1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-953 typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 6 • Strona 1 z 1

U-953 typ VIIC

Postprzez Brodołak » 23.06.06, 14:09

U-953 typ VIIC

Stocznia: Blohm & Voss, Hamburg
Nr zamówienia: 153
Zamówienie: 10.04.1941
Położenie stępki: 10.02.1942
Wodowanie: 28.10.1942
Wcielenie do służby: 17.12.1942
Nr pocztowy: M 49 558

Przebieg służby:
17.12.1942 - 31.05.1943 - 5 Flotylla U-bootów, Kiel (szkolenie załogi)
01.06.1943 - 14.10.1944 - 3 Flotylla U-bootów, La Pallice (okręt bojowy)
15.10.1944 - 08.05.1945 - 33 Flotylla U-bootów, Flensburg (okręt bojowy)

Dowódcy:
17.12.1942 - ?.08.1944 - OL Karl-Heinz Marbach
?.08.1944 - ?.04.1945 - OL Herbert A. Werner
?.04.1945 - 08.05.1945 - OL Erich Steinbrinck

Odbyte patrole bojowe: 10

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 1 (1.927 BRT)/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Patrol 1 ( 13.05.1943 - 22.07.1943)
13.05. U-953 pod dowództwem Karla-Heinza Marbacha wypłynął z bazy w Kiel, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na północnym i środkowym Atlantyku. W dniu 21.05. U-953 został zaatakowany w kwadracie marynarki AE 85 przez samolot ze 190 Dyonu RAF, odnosząc lekkie uszkodzenia. Od początku czerwca Karl-Heinz Marbach operował w ramach grupy "Trutz", przeciwko konwojowi GUS-7A. Alianci wiedząc o zgrupowaniu U-bootów na tym obszarze zmienili trasę tego konwoju, przydzielając mu dodatkową osłonę w postaci grupy lotniskowca eskortowego USS Bogue. Od 16 czerwca U-953 operował w ramach podgrupy "Trutz 2" przeciwko konwojom GUS-8 i GUS-10. W przypadku obu konwojów powtórzyła się sytuacja z GUS-7A. Po rozwiązaniu 29 czerwca grupy "Trutz", U-953 został przydzielony do grupy "Geier 2", która wraz "Geier 1" i "Geier 3", miała operować w pobliżu wybrzeży Portugalii, przeciwko alianckim konwojom. W dniu 9 lipca płynący na powierzchni okręt Karl-Heinza Marbacha został zaatakowany przez niezidentyfikowanego Liberatora. U-953 odparł atak, ale na jego skutek zginął Mtr Egon Döring a dwóch członków załogi zostało rannych. W dniu 22.07. U-953 wpłynął do bazy w La Pallice, kończąc trwający ponad dziesięć tygodni patrol, po którym został przebudowany na okręt przeciwlotniczy.

Patrol 2 (02.10.1943 - 17.11.1943)
02.10. U-953 pod dowództwem Karla-Heinza Marbacha wypłynął z bazy w La Pallice, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na północnym i środkowym Atlantyku. Od 29.10. U-953 w ramach grupy "Schill" operował przeciwko konwojowi MKS 28/SL 138. W dniu 1 listopada Karl-Heinz Marbach wszedł w kontakt z konwojem MKF. Z powodu kończącego się paliwa, w dniu 9 listopada Karl-Heinz Marbach, zmuszony był wracać do bazy w La Pallice, gdzie przybył 17 listopada, kończąc trwający sześć i pół tygodnia patrol.

Patrol 3 (26.12.1943 - 20.02.1943)
26.12. U-953 pod dowództwem Karla-Heinza Marbacha wypłynął z bazy w La Pallice, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na północnym i środkowym Atlantyku. Od początku stycznia Karl-Heinz Marbach w ramach grupy "Borkum 3", operował przeciwko konwojowi MKS 34/SL 143. W dniu 11.01. U-953 chybił torpedą T-V, jeden z okrętów eskorty konwoju MKS 34/SL 143*, kanadyjską korwetę HMCS Lunenburg. Za co przez trzynaście godzin był obrzucany przez niedoszłą ofiarę i inne okręty bombami głębinowymi i pociskami jeża. Po rozwiązaniu grupy "Borkum", Karl-Heinz Marbach został skierowany na patrol wód w pobliżu Casablanki. W dniu 20.02. U-953 wpłynął do bazy w La Pallice, kończąc trwający ponad osiem tygodni patrol.

Patrol 4 ( 30.03.1944 - 01.04.1944)
30.03. U-953 pod dowództwem Karla-Heinza Marbacha wypłynął z bazy w La Pallice, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na północnym Atlantyku. W dniu 01.04. U-953 wpłynął do bazy w La Pallice, kończąc trwający dwa dni patrol.

23.04.1944 U-953 pod dowództwem Karla-Heinza Marbacha wypłynął z bazy w La Pallice, by udać się do Brestu, gdzie przybył 26.04.1944.

Patrol 5 (22.05.1944 - 28.05.1944)
22.05. U-953 pod dowództwem Karla-Heinza Marbacha wypłynął z Brestu, by zgodnie z rozkazem w ramach grupy "Dragoner" atakować nieprzyjacielskie siły inwazyjne. Karl-Heinz Marbach wraz z innymi dowódcami tej grupy miał operować na północ od wyspy Quessant. W dniu 28.05. U-953 wpłynął do Brestu, kończąc trwający sześć dni patrol.

Patrol 6 (06.06.1944 - 18.06.1944)
06.06. U-953 pod dowództwem Karla-Heinza Marbacha wypłynął z Brestu, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielskie siły inwazyjne w kanale La Manche. Po drodze do miejsca przeznaczenia Karl-Heinz Marbach zaatakował kandyjską 12 Grupę Wsparcia, złożoną z 4 niszczycieli HMCS Qu,Appelle, HMCS Restigouche, HMCS Saskatchewan i HMCS Skeena. Do każdego z niszczycieli U-953 wystrzelił po jednej torpedzie T-V. Karl-Heinz Marbach zgłosił zatopienie trzech niszczycieli**. Z powodu problemów z silnikami U-953 przerwał patrol i zawrócił do Brestu, gdzie wpłynął 18 czerwca, kończąc trwający ponad jeden tydzień patrol. Dowództwo uznało Karlowi-Heinzowi Marbachowi zatopienie trzech niszczycieli, co nie zostało jednak potwierdzone po wojnie.

Patrol 7 (24.06.1944 - 22.07.1944)
24.06. U-953 pod dowództwem Karla-Heinza Marbacha wypłynął z bazy w La Pallice, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielskie siły inwazyjne w Zatoce Sekwany. W dniu 5 lipca Karl-Heinz Marbach dotarł w miejsce desantu. Dostrzegł tam trzy duże konwoje i zaatakował jeden z nich zgłaszając zatopienie dwóch statków o tonażu 11.000 BRT. Tydzień później 11.07. U-953 zaatakował inny konwój, odpalając salwę pięciu torped w kierunku zachodzących na siebie kolumn statków. Karl-Heinz Marbach zgłosił tym razem zatopienie niszczyciela i frachtowca o tonażu 9.000 BRT. W dniu 22.07. U-953 wpłynął do Brestu, kończąc trwający cztery tygodnie patrol. Dowództwo uznało zgłaszane zatopienia i odznaczyło Karla-Heinza Marbacha za zatopienie czterech niszczycieli i trzech frachtowców Krzyżem Rycerskim. Po wojnie okazało się, że U-953 zatopił na tym patrolu tyko jeden statek, brytyjski frachtowiec Glendinning (1.927 BRT), płynący w konwoju ETC-27.

10.08.1944 U-953 pod dowództwem Herberta A. Wernera wypłynął z Brestu, by zgodnie z rozkazem spróbować przedrzeć się przez aliancka blokadę do La Pallice. Ponieważ to się nie udało Herbert A. Werner zawrócił do bazy, gdzie wpłynął 11.06.1944.

Patrol 8 (12.08.1944 - 19.08.1944)
12.08. U-953 pod dowództwem Herberta A. Wernera wypłynął z Brestu, by zgodnie z rozkazem spróbować przedrzeć się przez aliancka blokadę do La Pallice. W dniu 19.08. U-953 wpłynął do bazy w La Pallice, kończąc trwający ponad jeden tydzień patrol.

Patrol 9 (31.08.1944 - 11.10.1944)
31.08. U-953 pod dowództwem Herberta A. Wernera wypłynął z bazy w La Pallice, by podczas rejsu do jednej z baz w Norwegii, przeprowadzić ofensywny patrol w rejonie Kanału Północnego. Z powodu awarii chrap Herbert A. Werner, musiał przerwać zdanie. W dniu 11.10. U-953 wpłynął do bazy w Bergen, kończąc trwający prawie sześć tygodni patrol.

16.10.1944 U-953 pod dowództwem Herberta A. Wernera wypłynął z bazy w Bergen, by udać się do bazy we Flensburgu, gdzie przybył 25.10.1944.

04.02.1945 U-953 pod dowództwem Herberta A. Wernera wypłynął z bazy w Kiel, by udać się do bazy Kristiansand, gdzie przybył 09.02.1945.

12.02.1945 U-953 pod dowództwem Herberta A. Wernera wypłynął z bazy w Kristiansand, by udać się do bazy w Bergen, gdzie przybył 15.02.1945.

Patrol 10 (21.02.1945 - 03.04.1945)
21.02. U-953 pod dowództwem Herberta A. Wernera wypłynął z bazy w Bergen, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę w zachodniej części kanału La Manche i wschodnich wybrzeży Anglii i Szkocji. W dniu 03.04. U-953 wpłynął do bazy w Bergen, kończąc trwający prawie sześć tygodni patrol.

06.04.1944 -953 pod dowództwem Herberta A. Wernera wypłynął z bazy w Bergen, by udać się do bazy w Trondheim, gdzie przybył 09.04.1945.

Uwagi:
a.) U-953 skapitulował w bazie w Trondheim, skąd 29.05.1945 przepłynął do Anglii. W 1950 roku złomowany po zakończeniu serii testów***.

Przypisy:
* Według źródeł amerykanskiego wywiadu U-953 trafił na eskortę, idącego w przeciwną stronę konwoju OS 64/KMS 38.
** Według źródeł alianckich wszystkie torpedy eksplodowały w kilwaterach niszczycieli prawdopodobnie trafiając w pozoratory akustyczne CAT.
*** Waldemar Trojca podaje w "U-bootwaffe 1939-1945" tom I jako datę złomowania czerwiec 1949 roku,

Bibliografia:
http://uboat.net
http://www.ubootwaffe.net
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
Blair Clay "Hitlera Wojna U-bootów" tom II
Trojca Waldemar "U-bootwaffe 1939-1945" tom I
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U-953 typ VIIC

Postprzez The Duck » 19.02.12, 21:07

Hello Brodolak. I have read your article on U953.
My uncle was a crew member and I am trying to find out about his time on the boat. His name was Hans Harder. Any further information or pictures would be very much appreciated. I realise your post was done some years ago but I have only just found this site.
I have looked at other site for information but most just give statistics and technical data. I am looking for a more personal view. Thanks in advance.
The Duck.
The Duck
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 4.000 BRT

Dołączył(a): 19.02.12, 20:45

Re: U-953 typ VIIC

Postprzez The Duck » 22.02.12, 20:39

http://www.thelongestpatrol.com/u-953.html
hello, does anyone have information about U953.
The Duck
The Duck
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 4.000 BRT

Dołączył(a): 19.02.12, 20:45

Re: U-953 typ VIIC

Postprzez Brodołak » 22.02.12, 21:25

Hi
Sorry for the late answer, unfortunatelly I have only information from web pages - uboat.net, ubootwaffe.net and books: Clay Blair - Hitlers U-boat war vol I vol II and Herbert Werner - Iron Coffins. At the moment I wait for publicate by Herbert Ritschel his book "Kriegstagebücher deutscher U-Boote 1939-1945" - (Wardiaries of German Submarines): U 900 - U 999. Maybe more info about U 953 you are find in U-Boot-Archiv in Cuxhaven-Altenbruch (http://www.deutsches-u-boot-museum.com)
Regards Brodolak
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U-953 typ VIIC

Postprzez The Duck » 22.02.12, 21:35

Hello Brodolak.
Thank you for your reply. I too have seen the web sites about U953. My uncle served on this boat until the surrender. He was taken to Liverpool England as a POW where he met my aunt. He had 4 daughters and died a few years ago. I was only 6 years old when my father died and Hans became a second father to my brothers and me. I am trying to find out as much as I can about Hans' time on the boat and any pictures of the time. If you think of anything that may be interesting I will be most grateful.
Best wishes to you and your members. The Duck.
The Duck
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 4.000 BRT

Dołączył(a): 19.02.12, 20:45

Re: U-953 typ VIIC

Postprzez The Duck » 22.02.12, 22:43

can anyone identify the men in the picture?
The Duck.
iu22-398x271.png
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
The Duck
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 4.000 BRT

Dołączył(a): 19.02.12, 20:45


Posty: 6 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

cron