1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U 773 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

U 773 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 10.08.18, 06:31

U 773 Typ VIIC

Stocznia: Kriegsmarinewerft, Wilhelmshaven
Numer zamówienia: 156
Zamówienie: 21.11.1940
Położenie stępki: 13.10.1942
Wodowanie: 08.12.1943
Wcielenie do służby: 20.01.1944
Numer pocztowy: M 49 058

Przebieg służby:
20.10.1944 – 31.07.1944 – 31 Flotylla U-bootów, Hamburg (szkolenie załogi),
01.08.1944 – 30.09.1944 – 1 Flotylla U-bootów, Brest (służba frontowa)
01.10.1944 – 08.05.1945 – 11 Flotylla U-bootów, Bergen 9słuzba frontowa)
09.05.1945 – Lofjord – kapitulacja.

Dowódcy:
20.01.1944 – 17.04.1944 – LT.d.R ~ OL.d.R. Richard Lange,
18.04.1944 – 09.05.1944 – OL Hugo Baldus,

Liczba patroli: 3

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Zestrzelone/uszkodzone samoloty: 0/0

Okres służby U 773 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych:
21.01. – 18.02.1944 – Kiel i Danzig – próby okrętu w ramach UAK.
19.02. – 24.02.1944 – Pillau – stacjonarne szkolenie w ramach 20 Flotylli U-bootów,
25.02. – 29.02.1944 – Gotenhafen – próby sprawności broni torpedowej w ramach miejscowego oddziału TEK,
01.03. – 30.04.1944 – Hela – szkolenie w morzu w ramach miejscowego oddziału Agru-Front,
18.04.1944 – zmiana na stanowisku dowódcy w miejsce OLdR Richarda Lange, który przeszedł do służby w sztabie 31 Flotylli U-bootów, przyszedł dotychczasowy dowódca U 618 OL Hugo Baldus,
01.05. – 10.05.1944 – Pillau – wstępne szkolenie z zakresu taktyki w ramach 20 Flotylli U-bootów,
11.05. – 19.05.1944 – Hela – szkolenie w morzu w ramach miejscowego oddziału Agru-Front,
20.05. – 01.06.1944 – Libau – ćwiczenia w strzelaniu torpedami w ramach 25 Flotylli U-bootów,
02.06. – 07.06.1944 – Gotenhafen – ćwiczenia z zakresu taktyki w ramach 27 Flotylli U-bootów,
07.06. – 12.06.1944 – przygotowanie okrętu do udziału w operacji „Wallenstein”,
13.06. – 21.08.1944 – Kiel – przegląd i modernizacja okrętu realizowana przez stocznię Germaniawerft,
22.08.1944 – Kiel – próby sprawności chrap w ramach miejscowego oddziału UAK,
23.08. – 28.08.1944 – Swinemünde – szkolenie z obsługi broni przeciwlotniczej w ramach miejscowej Fla-schule,
29.08. – 05.09.1944 – Gotenhafen – pobyt w stoczni Deutsche Werke w celu usunięcia szkód powstałych w wyniku uderzenia o pirs – co miało miejsce w dniu 23 sierpnia,
06.09. – 07.09.1944 – Swinemünde – szkolenie z obsługi broni przeciwlotniczej w ramach miejscowej Fla-schule,
07.09.1944 – kolizja z kutrem torpedowym S113,
08.09. – 15.09.1944 – Kiel – pobyt w stoczni Germaniawerft w celu usunięcia odniesionych uszkodzeń,
16.09.1944 – Kiel – okręt odnosi uszkodzenia w wyniku nieprzyjacielskiego nalotu na port i miasto,
17.09. - 27.09.1944 – Kiel – usuwanie uszkodzeń,
28.09. – 04.10.1944 – Kiel – przygotowanie okrętu do służby frontowej.

07.10.1944 U 773 pod dowództwem Hugo Baldusa o godzinie 13:45 wraz z U 1060 (Brammer) oraz U 722 (Reimers) opuścił bazę w Kiel z poleceniem skierowania się do położonej na terytorium okupowanej Norwegii bazy w Horten, w oparciu o którą jego załoga miała odbyć przyśpieszone szkolenie w pływaniu na chrapach. O 15:45 po wejściu na Rutę 15 w/w u-booty spotkały się z dozorowcem V 1201, w eskorcie którego obrały następnie kurs na Duży Bełt. Następnego dnia w związku z awarią maszyny na dozorowcu pomiędzy godziną 04:15 a 17:30 (kwadrat marynarki AO 7241) okręty stały na kotwicy. Ponieważ defekt nie mógł być usunięty w miejsce V 1206 przybył inny dozorowiec V 950, w towarzystwie którego ponownie podjęto marsz w stronę Horten. W trakcie jego trwania 9 października o 03:40 (kwadrat marynarki AO 4819) w pobliżu dozorowca detonowała wytrałowana wcześniej przez niego mina, która na szczęście nie spowodowała żadnych szkód. Tego samego też dnia o 18:00 osiągnięto Horten.

Patrol 1 (13.10.1944 – 18.11.1944)
13.10. U 773 pod dowództwem Hugo Baldusa o godzinie 18:05 ponownie wraz z U 1060 i U 722 opuścił Horten, z poleceniem udania się po rozkazy do bazy w Kristiansand. Rankiem następnego dnia o 07:02 przybyto na miejsce, które po pobraniu własnego oraz związanego ze specjalną misją zaopatrzenia (o czym mowa poniżej) opuszczono 15 października o 17:50 w towarzystwie U 1060, U 991 i U 1231 oraz w eskorcie trałowca M 427, trawlera z.o.p. UJ 1716 i kutra trałowego R 220. Po osiągnięciu o 23:29 kwadratu AN 3524 eskorta zawróciła do bazy, zaś w/w trzy u-booty rozpoczęły realizację zadań zgodnie z otrzymanymi rozkazami. W przypadku U 773 rozkazy te nakazywały dostarczenie do bazy w St. Nazaire potrzebnego jego obrońcom zaopatrzenia – w tym celu na okręcie pozostawiono tylko jedną torpedę a w to miejsce załadowano: 15 karabinów maszynowych, 50 pistoletów maszynowych, 10 granatników oraz 1568 sztuk amunicji do nich, 500 panzerfaustów, 1000 min, 100 karabinów, 1 tonę cukru, 5 ton soli, środki opatrunkowe i lekarstwa, papierosy. Szesnastego października po osiągnięciu o 03:11 kwadratu AN 3516 okręt Baldusa rozpoczął marsz na chrapach. W trakcie jego trwania wielu członków załogi uskarżało się na problemy zdrowotne spowodowane niedogodnościami wynikającymi z tego typu marszu (zadymienie, hałas oraz częste zmiany ciśnienia). Dwudziestego trzeciego października o 19:20 w kwadracie AF 7798 kierujący się w stronę Rockall Bank (dotarcie w jego pobliże miało być pomocne w dalszym nawigowaniu) U 773 minięty został przez wiele jednostek. Dziesiątego listopada o 17:40 w kwadracie BE 3938 nawiązano kontakt akustyczny z 3 - 4 jednostkami nawodnymi, których dalsza obserwacja utwierdziła Hugo Baldusa w przekonaniu, że ma do czynienia z działającą w jego pobliżu grupą poszukiwawczą – decydujące tu było zarejestrowanie prowadzonego przez 40 minut bombardowania z użyciem bomb głębinowych. Siedem dni później 17 listopada idący na głębokości 20 metrów U 773 o godzinie 14:52 (kwadrat marynarki BF 6465) uderzył o dno, co spowodowało duże zaskoczenie bowiem ostatni wykonany o 14:15 pomiar głębokości wykazał głębokość 36 metrów. O 16:00 (kwadrat marynarki BF 6435) podczas prowadzonej przez peryskop obserwacji okolicy dostrzeżono latarnię morską Les Grands Cardinaux, dzięki czemu udało się skorygować wynoszący 18,7 mil morskich błąd w dotychczas prowadzonej metodą zliczeniową nawigacji. O 20:35 zakończono marsz na chrapach i na polecenie dowódcy spróbowano posadzić okręt na dnie, co z kolei z uwagi na silny prąd było trudne do wykonania (pomimo posiadania na pokładzie 14 ton ładunku specjalnego). O 23:05 okręt oderwał się od dna by kontynuować dalej swój marsz. Następnego dnia po osiągnięciu o 02:30 kwadratu BF 9492 Hugo Baldus wynurzył okręt ruszając w kierunku punktu spotkania z eskortą, co nastąpiło o 03:25. W jej towarzystwie o 06:01 osiągnięto prowadzącą do/z St. Nazaire umocnioną śluzę. W trakcie trwającego ponad pięć tygodni patrolu (36 dni) U 773 przepłynął 294 mile morskie na i 1922,7 mili morskiej pod powierzchnią.

Patrol 2 (07.12.1944 – 10.01.1945)
07.12. U 773 pod dowództwem Hugo Baldusa wraz z U 722 o godzinie 21:00 opuścił St. Nazaire z poleceniem przedarcia się przez aliancką blokadę do bazy w Bergen, by dostarczyć tam zabrane na polecenie dowódcy bazy ponad 3 tony części zamiennych, 3 specjalistów oraz korespondenta wojennego. Dwie i pół godziny później o 23:30 po osiągnięciu kwadratu BF 6541 pożegnano się z towarzyszącą od wysokości redy obu jednostkom eskortą, po czym już indywidualnie rozpoczęto przedzieranie się w stronę Norwegii. Czternastego stycznia o 14:00 (kwadrat marynarki AN 2421) z pomostu U 773 dostrzeżono zarysy wyspy Hellisøy a pięćdziesiąt minut później spotkano się z eskortą, w towarzystwie której o 19:50 dotarto do bazy w Bergen, kończąc trwający prawie pięć tygodni patrol (34 dni).

15.01.1945 U 773 opuścił Bergen z poleceniem skierowania się do Bogenbucht, gdzie przybył 23 stycznia.

Patrol 3 (19.02.1945 – 14.04.1945)
19.02. U 773 pod dowództwem Hugo Baldusa o godzinie 13:00 opuścił bazę w Narwiku z poleceniem atakowania nieprzyjacielskiej żeglugi w rejonie położonego na Islandii portu w Reykjaviku. Ósmego marca operujący w kwadracie AE 4720 U 773 stał się celem polowania w wykonaniu 4 jednostek patrolowych, które w pewnym momencie zmusiły Hugo Baldusa do podjęcia decyzji o posadowieniu swojego okrętu na dnie. Tego samego dnia po zgubieniu prześladowców U 7873 przeprowadził rekonesans portu nie napotykając tam jednak żadnych celów. Piętnastego marca podczas rejsu na chrapach, w trakcie prowadzenia obserwacji okolicy przez peryskop na skutek uderzenia o taflę lodu, wygięciu uległ jeden z peryskopów. Pomimo tej niedogodności kontynuowano dalej patrol, podczas którego 21 marca okręt dwukrotnie stał się celem ataków: raz w wykonaniu dwóch myśliwców P-47 (33 Skrzydło Myśliwskie) a następnie w wykonaniu grupy z.o.p. (kwadrat marynarki AE48). Czternastego kwietnia o godzinie 13:30 U 773 przybył do Trondheim, kończąc trwający ponad trzy tygodnie patrol (23 dni).

09.05.1945 – kapitulacja kotwiczącego na wodach Lofjordu okrętu.

16.05.1945 – w Trondheim Hugo Baldus oficjalne zdaje dowództwo przekazując swój okręt aliantom.

29.05.1945 U 773 wraz z innymi okrętami opuszcza Trondheim, kierując się w eskorcie alianckich okrętów do bazy w Scapa Flowa, gdzie przybył 31 maja. Po kilku dniowym postoju 2 czerwca okręt Baldusa kieruje się wraz z innym do Loch Ryan, gdzie przybył następnego dnia.

06.12.1945 w ramach rejsu 3B[1] Operacji Deadlight U 773 opuścił Loch Ryan na holu holownika HMS Freedom, kierując się w stronę pozycji YY, gdzie następnie miał on zostać zatopiony przez okręt podwodny HMS Tantivy. Przez jakiś czas zespół płynął razem po czym o 10:15 rozdzielił się kierując się w stronę wyznaczonych pozycji zatapiania u-bootów. W przypadku HMS Freedom z U 773 towarzyszyły mu HMS Mendip z U 1203 oraz ORP Piorun. Ósmego grudnia po osiągnięciu pozycji zatapiania o 09:00 w kwadracie AM 5139 (pozycja 46.10N, 10.05W) były okręt Baldusa został posłany na dno przez torpedy z HMS Tatntivy.

Przypisy:
[1] W składzie zespołu tworzącego Rejs 3B wchodziły: okręty artyleryjskie HMS Onslaught i ORP Piorun oraz holujące u-booty: HMS Mendip z U 1203, HMS Ruper z U 1272, HMS Pytchley z U 1019, HMS Enchanter z U 245, HMS Bustler z U 485.

Bibliografia:
http://uboat.net
http://www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Borowiak Mariusz, Tadeusz Kasperski – „Uwag: Zatopić U-boota! Akcje Polskich Okrętów i Lotnictwa Na Morzu 1939-1945“, wydawnictwo Napoleon V
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 13 KTB U 661 - U 849
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 – 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.768.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość