1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-2365 typ XXIII

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

U-2365 typ XXIII

Postprzez Brodołak » 24.09.06, 12:23

U-2365 typ XXIII

Stocznia: Deutsche Werft AG, Hamburg-Finkenwärder
Nr zamówienia: 519
Zamówienie: 20.09.1943
Położenie stępki: 06.12.1944
Wodowanie: 02.03.1945
Wcielenie do służby: 02.03.1945
Nr pocztowy: M 51 377

Przebieg służby:
02.03.1945 - 08.05.1945 - 4 Flotylla U-bootów, Stettin (szkolenie załogi)
08.05.1945 - Zatopiony przez załogę na północny-zachód od wyspy Anholt w ramach operacji Regenbogen.

Dowódcy:
02.03.1945 - 02.05.1945 - OL Fritz-Otto Korfmann
03.05.1945 - 08.05.1945 - OL Uwe Christiansen

Odbyte patrole bojowe: 0

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Uwagi:
a.) W czerwcu 1956 roku firma ratownicza/wydobywcza Beckedorf z Hamburga na własne ryzyko przy pomocy statku "John Beckedorf" wydobyła leżący na głębokości 56 metrów w pobliżu wyspy Anholt U-2365. Będący w dobrym stanie kadłub jednostki został nabyty za sumę 2,5 miliona Marek przez stocznię Howaldswerke w Kiel, która miała przeprowadzić na zlecenie Bundesmarine jego remont i modernizację. W dniu 15 sierpnia 1957 roku dawny U-2365 został wcielony do Bundesmarine jako U-Hai i otrzymał oznaczenie NATO, S 170. W sierpniu i wrześniu 1959 roku U-Hai wraz z U-Hecht wziął udział w niemiecko - holenderskich ćwiczeniach pod kryptonimem "Wallenstein II". Dnia 31 sierpnia 1960 roku U-Hai wraz z bliźniaczą jednostką U-Hecht (dawny U-2367) został przekazany do otworzonej 1 sierpnia 1959 roku w Eckernförde U-boot-Lehrgruppe, gdzie oba okręty miały pełnić funkcję jednostek szkolnych dla nowych kadr niemieckich podwodniaków. W następnych latach dawny U-2365 przeszedł kilka modernizacji, m.in. otrzymał nową bryłę kiosku (1961 r), oraz został przedłużony o 1,45 m. w związku z montażem nowych silników Diesla (1964 r). Na początku września 1966 roku U-Hai wraz z U-Hecht, U-3, okrętem bazą "Lech" i zaopatrzeniowcem "Passat" wypłynął z bazy w Neustadt i udał się w rejs ćwiczebny po Morzu Północnym, podczas którego jednostki zespołu miały zawinąć z kurtuazyjną wizytą do szkockiego portu Aberdeen. W dniu 14 września podczas silnego sztormu, który dał się w znaki wszystkim jednostkom zespołu na wysokości Ławicy Doggerbank o godzinie 18:54, U-Hai zatonął na głębokości 47 metrów. Zatonięcie okrętu przeżył tylko ObMt Peter Silbernagel, który po 13 godzinach spędzonych w wodzie został uratowany przez brytyjski trawler "St. Martin". Pozostałych 20 członków załogi w tym dowódca zginęło. Dnia 19 września 1966 pływający dźwig "Magnus 111" podniósł spoczywający na dnie wrak U-Hai, który został następnie odholowany do bazy w Emden. W dniu 22 września 1966 roku U-Hai został oficjalnie wycofany ze służby. 31.03.1973 r w Marineehrenmal w Laboe została odsłonięta tablica poświecona U-Hai i jego marynarzom.
b.) Dowódcy U-Hai:
15.08.1957 - 15.10.1958 - KL Ehrhardt
16.10.1958 - 16.07.1960 - KL Voss
16.07.1960 - 31.07.1963 - KL Emsmann
01.08.1963 - 22.03.1964 - OL Rehse
01.07.1966 - 14.09.1966 - OL Wiedersheim


Bibliografia:
http://uboat.net
http://www.ubootwaffe.net
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.janmaat.de/m_hai.htm
http://www.unterseeboot-hai.de/about.html
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ XXIII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron