1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U 95 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 3 • Strona 1 z 1

U 95 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 14.03.08, 10:36

U 95 Typ VIIC

Stocznia: F.Krupp Germaniawerft AG, Kiel-Gaarden
Numer zamówienia: 600
Zamówienie: 30.05.1938
Położenie stępki: 16.09.1939
Wodowanie: 18.07.1940
Wcielenie do służby: 31.08.1940
Numer pocztowy: M 13 550

Przebieg służby:
31.08.1940 - 01.11.1940 - 7 Flotylla U-bootów, Kiel (szkolenie załogi)
01.11.1940 - 28.11.1941 - 7 Flotylla U-bootów, St. Nazaire (okręt bojowy)
28.11.1942 - Zatopiony na Morzu Śródziemnym na południowy - zachód od hiszpańskiego portu Almeria (pozycja 36.24N, 03.20W), przez holenderski okręt podwodny HrMS O 21.

Dowódcy:
31.08.1940 - 28.11.1941 - KL Gerd Schreiber.

Liczba patroli: 7

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 8 (28.415 ton)/4 (27.916 ton)

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Patrol 1 (20.11.1940 - 06.12.1940)
20.11. U 95 pod dowództwem Gerda Schreibera wypłynął z bazy w Kiel, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. W dniu27 listopada Gerd Schreiber zatopił o godzinie 00:58 w kwadracie marynarki AM 1968 należący do brytyjskiego armatora Broomhill Steamships Ltd z Londynu frachtowiec Irene Maria (1.862 ton), będący maruderem z konwoju OB-248. Następnego dnia Gerd Schreiber zaatakował o godzinie 08:27 w kwadracie marynarki AL 6282 należący do norweskiego armatora Albert Schjelderup z Bergen frachtowiec Ringhorn (1.298 ton), jednak wystrzelona torpeda minęła cel. Kolejny atak przeprowadzony o 09:33 zakończył się podobnie jak pierwszy. Około 10:20 Gerd Schreiber chcąc zaoszczędzić kolejnych torped wynurzył okręt, aby zatopić frachtowiec przy pomocy działa 88mm. Po trzykrotnym trafieniu Ringhorna (dwa razy w komin jeden raz w okolice mostka) załoga zatrzymała a następnie opuściła swój statek. Ponieważ stan morza uniemożliwiał dalsze prowadzenie skutecznego ostrzału dowódca U 95 zdecydował się wystrzelić do statku kolejną torpedę, która jednak utknęła w wyrzutni torpedowej. Po dłuższej chwili załodze udało się pozbyć torpedy, ale Gerd Schreiber zniechęcony niepowodzeniami zaniechał dalszych ataków uznając, że los statku i tak jest już przesądzony. W rzeczywistości Ringhorn nie zatonął i został ponownie obsadzony przez załogę, która doprowadziła go do portu w Belfaście. W dniu 1 grudnia U 95 odebrał meldunek U 101 o kontakcie z konwojem HX-90. Następnego dnia Gerd Schreiber trzykrotnie storpedował pomiędzy godziną 09:05 a 09:32 w kwadracie marynarki AL 6582 uszkodzony tego samego dnia przez U 47 należący do brytyjskiego armatora Anglo-Saxon Petroleum Co Ltd z Londynu tankowiec Conch (8.376 ton), należący do konwoju HX-90. Dowódca U 95 podobnie jak w przypadku Ringhorna, przekonany był o ostatecznym losie jednostki i odpłynął. W rzeczywistości jednak Conch utrzymał się na powierzchni i następnego dnia został ostatecznie zatopiony przez U 99. Od 3 grudnia Gerd Schreiber przez krótką chwilę bez powodzenia operował przeciwko meldowanemu przez wywiad konwojowi SC-12. W dniu 06.12. U 95 wpłynął do bazy w Lorient, kończąc trwający ponad dwa tygodnie patrol (15 dni).

Patrol 2 (16.12.1941 - 14.01.1941)
16.12. U 95 pod dowództwem Gerda Schreibera wypłynął z bazy w Lorient, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. W dniu 26 grudnia Gerd Schreiber storpedował i uszkodził o godzinie 20:03 w kwadracie marynarki AL 3687 należący do brytyjskiego armatora Shaw, Savill & Albion Co Ltd z Londynu szybki frachtowiec Waiotira (12.823). Do uszkodzonej jednostki U 95 wystrzelił jeszcze dwie torpedy, jedną o godzinie 20:07 - pudło i drugą o godzinie 20:18 - trafienie. Dalsze próby zatopienia Waiotiry zostały uniemożliwione przez zbliżające się trzy niszczyciele, które zmusiły Gerda Schreibera do jak najszybszego oddalenia się z miejsca ataku. Uszkodzony frachtowiec został następnego dnia storpedowany o godzinie 01:46 przez U 38 w wyniku czego zatonął kilka godzin później. W dalszej części patrolu U 95 zgodnie z poleceniem dowództwa pełnił funkcję jednostki meteo. W dniu 14.01. U 95 wpłynął do bazy w Lorient, kończąc trwający ponad cztery tygodnie patrol (29 dni).

Patrol 3 (16.02.1941 - 19.03.1941)
16.02. U 95 pod dowództwem Gerda Schreibera wypłynął z bazy w Lorient, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. W dniu 22 lutego okręt Gerda Schreibera odebrał meldunek samolotu Fw 200 Condor o kontakcie z konwojem OB-288. W nocy z 23 na 24 lutego U 95 zatopił trzy statki należące do konwoju OB-288, który uległ rozproszeniu:
- 24.02. o godzinie 00:28 w kwadracie marynarki AL 2331 należący do norweskiego armatora Det Nordenfjeldske A/S z Trondheim frachtowiec Svein Jarl (1.908 ton),
- 24.02. o godzinie 00:46 w kwadracie marynarki AL 2362 należący do brytyjskiego armatora Lyle Shipping Co Ltd z Glasgow frachtowiec Cape Nelson (3.807 ton),
- 24.02. o godzinie 01:45 w kwadracie marynarki AL 2331 należący do brytyjskiego armatora Lambert Brothers Ltd z Londynu frachtowiec Temple Moat (4.427 ton).
Oprócz w/w zatopień Gerd Schreiber zameldował dowództwu o jeszcze jednym, niepotwierdzonym jednak po wojnie zatopieniu frachtowca o tonażu ca. 5.000 ton. Do końca lutego U 95 bez powodzenia operował przeciwko wykrytemu przez U 552 konwojowi OB-289. W dniu 2 marca Gerd Schreiber zaatakował konwój HX-109 zatapiając o godzinie 00:46 w kwadracie marynarki AM 1472 należący do brytyjskiego armatora W.H. Cockerline & Co z Hull frachtowiec Pacific (6.034 ton). Dowódca U 95 atakował ten statek dwie minuty wcześniej, ale wystrzelona torpeda minęła cel. Od 3 marca Gerd Schreiber w ramach zgrupowania U-bootów operował przeciwko wykrytemu przez samolot Fw 200 Condor konwojowi OB-292. Ponieważ załoga samolotu podała złą pozycję wrogiego konwoju żaden z okrętów nie odnalazł celu, który dwa dni później został ponownie odnaleziony przez inny samolot. Także i tym razem żaden z okrętów nie odnalazł celu, gdyż alianci wiedząc z namierzonych transmisji radiowych o zgrupowaniu zmienili trasę konwoju (Gerd Schreiber był jednym z winnych niepowodzenia bowiem wysyłał w tym czasie różne meldunki m.in. z przebiegu patrolu). W dniu 5 marca U 95 storpedował i uszkodził o godzinie 05:25 w kwadracie marynarki AL 3534 należący do szwedzkiego armatora Trafik-A/B Grängesberg-Oxelösund ze Sztokholmu frachtowiec Murjek (5.070 ton). Do uszkodzonego statku Gerd Schreiber wystrzelił pięć dalszych torped: o godzinie 05:06 - pudło, o 05:33 - trafienie, o 05:51 - trafienie, o 06:25 - niewypał i o 06:55 - trafienie. Po tym ostatnim trafieniu Murjek poszedł ostatecznie na dno. Gerd Schreiber tłumacząc się później z zatopienia neutralnej jednostki powiedział, że choć statek płynął oświetlony to na jego burtach nie było żadnych oznaczeń, co do przynależności do neutralnego państwa. Od 9 marca U 95 zgodnie z poleceniem dowództwa pełnił funkcję okrętu meteo, wysyłając meldunki pogodowe na potrzeby Luftwaffe. W dniu 19.03. U 95 wpłynął do bazy w St. Nazaire, kończąc trwający ponad cztery i pól tygodnia patrol (31 dni).

Patrol 4 (12.04.1941 - 13.05.1941)
12.04. U 95 pod dowództwem Gerda Schreibera wypłynął z bazy w Lorient, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. Od 18 kwietnia Gerd Schreiber operował w ramach zgrupowania U-bootów na południe od Islandii. W dniu 28 kwietnia U 95 odebrał meldunek U 123 o kontakcie z konwojem HX-121, przeciwko któremu następnie bezowocnie operował. Od 1 maja Gerd Schreiber prowadził działania przeciwko wykrytemu przez samolot Fw 200 Condor konwojowi OB-316. Następnego dnia o godzinie 06:20 w kwadracie marynarki AL 3178 U 95 nawiązał kontakt z należącym do norweskiego armatora A/S Westfal-Larsen & Co z Bergen szybkim z frachtowcem Taranger (4.873 ton). Przez cały dzień Gerd Schreiber ścigał cel próbując wyjść na dogodną do ataku pozycję, jednak dopiero 3 maja o godzinie 02:08 udało mu się wystrzelić torpedę, która jednak chybiła celu. O godzinie 02:45 dowódca U 95 spróbował zatrzymać statek ogniem z karabinów maszynowych, jednak kapitan norweskiej jednostki nie zastosował się do gróźb i rozpoczął ucieczkę zygzakując i nadając sygnały o ataku nieprzyjacielskiego okrętu podwodnego. Zirytowany tą całą sytuacją Gerd Schreiber rozkazał ostrzelać statek z działa pokładowego uzyskując szesnaście trafień na dwadzieścia jeden wystrzelonych pocisków. Po pierwszych trafieniach, kapitan Tarangera wydał rozkaz zatrzymania i opuszczenia statku. Do opuszczonej jednostki U 95 wystrzelił trzy torpedy, o godzinie 03:12 - pudło, o 03:16 - trafienie i o 03:25 - trafienie. Pierwsze trafienie doprowadziło do przełamania się statku a drugie do jego ostatecznego zatopienia. W dniu 7 maja okręt Gerda Schreibera nawiązał kontakt z konwojem SC-29, ale zaniechał ataku. W dniu 13.05. U 95 wpłynął do bazy w St. Nazaire, kończąc trwający cztery i pół tygodnia patrol (31 dni).

Patrol 5 (30.06.1941 - 31.07.1941)
30.06. U 95 pod dowództwem Gerda Schreibera wypłynął z bazy w St. Nazaire, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. Na początku lipca Gerd Schreiber operował przeciwko wykrytemu przez U 69 konwojowi SL.78. Od 17 lipca U 95 w ramach zgrupowania U-bootów prowadził działania przeciwko wykrytemu przez samolot Fw 200 Condor konwojowi OB-346. W dniu 20 lipca Gerd Schreiber zaatakował dwiema torpedami o godzinie 05:05 w kwadracie marynarki BE 2994 należący do brytyjskiego armatora Royal Mail Lines Ltd z Londynu frachtowiec Palma (5.419 ton). Ponieważ obie torpedy minęły cel dowódca U 95 wydał rozkaz ostrzelania celu z działu pokładowego. W związku z defektem działa prowadzony od godziny 05:28 ostrzał musiał zostać po jedenastu minutach przerwany. Ponieważ cel oddalał się z dużą prędkością dla utrudnienia zygzakując Gerd Schreiber postanowił zaniechać pościgu. Wciągu jedenastu miesięcy ostrzału Palma została trafiona trzema pociskami. W okresie od 24 do 26 lipca U 95 bez powodzenia operował przeciwko konwojowi SL-80. W dniu 31.07. U 95 wpłynął do bazy w St. Nazaire, kończąc trwający cztery i pół tygodnia patrol (32 dni).

Patrol 6 (21.08.1941 - 20.09.1941)
21.08. U 95 pod dowództwem Gerda Schreibera wypłynął z bazy w St. Nazaire, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. Od początku września Gerd Schreiber w ramach grupy Bosemüller operował bez powodzenia przeciwko konwojowi SL-84 i OG.73 (wykryty przez Fw 200 Condor). W dniu 5 września U 95 zatrzymał o godzinie 23:50 w kwadracie marynarki BE 5954 należący do panamskiego armatora Naviera Ortu-Zara SA z Panamy frachtowiec Trinidad (434 ton). Po sprawdzeniu manifestu statku i stwierdzeniu przewożenia kontrabandy Gerd Schreiber wydał rozkaz panamskiemu kapitanowi opuszczenia swojej jednostki, która miała zostać zatopiona ogniem z działa. Po wystrzeleniu 37 pocisków 88 mm, frachtowiec poszedł na dno o godzinie 01:23 już w dniu 6 września. Od 11 września U 95 prowadził działania w ramach grupy Seewolf. W dniu 14 września okręt Gerda Schreibera został zaatakowany i uszkodzony przez niezidentyfikowany samolot. W dniu 20.09. U 95 wpłynął do bazy w Lorient, kończąc trwający ponad cztery tygodnie patrol (30 dni).

Patrol 7 (19.11.1941 - 28.11.1941)
19.11. U 95 pod dowództwem Gerda Schreibera wypłynął z bazy w Lorient, by zgodnie z rozkazem przedrzeć się przez Cieśninę Gibraltarską na Morze Śródziemne. W nocy 26 listopada Gerd Schreiber pomyślnie wykonał zadanie. Dwa dni później w godzinach nocnych przebywający na południowy - zachód od hiszpańskiego miasta Almeria U 95 nawiązał kontakt z tajemniczym okrętem podwodnym, którym był wracający do bazy z patrolu holenderski okręt podwodny HrMs O 21. W związku z nawiązaniem kontaktu Gerd Schreiber ogłosił alarm bojowy, ale zaniechał ataku obawiając się, że ma do czynienia z jednostką niemiecką lub włoską. Trzy razy U 95 wychodził na pozycję do ataku, ale za każdym razem oddalał się. W końcu Gerd Schreiber rozkazał nadać aktualny sygnał rozpoznawczy. Zaalarmowany tym sygnałem dowódca holenderskiej jednostki Johannes Frans van Dulm rozkazał zmienić kurs okrętu ustawiając się rufą w kierunku do U 95, poczym odpalił pierwszą torpedę, która jednak minęła cel. Wystrzelona niedługo potem druga trafiła i posłała na dno o godzinie 00:50 okręt Gerda Schreibera (kwadrat marynarki CH 7435). Wraz z U 95 zginęło 35 członków załogi, reszta dwunastu w tym dowódca Gerd Schreiber zostało uratowanych przez sprawcę zatopienia, holenderski okręt podwodny O 21, który dostarczył ich następnie do Gibraltaru.

Uwagi:
a.) W Gibraltarze Gerd Schreiber trafił do celi w której przebywał Hans Ey, dowódca zatopionego przez eskortowiec HMS Marigold U 433. Obaj wykryli luki w systemie ochrony więzienia i uciekli z niego. Zostali jednak szybko ujęci i dostarczeni do Londynu.

Członkowie załogi U 95 polegli w dniu 28.11.1941:
Belz Ludwig-Philipp MtrOGfr 05.11.1919
Beyerle Rolf MechOGfr 23.06.1920
Braun Wilhelm OMasch 02.05.1911
Dahms Otto Lt.z.S 23.01.1917
Eckart Erich OMaschMt 09.06.1914
Elbert Viktor MaschOGfr 30.08.1918
Feierabend Johann FkMt 14.06.1916
Fritz Erich MechGfr 07.08.1921
Fritzsche Erich MaschOGfr 31.03.1917
Gerber Herbert MtrOGfr 15.08.1917
Gericke Friedrich MaschGfr 21.12.1921
Grewin Arno-Georg MechMt 18.06.1915
Gruschwitz Hans Fahnr.z.S 25.12.1922
Heuser Peter MaschOGfr 16.07.1920
Hoffmann Heinz MaschMt 15.06.1918
Hofmann Johannes MaschMt 10.05.1919
Hurm Karl MaschOGfr 30.05.1919
Kasper Fritz MaschOGfr 16.12.1920
Keim Gerhard OMaschMt 17.02.1917
Keller Walter MaschOGfr 26.01.1921
Knöfel Helmut MaschOGfr 08.11.1920
Kolter Franz-Maria OMasch 18.01.1912
Kurda Karl-Max-Ernst OLt.ing 26.04.1917
Lippa Paul FkOGfr 10.01.1920
Mandl Johann MtrOGfr 09.05.1922
Möller Ernst FkGfr 23.08.1920
Möllers Werner OMaschMt 06.07.1917
Morgenstern Kurt MaschGfr 31.05.1921
Norra Karl MtrGfr 18.10.1918
Patze Alfred MaschMt 09.09.1918
Pöggel Kurt MaschGfr 07.05.1921
Schrimpff Harald Fahnr.z.S 19.12.1921
Schultz Hans MaschMt 10.01.1915
Theissen Peter MaschOGfr 16.11.1918
Ziegenhagen Karl FkMt 26.04.1916

Członkowie załogi U 95 uratowani w dniu 28.11.1941:
Günzel Kurt BtsMt
Heinecke Gerhard MtrGfr
Ipach Hans-Harald OLt.z.S
Kabitzky Friedrich MtrGfr
Kober Fritz OBtsMt
Kraupa-Tuskany Karl-Rudolf OLt.(MA).d.R
Kriegel Helmut MtrOGfr
Pahl Carsten MtrOGfr
Rudolph, Egon OLt.z.S I WO
Schreiber Gerd KKapt
Ueberschär, Günther OMaschMt.
Ulpts Siegmund MtrOGfr


Bibliografia:
http://uboat.net
http://www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/BDUKTB30269.htm
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U-95 Typ VIIC

Postprzez zeppelin » 21.08.14, 10:17

Tych 10 z Schreiberem to uratowani, nie polegli, poza tym w tekście mowa o 12 uratowanych...
zeppelin
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 5.000 BRT

Dołączył(a): 22.01.14, 10:49

Re: U 95 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 12.09.14, 06:35

Mea Culpa poprawki naniesione.
Pozdrawiam Łukasz
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów


Posty: 3 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 3 gości

cron