1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

Co to jest?

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak, ObltzS, SnakeDoc

Posty: 35 • Strona 1 z 21, 2

Co to jest?

Postprzez bobi » 19.11.09, 01:14

Witam jestem nowy na forum. Od jakiegoś czasu powoli i starannie buduje model U-69 z początku wojny. szukając foto okrętu w suchym doku dzięki Borołakowi natrafiłem (na @ :D ) na tą fot. Za którą jeszcze raz dziękuję ;) ale po przyjrzeniu się natrafiłem na 2 zadziwiające rzeczy. Pierwsza z nich był brak otworów przelewowych nad górnymi pokrywami, ale do tego już doszedłem. Jednak interesuje mnie element zaznaczony na foto czerwoną strzałka?? Co to jest?? Do czego służyło i jak dokładnie wyglądało?? Czy była to po prostu "rura" wystająca z części dziobowej??

Obrazek
bobi
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 8.000 BRT

Dołączył(a): 05.11.09, 12:22

Re: co to jest??

Postprzez SnakeDoc » 19.11.09, 11:57

Skąd pochodzi ta fotografia?
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55

Re: co to jest??

Postprzez bobi » 19.11.09, 12:11

Dostałem ją dzięki uprzejmości, Borołaka z jego kolekcji. Jest to u-69 można, powiedzieć chwile przed wodowaniem, czyli: Stocznia: F.Krupp Germaniawerft AG, Kiel-Gaarden 19.09.1940. Jak wiadomo u-69 był typem VIIC ale brak otworów przelewowych nad górnymi pokrywami może mylić z typem B ;) znalazłem wyjaśnienie tego na hiszpańskiej stronie i tego co pamiętam U96 oraz U 201, U 552 też zostały zbudowane zgodnie z tym wzorem przelewów. Niestety dalej nie wiem, co z tą " rurą" na spodzie kadłuba.
bobi
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 8.000 BRT

Dołączył(a): 05.11.09, 12:22

Re: co to jest??

Postprzez bobi » 19.11.09, 12:12

Przepraszam za przekręcenie Brodołaka ;)
bobi
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 8.000 BRT

Dołączył(a): 05.11.09, 12:22

Re: co to jest??

Postprzez SnakeDoc » 20.11.09, 18:20

Widoczna na zdjęciu rurka to wlot bakburtowej dyszy pomiarowej logu ciśnieniowego.
Po drugiej stronie, - symetrycznie - znajduje się wlot dyszy sterbutowej. Dysze
te służą do pomiaru ciśnienia dynamicznego - wytwarzanego przez ruch okrętu.
Dwie dysze pomiarowe ciśniania statycznego umieszczone są po obu stronach
śródokęcia - na wysokości zbiornika balastowego nr 3, poniżej linii wodnej.

Poniższy opis budowy i działania logu ciśnionwego (Fahrtmeßanlage) oparty jest
na U-boot IXC Design Study, rozdział IV. Underwater Log System
(jednak z dużym prawdopodobieństwem można założyć, że identyczne było na typie VII)
oraz na materiałach własnych.

Dysze pomiarowe połączone są rurociągami poprzez 4-zaworowy kolektor z głównym
elementem całej instalacji, zamontowanym w centrali, przy stanowisku sternika.

Obrazek
(fotografia pochodzi ze strony u-historia.com, a przedstawia przednią gródź centrali U-995 z Laboe)

Log to urządzenie oznaczone cyfrą 8.

Całość oczywiście to taka skomplikowana rurka Pitota, do obliczenia prędkości
wykorzystująca prawa przepływu Bernoulliego. Aparat w centrali przetwarza
różnicę ciśnień na prędkość.

Szczegóły budowy przedstawione są na rysynku.

log2.jpg


Wewnątrz głównej obudowy (1) mieści się mniejsza, cylindryczna (2), w której umieszczony
jest pływak (4), połączony z pionową listwą zębatą (5). Wewnątrz tej obudowy umieszczona jest
jeszcze jedna - mniejsza (3). Obudowa środkowa w dolnej części jest szczelnie połączona
z obudową zewnętrzną, obudowa wewnętrzna ma natomiast otwory. Wnętrze środkowej obudowy (oraz
połączej z nią wewnętrznej) jest wypełnione rtęcią (8), na powierzchni której unosi się
pływak (4). Do środkowej komory doprowadzona jest woda z dyszy 'statycznej' (1), natomiast
do wewnętrznej - z dyszy 'dynamicznej' (11). Pionowy ruch pływaka wynikający z
różnicy ciśnień, jest przekształcany na ruch obrotowy prz pomocy liniowej przekładni
zębatej, składającej się z pionowej listwy zębatej (5) przymocowanej do pływaka oraz
koła zębatego (6) sprzężonego z tą listwą. Listwa jest dociskana do koła zębatego przez rolkę (7).
Koło zębate jest umieszczone na wale, który obracał magnes stały, który jest częścią
sprzęgła magnetycznego (opisana dotychczas część mechanizmu mieści się w komorach
zalanych wodą morską (9)). Drugi magnes trwały - druga część sprzęgła magnetycznego -
umieszczony jest na zewnątrz środkowej obudowy, na wale, na którym ostatecznie osadzona jest
wskazówka przyrządu. Oba magnesy oddzielone były antykorozyjną przeponą z niemagnetycznego materiału.
Wskazówka umieszczona jest na tle tarczy wyskalowanej w węzłach, w zakresie od 1 do 20.

Urządzenie do pomiaru ciśnienia jest na stałe przymocowane do grodzi kadłuba,
nie użyto żadnych urządzeń kompensujących przechyły okrętu - mających wpływ na poziom rtęci.

Powtarzacz logu jest umieszczony w kiosku przy drugim stanowisku sternika w kiosku.

Dodatkowy element układu, sprzężony z 36-godzinnym zegarem mechanicznym
pozwala na obliczenie przebytej drogi.


Dla porównania - ówczesne rozwiązanie stosowane na okrętach US (patrz link [1])
do przekształcenia różnicy ciśnień na prędkość wykorzystywało dodatkową pompkę,
która miała równoważyć ciśnienie dynamiczne. Obroty pompki były przeliczane na drogę,
natomiast ilość tych obrotów w jednostce czasu dawała prędkość okrętu.

Generalnie (co widać z podsumowania rozdziału IV. Underwater Log System w wspomnianym
wcześniej raporcie) system niemiecki był prostszy i lżejszy od amerykańskiego.


Źródła
[1] http://www.maritime.org/fleetsub/log/index.htm
[2] http://uboatarchive.net/DesignStudiesTypeIXC.htm
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55

Re: co to jest??

Postprzez bobi » 20.11.09, 22:44

Witam dziękuje bardzo za wyjaśnienie ;) naprawdę pomocne ;) mam jeszcze prośbę oraz pytanie odnośnie zdjęć tego okrętu. Dziś na to same pytanie odpowiedzieli mi ludzie z AMP ( tzn. prawie odpowiedzieli :D ) w każdym razie mimo ze znalazłem dane na hiszpańskiej stronie odnośnie przelewów nad górna pokrywa to jednak po ich wypowiedziach jestem trochę w kropce. Stąd moja prośba o fotografie, jeśli to możliwe. I pytanie odnośnie przelewów. Jakie jest prawdopodobieństwo ze okręty typu VIIC były na początku budowanie z dziobem takim jak na foto ( VIIB ) z tamtej strony?? Poniżej dodaje teks przerobiony przez translator:

"Niektóre uboot używającej tego wzoru były U69, U94, U333, U407, U441, U451, U458, U471, U551, U559 i U703. Niektóre z nich dwa dodatkowe otwory wydłużone ku rufie, niektóre nie. Wystąpił jeden trzecie wzór, bardzo rzadko, ale nazwałem Wzór "C". Ten wzorzec składa się z dziesięciu otworów nieparzystymi średnich wśród bram i dziesięć w górę. I've seen tylko ten wzór, raz w zdjęcie VIIc typu w suchym doku w Salaminą w 1942 roku.
Pierwszych dziesięciu dostępnych Typ VIIb nieparzystymi średnich otworów między bram (jak w modelu "B"), ale nie było na górze. Nie można powiedzieć, miałem Typ wzór VIIb pod koniec wojny i nie mam żadnych zdjęć. Wzór, który najbardziej przypomina zestawu Revell jest wzór "A". Kilka uboot znany jako U 69, U 96, U 201 i U 552 zostały Wzór "B", dlatego też konieczne jest, aby drążyć dodatkowych sześciu otworów. Jest to bardzo delikatna i żmudnych procesów i bardziej biorąc pod uwagę, że środki reprezentowane w zestawie Revell zewnętrznej bramy nie są poprawne. Wiele modeli nie uwzględnia do tych błędów. Liczy się to, że zestaw ma dziur w tym obszarze na właściwą drogę. Z jakiegoś powodu dziur w tym zestawie są prostokątne, gdy w rzeczywistości były one owalny."
bobi
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 8.000 BRT

Dołączył(a): 05.11.09, 12:22

Re: co to jest??

Postprzez SnakeDoc » 21.11.09, 15:42

bobi napisał(a):Dostałem ją dzięki uprzejmości, Borołaka z jego kolekcji. Jest to u-69 można, powiedzieć chwile przed wodowaniem, czyli: Stocznia: F.Krupp Germaniawerft AG, Kiel-Gaarden 19.09.1940. Jak wiadomo u-69 był typem VIIC ale brak otworów przelewowych nad górnymi pokrywami może mylić z typem B ;) znalazłem wyjaśnienie tego na hiszpańskiej stronie i tego co pamiętam U96 oraz U 201, U 552 też zostały zbudowane zgodnie z tym wzorem przelewów. Niestety dalej nie wiem, co z tą " rurą" na spodzie kadłuba.


Według mnie, jest to zdjęcie pochodzące z ksiązki "Die deutschen Uboote und ihre Werften" Rösslera i przedstawia U-54.
U-54 był to typ VIIB, zbudowany przez F. Krupp Germaniawerft AG w Kilonii, zwodowany 15.08.1939 roku, i z tego dnia
pochodzi to zdjęcie.
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55

Re: co to jest??

Postprzez SnakeDoc » 21.11.09, 15:55

A co do otworów przelewowych, to rzuć okiem na to:

http://marinewerft.jimdo.com/app/downlo ... e_VIIC.pdf
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55

Re: co to jest??

Postprzez Brodołak » 21.11.09, 20:46

Witam
Fotka przesłana przeze mnie koledze Bobiemu pochodzi z książki Showella "The U-boat Centaury ..."
Pzdr. Brodołak
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.768.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: co to jest??

Postprzez bobi » 24.11.09, 00:11

Witam. Co do zdjęcia to sprawa wyjaśniona. Foto w 100% przedstawia U54. Niemniej jednak nadal poszukuje zdjęć U69 z chwili wodowania lub np. napraw w suchym doku.
bobi
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 8.000 BRT

Dołączył(a): 05.11.09, 12:22

Re: co to jest??

Postprzez bobi » 20.12.09, 11:25

Witam. Mam pytanie to znawców konstrukcji kadłuba w VIIC. Czy ktoś wie jak dokładnie wyglądały pierścienie ( żebra), które znajdowały się miedzy kadłubem sztywnym a miękkim?? Przeglądając swoje zbiory foto. Nie jestem pewien czy żebra były pełne czy miały rozmieszczone na swojej długości okrągłe otwory... I jeśli tak to czy były one symetryczne czy nie?? Chodzi mi o to:
Obrazek

Z tego, co pamiętam na początku wojny okręty były w całości budowane w jednej stoczni dopiero z biegiem czasu zaczęto je składać segmentami...
Na zdj. Poniżej wygląda na to, że były one pełne, ale na następnym nie do końca.
Obrazek

Foto na poziomie silników na pierwszym żeberku wgląda na to, że posiadały otwory
Obrazek
bobi
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 8.000 BRT

Dołączył(a): 05.11.09, 12:22

Re: co to jest??

Postprzez SnakeDoc » 20.12.09, 13:12

Według mnie, na drugim zdjęciu zaznaczyłeś wsporniki, do których montowane były blachy kadłuba lekkiego
(czyli znajdujące się pomiędzy kadłubem sztywnym a kadłubem lekkim).
Natomiast na pierwszym zdjęciu masz właściwe wręgi okrętu, które wzmacniały i do których (od zewnątrz) montowane
były płyty kadłuba sztywnego.
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55

Re: co to jest??

Postprzez bobi » 20.12.09, 23:52

No, więc właśnie, co do tych wsporników, na który była mocowana blacha kadłuba lekkiego... Czy były one pełne czy z otworami? Jeśli z otworami to czy były symetryczne względem kolejnych żeber??
bobi
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 8.000 BRT

Dołączył(a): 05.11.09, 12:22

Re: co to jest??

Postprzez SnakeDoc » 21.12.09, 18:57

bobi napisał(a):No, więc właśnie, co do tych wsporników, na który była mocowana blacha kadłuba lekkiego... Czy były one pełne czy z otworami? Jeśli z otworami to czy były symetryczne względem kolejnych żeber??


Wycofuję się z twierdzenia o wspornikach kadłuba lekkiego - teraz twierdzę,
że zaznaczone elementy to wręgi zbiornika balastowego Tauchbunker 2.
Były one z otworami.

Co do tego czy były symetryczne - nie bardzo rozumiem o co Ci dokładnie chodzi.

Jeżeli masz dostęp do Encyklopedii Okrętów Wojennych nr 47 - U-boot typ VII
Marka Krzyształowicza, to tam na stronach 56 i 57 są zdjęcia, które mogą Cię
zainteresować.
Jeżeli nie masz - daj znać, to coś się wykombinuje.
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55

Re: co to jest??

Postprzez SnakeDoc » 21.12.09, 19:04

Zdjęcia z Encyklopedii Okrętów Wojennych nr 47 - U-boot typ VII
Marka Krzyształowicza.

VII-1.jpg


VII-2.jpg


Nie jestem tylko pewien czy to VIIC (ale na pewno VII).
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55

Re: co to jest??

Postprzez ObltzS » 21.12.09, 19:28

Witam !

Wsporniki mogły być pełne oraz z otworami.
Wsporniki pełne były małego kształtu i stąd, aby nie uległy wyboczeniu posiadały jednolity przekrój. Natomiast wsporniki większe posiadały tzw. otwory ulżeniowe ? mogły one mieć zarówno przekrój kołowy [cylindryczny] jak również tzw. fasolkowy [kształt prostokąta z zaokrąglonymi krótszymi bokami].
Otwory te wydatnie zmniejszały ciężar takiego wspornika, a także powodowały korzystniejszy ? działający na nie - rozkład sił i momentów [głównie zginanie i wyboczenie a także zginanie z jednoczesnym skręcaniem]. Ponadto otwory takie w rejonie zewnętrznych i wewnętrznych zbiorników paliwa pozwalały na jego swobodne przemieszczanie się [dotyczyło to także zbiorników balastowych], co z kolei miało bardzo korzystny wpływ na stateczność [podłużną i poprzeczną] okrętu ? zarówno podczas pływania w wynurzeniu jak przede wszystkim w zanurzeniu.
Dodatkowo otwory te pozwalały także na swobodne przemieszczanie się wody pomiędzy pokładem górnym [otwartym] a kadłubem sztywnym zarówno w czasie pływania na powierzchni [nie tylko podczas pogody sztormowej] oraz podczas manewrów zanurzania i wynurzania się okrętu [zmniejszenie oporu mas wody] ? podobną funkcję pełniły widoczne z boku [burty] tzw. otwory przelewowe.
Wsporniki te były spawane do blach kadłuba sztywnego w tych miejscach, gdzie pod blachami przebiegało owrężenie okrętu ? miało to na celu zapobieżenie odkształcania się [zgniotów] blach samego kadłuba sztywnego oraz korzystniejszy rozkład działania sił powstających od ciśnienia słupa wody.
Uważam, że otwory we wspornikach zbiorników [paliwowych i balastowych] mogły być rozmieszczone symetrycznie względem siebie z uwagi na korzystniejsze przemieszczanie się w nim cieczy [paliwo lub woda] ? sprawa ważnej i istotnej dla o. p. wspomnianej już stateczności.

Wręgi natomiast były pełne na całym swoim przekroju ? unikano wykonywania w nich otworów z uwagi na fakt, że musiały one przenosić duże, zmienne w czasie obciążenia, a każdy wykonany w nich otwór działałby jak karb, powodując w tym miejscu kompensację niekorzystnych naprężeń, co z kolei w konsekwencji mogłoby doprowadzić do tzw. zmęczenia materiału i spowodować trwałe jego odkształcenie się w tym rejonie, do zniszczenia włącznie ? zauważ, że wręgi mają bardzo mały przekrój, zatem każdy otwór powodowałby w nich osłabienie ich konstrukcji jako ustroju.
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.683.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Re: co to jest??

Postprzez ObltzS » 30.12.09, 21:16

Witam !

Objaśnienia do szkiców przekrojów poszczególnych sekcji :

Sekcja 3 : Dieselmotorenraum [przedział silników Diesla]
Sekcja ta posiadała długość L ? 8400 mm, w części dennej tej sekcji [przekrój na wrędze nr 19] cyframi oznaczono odpowiednio :
30 ? Treibölbunker 3 Bb [zbiornik oleju napędowego Nr 3 lewej burty],
31 ? Treibölbunker 3 Stb [zbiornik oleju napędowego Nr 3 prawej burty].
Oba te zbiorniki znajdowały się na zewnątrz konstrukcji kadłuba sztywnego, a na czerwono (1) zaznaczyłem jeden ze wsporników tworzących konstrukcję tych zbiorników ? jak widać na załączonym szkicu tzw. otwory ulżeniowe mają wyraźnie kształt fasolkowy, pozwalały one także na swobodne przemieszczanie się paliwa w obrębie zbiornika.

Sekcja 4 : Mannschaftsraum [przedział mieszkalny i pomieszczenie akumulatorów]
Sekcja ta posiadała długość L ? 5300 mm, w części dennej tej sekcji [przekrój na wrędze nr 28] cyframi oznaczono odpowiednio :
9 ? Tauchzelle 2 Bb [zbiorniki balastowy Nr 2 lewej burty],
10 - Tauchzelle 2 Stb [zbiorniki balastowy Nr 2 prawej burty],
11 - Treibölbunker 3 Bb [zbiornik oleju napędowego Nr 3 lewej burty],
12 - Treibölbunker 3 Stb [zbiornik oleju napędowego Nr 3 prawej burty],
13 - Treibölbunker 4 Bb [zbiornik oleju napędowego Nr 4 lewej burty],
14 - Treibölbunker 4 Stb [zbiornik oleju napędowego Nr 4 prawej burty].
Wszystkie te zbiorniki znajdowały się na zewnątrz konstrukcji kadłuba sztywnego ? wsporniki zbiorników balastowych Nr 2 lewej i prawej burty oraz zbiorników oleju napędowego Nr 3 lewej i prawej burty posiadały otwory ulżeniowe o kształcie kołowym (1), natomiast wsporniki zbiorników oleju napędowego Nr 4 lewej i prawej burty nie posiadały żadnych otworów.

Sekcja 5 : Zentrale [przedział pomieszczenia centrali, urządzeń pomocniczych, kambuza i kiosku]
Sekcja ta posiadała długość L ? 7600 mm, w części dennej tej sekcji [przekrój na wrędze nr 36] cyframi oznaczono odpowiednio :
45 ? Regelzelle Bb [zbiornik regulacyjny lewej burty 10,25 m3],
46 - Regelzelle Stb [zbiornik regulacyjny prawej burty 9,79 m3],
51 - Tauchzelle 3 Bb [zbiorniki balastowy Nr 3 lewej burty],
52 - Tauchzelle 3 Stb [zbiorniki balastowy Nr 3 prawej burty],
55 - Treibölbunker 5 Bb [zbiornik oleju napędowego Nr 5 lewej burty],
56 - Treibölbunker 5 Stb [zbiornik oleju napędowego Nr 5 prawej burty].
Zbiorniki regulacyjne lewej i prawej burty należały do wewnętrznych zbiorników U-Boota [znajdowały się w wewnętrznej przestrzeni kadłuba sztywnego] a wsporniki tych zbiorników posiadały otwory ulżeniowe zarówno kształtu fasolkowego (1) jak i okrągłego (2).
Natomiast wsporniki zbiorników balastowych Nr 3 oraz wsporniki zbiorników oleju napędowego Nr 5 (dla l. i p. burty) nie posiadały na tym przekroju żadnych otworów.

Szkice za : E. Rössler, U-Boottyp XXI, Bernard & Graefe, Bonn 2008
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.683.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Re: Co to jest?

Postprzez ObltzS » 05.01.10, 20:43

Witam !

Bobi pytał o otwory, które znalazł na różnych szkicach i zdjęciach ? poprzednio zamieściłem szkice przekrojów niektórych sekcji typu XXI na poszczególnych wręgach, teraz jako dodatek uzupełnienia tematu zdjęcia niektórych sekcji tego typu U-Boota z wyraźnie widocznymi otworami.
Zdjęcia przedstawiają różne fazy montażu sekcji Nr 3, sekcji Nr 4 i sekcji Nr 6 [za : w. Trojca].


Wszystkie zdjęcia za : W. Trojca, U-Bootwaffe 1939 ? 1945, Cz. 4, Encyklopedia Okrętów Wojennych Tom 13, Wyd. AJ-Press, Gdańsk 1999

type XXI - sektion 3.jpg

type XXI - sektion 4.jpg

type XXI - sektion 6.jpg
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.683.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Re: Co to jest?

Postprzez ObltzS » 31.01.10, 18:19

Witam !

Bobi niedawno zadał pytania dotyczące konstrukcji kadłuba [sztywnego i miękkiego], a konkretnie wręg i wsporników :
Czy ktoś wie jak dokładnie wyglądały pierścienie ( żebra), które znajdowały się miedzy kadłubem sztywnym a miękkim?? Przeglądając swoje zbiory foto. Nie jestem pewien czy żebra były pełne czy miały rozmieszczone na swojej długości okrągłe otwory... I jeśli tak to czy były one symetryczne czy nie??

Oto linki do filmików z oryginalnych niemieckich kronik filmowych, ukazujących proces budowy kadłubów U-Bootów na pochylniach stoczniowych, a w nich sekwencje związane z pytaniami Bobiego :
http://www.youtube.com/watch?v=pkkqf2GjTHY&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=-k0-6EsM3Us&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=4YJTDzoGfWw&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=trd3WVDi00s&feature=related
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.683.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Re: Co to jest?

Postprzez Pikap » 20.03.10, 14:36

Witam !
Czy któryś z Was mógłby zidentyfikować to "coś" po lewej stronie kiosku U-404 ?
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Pikap
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 44.000 BRT

Dołączył(a): 18.02.10, 00:31

Re: Co to jest?

Postprzez SnakeDoc » 30.03.10, 09:37

To jest odporna na działanie ciśnienia wody obudowa kamery do zdjęć podwodnych zamontowana na U-404.
Podobna była zainstalowana (tylko po drugiej stronie kiosku) na U-18.
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55

Re: Co to jest?

Postprzez Jatzoo » 10.08.10, 13:32

Bardzo ciekawy i obszerny artykuł z wieloma rzadkimi zdjęciami na ten temat pojawił się w najnowszym wydaniu 'U-Boot im Focus'.
http://www.luftfahrtverlag-start.de/UBo ... glish.html
Jatzoo
Grossadmiral
Grossadmiral
Global Mod
 
Tonaż: 2.319.000 BRT

Dołączył(a): 22.08.02, 15:03

Re: Co to jest?

Postprzez quarvus » 17.07.19, 03:01

Nieco pobudzony przez Pickupa w wątku herbach, od razu wrzucam nurtującą mnie rzecz - również z zasobu Narodowego Archiwum Cyfrowego z jakiejś okupacyjnej agencji prasowej.
https://audiovis.nac.gov.pl/obraz/2712/0e9c5d9e047a02d6a72d62e8835c4ae6/

Od razu widać, że zdjęcie jest błędnie zidentyfikowane przez NAC: "podczas tankowania paliwa z tankowca".
A na fotce stoją dwa u-booty typu VII w porcie i pierwszy jest tankowany z pirsu. W tle widać jakieś baraki portowe i bocznicę, bo wagon stoi. Ale chodzi mi o ten nabudowany na kiosku pierwszego u-boota (na tym drugim tego nie ma) taki kanał blaszany o przekroju prostokątnym, zakręcający pod kątem prostym w górę. Co to jest?

A jeszcze tak dla ciekawości - z serii radosnej twórczości interpretatorów NAC:
https://audiovis.nac.gov.pl/obraz/2731/
Jak to Neger stał się po prostu "wyrzutnią torped".
quarvus
Leutnant zur See
 
Tonaż: 110.000 BRT

Dołączył(a): 14.12.07, 12:07
Lokalizacja: Poznań

Re: Co to jest?

Postprzez Pikap » 17.07.19, 14:53

Witam,

To jest szyb wlotu powietrza do diesli. Modernizację tę wprowadzono od lipca 1940 na okrętach typu VII A i VII B, zrezygnowano z niej w czerwcu 1941. Okręt przedstawiony na zdjęciu to U 75.

Pozdrawiam
Pikap
Pikap
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 44.000 BRT

Dołączył(a): 18.02.10, 00:31

Re: Co to jest?

Postprzez quarvus » 01.08.19, 08:03

Przepraszam, że zapytam - a po czym poznajesz, że to jest U75?
Jeśli jeszcze zidentyfikujesz port, to powalisz mnie na łopatki...
Nie znam się za bardzo na konstrukcji okrętów i nigdy się nie zastanawiałem, gdzie był wlot powietrza do diesla. Myślałem, że on był wyżej umieszczany na kiosku. Ale rzeczywiście, to i tak by nic nie dało. Porządna dwumetrowa fala i tak zalewa osłonę. Więc zakładam, że osłona to jest taka żaluzja, która powoduje ociekanie wody na zewnątrz...

Dzięki takiej korespondencji możemy więc pokazać, do czego pożytecznego może służyć to forum.
Można uzyskać naprawdę fachowe informacje...

A tak na marginesie zastanowię się, czy się nie zalogować do NAC i trochę pokorygować im podpisy dotyczące u-bootów. Moi koledzy z grup kawaleryjskich tak robili w przypadku fotografii kawalerii przedwojennej i potem dostali zniżkę na wykorzystanie tych fotek w publikacjach...
quarvus
Leutnant zur See
 
Tonaż: 110.000 BRT

Dołączył(a): 14.12.07, 12:07
Lokalizacja: Poznań

Następna strona

Posty: 35 • Strona 1 z 21, 2

Powrót do Konstrukcja kadłuba i wyposażenie



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość