1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-69 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

U-69 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 13.08.08, 10:12

U-69 Typ VIIC

Stocznia: F.Krupp Germaniawerft AG, Kiel-Gaarden
Numer zamówienia: 603
Zamówienie: 30.05.1938
Położenie stępki: 11.11.1939
Wodowanie: 19.09.1940
Wcielenie do służby: 02.11.1940
Numer pocztowy: M 25 172

Przebieg służby:
02.11.1940 - 31.01.1941 - 7 Flotylla U-bootów Kiel (szkolenie załogi)
01.02.1941 - 17.02.1943 - 7 Flotylla U-bootów, St. Nazaire (okręt bojowy)
17.02.1943 - Zatopiony na wschód od Nowej Funlandii (pozycja 50.36N, 41.07W) przez brytyjski niszczyciel HMS Fame.

Dowódcy:
02.11.1940 - 28.08.1941 - KL Jost Metzler (KR)
24.08.1941 - 28.08.1941 - OL Hans-Jürgen Auffermann
28.08.1941 - 31.03.1942 - OKL Wilhelm Zahn
31.03.1942 - 17.02.1943 - KL Ulrich Gräf

Liczba patroli: 11

Zatopione/uznane za stracone/uszkodzone statki handlowe: 16 (67.500 ton)/1 (5.445 ton)/1 (4.887 ton)

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Patrol 1 (10.02.1941 - 01.03.1941)
10.02. U 69 pod dowództwem Josta Metzlera wypłynął z bazy w Kiel, by zgodnie rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. W okresie od 17 do 19 lutego Jost Metzler storpedował dwa statki:
- 17.02. o godzinie 21:19 storpedował i uszkodził jedną torpedą w kwadracie marynarki AM 1435 należący do brytyjskiego armatora Furness, Withy & Co Ltd z Liverpoolu frachtowiec Siamese Prince (8.456 ton), który został dobity dwiema wystrzelonymi o godzinie 21:41 i 22:12 torpedami,
- 19.02. o godzinie 08:18 zatopił jedną torpedą w kwadracie marynarki AL 3124 należący do brytyjskiego armatora Larrinaga & Co Ltd z Liverpoolu frachtowiec Empire Blenda (5.693 ton), będący maruderem z konwoju HX-107.
Statek ten dowódca U 69 atakował już wcześniej, ale wystrzelone trzy torpedy (dwie o godzinie 07:44 i jedna o 08:01) okazały się niecelne. Od 19 lutego Jost Metzeler operował przeciwko meldowanemu przez samolot Fw 200 Condor konwojowi OB-287. Trzy dni później U 69 został skierowany do ataku na wykryty przez inny samolot Fw 200 Condor konwój OB-288. Tego samego dnia U 69 stał się celem dwóch bezskutecznych ataków wykonanych przez nieprzyjacielskie samoloty typu Sunderland. W dniu 23 lutego Jost Metzler zatopił jedną torpedą G7e o godzinie 23:39 kwadracie marynarki AL 2362 należący do brytyjskiego armatora Kaye, Son & Co Ltd z Londynu frachtowiec Marslew (4.542 ton), będący członkiem konwoju OB-288. Tuż po północy 24 lutego U 69 nawiązał kontakt z właściwą częścią konwoju OB-288, ale niedługo potem został wykryty przez okręty eskorty, które przez 3 godziny polowały na niego zrzucając 22 bomby głębinowe. Jedynym skutkiem tych ataków, dla okrętu Josta Metzlera była utrata kontaktu z konwojem. W dniu 01.03. U 69 wpłynął do bazy w Lorient, kończąc trwający prawie trzy tygodnie patrol (19 dni).

Patrol 2 (18.03.1941 - 11.04.1941)
18.03. U 69 pod dowództwem Josta Metzlera wypłynął z bazy w Lorient, by zgodnie rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku (rejon na południe od Islandii). W dniu 21 marca Jost Metzler nawiązał kontakt z jednym z konwoji (prawdopodobnie HX), o którym zameldował dowództwu. Te nakazało dowódcy U 69 podążać za celem i wysyłać sygnały naprowadzające dla innych U-bootów. Tego samego dnia podążający za konwojem okręt Metzlera został wykryty przez dwa okręty eskorty, które przez kilka godzin bezskutecznie polowały na niego. Jedynym skutkiem tego polowania, była dla U 69 utrata kontaktu z konwojem. Od 26 marca Jost Metzler operował w rejonie położonym bardziej na zachód. Trzy dni później 29 marca U 69 nawiązał kontakt z konwojem OB-302, o którym zameldowano dowództwu. Te nakazało Metzlerowi śledzić cel i wysyłać sygnały naprowadzające dla innych U-bootów. W przeprowadzonym następnego dnia o godzinie 07:34 ataku Jost Metzler storpedował i uszkodził w kwadracie marynarki AK 3151 należący do brytyjskiego armatora Lambert Brothers Ltd z Londynu frachtowiec Coultarn (3.759 ton). Do uszkodzonej jednostki wystrzelono o godzinie 07:50 kolejną torpedę, która posłała ją na dno. Niedługo poty m ataku U 69 został wykryty i bezskutecznie zaatakowany przez okręty eskorty. Od 2 kwietnia Jost Metzler operował przeciwko wykrytemu poprzedniego dnia przez U 76 konwojowi SC-26. Następnego dnia U 69 zaatakował w/w konwój torpedując i uszkadzając o godzinie 06:01 w kwadracie marynarki AK 3685 należący do brytyjskiego armatora Sir R. Ropner & Co Ltd z West Hartlepool frachtowiec Thirlby (4.887 ton). Pomimo trafienia statek dotarł do najbliższego portu. Tego samego dnia Jost Metzler próbował o godzinie 14:22 dobić uszkodzony przez U 74 krążownik pomocniczy Worcestershire, ale został odpędzony przez dwa niszczyciele osłaniające uszkodzony okręt. W dniu 11.04. U 69 wpłynął do bazy w Lorient, kończąc trwający ponad trzy tygodnie patrol (24 dni).

Patrol 3 (03.05.1941 - 08.07.1941)
U 69 pod dowództwem Josta Metzlera wypłynął z bazy w Lorient, by zgodnie rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę u wybrzeży Afryki Zachodniej. Dodatkowo Jost Metzler zgodnie z poleceniem dowództwa oprócz ośmiu torped miał zabrać na pokład swojego okrętu także szesnaście min typu TMB, które miał postawić na podejściach do portów w Lagos i Takoradii. W dniu 19 maja U 69 spotkał się w pobliżu Wysp Kanaryjskich z zaopatrzeniowcem floty Egerland, z którego pobrał paliwo i prowiant. W trakcie operacji uzupełniania zapasów Jost Metzeler zgodnie z poleceniem dowództwa przed udaniem się na operację miniowania przekazał na pokład zaopatrzeniowca enigmę i tajne dokumenty. W dniu 21 maja wachtowi na pomoście płynącego w kierunku Takoradii U 69 zauważyli płynący na południe oświetlony statek handlowy. Po zbliżeniu się do zauważonej jednostki okazało się, że jest to frachtowiec bandery amerykańskiej a więc należący do neutralnego państwa, będący własnością amerykańskiego armatora Seas Shipping Co Inc z Nowego Jorku, noszący nazwę Robin Moor (4.999 ton). Jost Metzeler chcąc sprawdzić ładunek statku nakazał o godzinie 05:25 przekazać na niego lampą błyskową polecenie zastopowania i przybycia na pokład U-boota jego kapitana wraz z papierami okrętowymi. Ponieważ kontrola tychże papierów wykazała, że ładunek frachtowca stanowi kontrabandę (części samolotów, broń ręczna) Jost Metzler wydał polecenie kapitanowi opuszczenia w ciągu 30 minut statku, który zgodnie z prawem pryzowym zostanie zatopiony. O godzinie 09:49 U 69 wystrzelił z wyrzutni rufowej torpedę, która trafiła Robina Moora w lewą burtę. Ponieważ statek nie zatonął Jost Metzler wydał rozkaz jego ostrzelania z działa pokładowego. Po wystrzeleniu 30 pocisków 88 mm frachtowiec ostatecznie poszedł na dno w kwadracie marynarki ES 4670. Tuż przed opuszczeniem miejsca zatopienia na polecenie dowódcy załoga U 69 przekazała na łodzie ratunkowe trochę prowiantu i wodę. Jeszcze tego samego dnia Jost Metzler storpedował i uszkodził o godzinie 23:42 w kwadracie marynarki ES 5554 torpedą G7a należący do brytyjskiego armatora Alexander Capper & Co Ltd z Londynu frachtowiec Tewkesbury (4.601 ton). Ponieważ uszkodzona jednostka nie przejawiała tendencji do zatonięcia dowódca U 69 wydał rozkaz ostrzelania celu pociskami zapalającymi. Po wystrzeleniu 21 pocisków zapalających kal. 88 mm, z których żaden po trafieniu w statek nie eksplodował zirytowany Jost Metzler rozkazał wystrzelić kolejną torpedę, która o godzinie 00:36 posłała frachtowiec na dno. W dniu 27 maja U 69 postawił na podejściach do portu Takoradi pole minowe złożone z ośmiu min typu TMB. Na polu tym nie zatonęła bądź została uszkodzona żadna jednostka. Podczas nocy z 28 na 29 maja okręt Metzlera nieniepokojony przez nikogo postawił pomiędzy godziną 00:06 a 00:43 pole minowe złożone z ośmiu min TMB na podejściach do portu w Lagos (kwadrat marynarki EV 6566). Na jednej z tych min zatonęła w dniu 4 czerwca pogłębiarka ssąca Robert Hughes (2.879 ton) należąca do rządu Nigerii. W nocy z 30 na 31 maja U 69 wpłynął na redę portu w Akrze i w przeprowadzonym o godzinie 00:25 w kwadracie marynarki EV 5760 ataku, storpedował i zatopił należący do brytyjskiego armatora Elder Dempster Lines Ltd z Liverpoolu frachtowiec Sangara (5.445 ton). Ponieważ statek osiadł na dnie, które znajdowało się w tym miejscu na głębokości 10 metrów, został on w późniejszym okresie wojny wydobyty i ostatecznie ponownie wcielony do służby po jej zakończeniu. Na samym początku czerwca U 69 obrał kurs na północ w celu spotkania się z zaopatrzeniowcem floty Egerland, z którego miano pobrać paliwo, prowiant i torpedy. Ponieważ w dniu 5 czerwca Egerland został zatopiony Jost Metzler otrzymał z dowództwa polecenie spotkania się z innym zaopatrzeniowcem floty Lothringen, który na nieszczęście U 69 został w dniu 15 czerwca wykryty i zatopiony przez brytyjski krążownik lekki HMS Dunedin. Zaalarmowane trudną sytuacją paliwową i prowiantową okrętu dowództwo nakazało Metzlerowi udanie się w kierunku Wysp Kanaryjskich, gdzie miał on spotkać się z internowanym w Las Palmas tankowcem Corrientes. Po drodze na miejsce spotkania U 69 w dniu 17 czerwca spotkał się z U 103, z którego pobrał 700 litrów oleju napędowego i U 107, z którego pobrał prowiant. W dniu 26 czerwca okręt Josta Metzlera wykrył 300 mil na południowy zachód od Wysp Kanaryjskich konwój SL 76. Zaalarmowane jego meldunkiem dowództwo nakazało mu śledzić cel i wysyłać sygnały naprowadzające dla innych U-bootów. W przeprowadzonych już następnego dnia trzech atakach U 69 zatopił dwa statki a jeden zgłosił, jako uszkodzony:
- o godzinie 01:19 w kwadracie marynarki DT 3898 zgłosił niepotwierdzone uszkodzenie frachtowca o tonażu ca. 6.000 ton,
- o godzinie 01:49 w kwadracie marynarki DT 3898 zatopił należący do brytyjskiego armatora Campbell Brothers & Co z Newcastle frachtowiec River Lugar (5.423 ton),
- o godzinie 02.37 w kwadracie marynarki DT 3898 zatopił do brytyjskiego armatora Elder Dempster Lines Ltd z Liverpoolu frachtowiec Empire Ability (7.603 ton).
Niedługo po ostatnim ataku U 69 został wykryty i odpędzony od konwoju przez okręty eskorty. O fakcie tym oraz o ataku na konwój dowódca U 69 zameldował dowództwu, które nakazało mu odzyskać kontakt. Nie mogąc ze względu na trudną sytuację paliwową zastosować się do tego rozkazu Jost Metzler powrócił na kurs mający zaprowadzić go na miejsce spotkania z tankowcem. W nocy 30 czerwca U 69 spotkał się z tankowcem Corrientes, z którego pobrał paliwo i prowiant niezbędne na rejs powrotny do bazy. W dniu 3 lipca Jost Metzler nawiązał na północny R11; zachód od Wysp Kanaryjskich kontakt z nieprzyjacielskim statkiem, którym okazał się należący do brytyjskiego armatora John Holt & Co (Liverpool) Ltd z Liverpoolu frachtowiec Robert L. Holt (2.918 ton), płynący do niedawana w konwoju OB-337, który uległ rozproszeniu. Ponieważ U 69 nie posiadał już torped dowódca U 69 wydał rozkaz ostrzelania statku z działa. Ostrzał ten trwał od godziny 04:36 do godziny 06:50, kiedy to statek ostatecznie zatonął w kwadracie marynarki DH 5544. Na zatopienie Roberta L. Holta U 69 zużył 102 pociski burzące kalibru 88 mm, 34 pociski zapalające kalibru 88 mm, 220 pocisków kalibru 20 mm, 400 pocisków kalibru 7,62 mm. Sam statek nie sprzedał jednak tanio skóry bowiem na ostrzał U-boota odpowiedział ogniem z zamontowanego działa. Pojedynek był tym bardziej zacięty, gdyż na statku tym przebywał komodor rozproszonego konwoju Wiceadmirał w stanie spoczynku N.A. Wodehouse. W dniu 8 lipca w pobliżu bazy w St. Nazaire okręt Josta Metzlera został bezskutecznie zaatakowany przez nieprzyjacielski samolot. Niedługo potem U 69 wpłynął do St. Nazaire, kończąc trwający ponad dziewięć tygodni patrol (64 dni).

W dniu 28 lipca Jost Metzler został odznaczony Krzyżem Rycerskim Żelaznego Krzyża.

Patrol 4 (21.08.1941 - 27.08.1941)
21.08. U 69 pod dowództwem Josta Metzlera wypłynął z bazy w St. Nazaire, by zgodnie rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. Trzy dni później 24 sierpnia Jost Metzler nagle poczuł się źle i na stanowisku dowódcy musiał go zastąpić IWO Hans-Jürgen Auffermann, który w związku ze złym stanem zdrowotnym dowódcy zmuszony był przerwać patrol i wracać do bazy. W dniu 27.08. U 69 wpłynął do bazy w St. Nazaire, kończąc trwający sześć dni patrol. Po przewiezieniu dowódcy do szpitala okazało się, że ma on problemy z sercem i nerkami, które uniemożliwiają mu dalszą służbę na okręcie.

Patrol 5 (01.09.1941 - 01.10.1941)
01.09. U 69 pod dowództwem Wilhelma Zahna wypłynął z bazy w St. Nazaire, by zgodnie rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku (rejon na południowy -zachód od wybrzeży Irlandii). Od 18 września U 69 operował w ramach zgrupowania Brandenburg przeciwko konwojowi SC-44. Dwa dni później Wilhelm Zahn natknął się w kwadracie marynarki AD 7583 na płonący wrak norweskiego tankowca Barbro (6.325 ton), należącego do konwoju SC-44, który został dwukrotnie trafiony o godzinie 03:27 przez U 552. Dowódca U 69 wydał rozkaz dobicia statku, ale wystrzelona o godzinie 04:30 torpeda okazała się niewypałem, wkrótce zresztą zniszczony przez eksplozję dwóch torped i pożar statek poszedł bez niczyjej dodatkowej pomocy na dno. Po zakończeniu działań przeciwko konwojowi SC-44, Wilhelm Zahn bez powodzenia operował w rejonie położonym na południowy - wschód od Cape Farewell. W dniu 01.10. U 69 wpłynął do bazy w St. Nazaire, kończąc trwający ponad cztery tygodnie patrol (31 dni).

Patrol 6 (30.10.1941 - 08.12.1941)
30.10. U 69 pod dowództwem Wilhelma Zahna wypłynął z bazy w St. Nazaire, by zgodnie rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku (rejon atlantyckich wybrzeży Płw. Iberyjskiego). Od 5 listopada U 69 operował w ramach grupy Störtebecker przeciwko następującym konwojom OG.76, SL-76, i OS-11. Po rozwiązaniu tego zgrupowania Wilhelm Zahn operował od 19 listopada w składzie nowego zgrupowania o nazwie Gödecke przeciwko konwojowi OG.77. W związku z opóźnieniem daty wyjścia tegoż konwoju BdU w dniu 23 listopada rozwiązało zgrupowanie Gödecke. W nocy z 26 na 27 listopada pozostający nadal w tym rejonie U 69 bezskutecznie zaatakował w sztormowej pogodzie czterema torpedami nieprzyjacielski frachtowiec. Od 28 listopada Wilhelm Zahn w ramach grupy Letzte Ritter po raz kolejny bezskutecznie operował przeciwko konwojowi OG.77, który dwa dni wcześniej wreszcie opuścił Anglię. W dniu 08.12. U 69 wpłynął do bazy w St. Nazaire, kończąc trwający ponad pięć tygodni patrol (39 dni).

Patrol 7 (18.01.1942 - 26.01.1942)
18.01. U 69 pod dowództwem Wilhelma Zahna wypłynął z bazy w St. Nazaire, by zgodnie rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku (rejon na południowy - wschód od Nowej Funlandii). Z powodu wycieku paliwa ze wszystkich zbiorników Wilhelm Zahn przerwał patrol i rozpoczął rej powrotny do bazy podczas którego w dniu 23 stycznia na U 69 doszło do kolejnego defektu tym razem sterów. Trzy dni później Wilhelm Zahn wpłynął do bazy w St. Nazaire, kończąc trwający dziewięć dni patrol.

Patrol 8 (31.01.42 - 17.03.42)
31.01. U 69 pod dowództwem Wilhelma Zahna wypłynął z bazy w St. Nazaire, by zgodnie rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku (rejon na południowy - wschód od Nowej Funlandii). W dniu 7 lutego w drodze do swojego rejonu operacyjnego U 69 bezskutecznie zaatakował nieprzyjacielską jednostkę, która po bliższej identyfikacji okazała się niszczycielem. Kilka dni później 15 lutego Wilhelm Zahn nawiązał kontakt z nieprzyjacielskim statkiem, ale zaniechał ataku, mimo iż dowództwo upewniło go, że nie ma do czynienia z łamaczem blokady. Dnia 23 lutego U 69 otrzymał z BdU informację o zmierzającym na zachód konwoju. Następnego dnia Wilhelm Zahn nawiązał kontakt z konwojem, ale nie podjął żadnych ofensywnych działań. W dniu 5 marca U 69 nawiązał kontakt z dwoma statkami, ale podobnie jak w przypadku kontaktu z dnia 23 lutego tak i tu Wilhelm Zahn nie podjął ofensywnych działań. W dniu 17.03. U 69 wpłynął do bazy w St. Nazaire, kończąc trwający ponad sześć tygodni patrol (46 dni).

Patrol 9 (12.04.1942 - 25.06.1942)
12.04. U 69 pod dowództwem Ulricha Gräfa wypłynął z bazy w St. Nazaire, by zgodnie rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę w rejonie Karaibów. W dniu 18 kwietnia Ulrich Gräf nawiązał kontakt z małym statkiem, ale z powodu dużej odległości nie podjął próby pościgu za nim. Cztery dni później 22 lutego U 69 nawiązał kontakt z kolejnym statkiem, który po bliższym sprawdzeniu okazał się hiszpańską jednostką. W dniu 29 kwietnia Ulrich Gräf spotkał się z podwodnym tankowcem U 459 (Typ XIV), z którego pobrał 32m3 paliwa i prowiant. Dnia 1 maja U 69 zatopił o godzinie 17:28 w kwadracie marynarki CB 9468 sześćdziesięcioma sześcioma pociskami kal. 88 mm należący do brytyjskiego armatora Zwicker Geldert Shipping Co Ltd z Nowej Szkocji czteromasztowy żaglowiec James E. Newsom (671 ton). Sześć dni później 7 maja płynący na powierzchni okręt Ulricha Gräfa został zmuszony do alarmowego zanurzenia przed nadlatującym samolotem typu Catalina. W dniu 9 maja U 69 bezskutecznie zaatakował kuter amerykańskiej straży granicznej, który wspólnie z bombowcem B-18 z 45 Sqn USAAF w ramach rewanżu rozpoczął także bezskuteczne polowanie na niego. Następnego dnia Ulrich Gräf bezskutecznie zaatakował nieprzyjacielski frachtowiec o tonażu ca. 7400 ton. Dnia 12 maja U 69 storpedował i uszkodził o godzinie 09:03 w kwadracie marynarki ED 4726 należący do norweskiego armatora S. Holter-Sørensen z Oslo tankowiec Lise (6.826 ton). Ulrich Gräf chcąc zaoszczędzić torpedy rozkazał ostrzelać uszkodzony statek z działa pokładowego. Ponieważ tankowiec pomimo trafienia torpedą i pociskami z działa nadal nie chciał zatonąć dowódca U 69 rozkazał wystrzelić o godzinie 10:02 kolejną torpedę, która ostatecznie posłała statek na dno. Następnego dnia, Ulrich Gräf bezskutecznie zaatakował o godzinie 03:38 i 03:39 dwiema torpedami należący do amerykańskiego armatora Norlasco SS Co z Nowego Jorku frachtowiec Norlantic (2.606 ton). Zirytowany tym faktem dowódca U 69 rozkazał o godzinie 03:47 ostrzelać statek z działa. Ponieważ ostrzał nic nie dał Norlantic ostatecznie został zatopiony w kwadracie marynarki ED 7325 po trafieniu wystrzeloną o godzinie 04:08 kolejną torpedą. W dniu 14 maja w pobliżu wyspy Blanqvilla załoga U 69 przeładowała do wnętrza okrętu umieszczone pod pokładem w wodoszczelnych zasobnikach torpedy. Trzy dni później 17 maja na zachód od Grenady okręt Ulricha Gräfa został wykryty i bezskutecznie zaatakowany przez nieprzyjacielskie patrolowce. W dniu 20 maja w związku z podejrzeniami wywiadu, że stacjonujące w Fort-de-France na Martynice wierne rządowi w Vichy okręty francuskie mogą poddać się amerykanom dowódca U 69 otrzymał z BdU rozkaz udania się pobliże tej wyspy, aby zapobiec tejże możliwości. Tego samego dnia Ulrich Gräf wykrył konwój złożony z dwóch tankowców, frachtowca i niszczyciela, ale zanim zdołał wyjść na dogodną do ataku pozycję został wykryty i odpędzony przez niszczyciel. Następnego dnia U 69 zatopił o godzinie 07:53 kwadracie marynarki ED 6871 jedną torpedą należący do kanadyjskiego armatora Paterson Steamships Ltd z Fort William frachtowiec Torondoc (1.927 ton). Patrolujący zgodnie z rozkazem w pobliżu Fort-de-France okręt Ulricha Grafa był w dniach 25 - 26 maja kilkakrotnie atakowany przez nieprzyjacielskie samoloty i niszczyciel. Na początku czerwca U 69 obrał kurs powrotny na bazę w St. Nazaire. W dniu 5 czerwca Ulrich Graf zatopił o godzinie 11:30 w kwadracie marynarki EE 3527 ogniem z działa 88 mm (7 pocisków burzących) i działka 20 mm (20 pocisków) nieprzyjacielski holownik o nieznanej nazwie. W dniu 25.06. U 69 wpłynął do bazy w St. Nazaire, kończąc trwający ponad dziesięć tygodni patrol (74 dni).

Patrol 10 (15.08.1942 - 05.11.1942)
15.08. U 69 pod dowództwem Ulricha Gräfa wypłynął z bazy w St. Nazaire, by zgodnie rozkazem postawić pole minowe złożone z 12 min typu TMB w pobliżu Virginia Beach (rejon Zatoki Chesapeake). Oprócz w/w min Ulrich Gräf zabrał na pokład swojego okrętu także ograniczoną liczbę torped. Cztery dni po wypłynięciu z St. Nazaire dowódca U 69 w związku z alianckim desantem pod Dieppe podobnie jak dowódcy dwóch innych przebywających na wodach zatoki Biskajskiej okrętów U 107 i U 432 otrzymał z BdU rozkaz zaatakowania sił inwazyjnych. Po odwołaniu tego rozkazu Ulrich Gräf udał się do swojego rejonu operacyjnego. W dniu 10 września pomiędzy godziną 04:55 a 07:27 nie niepokojony przez nikogo U 69 pomyślnie postawił w kwadracie marynarki CA 8153 pole minowe a następnie udał się na północ w pobliże kanadyjskich wybrzeży. W dniu 20 września jedna z min eksplodowała w pobliżu amerykańskiego tankowca Pan Pensylwania (7.294 ton) nie czyniąc mu żadnych szkód. Po przybyciu na wody kanadyjskie, Ulrich Gräf sforsował cieśninę Cabota i wpłynął na wody Zatoki św. Wawrzyńca. Ponieważ do 30 września U 69 nie napotkał żadnych celów Ulrich Gräf skierował swój okręt w rejon ujścia rzeki św. Wawrzyńca. W dniu 9 października U 69 wykrył w pobliżu wyspy Bic konwój przybrzeżny NL-9. W przeprowadzonych o godzinach 06:07 i 06:09 atakach Ulrich Gräf wystrzelił w kierunku konwoju łącznie dwie torpedy, z których jedna trafiła i zatopiła w kwadracie marynarki BA 3845 należący do kanadyjskiego armatora Merchant Marine Ltd z Ottawy frachtowiec Carolus (2.375 ton). Zaraz po tym ataku U 69 wycofał się na otwarte wody przez cały czas będąc nękanym przez alianckie patrole lotnicze poszukujące napastnika. W dniu 14 października Ulrich Gräf w pobliżu cieśniny Cabota zatopił o godzinie 08:21 w kwadracie marynarki BB 5198 płynący w nieznanym konwoju, będący własnością gubernatora Nowej Funlandii prom pasażersko - kolejowy Caribou (2.222 ton). Wkrótce po tym ataku U 69 został wykryty i zaatakowany 18 bombami głębinowymi przez osłaniający konwój kanadyjski trałowiec HMCS Grandemere. Po wymknięciu się prześladowcy Ulrich Gräf rozpoczął rejs powrotny do bazy. W dniu 20 października U 69 bezskutecznie zaatakował o godzinie 08:54 w kwadracie marynarki BB 6498 należący do amerykańskiego armatora frachtowiec Rose Castle (7.803 ton), płynący prawdopodobnie w konwoju WB-9. Osiem dni później okręt Gräfa spotkał się z U 463, z którego pobrał 12m3 paliwa i prowiant. W dniu 05.11. U 69 wpłynął do bazy w Lorient, kończąc trwający prawie dwanaście tygodni patrol (83 dni).

Patrol 11 (02.01.1943 - 17.02.1943)
02.01. U 69 pod dowództwem Ulricha Gräfa wypłynął z bazy w Lorient, by zgodnie rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. Od 4 do 22 stycznia Ulrich Gräf operował w ramach zgrupowania Falke przeciwko konwojom ONS. Od 22 stycznia do 15 lutego U 69 operował w ramach nowego zgrupowania Haudegen (powstałego z połączenia zgrupowań Falke i Habicht) najpierw w rejonie położonym na wschód od przylądka Farewell a następnie od 1 lutego na północny - wschód od przylądka Race. Po rozwiązaniu tego zgrupowania w dniu 15 lutego Ulrich Gräf obrał kurs na spotkanie z podwodnym tankowcem U 460 (typ XIV), aby pobrać z niego paliwo potrzebne na rejs powrotny do bazy. W drodze na miejsce spotkania U 69 nawiązał kontakt w dniu 17 lutego z konwojem ON-165, o którym Gräf zameldował dowództwu. Meldunek ten oraz wysłany niedługo potem sygnał naprowadzający dla innych U-bootów zostały namierzone przez odbiorniki Huff - Duff umieszczone na okrętach eskorty. Jednym z nich był brytyjski niszczyciel HMS Fame, który zlokalizował U 69 a następnie go zaatakował i zatopił bombami głębinowymi wraz z całą załogą.

Uwagi:
a. Poprzednia wersja losów okrętu mówiła, że U 69 został zatopiony tego samego dnia przez inny brytyjski niszczyciel HMS Viscount. W rzeczywistości okręt ten zaatakował tego dnia i zatopił inny okręt typu VIIC a mianowicie U 201.

Członkowie załogi U 69 polegli w dniu 17.02.1943:
Albinger Ludwig MaschGfr 07.02.1923
Augustin Otto MechMt 27.12.1917
Bartel Willi MtrOGfr 03.04.1922
Bauer Karl MaschOGfr 20.06.1923
Beutler Albert MaschGfr 12.12.1922
Daniel Paul MaschGfr 03.12.1923
Deussen Hans MtrGfr 29.11.1922
Ehrlich Michael-Franz Btsm 16.12.1915
Eipert Heinrich OMaschMt 13.12.1914
Enoch Jakob MechOGfr 25.06.1923
Funke Bjorn-Julius MaschMt 12.10.1919
Geissler Heinrich MaschGfr 30.05.1923
Gräf Ulrich KpLt.01.01.43 15.12.1915
Haas Karl-Theodor MaschMt 30.12.1919
Habermann Georg MtrOGfr 21.06.1920
Hagemann lub Hegemann Johannes OLt.z.S 21.07.1918
Hausberger Josef MaschMt 06.02.1917
Hebestreit Willy OFkMt 25.01.1917
Jannoff Willi MtrGfr 20.08.1923
Janssen Wilhelm OStrm 12.03.1914
Kalb Kurt MaschOGfr 08.10.1923
Kleinschmidt Ferdinand OMasch 01.12.1914
Köhler Karl OMasch 23.10.1916
Langhof Alfons BtsMt 07.10.1918
Lindau Rudolf FkOGfr 06.09.1922
Lotter Erich MaschMt 09.02.1921
Mahncke Erich OStrm 23.11.1922
Mayrhofer Franz OStrm 24.11.1912
Mosmann Andreas FkOGfr 17.07.1923
Müller Heinrich Mtr 21.03.1920
Müller Werner MechOGfr 07.09.1921
Raabe Alfred MaschOGfr 14.09.1922
Sachse Fritz OFkMt 12.10.1916
Schäfer Joseph MaschOGfr 30.05.1921
Schieder Martin OLt.ing 06.12.1917
Schneider Herbert MtrOGfr 21.04.1923
Schweickert Ewald MtrOGfr 28.09.1922
Sinn Karl-Otto MaschOGfr 26.03.1922
Strutzenberger Heinrich MtrOGfr 25.08.1922
Umbeck Joachim Lt.z.S 06.11.1919
Walther Werner MtrOGfr 30.04.1922
Wegmann August OMaschMt 07.05.1917
Weidemann Eduard MaschOGfr 10.08.1919
Westhoff Gerhard MaschGfr 11.08.1924
Westphal Werner 10.04.1924
Wimmer Josef BtsMt 13.04.1921


Bibliografia:
http://uboat.net
http://www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/BDUKTB30269.htm
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Bercuson David J., Herwig Holger H. - Atlantycka Ruletka
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości