1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

"Goldener Kamm" czyli jak to robiła Luftwaffe

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak, ObltzS

Posty: 1 • Strona 1 z 1

"Goldener Kamm" czyli jak to robiła Luftwaffe

Postprzez kriss » 29.11.09, 22:22

Witam ponownie, to mój pierwszy post od bardzo długiej nieobecności i odrazu coś z innej beczki :D
Wszyscy doskonale wiecie jak wyglądały ataki Ubootwaffe, a zastanawialiście się kiedyś jak wyglądały ataki drugiego śmiertelnego wroga alianckich konwojów a więc Luftwaffe, która to zniszczyła ok. 13% statków i okrętów z ogólnej liczby straconych przez aliantów. Spora ilość tych sukcesów została odniesiona w atakach torpedowych. Głównymi rejonami gdzie operowały maszyny torpedowe był rejon Morza Śródziemnego i Morza Norweskiego. Tam też odniesiono najbardziej spektakularne sukcesy jak pogromy konwojów PQ-16 (35 statków) gdzie samoloty zatopiły 7 i uszkodziły 5 statków w tym polski niszczyciel ORP Garland, PQ-17 (37 statków) gdzie samodzielnie zatopiono 8 statków, wspólnie z u-bootami 9 (same u-booty zatopiły 7 statków) czy PQ-18 (39 statków) 10 zatopień przez samoloty 3 przez u-booty.

1. Samoloty:

Głównymi typami maszyn używanych przez Luftwaffe do ataków torpedowych były średnie bombowce typu Ju-88 i He-111.Warianty tych samolotów zdolnych do przenoszenia torped najczęściej oznaczano skrótem ?Torp? w pełnej nazwie modelu. I tak najczęściej wariantem torpedowym Junkersa był Ju-88 A-4/Torp i A-17 a Hainkla He-111 H6/Torp. Często stosowano w roli bombowca torpedowego również Henkla He-115.

Ju-88 (wersja A-4)
Średni bombowiec/bombowiec nurkujący
Napęd 2x Jumbo 211 J po 1340 KM
Długość 14,35 m
Rozpiętość 18,4 m
Wysokość 5,33 m
Powierzchnia nośna 54,52
Masa własna 7257 kg
Masa startowa 10 705 kg
Prędkość maksymalna 450 km/h
Pułap 8200m
Zasięg 1800 km
Uzbrojenie 2 km MG 81 kal. 7,92 mm, 1 km MG 131 kal 13 mm, 1-2 MG 81, ładunek bomb o masie do 1985 kg
Załoga 4 osoby

He-111 (wersja H-16)
Średni bombowiec
Napęd 2x Jumbo 211 F-2 po 1350 KM
Długość 16,4 m
Rozpiętość 22,8 m
Wysokość 4 m
Powierzchnia nośna 86,5 m2
Masa własna 8680 kg
Masa startowa 14000 kg
Prędkość maksymalna 435 km/h
Pułap 8500 m
Zasięg 1950 km
Uzbrojenie jedno działko MG FF kal 20mm, jeden nkm MG 13 kal 13mm i do 7 km MG 15 i MG 81 kla 7,92 do 2500 kg bomb
Załoga 5 osób

He-115 (wersjaB-1)
Pływakowy wodnopłatowiec torpedowo-bombowy i rozpoznania przybrzeżnego
Napęd 2x BMW 321 N po 856 KM
Długość 17,30 m
Rozpiętość 22 m
Wysokość 6,60 m
Masa własna 5300 kg
Masa startowa 10 400 kg
Prędkość maksymalna 355 km/h
Pułap 5500 m
Zasięg 3350 km
Uzbrojenie 2 km MG 15 kal 7,92 bomby do 1250 kg
Załoga 3 osoby

Samoloty Ju-88 i He-111 mogły przenosić po 2 torpedy typu LT F 5, LT F 5b lub LT F5w.
He-155 mógł przenosić jedną taką torpedę.

2. Torpedy

LT F5:
Kaliber 450mm
Długość 4,804 m
Waga 737 kg
Głowica bojowa o masie 200kg wypełniona heksanitem
Napęd parogazowy
Prędkość 33 w
Zasięg 2000m
Zalecany zrzut powinien następować przy prędkości 75 w (138 km/h) z wysokości 15-25 m.

LT F 5b:
Kaliber 450mm
Długość 4,804-5,160m
Masa 725-812 kg
Głowica bojowa 180-250kg wypełniona heksanitem
Napęd parogazowy
Zasięg 200m przy 40 w, lub 6000m przy 24 w
Prędkość zrzutu 183 w,(338 km/h) z wysokości120m.

LT F5w:
była produkowana na licencji włoskiej (kopia włoskiej?) F 200/450 x 5.46
Kaliber 450 mm
Długość 5,460m
Waga 905 kg
Głowica o masie 200 kg
Napęd parogazowy
Zasięg 3000 m przy 40 w.

Do przenoszenia torped planowano także wykorzystać inne samoloty m. in. bombowiec nurkujący Ju-87 wersja Ju-87E (wg innego źródła D-1 nie budowany seryjnie), myśliwiec Focke-Wolf FW 190 w wersjach Fw-190 A5/U-14 i U-15 oraz jako pokładową maszynę rozpoznawczo-torpedową lotniskowca Graf Zeppelin Fieseler Fi 167 również nie produkowanych seryjnie. Każdy z nich mógł przenosić jedną torpedę.

3. Taktyka

Niemieccy piloci stosowali specjalną taktykę opracowaną przez nich podczas ataków na konwoje murmańskie ? ?Goldener Kamm? czyli :Złoty Grzebień?. Atak był ściśle uzależniony od pory dnia, zwykle następował późnym wieczorem lub o brzasku. Samoloty nadlatywały od ciemniejszej strony horyzontu mając przed sobą oświetlone przez słońce statki, które ?wyglądały jak pchły na złotym grzebieniu?. Samoloty pędziły bardzo nisko nad wodą, na wysokości ok. 3 do 5 m co utrudniało ich wykrycie i skuteczny ostrzał. Tuż przed samym zrzutem wznosiły się na ok. 40 m , wówczas następował zrzut torped , zazwyczaj w odległości ok. 1 kilometra, celując z wyprzedzeniem ok. 12 stopni przed dziób statku.

Warto wspomnieć że mistrzami w lotniczych atakach torpedowych byli również Włosi na swoich bombowcach Savoia-Marchetti S.M.79, których Niemcy wykorzystywali również po kapitulacji Włoch.

S.M.79 (wersja I)
Średni samolot bombowy/ bombowo-torpedowy
Napęd 3x Alfa Romeo126 RC.34 po 780 KM
Długość 15,60 m
Rozpiętość 21,20 m
Wysokość 4,60 m
Powierzchnia nośna 61,70 m2
Masa własna 6950 kg
Masa startowa 10 730 kg
Prędkość maksymalna 430 km/h
Pułap 6500 m
Zasięg 3300 km
Uzbrojenie 1 km 12,7 mm3 x km kal 7,7 mm bomby 1250 kg
Załoga 5 osób
Samolot mógł przenieść 2 torpedy jednak zwykle ograniczano się do jedne ze względu na duży spadek osiągów samolotu z dwiema podczepionymi torpedami, powstała również wersja torpedowa S.M79-III (niekiedy nazywany S.579) pozbawiona podkadłubowej wanny z celownikiem bombowym choć również mogła przenosić bomby.

Ju-88
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
He-111
Obrazek
Obrazek
FW 190
Obrazek
Obrazek
Obrazek


LT F5B z muzeum w Gdyni
Obrazek
S.M.79
Obrazek
Obrazek
Obrazek
He-115
Obrazek
Obrazek
Obrazek
kriss
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 24.000 BRT

Dołączył(a): 29.08.08, 09:57
Lokalizacja: z ciemnej otchłani

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Nie związane



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

cron