1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

Tankowanie U-boota pod wodą

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak, ObltzS, SnakeDoc

Posty: 23 • Strona 1 z 1

Tankowanie U-boota pod wodą

Postprzez lichen9 » 16.01.13, 16:45

Witajcie!
Czytając ostatnio książkę natrafiłem tam na rozdział o bunkrowaniu w morzu. I tam m.in. było że tankowali na powierzchni, jednak z biegiem lat, gdy Alianci panowali nad przestrzenią powietrzną zaczęto tankować pod wodą!!!
Mi osobiście jak na te czasy wydaje się to trudne i wręcz nie do wyobrażenia. Że w dzisiejszych czasach to rozumiem, ale 70 lat temu? Może ktoś wie jak to mogło wyglądać, na czym polegało, zagrożenia itp.
Pozdrawiam
lichen9
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 11.000 BRT

Dołączył(a): 13.01.13, 11:54

Re: Tankowanie U-boota pod wodą

Postprzez SnakeDoc » 16.01.13, 16:55

Niewiele jest na ten temat wiadomo, niemniej Niemcy przeprowadzali takie próby. Przeczytać o tym możesz w dokumencie przygotowanym przez Simona Morrisa z Nowej Zelandii: "An Illustrated Guide to U-boat Research" (http://www.mediafire.com/?uival8u3bi5ncev, strony 9-12).

Wspomniane w tekście dwa okręty (znajdujące się w norweskim bunkrze) przystosowane do takiego tankowania możesz zobaczyć tutaj:
http://media.iwm.org.uk/iwm/mediaLib/38 ... g?action-d
http://media.iwm.org.uk/iwm/mediaLib/38 ... g?action-d
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55

Re: Tankowanie U-boota pod wodą

Postprzez ObltzS » 16.01.13, 17:28

Witam !

Opisy techniki bunkrowania pod wodą znajdują się w książce J. F. White'a "U Boat Tankers 1941 – 1945. Submarine Suppliers to Atlantic Wolf Pack", wyd. Airlife Publishing Ltd., 1998 (polskie wydanie : "Mleczne krowy". Podwodne zaopatrzeniowce atlantyckich wilczych stad 1941 - 1942, wyd. Bellona, Warszawa 2001) oraz sporo materiałów na ten temat ma być zamieszczonych w książce : Axel Urbanke, "Die Versorger der 'Grauen Wölfe'– Einsatz und Schicksal der deutschen U-Tanker 1941 – 1944", wyd. Luftfahrt Verlag Start - ale to wydanie planowane jest na kwiecień 2013 r.
Poszukaj też na angielsko- i niemieckojęzycznych forach związanych tematycznie z U-Bootwaffe, ale ... nie wszystkim tam zamieszczonym treściom można bezgranicznie ufać do końca.

Poza tym jest artykuł, jaki ukazał się we wrześniowym nr miesięcznika "Morze, Statki i Okręty" z 2011 r. autorstwa M. Jastrzębskiego "U-459 - pionierska misja Mlecznej krowy" (MSiO, nr 115/2011) - artykuł ten nie opisuje bezpośrednio zagadnień podwodnego bunkrowania, ale doskonale przybliża ogólną problematykę związaną z przekazywaniem paliwa w morzu pomiędzy U-Bootami.
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.685.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Re: Tankowanie U-boota pod wodą

Postprzez SnakeDoc » 28.01.13, 14:55

ObltzS napisał(a):oraz sporo materiałów na ten temat ma być zamieszczonych w książce : Axel Urbanke, "Die Versorger der 'Grauen Wölfe'– Einsatz und Schicksal der deutschen U-Tanker 1941 – 1944", wyd. Luftfahrt Verlag Start - ale to wydanie planowane jest na kwiecień 2013 r.


http://www.ubootwaffe.pl/forum/inne/nie ... 326#p29326
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55

Re: Tankowanie U-boota pod wodą

Postprzez Pikap » 05.03.13, 16:55

Witam !

Trafiłem niedawno na tę stronę:

http://www.kildenett.no/kilder/1176713211.5

Wydaje mi się, że jest to samo ujęcie okrętów z podanych przez ciebie stron http://media.iwm.org.uk... , ale tym razem z podanymi numerami okrętów.

Pozdrawiam.
Pikap
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 44.000 BRT

Dołączył(a): 18.02.10, 00:31

Re: Tankowanie U-boota pod wodą

Postprzez SnakeDoc » 07.03.13, 07:45

Dzięki za link - identyfikacja tych okrętów to ciekawa sprawa - do tej pory stawiano,
że dwa z tych okrętow to U 773 i U 1064.
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55

Re: Tankowanie U-boota pod wodą

Postprzez Uapa » 07.03.13, 23:53

ObltzS napisał(a):Opisy techniki bunkrowania pod wodą znajdują się w książce J. F. White'a "U Boat Tankers 1941 – 1945. Submarine Suppliers to Atlantic Wolf Pack", wyd. Airlife Publishing Ltd., 1998


Pozwolę sobie tę pozycję zacytować (mam pod ręką oryginalne wydanie)
str. 94
In his book U 977, Heinz Schaeffer records how his Type VII boat was refuelled underwater in the very first such experiment of the war. The English edition omits to give details as to the number of what was then his U-boat (it was U 44), the number of the milk cow, or even the date, but internal evidence from the book and the tanker war diary makes it clear that his U boat was refuelled underwater by U 460 on 7 December. The experiment was conducted in anticipation of the day when aircraft reconnaissance would make any other course impossible. Other supplies were transferred in the normal way, on the surface; the depth (fifty meters). No submarine can hover underwater; it must either sink or rise unless sufficient forward momentum is maintained to enable the hydroplanes to be effective. Both U boats therefore moved through the water together ( in line astern, the tanker towing U 445), keeping in touch with their hydrophones, before resurfaicing after three hours, refuelling complete. Underwater refuelling never came to much, owing to the high degree of seamanship required that tended to be lacking in the newly trained crews.


I to tyle. Swoją droga, moim zdaniem książka ta jest dość fatalnie napisana pod względem stylistycznym.
Uapa
Oberleutnant zur See
 
Tonaż: 288.000 BRT

Dołączył(a): 21.04.05, 19:21
Lokalizacja: Alt Stettin

Re: Tankowanie U-boota pod wodą

Postprzez Pikap » 09.03.13, 12:07

Witam

Znalazłem kolejne ujęcie tej samej grupy okrętów.

trondheim.jpg


Tym razem fotka podpisana "U 1064 po prawej stronie".
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Pikap
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 44.000 BRT

Dołączył(a): 18.02.10, 00:31

Re: Tankowanie U-boota pod wodą

Postprzez SnakeDoc » 14.03.13, 09:09

Cześć,

Uapa napisał(a):
ObltzS napisał(a):Opisy techniki bunkrowania pod wodą znajdują się w książce J. F. White'a "U Boat Tankers 1941 – 1945. Submarine Suppliers to Atlantic Wolf Pack", wyd. Airlife Publishing Ltd., 1998


Pozwolę sobie tę pozycję zacytować (mam pod ręką oryginalne wydanie)
str. 94
In his book U 977, Heinz Schaeffer records how his Type VII boat was refuelled underwater in the very first such experiment of the war. The English edition omits to give details as to the number of what was then his U-boat (it was U 44), the number of the milk cow, or even the date, but internal evidence from the book and the tanker war diary makes it clear that his U boat was refuelled underwater by U 460 on 7 December. The experiment was conducted in anticipation of the day when aircraft reconnaissance would make any other course impossible. Other supplies were transferred in the normal way, on the surface; the depth (fifty meters). No submarine can hover underwater; it must either sink or rise unless sufficient forward momentum is maintained to enable the hydroplanes to be effective. Both U boats therefore moved through the water together ( in line astern, the tanker towing U 445), keeping in touch with their hydrophones, before resurfaicing after three hours, refuelling complete. Underwater refuelling never came to much, owing to the high degree of seamanship required that tended to be lacking in the newly trained crews.


I to tyle. Swoją droga, moim zdaniem książka ta jest dość fatalnie napisana pod względem stylistycznym.


Tak się zacząłem zastanawiać nad tym opisem. Zarówno w wydanej ostatnio książce "Die Versorger der „Grauen Wölfe“", jak i u Blaira nie ma wzmianki o podwodnym tankowaniu. Widziałem nawet KTB z dnia 7 grudnia, pochodzący z U 460 i tam również ani słowa. Podejrzewam, że autor książki "Mleczne krowy: Podwodne zaopatrzeniowce atlantyckich wilczych stad: 1941-1945" dokonał błędnej identyfikacji tych okrętów.
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55

Re: Tankowanie U-boota pod wodą

Postprzez SnakeDoc » 14.03.13, 09:30

Wracając jeszcze do tych trzech okrętów w bunkrze Dora w Trondheim:

SnakeDoc napisał(a):Dzięki za link - identyfikacja tych okrętów to ciekawa sprawa - do tej pory stawiano,
że dwa z tych okrętow to U 773 i U 1064.


http://www.kildenett.no/kilder/1176713211.5

Na znalezionym przez Pikapa powyższym zdjęciu okręty podpisane są jako U 995, U 313 i U 315. Ten podpis nie wydaje się w 100% poprawny, gdyż (zakładając, że dyskutowane zdjęcia zrobione zostały po podpisaniu kapitulacji) U 313 poddał się w Narviku. Być może w podpisie jest literówka i powinien to być U 310?

Pikap napisał(a):Znalazłem kolejne ujęcie tej samej grupy okrętów.

Tym razem fotka podpisana "U 1064 po prawej stronie".


Skąd pochodzi to zdjęcie?

Na stronie u-historia również jeden z tych okrętów jest identyfikowany jako U 1064:
http://www.u-historia.com/uhistoria/his ... /u1064.htm
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55

Re: Tankowanie U-boota pod wodą

Postprzez Uapa » 14.03.13, 09:45

SnakeDoc napisał(a):
Tak się zacząłem zastanawiać nad tym opisem. Zarówno w wydanej ostatnio książce "Die Versorger der „Grauen Wölfe“", jak i u Blaira nie ma wzmianki o podwodnym tankowaniu. Widziałem nawet KTB z dnia 7 grudnia, pochodzący z U 460 i tam również ani słowa. Podejrzewam, że autor książki "Mleczne krowy: Podwodne zaopatrzeniowce atlantyckich wilczych stad: 1941-1945" dokonał błędnej identyfikacji tych okrętów.


W fragmencie, który zacytowałem wkradła się literówka. Chodzi o U-445 a nie U-44.
White opisuje to wydarzenie na podstawie wspomnień Schaeffer'a z niemieckiego wydania książki U-977 więc albo Schaeffer się pomylił albo White.
Uapa
Oberleutnant zur See
 
Tonaż: 288.000 BRT

Dołączył(a): 21.04.05, 19:21
Lokalizacja: Alt Stettin

Re: Tankowanie U-boota pod wodą

Postprzez SnakeDoc » 14.03.13, 13:40

Uapa napisał(a):W fragmencie, który zacytowałem wkradła się literówka. Chodzi o U-445 a nie U-44.


Tak, jest literówka, ale w dalszej części cytatu jest poprawnie wskazany U 445.

Uapa napisał(a):White opisuje to wydarzenie na podstawie wspomnień Schaeffer'a z niemieckiego wydania książki U-977 więc albo Schaeffer się pomylił albo White.


To jest ciekawa sprawa. Odniosę się jeszcze raz do zacytowanego przez Kolegę fragmentu (nie mam pod ręką polskiego wydania):

In his book U 977, Heinz Schaeffer records how his Type VII boat was refuelled underwater in the very first such experiment of the war. The English edition omits to give details as to the number of what was then his U-boat (it was U 445), the number of the milk cow, or even the date, but internal evidence from the book and the tanker war diary makes it clear that his U boat was refuelled underwater by U 460 on 7 December.


White pisze tutaj, że w angielskim wydaniu ksiażki "U-977 – 66 Days Under Water" Heinz Schäffer nie podał ani numeru okrętu pobierającego paliwo, ani numeru mlecznej krowy, ani daty zdarzenia. Nie ma powodu podejrzewać, że w niemieckim oryginale "U-977 - 66 Tage unter Wasser" jest inaczej.

Wygląda na to, że John White w "Mlecznych krowach" założył, że w podwodnym tankowaniu brał udział okręt autora. Heinz Schäffer w czasie wojny służył na następujących okrętach:
U 561 - Fähnrich zur See - 1941- maj 1942
U 445 - Pierwszy Oficer - maj 1942- październik 1943
U 148 - Dowódca - listopad 1943- grudzień 1944
U 977 - Dowódca - marzec 1945 - sierpień 1945

Widocznie okazało się, że w tych okresach, tylko U 445 był tankowany przez jakąkolwiek mleczną krowę. Jednak wbrew temu co pisze White, KTB U 460 nie potwierdza tej informacji.

Sprawa jest bardzo ciekawa i spróbuję podrążyć ten temat. Na początek warto dowiedzieć się, co Schäffer napisał w swojej książce (a na co powołuje się White pisząc "internal evidence from the book").
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55

Re: Tankowanie U-boota pod wodą

Postprzez Uapa » 14.03.13, 21:24

SnakeDoc napisał(a): Nie ma powodu podejrzewać, że w niemieckim oryginale "U-977 - 66 Tage unter Wasser" jest inaczej.

Nie byłbym tego taki pewny. Z tego co kojarzę to nasze, krajowe wydania też często różnią się treścią od oryginału.

SnakeDoc napisał(a): Sprawa jest bardzo ciekawa i spróbuję podrążyć ten temat. Na początek warto dowiedzieć się, co Schäffer napisał w swojej książce (a na co powołuje się White pisząc "internal evidence from the book").

Powodzenia w szukaniu materiałów! :)
Uapa
Oberleutnant zur See
 
Tonaż: 288.000 BRT

Dołączył(a): 21.04.05, 19:21
Lokalizacja: Alt Stettin

Re: Tankowanie U-boota pod wodą

Postprzez SnakeDoc » 18.03.13, 16:31

Cześć,

Uapa napisał(a):
SnakeDoc napisał(a): Nie ma powodu podejrzewać, że w niemieckim oryginale "U-977 - 66 Tage unter Wasser" jest inaczej.

Nie byłbym tego taki pewny. Z tego co kojarzę to nasze, krajowe wydania też często różnią się treścią od oryginału.


Udało mi się zdobyć zarówno wydanie angielskie jak i niemieckie. Interesujące nas fragmenty wyglądają następująco:

Short of a certain quantity of oil, we had taken all we needed aboard, but for security reasons and also to test our manoeuvrability under water we both dived; first the supply-boat, then ourselves. The two boats proceeded one astern of the other with lines, hose and wire left in place, and so we cruised for three hours on end at a depth of 25 fathoms. It was à fantastic conception; we were embarking Diesel oil under water for the first time in history. Keeping in contact with our hydrophones we continued to indicate our course and speed, until our tanks were filled and we could surface.


Bis auf ein gewisses Quantum Treiböl haben wir die Übernahme beendet. Aus Sicherheitsgründen und zur praktischen Erprobung des Manövers unter Wasser, tauchen wir. Zuerst der Versorger, dann unser Boot. Die Schlauchverbindung bleibt bestehen. Die beiden Boote fahren hintereinander. Wir steuern auf 50 Meter. Drei Stunden dauert es. Ein phantastischer Gedanke, wir übernehmen Dieselöl unter Wasser! Zum ersten Male in der Geschichte. Mit dem Unterwasserschallgerät bleiben wir miteinander in Verbindung, geben Kurs- und Fahrtsignale. — Unsere Bunker sind voll. Auftauchen! —


Znaczących różnic w tłumaczeniu nie ma, White w "Mlecznych Krowach" przytoczył więc wiernie przekaz Schäffera. Po przeczytaniu całości wyrobię sobie pogląd na tę książkę i wiarygodność Schäffera.
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55

Re: Tankowanie U-boota pod wodą

Postprzez SnakeDoc » 19.03.13, 11:37

SnakeDoc napisał(a):Po przeczytaniu całości wyrobię sobie pogląd na tę książkę i wiarygodność Schäffera.


Książka jest krótka, więc mogę już zaprezentować moje wrażenia z lektury.

Autor - jak pisze - w maju 1941 roku dołączył do załogi budowanego w Gdańsku i później odbywającego tam szkolenie okrętu (numer niesprecyzowany). Jak wiemy, pierwszym okrętem autora był U 561, który był budowany w stoczni Blohm & Voss w Hamburgu, a szkolenie odbywał w 1. Flotylli w Kilonii.

Autor opisuje pierwszy patrol - wypłynięcie Kilonii na środkowy Atlantyk. W trakcie tego patrolu wspomina o zatopieniu tankowca o wyporności 28 000 ton (w rzeczywistości w tym patrolu U 561 zatopił frachtowiec o wyporności 1884 ton). Z tego patrolu U 561 powrócił do Brestu (a nie do Lorient, jak pisze autor).

Następnie autor opisuje kolejny (drugi) patrol, w czasie którego doszło do bitwy konwojowej, w czasie której U 561 miał zatopić cztery statki o wyporności 36 000 ton (w rzeczywistości zatopił dwa o wyporności 8531 ton - i to w trakcie trzeciego patrolu, gdyż drugi patrol był bezowocny).

Dodatkowo autor opisuje, że w trakcie powrotu dowódca okrętu - Robert Bartels - ostrzelał atakującego Sunderlanda, za co dostał Złoty Krzyż Niemiecki (w rzeczywistości takie zdarzenie miało miejsce - ale w czasie ósmego patrolu, gdy Bartels zestrzelił Liberatora).

Po powrocie do Brestu (26 listopad 1941 roku) autor został wysłany do Gdańska na szkolenie oficerskie. W trakcie ćwiczeń artyleryjskich odbywanych przez autora w Zatoce Gdańskiej miało dojść do wypadku - w wyniku kolizji miał zatonąć jeden U-Boot, a z wypadku uratować miało się pięć osób. W rzeczywistości może chodzić o wypadek z 12 listopada 1942 roku, gdy U 272 zatonął po kolizji z U 634 (29 zabitych, 19 uratowanych).

Po zakończeniu szkolenia oficerskiego, autor trafił na swój drugi okręt (wiemy, że był to U 445, który od 30 maja do 31 października 1942 roku odbywał szkolenie w 8. Flotylli, która rzeczywiście w okresie luty 1942 - styczeń 1945 mieściła się w Gdańsku).

W czasie pierwszego patrolu U 445 miał zatopić jeden niszczyciel oraz jedne statek (w rzeczywistości U 445 przez całą swoją karierę nie nic zatopił). Atak na niszczyciel miał odbyć się w Wigilię 1942 roku, a po nim miało mieć miejsce podwodne tankowanie.

Wiemy, że spotkanie U 445 z U 460 miało miejsce 7 grudnia.

Z patrolu tego U 445 wraca do St. Nazaire, gdzie Dowódca Flotylli miał mu powiedzieć, że na przełomie 1942 i 1943 roku, na Północnym Atlantyku miało znajdować się jednocześnie 300 U-Bootów. W rzeczywistości, maksymalnie na morzu znajdowało się 160 okrętów - w kwietniu 1943 roku.

Opis drugiego patrolu pod Gibraltar się zgadza z rzeczywistością.

Opis krótkiego, trzeciego patrolu, przerwanego z powodu dyfterytu również zgadza się z rzeczywistością.
W okresie od 30 kwietnia do 10 lipca 1943 roku załoga U 445 spędziła w kwarantannie.

Czwarty patrol pod Freetown również zgadza się rzeczywistością. Nie zgadza się natomiast opisany w książce atak na grupę trzech U-Bootów przechodzących Zatokę Biskajską.

Po powrocie z tego patrolu autor miał otrzymać dowództwo. Skierowany został do Pillau, do 21. Flotylli Szkoleniowej gdzie otrzymał U 148.

Ciekawy jest fakt, że dopiero od tego momentu autor zaczyna posługiwać się numerami okrętów oraz numerami flotylli.

Następnie autor dostaje U 977 należący do 21. Flotylli i zostaje przeniesiony do 31. Flotylli w Pillau, która na przełomie lutego i marca 1945 roku zostaje ewakuowana do Wesermunde.

Stamtąd autor udaje się do Kilonii, by w kwietniu wyruszyć do Norwegii. Tutaj ponownie wkrada się nieścisłość - autor pisze, że płynął bezpośrednio do Kristiansand, gdzie przybył 26 kwietnia, natomiast w rzeczywistości najpierw 20 kwietnia dotarł do Horten, a następnie - 30 kwietnia - do Kristiansand.


Generalnie rzuca się w oczy, że książka dzieli się na dwa okresy - do połowy grudnia 1944 roku, gdy autor nie podaje żadnych szczegółów dotyczących okrętów oraz flotylli w których służył, oraz od początku 1945 roku, gdy nagle podawane są szczegółowe informacje. Wygląda na to, że pierwsze wydanie książki "U-977 - 66 Tage unter Wasser" miało miejsce w 1974 roku, czyli autor pisał ją około 20 lat po wojnie - pewnych rzeczy mógł nie pamiętać, innych nie mógł zweryfikować, jakieś notatki i zapiski mógł posiadać jedynie z części tego okresu - i to tłumaczyć może pewne rozbieżności z rzeczywistością.

Dla naszej dyskusji istotne jest to, że dyskutowany fakt podwodnego tankowania miał miejsce w tym pierwszym okresie. J.F. White w "Mlecznych Krowach" zbyt bezkrytycznie przytoczył opis Schäffera, który moim zdaniem - zwłaszcza w zestawieniu z treścią KTB pochodzącego z U 460 - można zakwestionować.

To tak jakby Blair swoją pracę oparł na wspomnieniach Herberta Wernera, którego "Żelazne trumny", są świetną literaturą, ale jako źródło do badań historycznych nie za bardzo się nadają.

Tak na marginesie - "U-977 - 66 Tage unter Wasser" to świetna książka, która warta jest przełożenia na język polski. Jednak jeżeli ktoś się tego podejmie, to niech to zrobi z głową, ponieważ mnie osobiście męczy czytanie o "napowietrzaniu komór balastowych", "drzwiach działowych", "maszynkach do owoców" itp.
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55

Re: Tankowanie U-boota pod wodą

Postprzez SnakeDoc » 22.03.13, 16:53

Jeszcze odnośnie podwodnego tankowania...

Z raportu z przesłuchań rozbitków z U 459 i U 461 wiemy, że specjalne pompy wykorzystywane do przepompowywania paliwa tłoczyły je pod ciśnieniem 2 kg/cm^2 - czyli 2 atmosfer. Oznacza to, że mogły one tłoczyć paliwo tylko do głębokości 20 metrów (należy pamiętać, że zbiorniki paliwa były samokompensujące się - czyli musiały być połączone z otaczającą wodą). Dodatkowo wydajność tych pomp znacznie spadała wraz ze zbliżaniem się do głębokości tych 20 metrów. Zatem niemożliwe było opisane przez Schäffera tankowanie na głębokości 50 metrów.

http://uboatarchive.net/U-459INT.htm
http://uboatarchive.net/U-461INT.htm

Przy pomocy pomp znajdujących się na Mlecznych Krowach można było tłoczyć paliwo na głębokości peryskopowej, jednak zanurzenie na taka głębokość wydaje się nie dawać znaczącej przewagi taktycznej.

Tutaj pojawia się pewne powiązanie z inną wzmianką dotyczącą podwodnego tankowania. Eberhard Rössler w książce The U-boat: The Evolution and Technical History of German Submarines podaje:

Field trails were hold with UD-4, travelling on the surface at a constant speed; a buoy was released with a towing hawser, hose and telephone cable. The hose was filled with air so that towing hawser and telephone cable floated. The buoy was taken aboard the receiving boat, the towing hawser was made fast and the hose was connected. Both U-boats would then go to periscope depth. After the transfer of fuel the two U-boats would resurface simultaneously, the receiving U-boat let go the buoy and turned directly to port.


W skrócie - okręt UD-4 był wykorzystywany do przekazywania paliwa na głębokości peryskopowej.
UD-4 to były holenderski okręt typu O-21 przechwycony przez Niemców (gdy znajdował się jeszcze na pochylni) i wcielony do Kriegsmarine. Wykorzystywany był jako okręt szkolny.

Holenderska strona o okrętach podwodnych podaje (bez wskazania źródeł), że UD-4 (czyli ex-O-26) został przekształcony w okręt zaopatrzeniowy i wykorzystany do szkolenia załóg U-Bootów w zakresie podwodnego tankowania.

It is reported that after U-D4 is converted to a tanker U-Boot she is used to train U-Boat crews in submerged refuelling in the Baltic. This was first practised in Sept/Oct 1943. Until the end of 1944 she is been used for about 220 submerged refuelling exercises.


http://www.dutchsubmarines.com/boats/boat_o26.htm

W okresie wrzesień/październik 1943 roku - koniec roku 1944 (czyli w okresie, gdy należał do 27. Flotylli Szkoleniowej w Gdyni) miał brać udział w około 220 operacjach tankowania.


Dodatkowo, w raporcie z przesłuchań rozbitków z U 490 jest mowa, że w lipcu 1943 roku, Główny Mechanik miał brać udział w ćwiczeniach podwodnego tankowania, w których uczestniczył ex-holenderski O-27 czyli UD-5. Prawdopodobnie doszło do celowej lub nieumyślnej pomyłki - a miało chodzić właśnie o UD-4.

SUPPLYING U-BOATS WHILE SUBMERGED

Prisoners stated that the Engineer Officer of U-490 had made a study of the problem of transferring fuel oil from one U-boat to another while submerged. During the tactical exercises in July 1943, this officer actually practiced submerged supplying from the Dutch submarine UD-5. The prisoners knew almost nothing about the procedure employed. They believed that hose and cable connections between the two boats were made on the surface. A telephone connection was then established and the boats submerged after which oil was pumped from one to the other. A warrant machinist stated that U-490 was to have been fitted in Bordeaux with the necessary gear for underwater supplying. He did not know of what this gear consisted, other than a valve in the control room for regulating the flow of oil.


http://uboatarchive.net/U-490INT.htm


Jeden z mechaników z U 490 zeznał, że U 490 po powrocie z pierwszego patrolu do Bordeaux miał zostać wyposażony w osprzęt umożliwiający podwodne tankowanie. U 490 został zatopiony w czasie swojego dziewiczego patrolu 12 czerwca 1944 roku.


Zaryzykowałbym stwierdzenie, że dopiero od połowy 1943 roku Niemcy rozpoczęli doświadczenia z podwodnym tankowaniem, około rok później chcieli je wdrożyć na frontowych okrętach zaopatrzeniowych - jednak tego momentu nie doczekał już żaden okręt typu XIV. Zatem Schäffer się myli opisując podwodne tankowanie 7 grudnia 1942 roku. Prawdopodobnie nie wykonano żadnej operacji podwodnego tankowania w warunkach bojowych.

Natomiast - być może siłą rozpędu - na kilku okrętach uderzeniowych wykonano modyfikację umożliwiającą pobieranie paliwa pod wodą. Te okręty to prawdopodobnie: U 249, U 310, U 315, U 481, U 766, U 776, U 1023, U 1056, U 1060, U 1165.
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55

Re: Tankowanie U-boota pod wodą

Postprzez SnakeDoc » 22.03.13, 17:32

Przejrzałem jeszcze świetny tekst ObltzSa o Mlecznych Krowach
(http://www.ubootwaffe.pl/forum/u-booty/ ... =25#p27108).

Zastanowiło mnie kilka fragmentów:

ObltzS napisał(a):W tym okresie - 7 grudnia 1942 r. - miało miejsce pierwsze odnotowane i potwierdzone powojennymi analizami bunkrowanie paliwa w zanurzeniu.


Co to za powojenne analizy?

ObltzS napisał(a):Kolejnym etapem było zejście obu okrętów na głębokość 30 metrów, przy czym U-D4 holował już okręt zaopatrywany w paliwo. Wzajemne położenie obu okrętów również było kontrolowane przy pomocy hydrofonów. Przetłaczanie paliwa było wykorzystywane dzięki ciśnieniu wody na tej głębokości. Wykorzystanie praw fizyki miało ten pozytywny efekt, że eliminowało się hałas pracujących pomp paliwowych, co pozwalało zmniejszyć ryzyko całej operacji. Po zakończeniu bunkrowania oba okręty razem wynurzały się na powierzchnię, co zapobiegało niekontrolowanemu zerwaniu i zniszczeniu węży paliwowych.


Skąd pochodzi ten opis?

Przyznam, że uwzględnienie ciśnienia wody obala mój wcześniejszy zarzut o niemożności przeprowadzenia podwodnego tankowania na głębokości większej niż 20 metrów przy użyciu standardowych pomp.

ObltzS napisał(a):Wspomniany U-D4 z powodu swoich wad konstrukcyjnych był niemal przez cały czas swej służby w U-Bootwaffe traktowany jako okręt szkolny i testowy. Niektóre źródła podają inną datę tego eksperymentu - lipiec 1943 r. a miejsce odbycia testów to wody Zat. Gdańskiej natomiast drugim U-Bootem, który miał brać udział w tym eksperymencie miał być U-490.


Co to a źródła mówiące o U 490? Wspomniany raport mówi, że U 490 miał być wyposażony w osprzęt do podwodnego tankowania dopiero po powrocie z pierwszego patrolu bojowego.
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55

Re: Tankowanie U-boota pod wodą

Postprzez Pikap » 22.03.13, 18:46

Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Pikap
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 44.000 BRT

Dołączył(a): 18.02.10, 00:31

Re: Tankowanie U-boota pod wodą

Postprzez Uapa » 23.03.13, 11:41

SnakeDoc napisał(a):Tutaj pojawia się pewne powiązanie z inną wzmianką dotyczącą podwodnego tankowania. Eberhard Rössler w książce The U-boat: The Evolution and Technical History of German Submarines podaje:

Field trails were hold with UD-4, travelling on the surface at a constant speed; a buoy was released with a towing hawser, hose and telephone cable. The hose was filled with air so that towing hawser and telephone cable floated. The buoy was taken aboard the receiving boat, the towing hawser was made fast and the hose was connected. Both U-boats would then go to periscope depth. After the transfer of fuel the two U-boats would resurface simultaneously, the receiving U-boat let go the buoy and turned directly to port.


W skrócie - okręt UD-4 był wykorzystywany do przekazywania paliwa na głębokości peryskopowej.
UD-4 to były holenderski okręt typu O-21 przechwycony przez Niemców (gdy znajdował się jeszcze na pochylni) i wcielony do Kriegsmarine. Wykorzystywany był jako okręt szkolny.

Holenderska strona o okrętach podwodnych podaje (bez wskazania źródeł), że UD-4 (czyli ex-O-26) został przekształcony w okręt zaopatrzeniowy i wykorzystany do szkolenia załóg U-Bootów w zakresie podwodnego tankowania.

It is reported that after U-D4 is converted to a tanker U-Boot she is used to train U-Boat crews in submerged refuelling in the Baltic. This was first practised in Sept/Oct 1943. Until the end of 1944 she is been used for about 220 submerged refuelling exercises.


http://www.dutchsubmarines.com/boats/boat_o26.htm

W okresie wrzesień/październik 1943 roku - koniec roku 1944 (czyli w okresie, gdy należał do 27. Flotylli Szkoleniowej w Gdyni) miał brać udział w około 220 operacjach tankowania.


W chwili obecnej nie mam przy sobie książki White'a ale odnoszę wrażenie, że i on pisze o korzystaniu z ex-Holenderskich jednostek jako okrętów zaopatrzeniowych/okrętów do transportu paliwa/okrętów szkoleniowych w zakresie tankowania na morzu. Książkę White'a będę miał w zasięgu po 7 kwietnia i wtedy też postaram się przytoczyć odpowiedni fragment.
Uapa
Oberleutnant zur See
 
Tonaż: 288.000 BRT

Dołączył(a): 21.04.05, 19:21
Lokalizacja: Alt Stettin

Re: Tankowanie U-boota pod wodą

Postprzez Uapa » 08.04.13, 23:24

A oto i fragment dotyczący UD 4 z J. F. White "U Boat Tankers 1941 – 1945. Submarine Suppliers to Atlantic Wolf Pack", wyd. Airlife Publishing Ltd., 1998.
Str. 98:

UD 4 (Kptlt Schaefer) had an important role in September/October 1943 when she was used to conduct fresh trials with underwater refuelling. UD 4 sailed ahead of the boat to be supplied, both on the surface at to to three knots, and passed back an air-filled (floating) hose, with telephone cable and steel hawser attached. The receiving boat took up the hose and made fast the hawser, both boats submerged to persicope depth, and contact was retained through the telephone line (found to be much more reliable than underwater signalling). Then both boats went deeper to around thirty meters, with UD 4 towing the other boat. Oil was forced through by water pressure and, when transfer was complete, both boats surface together. These experiments were abandoned when it became clear firstly that newly trained U boat crews lacked the skills to carry out the operation, and secondly that the new Type XXi 'electric boats' could patrol off Cape Town without the need to refuel. By mid-1944 equipment had been installed in some U boats, including Type XXI, for underwater refuelling, but it was not used operationally.

I to tyle.
Uapa
Oberleutnant zur See
 
Tonaż: 288.000 BRT

Dołączył(a): 21.04.05, 19:21
Lokalizacja: Alt Stettin

Re: Tankowanie U-boota pod wodą

Postprzez SnakeDoc » 18.04.13, 09:24

Dzięki za przytoczenie tego cytatu.

Ja jeszcze sprawdziłem u Blaira, który pisze, że UD-3 i UD-5 zostały przebudowane na transportowce torped i przekazywały na morzu torpedy okrętom uderzeniowym (to tak a'propos tego fragmentu z przesłuchania rozbitków z U 490).

Wygląda na to, że to UD-4 był wykorzystywany do prób i szkolenia przeprowadzania operacji tankowania (także podwodnego).
Ciekawe, skąd White brał te informacje - być może jest coś interesującego w bibliografii?
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55

Re: Tankowanie U-boota pod wodą

Postprzez SnakeDoc » 18.04.13, 09:26

Pikap, dzięki za linki i zdjęcia - masz dobre oko :)
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55

Re: Tankowanie U-boota pod wodą

Postprzez Uapa » 18.04.13, 18:06

SnakeDoc napisał(a):Ja jeszcze sprawdziłem u Blaira, który pisze, że UD-3 i UD-5 zostały przebudowane na transportowce torped i przekazywały na morzu torpedy okrętom uderzeniowym (to tak a'propos tego fragmentu z przesłuchania rozbitków z U 490).

O roli UD-3 i UD-5 jako transportowców wspomina także White.

SnakeDoc napisał(a):Wygląda na to, że to UD-4 był wykorzystywany do prób i szkolenia przeprowadzania operacji tankowania (także podwodnego).
Ciekawe, skąd White brał te informacje - być może jest coś interesującego w bibliografii?

Hmm to już pozostawiam Twojej ocenie:
Bibliografia część I:
http://sdrv.ms/Z0W9o9
Bibliografia część II:
http://sdrv.ms/Z0VZNm
Uapa
Oberleutnant zur See
 
Tonaż: 288.000 BRT

Dołączył(a): 21.04.05, 19:21
Lokalizacja: Alt Stettin


Posty: 23 • Strona 1 z 1

Powrót do Inne zagadnienia



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron