1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-864

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 35 • Strona 2 z 21, 2

Re: U-864

Postprzez ObltzS » 18.03.13, 19:58

Witam !

Stwierdzono, że większość zbiorników było nieszczelnych - głównie z powodu korozji, a zebrany w nich olej napędowy stopniowo wyciekał na zewnątrz przez ostatnie 68 lat. Jednak trzy zbiorniki były nienaruszone. Wypompowano z nich około 1000 litrów oleju napędowego.


Szkoda, że taka decyzja zapadła tak późno, wszak lokalizacja wraku znana była od dawna a wpływ i działanie wody morskiej na stal nie jest już tajemnicą także od dziesięcioleci (od czasu pierwszego statku zbudowanego ze stali). Być może powodem tego był brak funduszy na taką operację - ciekawi mnie fakt, czy próbki paliwa poddano badaniom (próbki takowe zwasze pobierali Amerykanie po zatopieniu U-Bootów, kiedy plamy oleju napędowego pojawiały się na powierzchni morza, jako widomy znak udanego ataku bombami głębinowymi).
W końcowej fazie wojny Niemcy mieli pewne osiągnięcia w produkcji paliwa syntetycznego (brak dostatecznej ilości własnych surowców, utrata dostępu do pól naftowych w Rumunii i na Węgrzech), które miało zastąpić duże ilości tak potrzebnego paliwa dla wojsk pancernych marynarki i lotnictwa (nie wyłączając własnego transportu wewnętrznego samochodowego i kolejowego, oraz przemieszczania się po Europie).
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Re: U-864

Postprzez SnakeDoc » 26.03.13, 06:49

W ubiegłym tygodniu zaobserwowano plamę oleju napędowego unoszącego się nad miejscem zatopienia U 864. Plama ropy szybko się rozrzedziła do tego stopnia, że nie można było jej zebrać mechanicznymi sposobami. Przypuszczalnie jest to wyciek związany z przeprowadzonym w początkach marca wypompowaniem oleju napędowego ze zbiorników paliwowych U 864. Wyciek ma wielkość około 30 litrów na godzinę. Spodziewa się, że w krótkim czasie się zakończy.


http://www.kystverket.no/Nyheter/2013/M ... fra-U-864/
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55

Re: U-864

Postprzez ObltzS » 26.03.13, 19:37

Witam !

SnakeDoc napisał :
Przypuszczalnie jest to wyciek związany z przeprowadzonym w początkach marca wypompowaniem oleju napędowego ze zbiorników paliwowych U 864. Wyciek ma wielkość około 30 litrów na godzinę. Spodziewa się, że w krótkim czasie się zakończy.


Jeśli przyjąć, że wyciek ma charakter stały, to za dobę mamy na powierzchni morza ok. 720 l ropy (0,72 m3).
Dobowy wyciek paliwa to prawie dwukrotnie więcej ile mieściły w sobie zbiorniki rozchodowe paliwa LB i PB (Brennstoffbunker verbrauchstank Bb. u. Stb.) na typie II – łącznie 0,3 m3. To naprawdę mogą być niepokojące ilości w skali np. tygodniowego okresu – należy mieć nadzieję, że zachodnie wiatry spowodują nie tylko przesunięcia tych plam bardziej w kierunku M. Północnego ale także zmniejszą grubość filmu (warstwy) ropy na powierzchni wód, przyspieszając ich naturalną biodegradację. Krople ropy podlegają tzw. dyspersji w głąb wody morskiej, która tym samym powoduje jej zmniejszanie się na powierzchni morza. Dodatkowo sprzyjająca okolicznością jest to, że M. Północne nie należy do spokojnych akwenów – przy spokojnym morzu do wody wnika ok. 40% oleju unoszącego się na jego powierzchni, natomiast w czasie sztormu woda jest w stanie pochłonąć aż do 95% ropy. Owa dyspersja ropy ma jednak tę poważną wadę, że powoduje poważne skutki związane ze skażeniem łańcucha pokarmowego. Owa naturalna biodegradacja zależna jest również od prądów morskich oraz prędkości przemieszczania się wierzchnich warstw wód morskich wymuszonych działaniem wiatrów.

Czyżby był to także kolejny znak, że konstrukcja kadłuba zaczyna się „sypać” ?
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Re: U-864

Postprzez SnakeDoc » 27.01.14, 12:16

Trochę starawy news, ale dopiero niedawno się na niego natknąłem.

11 października 2013 roku, norweska agencji rządowa Kystverket podpisała kontrakt na kolejne badania wraku U-864.
Prace będzie prowadziła firma DOF Subsea Norway specjalizująca się w podwodnych robotach i badaniach.
Prace rozpoczęły się w pierwszym tygodniu grudnia i będą obejmowały zebranie informacji o stanie metalowych pojemników z rtęcią znajdujących się w kilu okrętu. Ponadto zostaną zebrane po raz kolei próbki dna otaczającego miejsce spoczywania wraku.

http://www.kystverket.no/Nyheter/2013/O ... -kontrakt/

Ze zdjęcia opublikowanego na zalinkowanej stronie wynika, że prace będą prowadzone przy pomocy zdalnie sterowanego gąsienicowego pojazdu podwodnego.



15 stycznia 2014 roku poinformowano, że zakończono prace podwodne przy wraku U-864. W następnych tygodniach zebrane materiały zostaną opracowane i zebrane w raporcie, który zostanie przedstawiony Ministerstwu Transportu, gdzie zostaną podjęte decyzje odnośnie dalszego postępowania.

http://www.kystverket.no/Nyheter/2014/J ... med-U-864/

Na zdjęciu opublikowanym na zalinkowanej stronie widocznych jest sześć pojemników z rtęcią zagrzebanych w dnie morskim.
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55

Re: U-864

Postprzez ObltzS » 28.01.14, 20:36

Witam !

Ciekawe, czy posłużą się wspomnianym robotem, aby podjąć próbę wydobycia z dna tych pojemników z rtęcią, do których jest swobodny dostęp, by przeprowadzić następnie badania grubości płaszcza pojemników oraz stopnia ich skorodowania, by na tej podstawie określić jak długo jeszcze owe pojemniki będą w stanie wytrzymać te warunki, w jakich spoczywają od chwili zatonięcia U 864.
O ile kil (stępka) jest w takim stanie, że z jej wnętrza można wydobyć część tych pojemników, być może taka wersja będzie brana pod uwagę ...
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Re: U-864

Postprzez SnakeDoc » 09.02.15, 10:23

Dzisiaj upływa 70 rocznica zatopienia U 864 przez brytyjski okręt podwodny HMS Venturer. Był to (jak dotąd) jedyny w historii przypadek zakończonego sukcesem ataku torpedowego jednego zanurzonego okrętu podwodnego na inny zanurzony okręt podwodny.

Obecnie wrak stanowi poważny problem dla Norwegii - U 864 został zatopiony w początkowej fazie rejsu do Japonii, dokąd miał przewieźć m. in. ładunek rtęci. Rtęć ta stanowi zagrożenie ekologiczne. Norwegowie od kilku lat prowadzą prace, które mają zakończyć się zabezpieczeniem wrakowiska, najprawdopodobniej przez przykrycie go cementowym sarkofagiem.
W budżecie na rok 2015 zostały już zapisane środki na tego rodzaju działania.

Więcej informacji tutaj:
http://www.kystverket.no/Nyheter/2015/J ... sten-2015/
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55

Re: U-864

Postprzez ObltzS » 10.02.16, 18:54

Witam !

Holenderska firma Van Oord Norway AS uzyskała kontrakt ze strony norweskiej NCA na prace podmorskie związane ze zwiększeniem stabilności dna morskiego wokół dziobowej części U 864. Przeprowadzona w roku 2013 analiza geotechniczna dna morskiego wokół wraku tego okrętu wykazała na niestabilność dna oraz zwiększone ryzyko obsunięcia się tej części okrętu, która zawiera pojemniki z rtęcią, które mogłyby wskutek ruchu okrętu ulec rozszczelnieniu - problem ten ma być rozwiązany poprzez wzmocnienie tego obszaru dodatkową ilością piachu i kamieni (ok. 100 tys. ton) zapobiegających osuwaniu się dna morskiego.
Firma ta dysponuje specjalistycznym sprzętem do tego rodzaju robót podwodnych, ma duże doświadczenie w podobnych pracach świadczonych na rzecz stabilizacji dna wokół platform wiertniczych na M. Północnym a przedstawiona oferta była najlepsza pod względem spełnienia norm jakościowych, jakich wymagała od wykonawcy tego przedsięwzięcia NCA, która będzie podczas tych prac na bieżąco monitorowała stopień przestrzegania ścisłych norm środowiskowych dla tej wyjątkowej operacji, która ma się rozpocząć z końcem maja 2016 r.

http://www.kystverket.no/en/News/U-864-Dutch-company-to-install-counter-filling/
http://www.bygg.no/article/1259257

Zdjęcia z podpisania umowy pomiędzy NCA a Van Oord Norway AS :
https://www.flickr.com/photos/kystverket/sets/72157662396898151
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Re: U-864

Postprzez ObltzS » 21.04.18, 11:25

Witam !

W tematyce związanej z U 864 warto czasem zajrzeć i tutaj, zapewne najnowsze informacje :
https://www.facebook.com/u864fedje/?ref=bookmarks
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Re: U-864

Postprzez ObltzS » 20.03.19, 20:11

Witam !

Parę lat temu wymienialiśmy ze ś.p. Maćkiem informacje, jakie pojawiały się głównie w prasie norweskiej co do dalszych losów U 864 i pozostającego w jego kadłubie niezwykle kłopotliwego a przede wszystkim niebezpiecznego ładunku. Oto garść najnowszych informacji z jesieni ub. roku o tym, co już zrobiono i jakie są kolejne zamierzenia.

Wykonano już stabilizację dna morskiego w pobliżu wraku U 864, polegającą na precyzyjnym ułożeniu warstw piasku i żwiru w pobliżu obu polówek kadłuba tego okrętu podwodnego – stabilizacja ta ma zapobiec ewentualnemu, niekontrolowanemu osuwaniu się dna morskiego wskutek działania mas wody i niewielkich trzęsień dna morskiego (głównie prądy morskie, które na M. Północnym charakteryzują się dużą siłą) a tym samym przemieszczaniu się wraku okrętu z niezwykle toksycznym ładunkiem – ok. 70 ton rtęci.

Prace te wykonała Norweska Administracja Wybrzeża (NCA - Norwegian Coastal Administration) już w roku 2016 (wiosna). Zużyto ok. 100.000 m3 piasku, żwiru i skał, które były podawane na dno ze specjalnie do tego celu zaprojektowanego i wybudowanego statku.
Kolejnym krokiem ma być wykonanie sarkofagu nad okrętem z piasku i żwiru, która to warstwa ochronna ma objąć łączna powierzchnie ok. 47.000 m2 a sam wrak i strefa buforowa będzie obejmowała ok. 17.000 m2. Na projekt i prace przygotowawcze do tej operacji rząd norweski w roku 2019 wyasygnuje ok. 30 mln koron norweskich (NOK) a całość tej skomplikowanej operacji ma być zakończona dopiero w roku 2020.
https://www.regjeringen.no/en/aktuelt/environmental-solution-for-the-shipwreck-of-the-ww-ii-submarine-u-864/id2614253/

oraz wizualizacja tej operacji (stabilizacja dna morskiego) :
https://vimeo.com/181012972

Rozważana jest również wersja podjęcia tego niebezpiecznego ładunku przez wyspecjalizowane grupy nurków technicznych, ale DNV GL (towarzystwo klasyfikacyjne) odradza tę wersję, jako zbyt niebezpieczną tak dla nurków (głębokość operacyjna ok. 140 – 165 m poniżej lustra wody) jak i dla środowiska oraz z uwagi na wysokie koszt zamykające się przedziale ok. 160 do 350 mln koron norweskich :
https://www.skipsrevyen.no/article/u-864-dykking-har-aldri-blitt-skikkelig-vurdert/

EDIT :
https://www.informer-online.de/2018/10/video-u-864-so-soll-das-hochgiftige-nazi-u-boot-versiegelt-werden/
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Re: U-864

Postprzez ObltzS » 19.02.20, 21:07

ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Poprzednia strona

Posty: 35 • Strona 2 z 21, 2

Powrót do Okres powojenny



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

cron