1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

Pytanie o sprężarki

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak, ObltzS, SnakeDoc

Posty: 17 • Strona 1 z 1

Pytanie o sprężarki

Postprzez tobruk » 18.10.06, 21:24

Witam
Poszukuję informacji nt. sprężarek: jak były napędzane i rozmieszczone w typie VII od jesieni 43 i dane techn?
tobruk
Kapitän zur See
Kapitän zur See
Vip User
 
Tonaż: 817.000 BRT

Dołączył(a): 18.11.03, 00:03
Lokalizacja: lubuskie

Postprzez ObltzS » 13.12.07, 19:53

Witam !
Może to niewiele, ale zawsze cokolwiek ... schemat usytuowania sprężarek i system rozruchowy SG
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Postprzez Jatzoo » 13.12.07, 19:58

Czy temat nie powinien się znaleźć w technikaliach? ;-)
Tak o to walczyliście, i co? ;-)
Jatzoo
Grossadmiral
Grossadmiral
Global Mod
 
Tonaż: 2.353.000 BRT

Dołączył(a): 22.08.02, 15:03

Postprzez ObltzS » 13.12.07, 21:07

Witam !
Fakt - i nie tylko ten zresztą. Do nowego roku przyślę wykaz tematów, które powinny znlaeźć się tam, gdzie ich właściwe miejsce, a są jeszcze porozrzucane wszędzie - i poproszę o pomoc w ich przeniesieniu. Jeszcze trochę cierpliwości Adminie :) .
Pzdr.
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Postprzez Jatzoo » 13.12.07, 22:04

Przeniosłem temat tam, gdzie powinien się znaleźć... chyba ;-)

ObltzS, co do pozostałych tematów, dostaniesz odpowiednie uprawnienia, i sam będziesz przenosił ;-)

Chcieliście - to macie ;-) Teraz przyszedł czas zapłaty za zachcianki ;-)
Jatzoo
Grossadmiral
Grossadmiral
Global Mod
 
Tonaż: 2.353.000 BRT

Dołączył(a): 22.08.02, 15:03

Postprzez tobruk » 14.12.07, 21:38

Piękne rysunki, ale ja wówczas poszukiwałem wyjaśnień o napęd sprężarek - bowiem w Laboe obie są napędzane elektrycznie. Teraz już wiem że główna sprężarka (przypominam że chodzi o typ VII), prawoburtowa, nr 1, napędzana była dieslem, posiadającym własny układ wydechowy, również chłodzony wodą.
tobruk
Kapitän zur See
Kapitän zur See
Vip User
 
Tonaż: 817.000 BRT

Dołączył(a): 18.11.03, 00:03
Lokalizacja: lubuskie

Postprzez evan82 » 14.12.07, 21:42

Witam! Panowie koledzy uświadomcie mnie, czy sprężarki służyły do zwiększania wydajności silników, czy chodzi o co innego? Dzięki tak od razu. :?: :idea:
evan82
Kapitän zur See
 
Tonaż: 921.000 BRT

Dołączył(a): 03.11.07, 01:11
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez wibwk » 15.12.07, 00:11

Nie, to nie są sprężarki czy turbo sprężarki doładowujące silniki,nic na to nie wskazuje, służą do napełniania zbiorników.
wibwk
Kapitänleutnant
 
Tonaż: 360.000 BRT

Dołączył(a): 09.02.06, 18:21

Postprzez evan82 » 15.12.07, 14:21

Rozumiem. Chodzi o balasty. Dzięki! :D
evan82
Kapitän zur See
 
Tonaż: 921.000 BRT

Dołączył(a): 03.11.07, 01:11
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez ObltzS » 15.12.07, 14:50

Witam !
Cytat z książki o W. Henke :
Fabryka samolotów Junkers z Dessau dostarczyła sprężarek powietrza potrzebnych do "wdmuchiwania" powietrza i "wydmuchiwania " wody ze zbiorników balastowych, znajdujących się między kadłubem wewnętrznym a zewnętrznym, dzięki czemu okręt podwodny mógł zanurzać się pod wodę i wynurzać na powierzchnię.

Szkoda, że autor ograniczył się do ogólnych stwierdzeń, nie dodając chociażby dwa zdania o sposobie ich napędzania.
źródło : T. P. Mulligan, Samotny Wilk - Życie i śmierć asa U-Bootów Wernera Henke, FINNA, Gdańsk 2001, str. 70
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Postprzez tobruk » 15.12.07, 17:39

Sprężarka nr 1, prawoburtowa, rotacyjna, czterostopniowa, napęd dieslem;
sprężarka nr 2, lewoburtowa, tłokowa, czterostopniowa, napęd elektryczny
(typ VII - wszystkie wersje)
tobruk
Kapitän zur See
Kapitän zur See
Vip User
 
Tonaż: 817.000 BRT

Dołączył(a): 18.11.03, 00:03
Lokalizacja: lubuskie

Postprzez tobruk » 15.12.07, 21:26

--> ObltzS
rys trzeci od góry przedstawia fragment rurociągu wody morskiej. W miejscu (oznaczonym czerwoną linią)gdzie jest, nie pokazana tu, sprężarka - jest doprowadzenie wody do pompy chłodzącej sprężarkę ( również kolektor wydechowy). Przy okazji można zwrócić uwagę że na rys widać przepływomierz (licznik) na połączeniu rurociągu z rufowym zbiornikiem kompensacyjnym torped ("Water meter")
tobruk
Kapitän zur See
Kapitän zur See
Vip User
 
Tonaż: 817.000 BRT

Dołączył(a): 18.11.03, 00:03
Lokalizacja: lubuskie

Re: pytanie o sprężarki

Postprzez SnakeDoc » 19.06.09, 21:12

Witam

Znalezione informacje na temat sprężarki Junkersa.

Wysokociśnieniowe sprężarki powietrza zbudowane z dwóch przeciwstawnych tłoków dwusuwowego silnika Diesla napędzających tłokową, wielostopniową sprężarkę zostały opracowane przez firmę Junkers w Niemczech w około 1939 roku.

Hugo Junkers, profesor Politechniki w Aachen i założyciel zakładów lotniczych Junkers wynalazł i opatentował w 1907 roku silnik zbudowany z dwóch przeciwległych tłoków pracujących w cylku dwusuwowym. Na jego podstawie opracował słynny, lotniczy silnik Diesla znany pod nazwą JUMO 205.
W 1912 roku profersor Junkers opublikował na jednej z konferencji Towarzystwa Budownictwa Stoczniowego zasadę działania bezkorbowej silniko-sprężarki. Później ta konstrukcja sprężarki została rozwinięta i ulepszona i szeroko wprowadzona do użytku w niemieckiej marynarce wojennej, szczególnie na okrętach podwodnych.

junkers.jpg


1. Wlot do czwartego stopnia sprężarki;
2. Wylot z pierwszego stopnia sprężarki;
3. Tłok sprężarki pierwszego stopnia;
4. Komora sprężania powietrza przepłukującego;
5. Układ startowy;
6. Przewód wody chłodzącej;
7. Wtryskiwacz paliwa;
8. Otwóry wydechowe spalin;
9. Tłok sprężarki drugiego stopnia;
10. Wylot z drugiego stopnia sprężarki;
11. Tłok sprężarki trzeciego stopnia;
12. Wylot z trzeciego stopnia sprężarki;
13. Wlot do trzeciego stopnia sprężarki;
14. Wlot do drugiego stopnia sprężarki;
15. Synchronizator;
16. Tłok silnika;
17. Płaszcz wodny silnika;
18. Cylinder silnika;
19. Otwory wlotowe powietrza;
20. Zbiornik oleju silnikowego;
21. Synchronizator;
22. Zawór powietrza przepłukującego;
23. Wlot powietrza przepłukującego;
24. Tłok sprężarki czwartego stopnia;
25. Wylot z czwartego stopnia sprężarki;

Silnik jest zbudowany z dwóch przeciwstawnych tłoków których symetryczny ruch jest zapewniany przez mechanizm synchronizujący. Każdy z tłoków silnika połączony jest z tłokami sprężarki. W środku cylindra silnika znajduje się wtryskiwacz, który wtryskuje paliwo w momencie, gdy tłoki znajdują się nabliżej siebie, a sprężone powietrze osiąga najwyższą temperaturę. Spalająca się mieszanka paliwowo-powietrznej rozpręża się gwałtownie przesuwając tłoki silnika na zewnątrz jednocześnie sprężając powietrze w cylindrach sprężarki. Na wyjściu czwartego stopnia sprężarki ciśnienie wynosi 20.5 MPa.

synch.jpg


Główne zalety takiej sprężarki (zwłaszcza używanej na okrętach podwodnych) w prównaniu z sprężarką napędzaną silnikiem elektrycznym to mniejszy rozmiar, nieobciążanie baterii akumulatorów oraz możliwość umieszczenia na prostym i lekkim fundamencie (wszystkie siły powstające w trakcie spalania i sprężania są równoważone wewnątrz maszyny, zatem fundament musi wytrzymać jedynie jej ciężar).


Źródła:
http://inet.museum.kyoto-u.ac.jp/conference02/MorioNAKAHARA.html
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Ostatnio edytowano 24.11.09, 12:11 przez SnakeDoc, łącznie edytowano 1 raz
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55

Re: pytanie o sprężarki

Postprzez rubin66 » 09.07.09, 13:20

Dziękuję za ten temat ! Bardzo mi pomógł !
rubin66
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 1.000 BRT

Dołączył(a): 09.07.09, 12:52

Re: pytanie o sprężarki

Postprzez SnakeDoc » 21.07.09, 09:46

Rysunek sprężarki Junkersa pochodzący z książki 'Vom Original zum Modell: U-Boottyp XXI'

Junkers 4 Fk 115.jpg
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Ostatnio edytowano 24.11.09, 12:15 przez SnakeDoc, łącznie edytowano 1 raz
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55

Re: pytanie o sprężarki

Postprzez SnakeDoc » 12.08.09, 18:19

Jeszcze kilka słów o sprężarce Junkers.

Silnik sprężarki był uruchamiany ręcznie - przy pomocy dźwigni przesuwało się szybko tłoki
w górne (a właściwie środkowe) martwe położenie, co podnosiło temperaturę powietrza wewnątrz
cylindrów wystarczająco, aby zapalić rozpylone opary paliwa.

Silniko-sprężarka nie miała praktycznie żadnego momentu bezwładności - zatrzymywała się
natychmiast po odłączeniu dopływu paliwa.

Jeden z działających egzemplarzy tej maszyny znajduje się w Maschinenmuseum Kiel-Wik,
gdzie służy do uruchamiania silnika MWM RS 34 S (które to z kolei silniki były używane
jako napęd pomocniczych generatorów na okrętach typu IX D2).
http://www.maschinenmuseum-kiel-wik.de/exponate/exponate_2_6.htm

Linki do Youtube'a podane przez ObltzSa w wątku 'Szukam foto sprężarek'
http://www.ubootwaffe.pl/forum/viewtopic.php?f=38&t=1232
przedstawiają właśnie uruchomienie sprężarki w wyżej wspomnianym muzeum.

Silniko-sprężarka dzięki swej konstrukcji była tak dobrze wyważona, że podobno
umieszczona na jej obudowie moneta ustawiona na swej krawędzi pozostawała
w tej pozycji w trakcie pracy maszyny.

Dwa rysunki i zdjęcie:

Junkers Manual Maschinenmuseum Kiel-Wik.jpg


Junkers Manual 2 Maschinenmuseum Kiel-Wik.jpg


Junkers w Maschinenmuseum Kiel-Wik.jpg


Informacje i rysunki pochodzą z książki 'Diesels for the first stealth weapon'.
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55

Re: Pytanie o sprężarki

Postprzez SnakeDoc » 28.06.10, 13:38

Na stronie
http://u-historia.com/uhistoria/tecnico ... recomp.htm
zaktualizowano w końcu informacje dotyczące spalinowej sprężarki instalowanej na U-Bootach (do tej pory opisywanej jako rotacyjnej).

Znajdują się na niej ładnie opisane rysunki (pochodzące najprawdopodobniej z książki 'Diesels for the first stealth weapon') - co prawda po hiszpańsku, ale od czego Google Translator ? :D
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55


Posty: 17 • Strona 1 z 1

Powrót do Konstrukcja kadłuba i wyposażenie



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości