1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

Dywizjon 304 łowcy U-bootów

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 38 • Strona 1 z 21, 2

Dywizjon 304 łowcy U-bootów

Postprzez Bob » 23.02.13, 13:49

Bob
Leutnant zur See
 
Tonaż: 119.000 BRT

Dołączył(a): 09.10.06, 22:39
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój

Re: Dywizjon 304 łowcy U-bootów

Postprzez ted » 07.03.14, 13:56

Od kilku lat postawiłem sobie bardzo ambitne zadanie - dokonać identyfikacji jak największej liczby niemieckich i włoskich okrętów podwodnych atakowanych w trakcie II wś. przez lotników 304. Dywizjonu. W pracy tej notuję coraz więcej postępów, ale wszelkie dodatkowe informacje i namiary źródłowe są mile widziane.
Stopniowo będę umieszczał zbiorowo dane, które są potwierdzone, albo są obiecującym "tropem". Część z nich już została przypisana do historii niektórych U-bootów.

Od czego warto zacząć?
Niebywale ciekawym źródłem jest mapa operacyjna lotników 304. Dywizjonu z książki M. Konarskiego , 304 Squadron.
Są na niej umieszczone wszystkie pozycje ataków dokonanych na U-booty przez polskich lotników w latach 1942-1945 nad Atlantykiem, w kanale La Manche i na M. Irlandzkim. Na mapie operacyjnej pozycje ataków zaznaczano małymi swastykami, jest także jedna sylwetka niemieckiego okrętu nawodnego. O Ile dawniej historycy uważali, że tych ataków było od 31 do 34, już ta mapa pokazuje, że ataków było zdecydowanie więcej i zgodziło mi się to zupełnie z informacjami dokumentującymi te ataki ( znane mi są daty, dowódcy załóg, numery polskich Wellingtonów). Ataków na niemieckie okręty w trakcie wojny opisano 39 (w tym jeden na okręt nawodny), a biorąc pod uwagę to, że w jednym przypadku ten sam cel zbombardowały po kolei dwa nasze samoloty, to można liczyć, że było ich dokładnie 40. Na mapie operacyjnej odnalazłem 37 bardzo dobrze widocznych znaczków (czyli 38 ataków - uwzględniając jeden atak podwójny), a szukając dwóch brakujących odnalazłem wyraźne miejsca, gdzie one były, ale najprawdopodobniej zostały już "zatarte" upływem czasu.

U-bootów podczas lotów patrolowych wykryto znacznie więcej, ale nie wszystkie z tych ataków mogły zakończyć się atakami (czasami U-booty zanurzyły się przed dolotem na cel, niekiedy brakowało bomb, raz zdarzył się przypadek zacięcia mechanizmu ich zrzutu). Na mapie zaobserwowane, ale nie zaatakowane U-booty zaznaczano trójkątami.

Podczas wojny dowództwo Coastal Command przyznało polskim lotnikom zatopienie 2 okrętów podwodnych (U 321 i U 441), ciężkie uszkodzenie dwóch ( potwierdzone: włoskiego "Reginaldo Giuliani" i U 629) i 3 lekko uszkodzonych (w tym potwierdzone uszkodzenie U 1019). Potem anulowano przyznanie zatopienia U 441 na rzecz innej alianckiej załogi (patrz - historia okrętu), dopuszcza się jednak w to miejsce prawdopodobieństwo zatopienia innego U-boota (U 988, który nie musiał być zatopiony przez okręty nawodne, jak dawniej uważano, ale zamiast niego mógł zginąć inny U-boot).

Przekonałem się jednak, że liczba sukcesów przyznana polskim załogom może być mocno zaniżona. Odnosi się to zwłaszcza do ataków dokonanych przez polskie załogi 13 sierpnia 1942 r. (patrz: temat w dziale II w. ś.) i 20/21 lutego 1945 r. Pierwszy z tych ataków może dotyczyć zaginionego U 578 (odebrano dawniej przyznawany sukces innej alianckiej załodze, bo wyszło na jaw, że tylko uszkodziła innego U-boota), drugi atak moim zdaniem dotyczy U 683, zaginionego dokładnie od dnia ataku polskiej maszyny i uważam, że załoga kpt. pil. Ejbicha go zatopiła (patrz: historia okrętu).

To nie koniec innych informacji na ten temat, które stopniowo mogę zamieszczać, im większe będzie zainteresowanie.
Można przeanalizować wszystkie 40 ataków - i co wiadomo aktualnie o nich.
ted
Oberleutnant zur See
 
Tonaż: 287.000 BRT

Dołączył(a): 06.10.13, 20:35

Re: Dywizjon 304 łowcy U-bootów

Postprzez ted » 09.03.14, 14:00

Ku mojemu zdumieniu odkryłem jeszcze jeden atak załogi 304. Dywizjonu, czyli naprawdę jest ich 40, a okazuje się, że w jeszcze jednym przypadku ten sam samolot atakował jednego dnia dwa U-booty po kolei, czyli łączna liczba zrzutów bomb na U-booty wynosi 42! Lista ataków, którą kończę przygotowywać, będzie o wiele dokładniejsza, niż ta starsza (i słaba w szczegóły) ze strony uboat.net.
W różnych opracowaniach można się jeszcze spotkać z tą różnicą, że podaje się inne nazwisko lotnika przy tej samej dacie ataku i numerze tej samej maszyny. Ta różnica bierze się stąd, że niektórzy podają nazwisko i stopień pilota, który prowadził maszynę, inni nazwisko lotnika w maszynie najwyższego stopniem (niejednokrotnie bywali oni nawigatorami, a nie akurat siedzieli za sterami). W liście, którą opracowałem, będą wymienione nazwiska w podobny sposób, jak w swojej pracy książowej podawał M. Konarski.
ted
Oberleutnant zur See
 
Tonaż: 287.000 BRT

Dołączył(a): 06.10.13, 20:35

Re: Dywizjon 304 łowcy U-bootów

Postprzez ted » 09.03.14, 21:07

Lista ataków lotniczych Dywizjonu 304 na U-booty w II wś.:

1. 26 maja 1942 r., dowódca S/Ldr Tadeusz Buczma, Wellington nr 1112, pozycja: około 80 mil na północny wschód od wybrzeży Irlandii, godz. 19.10, ocena w trakcie wojny: prawdopodobne uszkodzenie, potwierdzenie : brak, numer U-boota: nieznany
2. 9 czerwca 1942 r. , F/Lt Zbigniew Duńczewski, atak na U-boota - uznawany na niecelny, potwierdzenie i identyfikacja celu: brak
3. 6 lipca 1942 r., dowódca: F/O Adolf Nowicki, wynik ataku: nieznany, numer U-boota – nieznany
4. 10 lipca 1942 r., dowódcy: F/O Ryszard Figura, F/O Wolnik, atak dwu samolotów na ten sam cel, numer U-boota – nieznany
5. 29 lipca 1942 r., dowódca: F/O Marian Kucharski, Wellington nr 1172, pozycja: 47°45’N, 12° 59’W, godz. 19.40, U-boot duży (podejrzewano, że to jednostka włoska), ocena: zaobserwowane plamy oleju, nr U-boota: brak
6. 30 lipca 1942 r., dowódca: F/Lt Zdzisław Hirsz, pozostałe dane nieznane, zaobserwowano plamy oleju
7. 3 sierpnia 1942 r., dowódca: P/O Edward Zarudzki, Wellington „O”( DV 807), zaobserwowano plamy oleju, uznanie podczas wojny uszkodzenia, identyfikacji: brak
8. 13 sierpnia 1942 r., dowódca F/O Adolf Nowicki, Wellington R (Z 1181), pozycja ataku: 45°28’N, 13°22’W. W trakcie wojny przyznane prawdopodobne zatopienie, potwierdzenie: możliwe, że zatopiono U 578, który zaginął po 6 sierpnia, anulowano zatopienie tego U-boota przyznane innej alianckiej maszynie – atakowała innego U-boota (U 135).
9. 2 września 1942 r., dowódcy: F/O Marian Kucharski, Wellington pr. IC A (HF 894), pozycja ataku: 150 mil na północny zachód od północnego cypla Hiszpanii, wynik potwierdzony: ciężko uszkodzony włoski okręt podwodny „Reginaldo Giuliani”.
10. 8 października 1942 r., dowódca: F/O Adolf Nowicki, Wellington T (DV 597), uznawano uszkodzenie steru, zaobserwowano plamy oleju , podejrzenie: w tym czasie zaginął U 116 , ale nie jest pewne, czy ten atak miał z tym związek.
11. 5 stycznia 1943 r., dowódca: Sgt Jan Bakanacz, Wellington E (HF 836), pozycja ataku : przybliżona 48°N, 09°W, godz. 12.50, uznane: okręt uszkodzony, potwierdzony numer: brak.
12. 26 marca 1943 r., dowódca: F/O Jan Skwierczyński, Wellington F (R 3212), wynik ataku: przyznano ciężkie uszkodzenie, zaobserwowano duże plamy oleju. Identyfikacji U-boota brak.
13. 28 marca 1943 r. , dowódca: F/O Tadeusz Kołodziejski , Wellington X „S”, (HZ 258), wynik ataku: zaobserwowano plamy oleju, okręt uznano za poważnie uszkodzony, potwierdzenia i identyfikacji brak.
14. 9 kwietnia 1943 r., dowódca: F/O Tadeusz Kołodziejski, Wellington H (R 1657), atak bombami na zaobserwowany peryskop U-boota, wynik nieznany (uznano prawdopodobne uszkodzenie), podejrzenie (do sprawdzenia), że celem ataku mógł być zaginiony w tym czasie U 376.
15. 8 lipca 1943 r., dowódca: Sgt S. Kiełtyka, Wellington X „S” (HZ 258), atak po godz. 8.10, wynik nieznany (uznano prawdopodobne uszkodzenie), nr U-boota: nieznany.
16. 3 stycznia 1944 r., dowódca: F/Sgt Stanisław Kiełtyka, Wellington 2F (HF 199), wynik nieznany (uznano uszkodzenie), podejrzenie: na przełomie grudnia i stycznia zaginął U 972.
17. 4 stycznia 1944 r. , dowódca: F/O Hieronim Czyżuń, Wellington 2B (HF 185), identyfikacja: atak ciężko uszkodził niemiecki okręt podwodny U 629.
18. 28 stycznia 1944 r., dowódca: F/O Leopold Antoniewicz, Wellington 2G (HF 202), wynik i nr U-boota nieznany.
19. 29/30 stycznia (lub 30/31 stycznia według W.Króla) 1944 r., dowódca: F/O Jan Koński, Wellington 2U (HF 268), atak na niszczyciel (lub okręt podwodny) odpowiadający ogniem, u wybrzeży Francji, wynik i nazwa jednostki nieznana, uwagi: w tym okresie zaginął U 364, ale jego zatopienie przyznano innej alianckiej załodze samolotu.
20. 11/12 lutego 1944 r., dowódca: F/O Hieronim Czyżuń, Wellington 2B (HF 185), wynik i nr U-boota nieznany.
21. 11/12 lutego 1944 r. (według W. Króla - 12/13 lutego), dowódca: F/Sgt Stanisław Kiełtyka 2C (HF 179), wynik i nr U-boota nieznany.
22. 3/4 marca 1944 r. (według W. Króla 5/6 marca) , dowódca: S/Ldr Józef Werakso, Wellington 2U (HF 268), pozycja 47°05’N, 05°30’W, wynik nieznany (uznawano prawdopodobne zatopienie –niepotwierdzone), nr U-boota – nieznany.
23. 28/29 kwietnia 1944 r., dowódca: F/O Lesław Międzybrodzki, Wellington 2W (HF 386), atak na zidentyfikowany U 473 – rzucone na U-boota bomby były niecelne.
24. 4/5 (inne dane 5/6) maja 1944 r., dowódca: F/O Lesław Międzybrodzki, Wellington 2N (HF 330), atak na jeden z dwóch wykrytych U-bootów (ostrzeliwujących się), wynik nieznany (zaobserwowano plamy olejowe, przyznano poważne uszkodzenie), identyfikacji U-bootów: brak.
25. 19 maja 1944 r., dowódca: S. Kiełtyka, Wellington 2A (HF 331), wynik nieznany (przyznano prawdopodobne uszkodzenie), nr U-boota nieznany,
26. 14/15 czerwca 1944 r., dowódca: F/Lt Ludwik Krempa, Wellington 2Q (HF 420), wynik i nr U-boota nieznany.
27. 18/19 czerwca 1944 r., dowódca: F/Lt Leopold Antoniewicz, Wellington 2A (HF 331), pozycja 49°03’N, 04°48’W, godz. 22.57, atak na jeden z dwóch zauważonych U-bootów, w trakcie wojny przyznano zatopienie U 441, potem anulowano, choć uznaje się w to miejsce możliwość zatopienia U 988, który wysłał tego dnia krótki sygnał o nalocie, a jego zatopienie zgłaszane przez okręty nawodne w końcu czerwca (oficjalnie uznawane) – nie jest pewne – mógł to być inny U-boot. W grę może jeszcze wchodzić U 1191, ale ten zaginął już od 12 czerwca.
28. 20/21 czerwca 1944 r., dowódca: F/Sgt Ferdynand Micel, Wellington 2A (HF 331), atak na ostrzeliwującego się U-boota, wynik: zauważono plamy oleju, uznano uszkodzenie, nr U-boota nieznany,
29. 6/7 lipca 1944 r. , dowódca: F/O Waldemar Siewruk, Wellington 2E (HF 303), wynik ataku i nr U-boota nieznany
30. 14/15 lipca 1944 r., dowódca: F/Lt Bogusław Pilniak, Wellington 2Q (HF 420), wynik: zauważono plamy oleju, nr U-boota nieznany.
31. 24/25 lipca 1944 r., dowódca: W/O Antoni Kujawa, Wellington 2Y (HF 329), wynik i nr U-boota nieznany.
32. 23/24 listopada 1944 r., dowódca: F/O Eugeniusz Jaworski, , Wellington QD-X (HF 397), wynik i nr U-boota nieznane.
33. 11/12 stycznia 1945 r. , dowódca: W/Cdr Żurek, wynik i nr U-boota nieznany.
34. 12/13 stycznia 1945 r. , dowódca: W/O Jan Bieniasz, Wellington E (HF 421), wynik i nr U-boota nieznane,
35. 2 lutego 1945 r., dowódca : W/O Rudolf Marczak, Wellington QD-S (HF 451), wynik i nr U-boota nieznane,
36. 16 lutego 1945 r., dowódca: F/Lt Stanisław Woźniak, Wellington QD-Q (HF 420), wynik potwierdzony: lekko uszkodzony U 1019.
37. 20/21 lutego 1945 r., dowódca: F/Lt Bogdan Ejbich, Wellington QD-E (HF 303), wynik: uważam, że atak ten mógł zatopić zaginiony od tego dnia i w tym rejonie U 683.
38. 25 marca 1945 r., dowódca: W/O Tadeusz Boba, Wellington QD-Q (HF 420), po jednym ataku na dwa różne wykryte OP, ich nr-y nieznane).
39. 2 kwietnia 1945 r. , dowódca: W/O Rudolf Marczak, Wellington QD-Y (HF 329), pozycja 50°00’N, 12°57’W., wynik: przyznane zatopienie U 321.
40. 22/23 kwietnia 1945 r. , dowódca F/O Zygmunt Dąbrowski, Wellington QD-S (HF 451), godz. niedługo przed północą, pozycja: około 150 mil na płd-zach. od przylądka Land’s End. Wynik: zauważono duże plamy oleju, podejrzenie, że atak mógł dotyczyć zaginionego U 1055, choć w grę może wchodzić atak na inne U-booty: U 325 i U 326, które zostały zatopione znacznie później i w innych rejonach.
ted
Oberleutnant zur See
 
Tonaż: 287.000 BRT

Dołączył(a): 06.10.13, 20:35

Re: Dywizjon 304 łowcy U-bootów

Postprzez ted » 10.03.14, 08:13

Z lotników 304.Dywizjonu atakujących U-booty chyba najtrudniej miał L. Międzybrodzki. Zarówno atakowany U 473, jak i dwa U-booty atakowane w początku maja 1944 r. "powitały" jego maszynę gęstym ogniem zaporowym plot., co nie było tak częste, gdy się zwraca uwagę na liczbę wszystkich 40 ataków. W drugim przypadku Międzybrodzki dotarł na lotnisko na poważnie postrzelanym samolocie. Atak majowy wydaje się o tyle oryginalny, że U-booty w tamtym czasie rzadziej walczyły "skupione" razem, po bardzo przykrych doświadczeniach z połowy 1943 r., gdy poniosły straty bardzo ciężkie. Wyjątkiem może być ewentualność, że te U-booty spotkały się w celu wymiany sprzętu technicznego lub zaopatrzenia w paliwo. Często "zwyczajne" U-booty wyznaczane do tego celu zaopatrywały wtedy w paliwo inne - bardziej tego potrzebujące, bo był to okres, gdy "Mleczne krowy" były już w większości wyeliminowane. Wydaje się, że ten przypadek powinien być łatwiejszy (ze względu na okoliczności starcia) do identyfikacji (numerów) U-bootów, ale na razie czeka to nadal na odkrycie.
ted
Oberleutnant zur See
 
Tonaż: 287.000 BRT

Dołączył(a): 06.10.13, 20:35

Re: Dywizjon 304 łowcy U-bootów

Postprzez ted » 22.03.14, 11:12

Mariusz Konarski - autor książki "304 Squadron", opisał atak załogi Lesława Międzybrodzkiego z 5 maja 1944 r. (godz.3.15) także w czasopiśmie "Lotnictwo" nr 10/2008. Kontakt radarowy z U-bootami w odległości 21 mil uzyskano na pozycji 46°24’N, 07°14’W , nim te okręty zaatakowano.
Jak niekiedy trudno ustalić, jakich to okrętów dany atak dotyczył (nawet jak się ma "namiar" pozycyjny), wystarczy ten przykład. W Zatoce Biskajskiej (według danych z uboat.net) w tym czasie znajdowały się U 218, U 518, U 539, U 547, U 672, ale w sporym "rozrzucie" i nie dość blisko tej pozycji. Co więcej - ich lokalizacja nie potwierdza (na razie), by jakieś U-booty płynęły razem rankiem 5 maja. Ale musiało tak być, bo "duchy" nie podziurawiłyby tak dotkliwie "Wellingtona" ogniem przeciwlotniczym, a skala uszkodzeń samolotu (na zdjęciach), zwłaszcza na poszyciu prawego skrzydła - jest całkiem spora.
ted
Oberleutnant zur See
 
Tonaż: 287.000 BRT

Dołączył(a): 06.10.13, 20:35

Re: Dywizjon 304 łowcy U-bootów

Postprzez ted » 22.03.14, 13:23

"Szukanie" robi się coraz bardziej interesujące. Znalazłem dwa U-booty "blisko siebie" ale jeszcze 4 maja (U 612 i U 846). Czyżby oba okręty płynęły razem do bazy St. Nazaire? Wracał na pewno U 612 a U 846 dopiero wypływał. Wyjaśnić mógłby to tylko KTB z U 612, bo U 846 miał być zatopiony tego dnia (jak piszą w uboat.net).
ted
Oberleutnant zur See
 
Tonaż: 287.000 BRT

Dołączył(a): 06.10.13, 20:35

Re: Dywizjon 304 łowcy U-bootów

Postprzez SnakeDoc » 22.03.14, 14:23

ted napisał(a):"Szukanie" robi się coraz bardziej interesujące. Znalazłem dwa U-booty "blisko siebie" ale jeszcze 4 maja (U 612 i U 846). Czyżby oba okręty płynęły razem do bazy St. Nazaire? Wracał na pewno U 612 a U 846 dopiero wypływał. Wyjaśnić mógłby to tylko KTB z U 612, bo U 846 miał być zatopiony tego dnia (jak piszą w uboat.net).


Z tym U 612 coś nie pasuje, bo on nigdy nie był na Atlantyku...
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55

Re: Dywizjon 304 łowcy U-bootów

Postprzez ted » 22.03.14, 14:32

Tfu! U 672! Za pierwszym razem dobrze napisałem (wśród tych pięciu najwyżej wymienionych), potem źle popatrzyłem. Chodzi mi o parę U 672 i U 846.
U 672 powracał, U 846 dopiero zaczynał patrol bojowy. 4 maja miały się niedaleko siebie mijać, a wkrótce ten drugi być zatopiony. To do KTB wracającego U 672 warto popatrzeć.
ted
Oberleutnant zur See
 
Tonaż: 287.000 BRT

Dołączył(a): 06.10.13, 20:35

Re: Dywizjon 304 łowcy U-bootów

Postprzez SnakeDoc » 22.03.14, 15:17

30 kwietnia 1944 roku U 672 został zbombardowany przez Liberatora z amerykańskiej eskadry VB-103. Jakie informacje z KTB Cię interesują? Pozycje? Czy nie było ataku 5 maja?
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55

Re: Dywizjon 304 łowcy U-bootów

Postprzez ted » 22.03.14, 15:54

Dokładnie- czy nie miał coś wspólnego z atakiem 5 maja około godz. 3.15-3.30 (bryt. czas), czyli u Niemców pewnie mocno po 4.00. Poza tym - czy miał kontakt wzrokowy z U 846 lub innym U-bootem 4-5 maja? Dla pewności sprawdziłbym też rano 6 maja, bo znam wersję z datą ataku Międzybrodzkiego opóźnioną o dzień (ale to chyba błąd).
ted
Oberleutnant zur See
 
Tonaż: 287.000 BRT

Dołączył(a): 06.10.13, 20:35

Re: Dywizjon 304 łowcy U-bootów

Postprzez Brodołak » 22.03.14, 16:17

Witam
Witam w skróconym KTB okrętu jaki znajduje się w 13 tomie opracowania Ritschella jest wzmianka o kontakcie akustycznym jaki miał miejsce 2 maja o 23:36 w kwadracie BF 4812 ze znajdującym się na trawersie bakburty wynurzonym U-bootem a wkrótce potem o zarejestrowaniu od 4 do 8 detonacji bomb. Odnośnie ataków bądź kontaktu w dniach 4 - 6 maja opracowanie Ritschella nic nie wspomina.
Pozdrawiam
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: Dywizjon 304 łowcy U-bootów

Postprzez ted » 22.03.14, 16:32

Dzięki Łukasz! Tu przynajmniej mam jasność! Czyli trzeba się dalej "potrudzić" i szukać.
ted
Oberleutnant zur See
 
Tonaż: 287.000 BRT

Dołączył(a): 06.10.13, 20:35

Re: Dywizjon 304 łowcy U-bootów

Postprzez Brodołak » 22.03.14, 16:58

Z czystej ciekawości zajrzałem jeszcze do skróconego KTB U 846, który jest w tym samym tomie i tam pod ostatnim jego patrolem znalazłem następujące dopiski (brak podanego źródła), które wprowadzają trochę zamieszania do tego co podałem w poprzednim poście a mianowicie:
4 maja 03:06 - przebywający w BF 4821 U 672 dostrzega ogień przeciwlotniczy i słyszy sześc detonacji,
4 maja 03:43 - na U 672 zarejestrowano dźwięki wynurzającego się U-boota a wkrótce potem odgłosy kanonady,
4 maja 04:24 - na U 672 rejestruje się odgłosy detonacji.

Pozdrawiam
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: Dywizjon 304 łowcy U-bootów

Postprzez ted » 22.03.14, 22:21

A ja zdobyłem dziś informację na temat ataku z 28/29 stycznia 1944 r. w wykonaniu L. Antoniewicza na Wellingtonie 2G, HF 202. Według niej atak miał miejsce na pozycji 47°00’N, 05°38’W, a celem ataku był powracający do bazy (lekko uszkodzony innym nalotem alianckim w grudniu) U 471. Przócz bomb rzuconych przez samolot, obie strony miały się nawzajem ostrzelać. U-boot miał nie odnieść w tym ataku szkód, choć zdaniem lotników bomby upadły dość blisko.

Sprawdziłem - i trasa U 471 wiodła faktycznie przez ten rejon.
ted
Oberleutnant zur See
 
Tonaż: 287.000 BRT

Dołączył(a): 06.10.13, 20:35

Re: Dywizjon 304 łowcy U-bootów

Postprzez ted » 27.03.14, 14:41

Skorzystałem z uboatarchive.net i ustaliłem pozycję ataku na U 473 wykonanego przez Wellingtona 2W, HF 386 (L. Międzybrodzki) 28/29 kwietnia 1944 r. Miał on miejsce na pozycji 45°30’N, 11°00’W. W kwestii skutków - jedna z bomb głębinowych miała eksplodować zaledwie o 20 jardów od burty U-boota. Ten po ataku nie zanurzał się, śledzony przez Polaków jeszcze przez następną godzinę.
ted
Oberleutnant zur See
 
Tonaż: 287.000 BRT

Dołączył(a): 06.10.13, 20:35

Re: Dywizjon 304 łowcy U-bootów

Postprzez ted » 25.04.14, 19:02

Dokładna pozycja ataku z 22/23 kwietnia 1945 r. to 48°54’N, 08°10’W.
ted
Oberleutnant zur See
 
Tonaż: 287.000 BRT

Dołączył(a): 06.10.13, 20:35

Re: Dywizjon 304 łowcy U-bootów

Postprzez ted » 27.04.14, 19:17

Nareszcie w ostatnim czasie mogłem zapoznać się z autentycznymi dokumentami dotyczącymi ataków lotniczych 304. Dywizjonu na U-booty. W raportach przy opisach ataków nie zawsze jednak określano dokładną pozycję konkretnego ataku lotniczego i taką pozycję zawiera dwadzieścia kilka raportów na 40 wszystkich. Jest to i tak liczba na tyle duża, że mogłem przyjrzeć się tym pozycjom i zorientować, czy na mapie z pozycji książkowej M. Konarskiego dokładnie je zaznaczono. Ponieważ mam doświadczenie w tej mierze, bo sam przygotowywałem mapki do różnorodnych artykułów, przekonałem się (ku małej zgrozie), że ktoś tej roboty dobrze niestety w przeszłości nie wykonał, bo wiele tych pozycji nie zostało oznaczonych dokładnie, ale na zasadzie "obicia lustrzanego" - w odwrotną stronę niż należy. Niektóre wypadają w zupełnie innym rejonie niż je zamieszczono - co może wynikło ze złego kiedyś odczytania cyfr pozycji N i W.
To, że dawniej bardziej ufałem solidności tej mapki, spowodowało mój jeden jedyny błąd we wnioskowaniu o losach U 683 (opiszę to w historii tego okrętu), na szczęście wszystkie inne wnioski o pozostałych okrętach były i są właściwe.

Co do stworzenia prawdziwego obrazu sytuacyjnego (opartego na autentycznych danych) - myślę już o przygotowaniu dokładniejszej mapy, przedstawiającej cały wojenny wysiłek naszych lotników i z dokładnym opisem szczegółów w legendzie.
ted
Oberleutnant zur See
 
Tonaż: 287.000 BRT

Dołączył(a): 06.10.13, 20:35

Re: Dywizjon 304 łowcy U-bootów

Postprzez ted » 21.05.14, 08:22

Okazuje się, że 11 sierpnia 1942 r. o godz. 16.10 samolot 304. Dywizjonu (nr 1172) pil. F/O W. Konarzewski, wykrył, a następnie zaatakował U-boota na pozycji 46°05’N, 07°25’W. Z dyskusji, jakie przeczytałem na forum strony uboat.net wynika, że celem Polaków tego dnia był nie byle kto - mianowicie... Erich Topp na U 552, powracający do bazy (Niemcy mieli odnotować atak o 17.10 - czyli prawidłowo według swego czasu - w kwadracie BF 4938)! Wiadomo, że Polakom się nie poszczęściło i seria 6 rzuconych bomb nie zdołała zatopić niemieckiego "asa", ale brak mi jeszcze wiadomości, czy nie spowodowała jakichś uszkodzeń okrętu.
ted
Oberleutnant zur See
 
Tonaż: 287.000 BRT

Dołączył(a): 06.10.13, 20:35

Re: Dywizjon 304 łowcy U-bootów

Postprzez ObltzS » 21.05.14, 18:25

Witam !

ted napisał :
Okazuje się, że 11 sierpnia 1942 r. o godz. 16.10 samolot 304. Dywizjonu (nr 1172) pil. F/O W. Konarzewski, wykrył, a następnie zaatakował U-boota na pozycji 46°05’N, 07°25’W. Z dyskusji, jakie przeczytałem na forum strony uboat.net wynika, że celem Polaków tego dnia był nie byle kto - mianowicie... Erich Topp na U 552, powracający do bazy (Niemcy mieli odnotować atak o 17.10 - czyli prawidłowo według swego czasu - w kwadracie BF 4938)! Wiadomo, że Polakom się nie poszczęściło i seria 6 rzuconych bomb nie zdołała zatopić niemieckiego "asa", ale brak mi jeszcze wiadomości, czy nie spowodowała jakichś uszkodzeń okrętu.

Szkoda, że witryna uboatarchive.net w dziale "Individual U-boats" nie zamieściła do tej pory żadnego tłumaczenia KTB dla U 552 - z uwagi na postać Toppa, który dowodził nim niemal 2 lata i odbył na tym okręcie z załogą aż 10 udanych patroli, byłoby w czym wybierać, a tak można obejść się jedynie smakiem i nadal czekać ...
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Re: Dywizjon 304 łowcy U-bootów

Postprzez Pikap » 22.05.14, 14:50

Witam !

U 552 nie odniósł żadnych uszkodzeń w czasie tego ataku.

Ted, na tej witrynie:
http://historisches-marinearchiv.de/pro ... php?lang=2
w rubrykę Feit: wpisz 304SqRAF, uzyskasz nieco więcej informacji o atakach dywizjonu 304.

Pozdrawiam.
Pikap
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 48.000 BRT

Dołączył(a): 18.02.10, 00:31

Re: Dywizjon 304 łowcy U-bootów

Postprzez ted » 22.05.14, 18:03

Dzięki :D - to bardzo pożyteczna witryna - dla kogoś, kto wie jakie z numerów U-booty spróbować przypisać do ataku lotniczego z konkretnego dnia. Już mi potwierdziła dwa kolejne U-booty, o których od niedawna wiedziałem z uboat.net. Ale poszukam więcej, zanim je ostatecznie tu zamieszczę.
Na pewno ta witryna podaje prawdziwe informacje o numerach atakowanych U-bootów, lecz nie można jej stuprocentowo ufać w kwestii oceny uszkodzeń U-bootów. Przykład: data (3 stycznia 1944 r.) i atak polskiej załogi na U 629 Bugsa podany jest jak trzeba, ale podaje "brak uszkodzeń", tymczasem okręt Bugsa był poważnie uszkodzony i wyeliminowany na dwa miesiące z akcji (pisał o tym Blair, a nawet jest o tym na stronie uboat.net).
ted
Oberleutnant zur See
 
Tonaż: 287.000 BRT

Dołączył(a): 06.10.13, 20:35

Re: Dywizjon 304 łowcy U-bootów

Postprzez ted » 23.05.14, 10:37

Pikap - dzięki raz jeszcze. W jeden wieczór na tej witrynie odkryłem jeszcze 7 nie znanych mi dotąd numerów U-bootów atakowanych przez lotników z 304. Dywizjonu! Na razie wiem łącznie o 14 potwierdzonych, prócz tego jednym prawdopodobnym.
ted
Oberleutnant zur See
 
Tonaż: 287.000 BRT

Dołączył(a): 06.10.13, 20:35

Re: Dywizjon 304 łowcy U-bootów

Postprzez SnakeDoc » 23.05.14, 21:55

Z KTB U-552:

10.08.1942, 16:43 - Alarm vor Flugzeug unbekannt Typ, Stb, querab auf Parallelkurs zu spät gesehen. Auf A-20 m, zwei sehr gut, 4 schlecht liegende Wabos. Neben den normalen Ausfallen Tauchzelle I gerissen. Fundamentbefestigungen beider Verdichter gebrochen.


Zanurzenie alarmowe z powodu samolotu nierozpoznanego typu, na trawersie sterburty, na kursie równoległy. Spostrzeżony zbyt późno. Zanurzenie na głębokość A-20 m. Dwie dobrze i cztery źle wymierzone bomby głębinowe. Oprócz zwykłych uszkodzeń (od wstrząsu) pęknięty zbiornik balastowy nr I. Śruby fundamentowe obydwu sprężarek zerwane.

11.08.1942, 11:05 - Alarm vor hoch anfliegender Lockhead. Kurs 180 grad. Ungesehen.


Zanurzenie alarmowe z powodu przelatującego kursem 180 stopni Lockhead'a. Nie zostaliśmy spostrzeżeni.

11.08.1942, 12:00 - Wellingtonbomber, ebenfalls auf Südkurs voraus am der Grenze der Sicht.


Wellington, również na kursie południowym, przed nami, na granicy widoczności.

11.08.1942, 14:30 - Wellingtonbomber, Kurs Süd, über Wasser geblieben.


Wellington, kurs południowy, zostajemy na powierzchni.

11.08.1942, 14:46 - Noch eine Wellington, Kurs 90 grad. Alarm! Ungesehen.


Jeszcze jeden Wellington na kursie 90 stopni. Zanurzenie alarmowe. Nie zostaliśmy spostrzeżeni.

11.08.1942, 17:08 - Wellingtonbomber, NW-Kurs, ziemlich hoch fliegend, an der Grenze der Sicht, zeitweise hinter kleinen Wolken verschwindend. Glaube ungesehen zu sein. Flugzeug dreht zu.


Wellington, kurs północno-zachodni, dość wysoko, na granicy widoczności, od czasu do czasu znika za niewielkimi chmurami. Wydaje się, że nas nie dostrzegł. Samolot wykonuje zwrot w naszym kierunku.

11.08.1942, 17:10 - Alarm! Auf Tiefe A-10 bis A m, 6 gut liegende + 10 schlechter liegende W.B.'s sehr schnell hintereinder geworfen.


Zanurzenie alarmowe, głębokość od A-10 do A, dosyć szybko zrzucono sześć dobrze i dziesięć źle wycelowanych bomb głębinowych.
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55

Re: Dywizjon 304 łowcy U-bootów

Postprzez ted » 24.05.14, 07:58

Dzięki za KTB. Topp był atakowany przez samoloty 10 i 11 sierpnia i czytałem o tym także na forum uboat.net. Ten "nasz" atak z 11 nie spowodował jednak szkód, ale Topp przesadził z ta drugą serią (była tylko ta pierwsza - odgłosy drugiej to musiało być coś innego, bo tyle bomb polski Wellington nie rzucił - według mojej wiedzy tylko sześć w jednej serii).

Dysponuję już bowiem wiedzą o wszystkich atakach 304. Dywizjonu, składach załóg, numerach ich samolotów, datach i godzinach ataków, pozycjach (w przeważającej mierze), a nawet liczbie rzuconych bomb.
Nikt wcześniej nie podawał właściwie prawidłowej liczby tych ataków. Po ich skatalogowaniu wyszła mi zdumiewająca liczba 44 ataków (w tym dwa podwójne) na wykryte U-booty (jeden z nich uznano po zbombardowaniu za niszczyciel), poza tym jeszcze 7 ataków na "podejrzane obiekty", które polskie załogi uznały za U-booty i zbombardowały "pro forma". Łącznie 51 ataków zamiast 31 podawanych kiedyś przez Wacława Króla - (może wziął kiedyś "piątkę" za "trójkę"?). Lotnicy 304. Dywizjonu atakowali także statki handlowe, ale opracowanie tych ataków to odrębna tematyka.

Pozostaje tylko identyfikować U-booty, co się udaje coraz lepiej. Niedługo dodam kolejne "odkryte" do listy, choć pewnie spowoduje to niezłe "przetasowanie" :D , gdy się te ataki doda do całościowych historii już opisanych na tej stronie przez Brodołaka U-bootów. I chętnie to zrobię, jeśli nie będzie miał nic przeciwko :wink:
ted
Oberleutnant zur See
 
Tonaż: 287.000 BRT

Dołączył(a): 06.10.13, 20:35

Następna strona

Posty: 38 • Strona 1 z 21, 2

Powrót do II Wojna Światowa



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron