U-2540 typ XXI
Posty: 12
• Strona 1 z 1
U-2540 typ XXI
U-BOOT U2540
Typ: XXI
Położona stępka: 28 poździernik 1944 Blohm & Voss, Hamburg
Wodowanie : 13 styczeń 1945
Odbiór techniczny: 24 luty 1945 Oblt. Rudolf Schultze
Przyjęcie do służby: 24 luty 1945 - 4 maj 1945 Oblt. Rudolf Schultze
Przebieg służby: Brak patroli
24 luty 1945 - 4 maj 1945 31.Flotylla jako jednostka szkoleniowa
Sukcesy: Brak sukcesów
Koniec służby: Zatopiony 4 maj 1945.
LISTA ZAŁOGI U-2540
Nazwisko i imię / stopień / data urodzenia / data zgonu / uwagi
[U-2540+ zginął wraz z okrętem]
-Ammon Fritz OLt.ing U-761. U-2540
-Bauer Rudolf MtrGfr 14.07.1925 03.05.1945 "U-2540+ lotniczy atak na łódź ""Bolkoburg"""
zginął: N.E.of Fehmann
-Fuchs Lt.z.S U-2540
-Gebhart Walter 00.00.1923 U-516. U-2540
-Griegel Joachim Mtr 23.02.1925 03.05.1945 "U-2540+ lotniczy atak na łódź ""Bolkoburg"""
zginął: N.E.of Fehmann
-Grote Friedrich Maat 30.07.1920 U-279. U-601. U-2540
urodzony: Leipzig
zginął: Halle.
-Hartmann Helmut MaschGfr 22.03.1925 03.05.1945 "U-2540+ lotniczy atak na łódź""Bolkoburg"""
zginął: N.E.of Fehmann
-Hohenstein Siegfried OLt.z.S U-668. U-2540
-Kühnel Karl-Heinz Lt.z.S U-2540
-Pätz Gerhard MechOGfr 23.02.1925 03.05.1945 "U-2540+ lotniczy atak na łódź ""Bolkoburg"""
zginął: N.E.of Fehmann
-Pfeffer Leonhard OLt.z.S U-2540
-Polis Paul MaschMt 05.06.1923 03.05.1945 "U-2540+ lotniczy atak na łódź ""Bolkoburg"""
zginął: N.E.of Fehmann
-Rottmann Hermann OStrm U-61. U-2540
-Saalborn Herbert MaschMt 19.09.1923 03.05.1945 "U-2540+ lotniczy atak na łódź ""Bolkoburg"""
zginął: N.E.of Fehmann
-Schultze Rudolf OLt.z.S 19.05.1922 U-608. 2WO.(02.42-04.43) 1WO.(04.43-07.43). U-61. Cdr.(09.43-12.44). U-2540. Cdr.(02.45-05.45)
urodzony: Kronshagen
data wstąienia do Kriegsmarine: XII/1939
-Zander Lt.z.S U-2540
-Zapp Willi OMasch 28.03.1912 03.05.1945 "U-2540+ lotniczy atak na łódź ""Bolkoburg"""
zginął: N.E.of Fehmann
-Ziegeler Walter BtsMt 22.08.1920 03.05.1945 "U-2540+ lotniczy atak na łódź ""Bolkoburg"""
zginął: N.E.of Fehmann
źródła :www.ubootwaffe.net www.u-boot.org
Typ: XXI
Położona stępka: 28 poździernik 1944 Blohm & Voss, Hamburg
Wodowanie : 13 styczeń 1945
Odbiór techniczny: 24 luty 1945 Oblt. Rudolf Schultze
Przyjęcie do służby: 24 luty 1945 - 4 maj 1945 Oblt. Rudolf Schultze
Przebieg służby: Brak patroli
24 luty 1945 - 4 maj 1945 31.Flotylla jako jednostka szkoleniowa
Sukcesy: Brak sukcesów
Koniec służby: Zatopiony 4 maj 1945.
LISTA ZAŁOGI U-2540
Nazwisko i imię / stopień / data urodzenia / data zgonu / uwagi
[U-2540+ zginął wraz z okrętem]
-Ammon Fritz OLt.ing U-761. U-2540
-Bauer Rudolf MtrGfr 14.07.1925 03.05.1945 "U-2540+ lotniczy atak na łódź ""Bolkoburg"""
zginął: N.E.of Fehmann
-Fuchs Lt.z.S U-2540
-Gebhart Walter 00.00.1923 U-516. U-2540
-Griegel Joachim Mtr 23.02.1925 03.05.1945 "U-2540+ lotniczy atak na łódź ""Bolkoburg"""
zginął: N.E.of Fehmann
-Grote Friedrich Maat 30.07.1920 U-279. U-601. U-2540
urodzony: Leipzig
zginął: Halle.
-Hartmann Helmut MaschGfr 22.03.1925 03.05.1945 "U-2540+ lotniczy atak na łódź""Bolkoburg"""
zginął: N.E.of Fehmann
-Hohenstein Siegfried OLt.z.S U-668. U-2540
-Kühnel Karl-Heinz Lt.z.S U-2540
-Pätz Gerhard MechOGfr 23.02.1925 03.05.1945 "U-2540+ lotniczy atak na łódź ""Bolkoburg"""
zginął: N.E.of Fehmann
-Pfeffer Leonhard OLt.z.S U-2540
-Polis Paul MaschMt 05.06.1923 03.05.1945 "U-2540+ lotniczy atak na łódź ""Bolkoburg"""
zginął: N.E.of Fehmann
-Rottmann Hermann OStrm U-61. U-2540
-Saalborn Herbert MaschMt 19.09.1923 03.05.1945 "U-2540+ lotniczy atak na łódź ""Bolkoburg"""
zginął: N.E.of Fehmann
-Schultze Rudolf OLt.z.S 19.05.1922 U-608. 2WO.(02.42-04.43) 1WO.(04.43-07.43). U-61. Cdr.(09.43-12.44). U-2540. Cdr.(02.45-05.45)
urodzony: Kronshagen
data wstąienia do Kriegsmarine: XII/1939
-Zander Lt.z.S U-2540
-Zapp Willi OMasch 28.03.1912 03.05.1945 "U-2540+ lotniczy atak na łódź ""Bolkoburg"""
zginął: N.E.of Fehmann
-Ziegeler Walter BtsMt 22.08.1920 03.05.1945 "U-2540+ lotniczy atak na łódź ""Bolkoburg"""
zginął: N.E.of Fehmann
źródła :www.ubootwaffe.net www.u-boot.org
Ostatnio edytowano 03.10.06, 20:47 przez Deusmax, łącznie edytowano 2 razy
- Deusmax
- Tonaż: 134.000 BRT
- Dołączył(a): 06.08.06, 22:13
- Lokalizacja: Toruń
?
A teraz moje kilka pytań nigdzie nie znalazłem dłuższej histori U-2540 moze ktoś coś dopisze bo ze zdjęć wiele się nie wyczyta.
2. Skoro okręt został zatopiony to corobiw w Bremrhaven i to w takim stanie
3. I co to znaczy ""Bolkoburg"""??
2. Skoro okręt został zatopiony to corobiw w Bremrhaven i to w takim stanie
3. I co to znaczy ""Bolkoburg"""??
- Deusmax
- Tonaż: 134.000 BRT
- Dołączył(a): 06.08.06, 22:13
- Lokalizacja: Toruń
Bolkoburg byl baza okretow podwodnych.
http://www.warsailors.com/homefleetsingles/vega.html -artykul w ktorym jest napisane o jego zatopieniu.
Informacje o zatopieniu
http://de.wikipedia.org/wiki/Wilhelm_Bauer_(U_2540)
http://www.warsailors.com/homefleetsingles/vega.html -artykul w ktorym jest napisane o jego zatopieniu.
Informacje o zatopieniu
http://de.wikipedia.org/wiki/Wilhelm_Bauer_(U_2540)
- Uapa
- Tonaż: 289.000 BRT
- Dołączył(a): 21.04.05, 19:21
- Lokalizacja: Alt Stettin
Deusmax napisał(a):Zwodowany: 28 poździernik 1944 Blohm & Voss, Hamburg
Ja mam inne daty:
Położona stępka: 29.10.1944
Wodowanie : 13.01.1945
Przyjęcie do służby: 24.02.1945
Poczta polowa: M 52 062
Na początku maja skierowany do północnych Niemiec okręt jak i inne tego typu miał oczekiwać dalszych rozkazów. W dniu 03.05.1945 został zaatakowany przez samolot z 2 Skrzydła TAF. Zatopiony przez załogę w dniu 04.05.1945 w okolicach Flensburga
Podniesiony z dna w 1957 roku, następnie przebudowany przez Howaldswerke w Kilonii, i przyjęty ponownie do służby w 31.08.1960 jako jednostka eksperymentalna pod nazwą "Wilhelm Bauer", w 1983 roku przekazana do muzeum.
- Grom
- Tonaż: 701.000 BRT
- Dołączył(a): 16.03.04, 11:22
- Lokalizacja: Reading UK
http://www.u-boot.org/uboot/u-2540/ tam jest napisane tak jak napisałem u góry
http://www.ubootwaffe.net/ops/boat.cgi?boat=2540 tam jest tak jak mówisz no z wyjątkem daty położenia stępki 28.10.1944
http://de.wikipedia.org/wiki/Wilhelm_Bauer_(U_2540) tu piszą tak jak mówisz więc uznam tą wersje ale jak ktoś sądzi inaczej i ma na to potwierdzenie niech pisze. Dzieki z zwrócenie uwagi pozdro.
http://www.ubootwaffe.net/ops/boat.cgi?boat=2540 tam jest tak jak mówisz no z wyjątkem daty położenia stępki 28.10.1944
http://de.wikipedia.org/wiki/Wilhelm_Bauer_(U_2540) tu piszą tak jak mówisz więc uznam tą wersje ale jak ktoś sądzi inaczej i ma na to potwierdzenie niech pisze. Dzieki z zwrócenie uwagi pozdro.
- Deusmax
- Tonaż: 134.000 BRT
- Dołączył(a): 06.08.06, 22:13
- Lokalizacja: Toruń
Dodam, że "Bolkoburg" to zamówiona przed wojną w Holandii dla Towarzystwa Żeglugowego Pol-Bryt "Warszawa II", która miała zastąpić w służbie stary statek o tej nazwie. Po zajęciu Holandii, Niemcy dokończyli budowę statku, który został przekazany niemieckiemu armatorowi Ostdeutsche Reederei GmbH z Gdańska pod nazwą "Ostwind". W dniu 1.07.1941 dawny "Ostwind" został wcielony do służby w Kriegsmarine pod nazwą "Bolkoburg" jako pomocnicza jednostka mająca wspierać szkolną 24 Flotyllę U-bootów (okręt baza/okręt cel). 1 stycznia 1942 statek zostaje przeniesiony do 26 Flotylli U-bootów. 20.08.1943 podczas nocnych ćwiczeń o godz. 22:30 (podawana też jest godzina 23:30) dochodzi do kolizji "Bolkoburg" z U-670, który tonie. 09.09.1943 niedoszła "Warszawa II" ma kolejną kolizję tym razem w pobliżu portu Pillau z promem artyleryjskim MFP 267, który został poważnie uszkodzony. Dnia 5 kwietnia 1945 "Bolkoburg" zostaje przeniesiony do 25 Flotylli U-bootów. W dniu 3 maja "Bolkoburg" i inne jednostki przebywające w pobliżu wyspy Fehmarn zostały zaatakowane przez brytyjskie samoloty. W statek trafiło kilka bomb, które wywołały pożar. Następnego dnia alianci ponowili atak, w którym ponownie trafili niedoszłą "Warszawę II". Trawiony pozarami "Bolkoburg" ostatecznie w dniu 7 maja osiadł na dnie o głębokości 5 - 5,5 metrów na pd od wyspy Fehmarn. Po wojnie wypalony wrak statku został wydobyty przez polskich ratowników i przeholowany do polski, gdzie planowano jego odbudowę. Jednak po ekspertyzie okazało się to nie wykonalne i statek przeznaczono na złom. Przed złomowaniem z niedoszłej "Warszawy II" wymontowano silnik, który został umieszczony na drobnicowcu "Monte Cassino".
Ostatnio edytowano 16.09.06, 11:09 przez Brodołak, łącznie edytowano 3 razy
- Brodołak
- Admiral
- Tonaż: 1.770.000 BRT
- Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
- Lokalizacja: Piastów
Witam oto krótka historia powojenna U-2540
W czerwcu 1957 roku firma Bugsier Reederei na własną inicjatywę wydobyła zatopiony koło latarniowca Flensburg, U-2540, używając własnych statków ratowniczych Energie i Ausdauer. Wrak okrętu został osadzony na mieliźnie w Altenhof koło Eckernförde, skąd został następnie przeholowany do stoczni Howaldswerke w Kiel. Stocznia Howaldswerke nabyła od Bugsier Reederei U-2540, po tym jak Minister Obrony RFN, ogłosił zainteresowanie nabyciem okrętu.
W 1958 roku Marynarka wojenna RFN otrzymała zgodę od Mocarstw Zachodnich na wcielenie do służby okrętu, jako jednostki testowej. 10 października 1958 roku minister Obrony nakazał firmie Ingenieurkontor Lübeck przeprowadzić przebudowę/rekonstrukcję okrętu na jednostkę testową, m.in. podczas prac adaptacyjnych wymieniono oryginalne silniki Diesla firmy M.A.N. na silniki firmy Mercedes. Podczas trwania przebudowy/rekonstrukcji okret nosił nazwę Wal.
Dnia 1 września 1960 roku dawny U-2540 został wcielony do Bundesmarine pod nazwą Wilhelm Bauer. Okręt otrzymał też numer identyfikacyjny NATO Y-880. Bazą jednostki, było dowództwo okrętów szkolnych w Kiel.
W maju 1961 roku Wilhelm Bauer po drobnych przeróbkach został przekazany do Neustadt, gdzie w ramach grupy szkolenia załóg U-bootów, miał testować urządzenia montowane na nowych U-bootach.
Dnia 26 kwietnia 1968 roku dawny U-2540 został wycofany ze służby.
Dnia 20 maja 1970 Wilhelm Bauer został ponownie wcielony do służby jako okręt testowy. W odróżnieniu od poprzedniej służby, okręt jest obsługiwany przez cywilna załogę w ramach Grupy Ćwiczebnej.
Dnia 6 maja 1980 dochodzi do podwodnej kolizji Wilhelma Bauera z niszczycielem Z-3.
Dnia 18 października 1980 roku z powodu braku zamówień na kolejne testy nowych urządzeń Wilhelm Bauer został przekazany z Grupy Ćwiczebnej do Arsenału Marynarki w Wilhelmshaven.
Dnia 15 marca 1982 roku dawny U-2540 został wycofany ze służby i wystawiony na sprzedaż przez Federalna Agencję Majątku Wojskowego*, z rekomendacją możliwości wykorzystania jednostki jako muzeum.
Od lutego 1983 roku członkowie administracji niemieckich muzeów morskich wraz z towarzystwami przyjaciół muzeów, rozpoczęli rozmowy na temat przejęcia i wykorzystania okrętu jako muzeum.
W czerwcu zapada decyzja o przekształceniu okrętu w pływające muzeum i umieszczenia go w Bremerhaven jako część ekspozycji Deutsche Schiffahrtmuseum.
Dnia 4 sierpnia 1983 roku Wilhelm Bauer zostaje przeholowany do stoczni Seebeck, gdzie ma zostać przystosowany do służby w nowej roli.
Dnia 14 grudnia 1983 zostaje założone w Bremerhaven Stowarzyszenie U-boot Wilhelm Bauer Technikmuseum.
W dniu 27 kwietnia 1984 roku Wilhelm Bauer zostaje wcielony do służby jako U-bootmuseum.
Bibliografia:
"The U-boot Wilhelm Bauer Technology Museum" - Information Summary
W czerwcu 1957 roku firma Bugsier Reederei na własną inicjatywę wydobyła zatopiony koło latarniowca Flensburg, U-2540, używając własnych statków ratowniczych Energie i Ausdauer. Wrak okrętu został osadzony na mieliźnie w Altenhof koło Eckernförde, skąd został następnie przeholowany do stoczni Howaldswerke w Kiel. Stocznia Howaldswerke nabyła od Bugsier Reederei U-2540, po tym jak Minister Obrony RFN, ogłosił zainteresowanie nabyciem okrętu.
W 1958 roku Marynarka wojenna RFN otrzymała zgodę od Mocarstw Zachodnich na wcielenie do służby okrętu, jako jednostki testowej. 10 października 1958 roku minister Obrony nakazał firmie Ingenieurkontor Lübeck przeprowadzić przebudowę/rekonstrukcję okrętu na jednostkę testową, m.in. podczas prac adaptacyjnych wymieniono oryginalne silniki Diesla firmy M.A.N. na silniki firmy Mercedes. Podczas trwania przebudowy/rekonstrukcji okret nosił nazwę Wal.
Dnia 1 września 1960 roku dawny U-2540 został wcielony do Bundesmarine pod nazwą Wilhelm Bauer. Okręt otrzymał też numer identyfikacyjny NATO Y-880. Bazą jednostki, było dowództwo okrętów szkolnych w Kiel.
W maju 1961 roku Wilhelm Bauer po drobnych przeróbkach został przekazany do Neustadt, gdzie w ramach grupy szkolenia załóg U-bootów, miał testować urządzenia montowane na nowych U-bootach.
Dnia 26 kwietnia 1968 roku dawny U-2540 został wycofany ze służby.
Dnia 20 maja 1970 Wilhelm Bauer został ponownie wcielony do służby jako okręt testowy. W odróżnieniu od poprzedniej służby, okręt jest obsługiwany przez cywilna załogę w ramach Grupy Ćwiczebnej.
Dnia 6 maja 1980 dochodzi do podwodnej kolizji Wilhelma Bauera z niszczycielem Z-3.
Dnia 18 października 1980 roku z powodu braku zamówień na kolejne testy nowych urządzeń Wilhelm Bauer został przekazany z Grupy Ćwiczebnej do Arsenału Marynarki w Wilhelmshaven.
Dnia 15 marca 1982 roku dawny U-2540 został wycofany ze służby i wystawiony na sprzedaż przez Federalna Agencję Majątku Wojskowego*, z rekomendacją możliwości wykorzystania jednostki jako muzeum.
Od lutego 1983 roku członkowie administracji niemieckich muzeów morskich wraz z towarzystwami przyjaciół muzeów, rozpoczęli rozmowy na temat przejęcia i wykorzystania okrętu jako muzeum.
W czerwcu zapada decyzja o przekształceniu okrętu w pływające muzeum i umieszczenia go w Bremerhaven jako część ekspozycji Deutsche Schiffahrtmuseum.
Dnia 4 sierpnia 1983 roku Wilhelm Bauer zostaje przeholowany do stoczni Seebeck, gdzie ma zostać przystosowany do służby w nowej roli.
Dnia 14 grudnia 1983 zostaje założone w Bremerhaven Stowarzyszenie U-boot Wilhelm Bauer Technikmuseum.
W dniu 27 kwietnia 1984 roku Wilhelm Bauer zostaje wcielony do służby jako U-bootmuseum.
Bibliografia:
"The U-boot Wilhelm Bauer Technology Museum" - Information Summary
- Brodołak
- Admiral
- Tonaż: 1.770.000 BRT
- Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
- Lokalizacja: Piastów
Posty: 12
• Strona 1 z 1
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość