1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-21 Typ IIB

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

U-21 Typ IIB

Postprzez Glasisch » 24.10.10, 12:42

U 21
Budowa rozpoczęta: 4 marca 1936 r. (nr stoczniowy 551), wodowany: 13 lipca 1936 r., ukończony: 3 sierpnia 1936 r. Stocznia: Krupp - Germania Werft w Kilonii.

Od sierpnia 1936 r. przydzielony do szkolnej flotylli Weddigen w Kilonii, a pierwszym dowódcą został kpt. Kurt Freiwald. Od września 1936 r. do 30 marca 1937 r. tymczasowo obowiązki dowódcy pełnił Werner Lott. 1 kwietnia 1937 r. doszło do zmiany na tym stanowisku i obowiązki przejął kpt. Wilhelm Ambrosius. W drugiej połowie roku na swoje stanowisko powrócił kpt. Kurt Freiwald. W tym samym roku dowódcą okrętu został kpt. Kurt Freiwald, a po nim obowiązki objął kmdr por. Erwin Sachs.

Pierwszy patrol.
25 sierpnia 1939 r. wypłynął z Wilhelmshaven pod dowództwem kpt. Fritza Frauenheima (dowodził od 1 października 1937 r.).z zadaniem patrolowania Morza Północnego. 5 września 1939 r. jednostka powróciła do bazy.

Drugi patrol.
9 września 1939 r. wypłynął z portu z zadaniem zwalczania nieprzyjacielskich jednostek w rejonie Firth of Forth. Tego samego dnia o godz. 19.23 stał się celem trzech niecelnych torped wystrzelonych na pozycji 530 57? N i 060 35? W z brytyjskiego okrętu podwodnego Ursula (dow. kmdr por. Phillips). 22 września o godz. 9.20 w rejonie Berwick ? on ? Tweed wystrzelono torpedę w stronę niszczyciela, ale zawiódł zapalnik. 1 października 1939 r. jednostka wpłynęła do Kilonii.

Trzeci patrol.
22 października 1939 r. wypłynął z zadaniem postawienia min TBM w rejonie Firth of Forth. 4 listopada miny zostały postawione u wejścia do Rosyth. Dwa dni później o godz. 9.43 U 21 stał się na pozycji 590 21? N i 030 24? W celem sześciu torped wystrzelonych z brytyjskiego okrętu podwodnego Sealion (dow. kmdr por. Bryant). W meldunku radiowym zameldowano o podwodnej eksplozji w odległości 500 m od okrętu. 8 listopada 1939 r. jednostka powróciła do portu wyjścia. Pierwszą ofiarą pola minowego został w dniu 21 listopada brytyjski lekki krążownik Belfast (11 500 t std), który w stoczni remontowej spędził następne dwa lata. Kolejną ofiarą został w dniu 21 grudnia 1939 r. brytyjski stawiacz sieci zagrodowych Bayonet (605 t std), który zatonął. Ostatnią ofiarą w dniu 24 lutego 1940 r. został brytyjski transportowiec s / s Royal Archer (2 266 BRT)., który zatonął na pozycji 560 06? N i 020 55? W.

Czwarty patrol.
27 listopada 1939 r. wypłynął z portu z zadaniem patrolowania rejonu Kinnairds Head. 1 grudnia o godz. 4.53 na wschód od Peterhead storpedował i zatopił norweski transportowiec s / s Arcturus (1 277 BRT). W meldunku radiowym jego pojemność została zawyżona do 5 000 BRT. 5 grudnia 1939 r. jednostka powróciła do Kilonii.

Piąty patrol.
17 grudnia 1939 r. jednostka wypłynęła z zadaniem patrolowania północnych brzegów Szkocji. 21 grudnia o godz. 7.25 na pozycji 570 00? N i 000 17? E (na wschód od Aberdeen) storpedował i zatopił szwedzki transportowiec s / s Mars (1 474 BRT). W meldunku radiowym jego pojemność została zawyżona do 4 000 BRT. Pozostając w tym samym akwenie o godz. 7.42 storpedował i zatopił kolejny szwedzki transportowiec s / s Carl Henckel (1 352 BRT). 24 grudnia 1939 r. jednostka powróciła do Kilonii, a 6 stycznia 1940 r. okręt został operacyjnie podporządkowany 1 Flotylli Okrętów Podwodnych w Kilonii (była flotylla Weddigen, której w wyniku reorganizacji U-Boot-Waffe z dniem 1 stycznia 1940 r. nadano oznaczenie numeryczne), a nowym dowódcą został kpt. Wolf Stiebler.

Szósty patrol.
27 stycznia 1940 r. wypłynął z Wilhelmshaven z zadaniem operowania na wschód od Orkadów i wokół Kinnairds Head. 31 stycznia o godz. 19.54 na pozycji 580 39? N i 020 00? E (na wschód od Pentland Firth) storpedował i zatopił duński statek s / s Vidar (1 353 BRT). 4 lutego o godz. 21.04 na pozycji 580 55? N i 000 14? E (na północny wschód od Kinnairds Head) storpedował i zatopił jugosłowiański transportowiec s / s Vid (3 547 BRT). 9 lutego 1940 r. jednostka powróciła do portu.

Siódmy patrol.
21 marca 1940 r. wypłynął z portu z zadaniem patrolowania obszaru Pentland Firth. W czasie rejsu jego trasa została zmieniona dla przeszukania obszaru na południe od Lindesnes w następstwie meldunku o dostrzeżeniu alianckich okrętów w rejonie Egersund. Po sprostowaniu informacji okręt podwodny skierował się na poprzedni obszar operacyjny, ale 26 marca wszedł w wyniku błędu nawigacyjnego na mieliznę w rejonie wyspy Oddknuppen (na południowy wschód od Mandal, pozycja 580 01' N i 070 29' E). Po ściągnięciu przez norweskie jednostki U - boot został odholowany do Kristiansand, gdzie załogę internowano. 9 kwietnia po lądowaniu w mieście niemieckich wojsk desantowych, załoga powróciła na okręt i 16 kwietnia opuściła port. 20 kwietnia 1940 r. jednostka zawinęła do Kilonii.

Okręt podwodny po remoncie, w dniu 1 lipca ponownie wcielony do Kriegsmarine jako jednostka szkolna, służąc następnie w 21 Flotylli Okrętów Podwodnych w Pillau (Piława, obecny Bałtijsk). 1 sierpnia doszło do zmiany na stanowisku dowódcy, które objął por. Hans Heidtmann i pełnił je do 20 grudnia 1940 r. Kolejnymi dowódcami byli:
- 21 grudzień 1940 r. ? 18 maj 1941 r. kpt. Ernst - Bernhard Lohse
- 19 maj 1941 r. ? 3 styczeń 1942 r. por. Karl ? Heinz Herbschleb
- 4 styczeń 1942 r. ? 24 wrzesień 1942 r. por. Hans - Heinrich Döhler
- 25 wrzesień 1942 r. ? 28 styczeń 1943 r. ppor. Hans ? Ferdinand Geisler
- 29 styczeń 1943 r. ? 11 maj 1944 r. por. Rudolf Kugelberg
- 12 maj 1944 r. ? 5 sierpień 1944 r. por. Wolfgang Schwarzkopf

5 sierpnia 1944 r. jednostka została wycofana z czynnej służby w Neustadt i od lutego 1945 r. rozpoczęto jego złomowanie, które zakończono jeszcze w tym samym miesiącu.
Glasisch
Leutnant zur See
 
Tonaż: 191.000 BRT

Dołączył(a): 15.06.05, 19:56
Lokalizacja: Bytom

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ II



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości