1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

Wrak U-486

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 4 • Strona 1 z 1

Wrak U-486

Postprzez zbiggniew » 25.03.13, 20:52

Może kogoś zainteresują świeże informacje z Norwegii. Przy okazji planowania nowego rurociągu znaleziono wrak U-486. Okręt spoczywa na wysokości miasta Fedje, około 2km od znanego wraku U-864 (ten z rtęcią). Osobiście zaciekawiła mnie informacja że znaleziony kadłub U-486 jest pokryty tworzywem sztucznym (gumą) które miało pochłaniać fale radarowe.

Ten link prowadzi do artykułu (po norwesku) do którego dołączony jest podwodny filmik.
zbiggniew
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 3.000 BRT

Dołączył(a): 05.02.12, 18:34

Re: Wrak U-486

Postprzez ObltzS » 26.03.13, 22:21

Witam !

Wg specjalistów, U-486 nie jest tak szkodliwym i niebezpiecznym okrętem dla środowiska morskiego (biocenoza) jak osławiony U-864 leżący niespełna 2.000 m od niego. Nadal realnym zagrożeniem jest ładunek torped oraz zbiorniki paliwa (oleju napędowego i oleju smarnego) – ale ponieważ jest to typ VIIC, pojemność jego zbiorników jest znacznie mniejsza niż U-864 (typ IXD/2). Ponadto to na pokładzie U-486 nie było tego typu niebezpiecznych ładunków, z uwagi na fakt, że był to typowy okręt szturmowy, który nigdy nie został zaadoptowany do celów transportowych (jak U-864).

Oględziny wraku wskazują jednak na uszkodzenia zewnętrznych zbiorników paliwowych w zbiornikach siodłowych (Regelbunker 1 Stb. u. Bb. oraz Tauchbunker 2 u. 4 Stb. u. Bb. usytuowane w zbiornikach siodłowych o łącznej pojemności ok. 58,6 m3), uszkodzenia te powstały najprawdopodobniej podczas eksplozji torpedy wystrzelonej z angielskiego okrętu podwodnego HMS Tapir, zatem większość paliwa wypłynęła z uszkodzonych zbiorników (jedne mogły zostać rozerwane, inne rozszczelnione) – pozostaje jeszcze paliwo ze zbiorników wewnętrznych (Treibölbunker 1i u. 2i : poj. łączna 70,7 m3) -, o których jak na razie nie wiadomo w jakim mogą być stanie – prawdopodobnie stan zbiorników zewnętrznych i wewnętrznych zostanie dokładnie zbadany.

U-486 jest także grobem dla wszystkich 48 członków załogi, zatem koncern Statoil będzie musiał uwzględnić ten fakt projektując trasę dla podmorskiego rurociągu.

Sztuczna powłoka to nic innego jak osławiona Alberich (nazwa kodowa). Był to prototyp powłok anechoicznych, które dzisiaj są normą. Była to guma syntetyczna (nazwa : Oppanol) o grubości ok. 4 mm, przytwierdzona do kadłuba w postaci perforowanych paneli. Okładzina ta potrafiła zmniejszyć (w sprzyjających warunkach) ok. 15% odbitego echa w paśmie 10 – 18 kHz. Oprócz rozmazywania echa ASDIC-u, powłoka ta tłumiła dźwięki własne generowane przez U-Boota, utrudniając wykrycie przez urządzenia nasłuchowe.
Okładzina ta eksperymentalnie była stosowana na U-480, U-485, U-486, U-1105, U-1106, U-1107, U-1304, U-11306, U-11308, U-4704, U-4708 i U-4709. Po wojnie US Navy prowadziła badana próbek wykładziny pobranej z U-1105.
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Re: Wrak U-486

Postprzez Glasisch » 27.03.13, 07:43

Cześć Oberleutnancie zur See,

jako osoba mocno tkwiąca w Kriegsmarine pozwalam sobie zwrócić uwagę na pewien błąd. Otóż tzw. alfanumeryczne skróty jednostek KM, czyli niszczycieli, trałowców, kutrów trałowych, kutrów torpedowych, patrolowców i wszystkich innych jednostek, nie mających nazw własnych, to podajemy w stosunku do niemieckich bez łącznika - -, czyli w Twoim przypadku ta wyliczanka powinna wyglądać tak: U 480, U 485, U 486, U 1105, U 1106, U 1107, U 1304, U 11306, U 11308, U 4704, U 4708 i U 4709. Po wojnie US Navy prowadziła badana próbek wykładziny pobranej z U 1105.

Zaznaczam, że ten błąd powielają wszystkie nie niemieckie źródła. A te z kolei podają prawidłowo, więc Niemcom się nie pomyliło i niczego nie zapomnieli. Będziesz nadal pisał jak chcesz, oczywiście.
Glasisch
Leutnant zur See
 
Tonaż: 191.000 BRT

Dołączył(a): 15.06.05, 19:56
Lokalizacja: Bytom

Re: Wrak U-486

Postprzez ObltzS » 27.03.13, 19:34

Witam !

Dziękuję za zwrócenie uwagi - to fakt, że wszystkie niemieckie opracowania (od małych artykułów poprzez wydawnictwa książkowe) podją nazwy swoich okrętów podwodnych (zarówno tych z okresu Kaiserlichemarine, jak i również Kriegsmarine) bez łącznika "-" Podczas pisania postów odruchowo wstawiam ów łącznik :D - ale warto (a zapewne nawet i trzeba), sięgać do źródeł i wszelkie odniesienia wzorować na źródłach, czyli oryginalnej pisowni i właściwej symbolki.
Ogólne określenie (skrótowe) niemieckiego okrętu podwodnego to U-Boot (U-boat) i pisane jest właśnie z owym łącznikiem, prawdobnie zostało to przeniesione (wraz z owym łącznikiem) na pisownię konkretnego okrętu, czyli np. U-486, zamiast prawidłowo (wg niemieckiej pisowni) U 486.

Pozdrawiam P. Michała - ObltzS.
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa


Posty: 4 • Strona 1 z 1

Powrót do Okres powojenny



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość