883

DANE PODSTAWOWE :
Typ, wariant - IX D-42
Klasa - podwodny krążownik artyleryjski
Data zlecenia budowy - 02.04.1942
Stocznia - Deutsche Schiff- und Maschinenbau A. G. Weser, Bremen
Seria - U-883 do U-888
Nr budowy - 1091
Data położenia stępki - 27.07.1943
Wodowanie - 28.04.1944
Wejście do służby - 27.03.1945
Warunki budowy [WTWiO] - Baubelehrung U-Boote Nordsee, Bremen / Kriegsschiffbaulehrabteilung für Unterseeboote Nordsee, Bremen/6.KLA, Bremen
Dowódca okrętu w czasie prób zdawczo-odbiorczych / stopień -
Johannes Uebel, Oberleutnant zur See [1]
Nr poczty polowej - M 32 765
 
 
DOWÓDCY OKRĘTU :
Nazwisko / stopień / okres -
Hans-Ludwig Gaude, Kapitänleutnant, 01.05.1944 do 01.10.1944, [2],
Johannes Uebel, Oberleutnant zur See, 27.03.1945 do 08.05.1945, [3
 
PRZYDZIAŁ SŁUŻBOWY DO FLOTYLLI U-BOOTÓW :
Okres / nr i rodzaj flotylli / miejsce stacjonowania -
27.03.1945 do 08.05.1945 4 U-Flottille Stettin, Ausbildungsboot

 
ODBYTE PATROLE BOJOWE :
Liczba patroli bojowych - 0
Liczba zatopionych statków - 0
Liczba uszkodzonych statków - 0
Liczba zatopionych okrętów wojennych - 0
Liczba uszkodzonych okrętów wojennych - 0
Tonaż statków zatopionych - 0
Tonaż statków uszkodzonych - 0
Tonaż okrętów zatopionych - 0
Tonaż okrętów uszkodzonych - 0
 
FAKTY POTWIERDZONE :
Okręty typu IX D były pierwotnie projektowane i budowane jako podwodne krążowniki do zwalczania alianckich linii zaopatrzeniowych i transportowych.
W roku 1940 powstał projekt nowego okrętu podwodnego typu IX oznaczony jako wariant D. Był to okręt o zwiększonych parametrach, które pozwalały mu wg założeń projektowo-konstrukcyjnych na odbywanie dłuższych w czasie patroli bojowych i poruszania się ze zwiększona prędkością w położeniu nawodnym. Jedną z odmian typu IX D miała być wersja oznaczona jako IX D-42. Zarówno OKM jak i SKL nie chciały początkowo zrezygnować z pierwotnego planu "Z", który w kwestii przydziału tonażu dla floty okrętów podwodnych pewną część owego tonażu uparcie przeznaczał na duże podwodne krążowniki artyleryjskie [określane też zamiennie podwodnymi rajderami], które w założeniach OKM, miały właśnie pełnić rolę podwodnych krążowników - podobnie jak to miało miejsce w czasie zmagań w wojnie tonażowej z Anglią podczas I w. ś., by na odległych akwenach niszczyć alianckie statki handlowe płynące w pojedynkę i dezorganizować systemy dostaw oraz aliancką żeglugę handlową w tych rejonach zmuszając do tras rejsów lub omijania tych akwenów bądź też angażowania dodatkowej eskorty i ochrony.
U-883 nigdy nie zdążył wejść do służby operacyjnej [nigdy nie otrzymał przydziału do flotylli bojowej] i nie odbył żadnego patrolu.
Okręty tego typu planowano wyposażyć w konwencjonalne dla U-Bootów silniki napędu głównego, dzięki czemu mogły osiągać w położeniu nawodnym prędkość do 19,2 węzłów, co miało wydatnie skrócić czas przejścia na odległe rejony operacyjne i powrót do bazy. Przy maksymalnym zapasie paliwa wynoszącym 441 t okręty te w położeniu nawodnym przy tzw. ekonomicznej prędkości marszowej wynoszącej ok. 10 w. były w stanie osiągać maksymalny zasięg żeglugi wynoszący ok. 31.500 Mm. Pod względem osiąganego zasięgu przewyższyły go dopiero okręty podwodne z napędem atomowym. Osiąganie tak rekordowych odległości było możliwe dzięki połączeniu pracy silników spalinowych napędu głównego z generatorami dieslowskimi, co w efekcie dawało łączną maksymalną moc 5.500 KM. W tym czasie pracę generatorów prądu zastępowały silniki elektryczne.
 
Z planowanych 6 U-Bootów [U-883 do U-888] tej serii zwodowano tylko dwa : U-883 i U-884. Ten drugi, który został zwodowany 17.05.1944, ale uległ poważnym zniszczeniom podczas trwania prac wyposażeniowych w wyniku przeprowadzonego 30.03.1945 nalotu amerykańskich bombowców na Bremę. Wskutek znacznych uszkodzeń nie podjęto decyzji o jego odbudowie.
Położenie stępki pod budowę okrętów podwodnych typu IX D-42 o nr taktycznych : U-885, U-886, U-887 i U-888 zostało wstrzymane 30.09.1943 na wskutek odwołania kontraktu, z uwagi na rozpoczęcie prac projektowo-konstrukcyjnych nad typem XXI, który miał zastąpić przestarzałe już konstrukcje typu IX.

SZCZEGÓŁY DOTYCZĄCE ZAKOŃCZENIA SŁUŻBY :
Data i godzina zatopienia - [08.05.1945] 31.12.1945
Ostatni dowódca / stopień / wiek - Johannes Uebel, Oberleutnant zur See * [4]; 45 lat 1 mies.
Miejsce zatopienia - wody płn. Irlandii
Pozycja zatopienia - 55 st. 44 min. N, 08 st. 40 min. W
Kwadrat siatki Kriegsmarine - AM 5292
Przyczyna zatopienia / zatopiony przez -
U-883 po kapitulacji został odtransportowany 21.06.1945 z Wilhelmshaven do Lisahally [płn. Irlandia] , gdzie na tamtejszych wodach - 31.12.1945 - został zatopiony przez brytyjskie niszczyciele w ramach operacji niszczenia floty niemieckiej pod kryptonimem "Deadlight".
Zginęło - 0 osób
Uratowanych - 0 osób
 
Oznaczenia :
* dowódca ocalał

UWAGI :
1. D-cą okrętu w chwili przejmowania go ze stoczni i wcielenia do służby był Johannes Uebel, był wówczas w stopniu porucznika marynarki [Oberleutnant zur See].
2. Pierwszy dowódca okrętu, w czasie jego budowy; dowodził tzw. załogą szczątkowa, formowaną na czas budowy i wyposażenia okrętu w stoczni.
3. Drugi w kolejności i ostatni d-ca U-883, który przejmował go od stoczni AG Weser dla Kriegsmarine.
4. Dowódca U-883 w chwili kapitulacji.
5. Jedyna niepełna lista załogi U-883, brak danych dotycz. ewentualnych innych marynarzy, podoficerów i oficerów.

 
ANEKS 1 :
 
LISTA ZAŁOGI U-883 [5]

Nazwisko i imię / stopień / data urodzenia / data zgonu / uwagi
 
Hagenmüller   Helmut,  OLt.ing.,  10.07.1916, br. danych,  U-140, . U-883, jeniec obozu nr 18, nr obozowy : B.138717
Heinemann Kurt, OLt.ing, br. danych, br. danych,   U-953,  U-883,  U-3036, data wstąpienia do Kriegsmarine 1939
Nareyka  Hans, Lt.ing,  br. danych, br. danych, U-883, U-3036 
Pahnke    Walter,  Btsm,  22.01.1916, 09.11.1944, U-71, U-883, U-989, U-537+, zaginął na M. Jawajskim na wschód od Surabaji, odznaczony Deutsche Kreuz in Gold dn. 26.08.44.
Uebel Johannes, OLt.z.S.d.R, 15.04.1901, br. danych, dowódca U-883, jeniec obozu nr 18, nr obozowy : B.138714, ur. w Munich

+U-537 - zginął wraz z okrętem

źródła :
www.deutscheuboote.de;
www.ubootwaffe.net;
www.uboat.net
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ IX



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości