1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

Ciekawe zdarzenia z okresu pierwszej U-Bootwaffe

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Ciekawe zdarzenia z okresu pierwszej U-Bootwaffe

Postprzez ObltzS » 29.03.17, 19:48

Witam !

Historia tzw. drugiej U-Bootwaffe (Die Deutsche Kriegsmarine) nadal fascynuje swoimi dokonaniami, wśród których na dalszy plan i niejako w tle rozgrywek głównie na Atlantyku, miały miejsca inne wydarzenia, które nie były tak spektakularne jak same bitwy konwojowe i działania poszczególnych U-Bootów, ale bez nich prowadzenie tzw. BoA byłoby niemożliwe.


Schrony U-Bootów :
Jedną z kwestii o kluczowym znaczeniu była budowa umocnionych baz U-Bootów (Niemcy, Francja Norwegia) a przede wszystkim w tychże bazach - schronów dla U-Bootów. Stanowiły one nie tylko miejsce bezpiecznego postoju, ale przede wszystkim dawały możliwość powadzenia niczym nie ograniczonych prac remontowych i modernizacyjnych po zakończonych patrolach, w nich również przygotowywano się do kolejnych patoli – załadunek amunicji i żywności, bunkrowania paliwa, oleju smarnego i wody. Trudno byłoby wyobrazić sobie funkcjonowanie baz dla poszczególnych przydzielonych im flotylli bojowych bez owego zaplecza technicznego w postaci schronów. W schyłkowym okresie wojny w części schronów (głównie na terenie Niemiec) ulokowano montaż ostatniego wprowadzonego do produkcji typu – typu XXI.
Same schrony swoją konstrukcją i nadanym im przez projektantów rozmachem do dzisiaj budzą zarówno zachwyt jak i zdumienie – ewenementem jest fakt, że pomimo upływu 70 lat od zakończenia II w. ś., nadal pozostają dzisiaj w nadbrzeżnych krajobrazach w/w państw i mimo wielu nieudanych prób ich wysadzenia w okresie powojennym oraz przede wszystkim intensywnych bombardowań w okresie wojny – w zasadzie pozostały one w stanie nienaruszonym do dnia dzisiejszego.

Fascynuje sam pomysł stworzenia tego typu budowli, ich wielkość i czas w jakim powstały – ale pomysł ten nie był niczym nowym. Był on powtórzeniem bardzo udanego eksperymentu, jaki miał miejsce w czasach pierwszej U-Bootwaffe (Die Kaiserliche Marine) w bazie U-Bootflottille Fladern. Temat budowy pierwszych w historii schronów dla okrętów podwodnych był już poruszany na Forum : (patrz :
http://www.ubootwaffe.pl/forum/u-booty/i-wojna-swiatowa/schrony-dla-u-bootow-z-okresu-i-w-s-2981)



Bunkrowanie w morzu pomiędzy okrętami podwodnymi :
Na Forum udało się także zebrać i opisać fakty związane z tzw. podwodnymi zaopatrzeniowcami (U-Booty typu XIV) oraz przedstawić ich krótką historię (patrz : http://www.ubootwaffe.pl/forum/u-booty/ii-wojna-swiatowa/mleczne-krowy-dobry-czy-zly-pomysl-69)
Plany oraz koncepcja posiadania przez niemiecką marynarkę wojenną floty podwodnych zbiornikowców były zawsze poważnie rozważane przez OKM. Wynikało to głównie z obaw, iż w przypadku ponownego konfliktu zbrojnego z Wielka Brytanią, że ta ostatnia zastosuje morską blokadę Niemiec (jak to miało miejsce podczas I w. ś.) - w koncepcjach strategii działania Kriegsmarine flota ta (podwodne zbiornikowce) miała stanowić niewykrywalną mobilną bazę dla pozostających na Atlantyku U-Bootów uderzeniowych. Ponieważ paliwo i oleje smarne były najszybciej zużywanym materiałem przez U-Booty, zatem warunkowało ono o czasie trwania patrolu jak i jego zasięgu operacyjnym - stąd podwodne zbiornikowce mogły poważnie wpłynąć tak na czas patrolu jak i zwiększenia akwenu operacyjnego a w konsekwencji przyczynić się do lepszego i bardziej efektywnego wykorzystania czasu przebywania okrętu w morzu – nierzadkie były sytuacje (początkowy okres BoA), kiedy U-Boot przez większość swego patrolu „orał” wody płn. Atlantyku w poszukiwaniu celów i niemal z pełnym zapasem torped powracał do bazy.

Co jest najbardziej zastanawiającym w historii powstania koncepcji zaopatrywania U-Bootów uderzeniowych w morzu ? Drobny fakt związany z tym, że K. Dönitz był niezwykle sceptycznie nastawiony do tej idei i nie okazywał jej w tym okresie żadnego zainteresowania.
23.05.1939 przedstawił swoje memorandum, gdzie stwierdził wręcz, że z punktu widzenia dowódcy floty o. p. dla sił U-Bootwaffe bardziej pożądanymi i wartościowymi są okręty "warsztatowe", gdyż zdolności operacyjne U-Bootów są funkcją stanu technicznego ich siłowni (maszynowni, Maschinenraum).
Jednak memorandum to spotkało się z ripostą OKM (z dn. 03.08.1939 r.) - krótko po wybuchu wojny, 08.09.1939 OKM złożyło formalne zamówienie na budowę trzech sztuk podwodnych zbiornikowców, których koncepcja odpowiadała założeniom z 1934 roku. Dönitz natomiast otrzymał polecenie, by w ciągu najbliższego tygodnia od tej daty dostarczyć nową specyfikację.
B.d.U. wdrożyło także do programu szkoleń obowiązkowe procedury dotyczące zasad pobierania bunkru w morzu oraz przekazywania innego zaopatrzenia (torpedy, amunicja, żywność, cz. zamienne) – umiejętności te okazały się bardzo przydatne dla załóg „siódemek” i „dziewiątek”, zwłaszcza po okresie wyeliminowania przez aliantów wszystkich podwodnych zbiornikowców. Przekazywanie nadwyżek głównie paliwa, okazało się później czasem koniecznością pomiędzy frontowymi U-Bootami (te powracające z patrolu, które posiadały jeszcze takowe, zostawiały sobie niezbędną rezerwę na dotarcie do bazy a nadwyżka była przekazywana na wskazany w komunikacie radiowym okręt nadal pozostający na swoim obszarze patrolu). Ale coraz bardziej rozległy tzw. „parasol lotniczy” aliantów wyeliminował w późniejszym okresie wykonywanie takich operacji a wysyłane komunikaty B.d.U. w tej sprawie były rozszyfrowywane przez Bletchley Park już do 48 godzin po ich nadaniu.

Jak się okazuje – bunkrowanie w morzu pomiędzy okrętami podwodnymi nie był pomysłem, który zrodził się z tzw. potrzeby chwili. Nie mniej jednak idea ta jest kojarzona głównie z okresem drugiej wojny światowej i jak na tamte czasy była niezwykle nowatorska – takiego sposobu i procedur wzajemnego zaopatrywania się okrętów podwodnych w morzu nie opracowała ani RN ani też US Navy – ten system był charakterystycznym wyróżnikiem tylko dla drugiej U-Bootwaffe.

Ale jak się okazuje – i w tym przypadku ten pomysł nie był niczym nowym – tego typu operacje zawiązane z przekazywaniem paliwa i oleju smarnego w morzu pomiędzy okrętami podwodnymi Die Kaiserliche Marine miało już miejsce w czasach pierwszej U-Bootwaffe. Szperając po necie natrafiłem na jeden taki udokumentowany fotografiami przypadek – miało na miejsce na Morzu Irlandzkim w dniu 18 lipca 1918 r. pomiędzy S.M. U 54 (typ U 51) a UB 90 (typ UB III). Ten pierwszy przekazywał na UB 90 olej smarny (Schmieröl) w ilości 500 litrów. Na dołączonych do postu fotografiach dobrze widoczny UB 90 z rozwiniętymi wężami przygotowany do operacji bunkrowania.
Konstrukcja ówczesnych silników diesla do napędu głównego nie była jeszcze tak doskonała jak w okresie II w. ś. i charakteryzowała się stosunkowo wysokim zużyciem tego oleju a jego brak mógł w konsekwencji doprowadzić do uszkodzenia diesli (ich przegrzanie i zatarcie).
Takie fakty, jak wzajemne wspieranie się na morzu związane z przekazywaniem sobie nadwyżek oleju napędowego i smarnego musiało być znane w środowisku oficerów i marynarzy U-Bootwaffe, zakładam zatem, że również i Dönitzowi – jeśli znał takie zdarzenia z okresu swojej służby na U-Bootach, dlaczego zatem w początkowym okresie, kiedy koncepcja ta była rozważana na poziomie OKM jako szef F.d.U. był tak sceptycznie do niej nastawiony ?

Historia pierwszej U-Bootwaffe jest pełna zaskakujących zdarzeń, które są już albo zapomniane albo też niewielu zakłada, że mogły występować wcześniej – tak właśnie jest w przypadku schronów dla U-Bootów oraz przekazywaniem paliwa i oleju smarnego w morzu pomiędzy okrętami podwodnymi – fakty te odnosimy głównie do okresu dugiej wojny i z tym okresem je kojarzymy – ale ich swoisty wzorzec miał miejsce znacznie, znacznie wcześniej …

Zamieszczone zdjęcia z przekazywania w morzu oleju smarnego pomiędzy S.M. U 54 a UB 90 pochodzą ze strony :
http://www.u54.suedholland-ferienhaus.de/
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.705.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do I Wojna Światowa



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość