1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

Snorkel

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak, ObltzS, SnakeDoc

Posty: 16 • Strona 1 z 1

Snorkel

Postprzez adam » 17.12.04, 09:25

meine heren!
zagadka dla mnie jest co lezy obok kolumny snorkla (po zewnetrznej stronie pokladu blizej kiosku) (widoczne tez w u-bootwaffe cz.4 w.trojca str.64 zdj.na dole)
prosba moja by przeczytac moj ostatni post w dziale IIwojna temat poklady u-bootow
z gory dzieki za odpowiedz
( jatzoo i inni prosze o cierpliwosc w odpowiedziach na moje pytania ale z uwagi na fakt ze raczej wszystkie ksiazki na rynku polskim opisuja dzialania wojenne czuje brak wiedzy na tematy nazwijmy je "techniczne")
pzdr.
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
adam
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 38.000 BRT

Dołączył(a): 13.12.04, 12:34
Lokalizacja: chorzow

Postprzez Jatzoo » 17.12.04, 16:09

Jest to podnośnik hydrauliczny do chrap...
Jatzoo
Grossadmiral
Grossadmiral
Global Mod
 
Tonaż: 2.353.000 BRT

Dołączył(a): 22.08.02, 15:03

Postprzez MarcinU96 » 03.07.06, 21:41

Chrapy zostały wynalezione przez holenderskiego oficera por. Wintersa pod koniec lat 30-tych. Uzyskał na nie patent, a chrapy zostały zamontowane na kilku holenderskich okrętach podwodnych. Niemcy w 1940 r. zdobyli kilka egzemplarzy, ale zapomnieli o nich do 1944 r., kiedy było już za późno.
MarcinU96
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 10.000 BRT

Dołączył(a): 03.07.06, 18:49
Lokalizacja: Warszawa

Re: Snorkel

Postprzez ObltzS » 30.01.11, 18:33

Witam !

Konstrukcja Schnorchela [dosłownie z j. niemieckiego "ryj" lub bardziej elegancko "chrapy"] sama w sobie jest ciekawa na tyle, że powinna stanowić odrębny temat na Forum.

Inną, lecz nie mniej ciekawą sprawą jest wyjaśnienie kwestii tzw. palmy pierwszeństwa dotyczącej wynalezienia tego urządzenia, które z powodzeniem pozwalało zanurzonemu okrętowi podwodnwemu poruszanie się nadal przy włączonych silnikach diesla. Powszechnie przyjmuje się, że to Niemcy po dokonaniu zmian konstrukcyjnch na urządzeniach zainstalowanych na holenderskich o.p., które zostały przez nich przejęte, po raz pierwszy wprowadzili te urządzenia [Schnorchel] nie tylko do praktycznego, ale i powszechnego użycia, gdyż całkiem spora grupa U-Bootów została w nie wyposażona - patrz : http://www.uboat.net/technical/schnorchel_fitted.htm
Jednak wynalazek samych chrap dla o.p. [jako pewnej ideii] przypisuje się właśnie Holendrom, ale natrafiłem w necie na włoską stronę, która wynalazek ten jednoznacznie przypisuje włoskiemu inżynierowi Pericle FERRETTI, który już we wczesnych latach dwudziestych ub. wieku przeprowadzał pierwsze eksperymenty, których pomyślne efekty kazały liczyć na poważne rezultaty. Pierwsze takie eksperymentalne urządzenie zostało zainstalowane na włoskim o.p. "H 3" w listopadzie 1925 r.
20.01.1926 urządzenie to zostało opatentowane przez niego "INDUSTRIALE BREVETTO" [Nr 244375], jednak w latch trzydziestych włoska marynarka wojenna całkowicie zrezygnowała z kolejnych prób i testów a także z wyposażania swoich o.p. w te urządzenia.

http://www.sommergibili.com/snorkele.htm
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Re: Snorkel

Postprzez ObltzS » 09.03.11, 20:38

Witam !

Jeszcze jeden link z sieci o koneksjach Włochów ze Schnorchelem, który przemawiałby za uznaniem ich pierwszeństwa do tego wynalazku, który na krótki czas wydatnie wspomógł działania niemieckich o.p. w końcowej fazie BoA :
http://www.trentoincina.it/mostrapost.php?id=49
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Re: Snorkel

Postprzez ObltzS » 15.04.11, 17:28

Witam !

Myślę, że poniższa informacja zainteresuje Maćka [SnakeDoc] i nie tylko ... otóż mały ciąg dalszy poszukiwań do historycznego pierwszeństwa ogólnej idei urządzenia znanego pod najbardziej popularną nazwą "Schnorchel" [bo to właśnie Niemcom zawdzięcza się jego rozpropagowanie i praktyczny użytek jak i nazwę, pod którą do dzisiaj fumkcjonuje w tzw. świadomości społecznej].
Natrafiłem w sieci na taki link :
http://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&date=19170521&DB=EPODOC&locale=en_EP&CC=GB&NR=106330A&KC=A

Wynikałoby z niego, że sama idea jako taka została już opatentowana w roku ... 1917, a więc na całe dziewięć lat przed Włochami - czyżby zatem to jednak Anglicy zdecydowanie wyprzedzili Włochów [jednak bez praktycznego zastosowania na poważną skalę] ?
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Re: Snorkel

Postprzez SnakeDoc » 18.04.11, 09:15

Dzięki za interesującą informację ObltzS.
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55

Re: Snorkel

Postprzez Jatzoo » 25.04.11, 19:10

Baaaaaardzo ciekawe.... czyżby czas na erratę w kilkunastu (-dziesięciu ?) książkach? ;-)
Jatzoo
Grossadmiral
Grossadmiral
Global Mod
 
Tonaż: 2.353.000 BRT

Dołączył(a): 22.08.02, 15:03

Re: Snorkel

Postprzez Jatzoo » 31.05.11, 18:02

Takie tam wyszperane, do kolekcji ;-)

As an idea, the snorkel is as old as the submarine itself. When the English mathematician Wiliam Bourne presented his submarine project in 1578, he gave it a mast for ventilation. This mast was of course for ventilation only because machines which required air to operate did not exist at that time.

A mast for the ventilation of a steam engine is first found in a project for semi-submersible torpedo boat designed by the Frenchman M. Lagane in 1880.

The first snorkel-equipped craft actually to have been built was Lake's Argonaut of 1897. In this, the air for the petrol motor was first brought into the boat through a hose, though later through two hollow masts (one to admin air and the other to expel the exhaust fumes). These masts allowed progress to be made along the sea bed at depths of up to 15m.


Za: 'The Encyclopedia of U-Boats', Moller & Brack
Jatzoo
Grossadmiral
Grossadmiral
Global Mod
 
Tonaż: 2.353.000 BRT

Dołączył(a): 22.08.02, 15:03

Re: Snorkel

Postprzez SnakeDoc » 28.05.12, 12:08

Witam

Okazuje się, że historia chrap jest trochę zagmatwana i (jak to zwykle bywa) zależy od punku widzenia. Jak wiemy, to Niemcom przypisuje się pierwsze masowe, operacyjne użycie chrap. Jeżeli podaje się skąd Niemcy wzięli inspiracje - zwykle podaje się, że są to Holendrzy. Jednak szczegółowych informacji na ten temat już brakuje. I tak np. w pracy Petera Padfielda "War Beneath the Sea: Submarine Conflict During World War II" autor wielokrotnie wspomina o chrapach, jednak nie wyjaśnia ich pochodzenia. Z kolei jeden z bardziej znanych historyków wojen morskich - Stephen Roskill w pracy dotyczącej Royal Navy - "The War at Sea 1939?1945" - wspomina o holenderskim pochodzeniu niemieckich chrap, ale nie wyjaśnia, w jaki sposób Holendrzy je rozwijali, ani w jaki sposób Niemcy je zmodyfikowali. Najbardziej kompletne wyjaśnienie w literaturze anglojęzycznej pada w pracy Eberharda Rösslera - "The U-Boat: The Evolution and Technical History of German Submarines" (jednak należy pamiętać, że jest to tłumaczenie z niemieckiego).

Generalnie, anglojęzyczna literatura słabo wspomina o roli Holendrów w rozwoju chrap, natomiast prace pisane po holendersku zawsze wspominają, że były one wynalazkiem holenderskiego oficera. Jednak z powodu oczywistej bariery językowej oraz braku tłumaczeń tych tekstów na angielski, te fakty nie przebijają się do powszechnej świadomości. Co ciekawe, Niemcy pisząc o chrapach praktycznie zawsze wspominają o holenderskich inspiracjach.

Holendrzy zaczęli rozwijać chrapy, ponieważ według ichniejszej doktryny, holenderskie okręty podwodne miały działać na wodach przybrzeżnych (głównie w rejonie Holenderskich Indii Wschodnich), gęsto patrolowanych przez lotnictwo oraz jednostki nawodne nieprzyjaciela, i z tego powodu miały być często zmuszane do zanurzenia. Ponadto - w przypadku okrętów operujących na wodach - zwykle burzliwego - Morza Północnego, pływając na powierzchni, często występowało zalewanie wnętrza okrętu przez otwarte włazy i szyby wentylacyjne. Chrapy miały umożliwić zarówno wentylowanie okrętu i działanie silników spalinowych w "pół-zanurzeniu" jak również możliwość wentylacji okrętu na powierzchni bez ryzyka zalewania wnętrza.

W czasie I Wojny Światowej Holendrzy eksperymentowali z wentylowaniem baterii akumulatorów w czasie marszu w "pół-zanurzeniu" przy pomocy masztów powietrznych. Na okrętach od O-2 do O-7 oraz K-II i K-V do K-VIII instalowano dwa wysuwane maszty - jeden do wentylacji baterii, drugi do wentylacji całego okrętu. Rozwiązanie takie pozwalało na uruchomienie silników spalinowych, jednakże całą procedurę uznawano za niebezpieczną, ponieważ funkcjonujące nie do końca tak jak trzeba zawory masztów mogły doprowadzić do zalania baterii akumulatorów wodą morską i wytworzenia trującego chloru.

Ten pierwowzór chrap używano na okrętach typu O na wodach Morza Północnego do roku 1916 a na okrętach typu K na wodach Holenderskich Indii Wschodnich w do roku 1922.

Koncepcji chrap dalej nie rozwijano - później budowane okręty nie posiadały już masztów powietrznych, jednak pływały w częściowym zanurzeniu z pomostem nad powierzchnią wody i wentylacją przez otwarty właz kiosku.


Wynalazek chrap w dzisiejszym tego słowa znaczeniu przypisuje się włoskiemu inżynierowi Pericle Ferretiemu (1923). Do listopada 1925 roku próby z chrapami jego pomysłu przeprowadzono na okręcie H-3. W roku 1926 opatentował on swój wynalazek, który znany był teraz jako "Ferretti Instrument". Włoska Marynarka wprowadziła chrapy dopiero w latach 1933-1934 na będących w budowie okrętach: R.Smg. Jalea (typ Argonauta) oraz dwóch typu Sirena. Przed przyjęciem tych okrętów do służby, chrapy zostały jednak zdemontowane, ponieważ Włoska Marynarka nie widziała operacyjnej potrzeby ich użycia. Na koniec - w połowie roku 1937, admirał Antonio Legnani rozkazał zniszczyć wszystkie istniejące chrapy. Tak więc to Włochy jako pierwsze rozwinęły w pełni funkcjonalne chrapy, ale nigdy ich nie użyły operacyjnie.

Porucznik Holednerskiej Marynarki Wojennej - Jan J. Wichers był dowódcą czterech różnych okrętów podwodnych typu K w Holenderskich Indiach Wschodnich w latach 1925 - 1928. Miał on styczność z wczesnymi wersjami chrap, sam też stworzył swój projekt masztów powietrznych. Zaproponował montaż eksperymentalnego urządzenia własnego pomysłu na starym okręcie K-III, jednak z powodu wysokich kosztów projekt zarzucono.
Projekt Wichersa leżał w szufladzie do momentu, kiedy to okręt holenderskiej straży przybrzeżnej na wodach Holenderskich Indii Wschodnich zameldował o dostrzeżeniu dziwnego obiektu przemieszczającego się po powierzchni wody, pozostawiającego ślad torowy i emitującego dym. Holendrzy przestraszyli się, że to Japończycy używają chrap, wyciągnęli pomysł Wichersa z szuflady i zaczęli montować chrapy na będących w budowie okrętach O-19 i O-20 (1936). Okręty te zostały przyjęte do służby w roku 1939 i posiadały dwa maszty - jeden wysuwany mechanicznie maszt dostarczający powietrze do wnętrza okrętu i jeden stały maszt wydechowy.

Wprowadzając chrapy Wichersa liczono na:
1. możliwość przebywania w zanurzeniu. Holendrzy przewidywali, że ich przeciwnik w Holenderskich Indiach Wschodnich (najprawdopodobniej Japonia) będzie miał przewagę na morzu i w powietrzu.
2. większą prędkość w zanurzeniu przy użyciu silników spalinowych niż przy użyciu silników elektrycznych
3. uniknięcie zalewania wnętrza okrętu przez właz kiosku podczas wentylacji na powierzchni
Sceptycy wskazywali na następujące wady:
1. dodatkowe otwory w kadłubie - zmniejszenie integralności kadłuba miało go osłabić.
2. groźne podciśnienie w momencie odcięcia dopływu powietrza
3. większa widoczność okrętu na powierzchni - z powodu powiększonej nadbudówki kiosku zwiększyło się ryzyko wypatrzenia okrętu na powierzchni
4. duży koszt i pracochłonność.
5. większy ciężar, zajętość miejsca, negatywny wpływ na osiągi.

Po wejściu do służby O-19 okazało się, że pracujące w zanurzeniu silniki spalinowe powodowały tak duże wibracje, że nie dało się używać peryskopów. Ponadto do wnętrza okrętu dostawały się spaliny podtruwając załogę, występowało ciągłe podciśnienie. Maszt powietrzny o dużej średnicy powodował powstawanie wyraźnego śladu torowego, nie można było osiągnąć prędkości większej niż 5-7 węzłów. Ponadto podczas marszu na chrapach nie udawało się ładować akumulatorów - silniki spalinowe z powodu zbyt małej ilości dostarczanego powietrza nie osiągały wystarczającej mocy, aby napędzać generatory prądu (a średnicy masztu powietrznego zwiększać już nie można było).

Pomimo tego, kontynuowano rozwój i wdrażanie chrap na kolejnych okrętach - usprawnione wersje posiadały wysuwany maszt wydechowy (najpierw ręcznie, później również mechanicznie), ulepszono system wentylacyjny uniemożliwiający rozchodzenie się spalin po okręcie, udało się zwiększyć prędkość do 8,5 węzłów.

Po zajęci Holandii przez Niemców (1940), część okrętów holenderskich przedostała się do Wielkiej Brytanii, gdzie Brytyjczycy polecili zdemontować chrapy (nie widzieli potrzeby operacyjnej używania chrap, ponieważ Niemcy nie posiadali radaru umożliwiającego wykrycie wynurzonego okrętu podwodnego, ponadto chcieli odciążyć okręty przez zamontowaniem dodatkowego wyposażenia).

Niemcy, po przejęciu kilku holenderskich okrętów przetestowali chrapy, ale również nakazali ich demontaż (1941). W marcu 1943 roku, w wyniku rozmowy Karla Dönitza z Hellmuthem Walterem na temat możliwości zmniejszenia strat niemieckich okrętów podwodnych, postanowiono wrócić do koncepcji chrap. Hellmuth Walter wraz ze swoimi współpracownikami - Ulrichem Gablerem oraz Heinrichem Heepem przeprojektowali holenderskie chrapy (chcieli także przesłuchać emerytowanego już Ferretiego, ale ten dowiedziawszy się o tym, zaczął ukrywać się pod zmienionym nazwiskiem).

Brytyjczycy szybko doszli do wniosku, że skoro oni opracowali radar zdolny wykrywać wynurzone okręty podwodne, to również Niemcy byli w stanie coś takiego osiągnąć. Dlatego wyciągnęli w 1942 roku dokumentację dotyczącą holenderskich chrap. Początkowo planowali instalować chrapy na okrętach typu U - prawdopodobnie z powodu stosunkowo słabych silników, mających niskie zapotrzebowanie na powietrze. Pierwszym okrętem na którym zamontowano chrapy był jednak okręt typu T - HMS Truant (montaż w okresie 2 marca - 5 maja 1945 roku). Były to chrapy mające obydwa maszty (powietrzny i wydechowy) okryte wspólną obudową (podobnie jak niemieckie), zlokalizowane w tylnej części kiosku, na bakburcie, składane (opuszczane) na tylny pokład. Po zakończonych sukcesem próbach szybko zamontowano chrapy na pozostałych okrętach typu T oraz na okrętach typ A.

Ciekawe jest pytanie, czy Niemcy rozwinęli by koncepcję chrap bez "holenderskiej inspiracji" - czyli gdyby np. żaden z holenderskich okrętów podwodnych nie dostał się w niemieckie ręce? Według mnie, odpowiedź brzmi - prawdopodobnie tak - z jednej strony miały sojusznika - Włochy - który już miał do czynienia z takim urządzeniem, z drugiej strony Hellmuth Walter już w 1933 roku przedstawił projekt szybkiego okrętu podwodnego wyposażonego w chrapy.

Więcej informacji, a przedewszystkim bibliografia: Jones, Mark C. Give credit where credit is due: The Dutch role in the development and deployment of the submarine Schnorchel. The Journal of Military History 69, issue 4, pages 987-1012 (October 2005)
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55

Re: Snorkel

Postprzez ObltzS » 28.10.12, 19:45

Witam !

W dziale "Okręty" - "Wyposażenie" został zamieszczony ciekawy artykuł SnakeDoc'a o chrapach (Wstępny opis oraz instrukcja użycia chrap Typ VIIC z silnikami G.W., Typy IXC i IXD z MAN, link : http://www.ubootwaffe.pl/okrety/wyposazenie/chrapy).
Jak się okazuje, takich instrukcji wydanych głównie przez B.d.U. było zapewne kilka i odzwieciedlały one zmieniającą się sytuację na froncie BaA - informacje od d-ców U-Bootów o możliwościach użycia tych urządzeń, własnych spostrzeżeń i doświadczeń stanowiły po analizie sztabowców wytyczne dla załóg innch okrętów, ustrzegając ich tak przed niemiłymi niespodziankami jak i zarazem przygotowując do wykonania niezbędnych czynności zapewniających w miarę prawidłowe funkcjonowanie tego urządzenia aby także do maximum ograniczyć pojawiające się możliwe zagrożenia. Oto linki do tych instrukcji :
http://www.uboatarchive.net/BDUOrder2.htm,
http://www.uboatarchive.net/BDUOrder62.htm
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Re: Snorkel

Postprzez SnakeDoc » 02.11.12, 10:14

Witam

ObltzS napisał(a):Jak się okazuje, takich instrukcji wydanych głównie przez B.d.U. było zapewne kilka i odzwieciedlały one zmieniającą się sytuację na froncie BaA - informacje od d-ców U-Bootów o możliwościach użycia tych urządzeń, własnych spostrzeżeń i doświadczeń stanowiły po analizie sztabowców wytyczne dla załóg innch okrętów, ustrzegając ich tak przed niemiłymi niespodziankami jak i zarazem przygotowując do wykonania niezbędnych czynności zapewniających w miarę prawidłowe funkcjonowanie tego urządzenia aby także do maximum ograniczyć pojawiające się możliwe zagrożenia. Oto linki do tych instrukcji :
http://www.uboatarchive.net/BDUOrder2.htm,
http://www.uboatarchive.net/BDUOrder62.htm


W wolnej chwili tłumaczenia kilku takich instrukcji zostaną zamieszczone na stronie lub forum.
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55

Re: Snorkel

Postprzez ted » 19.11.13, 07:52

Mam pytanie do speców technicznych - czy lista 214 U-bootów "chrapowych" z uboat.net jest listą na pewno wyczerpaną? Analizując historię poszczególnych U-bootów (tu U-441 i U-988) trafiłem na taką niespodziankę. Otóż w książce "Hitlera wojna U-bootów. Ścigani 1942-1945" C. Blaira w Aneksie 2 na s. 783-784 mam oba te okręty wyszczególnione jako jednostki ze Schnorkelem. Tarrant chyba tez podaje U-441 jako jednostkę z "chrapami" w książce "Ostatni rok Kriegsmarine maj 1944-maj 1945"". Obaj autorzy mylą się (w ogóle skąd mają te dane), czy to lista z uboat.net jest niekompletna?
ted
Oberleutnant zur See
 
Tonaż: 287.000 BRT

Dołączył(a): 06.10.13, 20:35

Re: Snorkel

Postprzez SnakeDoc » 19.11.13, 10:46

ted napisał(a):Mam pytanie do speców technicznych - czy lista 214 U-bootów "chrapowych" z uboat.net jest listą na pewno wyczerpaną?


Na pewno nie jest listą dokładną - często nie zgadzają się daty wyposażenia w chrapy. Kompletna też nie jest.
Możesz porównać z tą listą:
http://u-boote.fr/schnorchel.htm

ted napisał(a):Analizując historię poszczególnych U-bootów (tu U-441 i U-988) trafiłem na taką niespodziankę. Otóż w książce "Hitlera wojna U-bootów. Ścigani 1942-1945" C. Blaira w Aneksie 2 na s. 783-784 mam oba te okręty wyszczególnione jako jednostki ze Schnorkelem. Tarrant chyba tez podaje U-441 jako jednostkę z "chrapami" w książce "Ostatni rok Kriegsmarine maj 1944-maj 1945"". Obaj autorzy mylą się (w ogóle skąd mają te dane), czy to lista z uboat.net jest niekompletna?


Wygląda na to, że U441 był wyposażony w chrapy.
U988 również - mówi o tym następujący fragment BdU KTB z dnia 5 czerwca 1944 roku:

0532. the 5 Schnorchel boats freshly arrived in Atlantic (U 767 - 988 - 719 - 1191 - 671) to make for Western France at maximum continuous speed, submerged during day.


Pytanie kiedy chrapy mogły być zainstalowane - okręt został przyjęty do służby w połowie 1943 roku, natomiast chrapy zaczęły być montowane od początku roku 1944. Podejrzewam, że w przypadku tego okrętu miało to miejsce w trakcie końcowych prac wyposażeniowych w Kilonii, po zakończeniu szkolenia w połowie 1944 roku. Kilkudniowa przerwa w Norwegii (13 - 22 maja) mogła być poświęcona na szkolenie w używaniu chrap (które było przeprowadzane właśnie w Norwegii).
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55

Re: Snorkel

Postprzez ted » 19.11.13, 19:15

Dzięki. Myślałem dokładnie tak samo już trzy lata temu - że te U-booty miały "chrapy" i nie myliłem się. Upewnić się jednak nigdy nie zaszkodzi.
ted
Oberleutnant zur See
 
Tonaż: 287.000 BRT

Dołączył(a): 06.10.13, 20:35

Re: Snorkel

Postprzez ted » 22.11.13, 22:39

Zastanawiam się, czy w dziale z prezentowanymi tu historiami poszczególnych U-bootów nie byłoby dobrze "oznakować" w jakiś sposób te z nich, kóre posiadały na pewno Schnorkel? Np. Blair w swoim dwutomowym dziele w aneksach przy numerach U-bootów dodawał symbol z dużym "S", jeśli okręt otrzymał Schnorkel, można by było zastosować także jakieś logo pokazujące chrapy albo ich małe zdjęcie. Przy tych okrętach, gdzie data zamontowania "chrap" zostałaby dokładnie sprawdzona, można byłoby ją jeszcze dodawać. I bez niej informacja, że okręt w ogóle w trakcie wojny miał "chrapy" i tak jest dla niektórych ważna.
Na pewno coś takiego wymaga trochę roboty, ale może warto? Sam mogę oferować pomoc w tej kwestii.
ted
Oberleutnant zur See
 
Tonaż: 287.000 BRT

Dołączył(a): 06.10.13, 20:35


Posty: 16 • Strona 1 z 1

Powrót do Konstrukcja kadłuba i wyposażenie



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

cron