1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U 680 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 5 • Strona 1 z 1

U 680 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 15.01.16, 07:35

U 680 Typ VIIC

Stocznia: Howaldtswerke Hamburg AG, Hamburg
Numer zamówienia: 829
Zamówienie: 05.06.1941
Położenie stępki: 12.10.1942
Wodowanie: 20.11.1943
Wcielenie do służby: 23.12.1943
Numer pocztowy: M 54 720

Przebieg służby:
23.12.1943 – 31.07.1944 – 31 Flotylla U-bootów, Hamburg (szkolenie załogi)
01.08.1944 – 30.09.1944 – 6 Flotylla U-bootów, St. Nazaire (służba frontowa)
01.10.1944 – 05.05.1945 – 11 Flotylla U-bootów, Bergen (służba frontowa)
05.05.1945 – Kapitulacja na wodach położonej w pobliżu duńskiego portu Fredericia zatoki Baring.

Dowódcy:
23.12.1943 – 05.05.1945 – OL Max Ulber

Liczba patroli: 4

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Zestrzelone/uszkodzone samoloty: 0/0

Okres służby U 680 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych:
- brak danych.

06.08.1944 U 680 pod dowództwem Maxa Ulbera wraz z U 979 (Meermeier), U 482 (von Matuschka), U 1223 (Kneip) i U 245 (Schumann-Hindenberg) o godzinie 08:00 opuścił Kiel z poleceniem skierowania się do położonej na terytorium okupowanej Norwegii bazy w Horten. Półtorej godziny później po wejściu na rutę 01 pieczę nad w/w U-bootami przejęły dwa trałowce – M 517 i M 527, które zgodnie z instrukcjami towarzyszyć im miały do punktu Schw.25. W trakcie tego marszu pomiędzy 11:15 a 12:31 z pomostów i pokładów w/w jednostek obserwowano kierujące się na Kiel, lecące na pułapie 6000 – 7000 metrów zgrupowania nieprzyjacielskich bombowców. Tego samego dnia na pokładach pięciu U-bootów odebrano skierowaną do ich dowódców a pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
Kneip, Meermeier, Ulber, Matuschka zgodnie z próbnym rozkazem funkcjonować jako jednostki meteorologiczne: U 482 okręt pogodowy 1, U 1223 okręt pogodowy 2, U 979 i U 680 okręt pogodowy 3.”.
Następnego dnia po osiągnięciu punktu Schw.25, co miało miejsce o 19:30 towarzyszące U-bootom trałowce zawróciły do bazy zaś one same kontynuowały dalej grupowy marsz w stronę Horten. Ósmego sierpnia znajdujące się już niedaleko od bazy niemieckie jednostki, w kwadracie AO 1683 stały się celem ataku nieprzyjacielskiego okrętu podwodnego, którego dwie z wystrzelonych torped zostały zaobserwowane z pomostu U 482, w momencie gdy przechodziły za jego rufą. O 08:40 okręt Ulbera zacumował w bazie w Horten, w oparciu o którą to w kolejnych dniach na wodach pobliskiego Oslofjordu przechodził intensywne szkolenie i ćwiczenia z zakresu obsługi i pływania na chrapach.

Patrol 1 (14.08.1944 – 08.09.1944)
14.08. U 680 pod dowództwem Maxa Ulbera wraz z U 482, U 979 i U 245 o godzinie 18:30 opuścił Horten z poleceniem skierowania się w pierwszej kolejności po prowiant i paliwo do bazy w Kristiansand a następnie na patrol do sektora położonego w pobliżu zatoki Moray Firth. Następnego dnia o 05:25 zawinięto do Kristiansand, które po zakończeniu operacji uzupełniania zapasów opuszczono 16 sierpnia o 20:30. Półgodziny później okręt Ulbera spotkał się z przydzieloną mu eskortą, która osłaniała go do godziny 00:30 następnego dnia, kiedy to po zwyczajowym pożegnaniu i życzeniach sukcesów zawróciła do bazy. O 02:50 (kwadrat marynarki AN 3524) zanurzono okręt rozpoczynając następnie marsz na chrapach w stronę nakazanego sektora. Dwudziestego czwartego sierpnia o godzinie 08:05 (kwadrat marynarki AN 2667) idący w zanurzeniu U 680 wszedł w kontakt najpierw akustyczny a następnie przez peryskop także i wzrokowy ze znajdującym się na kursie 269˚ samotnym niszczycielem, którego Max Ulber postanowił zaatakować nakazując przygotowanie do strzału wszystkich wyrzutni torpedowych. Półgodziny później w kierunku odległej o 18 hektometrów jednostki wystrzelono pojedynczą torpedę akustyczną T-V, która chybiła jednak celu. Ewentualny powtórny atak udaremniony został przez zmianę kursu przez nieprzyjaciela, który począł oddalać się z miejsca ataku. Dwadzieścia minut po północy 26 sierpnia przebywający aktualnie kwadracie AN 1661 U 680 w związku z wykryciem pracującego w pobliżu azdyku na polecenie dowódcy posadowiony został na dnie, gdzie następnie przebywał do 02:35, kiedy to po wyjściu na optymalną dla chrap głębokość rozpoczął na nich marsz, kierując się w stronę trasy na której pływały konwoje z Aberdeen do Peterhead. Dwudziestego siódmego sierpnia, tym razem w kwadracie AN 1698 w związku wykryciem pracującego w pobliżu azdyku o 12:40 Max Ulber ponownie zmuszony był wydać rozkaz posadowienia okrętu na dnie. Kwadrans później w pobliżu zajmowanej przez U 680 pozycji detonowało od 2 do 4 bomb głębinowych, które oprócz silnego nim wstrząśnięcia spowodowały na nim poważne uszkodzenia. Po spędzeniu całego dnia na dnie próbując naprawić wyrządzone przez bomby głębinowe szkody o 20:15 na polecenie dowódcy oderwano U 680 rozpoczynając następnie marsz na chrapach. Dwudziestego ósmego sierpnia na idącym w zanurzeniu okręcie doszło do awarii głowicy chrap, przez którą do jego wnętrza dostały się duże ilości wody a pracujący jeden z diesli nie wyłączony w porę silnie zadymił jego wnętrze, zmuszając Maxa Ulbera do wydania rozkazu wynurzenia w celu przewietrzenia okrętu (w celu zapewnienia osłony na ten czas obsadzone były wszystkie stanowiska broni przeciwlotniczej). Ze względu na wcześniejsze uszkodzenia oraz ostatnią awarię chrap Max Ulber podjął decyzję o przerwaniu patrolu i powrocie do bazy o czym powiadomił dowództwo. Ósmego września o godzinie 06:10 w kwadracie AN 2421 U 680 spotkał się z wysłaną mu naprzeciw eskortą, w towarzystwie której o 09:30 przybył do Bergen, kończąc trwający prawie cztery tygodnie patrol (25 dni), w trakcie którego przepłynął 219 mil morskich na i 788 mil morskich pod powierzchnią.

30.09. – 12.10.1944 – czasowe odkomenderowanie Maxa Ulbera na zastępstwo na dowódcę U 1228.

Patrol 2 (25.10.1944 – 08.11.1944)
25.10. U 680 pod dowództwem Maxa Ulbera opuścił bazę w Bergen, by zgodnie z rozkazem zwalczać nieprzyjacielską żeglugę u wybrzeży Wysp Brytyjskich. Następnego dnia ze względu na defekt peryskopu zawrócono do bazy, którą ponownie opuszczono 27 października o 18:00 w towarzystwie eskorty (towarzyszyła ona okrętowi aż do wyspy Hellisøy) z poleceniem przeprowadzenia patrolu na wodach Kanału Północnego. Szóstego listopada ze względu na defekt chrap Max Ulber ponownie zmuszony był przerwać swój patrol i rozpocząć marsz powrotny do bazy. Dwa dni później 8 listopada o godzinie 17:50 w kwadracie AN 2421 U 680 spotkał się z wysłanym mu naprzeciw dozorowcem V 5116, w eskorcie którego jeszcze tego samego dnia przybył do Bergen kończąc trwający równo dwa tygodnie patrol (14 dni).

Patrol 3 (13.11.1944 – 18.01.1945)
13.11. U 680 pod dowództwem Maxa Ulbera wraz z U 299 (Emde) i U 318 (Will) o 19:00 opuścił Bergen z poleceniem skierowania się po zaopatrzenie do bazy w Trondheim. Następnego dnia ze względu na zagrożenie ze strony nieprzyjacielskiego lotnictwa o 08:14 w/w jednostki zawinęły do Maløy, które opuściły 15 listopada o 05:18 kierując się już bezpośrednio do Trondheim, gdzie przybyły następnego dnia o 08:25. Po zakończeniu prac zaopatrzeniowych 18 listopada U 680 wraz z U 318 o 08:47 opuścił Trondheim z poleceniem przeprowadzenia patrolu na wodach kanału La Manche (prawdopodobnie w rejonie Cherbourga). Piętnastego grudnia w kwadracie BF 35 Max Ulber wykonał nieskuteczny atak na wykryty nieco wcześniej trawler, wystrzeliwując w jego kierunku torpedę akustyczną T-V. Dalsza część patrolu nie obfitowała już w zadane znaczące wydarzenia dla U 680, który dnia 18 stycznia przybył do Bergen, kończąc trwający ponad dziewięć tygodni patrol (66 dni).

22.01.1945 U 680 pod dowództwem Maxa Ulbera w towarzystwie eskorty opuścił Bergen z poleceniem skierowania się do bazy we Flensburgu. Następnego dnia w celu wymiany składu eskorty zawinięto do Stavanger, które opuszczono 24 stycznia o 16:00 kierując się do kolejnego pośredniego portu – Kristiansand, który osiągnięto dwa dni później 26 stycznia. Po koniecznym odczekaniu na sformowanie się eskorty dopiero 1 lutego U 680 wraz z U 1231 (Lessing) oraz w towarzystwie trałowca M 330 o godzinie 17:59 ruszył w dalszą drogę przybywając do Flensburga cztery dni później 5 lutego o 12:20.

Po krótkotrwałym pobycie we Flensburgu i uprzednim zdaniu na brzeg całej posiadanej na pokładzie amunicji U 680 via Kanał Cesarza Wilhelma (Kanał Kiloński) skierował się do położnej w Wesermünde stoczni Seebeck-werft, gdzie w nachodzących tygodniach miał przejść generalny remont.

24.04.1945 po zakończonym remoncie i odbyciu prób stoczniowych U 680 pod dowództwem Maxa Ulbera opuścił Wesermünde z poleceniem skierowania się do bazy w Kiel, gdzie następnie miał zostać przygotowany do ponownej służby na froncie.

03.05.1945 U 680 pod dowództwem Maxa Ulbera opuścił bazę w Kiel z poleceniem skierowania się do nieodległego Flensburga, gdzie przybył jeszcze tego samego dnia. Po odebraniu rozkazów nakazujących udanie się do jednej z baz w Norwegii okręt Ulbera 4 maja wraz z U 1233 (Niemeyer) i U 155 (Altmeier) wyruszył w dalszą drogę, podczas której to odebrano depeszę o zaprzestaniu działań U-bootów przeciwko Alianckiej żegludze. W związku z nią znajdujące się na duńskich wodach okręty skierowały się do położonej w pobliżu portu Fredericia zatoki Båring Bucht (kwadra marynarki AO 7170), gdzie następnie stanęły na kotwicy w oczekiwaniu na dalsze instrukcje. Choć ósmego maja nastąpiła kapitulacja Niemiec to dopiero trzy dni później 11 maja do stojących wciąż na kotwicy okrętów przybył duński kuter celny, w towarzystwie którego skierowały się one do Frederici, gdzie następnie ich załogi uległy internowaniu.

11.06.1945 pod nadzorem brytyjskich marynarzy cumujące wciąż we Frederici okręty tj.: U 680, U 1233 i U 155 opuściły ją, kierując się via Kanał Cesarza Wilhelma (Kanał Kiloński) do bazy w Wilhelmshaven, gdzie przybyły cztery dni później 15 czerwca.

24.06.1945 U 680 wraz z U 720, U 291, U 779 i U 1198 w ramach konwoju pod brytyjskim dowództwem opuścił bazę w Wilhelmshaven, kierując się w stronę Loch Ryan, gdzie przybył cztery dni później 28 czerwca.

28.12.1945 w ramach rejsu kończącego operację Deadlight w bazie Loch Ryan U 680 na holu holownika HMS Saucy wraz pozostałymi dwoma U-bootami tj. U 1233 holowanym przez holownik HMS Freedom i U 1103 holowanym przez fregatę HMS Cawsand Bay oraz pełniącym rolę okrętu artyleryjskiego - niszczycielem HMS Onslaught opuścił Loch Ryan, kierując się w stronę wyznaczonej pozycji zatapiania. W trakcie tego marszu, tego samego dnia o 20:15 w kwadracie AM 6424 pękł hol łączący holownik z dawnym okrętem Ulbera, który następnie na polecenie dowódcy zespołu posłany został na dno ogniem artyleryjskim przez HMS Onslaught,


Bibliografia:
http://uboat.net
http://www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 13 KTB U 661 - U 849
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U 680 Typ VIIC

Postprzez ted » 15.01.16, 11:04

A te samoloty? Gdzie zostały zestrzelone?
ted
Oberleutnant zur See
 
Tonaż: 287.000 BRT

Dołączył(a): 06.10.13, 20:35

Re: U 680 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 18.01.16, 07:04

Dzięki za zauważenie tych samolotów, mea culpa mój błąd (te dwa samoloty miałem w szablonie jaki stosuję przy historii każdego U-boota).
Pozdrawiam Łukasz
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U 680 Typ VIIC

Postprzez ted » 18.01.16, 20:10

Nie zapomnij go wstawić na listę "całościową".
Pozdrawiam
Tadek
ted
Oberleutnant zur See
 
Tonaż: 287.000 BRT

Dołączył(a): 06.10.13, 20:35

Re: U 680 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 19.01.16, 14:35

Już dodany
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów


Posty: 5 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Bing [Bot] i 0 gości

cron