1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-304 typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 2 • Strona 1 z 1

U-304 typ VIIC

Postprzez Brodołak » 16.10.06, 14:06

U 304 Typ VIIC - Historia rozszerzona

Stocznia: Flender Werke AG, Lübeck-Siems
Nr zamówienia: 304
Zamówienie: 07.12.1940
Położenie stępki: 26.06.1941
Wodowanie: 13.06.1942
Wcielenie do służby: 05.08.1942
Nr pocztowy: M 14 775

Przebieg służby:
05.08.1942 - 31.03.1943 - 8 Flotylla U-bootów, Danzig (szkolenie załogi)
01.04.1943 -28.05.1943 - 1 Flotylla U-bootów, Brest (okręt bojowy)
28.05.1943 - Zatopiony na południowy-wschód od Przylądka Farewell, przez Liberatora z 120 Sqn RAF

Dowódcy:
05.08.1942 - 28.05.1943 - LT ~ OL Heinz Koch

Odbyte patrole bojowe: 1

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0

Zatopione/ uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Okres służby U 304 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych:
06.08. - 08.08.42 - Lübeck/ujście rzeki Trave - rejsy ćwiczebne.
09.08. - 23.08.42 - Kiel - próby morskie w ramach UAK.
24.08. - 26.08.42 - R?nne/Bornholm - próby hydrofonów w ramach UAG Schall.
28.08. - 01.09.42 - Gotenhafen - próby broni torpedowej w ramach TEK.
03.09. - 07.09.42 - Danzig ? naprawa jednego silników diesla oraz próby jego sprawności na mili pomiarowej.
08.09. - 11.09.42 - Hela - szkolenie na morzu w ramach Agru-Front.
12.09. - 15.09.42 - Danzig - naprawa sterów głębokości w stoczni Holm.
16.09. - 14.10.42 - Hela - szkolenie na morzu w ramach Agru-Front.
15.10. - 26.10.42 - Pillau - szkolenie w strzelaniu torpedami w ramach 26 Flotylli U-bootów.
27.10. - 06.11.42 - Danzig - naprawa steru w stoczni Holm.
07.11. - 10.11.42 - Pillau - szkolenie w ramach 26 Flotylli U-bootów.
12.11. - 22.11.42 - Kiel - prace przystosowujące okręt do odpalania torped FAT.
22.11. - 10.01.43 - Eckernförde - próby broni torpedowej w ramach TEK.
11.01. - 12.01.43 - Kiel - naprawa uszkodzeń sterów stoczni Kriegsmarine Werft.
14.01. - 15.01.43 - Hela - szkolenie Agru-Front.
16.01. - 18.01.43 - Gotenhafen - przygotowanie do szkolenia z zakresu taktyki.
18.01.43 - wyjście w morze w celu odbycia ćwiczeń w pobieraniu paliwa na otwartym morzu.
21.01.43 - przerwanie ćwiczeń po kolizji z U 235.
22.01. - 01.03.43 - Königsberg - naprawa uszkodzeń oraz prace konserwacyjne w miejscowej stoczni.
09.03. - 11.03.43 - rejs do bazy w Lübeck.
11.03. - 21.03.43 - Lübeck - kontynuacja przeglądu i prac konserwacyjnych w stoczni Flender Werke AG.
21.03. - 22.03.43 - rejs do bazy na Hel.
23.03. - 30.03.43 - Hela - szkolenie w ramach Agru-Front.
31.03. - 03.04.43 - Danzig - pobranie prowiantu oraz paliwa i smarów.
03.04. - 14.04.43 - Gotenhafen - ćwiczenia taktyczne w ramach 27 Flotylli U-bootów.
14.04. - 16.04.43 - rejs do bazy w Kiel.
16.04. - 26.04.43 - Kiel - przegląd okrętu w stoczni Kriegsmarine Werft.

Patrol 1 (27.04.1943 - 28.05.1943)
27.04. U 304 pod dowództwem Heinza Kocha o godzinie 08:00 wypłynął z bazy w Kiel, by zgodnie z otrzymanym rozkazem skierować się do kwadratu marynarki AL 12, gdzie oczekiwać miał na dalsze instrukcje. W dniu 29 kwietnia U 304 zawinął do bazy w Kristiansand, którą opuścił jeszcze tego samego dnia po uprzednim uzupełnieniu zapasów paliwa i wody pitnej. W dniu 8 maja o godzinie 02:23 (kwadrat marynarki AE 14) Heinz Koch nadał do dowództwa meldunek pogodowy. Dwa dni później 10 maja odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
?U 304, U 227, U 645, U 952 i U 418 jako grupa Isar obsadzić linię dozoru od AJ 3169 do AJ 3595. Oszczędzać paliwo podczas patrolowania swoich stref.?.
W dniu 11 maja U 304 nadał do dowództwa meldunek o następującej treści:
?Dryfujące pola lodu w AJ 3169.?.
Dwa dni później 13 maja odebrano drugą depeszę z BdU o następującej treści:
?Grupy Isar i Inn jako nowe zgrupowanie Donau do 15 maja utworzyć linię dozoru od AL 9574 do AK 1573.?.
W dniu 17 maja (kwadrat marynarki AJ 35) okręt Kocha nadał do dowództwa drugi meldunek pogodowy. Tego samego dnia na U 304 odebrano dwie kolejne depesze z BdU o następujących treściach:
- o godz. 10:44 - ?Do dnia 18 maja, godziny 16:00 jako nowa grupa Donau I tworzą linię dozoru od AJ 3853 do AK 4839: U 640, U 757, U 760, U 636, U 340, U 731, U 304, U 227, U 645, U 952, U 418, U 258 i U 381.?.
- o godz. 13:52 ? ?Wbrew wcześniejszemu rozkazowi, grupa Donau I utworzy do dnia 18 maja, godziny 20:00 linię dozoru od AK 4251 do 8141 we wspomnianej poprzednio kolejności.?.
W dniu 18 maja o godzinie 17:07 (kwadrat marynarki AK 4534) doszło do spotkania okrętu Kocha i wymiany sygnałami rozpoznawczymi z U 731. Tuż po północy 19 kwietnia U 304 nawiązał kontakt z eskortowanym przez jednostki grupy eskortowej B7 konwojem SC 130, o którym zameldowano dowództwu przesyłając meldunek o następującej treści:
?Godz. 00:43, AK 4775, konwój, kurs wschodni, prędkość 7 węzłów.?.
Zgodnie z otrzymanym wkrótce z BdU poleceniem Heinz Koch rozpoczął śledzenie nieprzyjaciela i cykliczne wysyłanie sygnałów naprowadzających dla innych okrętów grupy Donnau I. Kilka godzin później w trakcie wykonywania podejścia w zanurzeniu na pozycję dogodną do wykonania ataku U 304 został wykryty i zaatakowany bombami głębinowymi przez jednostki eskorty w wyniku czego utracono kontakt z konwojem. W godzinach popołudniowych o 16:47 Heinz Koch nadał do dowództwa meldunek o następującej treści:
?W trakcie podejścia w zanurzeniu wykryty i zaatakowany . Bomby głębinowe. Nieprzyjaciel stosuje pływające bomby głębinowe. Eksplozje na powierzchni po jednej i dwóch godzinach: Kontakt utracony. Ostatnia pozycja nieprzyjaciela godz. 09:42, AK 5446, kurs wschodni, prędkość 8 węzłów.?.
Po zakończeniu operacji przeciwko SC 130, okręt Kocha nadal w ramach grupy Donau 1 operował przeciwko kolejnemu konwojowi HX 239. W dniu 21 maja U 304 nadał do dowództwa meldunek sytuacyjny o następującej treści:
?Godz. 01:45, AK 6236, pozostało jeszcze 41m3 paliwa.?.
W dniu 22 maja o godzinie 16:00 (kwadrat marynarki AK 9458) doszło do spotkania i wymiany sygnałami rozpoznawczymi z U 645. Dwudziestego czwartego maja o godzinie 15:39 odebrano kolejną depeszę z dowództwa o następującej treści:
?Obsadzą następujące rejony ataku:
kwadrat AJ: U 650 - 2938 i U 636 - 6285.
kwadrat AK: U 202 - 4145, U 304 - 4675, U 575 - 4734, U 731 - 7375, U 378 - 6458, U 552 - 6883, U 664 - 2885, U 413 - 3954,
kwadrat BD: U 621 - 1252, U 645 - 1971.
Marsz powrotny po zużyciu większości paliwa. Żadnej możliwości jego uzupełniania.
?.
Głównym celem w/w okrętów w tym okresie były dwa konwoje: ONS 8 osłaniany przez grupę eskortową C4 i HX.240 osłaniany przez grupę eskortową C5. Dodatkowo oba konwoje były osłaniane przez jednostki 2 Grupy Wsparcia dowodzonej przez słynnego cpt. Wakera, która w związku z przechwyceniem i odszyfrowaniem depeszy BdU została skierowana w rejon koncentracji jednostek zgrupowania Donau I. Cztery dni później 25 maja (kwadrat marynarki AK 89) U 304 nadał do dowództwa trzeci meldunek pogodowy. Dwudziestego ósmego maja płynący na powierzchni na południowy-wschód od Przylądka Farewell (kwadrat marynarki AK 4591) okręt Heinza Kocha został wykryty i skutecznie zaatakowany bombami głębinowymi, przez brytyjski samolot B-24 Liberator należący do 120 Sqn RAF idąc na dno wraz z całą załogą.

Członkowie załogi U-304 polegli w dniu 28.05.1945 (W kolejności alfabetycznej):
1.) Balfanz Kurt (Maat)
2.) Baumgärtel Helmut (MaschMt)
3.) Beile Artur (OStrm)
4.) Beyer Heinz (MaschMt)
5.) Dürre Bernhard (MaschGfr)
6.) Eulenstein Harry-Rudolf (MaschGfr)
7.) Gläser Otto (ObGfr)
8.) Gorla Heinrich (Maat)
9.) Grimsmann Hermann (BtsMt)
10.) Hug Alfred (FkOGfr)
11.) Kind Ernst (OMasch)
12.) Koch Heinz (OLt.z.S)
13.) Köhler Kurt (MaschOGfr)
14.) Kuhfuhs Günter (Fahnr.z.S)
15.) Lang Karl (MaschOGfr)
16.) Laudien Wilhelm (MaschGfr)
17.) Loba Friedrich (MechGfr)
18.) Löwenstein Erwin (Gfr)
19.) Lücke Waldemar (OMasch)
20.) Menger Gerhard (Lt.z.S)
21.) Möller Hermann (Maat)
22.) Nehls Dietrich (OFahnr.ing)
23.) Oertel Günter (ObGfr)
24.) Opel Alfred (ObGfr)
25.) Opolony Siegfried (ObGfr)
26.) Putz Wilhelm (Maat)
27.) Schasse Hermann (ObGfr)
28.) Schein Hermann (Maat)
29.) Schilde Werner-Otto (Gfr)
30.) Schlieske Paul (ObGfr)
31.) Schmidt Wolfgang (Lt.z.S)
32.) Schmitz Hans (Gfr)
33.) Schomberg Gerhard (ObGfr)
34.) Schuld Anton (ObGfr)
35.) Schwabe Werner (Gfr)
36.) Seifert Richard (ObGfr)
37.) Stickelbruck Hans (ObGfr)
38.) Sümmermann D? (Fahnr.z.S)
39.) Trautmann Werner (Maat)
40.) Waterstrat Karl (ObGfr)
41.) Weber Hans (ObGfr)
42.) Weber Heinrich (ObGfr)
43.) Weckbrodt Erich (ObGfr)
44.) Welt Hubert (Maat)
45.) Winkelmann Klaus (Maat)
46.) Zabel Hartmut (Lt.ing)

Bibliografia:
http://uboat.net
http://www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 7 KTB U 301 - U 374
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U-304 typ VIIC

Postprzez Brodołak » 02.12.11, 06:43

Witam
Zapraszam do zapoznania się z poprawioną i rozszerzoną historią operacyjną U 304.
Pozdrawiam Brodołak
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów


Posty: 2 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron