1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

Typ XB

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak, ObltzS, SnakeDoc

Posty: 33 • Strona 1 z 21, 2

Typ XB

Postprzez tobruk » 21.11.04, 10:29

Witam
Przy okazji wykonywania modelu XB mam pytanie: w jaki sposób miny z tego typu były stawiane?
Przypuszczam że musiały być wyrzucane dołem :idea: , a plan modelu (przynajmniej kartonowy) nie posiada nawet śladu jakichkolwiek ptworów pod spodem silosów.
Pozdrawiam
tobruk
Kapitän zur See
Kapitän zur See
Vip User
 
Tonaż: 817.000 BRT

Dołączył(a): 18.11.03, 00:03
Lokalizacja: lubuskie

Postprzez PL_U-96 » 21.11.04, 18:01

No jak to jak okret musial plynac na wstecznym biegu a pokrywy wylotowe znajdowaly sie na dziobie okretu ktore to zakrywaly szyby a miny wyplywaly gora
PL_U-96
Oberfähnrich zur See
 
Tonaż: 93.000 BRT

Dołączył(a): 19.09.04, 18:11
Lokalizacja: Sosnowiec / 100lica

Postprzez tobruk » 21.11.04, 19:52

PL_U-96 --> rozumiem że z płynięciem do tyłu masz na myśli dziobowe szachty minowe, bo chyba tych bocznych to nie dotyczy?
tobruk
Kapitän zur See
Kapitän zur See
Vip User
 
Tonaż: 817.000 BRT

Dołączył(a): 18.11.03, 00:03
Lokalizacja: lubuskie

Postprzez PL_U-96 » 21.11.04, 19:55

Tak dokladnie mam na mysli dziobowe szyby
PL_U-96
Oberfähnrich zur See
 
Tonaż: 93.000 BRT

Dołączył(a): 19.09.04, 18:11
Lokalizacja: Sosnowiec / 100lica

Postprzez tobruk » 21.11.04, 19:58

Dzięki PL U-96. Przecież miny nie mogą być wyrzucane dołem, bo musiałyby leżeć na dnie :lol: A te wypuszczane z dziobu mogłyby zlikwidować kiosk :o
tobruk
Kapitän zur See
Kapitän zur See
Vip User
 
Tonaż: 817.000 BRT

Dołączył(a): 18.11.03, 00:03
Lokalizacja: lubuskie

Postprzez tobruk » 21.11.04, 20:01

Czy możesz coś woęcej napisać o mechanizmie uruchamiania klap tych silosów?
tobruk
Kapitän zur See
Kapitän zur See
Vip User
 
Tonaż: 817.000 BRT

Dołączył(a): 18.11.03, 00:03
Lokalizacja: lubuskie

Postprzez PL_U-96 » 21.11.04, 20:03

Niestety nie powiem Ci nic na ten temat gdyz tylko znam ogolny sposob stawiania min przez XB
PL_U-96
Oberfähnrich zur See
 
Tonaż: 93.000 BRT

Dołączył(a): 19.09.04, 18:11
Lokalizacja: Sosnowiec / 100lica

Postprzez tobruk » 21.11.04, 20:07

Dzięki i za to. Zabrałem się za wykonanie modelu i dopiero przy klapach zastanowiłem się nad tym. A jak dotychczas nigdzie nie natrafiłem na jakikolwiek opis typu X.
tobruk
Kapitän zur See
Kapitän zur See
Vip User
 
Tonaż: 817.000 BRT

Dołączył(a): 18.11.03, 00:03
Lokalizacja: lubuskie

Postprzez PL_U-96 » 21.11.04, 20:08

Popytam o ludzi w moim klanie i Ci dam znac jak cos bede mial
PL_U-96
Oberfähnrich zur See
 
Tonaż: 93.000 BRT

Dołączył(a): 19.09.04, 18:11
Lokalizacja: Sosnowiec / 100lica

Postprzez tobruk » 21.11.04, 20:15

dzięki. Proponuję obejrzenie zdjęć okrętu i modelu XB:
http://www.smcgrafschaftbentheim.de/Uns ... ginal.html
Ostatnio edytowano 24.11.04, 18:43 przez tobruk, łącznie edytowano 1 raz
tobruk
Kapitän zur See
Kapitän zur See
Vip User
 
Tonaż: 817.000 BRT

Dołączył(a): 18.11.03, 00:03
Lokalizacja: lubuskie

typ X

Postprzez amigo » 22.11.04, 20:17

Witajcie. Nie do końca się z Wami zgodzę. Z technicznego punktu widzenia miny nie mogły wypływać górnymi włazami silosów minowych. Jak zapewne wiecie sama mina ( mowa o typie stosowanym na typie X, oraz na typie UC, z okresu I Wojny) miała pływalność dodatnią, obliczaną w tali sposób, że utrzymywała jeszcze minlinę. Natomiast wózek minowy spełniający jednocześnie rolę kotwicy był znacznie cięższy, niż wynosiła wyporność miny. Głębokość postawienia miny regulowała właśnie lina łącząca zwana minliną. Tak, więc nie było możliwości wypuszczania, ani wydmuchiwania min przez górę silosu w pierwszym przypadku przeczą temu prawa fizyki, a w drugim zagrożenie dla stawiającej jednostki. Nie do końca zgodzę się z twierdzeniem, ze typ X podczas minowania poruszał się wstecz. Jak wiemy miny morskie aby były skuteczne stawia się na akwenach płytkich o głębokości maksymalnie 30- 40 m., wyobraźmy sobie jak zachowuje się na tej głębokości jednostka tak wielka i tak nie manewrowa jak typ X harcująca na pół wstecz.
Podczas I wojny Niemcy na swoich typach UC. Stawiali miny poprzez dolne luki silosów minowych, przypuszczalnie ten sposób nie uległ zmianie na jednostkach typu X. Prawdopodobnie wydawca modelu kartonowego X, nie miał pojęcia co rysuje, a opis okrętu wykonał ktoś inny, dlatego brak jest dolnych klap. Zresztą w/w wydawnictwo w wydanych przez siebie modelach zamieściło wiele błędów, wyłapanych przez modelarzy.
Następne rodzaje min stawiane było z wyrzutni torpedowych.




Na koniec mała zagadka, Jakie państwo posiadało pierwszy, skuteczny podwodny stawiacz min ( nie licząc Turtle), proszę podać nazwę w/w okrętu
Pozdrawiam
amigo
Kapitän zur See
Kapitän zur See
Vip User
 
Tonaż: 983.000 BRT

Dołączył(a): 07.09.03, 12:34

Postprzez tobruk » 22.11.04, 20:44

Amigo -> nie znam odpowiedzi, ale jeszcze Cię pomęczę: co proponujesz mi zrobić z modelem XB w tej sytuacji? ( Rezerwową wersję ,,do kosza,, zostawię na potem :lol: ). Raczej tyrudno będzie znalezć zdjęcia X robione od spodu.
tobruk
Kapitän zur See
Kapitän zur See
Vip User
 
Tonaż: 817.000 BRT

Dołączył(a): 18.11.03, 00:03
Lokalizacja: lubuskie

Postprzez tobruk » 23.11.04, 20:00

Amigo > nie jest to odpowiedz na Twoje pytanko.
Wrócę jeszcze do min. Czytałem (,,Rekiny i małe rybki,,) wspomnienia marynarza z trałowca. Opisuje on wyławianie min z podejścia do portu. Wydaje mi się że były (są?) dwa rodzaje min: pływające, chyba tuż pod powierzchnią, i kotwiczone o których piszesz. Kotwiczone rzeczywiście musiały być wypuszczane dołem. Przy okazji: ciekawe jak rozwiązano sposób rozwijania liny? Natomiast miny pływające teoretycznie, jak mi się wydaje, mogły być wypuszczane górnymi pokrywami. Może nie z silosów na przednim pokładzie, ale z bocznych raczej tak, zakładam że okręt poruszał się bardzo powoli, lub stał w miejscu.
tobruk
Kapitän zur See
Kapitän zur See
Vip User
 
Tonaż: 817.000 BRT

Dołączył(a): 18.11.03, 00:03
Lokalizacja: lubuskie

Postprzez SzoJer » 24.11.04, 15:14

Witam serdecznie wszystkich uczestników forum.
To mój pierwszy wpis po oficjalnym zarejestrowaniu się.
Interesuje mnie jak najszerzej pojęty temat stawiania min (i nie tylko)przez okręty podwodne.
Z ciekawością przeczytałem to co dotychczas (szkoda, że wyżej zamieszczony link nie działa).
Mam pytania - uwagi. Faktycznie w dostępnej literaturze na ten temat jest niewiele informacji.
W części II "U-bootwaffe" Trojcy jest przekrój przez szachty okrętu typu VIID. W silosach zaznaczone są miny typu SMA(z wózkami kotwiącymi). Rysunek sugeruje, że miny te uwalniane są górą.
Swoją drogą tak na "chłopski rozum" wydaje się, że miny faktycznie powinny być uwalniane przez dolną część kadłuba, a po opadnięciu na dno i zakotwiczeniu mina powinna w jakiś sposób się uwolnić i wypłynąć na głębokość ograniczoną miniliną (w tym przypadku istnieje możliwość regulacji głębokości przez regulację długości liny).
Na stronie http://www.kriegsmarine.netlook.pl/ w dziale Sprzęt - Uzbrojenie" podano informację, że miny typu SMA stawiane były na głębokości cyt."400 lub 600 m". Co o tym myślicie?
A jak wyglądało stawianie min przez okrety typu "Wilk" - luki otworów minowych w części rufowej. Rufa była otoczona charakterystyczną hmm.. pawężą.
Pozdrowienia.
SzoJer
Fähnrich zur See
Fähnrich zur See
Vip User
 
Tonaż: 32.000 BRT

Dołączył(a): 13.11.04, 13:06

Postprzez tobruk » 24.11.04, 18:49

Przepraszam, już poprawiłem link ( już muszę w okularach wstawić denka od butelek :wink: ).
Coś kojarzę że liny miały dł do 500m -czy to możliwe? No i zastanawiam się jak stawiano takie miny, przecież lina musiała być na coś nawinięta. Przypuszczam że musiano w jakiś sposób nastawiać ile liny ma się rozwinąć.
tobruk
Kapitän zur See
Kapitän zur See
Vip User
 
Tonaż: 817.000 BRT

Dołączył(a): 18.11.03, 00:03
Lokalizacja: lubuskie

X

Postprzez amigo » 24.11.04, 20:44

Witajcie panowie.
Miny SMA stawiane na podanych głębokościach 400-600 m, były nie skuteczne. Zauważcie w opisach, ze stawiano je na podejściach do portów i szlakach wodnych, czyli tam, gdzie na pewno wlezie jakiś statek wroga. Dlatego myślę, ze w/w głębokość, to błąd w druku.
Jak zapewne wiecie podczas II wojny stosowane były miny kontaktowe ( to te z rogami) i denne.
Kontaktowe do wybuchu wymagały bezpośredniego uderzenia w zapalnik dlatego musiały to być miny kotwiczne- pelagiczne. W wózku kotwicznym takiej miny znajdował się bęben z minliną, gdzie zapadkę ustawiano na wymaganej głebokości.
Miny denne stawiane z U-bootów i samolotów, na płyciznach posiadały zapalniki, magnetyczne, akustyczne , ciśnieniowe lub kombinowane. Skuteczne były wówczas, gdy wybuchały do 5 m, poniżej stępki. Niemcy stosowali dość chytre zapalniki, które uzbrajały miny po np, 4-6 statkiem, który nad nimi przepływał.
Mieciu nic nie słyszałem o minach swobodnie pływających. Z teoretycznego punktu widzenia są nie skuteczne ponieważ bez kotwic swobodnie bujały by sie po całym morzu i np. Niemcy postawili by je na Brytyjskim wschodnim wybrzeżu, i po 3 dniach sztormu ( 98 % kierunek wiatru S-W południowo wschodni) i całe postawione pole minowe, przydryfowało by do Niemców, pod ich porty.
amigo
Kapitän zur See
Kapitän zur See
Vip User
 
Tonaż: 983.000 BRT

Dołączył(a): 07.09.03, 12:34

MINY O.p.

Postprzez amigo » 24.11.04, 20:46

Jest to model silosa minowego i model miny
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
amigo
Kapitän zur See
Kapitän zur See
Vip User
 
Tonaż: 983.000 BRT

Dołączył(a): 07.09.03, 12:34

X

Postprzez amigo » 24.11.04, 20:49

Silos będzie tu
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
amigo
Kapitän zur See
Kapitän zur See
Vip User
 
Tonaż: 983.000 BRT

Dołączył(a): 07.09.03, 12:34

CDN

Postprzez amigo » 24.11.04, 20:52

I TU
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
amigo
Kapitän zur See
Kapitän zur See
Vip User
 
Tonaż: 983.000 BRT

Dołączył(a): 07.09.03, 12:34

CDN.

Postprzez amigo » 24.11.04, 20:54

mechanizm silosu minowego
amigo
Kapitän zur See
Kapitän zur See
Vip User
 
Tonaż: 983.000 BRT

Dołączył(a): 07.09.03, 12:34

Postprzez tobruk » 24.11.04, 22:18

Ładne zabawki, Amigo. Spodziewałem się że sporo o tym wiesz i chciałem jakoś Cię sprowokować do podzielenia się wiedzą. Czy też coś takiego robisz? i czy to jest zabawka z Twojej zagadki?
Pozdrawiam
tobruk
Kapitän zur See
Kapitän zur See
Vip User
 
Tonaż: 817.000 BRT

Dołączył(a): 18.11.03, 00:03
Lokalizacja: lubuskie

Postprzez amigo » 25.11.04, 20:11

witaj Mieciu.
Nie to są foty Holendra M-I, moja zagadka dotyczy dość bliskiego kraju, a nazwa w/w minowca zaczynała się na "K"
Pozdrawiam
amigo
Kapitän zur See
Kapitän zur See
Vip User
 
Tonaż: 983.000 BRT

Dołączył(a): 07.09.03, 12:34

Postprzez Jatzoo » 28.11.04, 22:09

Amigo napisał(a):Mieciu nic nie słyszałem o minach swobodnie pływających. Z teoretycznego punktu widzenia są nie skuteczne ponieważ bez kotwic swobodnie bujały by sie po całym morzu i np. Niemcy postawili by je na Brytyjskim wschodnim wybrzeżu, i po 3 dniach sztormu ( 98 % kierunek wiatru S-W południowo wschodni) i całe postawione pole minowe, przydryfowało by do Niemców, pod ich porty.


Amigo, były też i takowe wspominane przez Mietka: typu EMS - po ich 'postawieniu' dryfowały przez 72 godziny, i dopiero po tym czasie 'tonęły'...
Jatzoo
Grossadmiral
Grossadmiral
Global Mod
 
Tonaż: 2.323.000 BRT

Dołączył(a): 22.08.02, 15:03

Postprzez amigo » 29.11.04, 14:53

Chylę czoło nisko, nic o nich nie słyszałem, ale z tego co słysze doładność ich postawienia, a co za tym idzie ich skuteczność była wysoce wątpliwa.
Pozdrawaim
amigo
Kapitän zur See
Kapitän zur See
Vip User
 
Tonaż: 983.000 BRT

Dołączył(a): 07.09.03, 12:34

Postprzez SzoJer » 06.03.05, 11:46

Być może uda się jeszcze reanimować ten temat.
Bo przecież na pytanie postawione przez Tobruka nie znaleźliśmy jednoznacznej odpowiedzi.
Dla być może dalszych dociekań spróbuję do tego wpisu dołączyć wycinki (przekroje przez szachty minowe) z planu generalnego okretu typu VIID. Na marginesie dodam, ze u Trojcy w cz. 4 na przedostatniej stronie w ładnym obrazku okrętu typu XB też nie ma pokazanych klap u dołu kadłuba.
Oczywiście nasuwają się też dalsze pytania, jak chociażby kiedy miny SMA były uzbrajane, w jaki sposób wyrównywano ciśnienie w szybach, a może były one zalewane w momencie zanurzania?
Pozdrawiam.
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
SzoJer
Fähnrich zur See
Fähnrich zur See
Vip User
 
Tonaż: 32.000 BRT

Dołączył(a): 13.11.04, 13:06

Następna strona

Posty: 33 • Strona 1 z 21, 2

Powrót do Konstrukcja kadłuba i wyposażenie



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron