1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

Typ IX D-1

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Typ IX D-1

Postprzez ObltzS » 03.11.06, 18:04

TYP IX D-1

Stocznia :
Nazwa stoczni : Deutsche Schiff- und Maschinenbau A.G. [AG Weser], Bremen
Lata budowy : 1940 - 1942
Nr taktyczne wybudowanych jednostek : U-180; U-195

Dane podstawowe :
Wyporność nawodna : 1.610 t
Wyporność podwodna : 1.799 t
Długość : 87,50 m
Szerokość : 7,50 m
Zanurzenie : 5,35 m

Dane dotyczące maszyn :
Silniki spalinowe :
- przed przebudową : 6 sztuk silników spalinowych typu Daimler-Benz MB 501
- po przebudowie : 2 silniki główne Diesla [różni producenci]
Silniki elektryczne : 2 silniki elektryczne [różni producenci]
Moc maksymalna silników spalinowych :
- przed przebudową : 9.000 KM
- po przebudowie : 2.800 KM
Moc maksymalna silników elektrycznych : 1.100 KM

Prędkość okrętu :
Prędkość maksymalna okrętu w położeniu nawodnym :
- przed przebudową : 20,8 w.,
- po przebudowie : 15,8 w.
Prędkość maksymalna okrętu w zanurzeniu : 6,9 w.

Zasięg okrętu :
Maksymalny zasięg żeglugi w położeniu nawodnym :
- 12.750 Mm przy prędkości 10 w. [po przebudowie]

Maksymalny zasięg żeglugi w zanurzeniu :
- 245 Mm przy prędkości 2,0 w.


Pojemność zbiorników paliwa :
- paliwo : 203 t, [252 t dodatkowo]
- olej : brak danych.

Uzbrojenie :
Wyrzutnie torpedowe :
- dziobowe : przed przebudową - 4 aparaty torpedowe kal. 533 mm; po przebudowie - nie posiadał,
- rufowe : przed przebudową - 2 aparaty torpedowe kal. 533 mm; po przebudowie - nie posiadał,
- torpedy : przed przebudową - 15 sztuk kal. 533 mm; po przebudowie - nie posiadał,
Armaty morskie :
- 1 armata kal. 105 mm typu SKC/32 na lawecie Ubts. L.C./36 do roku 1943; zdemontowana w czasie przebudowy
Działka obrony p.lot. :
- 1 x 37 mm, 4 x 20 mm [2 x 2],
Miny morskie :
- 48 szt. typu TMA do czasu przebudowy


Załoga :
- razem marynarzy i oficerów : ok. 57 osób załogi,
- oficerowie marynarki : brak danych,
- chorążowie marynarki : brak danych,
- podoficerowie marynarki : brak danych,
- marynarze załogi podstawowej : brak danych.

Pozostałe dane :
- głębokość zanurzenia maksymalnego [podana przez stocznię] : 150 m,
- minimalny czas zanurzenia : 35 sekund.

Szczegóły :
W roku 1940 powstał projekt nowego okrętu podwodnego typu IX oznaczony jako wariant D. Charakteryzował się zwiększonymi parametrami techniczno-morskimi, które pozwalała mu wg założeń projektowo-konstrukcyjnych na odbywanie dłuższych w czasie patroli i poruszania się ze zwiększoną prędkością w położeniu nawodnym. Wyprodukowano tylko dwa okręty typu IX D-1 [U-180 i U-195] - według pierwotnych planów okręty te nie miały być tzw. okrętami typowo bojowymi [uderzeniowymi], ale miały pełnić rolę podwodnych transportowców i podwodnych łamaczy blokad zaopatrujących inne U-Booty działające na odległych akwenach od swoich baz, głównie w paliwo, oleje, smary, amunicję, wodę i żywność. Okręty te posiadały dodatkowe zbiorniki paliwa do silników dieslowskich, które oprócz własnych zapasów ok. 203 t., dodatkowo mieściły jeszcze 252 t. oleju napędowego. Okręty te miały także pełnić rolę podwodnych krążowników, by na odległych akwenach niszczyć alianckie alianckie statki handlowe płynące samotnie i dezorganizować systemy dostaw oraz aliancką żeglugę handlową w tych rejonach, zmuszając do zmiany tras rejsów lub omijania tych akwenów bądź też zaangażowania dodatkowej ochrony i eskorty.
Okręty te posiadały pierwotnie zainstalowane szybkie silniki w ilości 6 sztuk typu Daimler-Benz MB501, które były typowymi silnikami dla torpedowców. Pomimo, że te silniki osiągały maksymalną łączną moc 9.000 KM, co dawało okrętowi maksymalną prędkość w położeniu nawodnym ok. 20,8 w [osiągały one największą prędkość ze wszystkich U-Bootów z silnikami spalinowymi zbudowanych w okresie II w. ś.], to jednak ich częste awarie dawały przy żegludze na długich trasach słabe osiągi i rezultaty. W rok po wprowadzeniu tych okrętów do służby podjęto decyzję o ich przebudowie na okręty transportowe [okres przebudowy : 10.1943 - 04.1944]a będące na ich wyposażeniu silniki zastąpiono typowymi dla U-Bootów silnikami napędu głównego [dwa wolnoobrotowe SG jak dla wariantu IXB], co z kolei spowodowało wydatne obniżenie ich prędkości w położeniu nawodnym. W ramach przebudowy zdemontowano także dziobowe i rufowe wyrzutnie torpedowe oraz armatę morską kal. 105 mm. Poza działkami obrony p.lot. okręt ten nie posiadał po modernizacji żadnego innego uzbrojenia.
Okręty podwodne typu IX w wersji D-1 były jedynymi okrętami typu IX wyposażonymi tylko w dwa peryskopy.



Ogólne statystyki dotyczące typu IX D-1 :

Ilość ogólna U-Bootów typu IX D-1 - 2 o.p.

Procent ogólnej liczby U-Bootów w linii - 0,17% [1]

Ilość dowódców [łącznie wszystkie o.p. typu IX D-1] - 5

Liczba odbytych patroli bojowych [łącznie wszystkie IX D-1] - 5

Liczba postawionych pól minowych [łącznie wszystkie] - 0

Liczba przeprowadzonych ataków torpedowych [łącznie wszystkie IX D-1] - 6

Liczba zatopionych statków [łącznie wszystkie IX D-1] - 4
Ogólny procent zatopionych statków przez U-Booty - 0,13%

Liczba uszkodzonych statków [łącznie wszystkie IX D-1] - 1
Ogólny procent uszkodzonych statków przez U-Booty - 0,37%

Liczba zatopionych okrętów wojennych [łącznie wszystkie IX D-1] - 0
Ogólny procent zatopionych okrętów wojennych przez U-Booty - 0

Liczba uszkodzonych okrętów wojennych [łącznie wszystkie IX D-1] - 0
Ogólny procent uszkodzonych okrętów wojennych przez U-Booty - 0

Tonaż statków zatopionych [łącznie wszystkie IX D-1] - 27.689 BRT
Ogólny procent tonażu statków zatopionych przez U-Booty - 0,19%

Tonaż statków uszkodzonych [łącznie wszystkie IX D-1] - 6.797 BRT
Ogólny procent tonażu statków uszkodzonych przez U-Booty - 0,34%

Tonaż okrętów zatopionych [łącznie wszystkie] - 0
Tonaż okrętów uszkodzonych [łącznie wszystkie] - 0

Ilość marynarzy [łącznie wszystkie IX D-1] - 149 [100%]
Ilość marynarzy, którzy przeżyli zatopienie okrętu [łącznie wszystkie IX D-1] - 93 [63%]
Ilość marynarzy zginęli [łącznie wszystkie IX D-1] - 56 [37%]

Średni czas od położenia stępki do wodowania [mies.] - 10,5
Średni czas od położenia stępki do przekazania do służby [mies.] - 15,5

1. Ogólna liczba U-Bootów wprowadzona do służby - 1170 okrętów. Wg K. Dönitz, 10 lat i 20 dni. Wspomnienia 1939 - 1945, Wyd. Finna, Gdańsk 2001, Aneks 8, str. 574 - 575.
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ IX



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron