1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

K-Projekt

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak, ObltzS, SnakeDoc

Posty: 2 • Strona 1 z 1

K-Projekt

Postprzez ObltzS » 05.01.16, 21:57

Witam !

Był to jeden z licznych, ale nigdy nie zrealizowanych projektów okrętów podwodnych jakie pojawiały się w Kriegsmarine podczas trwania II wojny światowej.
Symbol tego typu U-Boota K-Projekt wyraźnie sugeruje i wskazuje, że należał on do stosunkowo szerokiej grupy tzw. miniaturowych okrętów (Kleinst-U-Bootes ), stąd zapewne w roboczym nazewnictwie przedrostek K .

Po raz pierwszy koncepcja tego typu okrętu pojawiła się w biurze projektowym dowództwa niemieckiej marynarki wojennej w pierwszej połowie roku 1942 (Konstruktionsamt des Oberkommando der Marine). Bezpośrednim powodem zainteresowania ówczesnego OKM był japoński atak na na bazę floty amerykańskiej w Pearl Harbor z 7 grudnia 1941 r. , gdzie podczas ataku były wykorzystane przez Japończyków miniaturowe łodzie podwodne (z uwagi na ich gabaryty i a przede wszystkim ograniczone możliwości techniczne i taktyczne bardziej pasuje do nich określenie łódź zamiast okręt, ale jest to rzecz do dyskusji – co jeszcze jest łodzią, a co już okrętem).

Bardzo szybko opracowano wstępne założenia i wykonano wstępną dokumentację techniczną – na jej podstawie wykonano model holowany , na którym w okrętowym basenie modelowym prowadzono badania hydrodynamiczne i oceniano zachowania się kadłuba tej jednostki w położeniu nawodnym i podwodnym.
Kadłub tego okrętu na zdecydowanej swojej długości miał być o przekroju cylindrycznym, jedynie w części rufowej zmieniał się w kształt stożkowaty .
Miał być napędzany jedną śrubą o średnicy 1200 mm, a projektowana moc maszyny napędowej miała wynosić 138 KM (brak bliższych danych o rodzaju silnika, ale jest bardzo prawdopodobne że mogły to być tylko silniki elektryczne). Kadłub miał posiadać niewielki kiosk wyposażony w bulaje (świetliki) dla lepszej orientacji załogi, która miała się składać tylko z dwóch marynarzy.
Kadłub miał mieć całkowitą długość 25,33 m , szerokość 2,7 m a zanurzenie miało wynosić 2,34 m. Dane dotyczące wyporności to 97,75 t nawodna i 112,6 t podwodna . Maksymalna prędkość w położeniu nawodnym miała wynosić 8 w., natomiast podwodna to 4 w . Uzbrojenie miały stanowić trzy torpedy , które miały być mocowane na zewnątrz kadłuba ciśnieniowego.

Ponieważ był to prototyp a dla tak małych jednostek bojowych nie posiadano jeszcze pełnego doświadczenia i wiedzy o zachowaniu się tych okrętów i całkowitych własnościach hydrodynamicznych, Niemcy zwróciły się do swego sojusznika Japonii, by zechciała udostępnić szczegółowe dane projektowe, które pomogłyby dopracować swój własny projekt. Jednak Japonia , pomimo wcześniej podpisanego trójstronnego porozumienia (Niemcy-Włochy-Japonia) o wzajemnej wymianie informacji technicznej, wojskowej i ekonomicznej w przypadku wojny i wzajemnego wspierania się w dziedzinie wojskowości kategorycznie odmówiła współpracy i przekazania jakichkolwiek danych i informacji .
Wobec takiej postawy Japończyków prace nad projektem miniaturowych okrętów podwodnych, których prototypem miał być K-Projekt całkowicie zaniechano .

Prawdopodobnie do dzisiaj nie zachowała się choćby w formie szczątkowej dokumentacja techniczna tego projektu ani też np. zdjęcia użytego do badań modelu.

Jest bardzo prawdopodobne, że doświadczenia uzyskane w trakcie realizacji krótkiego programu K-Projekt zostały wykorzystane przez OKM w okresie późniejszym, gdy wojna tonażowa na Atlantyku była już przesądzona. W ostatnim okresie wojny koncepcja działań U-Bootwaffe została także oparta o tzw. Kleinkampfmittel (Kriegsmarine) a dokładnie o miniaturowe okręty (łodzie) podwodne (Kleinst-U-Bootes), które miały być wykorzystywane początkowo przeciwko inwazji aliantów w Normandii, u wybrzeży M. Norweskiego, wybrzeży Holandii a następnie miały stanowić ostatnia zaporę dla floty alianckiej na wodach przybrzeżnych wokół III Rzeszy.
Pomocne także było zdobycie rok później w Norwegii (21.11.1943, Bergen, po nieudanym ataku na dok pływający) jednego egzemplarza brytyjskiej miniaturowej łodzi podwodnej Welman (W-46 ). Została ona w całości przetransportowana do Niemiec i poddana dokładnym badaniom. 23.02.1944 opracowany pierwszy prototypowy projekt w oparciu o który 15.03.1944 zbudowano pierwszy egzemplarz, który już 29 marca odbył swoje pierwsze (co prawda mało udane) próby morskie - ten nowy projekt otrzymał nazwę Biber.
Część badań nad miniaturowymi okrętami podwodnymi prowadzono w okrętowym basenie modelowym w Hamburgu (Schiffsbau-Versuchsanstalt in Hamburg
).

Aby jednak zachować historyczną chronologię pierwszych miniaturowych okrętów podwodnych jakie pojawiały się w koncepcjach OKM należy wspomnieć o prototypie oznaczonym jako VS 80 (doświadczalny : Versuch = VS ), nad którym były prowadzone prace już w latach 1938 – 1940. Posiadał on rewolucyjny napęd turbiną Waltera, jednak z uwagi na spore problemy techniczne z pracą turbiny, dalszych prac nad projektem zaniechano.

Doświadczenia z typami oznaczonymi jako K-Projekt i W-46 dały podstawę do rozwoju szerokiego programu miniaturowych okrętów podwodnych, z których część została zrealizowana i z powodzeniem wprowadzona do służby a część pozostała jedynie w fazie wstępnych koncepcji. Ale wszystkie one nie odegrały już żadnej znaczącej roli w końcowej fazie wojny podwodnej, którą U-Bootwaffe pomimo olbrzymiego wysiłku i oddania swoich załóg ostatecznie przegrała.

Poniżej nazwy miniaturowych okrętów (łodzi podwodnych) oraz klas, które zalicza się do Kleinst-U-Boote (zarówno zrealizowane jak i nie zrealizowane) :
Biber, Delphin, Grundhai, Hecht, Manta, Molch, Schwertwal, Seehund, Seeteufel , Tarpon , U-Boot-Klasse XXVII F , U-Boot-Klasse XXVII G, U-Boot-Klasse XXVII K, U-Boot-Klasse XXXII, U-Boot-Klasse XXXIV i VS 80.
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.705.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Re: K-Projekt

Postprzez Jatzoo » 03.02.16, 22:23

Grafika prezentująca opisywany okręt (za E. Rössler "The U-Boat"):

K_01.jpg

Dane techniczne delikatnie się różnią od podanych przez ObltzS, ale geneza powstania przedstawiona w książce jest dokładnie taka sama.
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Jatzoo
Grossadmiral
Grossadmiral
Global Mod
 
Tonaż: 2.326.000 BRT

Dołączył(a): 22.08.02, 15:03


Posty: 2 • Strona 1 z 1

Powrót do Konstrukcja kadłuba i wyposażenie



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron