U-2518 Typ XXI
Posty: 1
• Strona 1 z 1
U-2518 Typ XXI
U 2518 Typ XXI
Stocznia: Blohm und Voß, Hamburg
Nr zamówienia: 2518
Zamówienie: 06.11.1943
Położenie stępki: 16.08.1944
Wodowanie: 04.10.1944
Wcielenie do służby: 04.11.1944
Nr pocztowy: M 49 105
Przebieg służby:
04.11.1944 - 01.04.1945 - 31 Flotylla U-bootów, Hamburg (okręt szkolny)
01.04.1945 - 08.05.1945 - 11 Flotylla U-bootów, Bergen (okręt bojowy)
Dowódcy:
04.11.1944 - 08.05.1945 - OLdR ~ KLdR Friedrich Weidner
Odbyte patrole bojowe: 0
Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0
Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0
Uwagi:
a.) W połowie marca 1945 roku U 2518 przewióżł z Helu do Swinemünde trójkę kobiet i trójkę dzieci
b.) U 2518 skapitulował w dniu 8 maja 1945 roku w bazie w Horten, następnie został przebazowany do Oslo, skąd wypłynął w rejs do angielskiej bazy w Lisahally gdzie przybył 7 czerwca 1945 roku. W dniu 14 lutego 1946 roku dawny U 2518 zostaje przekazany przez Brytyjczyków Francuzom. W 1947 roku podczas pobytu w stoczni z kiosku U 2518 zdemontowano wieżyczki działek 37 mm. Od tego roku okręt nosi też oznaczenie/nazwę S-12. W dniu 11 listopada 1947 roku podczas zanurzania na S-12 nastąpił wypadek, przez chrapy do wnętrza okrętu wdarła się woda, na skutek uszkodzeń okręt trafił do Brestu na remont. W styczniu 1948 roku S-12 przepłynął w zanurzeniu trasę Tulon - Casablanca. W dniu 1 kwietnia 1948 roku S-12 został oficjalnie włączony w skład Marine Nationale. W listopadzie tego roku na S-12 przeprowadzono pierwszą modyfikację kiosku. W dniu 14 lutego 1951 roku S-12 otrzymał nazwę Roland Morillot (S-613). W 1955 roku na dawnym U 2518 przeprowadzono drugą modyfikację kiosku. Obie te modyfikacje miały najprawdopodobniej na celu przetestowanie nowych brył kiosków. W dniu 14 marca 1957 roku płynący w zanurzeniu na głębokości peryskopowej Roland Morillot miał kolizję z niezidentyfikowaną jednostką. W 1964 roku na okręcie przeprowadzano testy wyposażenia przeznaczonego dla budowanych okrętów podwodnych typu Le Redoutable. W następnym roku na Rolandzie Morillot testowano nowy sonar. W dniu 17 października 1967 roku dawny U 2518 został wycofany z czynnej służby i przeniesiony do rezerwy. Wraz z wycofaniem ze służby zmieniono też nazwę okrętu z Roland Morillot na Q426. W 1969 roku Q429 ex-Roland Morillot, ex-S-12, ex-U 2518 został sprzedany na złom do włoskiej stoczni w La Spezia, gdzie został jeszcze w tym samym roku złomowany.
c.) Na bazie doświadczeń z pierwszych lat użytkowania dawnego U 2518, powstała we francuskich stoczniach seria sześciu okrętów podwodnych typu Narval, zbudowanych dla francuskiej marynarki w latach 1954-1958.
Bibliografia:
http://uboat.net
http://www.ubootwaffe.net
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://perso.orange.fr/sous.marin/index.htm
Blair Clay "Hitlera Wojna U-bootów" tom II
Stocznia: Blohm und Voß, Hamburg
Nr zamówienia: 2518
Zamówienie: 06.11.1943
Położenie stępki: 16.08.1944
Wodowanie: 04.10.1944
Wcielenie do służby: 04.11.1944
Nr pocztowy: M 49 105
Przebieg służby:
04.11.1944 - 01.04.1945 - 31 Flotylla U-bootów, Hamburg (okręt szkolny)
01.04.1945 - 08.05.1945 - 11 Flotylla U-bootów, Bergen (okręt bojowy)
Dowódcy:
04.11.1944 - 08.05.1945 - OLdR ~ KLdR Friedrich Weidner
Odbyte patrole bojowe: 0
Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0
Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0
Uwagi:
a.) W połowie marca 1945 roku U 2518 przewióżł z Helu do Swinemünde trójkę kobiet i trójkę dzieci
b.) U 2518 skapitulował w dniu 8 maja 1945 roku w bazie w Horten, następnie został przebazowany do Oslo, skąd wypłynął w rejs do angielskiej bazy w Lisahally gdzie przybył 7 czerwca 1945 roku. W dniu 14 lutego 1946 roku dawny U 2518 zostaje przekazany przez Brytyjczyków Francuzom. W 1947 roku podczas pobytu w stoczni z kiosku U 2518 zdemontowano wieżyczki działek 37 mm. Od tego roku okręt nosi też oznaczenie/nazwę S-12. W dniu 11 listopada 1947 roku podczas zanurzania na S-12 nastąpił wypadek, przez chrapy do wnętrza okrętu wdarła się woda, na skutek uszkodzeń okręt trafił do Brestu na remont. W styczniu 1948 roku S-12 przepłynął w zanurzeniu trasę Tulon - Casablanca. W dniu 1 kwietnia 1948 roku S-12 został oficjalnie włączony w skład Marine Nationale. W listopadzie tego roku na S-12 przeprowadzono pierwszą modyfikację kiosku. W dniu 14 lutego 1951 roku S-12 otrzymał nazwę Roland Morillot (S-613). W 1955 roku na dawnym U 2518 przeprowadzono drugą modyfikację kiosku. Obie te modyfikacje miały najprawdopodobniej na celu przetestowanie nowych brył kiosków. W dniu 14 marca 1957 roku płynący w zanurzeniu na głębokości peryskopowej Roland Morillot miał kolizję z niezidentyfikowaną jednostką. W 1964 roku na okręcie przeprowadzano testy wyposażenia przeznaczonego dla budowanych okrętów podwodnych typu Le Redoutable. W następnym roku na Rolandzie Morillot testowano nowy sonar. W dniu 17 października 1967 roku dawny U 2518 został wycofany z czynnej służby i przeniesiony do rezerwy. Wraz z wycofaniem ze służby zmieniono też nazwę okrętu z Roland Morillot na Q426. W 1969 roku Q429 ex-Roland Morillot, ex-S-12, ex-U 2518 został sprzedany na złom do włoskiej stoczni w La Spezia, gdzie został jeszcze w tym samym roku złomowany.
c.) Na bazie doświadczeń z pierwszych lat użytkowania dawnego U 2518, powstała we francuskich stoczniach seria sześciu okrętów podwodnych typu Narval, zbudowanych dla francuskiej marynarki w latach 1954-1958.
Bibliografia:
http://uboat.net
http://www.ubootwaffe.net
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://perso.orange.fr/sous.marin/index.htm
Blair Clay "Hitlera Wojna U-bootów" tom II
- Brodołak
- Admiral
- Tonaż: 1.770.000 BRT
- Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
- Lokalizacja: Piastów
Posty: 1
• Strona 1 z 1
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość