Odnaleziono wrak U-1206
Posty: 1
• Strona 1 z 1
Odnaleziono wrak U-1206
Kilka dni temu, grupa nurków, bo 12 latach poszukiwań, odnalazła wrak okrętu U-1206, który zatonął 14 kwietnia 1945 roku u wybrzeży Szkocji, niedaleko Cruden Bay, Aberdeenshire. Wrak leży na głębokości 86 metrów.
U-1206 zatonął w wyniku wypadku z toaletą. Na niemieckich okrętach podwodnych pod koniec wojny zaczęto instalować toalety wyposażone w wysokociśnieniowe instalacje umożliwiające korzystanie z nich na dużych głębokościach (co było niemożliwe w przypadku toalet z początków wojny). Skomplikowana obsługa tego urządzenia doprowadziła do wypadku - wdarcia się wody morskiej do przedniego przedziału baterii akumulatorów. Natychmiast wytworzył się chlor, który zmusił załogę do wynurzenia okrętu. Na powierzchni U-1206 został natychmiast zaatakowany przez brytyjski samolot, w wyniku czego załoga zmuszona została opuścić okręt.
Odnaleziona w archiwum (prawdopodobnie w Cuxhaven) relacja dowódcy, Karla Schlitta:
"Przebywałem w przedziale silników spalinowych, gdy na przedzie okrętu wystąpił przeciek. Dowiedziałem się, że stało się to podczas próby naprawy zaworu burtowego nowej toalety. L.I., który przebywał w tym czasie w centrali, zdołał wynurzyć okręt pomimo gwałtownego napływu wody. W międzyczasie bateria akumulatorów została zalana wodą morską, a chlor zaczął wypełniać cały okręt. Nie byliśmy w stanie ponownie się zanurzyć ani uruchomić silników napędowych. Niemal natychmiast spostrzegły nas nieprzyjacielskie samoloty i jednostki patrolowe. Rozkazałem zatopić okręt".
Jeden z uratowanych członków załogi sugerował, że wypadek z toaletą był tylko "przykrywką" działań dowódcy zmierzających do poddania się. Innes McCartney, podwodny archeolog, ustalił, że nie jest to jednak prawda.
http://www.scotsman.com/news/scottish-n ... -1-2323750
U-1206 zatonął w wyniku wypadku z toaletą. Na niemieckich okrętach podwodnych pod koniec wojny zaczęto instalować toalety wyposażone w wysokociśnieniowe instalacje umożliwiające korzystanie z nich na dużych głębokościach (co było niemożliwe w przypadku toalet z początków wojny). Skomplikowana obsługa tego urządzenia doprowadziła do wypadku - wdarcia się wody morskiej do przedniego przedziału baterii akumulatorów. Natychmiast wytworzył się chlor, który zmusił załogę do wynurzenia okrętu. Na powierzchni U-1206 został natychmiast zaatakowany przez brytyjski samolot, w wyniku czego załoga zmuszona została opuścić okręt.
Odnaleziona w archiwum (prawdopodobnie w Cuxhaven) relacja dowódcy, Karla Schlitta:
"Przebywałem w przedziale silników spalinowych, gdy na przedzie okrętu wystąpił przeciek. Dowiedziałem się, że stało się to podczas próby naprawy zaworu burtowego nowej toalety. L.I., który przebywał w tym czasie w centrali, zdołał wynurzyć okręt pomimo gwałtownego napływu wody. W międzyczasie bateria akumulatorów została zalana wodą morską, a chlor zaczął wypełniać cały okręt. Nie byliśmy w stanie ponownie się zanurzyć ani uruchomić silników napędowych. Niemal natychmiast spostrzegły nas nieprzyjacielskie samoloty i jednostki patrolowe. Rozkazałem zatopić okręt".
Jeden z uratowanych członków załogi sugerował, że wypadek z toaletą był tylko "przykrywką" działań dowódcy zmierzających do poddania się. Innes McCartney, podwodny archeolog, ustalił, że nie jest to jednak prawda.
http://www.scotsman.com/news/scottish-n ... -1-2323750
- SnakeDoc
- Fregattenkapitän
- Tonaż: 545.000 BRT
- Dołączył(a): 07.08.07, 20:55
Posty: 1
• Strona 1 z 1
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości