1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-106 Typ IXB

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

U-106 Typ IXB

Postprzez Brodołak » 22.09.08, 10:35

U 106 Typ IXB

Stocznia: Deutsche Schiff- und Maschinenbau AG, (AG Weser) Bremen
Numer zamówienia: 969
Zamówienie: 24.05.1938
Położenie stępki: 26.11.1939
Wodowanie: 17.06.1940
Wcielenie do służby: 24.09.1940
Numer pocztowy: M 34 486

Przebieg służby:
24.09.1940 - 31.12.1940 - 2 Flotylla U-bootów, Wilhelmshaven (szkolenie załogi)
01.01.1941 - 02.08.1943 - 2 Flotylla U-bootów, Lorient (okręt bojowy)
02.08.1943 - Zatopiony na północny - zachód od Cape Ortegal w Hiszpanii (pozycja 46.35N, 11.55W) przez brytyjski i australijski samolot typu Sunderland z 228 Sqn RAF i 461 Sqn RAAF.

Dowódcy:
24.09.1940 - 19.10.1941 - KL Jürgen Oesten (KR)
20.10.1941 - ?.04.1943 - KL Hermann Rasch (KR)
20.06.1943 - 02.08.1943 - OL Wolf-Dietrich Damerow

Liczba patroli: 10

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 22 (138.581 ton)/2 (12.634 ton)

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/2 (39.346 ton)

Patrol 1 (04.01.1941 - 10.02.1941)
04.01. U 106 pod dowództwem Jürgena Oestena wypłynął z bazy w Kiel, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku (rejon na zachód od Wysp Brytyjskich). W pierwszej części patrolu okręt Oestena zgodnie z poleceniem dowództwa pełnił funkcję jednostki meteorologicznej i przesyłał cykliczne meldunki pogodowe. W dniu 16 stycznia U 106 odebrał meldunek samolotu Fw 200 Condor o kontakcie z konwojem OB-274, ale Jürgen Oesten nie podjął próby jego zaatakowania. Następnego dnia U 106 storpedował i uszkodził jedną torpedą o godzinie 00:45 w kwadracie marynarki AL 2599 należący do brytyjskiego armatora Shaw, Savill & Albion Co Ltd z Londynu frachtowiec Zealandic (10.578 ton). Uszkodzony dryfujący bezwładnie statek został dobity kolejnymi dwoma wystrzelonymi o godzinie 00:59 i 01:27 torpedami. W dniu 20 stycznia Jürgen Oesten odebrał meldunek z samolotu Fw 200 Condor o kontakcie z dwoma wychodzącymi na Atlantyk konwojami, ale żadnego z nich nie udało mu się odnaleźć. Dziewięć dni później 29 stycznia U 106 odebrał meldunek z U 93 (Typ VIIIC) o kontakcie z konwojem SC-19. Kierując się na otrzymaną w meldunku pozycję konwoju U 106 nawiązał o godzinie 05:50 kontakt z dwoma maruderami i niszczycielem pochodzącymi z poszukiwanego SC-19. W przeprowadzonym o godzinie 06:07 ataku, U 106 bez powodzenia zaatakował jedna torpedą należący do egipskiego armatora Albert Klat z Alexandrii frachtowiec Sesostris (2.962 ton). Ponowne próby zaatakowania frachtowca zostały udaremnione przez jego kapitana, który zaraz po pierwszym ataku nakazał rozpocząć intensywne zygzakowanie oraz oświetlenie powierzchni morza przy pomocy flar. Dopiero o godzinie 07:15 Jürgen Oesten zatopił przy pomocy jednej torpedy w kwadracie marynarki AM 1988 egipski frachtowiec. Pod koniec patrolu U 106 bez powodzenia operował w rejonie położonym w pobliżu Kanałów Północnych. W dniu 10.02. U 106 wpłynął do bazy w Lorient, kończąc trwający ponad pięć tygodni patrol (38 dni).

Patrol 2 (26.02.1941 - 17.06.1941)
26.02. U 106 pod dowództwem Jürgena Oestena wypłynął z bazy w Lorient, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Środkowym Atlantyku (rejon Freetown). W dniu 6 marca okręt Jürgena Oestena potajemnie pobrał ze stojącego w porcie Las Palmas na Wyspach Kanaryjskich niemieckiego tankowca Charlotte Schliemann 50 m3 paliwa i prowiant. Dnia 11 marca U 106 zatopił o godzinie 15:46 w kwadracie marynarki DT 9252 należący do brytyjskiego armatora Alfred Holt & Co z Londynu statek pasażersko - towarowy Memnon (7.506 ton). Pięć dni później 16 marca Jürgen Oesten nawiązał kontakt z konwojem SL-68, o którym zameldował dowództwu, które nakazało mu go śledzić i wysyłać sygnały naprowadzające dla innych U-bootów. Podczas śledzenia konwoju kurs U 106 przeciął należący do holenderskiego armatora Vereenigde Nederlandsche Scheepvaart Mij NV z Hagi frachtowiec Almkerk (6.810 ton), którego następnie Jürgen Oesten przy pomocy dwóch torped posłał o godzinie 16:37 w kwadracie marynarki EJ 6983 na dno. W pierwszym ataku wykonanym na konwój w dniu 17 marca U 106 zatopił pomiędzy godziną 21:07 a 21:10 w kwadracie marynarki EJ 3895 dwa statki:
- należący do brytyjskiego armatora Ellerman & Papayanni Lines Ltd z Liverpoolu frachtowiec Andalusian (3.082 ton),
- należący do holenderskiego armatora Koninklijke Rotterdamsche Lloyd NV (W. Ruys & Zonen) z Rotterdamu frachtowiec Tapanoeli (7.034 ton).
Oprócz w/w potwierdzonych sukcesów Jürgen Oesten zgłosił też niepotwierdzone zatopienie kolejnego frachtowca o tonażu 7.000 ton oraz uszkodzenie kolejnego o podobnym tonażu. W kolejnym ataku wykonanym 20 marca U 106 storpedował o godzinie 23:23 w kwadracie marynarki DT 7643 dwie jednostki:
- uszkodził jedną torpedą brytyjski pancernik HMS Malaya (31.100 ton), który o własnych siłach dopłynął do Trynidadu, skąd następnie udał się na remont i modernizację do Nowego Yorku,
- uszkodził jedną torpedą należący do holenderskiego armatora Vereenigde Nederlandsche Scheepvaart Mij NV z Hagi frachtowiec Meerkerk (7.995 ton), który o własnych siłach dotarł do Freetown.
W dniu 24 marca Jürgen Oesten zatopił o godzinie 22:58 w kwadracie marynarki EJ 1425 przy pomocy jednej torpedy należący do brytyjskiego armatora John Morrison & Son z Newcastle frachtowiec Eastlea (4.267 ton). Dwa dni później dowódca U 106 otrzymał z BdU wiadomość o odznaczeniu go przez Adolfa Hitlera Krzyżem Rycerskim Żelaznego Krzyża. W dniach 30 - 31 marca U 106 pobrał a zaopatrzeniowca floty Nordmark paliwo, prowiant oraz 13 torped. W dniu 7 kwietnia Jürgen Oesten podobnie jak dowódca U 105 (Typ IXB) - Georg Schewe otrzymał z dowództwa polecenie spotkania się w rejonie Rio de Janeiro z wracającym z Brazylii do Francji łamaczem blokady Lech, którego następnie obaj mieli eskortować. Pod koniec kwietnia U 106 spotkał się z łamaczem blokady (U 105 został w dniu 21 kwietnia zwolniony z wykonywania tego zadania), którego następnie eskortował do 50 stopnia długość zachodniej. Po wykonaniu tego zadania Jürgen Oesten otrzymał z dowództwa polecenie powrotu na wody brazylijskie i eskortowania kolejnego łamacza blokady Windhuh. Ponieważ wyjście Windhuh z brazylijskiego portu było stale przekładane, BdU w dniu 7 maja zwolniło U 106 z wykonywania tego zadania. W dniach 16 - 17 maja Jürgen Oesten pobrał z zaopatrzeniowca floty Egerland paliwo i prowiant. Po uzupełnieniu zapasów U 106 operował w rejonie Wysp Zielonego Przylądka zatapiając w okresie w dniach 30 - 31 maja dwa statki:
- 30.05. o godzinie 00:36 w kwadracie marynarki EJ 1933 należący do brytyjskiego armatora Silver Line Ltd (Stanley & John Thompson Ltd) z Londynu frachtowiec Silveryew (6.373 ton),
- 31.05. o godzinie 03:13 uszkodził jedną torpedą w kwadracie marynarki EJ 1931 należący do brytyjskiego armatora The Clan Line Steamers Ltd, z Londynu frachtowiec Clan Macdougall (6.843 ton), który został dobity kolejną wystrzeloną o godzinie 03:34 torpedą wystrzelona o godzinie 03:24 minęła cel).
W dniu 6 czerwca w drodze powrotnej do bazy w Lorient, Jürgen Oesten zatopił o godzinie 05:03 jedną torpedą w kwadracie marynarki EH 3429 należący do brytyjskiego armatora Sir William Reardon Smith & Sons Ltd z Cardiff frachtowiec Sacramento Valley (4.573 ton), który po odłączeniu się od konwoju OB-324 kontynuował samotnie rejs do Pernambuco. W dniu 17.06. U 106 wypłynął do bzy w Lorient, kończąc trwający szesnaście tygodni patrol.

Patrol 3 (11.08.1941 - 11.09.1941)
11.08. U 106 pod dowództwem Jürgena Oestena wypłynął z bazy w Lorient, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. W dniu 17 sierpnia Jürgen Oesten odebrał meldunek z samolotu Fw 200 Condor o kontakcie z konwojem OG-71, przeciwko któremu następnie operował. Dwa dni później 19 sierpnia U 106 nawiązał kontakt z OG-71, ale zanim zdołał wykonać atak został odpędzony przez okręty eskorty. Pod koniec sierpnia Jürgen Oesten otrzymał z OKM polecenie spotkania się w rejonie Wysp Azorskich a następnie eskortowania wracającego do francuskich portów z dalekiego wschodu łamacza blokady Anneliese Essberger. W dniu 3 września U 106 spotkał się z łamaczem blokady, którego eskortował do 8 września, kiedy to na wysokości Cape Finisterre rolę eskorty przejęły samoloty Luftwaffe. W dniu 11.09. U 106 wpłynął do bazy w Lorient, kończąc trwający prawie pięć tygodni patrol (32 dni).

Patrol 4 (21.10.1941 - 22.11.1941)
21.10. U 106 pod dowództwem Hermanna Rascha wypłynął z bazy w Lorient, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. W dniu 23 października, w okręt Rascha od strony rufy uderzyła duża fala, która zmyła z pomostu całą obsadę wachty w składzie: I WO OL Werner Grüneberg; Fährn.z.S Herbert von Bruchhausen, OBtsMt Karl Heemann i Mtr Ewald Brühl. Przez około półgodziny nikt ze znajdujących się w we wnętrzu okrętu członków jego załogi nie zauważył tej nieobecności. Dopiero gdy na pomost weszła zmiana feralnej wachty i zameldowała o brak osób, które miała zmienić podniesiono alarm. Mimo rozpoczętych natychmiast poszukiwań wzdłuż przebytej już trasy nie odnaleziono nikogo. O tym tragicznym wydarzeniu Hermann Rasch powiadomił dowództwo, które nakazało mu kontynuować patrol pomimo odniesionych strat w załodze. W dniu 27 października U 106 odebrał meldunek U 74 (Typ VIIB) o kontakcie konwojem ON-28. Następnego dnia płynący w kierunku konwoju okręt Hermanna Rascha zatopił o godzinie 07:19 w kwadracie marynarki AK 9985 należący do brytyjskiego armatora Dodd, Thomson & Co Ltd z Londynu frachtowiec King Malcolm (5.120 ton), będący maruderem z konwoju SC-50. Jeszcze tego samego dnia U 106 nawiązał kontakt z ON-28, za którym następnie podążał do dnia 30 października, kiedy to w wykonanym o godzinie 09:00 w kwadracie marynarki BD 4458 ataku uszkodził dwoma torpedami należący do marynarki wojennej Stanów Zjednoczonych tankowiec floty USS Salinas (8.242 ton)(1), który jednak o własnych siłach dotarł do bazy w Argentii. Wkrótce po tym ataku okręt Rascha został wykryty i zaatakowany przez okręty eskorty. Na skutek trwającego dziewięć godzin polowania U 106 nie tylko utracił kontakt z konwojem, ale także odniósł poważne uszkodzenia, o których Hermann Rasch powiadomił dowództwo. Od 1 listopada U 106 bez powodzenia operował w ramach zgrupowania Raubritter przeciwko wykrytemu przez U 374 (Typ VIIC) konwojowi SC-52. Po zakończeniu operacji przeciwko SC-52 okręty tego zgrupowania operowały na południowy-wschód od Cape Farewell przeciwko kolejnym konwojom. Alianci wiedząc o tym zgrupowaniu z przechwyconych i odszyfrowanych depesz radiowych zmienili trasy następujących konwojów: ON(S)-29, ON-30, ON-31, ON(S)-32 tak, że te z dala minęły niebezpieczny rejon. W dniu 22.11. U 106 wpłynął do bazy w Lorient, kończąc trwający prawie pięć tygodni patrol (33 dni).

Patrol 5 (03.01.1942 - 22.02.1942)
03.01. U 106 pod dowództwem Hermanna Rascha wypłynął z bazy w Lorient, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę u wybrzeży Ameryki Północnej. W okresie od 24 stycznia do 6 lutego Hermann Rasch zatopił pięć statków:
- 24.01. o godzinie 06:53 w kwadracie marynarki CB 6192 należący do brytyjskiego armatora George Nisbet & Co z Glasgow frachtowiec Empire Wildebeeste (5.631 ton), który po odłączeniu się od konwoju ON-53 kontynuował samotnie rejs via Halifax do Baltimore.
- 26.01. o godzinie 08:42 dwoma torpedami w kwadracie marynarki CB 5172 należący do brytyjskiego armatora T. & J. Harrison z Liverpoolu frachtowiec Traveller (3.963 ton),
- 30.01. o godzinie 18:05 uszkodził jedną torpedą w kwadracie marynarki CA 8241 należący do amerykańskiego armatora Socony-Vacuum Oil Co Inc z Nowego Jorku tankowiec Rochester (6.836 ton), który został dobity kolejną wystrzeloną o godzinie 18:38 torpedą,
- 03.02. o godzinie 03:23 uszkodził jedną torpedą w kwadracie marynarki CA 8458 należący do szwedzkiego armatora Ångfartygs-A/B Tirfing z Geteborga frachtowiec Amerikaland (15.355 ton), który zatonął o godzinie 04:39 po trafieniu drugą wystrzeloną o godzinie 03:52 torpedą (był to drugi strzał dobijający, bowiem podczas pierwszego strzału jaki miał miejsce godzinie 03:30 wystrzelona torpeda minęła cel),
- 06.02. o godzinie 12:10 uszkodził jedną torpedą w kwadracie marynarki CB 5682 należący do brytyjskiego armatora New Zealand Shipping Co Ltd z Londynu frachtowiec Opawa (10.354 ton), który po opuszczeniu przez załogę został dobity pociskami kal. 10,5cm (podczas ostrzału, który trwał od godziny 14:19 do godziny 14:59, kiedy to statek poszedł na dno wystrzelono łącznie 93 pociski kal. 10,5 cm).
W dniu 22.02. U 106 wpłynął do bazy Lorient, kończąc trwający ponad siedem tygodni patrol (51 dni).

Patrol 6 (15.04.1942 - 29.06.1942)
15.04. U 106 pod dowództwem Hermanna Rascha wypłynął z bazy w Lorient, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę u wybrzeży Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej (rejon od Cape Hatteras do Cieśniny Florydzkiej). W dniu 5 maja Hermann Rasch zatopił o godzinie 03:05 w kwadracie marynarki CB 7922 należący do kanadyjskiego armatora Canadian National Steamships Ltd z Montrealu statek pasażersko - towarowy Lady Drake (7.985 ton). Z powodu meldunków dowódców U-bootów operujących u wybrzeży USA o braku celów, co było spowodowane wprowadzeniem przez amerykanów systemu konwojów przybrzeżnych, BdU skierowało U-booty w rejon Karaibów. Zgodnie z tym poleceniem U 106 przeszedł przez cieśninę Florydzką i udał się w rejon Zatoki Meksykańskiej, gdzie miał zastąpić operujące tam U 506 i U 507 (oba Typ IXC) . W nowym rejonie operacyjnym Hermann Rasch storpedował w okresie od 21 maja do 1 czerwca pięć statków:
- 21.05. o godzinie 04:21 uszkodził jedną torpedą w kwadracie marynarki DM 4157 należący do meksykańskiego armatora Petroleos Mexicanos (Pemex) z Tampico tankowiec Faja de Oro (6.067 ton), który został dobity wystrzeloną o godzinie 04:33 torpedą,
- 26.05. o godzinie 11:00 zatrzymał przy pomocy sygnału syreny okrętowej i ostrzegawczego strzału z działa w kwadracie marynarki DL 2168 należący do amerykańskiego armatora Cuba Distilling Co Inc z nowego Jorku tankowiec Carrabulle (5.030 ton), który zatonął o godzinie 12:30 po trafieniu wystrzeloną o godzinie 11:34 torpedą,
- 27.05. w godzinach porannych lekko uszkodził ogniem z działka kal. 3,7cm (działo 10,5cm było wyłączone z użytku) w kwadracie marynarki DL 2138 należący do amerykańskiego armatora United Fruit SS Co z Nowego Jorku frachtowiec Atenas (4.639 ton)*,
- 28.05. o godzinie 02:08 uszkodził jedną torpedą w kwadracie marynarki DL 3746 należący do brytyjskiego armatora Alfred Holt & Co z Liverpoolu frachtowiec Mentor (7.383 ton), który zatonął o godzinie 02:44 po trafieniu kolejną wystrzeloną o godzinie 02:38 torpedą,
- 01.06. o godzinie 11:40 zatrzymał dwoma strzałami z działa w kwadracie marynarki DL 6538 należący do amerykańskiego armatora Polar Steamship Co z Nowego Jorku frachtowiec Hampton Roads (2.689 ton), który zatonął po trafieniu wystrzeloną o godzinie 11:46 torpedą.
W dniu 18 czerwca podczas rejsu powrotnego U 106 spotkał się z podwodnym tankowcem U 459 (Typ XIV), z którego pobrał 40 m3 paliwa oraz prowiant. W dniu 29.06. U 106 wpłynął do bazy w Lorient, kończąc trwający prawie jedenaście tygodni patrol (76 dni).

Patrol 7 (25.07.1942 - 28.07.1942)
25.07. U 106 pod dowództwem Hermanna Rascha wypłynął z bazy w Lorient, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Środkowym Atlantyku (rejon wybrzeży Afryki Zachodniej). Dwa dni później płynący na powierzchni okręt Rascha został wykryty przez czeski bombowiec Wellington należący do 311 Sqn RAF. Dowódca U 106 widząc nadlatującego napastnika wydał rozkaz obsadzenia działek przeciwlotniczych i otwarcia ognia. Mimo ostrzału prowadzonego przez U 106 pilotowana przez S. Stranskiego maszyna zaatakował go bombami głębinowymi oraz ostrzelała z działek pokładowych. Na skutek tego ataku z ginął I WO OL Günter Wissmann a dowódca Hermann Rasch odniósł ranny, które zmusiły go do wydania rozkazu powrotu do bazy. W dniu 28.07. U 106 wpłynął do bazy w Lorient, kończąc trwający cztery dni patrol.

Patrol 8 (22.09.1942 - 26.12.1942)
22.09. U 106 pod dowództwem Hermanna Rascha wypłynął z bazy w Lorient, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę u wybrzeży Kanady. Operując w tym rejonie Hermann Rasch w kilku meldunkach wysłanych do dowództwa meldował o silnych patrolach lotniczych, które można porównać do tych spotykanych na wodach Zatoki Biskajskiej. W dniu 11 października U 106 zaatakował na wodach Cieśniny Cabota konwój BS-31 zatapiając o godzinie 15:47 dwoma torpedami w kwadracie marynarki BB 5434 należący do brytyjskiego armatora Bowater´s Newfoundland Pulp & Paper Mills Ltd z Corner Brook frachtowiec Waterton (2.140 ton). Niedługo po tym ataku okręt Rascha został wykryty i zaatakowany przez uzbrojony jacht HMCS Vinson, który dość celnymi atakami zmusił dowódcę U 106 do posadowienia okrętu na dnie, które w tym miejscu znajdowało się na głębokości 185 metrów. Po trwającym osiem godzin polowaniu HMCS Vinson odpłynął a Hermann Rasch wynurzył swój okręt. W dalszej części patrolu U 106 bez powodzenia operował w rejonie położonym na wschód od wybrzeży Nowej Funlandii i Nowej Szkocji. W drodze powrotnej do bazy Hermann Rasch otrzymał pod koniec listopada polecenie z BdU dołączenia do nowoutworzonej grupy Westwall w ramach, której operował w okresie od 25 listopada do 25 grudnia w rejonie położonym na zachód od Azorów. Głównym celem okrętów tej grupy, w tym okrętu Rascha były płynące ze Stanów Zjednoczonych do Gibraltaru i portów francuskiej Afryki Zachodniej i Północnej konwoje, które wiozły zaopatrzenie dla sił inwazyjnych, które tam wylądowały. W dniu 29 listopada U 106 spotkał się z podwodnym tankowcem U 460 (Typ XIV) z którego pobrał paliwo i prowiant. W dniu 6 grudnia U 106 bezskutecznie zaatakował cel, który został zidentyfikowany jako krążownik pomocniczy. W dniu 12 grudnia okręty grupy Westwall otrzymały polecenie przesunięcia własnych pozycji w kierunku wschodnim w pobliże wybrzeży Płw. Iberyjskiego i rogu Afryki Zachodniej. W dniu 26.12. U 106 wpłynął do bazy w Lorient, kończąc trwający prawie czternaście tygodni patrol (96 dni).

W dniu 29 grudnia dowódca U 106 Hermann Rasch został odznaczony Krzyżem Rycerskim Żelaznego Krzyża.

Patrol 9 (17.02.1943 - 04.04.1943)
17.02. U 106 pod dowództwem Hermanna Rascha wypłynął z bazy w Lorient, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę w rejonie Azorów. W dniu 5 marca Hermann Rasch spotkał się na południowy - wschód od Azorów z U 461 (Typ XIV), z którego pobrał 51 m3 paliwa. W okresie od 12 do 22 marca U 106 operował w ramach zgrupowania Unverzagt przeciwko konwojom płynącym na trasie USA - Gibraltar, Gibraltar - USA. W godzinach wieczornych 12 marca Hermann Rasch odebrał meldunek od jednego z okrętów grupy Unverzagt - U 130 (Typ IXC) o kontakcie z konwojem UGS-6, przeciwko któremu następnie bez powodzenia operował. Po rozwiązaniu zgrupowania Unverzagt Hermann Rasch otrzymał z dowództwa polecenie zaopatrzenia w paliwo dwóch wracających z patroli U-bootów. Stosując się do tego rozkazu dowódca U 106 spotkał się w dniu 22 marca z U 159 i w dniu 25 marca z U 515 (oba Typ IXC), którym przekazał odpowiednio po 13 i 35 m3 paliwa. W dniu 04.04. U 106 wpłynął do bazy w Lorient, kończąc trwający prawie siedem tygodni patrol (47 dni).

Patrol 10 (28.07.1943 - 02.08.1943)
28.07. U 106 pod dowództwem Wolfa-Dietricha Damerowa wypłynął z bazy w Lorient, by zgodnie z rozkazem pełnić funkcję pomocniczego tankowca w rejonie Środkowego Atlantyku. W drodze do swojego rejonu operacyjnego okręt Damerowa został w dniu 1 sierpnia bezskutecznie zaatakowany przez kanadyjski samolot Wellington z 407 RCAF. Zaraz po ataku kanadyjska maszyna wzniosła się na pułap gdzie nie donosiły pociski działek przeciwlotniczych U-boota, po czym krążąc nad celem zaczęła nadawać sygnały naprowadzające dla innych samolotów. Następnego dnia z samego ranna U 106 został zaatakowany przez dwa brytyjskie samoloty Sunderland z 228 i 461 Sqn RAF. W wykonanych następnie atakach obie maszyny ostrzelały U-boota z działek pokładowych oraz zrzuciły sześć bomb głębinowych. Na skutek tych ataków okręt Damerowa stał się bezwładnie dryfującym wrakiem. W związku z tragicznym stanem swojego okrętu dowódca U 106 wysłał do BdU prośbę o natychmiastową pomoc. W odpowiedzi na ten sygnał dowództwo wysłało na miejsce ataku cztery samoloty Ju-88, które miały zapewnić osłonę lotniczą oraz trzy torpedowce T-22, T-24 i T -25. Zanim jednak pomoc przybyła na miejsce ciężko uszkodzony okręt poszedł wcześniej na dno. Przybyłe torpedowce wyratowały z wody 36 członków załogi U 106 w tym dowódcę Wolfa-Dietricha Damerowa a wraz z nim dziennik pokładowy okrętu.

Uwagi:
a.) Ojciec II WO U 106 Hasso Stegemanna - Fregattenkäpitan Fritz Stegemann był jednym z pierwszych zabitych podczas puczu Kappa w 1920r w Kiel, kiedy to próbował opanować zbuntowanych robotników i żołnierzy.
b.) W dniu 21.08.1943r zmarł/zginął MaschOGfr Wilhelm Kritzer (ur.21.08.1922)
c.) Wolf-Friedrich Damerow (ur. 28.05.1939r) w dniu 21.05.1944r zmarł w szpitalu w Eberswalde najprawdopodobniej na skutek powikłań w leczeniu ran odniesionych na skutek ataku z 02.08.1943r.

Przypisy:
(1) W 1958 roku kadłub wycofanego ze służby i sprzedanego na złom tankowca został przeholowany z portu Orange w Teksasie do Hamburga przez należący do Polskiego Ratownictwa Okrętowego oceaniczny holownik Jantar.

Członkowie załogi U 106 polegli w dniu 02.08.1943:
Albrecht Rupert MtrOGfr 14.04.1921
Diederich Hans-Richard MaschGfr 03.09.1923
Ebeling Rolf MtrGfr 09.05.1925
Fell Günther FkOGfr 01.01.1924
Gleissner Wilhelm MaschOGfr 02.03.1923
Gruber Johann Lt.ing 07.04.1921
Heemann Karl Btsm 26.11.1913
Hollergschwandtner Ernst MtrOGfr 11.01.1922
Hölzber Walter BtsMt 09.06.1918
Koch Werner MechOGfr 04.08.1921
Langer Heinrich MaschMt 05.08.1923
Lücke Berthold MaschOGfr 13.03.1922
Ploke Manfried OLt.z.S 04.12.1918
Richter Rudolf OMaschMt 08.02.1917
Rothe Willi Ostrm 12.12.1911
Schröter Ernst MechOGfr 10.10.1922
Sieler Fritz OMaschMt 29.12.1917
Stutz Heinz MtrOGfr 11.11.1922
Voss Albert StOMasch 27.06.1913
Will Karl MaschMt 27.07.1921
Willig Ernst MtrOGfr 19.06.1922

Przypisy:
* Dalszy atak został udaremniony przez ostrzał prowadzony ze statku oraz przez gwałtowne i nieprzewidywalne zmiany kursu.

Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/BDUKTB30269.htm
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.769.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ IX



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości