1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

Niemieckie miny morskie w II w. św.

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak, ObltzS, SnakeDoc

Posty: 5 • Strona 1 z 1

Niemieckie miny morskie w II w. św.

Postprzez Korvettenkapitan » 31.05.04, 21:34

Witam.

Czy któryś z Panów zna jakąś publikację, która mówiłaby o niemieckich minach morskich w II w. św. - z danymi technicznymi, historią rozwoju, zdjęciami...

Pozdrawiam.
Korvettenkapitan
Korvettenkapitän
 
Tonaż: 436.000 BRT

Dołączył(a): 21.01.04, 22:15
Lokalizacja: Nad Bałtykiem

Postprzez Schellenberg » 02.06.04, 17:52

Cześć.

Wejdź na www.kriegsmarine.netlook.pl - do działu Sprzęt - znajdziesz tam opisy różnego rodzaju min morskich oraz w Słowniczku są opisy min. Zdjęć jak na razie nie mamy.

Pozdrawiam serdecznie - Schellenberg.
Schellenberg
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 19.000 BRT

Dołączył(a): 04.04.03, 11:40

Postprzez Korvettenkapitan » 24.12.04, 16:05

Witam.

Zamieszczam opis min morskich stosowanych przez U-booty.

Oto one:

TMA- są to miny kotwiczne. Głowica bojowa ważyła 215 kg, a długość miny wynosiła 3,64 metra. Mina była składowana jak torpedy, a jej stawianie odbywało się poprzez wyrzutnie torpedowe U-boota.
Zapalnik był magnetyczny. Została wyparta z użytku w połowie września 1939 roku przez minę TMB.

TMB - była następczynią TMA. Głowica bojowa ważyła 567 kg, a jej długość wynosiła 2,31 metra. Była tak samo składowana jak mina TMA - jak torpedy i tak samo jak TMA miała zapalnik magnetyczny. W przeciwieństwie do TMA, TMB była miną denną.
W jednej wyrzutni torp. mogły się zmieścić trzy miny TMB.
Na początku miny te były stawiane na głębokości 30 metrów, jednak stworzyło to wątpliwości odnośnie jej skuteczności. W końcu ustalono głębokość stawiania na 25 metrów.
Jednak wiele zapalników magnetycznych tych min było nadmiernie czułe, co powodowało, że często zatapiano statki o mniejszym tonażu niż zakładano.
Załogi U-bootów stawiały je więc na płytszych wodach niż 25 m i zdemagnetyzowały obudowy, aby miny osiągały zamierzony efekt.
Wątpliwości Donitza odnośnie skuteczności miny TMB przeciwko dużym okrętom Royal Navy doprowadziło do powstania miny TMC.

TMC- mina ta została zbudowana po to, aby spowodować zatopienie okrętów liniowych. Była to powiększona mina TMB, której głowica bojowa ważyła teraz 1 tonę, a jej długość wyniosła 3,39 metra, co sprawiło, że w jednej wyrzutni torpedowej mogły się pomieścić dwie miny.
Zaopatrzono ją w skonstruowane w 1940 roku ulepszone zapalniki magnetyczne, a od 1942 roku stosowano w niej również zapalniki akustyczno-magnetyczne i akustyczne.

SMA - (Schachtmine) - była to kotwiczna mina z zapalnikiem magnetycznym, która została wprowadzona początkowo w II połowie 1942 roku, a jej podstawowymi nosicielami miały być okręty typu VIID i XB. Jednak gdy okręty te pojawiły się w służbie, okazało się, że wewnętrzny błąd konstrukcyjny mógł spowodować przedwczesną detonację po postawieniu. Dlatego jej używanie zostało zabronione do marca 1943 roku, kiedy ten problem został rozwiązany.
Miny SMA miały 2,15 metra i średnicę 1,33 metra. Były stawiane z pionowych szybów minowych, w które były zaopatrzone U-booty typu VIID i XB.

U-117 był pierwszym U-bootem, który postawił przeprojektowane SMA w pobliżu wybrzeży Maroka, po przeniesieniu do 12 flotylli stacjonującej w Bordeaux.

Pozdrawiam.
Korvettenkapitan
Korvettenkapitän
 
Tonaż: 436.000 BRT

Dołączył(a): 21.01.04, 22:15
Lokalizacja: Nad Bałtykiem

Re: Niemieckie miny morskie w II w. św.

Postprzez ted » 07.06.16, 15:51

Jak długo po postawieniu miny wymienionych wyżej typów były groźne dla żeglugi? Chodzi mi o maksymalny czas, w którym miny były aktywne. Np. miny TMB postawiono w listopadzie 1939 r. z U 21 w zatoce Firth of Forth. Ciężko uszkodziły HMS Belfast, zatopiły okręt pomocniczy i frachtowiec - ten ostatni pod koniec lutego 1940 r. a więc po dość długim okresie. Czy miny TMB z tej zagrody mogły być groźne nadal w maju 1940 r (osobną sprawą jest jeszcze starsza zagroda U 23 Kretschmera, także tam postawiona, która miała być - jak się uważa do dziś - nieskuteczna)? Pytam ze względu na ostatni patrol ORŁA, w którym ten zaginął. Przy okazji nasuwa się pytanie dodatkowe. Nasze niszczyciele i statki otrzymały w tym okresie instalację demagnetyzacyjną. A nasze okręty podwodne miały przed minami magnetycznymi jakąś ochronę?
ted
Oberleutnant zur See
 
Tonaż: 275.000 BRT

Dołączył(a): 06.10.13, 20:35

Re: Niemieckie miny morskie w II w. św.

Postprzez ObltzS » 07.06.16, 20:45

ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.706.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa


Posty: 5 • Strona 1 z 1

Powrót do Uzbrojenie



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron