1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-864

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 35 • Strona 1 z 21, 2

U-864

Postprzez Uapa » 30.01.09, 16:33

Pojawiła się informacja o planowanym wydobyciu tegoż właśnie okrętu:
http://www.rp.pl/artykul/2,256003_Podwo ... iczna.html
Uapa
Oberleutnant zur See
 
Tonaż: 289.000 BRT

Dołączył(a): 21.04.05, 19:21
Lokalizacja: Alt Stettin

Postprzez ObltzS » 31.01.09, 11:09

Witam !

Jestem pełen uznania dla firmy Mammoet Salvage B. V - podczas podnoszenia wraku Kurska przedstawili niezwykły wręcz profesjonalizm swojej roboty i tzw. znajomość rzeczy - aby tego dokonać musieli przekonstruować pływający dźwig oraz opracować nowy system amortyzowania wciągarek, uwzgledniający różnice poziomu wody [powierzchni morza] spowodowane falowaniem, gdzie akwen ten - M. Barentsa - wybitnie nie sprzyja tego rodzaju przedsięwzięciom.

Podobne problemy mogą wystąpić w trakcie planowanej operacji podniesienia z dna wraku U-864, a M. Północne do spokojnych także nie należy. Dodatkowy problemem będzie to, że w przypadku Kurska wrak stanowił [kadłub] zwartą konstrukcję, która nie była poważnie naruszona - natomiast w przypadku U-864 kadłub jest poważnie naruszony [w połowie swojej długości na wysokości kiosku od eksplozji torpedy].
Innym poważnym utrudnieniem będzie to, jak podnieść całą tę konstrukcję bez jej uszkadzania, aby w trakcie operacji podnoszenia "nie rozsypała się" - po tylu latach własności wytrzymałościowe stali zostały poważnie osłabione [korozja], ponieważ woda morska działa na metal jak elektrolit z akumulatora samochodowego, zatem wszystkie stężenia i węzły konstrukcyjne już dawno straciły swą projektowaną wytrzymałość - prawdopodobnie pod kadłubem może zostać wykonany podkop [wymycie piaskowego podłoża] aby posadowić kadłuba na sztywnej platformie i dopiero wówczas podnosić na powierzchnię (?).
Ale skoro poradzono sobie z podniesieniem U-534 to i w tym przypadku możliwości współczesnej techniki pozwolą zrealizować to ambitne zadanie.

Towarzystwo klasyfikacyjne DNV juz opracowało wstępną ekspertyzę dotycząca stopnia skorodowania stali z kadłuba U-864 i jej aktualnych własności wytrzymałościowych, a to powinno być cenną wskazówką dla wszystkich biorących udział w tym przedsięwzięciu.
Mam nadzieję, że stacje telewizyjne [National Geographic czy Discovery Channel] zrealizują film dokumentujący tę operację tak jak to było w przypadku Kurska.

Polecem zainteresowanym :
http://www.kystverket.no/arch/_img/9818157.pdf
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Postprzez ObltzS » 09.02.09, 21:04

Witam !

http://www.mammoetsalvage.com/Default.aspx?tabid=724&S01_Det_1062=801&S01_Page_1062=1&S01_Return=%2fDefault.aspx


30.01.br. norweska pani minister d/s wybrzeża i rybołówstwa Helga Pedersen na zwołanej w tym dniu konferencji prasowej podała, iż rząd norweski zamierza przedłożyć swemu parlamentowi propozycję, aby zatopiony u wybrzeży Norwegii niemiecki okręt podwodny U-864, który w chwili tego tragicznego zdarzenia miał na swoim pokładzie ok. 67 ton rtęci oraz nadal posiada niebezpieczne materiały wybuchowe [torpedy i inna amunicja] raczej został wydobyty z morskich głębin niż miałby zostać - jak pierwotnie zakładano - okryty betonowym sarkofagiem, mającym zabezpieczyć ewentualne przedostanie się rtęci do środowiska morskiego [poważny stopień skorodowania pojemników w jakich jest nadal przechowywany ten niebezpieczny materiał].
O ile parlament norweski zaakceptuje propozycję rządu [głównie koszty] to rząd norweski zwróci się do holenderskiej firmy Mammoet Salvage B. V. o rozpoczęcie tej niebezpieczniej mimo wszystko operacji.

Jednak pierwsze rozmowy z konsorcjum Mammoet Salvage B. V. oraz jego norweską filią Mammoet Norge [obie te firmy wchodzą w skład holdingu Mammoet Holding B. V.] zajmującym się ciężkim transportem morskim i specjalistycznym podnoszeniem zatopionych jednostek rząd norweski przeprowadził już 28.11.2008, które zakończyły się podpisaniem kontraktu przedwstępnego, w którym Mammoet zadeklarował, że w przypadku powierzenia tej firmie wydobycia U-864, firma ta opracuje dla tej operacji nowatorskie rozwiązanie gwarantujące w trakcie całego procesu tak wydobywania wraku U-Boota z dna, jego podnoszenia i położenia na specjalnej platformie na której to wrak zostanie przetransportowany z głębin na powierzchnię morza oraz przekazanie U-Boota na ląd w celu wydobycia tak toksycznego ładunku jak i pozostałości amunicji - całkowite bezpieczeństwo na każdym etapie tej skomplikowanej operacji.

Wstępny termin, w którym ze stromy firmy Mammoet operacja ta mogłaby się rozpocząć ustalono na okres lata 2010 roku.

Jak można dowiedzieć się z krótkiej animacji, jaką zaprezentowała Mammoet Salvage B. V. operacja ta będzie polegała na opuszczeniu na dno sprzężonego systemu chwytaków, których rozstaw jest zapewne zgodny z głównymi grodziami wodoszczelnymi, dzielącymi kadłub okrętu na poszczególne sekcje. O ile moje domysły są słuszne, do chwytaków są podczepione zbiorniki ze sprzężonym powietrzem, które powinny zapewnić łatwość operowania urządzeniem chwytającym [kadłub jest pod pewnym kątem wbity w dno morza] poprzez system napełniania i opróżniania poszczególnych zbiorników, aby chwytaki te można było dokładnie ustawić nad kadłubem pod takim kątem, jakim jest on usytuowany do dna. Zbiorniki te oprócz głównych lin nośnych powinny zapewnić możliwość takiego operowania urządzeniem chwytającym, aby można je było naprowadzić nad kadłub, bez niebezpieczeństwa uszkodzenia go. To zapewne będzie pierwszy newralgiczny punkt całej tej operacji - uwzględniając tak rozmiary jak i wagę urządzenia chwytającego będzie to niezwykle trudne, do tego trzeba uwzględnić tak falowania morza, a więc ruchy pionowe oraz siłę prądów morskich [u wybrzeży zawsze silniejsze] czyli ruchy poziome - opanowanie zatem niebezpiecznych a w sumie trudno przewidywalnych ruchów tak wielkogabarytowego i ciężkiego urządzenia chwytającego nad skorodowanym kadłubem będzie wymagało nie lada precyzji i nerwów.
Drugi niebezpieczny etap to zamknięcie chwytaków na kadłubie i próba ostrożnego podnoszenia go z dna - zapewne podłoże w okolicy styku kadłuba z dnem zostanie wymyte poprzez system strumieniowych pomp ssących [eżektorów] by je spulchnić i ułatwić oderwanie elementu od dna. O ile chwytaki zostaną dobrze osadzone na kadłubie [grodzie] jego konstrukcja w czasie tak podnoszenia jak i poziomowania nie powinna ulec destrukcji - sam materiał kadłuba jak i układ ważniejszych węzłów konstrukcyjnych tak przez działanie wody morskiej jak i upływ czasu jest już zapewne poważnie naruszony i należy mieć nadzieję, że się nie rozsypie.
Prawdopodobnie cały ten proces będzie monitorowany i filmowany przy pomocy zdalnych podwodnych robotów, które nie tylko będą oświetlały miejsce samej operacji jak również przekazywały bezpośrednio obraz tego, co dzieje sią "na dole" na powierzchnię, do centrum kierowania akcją.
Dobrym rozwiązaniem jest transportowanie kadłuba na powierzchnię na specjalnie zaprojektowanej platformie, co powinno gwarantować w trakcie podnoszenia, że konstrukcja kadłuba jako całość nie zostanie naruszona.
Dalsze przetransportowanie ramy z kadłubem U-864 to juz niemal rutynowe zadanie jak dla takiej firmy jak Mammoet. Na ląd ten niecodzienny ładunek zostanie zabrany przy pomocy niskopodwoziowej wieloosiowej platformy samojezdnej [rozłożenie ciężaru na jak największą ilość punktów podparcia, gdzie każda para kół ma niezależne zawieszenie i możliwość skrętu - takie platformy są używane w dużych stoczniach do przewozu większych sekcji kadłuba na miejsce montażu blokowego], gdzie niebezpieczny ładunek zostanie zutylizowany [rtęć] a amunicja zabezpieczona.

Konsorcjum to - Mammoet Salvage B. V. - znane jest w świecie z udanych realizacji operacji morskich, których inne, podobne firmy nie zaryzykowałyby podjęcia się ich wykonawstwa. Mammoet Salvage już nie raz ryzykowała swoja reputacją, ale dotychczasowe i to z powodzeniem zrealizowane przedsięwzięcia pozwalają wierzyć, że także i w tym przypadku - operacji podnoszenia wraku U-864 wraz z niebezpiecznym ładunkiem zakończy się pełnym powodzeniem.

Mam nadzieję, że co pewien czas będą się pojawiały nowe informacje dotyczące dokładnego terminu jak i już poczynionych przygotowań i będzie możliwość przekazywania kolejnych wieści na ten interesujący temat.

edit : 13.02.2009
http://www.youtube.com/watch?v=OUy0laGmLTQ
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Postprzez ObltzS » 22.03.09, 19:57

Witam !
Ciekawy link do U-864 :
http://www.klammi.de/html/u864.html
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Re: U-864

Postprzez ObltzS » 19.12.09, 20:10

Witam !

Informacja z 17.12.2009 :
Planowana przez rząd Norwegii akcja neutralizacji niezwykle niebezpiecznego ładunku [ok. 67 ton rtęci] z jakim zatonął U-864 napotyka na pierwsze poważne kłopoty natury finansowej. Akacja ta planowana jest na lato 2010 r. i ma dwie alternatywne koncepcje ? podniesienie wraku U-864 wraz z ładunkiem lub wykonanie nad okrętem betonowego sarkofagu.
Jak wstępnie policzono - koszty tej operacji mogą się okazać o wiele wyższe niż pierwotnie zakładano [nawet dwukrotnie, w wariancie najmniej korzystnym] i mogą wahać się w przedziale 1,2 do nawet 2,2 mld koron norweskich.
Zakładany pierwotny koszt wydobycia wraku U-Boota przez holenderską firmę Mammoet Salvage B. V. szacowany był na 800 mln koron norweskich.
Norweski Transport?konomisk Institutt oraz Dovre-Gruppe apelują do rządu norweskiego o renegocjację kosztów tej skomplikowanej operacji, która ich zdaniem jest wysoce nierealistyczna - przy zakładanym wariancie [2,2 mld koron].
Niewątpliwie najbliższy okres pokaże, czy akcja ta zostanie doprowadzona do pomyślnego finału i czy uda się zażegnać grożącą katastrofę ekologiczną, która może mieć długoletnie skutki.
Jak potwierdzili to wcześniej specjaliści, wrak U-864 nie może już dłużej czekać, zatem najbliższe miesiące mogą się okazać dla rozwiązania tego poważnego problemu decydujące ...

źródło : http://www.esys.org/news/sos.html
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Re: U-864

Postprzez mac » 12.03.10, 19:42

lbo to za:http://wiadomosci.gazeta.pl/Wiadomosci/1,80621,7375483,Smiertelnie_grozny_U_Boot_na_dnie_Morza_Polnocnego.html
Śmiertelnie groźny U-Boot na dnie Morza Północnego
jagor, IAR

Bergen

U wybrzeży Norwegii na głębokości 150 metrów spoczywa hitlerowski okręt podwodny. Wrak powinien zostać wydobyty, bo jego ładunek - blisko 70 ton rtęci, stanowi zagrożenie dla życia morza oraz dla mieszkańców nadbrzeżnych miejscowości. Są z tym jednak poważne problemy.
Wewnątrz rozpadającego się okrętu U-864 kryje się około 65 ton rtęci, będącej groźną trucizną. W ubiegłym roku, władze norweskie obiecały przeprowadzenie w 2012 roku operacji wydobycia i neutralizacji tego niebezpiecznego ładunku. Okazuje się, że nie będzie to jednak możliwe.

Opublikowany w Norwegii raport ekspertów stwierdza, że koszty takiej akcji co najmniej dwukrotnie przekraczają wydzielone na nią sumy i mogą sięgnąć równowartości 225 milionów euro. Ponadto, nikt nie dysponuje wiedzą gwarantującą bezpieczne przeprowadzenie podobnej operacji.
mac
Oberleutnant zur See
 
Tonaż: 209.000 BRT

Dołączył(a): 18.12.04, 21:34
Lokalizacja: Gdynia

Re: U-864

Postprzez mac » 13.03.10, 14:53

mac
Oberleutnant zur See
 
Tonaż: 209.000 BRT

Dołączył(a): 18.12.04, 21:34
Lokalizacja: Gdynia

Re: U-864

Postprzez ObltzS » 13.03.10, 18:31

Witam !

Podniesienie z dna M. Północnego wraku U-864 odłożono na czas nieokreślony ...

Informacja z dn. 05.03. oraz 10.03.2010 :
Rząd Norwegii przesuwa w czasie ? na bliżej nie sprecyzowany termin zaplanowane podniesienie z dna M. Północnego wraku U-864 z silnie toksycznym i niezwykle niebezpiecznym dla środowiska morskiego ładunkiem, który stanowią aż 67 kontenerów z rtęcią.
Przedstawiciele rządu norweskiego ponownie rozważają możliwie najlepsze alternatywy ? w tym pierwotnie planowane podniesienie wraku U-Boota jak również wykonanie nad nim betonowego sarkofagu. Zapowiedziano, że rząd norweski nie będzie działał pod presją czasu ? dlatego muszą zostać wybrane możliwie najlepsze rozwiązania ? tak pod względem finansowym jak i ochrony środowiska.
Jak podano głównymi powodami tej decyzji są nade wszystko problemy finansowe tego niezwykle technicznie skomplikowanego przedsięwzięcia. Holenderska firma, która opracowała 1,5 roku temu techniczne założenia tego projektu - Mammoet Salvage B. V. - oszacowała jego kosztorys na kwotę ok. 124,2 mln euro ? kosztorys ten zresztą nigdy nie pozostawał sprawą zamkniętą podczas trwających nieustannie cyklicznych spotkań przedstawicieli rządu norweskiego z tą firmą i wielokrotnie ulegał zmianie. Prawdopodobnie również i ta kwota nie byłaby ostatecznym kosztem tej operacji.
Firma ta nie ukrywa swego zaskoczenia tą decyzją ze strony rządu norweskiego, który właśnie teraz niemal "od zera" ponownie rozważa cały problem, kiedy już zostały poniesione określone koszty związane z niezbędnymi ekspertyzami technicznymi, jakie trzeba było opracować i przedstawić stronie norweskiej celem dalszych dotychczasowych negocjacji, które nagle zostały wstrzymane.
Nie bez znaczenia dla tej decyzji są także obawy Norwegii, co do technicznej gwarancji powodzenia tej niecodziennej operacji.

Źródło informacji : http://www.esys.org/news/sos.html

Uważam jednak , że sprawa podniesienia wraku rosyjskiego atomowego okrętu podwodnego "Kursk" jest chyba najlepszą rekomendacją tej firmy specjalizującej się w niecodziennych i nietypowych usługach morskich, która już zresztą wielokrotnie dowiodła, że tam, gdzie zawodzą inni, Mammoet zawsze znajduje rozwiązania ...
A może rząd norweski powienien zastanowić się nad możliwością wspólnej, międzynarodowej formy sfinansowania tej trudnej akcji [wydobycie wraku], której dalszy rozwój warto śledzić, gdyż bez względu na termin i ostateczny koszt - określona decyzja musi zostać podjęta.
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Re: U-864

Postprzez quarvus » 25.03.10, 18:30

Czy ktoś oglądał brytyjski film dokumentalny (chyba BBC) pod tytułem "U-864". Podobno profesjonalny dobrze zrobiony godzinny film, rozmowy ze świadkami akcji specjalnej, w której brytyjski o.p. zniszczył U-864 z tajnym ładunkiem dla Japonii. Mój znajomy nagrał ten film na video ponad rok temu z TVP i mam dostać dziś kasetę i sobie obejrzeć...

Są tam też podobno podwodne zdjęcia i filmy z penetracji wraku zrobione kilka lat temu.
quarvus
Leutnant zur See
 
Tonaż: 122.000 BRT

Dołączył(a): 14.12.07, 12:07
Lokalizacja: Poznań

Re: U-864

Postprzez Jatzoo » 27.03.10, 16:32

Jatzoo
Grossadmiral
Grossadmiral
Global Mod
 
Tonaż: 2.353.000 BRT

Dołączył(a): 22.08.02, 15:03

Re: U-864

Postprzez quarvus » 30.03.10, 13:34

Tak, to jest to chyba, obejrzałem film, bardzo rzetelny dokument, nawet rzewny żal Niemców po stracie mnie nie raził, był pokazany autentycznie i z taktem.
quarvus
Leutnant zur See
 
Tonaż: 122.000 BRT

Dołączył(a): 14.12.07, 12:07
Lokalizacja: Poznań

Re: U-864

Postprzez ObltzS » 31.03.10, 18:29

Witam !

Tym razem link do strony norweskiej, dotczący szacowanych kosztów tej operacji :
http://www.earthtimes.org/articles/show/312510,report-norway-to-postpone-plan-to-raise-german-submarine-wreck.html
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Re: U-864

Postprzez zbiggniew » 05.02.12, 19:13

Witam,

U-864 zostanie jednak na dnie. Dwa tygodnie opublikowano raport napisany na zlecenie rządu norweskiego dotyczący różnych wersji rozwiązania problemu. Wynika z niego, że przykrycie wraku jest najkorzystniejszą opcją ze względu na koszty i np. problem co zrobić z ewentualnie wydobytą z dna rtęcią.

Poniżej wklejam link do prezentacji na ten temat. Całość po norwesku, ale myślę że dzięki dobrym ilustracjom można zorientować się o co chodzi nawet bez znajomości języka:
http://www.regjeringen.no/upload/FKD/Di ... 250112.pdf

Więcej rządowej dokumentacji i krótkie kalendarium tutaj:
http://www.regjeringen.no/nb/dep/fkd/te ... ?id=525212

Przy okazji chciałem się przywitać - to mój pierwszy post na tym forum :-)
zbiggniew
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 3.000 BRT

Dołączył(a): 05.02.12, 18:34

Re: U-864

Postprzez ObltzS » 06.02.12, 20:29

Cześć zbiggniew !

Witamy na Forum.

Betonowy sarkofag nad U-864 jak dla mnie, jest rozwiązaniem połowicznym. Za kilkanaście lat problemem będzie zapewne korozja betonu w tym specyficznym środowisku, jakim jest woda morska, zwłaszcza tzw. korozja chlorkowa, poprzez chlorki zawarte w wodzie morskiej. Reakcja jonów chlorkowych z produktami hydratacji cementu powoduje niszczenie samego betonu (jego struktury) jak również w póżniejszym etapie korozję stali zbrojeniowej (a taki sarkofag to typowa konstrukcja żelbetowa). Jest to nadal nie rozwiązany do końca problem występujący tak podczas realizacji jak i późniejszej eksploatacji różnych budowli morskich i konstrukcji hydrotechnicznych.
Wydobycie kadłuba i neutralizacja rtęci (lub ewentualnie jej dalsze przetworzenie) wydają się być najlepszą opcją (problem zostaje rozwiązany raz na zawsze, brak obaw i niepewności co wpływu ładunku na równowagę systemu ekologicznego i skutków dla norweskiego jak i skandynawskiego rybołówstwa, które jest na tych terenach niemal samodzielną gałęzią produkcji, angażującą przy połowach i przetwórstwie olbrzymie ilości ludzi i firm) - ale opcja taka z uwagi na koszty na dzień dzisiejszy wydaje się być mało realną (zapewne na przeszkodzie stanął kryzys finansowy i gospodarczy niekórych państw UE, którego nikt nie przewidywał).
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Re: U-864

Postprzez zbiggniew » 06.02.12, 22:58

Na początek zaznaczę, że ekspertem od norweskiego to ja (jeszcze :) ) nie jestem, ale z tego co rozumiem z np. prezentacji do której linka zamieściłem powyżej żadna konstrukcja żelbetowa nie jest brana po uwagę. Wrak miałby zostać przykryty piaskiem, kamieniem i tego typu materiałem. Autorzy odwołują się np. do przykładu ze Szwecji gdzie skażoną część dna jeziora Turingen przykryto jakiegoś rodzaju geowłókniną i piaskiem.

Argumentami za przykryciem jest wielkość obszaru potencjalnie skażonego, niebezpieczeństwo skażenia podczas wyciągania wraku z dna, niemożliwość 100% posprzątania dna i wydobycia wszystkich pojemników i kłopot co z tą rtęcią później zrobić.

Sam bym chętnie zobaczył tego U-boota na powierzchni, byłaby to spektakularna akcja, ale trzeźwo patrząc to przykrycie wydaje się sensowne.
zbiggniew
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 3.000 BRT

Dołączył(a): 05.02.12, 18:34

Re: U-864

Postprzez ObltzS » 07.02.12, 19:29

Witam !

Wrak miałby zostać przykryty piaskiem, kamieniem i tego typu materiałem. Autorzy odwołują się np. do przykładu ze Szwecji gdzie skażoną część dna jeziora Turingen przykryto jakiegoś rodzaju geowłókniną i piaskiem.

Argumentami za przykryciem jest wielkość obszaru potencjalnie skażonego, niebezpieczeństwo skażenia podczas wyciągania wraku z dna, niemożliwość 100% posprzątania dna i wydobycia wszystkich pojemników i kłopot co z tą rtęcią później zrobić.


Trudno powiedzieć, czy autorzy tego opracowania (wspomniany link) są na tyle kompetentni, by ich propozycje były brane pod uwagę. Przykład ze Szwecja mnie nie przekonuje ? odnosi się do niewielkiego obszaru (jezioro) i wody stojącej. Zastosowanie geowłókniny jest zapewne jak najbardziej wskazane do niewielkich rozmiarów obszaru, ale chyba dla typowych skażeń o charakterze biologicznym, gdzie miejscowy ekosystem jest w określonym czasie samoczynnie zneutralizować ten typ skażenia i odbudować przy niewielkiej ingerencji z zewnątrz pierwotny ekosystem.

To, co jest dla Norwegów (i zresztą nie tylko dla nich) poważnym problemem, to zupełnie inny typ zagrożenia ? w pierwszej kolejności skażenie chemiczne (wydobywająca się na zewnątrz ze skorodowanych pojemników czysta rtęć), którego konsekwencją będzie także skażenie biologiczne - jej przedostawanie się do ekosystemu (ryby, roślinność i zwierzęta morskie) i to zarówno w strefie wód głębinowych jak i w strefie wód przybrzeżnych (te mogą najdłużej samoistnie neutralizować skutki tej katastrofy). W środowisku wodnym rtęć jest metylowana przez mikroorganizmy, przyczyniając się do powstawania diametylortęci ? pod tą właśnie postacią rtęć przedostaje się do organizmów żywych i kumuluje się w nich, a tzw. łańcuch pokarmowy morskich zwierząt i ryb jest prosty i nieskomplikowany, a do tego trzeba także doliczyć ptactwo morskie, które również obficie korzysta z darów morza ...
Poza tym jest to jednak obszar wód M. Północnego, które nie należy ani do wód spokojnych ani do tzw. wód stojących, z silnymi lokalnymi prądami i pływami, które w ?darmowy? sposób rozprzestrzenia na znacznym obszarze skutki katastrofalnych następstw niekontrolowanego wycieku rtęci. Przypuszczam (chociaż mogę się mylić), że owa geowłóknina i warstwy np. żwiru, pisku itp. materiałów dla wyciekającej rtęci nie będą stanowiły najmniejszej przeszkody. Dla tak silnie toksycznego materiału powinny być przedsięwzięte niekonwencjonalne sposoby i rozwiązania.

Ale zapewne nie nam rozstrzygać o ostatecznej koncepcji i sposobie jak najlepszego zneutralizowania tej prawdziwej bomby ekologicznej, gdzie prawdopodobnie już teraz zaczął się dla Norwegów wyścig z czasem ? mające kontakt z wodą morską opakowania tego bardzo niebezpiecznego ładunku, korodują coraz to bardziej, grubość ich ścianek niebezpiecznie się zmniejsza do granicy wytrzymałości, gdzie płynna rtęć (mająca duży ciężar właściwy i gęstość) może je rozerwać pod własnym ciężarem.

Uważam, że rozwiązanie tego istotnego problemu nie powinno być scedowane tylko na samych Norwegów, to chyba zadanie już nie tylko nawet dla państw skandynawskich ? pomoc, i to szybką powinny okazać właściwe agencje UE, bo to jest już chyba problem, który może dotknąć Europę. Tylko, czy po ostatnich zawirowaniach UE może nadal być postrzegana jako silna i sprawna organizacja ?

Ale warto śledzić wszelkie informacje, jakie będą się zapewne pojawiały w zawiązku z tym tematem, gdyż jest to już zbyt poważny problem, by mógł pozostać bez żadnego rozwiązania ...
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Re:

Postprzez SnakeDoc » 28.09.12, 12:06

Witam

ObltzS napisał(a):Polecem zainteresowanym :
http://www.kystverket.no/arch/_img/9818157.pdf


ObltzS, czy masz może kopię tego raportu gdzieś u siebie, na komputerze? Niestety nie mogę dotrzeć do niego w Internecie.
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55

Re: U-864

Postprzez ObltzS » 28.09.12, 19:24

Witam !

Jak się okazuje, "wyparowało" albo administrator strony otrzymał sugestię z usunięciem tego raportu (niestety nie skopiowałem go do swoich zbiorów). Ale ... poszperałem i znalazłem tylko to, prawdopodbnie ostatni link to ów raport, ale niestety tylko w j. norweskim - pod tymi linkami ogólnie o U-864 :
http://www.regjeringen.no/upload/FKD/Diverse/2012/RapportKS1U864MetierMFM.pdf
http://www.kystverket.no/Documents/Beredskap/Vrak/U-864/KS1_U864_Presentasjon250112%5b1%5d.pdf

a wspomniany raport to pewnie to :
http://www.kystverket.no/en/Search/?q=U-864
http://www.kystverket.no/Global/Beredskap/Vrak/U-864/Rapporter%20U-864/3%20-%2010.11.2008%20Rapport%20fra%20DNV%20-%20Vurdering%20av%20hevingskonseptet.pdf
Można spróbować wrzucić to na tłumacza google, ale należy się liczyć z tym, że większość tekstu może byc typu "Kali jeść krowa".

Bardzo w to wątpię, by był on w j. angielskim na głównej stronie DNV : http://www.dnv.com/, ale znając nr tego Raportu Technicznego DNV 23916 z dn. 26.08.2008 można spróbować wysłać meila do tej instytucji i poprosić o skan w j. angieslkim lub podanie adresu internetowego, pod którym to byłby on zamieszczony właśnie po angielsku (skoro jest on już upubliczniony od roku 2008, zatem nie może stanowić tzw. tajemnicy przedsiębiorstwa).

Pozostaje mi jedynie życzyć powodzenia w poszukiwaniach - pozdr. ObltzS
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Re: U-864

Postprzez SnakeDoc » 29.09.12, 21:05

ObltzS napisał(a):Bardzo w to wątpię, by był on w j. angielskim na głównej stronie DNV : http://www.dnv.com/, ale znając nr tego Raportu Technicznego DNV 23916 z dn. 26.08.2008 można spróbować wysłać meila do tej instytucji i poprosić o skan w j. angieslkim lub podanie adresu internetowego, pod którym to byłby on zamieszczony właśnie po angielsku (skoro jest on już upubliczniony od roku 2008, zatem nie może stanowić tzw. tajemnicy przedsiębiorstwa).


Dzięki, chyba to mi tylko pozostaje. Chyba wszystkie dostępne raporty są opracowane przez tamtejsze agencję rządową (ministerstwo) odpowiedzialne za transport wodny. A poszukiwany raport podobno został stworzony przez marynarkę. Interesuje mnie ponieważ wygląda na to, że większość raportów jest skupiona na temacie zagrożenia środowiska, natomiast ten raport wojskowy może zawierać jakieś ciekawe informacje dotyczące samego wraku.
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55

Re: U-864

Postprzez ObltzS » 30.09.12, 10:39

Witam !

Podejrzewam, że Marynarka Królestwa Norwegii mogła zmówić u DNV (Det Norske Veritas) taki raport techniczny, którego głównym tematem byłby stan techniczny wraku (mimo, że wrak - generalnie w dwóch częściach - to nadal stanowi konstrukcję) i na tym aspekcie (technicznym, a nie środowiskowym) okrętowcy z DNV skupili swoją uwagę.
DNV jest w świecie okrętowców poważaną i szanowaną instytucją klsayfikacyjną i wg mnie była właściwą i odpowiednią firmą, która mogła opracować taki raport na podstawie pobranych próbek poszycia kadłuba U-864 (stopień zużycia i skorodowania stali okrętowej, obecne własności wytrzymałościowe, uzyskane podczas badań niszczących takie parametry stali jak Rm i Ra itp.) oraz wykonanej (a zakładam że tak było) przez Marynarkę podwodnej dokumentacji zdjęciowej i filmowej.
Zachęcam do skontaktowania się z DNV i podania owego adresu internetowego, który jest "pusty", a który zawierał interesujące dane, które jak mniemam, nie zostały nagle utajnione lub z takich czy innych powodów nałożono blokadę na treść raportu, który do tej pory miał status pełnej jawności.
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Re: U-864

Postprzez SnakeDoc » 11.01.13, 13:21

Norwegia ponownie zajęła się wrakiem U864. 4 stycznia rozpoczęto kolejną ekspedycję, w trakcie której przeprowadzone zostaną badania, mające pomóc podjąć decyzję, co zrobić z wrakiem oraz zalegającą wokół niego rtęcią.
Rozważane są trzy opcje:
- wydobycie wraku oraz ładunku rtęci a następnie przykrycie miejsca katastrofy płaszczem z betonu
- wydobycie samym pojemników z rtęcią i przykryciem pozostałości płaszczem z betonu
- przykrycie całego obszaru (wrak i rozrzucone pojemniki z rtęcią) płaszczem z betonu

Decyzja zostanie prawdopodobnie podjęta po nadchodzących wyborach parlamentarnych w wrześniu.

Na youtubie można obejrzeć trzy (na obecną chwilę) kilkudziesięciosekundowe filmiki wykonane przez ROV (120 m głębokości to odrobinę za głęboko dla nurków):
http://www.youtube.com/user/kystverketWEB?feature=watch

Informacje na temat ekspedycji zamieszczane są na bieżąco na stronie norweskiej agencji rządowej Kystverket:
http://www.kystverket.no/Nyheter/2013/J ... rsokelser/

Zdjęcia można obejrzeć tutaj:
http://www.kystverket.no/System/Multimadia-Pages/U-864/

Warto zwrócić uwagę, jak blisko brzegu Fedje znajduje się wrak U864.

Być może materiały zebrane podczas tej ekspedycji pozwolą także odpowiedzieć na interesujące historyków pytanie - czy U864 został storpedowany podczas marszu na chrapach.
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55

Re: U-864

Postprzez ObltzS » 11.01.13, 17:36

Witam !

A już zaczynała u mnie przeważać wątpliwość, że w tej sprawie rząd Królestwa Norwegii spasował - ale jest to zbyt poważny problem nie tylko dla samych Norwegów, ale tych wszystkich państw, które graniczą z M. Północnym. Brak jak dotąd potwierdzonych informacji, by w tej sprawie zawiązała się "koalicja", aby wspólnie rozwiązać finansowanie tego ogromnego przedsięwzięcia - dziwne, że Norwegowie nie przedkładają i nagłaśniają tej sprawy na forum PE (aspekty ekologii, ochrony środowiska, zdrowia ludzi - tzw. łańcuch pokarmowy związany z rybołówstwem, itp. zagadnienia).

Decyzja zostanie prawdopodobnie podjęta po nadchodzących wyborach parlamentarnych w wrześniu.

Czas do września to tyle, co trwa ciąża - a czas zapewne nagli i odkładanie wiążących decyzji sprawie nie służy.

Być może materiały zebrane podczas tej ekspedycji pozwolą także odpowiedzieć na interesujące historyków pytanie - czy U864 został storpedowany podczas marszu na chrapach.

O ile dolna część konstrukcji masztu powietrznego zamontowana przegubowo (schowana w pokładzie górnym) będzie w pozycji pionowej a siłowniki podnośnika hydraulicznego "schowane" to można tak przypuszczać - ale zawsze pozostanie pytanie, czy siła eksplozji i upadek okrętu na dno mogła "otworzyć" tę część konstrukcji Schnorchela jak do pozycji pracy (płynięcia na chrapach).
Nie mniej jednak pozostaje nadal śledzić rozwój sytuacji w tym konkretnym i interesującyn przypadku - jeśli mnie pamięć nie myli, byłaby to (opcja całkowitego podniesienia wraku) druga po U-534 operacja podniesienia wraku U-Boota po tak długim czasie od jego zatonięcia (nie licząc paru przypadków bezpośrednio po zakończeniu wojny).
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Re: U-864

Postprzez SnakeDoc » 14.01.13, 14:19

W sobotę 12 stycznia wydobyto na powierzchnię podstawę celownika nocnego UZO. Ponadto zakończono pobieranie próbek, mające na celu ustalenie stężenia metalicznej rtęci na dnie dookoła wraku. Próbki przedstawiają znaczne rozbieżności - od znikomego stężenia, po ogromne ilości. Widoczne są ponadto krople ciekłej rtęci, która prawdopodobnie wyciekła z pojemników znajdujących się w kilu okrętu.

Zdjęcie wydobytej podstawy UZO: http://www.kystverket.no/System/Multima ... es/U-864/#
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55

Re: U-864

Postprzez ObltzS » 14.01.13, 17:49

Witam !

Widoczne są ponadto krople ciekłej rtęci, która prawdopodobnie wyciekła z pojemników znajdujących się w kilu okrętu.

To widoczny znak, że obudowa (nie tylko pojemników) do których załadowano rtęć uległa na tyle poważnym już procesom korozji, iż ładunek ten zaczyna przenikać na ich zewnątrz, poza nie. Jest to chyba widoczny i najbardziej namacalny znak, jak również pomiary stężenia metalicznej rtęci, że czasu na pdjęcie nie tylko decyzji, ale i działań pozostało juz chyba niewiele ...
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Re: U-864

Postprzez SnakeDoc » 18.03.13, 12:01

W ubiegłym tygodniu ekspedycja eksplorująca wrak U 864 przeprowadziła badanie stanu zbiorników paliwa wraku (na okrętach typu IX/D2 paliwo przechowywane było w zbiornikach siodłowych - na zewnątrz kadłuba sztywnego). Stwierdzono, że większość zbiorników było nieszczelnych - głównie z powodu korozji, a zebrany w nich olej napędowy stopniowo wyciekał na zewnątrz przez ostatnie 68 lat. Jednak trzy zbiorniki były nienaruszone. Wypompowano z nich około 1000 litrów oleju napędowego.

http://www.kystverket.no/Nyheter/2013/M ... -for-olje/
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55

Następna strona

Posty: 35 • Strona 1 z 21, 2

Powrót do Okres powojenny



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość