1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-188 Typ IXC/40

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

U-188 Typ IXC/40

Postprzez Brodołak » 13.08.08, 11:25

U 188 Typ IXC/40

Stocznia: Deutsche Schiff- und Maschinenbau AG, (AG Weser) Bremen
Numer zamówienia: 1028
Zamówienie: 15.08.1940
Położenie stępki: 18.08.1941
Wodowanie: 31.03.1942
Wcielenie do służby: 05.08.1942
Numer pocztowy: M 10 459

Przebieg służby:
05.08.1942 - 31.01.1943 - 4 Flotylla U-bootów, Stettin (szkolenie załogi)
01.02.1943 - 20.08.1944 - 10 Flotylla U-bootów, Lorient (okręt bojowy)
20.08.1944 - Zatopiony przez własną załogę w bazie w Bordeaux.

Dowódcy:
05.08.1940 - 09.08.1944 - OL ~ KL Siegfried Lüdden

Liczba patroli: 3

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 8 (49.725 ton)/1 (9.977 ton)

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 1 (1.190 ton)/0

Patrol 1 (04.03.1943 - 04.05.1943)
04.03. U 188 pod dowództwem Siegfrieda Lüddena wypłynął z bazy w Kiel, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. Dwa dni później Siegfried Lüdden wpłynął do jednej z położonych w Norwegii baz, którą opuścił w dniu 9 marca. W okresie do 21 do 30 marca U 188 operował w ramach zgrupowania Seeteufel najpierw przeciwko meldowanemu przez B-Dienst konwojowi ONS-1 a od 27 marca przeciwko wykrytemu przez U 305 konwojowi HX-230. Od 7 do 12 kwietnia Siegfried Lüdden operował na południe od Grenlandii w ramach zgrupowania Adler najpierw przeciwko konwojowi SC-125 a następnie przeciwko ON-176. W dniu 11 kwietnia U 188 nawiązał kontakt z ON-176 i w przeprowadzonym o godzinie 05:49 w kwadracie marynarki AJ 9661 ataku zatopił brytyjski niszczyciel HMS Beverley (1.190 ton), który dwa dni wcześniej odniósł poważne uszkodzenia na skutek kolizji z jednym ze statków konwoju Cairnvalona (4929). Oprócz w/w potwierdzonego zatopienia Siegfried Lüdden zgłosił też niepotwierdzone zatopienie dwóch frachtowców o tonażu ca. 10.000 ton oraz uszkodzenie kolejnego o nie ustalonym tonażu. Następnego dnia nadal przebywający w pobliżu konwoju U 188 został wykryty i zaatakowany przez okręty eskorty. Na skutek tego ataku Siegfried Lüdden utracił kontakt z konwojem. Po rozwiązaniu zgrupowania Adler U 188 do 20 kwietnia bez powodzenia operował w rejonie położonym na północny - wschód od Nowejfunlandii. W dniu 2 maja wracający do bazy okręt Lüddena został o godzinie 10:14 zaatakowany na wodach zatoki Biskajskiej czterema bombami głębinowymi i ogniem z działek pokładowych przez brytyjski samolot Whitley z 612 Sqn RAF. Na skutek tego ataku ranny został dowódca okrętu oraz MtrGfr Leo Rupp, który w następstwie odniesionych ran zmarł w dniu 14 maja w jednym z paryskich szpitali. W dniu 04.05. U 188 wpłynął do bazy w Lorient, kończąc trwający prawie dziewięć tygodni patrol (62 dni).

Patrol 2 (30.06.1943 - 30.10.1943)
30.06. U 188 pod dowództwem Siegfrieda Lüddena wypłynął z bazy w Lorient, by zgodnie z rozkazem w ramach zgrupowania Monsun atakować nieprzyjacielską żeglugę na wodach południowego Atlantyku i Oceanie Indyjskim. Według pierwotnych planów okręt Lüddena podobnie, jaki inne okręty grupy Monsun w drodze na Ocean Indyjski miał spotkać się na wschód od St. Paul Rocks z podwodnym tankowcem U 462 (Typ XIV). Ponieważ okręt ten został uszkodzony podczas ataku lotniczego dowództwo wyznaczyło do tego zadania bliźniaczą jednostkę, U 487, która jednak w dniu 13 lipca została wykryta i zatopiona przez samoloty z lotniskowca eskortowego USS Core. W związku z takim obrotem sprawy zmuszone nagłą potrzebą chwili BdU wyznaczyło U 155 (Typ IXC) do pełnienia funkcji pomocniczego tankowca. W dniach pomiędzy 21 a 23 lipca U 188 spotkał się 600 mil morskich na północy - zachód od Wysp Kanaryjskich z U 155, z którego pobrał paliwo i prowiant. Po dotarciu na wody Oceanu Indyjskiego Siegfried Lüdden bezskutecznie poszukiwał celów. W dniu 11 września U 188 spotkał się na południe od Mauritiusu (kwadrat marynarki KS 4792) z niemieckim tankowcem Brake, z którego pobrał paliwo, prowiant oraz rozkazy dotyczące udania się do nowego rejonu operacyjnego, położonego na wodach zatoki Omańskiej. W drodze do nowego rejonu operacyjnego Siegfried Lüdden bezowocnie spenetrował położny na Mauritiusie Port Louis. W dniu 21 września U 188 storpedował i uszkodził o godzinie 08:03 w kwadracie marynarki MZ 8916 należący do amerykańskiego armatora A.L. Burbank & Co Ltd z Nowego Jorku frachtowiec Cornelia P. Spencer (7.176 ton). Niedługo po tym ataku Siegfried Lüdden wynurzył swój okręt w pobliżu statku w celu jego dobicia pociskami działa pokładowego ale na skutek intensywnego ostrzału prowadzonego przez umieszczone na rufie Corneli P. Spencer działo, zmuszony był ponownie skryć się pod wodą. Około 08:33 dowódca U 188 wystrzelił do frachtowca kolejną torpedę, która posłała go ostatecznie na dno. W dniu 27 września przebywający na wysokości położonej w Omanie zatoki Masirah okręt Lüddena wykrył płynący w kierunki Adenu złożony z 10 statków konwój. Dowódca U 188 przez następne szesnaście godzin ścigał go, ale z powodu awarii obu Diesli zmuszony był zaniechać dalszego pościgu. Pomiędzy 1 a 7 października Siegfried Lüddeen zaatakował na wodach zatoki Omańskiej kilka napotkanych tankowców, ale za wyjątkiem ataku przeprowadzonego w dniu 5 października kiedy to o godzinie 22:30 storpedował i ciężko uszkodził w kwadracie marynarki MF 2642 należący do norweskiego armatora The Texas Co (Norway) A/S z Oslo tankowiec Britannia (9.977 ton), pozostałe ataki na skutek defektów torped oraz silnej fosforescencji ich śladu torowego okazały się bezskuteczne. W dniu 8 października dowódca U 188 otrzymał polecenie udania się do położonej na Malajach bazy w Penangu, w celu dokonania niezbędnych napraw szwankujących silników Diesla. W drodze do nowej bazy Siegfried Lüdden przeprowadził patrol u wschodnich wybrzeży Indii. W dniu 30.10. U 188 wpłynął do bazy w Penangu, kończąc trwający ponad siedemnaście tygodni patrol (123 dni)..

W grudniu 1943 roku U 188 udał się do portu w Singapurze, gdzie podczas pobytu w doku załadowano na niego surowce strategiczne w następującej ilości: 100 ton cyny, 11 ton kauczuku, 18 ton wolframu, 500 kilogramów chininy oraz opium. Po zakończonym załadunku okręt został wydokowany a następnie udał się do bazy w Penangu.

Patrol 3 (01.01.1944 - 19.06.1944)
01.01. U 188 pod dowództwem Siegfrieda Lüddena wypłynął z bazy w Penangu, by zgodnie z rozkazem dostarczyć do bazy we Francji surowce strategiczne. W drodze do Europy Siegfried Lüdden miał także przeprowadzić ofensywny patrol na wodach Morza Arabskiego. W okresie od 20 stycznia do 12 lutego U 188 zatopił 13 nieprzyjacielskich jednostek:
- 20.01. o godzinie 20:39 dwoma torpedami w kwadracie marynarki LB 2616 należący do brytyjskiego armatora Joseph Constantine SS Line Ltd z Middlesbrough frachtowiec Fort Buckingham (7.122 ton),
- 25.01. jedną torpedą w kwadracie marynarki MQ 5474 należący do brytyjskiego armatora Booth Steamship Co Ltd (Booth Line) z Liverpoolu frachtowiec Fort La Maune (7.130 ton),
- 26.01. o godzinie 02:25 w kwadracie marynarki MQ 4658 należący do brytyjskiego armatora Moss Hutchinson Line Ltd z Liverpoolu frachtowiec Samouri (7.219 ton)
- 26.01. o godzinie 18:48 w kwadracie marynarki MQ 4565 należący do brytyjskiego armatora British India Steam Navigation Co Ltd z Londynu frachtowiec Surada (5.427 ton),
- 29.01. o godzinie 22:07 w kwadracie marynarki MP 5979 należący do greckiego armatora Constantine E. Embiricos z Aten frachtowiec Olga E. Embiricos (4.677 ton),
- 03.02. o godzinie 23:45 w kwadracie marynarki MO 4456 należący do chińskiego rządu frachtowiec Chung Cheng (7.176 ton),
- 07.02. ogniem z działek 20 mm i taranowaniem arabską łódź żaglową przewożącą bawełnę,
- 07.02. ogniem z działek 20 mm i taranowaniem arabską łódź żaglową przewożącą bawełnę,
- 07.02. ogniem z działek 20 mm i taranowaniem arabską łódź żaglową przewożącą bawełnę,
- 09.02. o godzinie 19:06 storpedował i ciężko uszkodził w kwadracie marynarki MQ 5869 należący do norweskiego armatora C.H. Sørensen & Sønner z Arendal frachtowiec Viva (3.798 ton), który został dobity kolejną wystrzeloną o godzinie 19:41 torpedą,
- 12.02. ogniem z działek 20 mm i taranowaniem arabską łódź żaglową przewożącą bawełnę,
- 12.02. ogniem z działek 20 mm i taranowaniem arabską łódź żaglową przewożącą bawełnę,
- 12.02. ogniem z działek 20 mm i taranowaniem arabską łódź żaglową przewożącą bawełnę.
Pomiędzy ostatnim zatopieniami w dniu 11 lutego dowódca U 188 otrzymał z BdU wiadomość o odznaczeniu go Krzyżem Rycerskim Żelaznego Krzyża. W dniu 11 marca Siegfried Lüdden spotkał się 1000 mil na południowy - wschód od Mauritiusu z tankowcem Brake, z którego pobrał paliwo i prowiant. Oprócz U 188 przy burcie tankowca przebywały też dwa inne U-booty U 168 i U 532. Następnego dnia w godzinach przedpołudniowych czwórka niemieckich okrętów została wykryta przez samoloty z lotniskowca eskortowego HMS Battler, wchodzącego w skład zespołu okrętów brytyjskich wysłanych w celu zniszczenia niemieckich okrętów zaopatrzeniowych operujących na Oceanie Indyjskim. Niedługo potem na miejsce kontaktu przybył oddelegowany z zespołu, osłaniany z powietrza przez samoloty niszczyciel HMS Roebuck. W związku ze zbliżaniem się nieprzyjaciela Siegfried Lüdden nie posiadający już torped podobnie jak dowódcy dwóch pozostałych U-bootów wydał rozkaz alarmowego zanurzenia. Niedługo potem brytyjska jednostka otworzyła ogień do tankowca, który godzinę później poszedł na dno. Po zatopieniu Brake U 188 rozpoczął rejs powrotny do bazy. W dniu 21 marca Siegfried Lüdden spotkał się na wysokości Kapsztadu z idącym do Penangu U 1062 (Typ VIIF), z którego pobrał aktualne klucze enigmy. W dniu 22 kwietnia U 188 spotkał się z idącym na Ocean Indyjski U 181, z którego pobrał trochę paliwa, oleju smarowego oraz prowiantu. Siedem dni później Siegfried Lüdden spotkał się z U 129, z którego pobrał odbiorniki Naxos i Borkum. Na początku maja dowódca U 188 otrzymał z BdU polecenie spotkania się z U 66 i U 515, którym miał przekazać trochę paliwa. W dniu 6 maja Lüdden otrzymał z dowództwa rozkaz odwołujący to zadanie. Kilka dni później na U 188 awarii uległ nadajnik radiowy i Lüdden nie mógł wysyłać żadnych meldunków. W dniu 19.06. U 188 wpłynął do bazy w Bordeaux, kończąc trwający ponad dwadzieścia cztery tygodnie patrol (171 dni).

W Bordeaux okręt Lüddena trafił na dok, w celu wyładowania surowców strategicznych, a jego dowódca zgodnie z poleceniem dowództwa wraz z dziennikiem pokładowym udał się do Berlina. Podczas tej podróży na konwój niemieckich samochodów napadli francuscy partyzanci i dowódca U 188 wraz dziennikiem okrętowym trafił do niewoli, z której następnie uciekł ostatecznie trafiając do Niemiec. Ponieważ U 188 po dwóch długich patrolach nadawał się tylko do generalnego remontu i nie mógł być ewakuowany do baz w Norwegii, w związku ze zbliżającymi się do miasta alianckim wojskami został zatopiony przez własną załogę w dniu 20 sierpnia. Po wojnie w 1947 roku wrak okrętu został wydobyty i pocięty na złom.

Uwagi:
a.) W dniu 30 lipca 1944 roku zmarł w szpitalu w Magdeburgu MtrGfr Otto Römhild (ur.09.03.1922).
b.) W dniu 12.08.1944r zginał podczas nalotu na Bordeaux FkOGfr Gerhard Stahlberg (ur. 01.08.1923).
c.) W dniu 25 sierpnia zaginał we Francji MtrGfr Willi Roy (ur. 10.01.1920).
d.) W dniu 13 stycznia 1945 roku podczas pożaru na pokładzie statku szkolnym Daressalam zginał na skutek odniesionych obrażeń Siegfried Lüdden pełniący od czasu powrotu do Niemiec służbę w sztabie BdU. Jego ciało zostało pochowane z honorami wojskowymi na cmentarzu Kiel-Nordfriedhof.

Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/BDUKTB30269.htm
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Paterson Lawrence - Szare Wilki Hitlera
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.769.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ IX



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości