U-64 Typ IXB
Posty: 4
• Strona 1 z 1
U-64 Typ IXB
U 64 Typ IXB
Stocznia: Deutsche Schiff- und Maschinenbau AG, (AG Weser) Bremen
Numer zamówienia: 952
Zamówienie: 16.07.1937
Położenie stępki: 15.12.1938
Wodowanie: 20.09.1939
Wcielenie do służby: 16.12.1939
Numer pocztowy: M 00 412
Przebieg służby:
16.12.1939 - 31.03.1940 - 2 Flotylla U-bootów, Wilhelmshaven (szkolenie załogi)
01.04.1940 - 13.04.1940 - 2 Flotylla U-bootów, Wilhelmshaven (okręt bojowy)
13.04.1940 - Zatopiony w Herjangsfjord w pobliżu Narwiku (pozycja 68.29N, 17.30E) przez samolot pokładowy z brytyjskiego pancernika HMS Warspite.
Dowódcy:
16.12.1939 - 13.04.1940 - KL Georg-Wilhelm Schulz
Liczba patroli: 1
Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0
Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0
Patrol 1 (06.04.1940 - 13.04.1940)
06.04. U 64 pod dowództwem Georga-Wilhelma Schulza wypłynął o godzinie 13:15 z bazy w Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem, w ramach zgrania i przyśpieszonego szkolenia załogi eskortować krążownik pomocniczy Orion podczas jego próby przedarcia się na Ocean Atlantycki. W dniu 8 kwietnia U 64 zameldował o utracie kontaktu z eskortowanym krążownikiem pomocniczym. Następnego Georg-Wilhelm Schulz otrzymał z dowództwa polecenie udania się z najwyższą prędkością w rejon Narwiku, by wziąć udział w operacji Hartmut polegającej na osłonie lądujących w Norwegii niemieckich wojsk. W dniu 11 kwietnia przebywający w pobliżu Vestfjordu U 64 nawiązał kontakt z nieprzyjacielskim niszczycielem. Podczas próby ataku okręt Georga-Wilhelma Schulza został wykryty i zaatakowany bombami głębinowymi, których bliskie eksplozje spowodowały powstanie uszkodzeń (m.in. peryskopu), które ograniczyły możliwości bojowe jednostki. Następnego dnia U 64 odebrał z dowództwa dwie depesze jedna zawierała informacje, co do sposobu użycia torped natomiast druga nakazywała Georgowi-Wilhelmowi Schulze zająć pozycję w Ofofjordzie, gdzie miał oczekiwać na nieprzyjacielskie okręty, które mogły się pojawić w tym rejonie. Tego samego dnia U 64 zawinął o godzinie 23:00 do Narwiku w celu przeprowadzenia niezbędnych napraw. Z powodu zagrożenia zatopienia okrętu podczas nalotów brytyjskich samolotów, Georg-Wilhelm Schulz otrzymał polecenie udania się do Herjangsfjordu, by w okolicy wsi Bjerkvik dokończyć naprawy. Po południu 13 kwietnia naprawy zostały zakończone, ale niedługo potem stojący na kotwicy U 64 został wykryty przez należący do pancernika HMS Warspite samolot pokładowy Swordfish z 700 FAA Sqn. Pilot brytyjskiej maszyny F. C. Rice przekazał meldunek o kontakcie z nieprzyjacielem, poczym zaatakował zrzucając dwie 45 kilogramowe bomby. Jedna z nich trafiła okręt w dziób powodując powstanie dużej wyrwy. Na skutek tego trafienia U 64 zatonął natychmiast i spoczął na dnie na głębokości 35 metrów (kwadrat marynarki AG 1156). Georg-Wilhelm Schulz oraz dwunastu członków załogi, którzy przebywali na górnym pokładzie dotarło wpław do brzegu. Natomiast z 33 członków załogi uwięzionych w zatopionym okręcie udało się w ciągu 40 minut uratować 27. Wszystkimi rozbitkami z U 64 zaopiekowali się na brzegu niemieccy żołnierze należący do 3 Dywizji Górskiej gen Dietla.
W 1957 roku wrak okrętu został wydobyty, ale podczas holowania do stoczni złomowej zatonął ponownie gdzieś w okolicy Helgeland w Norwegii.
Uwagi:
a.) Żywi członkowie załogi U 64 po powrocie do Niemiec obsadzili nowy okręt U 124 a na pamiątkę opieki przez "górali" nowy okręt otrzymał, jako godło szarotkę.
Polegli członkowie załogi U 64 polegli w dniu 13.04.1940:
Albertini Ludwig MaschGfr ur. 09.10.1919
Buhl Willi FkGfr ur. 29.06.1918
Keuler Herbert MtrOGfr ur. 03.05.1914
Keuler Herbert MtrOGfr ur. 03.05.1914
Neese Paul MtrOGfr ur. 22.05.1914
Oehring Kurt OFkMt ur. 07.12.1914
Reichenthaler Karl MaschOGfr ur. 04.01.1916
Wagner Erich MechMt ur. 20.08.1915
Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/BDUKTB30269.htm
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 2, 3
Stocznia: Deutsche Schiff- und Maschinenbau AG, (AG Weser) Bremen
Numer zamówienia: 952
Zamówienie: 16.07.1937
Położenie stępki: 15.12.1938
Wodowanie: 20.09.1939
Wcielenie do służby: 16.12.1939
Numer pocztowy: M 00 412
Przebieg służby:
16.12.1939 - 31.03.1940 - 2 Flotylla U-bootów, Wilhelmshaven (szkolenie załogi)
01.04.1940 - 13.04.1940 - 2 Flotylla U-bootów, Wilhelmshaven (okręt bojowy)
13.04.1940 - Zatopiony w Herjangsfjord w pobliżu Narwiku (pozycja 68.29N, 17.30E) przez samolot pokładowy z brytyjskiego pancernika HMS Warspite.
Dowódcy:
16.12.1939 - 13.04.1940 - KL Georg-Wilhelm Schulz
Liczba patroli: 1
Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0
Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0
Patrol 1 (06.04.1940 - 13.04.1940)
06.04. U 64 pod dowództwem Georga-Wilhelma Schulza wypłynął o godzinie 13:15 z bazy w Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem, w ramach zgrania i przyśpieszonego szkolenia załogi eskortować krążownik pomocniczy Orion podczas jego próby przedarcia się na Ocean Atlantycki. W dniu 8 kwietnia U 64 zameldował o utracie kontaktu z eskortowanym krążownikiem pomocniczym. Następnego Georg-Wilhelm Schulz otrzymał z dowództwa polecenie udania się z najwyższą prędkością w rejon Narwiku, by wziąć udział w operacji Hartmut polegającej na osłonie lądujących w Norwegii niemieckich wojsk. W dniu 11 kwietnia przebywający w pobliżu Vestfjordu U 64 nawiązał kontakt z nieprzyjacielskim niszczycielem. Podczas próby ataku okręt Georga-Wilhelma Schulza został wykryty i zaatakowany bombami głębinowymi, których bliskie eksplozje spowodowały powstanie uszkodzeń (m.in. peryskopu), które ograniczyły możliwości bojowe jednostki. Następnego dnia U 64 odebrał z dowództwa dwie depesze jedna zawierała informacje, co do sposobu użycia torped natomiast druga nakazywała Georgowi-Wilhelmowi Schulze zająć pozycję w Ofofjordzie, gdzie miał oczekiwać na nieprzyjacielskie okręty, które mogły się pojawić w tym rejonie. Tego samego dnia U 64 zawinął o godzinie 23:00 do Narwiku w celu przeprowadzenia niezbędnych napraw. Z powodu zagrożenia zatopienia okrętu podczas nalotów brytyjskich samolotów, Georg-Wilhelm Schulz otrzymał polecenie udania się do Herjangsfjordu, by w okolicy wsi Bjerkvik dokończyć naprawy. Po południu 13 kwietnia naprawy zostały zakończone, ale niedługo potem stojący na kotwicy U 64 został wykryty przez należący do pancernika HMS Warspite samolot pokładowy Swordfish z 700 FAA Sqn. Pilot brytyjskiej maszyny F. C. Rice przekazał meldunek o kontakcie z nieprzyjacielem, poczym zaatakował zrzucając dwie 45 kilogramowe bomby. Jedna z nich trafiła okręt w dziób powodując powstanie dużej wyrwy. Na skutek tego trafienia U 64 zatonął natychmiast i spoczął na dnie na głębokości 35 metrów (kwadrat marynarki AG 1156). Georg-Wilhelm Schulz oraz dwunastu członków załogi, którzy przebywali na górnym pokładzie dotarło wpław do brzegu. Natomiast z 33 członków załogi uwięzionych w zatopionym okręcie udało się w ciągu 40 minut uratować 27. Wszystkimi rozbitkami z U 64 zaopiekowali się na brzegu niemieccy żołnierze należący do 3 Dywizji Górskiej gen Dietla.
W 1957 roku wrak okrętu został wydobyty, ale podczas holowania do stoczni złomowej zatonął ponownie gdzieś w okolicy Helgeland w Norwegii.
Uwagi:
a.) Żywi członkowie załogi U 64 po powrocie do Niemiec obsadzili nowy okręt U 124 a na pamiątkę opieki przez "górali" nowy okręt otrzymał, jako godło szarotkę.
Polegli członkowie załogi U 64 polegli w dniu 13.04.1940:
Albertini Ludwig MaschGfr ur. 09.10.1919
Buhl Willi FkGfr ur. 29.06.1918
Keuler Herbert MtrOGfr ur. 03.05.1914
Keuler Herbert MtrOGfr ur. 03.05.1914
Neese Paul MtrOGfr ur. 22.05.1914
Oehring Kurt OFkMt ur. 07.12.1914
Reichenthaler Karl MaschOGfr ur. 04.01.1916
Wagner Erich MechMt ur. 20.08.1915
Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/BDUKTB30269.htm
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 2, 3
- Brodołak
- Admiral
- Tonaż: 1.770.000 BRT
- Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
- Lokalizacja: Piastów
Re: U-64 Typ IXB
Ciekawe zdjęcie - 1957 rok, U-64 zaraz po wydobyciu:
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
- Myszkin
- Tonaż: 960.000 BRT
- Dołączył(a): 24.05.05, 15:57
- Lokalizacja: Ostrowiec Świętokrzyski/Warszawa
Re: U-64 Typ IXB
Witaj Myszkin !
Myszkin napisał :
Faktycznie - w sekcji dziobowej po prawej burcie widać chyba jeden z pontonów, który posłużył do wydobycia okrętu, natomiast z lewej burty (cz. rufowa) zasłonięty kadłubem u 64 chyba jeden z holowników, który także "może robić" za ponton (sztuczna wyporność) oraz nadaje temu U-Bootowi napęd i kierunek ruchu ...
Ciekawe, czy w sieci jest gdzieś opis z akcji podnoszenia tego U-Boota ...
Myszkin - serdeczne pozdrowienia - ObltzS
Myszkin napisał :
Ciekawe zdjęcie - 1957 rok, U-64 zaraz po wydobyciu:
Faktycznie - w sekcji dziobowej po prawej burcie widać chyba jeden z pontonów, który posłużył do wydobycia okrętu, natomiast z lewej burty (cz. rufowa) zasłonięty kadłubem u 64 chyba jeden z holowników, który także "może robić" za ponton (sztuczna wyporność) oraz nadaje temu U-Bootowi napęd i kierunek ruchu ...
Ciekawe, czy w sieci jest gdzieś opis z akcji podnoszenia tego U-Boota ...
Myszkin - serdeczne pozdrowienia - ObltzS
- ObltzS
- Admiral
- Tonaż: 1.725.000 BRT
- Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
- Lokalizacja: Polska południowa
Posty: 4
• Strona 1 z 1
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości