1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U 754 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

U 754 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 23.12.16, 08:04

U 754 Typ VIIC

Stocznia: Kriegsmarinewerft (KMW) Wilhelmshaven
Numer zamówienia: 137
Zamówienie: 09.10.1939
Położenie stępki: 08.01.1940
Wodowanie: 05.07.1941
Wcielenie do służby: 28.08.1941
Numer pocztowy: M

Przebieg służby:
28.08.1941 – 30.11.1941 – 5 Flotylla U-bootów, Kiel (szkolenie załogi)
01.12.1941 – 31.07.1942 – 1 Flotylla U-bootów, Brest (służba frontowa)
31.07.1942 – Zatopiony na południe od Nowej Szkocji (pozycja 43.02N, 64.52W) bombami głębinowymi przez kanadyjski bombowiec Hudson (113Sqn RCAF/625)


Dowódcy:
28.08.1941 – 31.07.1942 – KL Hansa Oestermann

Liczba patroli: 3

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 13 (55.659 ton)/ 1 (440 ton)

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Zestrzelone/uszkodzone samoloty: 0/0

Okres służby U 754 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych:
29.08. – 01.09.1941 – Wilhelmshaven – obsadzanie okrętu przez załogę oraz próby trymowania.
03.09. – 19.09.1941 – Kiel – próby okrętu w ramach oddziału UAK.
21.09. – 23.09.1941 – Rønne/Bornholm – próby sprawności działania hydrofonów w ramach UAG-Schall.
26.09. – 30.09.1941 – Gotenhafen – próby sprawności broni torpedowej w ramach miejscowego oddziału TEK.
02.10. – 03.10.1941 – Danzig – próby okrętu w ramach miejscowego oddziału UAG.
04.10. – 05.10.1941 – Danzig – skrócone szkolenie załogi w ramach Agru-Front.
06.10. – 16.10.1941 – Danzig – ćwiczenia w strzelaniu w ramach 25 Flotylli U-bootów.
17.10. – 08.11.1941 – Gotenhafen – szkolenie i ćwiczenia z zakresu taktyki w ramach 27 Flotylli U-bootów.
09.11. – 13.11.1941 – Danzig – indywidualne ćwiczenia w ramach 25 Flotylli U-bootów.
14.11. – 21.11.1941 – rejs przez Kilonię i Kanał Cesarza Wilhelma do bazy w Wilhelmshaven.
22.11. – 25.12.1941 – Wilhelmshaven – przegląd okrętu oraz prace konserwacyjne.
27.12. – 29.12.1941 – Kiel – końcowe wyposażanie i zaopatrywanie okrętu przed wyjściem na pierwszy patrol bojowy.

Patrol 1 (30.12.1941 – 09.02.1942)
30.12. U 754 pod dowództwem Hansa Oestermanna o godzinie 12:00 opuścił bazę w Kiel, by następnie poprzez Kanał Cesarza Wilhelma skierować się do Brunsbüttel, gdzie dotarł jeszcze tego samego dnia o 19:35. Po przenocowaniu w sylwestra, w towarzystwie przerywacza zagród minowych o 11:25 wyruszono w dalszą drogę kierując się w stronę kwadratu AN 9546. Po jego osiągnięciu o 18:40 pożegnano się z towarzyszącą jednostką, po czym o 20:18 rozpoczęto marsz rutą o kodowej nazwie „Blau”. Zgodnie z otrzymanymi przed wyjściem z bazy rozkazami, podczas swojego pierwszego patrolu okręt Oestermanna miał za zadanie operować na wodach Północnego Atlantyku, przeciwko nieprzyjacielskiej żegludze. W trakcie przedzierania się na otwarte przestrzenie Północnego Atlantyku, dnia 3 stycznia 1942 roku na U 754 odebrano, pochodzącą z BdU depeszę z rozkazami o następującej treści
Oestermann i Schulte kierować się do kwadratu BC 27.”.
Od 13 stycznia zgodnie z kolejnym rozkazem okręt Oestermanna w ramach zgrupowania Ziethen operował w rejonie Ławicy Nowofunlandzkiej. Dwa dni później 15 stycznia o godzinie 15:00 przebywający w kwadracie AK 8145, idący na powierzchni U 754 zmuszony został do alarmowego zanurzenia oraz półgodzinnego pobytu pod wodą przez nadpływającą jednostkę wojenną zidentyfikowaną jako korweta. Wkrótce po wynurzeniu w odległości 4,5 mili morskiej od okrętu dostrzeżono sylwetkę samotnego statku, z ataku na który ze względu na panujące fatalne warunki pogodowe musiano jednak zrezygnować. Dwudziestego pierwszego stycznia o 23:32 w kwadracie BB 6626 U 754 wszedł w kontakt z cieniami zidentyfikowanymi jako konwój, w kierunku których niezwłocznie się skierował. W przeprowadzonym już następnego dnia o godzinie 00:52 (kwadrat marynarki BB 6628) ataku okręt Oestermanna w kierunku znajdującej się najbliżej jednostki wystrzelił pojedynczą torpedę G7e, która po 48 sekundach biegu trafiła w cel, powodując jego zatonięcie o 01:39. Posłanym na dno statkiem był należący do norweskiego armatora A/S Krogstads Shipping Agencies Ltd z Oslo, idący pod balastem z Nowego Jorku do St. Johns frachtowiec Belize (2.153 ton) – cała załoga zginęła. O 03:42 w kwadracie BB 6658 zaatakowano kolejny cel (osłaniany przez trałowiec), którego pojedyncza torpeda (G7e) trafiła po 27,5 sekundach swojego biegu, powodując na nim pożar oraz jego szybkie zatonięcie przez rufę (uratowano jedynie 5 osób z liczącej 19 członków załogi). Także i tym razem posłany na dno statek nosił norweską banderę a był nim należący do norweskiego armatora Aksel Molvigs Rederi z Oslo, idący pod balastem z Argentii do St. Johns frachtowiec William Hansen (1.344 ton). Wkrótce po ataku U 754 wycofał się spokojnie z miejsca akcji nie wykryty przez ochraniającą zatopiony statek jednostkę przeciwminową. Dwudziestego trzeciego stycznia przebywający w kwadracie BB 6922 okręt Oestermanna o 12:38 zmuszony został do wykonania alarmowego zanurzenia oraz trwającego do 23:45 pobytu pod wodą przez nieprzyjacielską grupę poszukiwawczą. Wkrótce po wynurzeniu, w związku z przechwyconymi meldunkami radiowymi rozpoczęto marsz w kierunku St. Mary, gdzie przebywać miał potrzebujący pomocy uszkodzony statek. Dwa dni później 25 stycznia o 05:47 (kwadrat marynarki BB 6662) z pomostu U 754 dostrzeżono sylwetkę samotnego statku z zapaloną latarnią sygnalizującą jego problemy techniczne. Zauważoną jednostką, w kierunku której niezwłocznie się skierowano był poszukiwany, mający problemy ze sterem, należący do greckiego armatora Kulukundis Shipping Co SA z Pireusu frachtowiec Mount Kitheron (3.876 ton – port macierzysty Syra), który po odłączeniu się na skutek w/w awarii od konwoju ON.55, kontynuował dalej samotnie rejs w stronę Argentii, wioząc w swoich ładowaniach węgiel. O 09:25 w kierunku ściganej jednostki z wyrzutni nr I i II odpalono dwie torpedy uzyskując jedno trafienie w część dziobową. Ponieważ storpedowana jednostka nie tylko nie przejawiała tendencji do zatonięcia lecz także dodatkowo zaczęła nadawać sygnały wzywające pomocy, o 09:38 Hans Oestermann nakazał oddać w jej stronę z wyrzutni nr V strzał dobijający, który trafił ją w śródokręcie w rejonie ładowni nr 2, powodując przełamanie kadłuba i szybkie jej zatonięcie. Następnego dnia o 02:50 (kwadrat marynarki BB 6638) w trakcie marszu na powierzchni nawiązano kontakt wzrokowy nieprzyjacielską grupą z.o.p. (3 jednostki), którą to następnie zgubiono w wyniku zmiany dotychczasowego kursu. Nieco ponad dwie godziny później w związku z kończącymi się zapasami Hans Oestermann zmuszony został do wydania (dotąd wstrzymywanego) rozkazu o rozpoczęciu marszu powrotnego do bazy. W trakcie jego trwania jeszcze tego samego dnia o 15:31 (kwadrat marynarki BC 4743) nawiązano kontakt wzrokowy z samotnym statkiem, w kierunku którego niezwłocznie się skierowano. Po zmniejszeniu dystansu o 17:12 U 754 schował się pod wodę rozpoczynając skryte podejście na dogodną do ataku pozycję. O 18:38 w kierunku celu, którym był należący do greckiego armatora Aegeon SS Co Ltd z Pireusu, wchodzący w skład rozproszonego konwoju ON-53, idący pod balastem z Manchesteru do Halifaxu, frachtowiec Icarion (4.013 ton) z wyrzutni nr II odpalono torpedę, która to z nieznanych dla załogi powodów spudłowała. Ponieważ na kolejny atak było już za późno podążono za frachtowcem, wychodząc o 19:48 na powierzchnię w celu jego wyprzedzenia. W przeprowadzonym już następnego dnia o godzinie 00:21 (kwadrat marynarki BC 6956) kolejnym ataku w kierunku Icariona odpalono salwę trzech torped, z których tylko jedna okazała się być celna - jak się później okazało wystarczyła ona do zatopienia greckiej jednostki, która o 01:08 przełamała się i poszła na dno. Tego samego dnia o 14:31 (kwadrat marynarki BC 471-) idący na powierzchni U 754 stał się celem (na szczęście dla niego) nieskutecznego ataku w wykonaniu amerykańskiego bombowca Hudson z dywizjonu VP 82 USN. Pierwszego lutego na okręcie Oestermanna odebrano pochodzącą z dowództwa depeszę o następującej treści:
Oestermann i Hardegen jak najszybciej kierować się do kwadratu BE 7125. Okręty w akcji poszukiwawczej „Spreewald” zgrupują się w pobliżu Schucha. Schuch objąć dowództwo. Obszar poszukiwań od BE 1994 do BE 7364 obsadzą w następującej kolejności: U 754, U 123, U 582, U 701, U 105, U 333, U 332.
Głównym celem w/w jednostek było odnalezienie rozbitków z omyłkowo zatopionego przez U 333, idącego do kraju niemieckiego łamacza blokad Spreewald. Trzy dni później 4 lutego U 754 osiągnął kwadrat BE 4788, rozpoczynając następnie poszukiwania, w których kierował się na kwadrat BE 19. Szóstego lutego o godzinie 00:24 (kwadrat marynarki BE 5212) zakończono poszukiwania, ponownie podejmując przerwany na czas akcji ratunkowej marsz powrotny do bazy. Następnego dnia o 10:10 w kwadracie BE 39 z pomostu okrętu Oestermanna dostrzeżono wystający z wody peryskop niezidentyfikowanego okrętu podwodnego (określonego przez dowódcę jako nieprzyjacielski), co z kolei wymusiło zmianę dotychczasowego kursu oraz zwiększenie prędkości. Dwa dni później 9 lutego o 09:30 w punkcie Pt.30 spotkano się z wysłaną naprzeciw eskortą, w towarzystwie której o 14:20 osiągnięto Brest. W trakcie zakończonego a trwającego 35 dni pierwszego patrolu U 754 przepłynął 4.982 mile morskie na i pod powierzchnią, zatapiając w tym czasie cztery jednostki o łącznym tonażu 11.386 ton.

Patrol 2 (07.03.1942 – 25.04.1942)
07.03. U 754 pod dowództwem Hansa Oestermanna o godzinie 17:30 opuścił Brest z poleceniem ponownego zwalczania nieprzyjacielskiej żeglugi u wybrzeży Ameryki Północnej. Dziesięć minut później na zewnętrznej redzie portu spotkano się z przydzieloną eskortą, w towarzystwie której rozpoczęto marsz w stronę pozycji wyjściowej (o 18:25 eskorta zawróciła do bazy). Następnego dnia o 12:00 (kwadrat marynarki BF 5839) okręt Oestermanna zszedł w zanurzenie, rozpoczynając podwodny marsz przez wody Zatoki Biskajskiej. Dwudziestego drugiego marca o 13:25, przebywający aktualnie w kwadracie BB 9346 U 754 obrał kurs na wody w pobliżu wyspy Sable, gdzie jego dowódca spodziewał się napotkać duży ruch żeglugowy. Następnego dnia o 11:42 (kwadrat marynarki BB 8658) w trakcie wyprzedzania dostrzeżonego wcześniej frachtowca przed dziobem okrętu dostrzeżono duży tankowiec, którego Hans Oestermannn postanowił zaatakować jako pierwszego w kolejności. Po zmniejszeniu dystansu dzielącego obie jednostki o 15:00 U 754 schował się pod wodę, rozpoczynając skryte podejście w kierunku celu, którym okazał się być maruder z konwoju HX-131, należący do brytyjskiego armatora British Tanker Co Ltd z Londynu, idący pod pełnym ładunkiem (12.000 ton paliwa) z Trynidadu via Halifax do Clyde tankowiec British Prudence (8.620 ton). Pół godziny później w kierunku tankowca z wyrzutni nr I i II odpalono dwie torpedy, które trafiły go w część dziobową i rufową, powodując na nim wybuch przewożonego paliwa i jego szybkie zatonięcie przez rufę. Po posłaniu na dno British Prudence Hans Oestermann skierował się następnie w stronę ściganego wcześniej frachtowca (był nim amerykański Bayou Chico – 5401 ton), który jednak widząc tragiczny los swojego sąsiada nie tylko zwiększył prędkość i rozpoczął zygzakowanie, ale też otworzył w kierunku U 754 ogień z zamontowanego na rufie działa, zmuszając jego dowódcę do zmiany planów. W godzinach wieczornych tego samego dnia, o 21:30 (kwadrat marynarki BB 8585) idący na powierzchni okręt zmuszony był uciekać pod wodę przed nadlatującym samolotem (był to kanadyjski bombowiec należący do 119 Sqn RCAF), który w ślad za nim zrzucił dwie dobrze ulokowane bomby, które wybuchły w momencie, gdy ten osiągnął głębokość A-50 (30 metrów), powodując na nim uszkodzenie manometrów oraz rozszczelnienie dwóch cel akumulatorów w baterii nr 2. Dwudziestego czwartego marca o 16:50 w kwadracie BB 8878 U 754 nawiązał kontakt wzrokowy z nieprzyjacielskim konwojem, którym to okazał się być, składający się z 37 statków, konwój ON-84. Ponad czterdzieści minut później (17:33) podążający za celem okręt Oestermanna dostrzeżony został przez brytyjski niszczyciel HMS Witch, który otworzył w jego kierunku ogień z artylerii głównej, zmuszając go w ten sposób do wykonania alarmowego zanurzenia. O 17:59 rozpoczęło się trwające do 21:13 polowanie alianckich jednostek (w międzyczasie do w/w niszczyciela dołączyła kanadyjska korweta HMCS The Pas) na zanurzony U 754, które na szczęście nie spowodowało na nim żadnych poważniejszych uszkodzeń. Po mającym miejsce już następnego dnia wynurzeniu (01:15) nie podjęto się pościgu za konwojem. Trzydziestego pierwszego marca o 06:20 w kwadracie CA 4997 z pomostu jednostki Oestermanna dostrzeżono ciągnący trzy lichtugi holownik. O 08:00 na polecenie dowódcy, w celu zaoszczędzenia zapasu torped w kierunku wykrytych celów otworzono ogień z działa pokładowego uzyskując trafienia na wszystkich z nich, nie obserwując jednak momentu ich zatonięcia. W rzeczywistości na skutek tego ataku na dno poszły należące do amerykańskiego armatora Southern Transportation Co Inc z Filadelfii holownik Menominee (441 ton) oraz dwie nie posiadające własnego napędu barki: Allegheny i Barnegat (obie po 914 ton). Trzecia z holowanych barek – Ontario (914 ton) odniosła uszkodzenia ale dzięki ładunkowi drewna utrzymała się na powierzchni. W prima aprilis o 05:29 (kwadrat marynarki CA 7385) U 754 nawiązał kontakt z dwoma jednostkami zidentyfikowanymi jako frachtowce. O 06:03 w kierunku drugiego z w/w statków odpalono salwę trzech torped, które jednak przeszły przed jego dziobem. Kwadrans później w stronę tego samego celu wystrzelono torpedę G7e, która tym razem okazała się celna trafiając w rejonie śródokręcia. W wyniku tego trafienia storpedowana jednostka, którą okazał się być nie frachtowiec lecz należący do amerykańskiego armatora Socony-Vacuum Oil Co Inc z Nowego Jorku, idący z Aruby do Norfolk z ponad 64 tyś baryłek ropy parowy tankowiec Tiger (5.992 ton) osiadała rufą na znajdującym się w tym miejscu na głębokości 13 metrów dnie. Ze względu na przewożony ładunek następnego dnia rozpoczęto akcję ratunkową, która ostatecznie zakończyła się jednak niepowodzeniem w momencie gdy holowany w kierunku Norfolk tankowiec zatonął 2 kwietnia na wodach Zatoki Chesapeake. Wracając do U 754 to o 12:20 (kwadrat marynarki CA 8445) na polecenie dowódcy został on posadowiony na znajdującym się w tym miejscu na głębokości 46 metrów dnie. O 02:25 następnego dnia w celu przeładowania do wnętrza umieszczonych pod górnym pokładem zapasowych torped okręt Oestermanna z powrotem pojawił się na powierzchni. Ponad pięć godzin później o 07:45 (kwadrat marynarki CA 8452) musiano uciekać pod wodę przed nadlatującym czterosilnikowym samolotem (był to należący do 2 Grupy Bombowej USAAF bombowiec B-18), który w ślad za U 754 zrzucił dwie bomby głębinowe. Wkrótce po tym ataku ze względu na aktualnie panujące na patrolowanym akwenie nie najlepsze warunki pogodowe rozpoczęto marsz w zanurzeniu w kierunku wschodnim. Trzeciego kwietnia o 10:06 w kwadracie CA 8618 dostrzeżono samotny frachtowiec, w kierunku którego niezwłocznie się skierowano, schodząc o 11:30 pod wodę. Dziewiętnaście minut później w kierunku tropionego celu z wyrzutni nr V opalono torpedę, która trafiła go w rejonie śródokręcia, powodując jego zatonięcie przez dziób. Posłaną na dno jednostką okazał się być należący do amerykańskiego armatora American-West African Line Inc. z Nowego Jorku, wiozący 4440 ton rudy manganu, 1300 t oleju palmowego oraz 750 ton cynku, idący z Takoradi do Filadelfii frachtowiec Otho (4.839 ton). Szóstego kwietnia o 14:43 (kwadrat marynarki CA 9986) doszło do spotkania z U 572 (Hirsacker), które to obie załogi wykorzystały na chwilę relaksu. Tego samego dnia wieczorem o 19:41 (kwadrat marynarki CA 9947) na kursie 230˚ dostrzeżono duży tankowiec, w kierunku którego niezwłocznie się skierowano, schodząc o 20:25 pod wodę. Trzydzieści trzy minuty później w kierunku celu z wyrzutni nr I i III odpalono dwie torpedy, uzyskując na nim dwa trafienia, w wyniku których ten na chwilę zastopował, po czym ponownie ruszył naprzód. Chcąc dobić storpedowaną jednostkę o 21:53 Hans Oestermann wydał rozkaz wynurzenia i rozpoczęcia za nią pościgu. W kolejnym mającym już miejsce następnego dnia o 02:18 (kwadrat marynarki CA 9986) ataku w stronę tankowca z wyrzutni nr III odpalono torpedę, po której to trafieniu (nastąpiło ono w rejonie maszynowni) poszedł on na dno w przeciągu 4 minut (wg Oestermanna było to 12 minut). Zatopioną jednostką był należący do norweskiego armatora Odd Berg z Oslo, wiozący 8000 ton ropy naftowej i 6400 ton oleju napędowego, idący z Willemstad do Halifaxu motorowy tankowiec Kollskegg (9.858 ton). Tego samego dnia płynący na powierzchni U 754 dwukrotnie stał się celem ataków w wykonaniu należących do dywizjonu VP-74 USN nieprzyjacielskich łodzi latających Martin PBM Mariner – pierwszy raz o 17:29 i drugi o 23:10 (oba w kwadracie CA 99), z których to wyszedł bez szwanku. Ósmego kwietnia w związku z kończącymi się zapasami o 02:20 (kwadrat marynarki CA 7816) na polecenie dowódcy rozpoczęto marsz powrotny. Dwudziestego trzeciego kwietnia po wcześniejszym meldunku o problemach z paliwem U 754 otrzymał z dowództwa polecenie skierowania się do Lorient, które miało następującą treść:
Droga podejścia dla Oestermanna to „Uhunest”.”.
Zgodnie z w/w rozkazem następnego dnia o 10:00 zawinięto do Lorient, które opuszczono jeszcze tego samego dnia o 20:20 kierując się na Brest, gdzie przybyto 25 kwietnia o 10:45. W trakcie zakończonego a trwającego 49 dni patrolu U 754 przepłynął 6.938 mil morskich na i pod powierzchnią (do 22.04), posyłając w tym czasie na dno 7 jednostek o łącznym tonażu 31.578 ton.

Patrol 3 (19.06.1942 – 31.07.1942)
19.06. U 754 pod dowództwem Hansa Oestermanna o godzinie 21:20 opuścił Brest z poleceniem skierowania się do kwadratu CA 50. Następnego dnia o 22:00 w kwadracie Pt.352 spotkano się z U 160 (Lassen), w towarzystwie którego rozpoczęto wspólny marsz przez Biskaje. Dwudziestego czwartego czerwca o godzinie 11:30 w kwadracie BE 5676 nadano meldunek pozycyjny oraz informację o konieczności przesadzenia na wracający do kraju okręt dwóch mających problemy zdrowotne członków załogi – MaschGfr Ericha Schillera (zwichnięte ramię) i FkGfr Ranstlaa (problemy z uzębieniem). Tego samego dnia w związku z w/w meldunkiem o 21:50 w kwadracie BE 5954 U 754 spotkał się z U 566 (Borchert), na którego pokład przekazał obu w/w marynarzy. Dwudziestego dziewiątego czerwca o 06:10 w kwadracie BD 4983 okręt Oestermanna storpedował idący samotnie z Auckland (Nowa Zelandia) via Kanał Panamski do Liverpoolu, wiozący artykuły spożywcze (m.in. 5000 ton mięsa, masła, herbaty oraz 2100 ton poczty), należący do Shaw, Savill & Albion Co Ltd z Londynu statek pasażersko – towarowy Waiwera (12.435 ton), który w następstwie tego ataku poszedł na dno. Tego samego dnia U 754 nadał do BdU meldunek o swoim sukcesie, który miał następującą treść:
BD 4983”Waiwera” 12435 BRT zatopiony. Kapitan nie odnaleziony.”.
Piątego lipca zgodnie z instrukcjami dowództwa o 12:32 w kwadracie CC 5755 spotkano się z podwodnym tankowcem U 459 (von Wilamowitz-Möllendorff), z którego to jeszcze tego samego dnia pomiędzy 15:20 a 16:15 pobrano świeży prowiant. Następnego dnia dokończono operację pobierając pomiędzy 10:30 a 13:20 ca. 35 m3 paliwa oraz 0.8 t oleju silnikowego. Po uzupełnieniu zapasów i pożegnaniu się z U 459 okręt Oestermanna skierował się w stronę wybrzeży Stanów Zjednoczonych, gdzie przez kolejne dni bezskutecznie poszukiwał celów, co z kolei znalazło swoje odzwierciedlenie w nadanym dnia 16 lipca meldunku o następującej treści:
Od trzech nocy od „Diamond” [Beach] do [Cape] „Loockout” nic nie dostrzeżono.”.
Dwudziestego czwartego lipca na U 754 odebrano pochodzącą z BdU depeszę z rozkazami o następującej treści:
Oestermann i Diggins operować przeciwko żegludze, która przechodzi przez CB 1110, BB 7770 do 7760.”.
Tego samego oraz następnego dnia U 754 bezskutecznie zaatakował dwa samotne frachtowce (ten drugi wg oceny dowódcy miał mieć wyporność 400 ton). Dwudziestego ósmego lipca o 08:00 w kwadracie BB 7768 (45 mil na południowy wschód od Cape Sable) U 754 rozpoczął ostrzał należącego do amerykańskiego armatora General Seafoods Co z Bostonu statku rybackiego Ebb (260 ton), którego to po wystrzeleniu łącznie 50 pocisków kal. 88 i 20 mm posłał na dno. Trzydziestego pierwszego lipca Hans Oestermann nadał do dowództwa meldunek z przebiegu ostatnich dni, który miał następującą treść:
BB 7775 zatopiono statek rybacki. Nieznaczne patrole lotnicze i morskie. Żadnego ruchu w pobliżu. Konwoje nie osiągalne. Dużo mgły. 78cbm paliwa.”.
Tego samego dnia idący na powierzchni U 754 o 14:50 (kwadrat marynarki BB 7784) dostrzeżony został z odległości 1000 metrów przez odbywający swój lot patrolowy kanadyjski bombowiec Hudson, należący do 113 Sqn RCAF. Pilotowana przez Smalla maszyna w wykonanym następnie ataku w ślad za zanurzającym się okrętem Oestermanna zrzuciła serię czterech bomb głębinowych, po czym rozpoczęła krążenie nad miejscem ataku. Niedługo potem nad powierzchnię wody wyskoczył pomost U 754, w kierunku którego Small nakazał otworzyć ogień z działek pokładowych. Po oddaniu kilkudziesięciu strzałów ku zaskoczeniu załogi Hudsona na atakowanym U-boocie doszło do silnej eksplozji, po której to po raz ostatni zniknął on pod powierzchnią pozostawiając na niej olbrzymią plamę ropy.

Członkowie załogi U 754 polegli w dniu 31.07.1942 (w kolejności alfabetycznej):
Nazwisko, Imię Ranga Rok urodzenia Miejsce urodzenia
Bahnsen, Hermann OMasch 17.01.1914
Bassfeld, Helmut MtrGfr 10.12.1921
Drünkler, Otto FkOGfr 22.01.1923
Duscha, Max MtrGfr 03.05.1921
Ebeling, Heinz ObGfr 23.05.1923
Fallenbeck, Heinz MtrGfr 04.03.1923
Flohr, Werner MtrGfr 13.06.1920
Grefe, Karl-Heinz OStrm. 09.05.1913
Gutbier, Franz Gfr. 06.05.1922
Hanssen, Theodor Lt.z.S. 15.05.1915
Harig, Heinrich MaschGfr 02.08.1922
Harling, Egon-Josef MaschGfr 17.02.1923
Heinemann, Rolf Gfr. 22.06.1923
Heinrich, Karl-Heinz MechMt 20.08.1919 Itzehoe
Jörges, Nils-Christian OLt.z.S. 14.03.1918
Kamps, Helmut MaschGfr. 26.06.1922
Köpsell, Friedrich MaschMt 10.02.1917
Kowallik, Karl-Heinz MaschMt 30.06.1919
Krüger, Eugen-Max Maat. 11.02.1920
Linke, Hermann Maat. 04.05.1918
Lorenz, Hans Maat. 08.10.1917
Oestermann, Johannes KpLt.01.02.40. 19.05.1913 Bremervürde
Peikert, Johann Gfr. 29.11.1921
Räther, Horst Gfr. 12.01.1922
Runge, Heinz Gfr. 29.08.1921
Sander, Rolf Gfr. 10.03.1922
Schechinger, Otto Maat. 30.11.1921
Schön, Hans ObGfr 03.11.1920
Schuster, Hans Maat. 02.03.1918
Schweissfurt, Hans Gfr. 14.09.1921
Seifert, Walter Maat. 01.06.1917
Sowensky, Erich ObGfr 23.04.1920
Spiegel, Heinrich Maat. 19.11.1920
Staar, Erich Maat. 01.10.1917
Steinbach, Hermann Gfr. 07.04.1919
Steins, Wilhelm Gfr. 10.12.1921
Storz, Franz Maat. 20.09.1919
Thierfeld, Otto Btsm 25.11.1911
Weczerek, Herbert StOMasch 12.11.1911
Wedemeyer, Herbert Gfr. 07.07.1921
Wiebusch, Willi Gfr. 12.11.1921
Winkler, Helmut ObGfr 02.03.1922
Wulfert, Karl-Heinz OLt.ing. 06.12.1917

Bibliografia:
http://uboat.net
http://www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 6 KTB U 223 - U 300
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.769.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

cron