1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-301 typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 2 • Strona 1 z 1

U-301 typ VIIC

Postprzez Brodołak » 15.10.06, 15:09

U-301 typ VIIC

Stocznia: Flender Werke AG, Lübeck-Siems
Nr zamówienia: 301
Zamówienie: 06.08.1940
Położenie stępki: 12.02.1941
Wodowanie: 25.03.1942
Wcielenie do służby: 09.05.1942
Nr pocztowy: M 44 381

Przebieg służby:
09.05.1942 - 30.09.1942 - 5 Flotylla U-bootów, Kiel (szkolenie załogi)
01.10.1942 - 31.12.1942 - 1 Flotylla U-bootów, Brest (okręt bojowy)
01.01.1943 - 21.01.1943 - 29 Flotylla U-bootów, La Spezia (okręt bojowy)
21.01.1943 - Zatopiony przez brytyjski okręt podwodny HMS Sahib na zachód od portu Bonifacio

Dowódcy:
09.05.1942 - 21.01.1943 - OL ~ KL Willy-Roderich Körner

Odbyte patrole bojowe: 3

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0

Zatopione/ uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Okres służby U 301 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych:
10.05.1942 - 15.05.1943 - Lübeck - próbne i ćwiczebne rejsy.
17.05.1942 - 04.06.1942 ? Kiel ? próby morskie w ramach UAK.
05.06.1942 - 06.06.1942 - R?nne/Borholm - próby hydrofonów w ramach UAG ? Schall.
08.06.1942 - 12.06.1942 - Danzig - próby i ćwiczenia w ramach UAG I.
12.06.1942 - 18.06.1942 - Gotenhafen - próby sprawności działania broni torpedowej w ramach TEK.
19.06.1942 - 10.07.1942 - Hela - ćwiczenia na morzu w ramach AGRU ? Front.
11.07.1942 - 25.07.1942 - Danzig - strzelanie torpedowe w ramach 25 Flotylli U-bootów. W dniu 11 lipca podczas wieczornego nalotu na port i bazę w Danzig, U 301 ostrzelał bez żadnego widocznego rezultatu o godzinie 23:00 czteromotorowy samolot.
26.07.1942 - 02.08.1942 - Danzig - pobyt w stoczni Holm w celu naprawy anteny.
03.08.1942 - 12.08.1942 - Gotenhafen - ćwiczenia taktyczne w ramach 27 Flotylli U-bootów.
13.08.1942 - 14.09.1942 - Lübeck - pobyt w stoczni Flender Verte w celu przeprowadzenia prac konserwacyjnych i drobnych remontów przed rozpoczęciem działalności operacyjnej.
16.09.1942 - 30.09.1942 - Kiel - przygotowania okrętu do pierwszego patrolu na Atlantyku.

Patrol 1 (01.10.1942 - 07.11.1942)
01.10. U-301 pod dowództwem Willy-Rodericha Körnera wypłynął o godzinie 07:35 z bazy w Kiel, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. O godzinie 11:05 U 301 wraz z U 381, U 625, U 653, U 443, U 611 oraz pełniącym rolę eskorty trałowcem M 1907 rozpoczął marsz rutą 15. Następnego dnia rolę eskorty przejęły o godzinie 02:10 w kwadracie marynarki AO 4815 dwa trawlery z.o.p.: UJ 1704 i UJ 1701. Tego samego dnia wszystkie okręty wpłynęły do bazy w Kristiansand w celu uzupełnienia zapasów paliwa i smarów. Następnego dnia okręt Körnera wraz z U 611 i dwoma pełniącymi rolę eskorty trawlerami z.o.p. opuścił o godzinie 08:00 bazę w Kristiansand. O godzinie 20:00 tego samego dnia po osiągnięciu kwadratu marynarki AN 3565 okręty eskorty zawróciły do bazy a U 611 obrał kurs na Narwik. W dniu 4 października godzinie 16:00 na przebywającym w kwadracie marynarki AN 2369 U 301 doszło do awarii prawo burtowego silnia elektrycznego. O godzinie 10:50 następnego dnia zepsuty silnik został ostatecznie naprawiony. W dniu 8 października o godzinie 04:00 płynący na powierzchni w sztormowych warunkach (wiatr 7, stan morza 7) okręt Körnera został zmuszony do zanurzenia w kwadracie marynarki AM 3314 przed dwoma nieprzyjacielskimi niszczycielami. Podczas wykonywania tego manewru na okręcie doszło do przecieków, które choć opanowano spowodowały, ze dowódca postanowił pozostać na głębokości 60 metrów i nie schodzić głębiej. O godzinie 23:30 tego samego dnia okręt z powrotem znalazł się na powierzchni. Dwa dni później 10 października Willy-Roderich Körner odebrał z BdU rozkaz nakazujący m.in. jemu udanie się do kwadratu marynarki AL 41. Następnego dnia U 301 został przydzielony do zgrupowania Panther. W dniu 13 października okręty tego zgrupowania (U621, U 441, U 602, U 575, U 754, U 563, U 443, U 610, U 706, U 381, U 454, U 84, U 571, U 402, U 89, U 71, U 704, U 609 i U 301) otrzymały z BdU polecenie utworzenia do godziny 08:00 dnia następnego linii patrolowej rozciągniętej od kwadratu marynarki AK 3392 do AL 7211. w dniu 15 października o godzinie 04:00 okręt osiągnął pozycję w zgrupowaniu. Cztery godziny później na U 301 doszło do poważnej awarii sprężarki Junkersa, której nie można było naprawić dostępnymi na pokładzie środkami. W dniu 16 października BdU podzieliło zgrupowanie Panther, tworząc z okrętów wysuniętych na północ (w tym U 301) zgrupowanie Puma. W dniu 18 października okręt Kornera osiągnął kwadrat marynarki AK 6837 zajmując swoją pozycję w zgrupowaniu Puma. W dniu 22 października na przebywającym w kwadracie marynarki AK 1651 U 301 o godzinie 16:51 odebrano meldunek U 443 o kontakcie w kwadracie marynarki BD 3255 z konwojem, którym okazał się konwój ON-139. Ponieważ meldowany cel odległy był o 220 mil morskich od aktualnej pozycji zajmowanej przez okręt, Willy-Roderich Körner podjął decyzję o jego zaatakowaniu, wydając jednocześnie rozkaz zmiany kursu i zwiększenia prędkości do całej naprzód (według obliczeń dowódcy do kontaktu z nieprzyjacielem miało dojść o godzinie 23:00 następnego dnia). W dniu 24 października o godzinie 07:32 w kwadracie marynarki BD 8434 U301 wszedł w kontakt z konwojem o którym zameldowano dowództwu. Następnie śledząc go i wysyłając sygnały naprowadzające Willy-Roderich Körner odebrał o godzinie 11:13 z BdU polecenie utworzenia wraz z U 629, U 260, U 706 i U 622 zgrupowania Südwärts, które miało go zaatakować. O godzinie 16:12 podążający za konwojem U 301 został wykryty i zmuszony do alarmowego zanurzenia na głębokość A+70 (150 metrów) przez nieprzyjacielski niszczyciel, który następnie przystąpił do ataków z wykorzystaniem bomb głębinowych. Z zrzuconych w sumie 18 bomb głębinowych żadna nie wyrządziła okrętowi Körnera poważniejszych szkód. O godzinie 17:45 U 301 z powrotem znalazł się na powierzchni podejmując pościg za konwojem z którym jeszcze tego samego dnia o godzinie 21:20 w kwadracie marynarki CE 1167 uzyskano kontakt. Następnego dnia o godzinie 02:00 na szykującym się do nocnego ataku okręcie Körnera (kwadrat marynarki CD 3385) zaobserwowano pojawienie się pasm coraz szybciej gęstniejącej mgły, która najpierw udaremniła zamiar wykonania ataku a następnie spowodowała utracenie kontaktu z konwojem. Mimo tego nie powodzenia dowódca U 301 postanowił odszukać zgubiony konwój co następnie do 26 października bezskutecznie czynił. Tego dnia, bowiem Willy-Roderich Körner odebrał z BdU skierowane do wszystkich dowódców okrętów zgrupowania Südwärts polecenie zakończenia operacji oraz skierowane indywidualnie do niego polecenie powrotu do bazy bez uzupełniania po drodze zapasów paliwa z podwodnego tankowca. W dniu 2 listopada na płynącym do bazy okręcie dokonano czynności cofnięcia zegarów o jedną godzinę. W dniu 5 listopada o godzinie 20:00 U 301 został zmuszony w kwadracie marynarki BF 5492 do wykonania manewru zanurzenia przed niezidentyfikowanymi trałowcami i do pobytu pod wodą do godziny 02:45 dnia następnego. O godzinie 08:35 szóstego listopada okręt Körnera spotkał się w kwadracie marynarki BF 5571 z wysłanymi mu na spotkanie trałowcami M 152, M 24 i M 27 w towarzystwie których rozpoczął marsz w kierunku bazy w Breście. Tego samego dnia o godzinie 19:30 zespół okrętów spotkał się z przerywaczem zagród minowych Spbr 1 w towarzystwie, którego udał się następnie na kotwicowisko nr 7, które osiągnięto o 21:45. W dniu 7 listopada o godzinie 08:00 wszystkie okręty podniosły kotwice obierając kurs na Brest, gdzie przybyto o godzinie 09:00. W trakcie trwającego ponad pięć tygodni patrolu (38 dni) U 301 przebył 4.958 mil morskich na i 428 mil morskich pod powierzchnią.

Patrol 2 (03.12.1942 - 14.12.1942)
03.12. U-301 pod dowództwem Willy-Rodericha Körnera wypłynął o godzinie 16:30 w towarzystwie dozorowców z bazy w porcie Brest, by zgodnie z rozkazem przedrzeć się przez Cieśninę Gibraltarską na Morze Śródziemne, aby wzmocnić działającą tam flotyllę U-bootów. O godzinie 16:45 okręty spotkały się z przerywaczem zagród minowych, który towarzyszył im do godziny 19:05, kiedy to zawrócił do bazy po uprzednim przejęciu z pokładu U 301 przebywających tam robotników stoczniowych. Jeszcze tego samego dnia o godzinie 22:32 po osiągnięciu kwadratu marynarki BF 5218 jednostki eskorty zawróciły do bazy a okręt Körnera rozpoczął marsz w kierunku przylądka Finisterre. W dniu 5 grudnia U 301 osiągnął rejon przylądka a następnego dnia rozpoczął marsz na powierzchni wzdłuż wybrzeża Hiszpanii i Portugalii z pełną obsadą pomostu oraz obsadzonymi stanowiskami działek przeciwlotniczych i włączonym detektorem fal radarowych Metox. W dniu 7 grudnia wachtowi na pomoście przebywającego w kwadracie marynarki CG 8298 okrętu Körnera zameldowali o godzinie 00:30 o kontakcie trzema niszczycielami. Wykorzystując fakt że okręt znajdował się po ciemniejszej stronie horyzontu Willy-Roderich Körner postanowił zaatakować po dokładnej obserwacji środkowy okręt. O godzinie 04:07 wystrzelono w kierunku w tym momencie zastopowanego niszczyciela torpedę T-III, która minęła cel. Sześć minut później o 04:13 wystrzelono dwie kolejne torpedy, które także okazały się niecelne. Dwa ostatnie pudła spowodowane były jak to zauważył dowódca ruszeniem z miejsca celu co prawdopodobnie było spowodowanie usłyszeniem hydrofonem odgłosów pracy śrub zbliżających się torped. O godzinie 05:07 w unoszącym się nad wodą oparze porannej mgły utracono kontakt z niszczycielem. O godzinie 10:35 płynący na powierzchni U 301 został zmuszony o godzinie 10:35 w kwadracie marynarki CG 8624 do alarmowego zanurzenia na głębokość A+20 (100 metrów) przed nadlatującym samolotem typu Hudson, który zrzucił serię bomb głębinowych, które nie spowodowały jednak żadnych poważniejszych szkód. O godzinie 19:32 okręt z powrotem znalazł się na powierzchni kontynuując marsz z dużą prędkością w kierunku cieśniny. Następnego dnia na przebywającym w kwadracie marynarki CG 9436 U 301 o godzinie 00:32 doszło do awarii sprzęgła lewo burtowego silnika diesla. O 01:55 wachtowi przebywający na pomoście zameldowali o kontakcie z kilkoma niszczycielami przebywającymi na patrolu. W związku z awarią jednego z silników głównych Willy-Roderich Körner postanowił zejść w zanurzenie na głębokość A+80 (160 metrów). Wkrótce potem nad okrętem przepłynął jeden z niszczycieli nie zrzucając jednak żadnych bomb. Wiedząc, że na forsowanie cieśniny jest już za późno dowódca U 301 postanowił przesunąć wykonanie tego zadania na dzień następny a w chwili obecnej skupić się na dotarciu w rejon wybrzeża Hiszpanii, gdzie mógłby posadzić swój okręt na dnie i dać w ten sposób mechanikom możliwość naprawy zepsutego sprzęgła. O godzinie 02:55 okręt znalazł się z powrotem na powierzchni rozpoczynając marsz całą naprzód na jednym działającym silniku w stronę wybrzeży Hiszpanii. O 05:26 U 301 zszedł w zanurzenie i położył się na dnie znajdującym się w tym miejscu na głębokości 50 metrów. W trakcie pobytu pod wodą główny mechanik wraz z pozostałą obsadą maszynowni bezowocnie starał się naprawić zepsute sprzęgło lewo burtowego silnika diesla. O 10:04 okręt znalazł się na powierzchni kontynuując marsz całą naprzód na jednym działającym silniku płynąc kursem 160 stopni. Tego samego dnia o godzinie 22:08 nawiązano w kwadracie marynarki CG 9572 kontakt z grupą patrolujących okrętów. Wkrótce potem okręt został wykryty przez nieprzyjacielski niszczyciel co zmusiło Körnera do wykonania manewru alarmowego zanurzenia. W pozostawiony na powierzchni ślad po zanurzającym się U-boocie nieprzyjacielska jednostka zrzuciła serię 15 bomb głębinowych. O godzinie 01:10 dziewiątego grudnia U 301 znalazł się na powierzchni kontynuując marsz w wynurzeniu. O godzinie 02:37 minięto przylądek Espartel a o 04:43 osiągnięto wysokość Ceuty. Półgodziny później o 05:15 (kwadrat marynarki CG 9671) okręt Körnera został zmuszony do alarmowego zanurzenia przed nadlatującym samolotem i do rozpoczęcia podwodnego marszu na głębokości A+80 (160 metrów). O 08:00 U 301 osiągnął kwadrat marynarki CG 9665 wpływając na Morze Śródziemne. O godzinie 19:22 okręt Körnera znalazł się z powrotem na powierzchni rozpoczynając marsz w wynurzeniu w kierunku bazy w La Spezia. Dnia 12 grudnia na przebywającym w kwadracie marynarki CH 6624 U 301 doszło o godzinie 20:22 do zwarcia i pożaru tablicy kontrolnej prawo burtowego silnika diesla. W walce z pożarem, który szybko opanowano wyróżnił się jak zapisał w KTB okrętu Willy-Roderich Körner MaschMt Ernst Fuhrmann. Dwa dni później 14 grudnia U 301 wpłynął o godzinie 11:30 do bazy w La Spezia, kończąc trwający prawie dwa tygodnie patrol (11 dni). Podczas jego trwania okręt przepłynął 1.666 mil morskich na powierzchni i 239 mil morskich pod powierzchnia.

Patrol 3 (20.01.1943 - 21.01.1943)
20.01. U-301 pod dowództwem Willy-Rodericha Körnera wypłynął o godzinie 16:00 z bazy w La Spezia, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę w zachodniej części Morza Śródziemnego. W dniu 21 stycznia płynący na powierzchni okręt Körnera został wykryty o godzinie 08:47 na zachód od portu Bonifacio na Sardynii (kwadrat marynarki CJ 4158) a następnie zatopiony przez przebywający na patrolu brytyjski okręt podwodny HMS Sahib (Lt. J.H. Bromage). Zatopienie U-301 przeżył tylko Fahnr.z.S Wilhelm Rahn, który został podniesiony z wody przez sprawcę zatopienia.

Członkowie załogi U-301 wzięci do niewoli w dniu 21.01.1943 (W kolejności alfabetyczne):
1.) Rahn Wilhelm (Fahnr.z.S)

Członkowie załogi U-301 polegli w dniu 21.01.1943 (W kolejności alfabetycznej):
1.) Becherer Kurt-Paul (MaschGfr)
2.) Becker Werner (MaschMt.akt)
3.) Christ Josef (MechMt)
4.) Dettmer Georg (Lt.z.S, I WO)
5.) Dickmann Heinz (BtsMt)
6.) Dietz Johann (MaschMt)
7.) Dübner Fritz (FkMt)
8.) Fuhrmann Ernst (MaschMt)
9.) Furkert Kurt-Paul (OMasch)
10.) Gur Hermann (MaschOGfr)
11.) Gutheil Werner (MechOGfr)
12.) Herm Erich (MtrOGfr)
13.) Hofmann Alfred (MaschGfr)
14.) Horst Hans-Joachim (MaschOGfr)
15.) Hütten Karl-Heinz (MtrGfr)
16.) Kienen Herbert (MaschOGfr)
17.) Klemm Fritz (MtrOGfr)
18.) Köhler Helmuth-Georg (MtrOGfr)
19.) Körner Willy-Roderich (KpLt)
20.) Kostrzewski Willy (BtsMt)
21.) Küttner Max-Christian (Lt.z.S.d.R, IIWO)
22.) Lehnert Johann (MtrOGfr)
23.) Lüttke Erwin (StOStrm)
24.) Miels Paul (OMasch)
25.) Nagel Karl (OMaschMt)
26.) Neumann Artur (MaschMt)
27.) Nickels Karl-Otto (MtrOGfr)
28.) Prechtl Edmund (MaschGfr)
29.) Priemer Hans (MtrGfr)
30.) Rudler Ernst (MtrOGfr)
31.) Schellin Willi (FkMt)
32.) Schmalisch Friedrich (MaschGfr)
33.) Schmidt Erwin (MtrGfr)
34.) Schmidt Werner (FkOGfr)
35.) Schulz Horst (MaschOGfr)
36.) Schulz-Janisch Hans-Joachim (Lt.ing)
37.) Siegesmund Reinhold (OBtsMt)
38.) Span Heinrich (MaschOGfr)
39.) Taubert Siegfried (MaschOGfr)
40.) Tränkner Otto (MtrOGfr)
41.) Voigt Gerhard (MaschGfr)
42.) Waldmann Jacob (MechOGfr)
43.) Wiltzsch Johannes (MtrGfr)
44.) Wittkowski Ludwig (FkGfr)
45.) Zschiesche Herbert (MaschMt)


Bibliografia:
http://uboat.net
http://www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U-301 typ VIIC

Postprzez Brodołak » 20.02.10, 15:46

Witam
Zastąpiłem starą wersję historii działalności operacyjnej U 301 nową rozszerzoną.
Pzdr. Brodołak
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów


Posty: 2 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron