1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U 683 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 8 • Strona 1 z 1

U 683 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 28.02.14, 06:39

U 683 Typ VIIC

Stocznia: Howaldtswerke Hamburg AG, Hamburg
Numer zamówienia: 832
Zamówienie: 25.08.1941
Położenie stępki: 23.12.1942
Wodowanie: 07.03.1944
Wcielenie do służby: 30.05.1944
Numer pocztowy: M 00 375

Przebieg służby:
30.05.1944 – 31.12.1944 – 31 Flotylla U-bootów (szkolenie załogi)
01.01.1945 – 20.02.1945 – 11 Flotylla U-bootów, Bergen (służba frontowa)
20.02.1945 – uznany za zaginiony po tej dacie na położonym na południowy – zachód od Irlandii akwenie lub na wodach kanału La Manche

Dowódcy:
30.05.1944 – 20.02.1945 – OL – KL Günter Keller

Liczba patroli: 1

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Zestrzelone/uszkodzone samoloty: 0/0

Okres służby U 683 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych:
31.05. – 0106.1944 – Hamburg – przejęcie okrętu przez załogę.
03.06. – 14.06.1944 – Kiel – próby morskie w ramach UAK
15.06. – 19.06.1944 – Swinemünde – szkolenie i ćwiczenia w obsłudze broni przeciwlotniczej w ramach Flakschule 7.
20.06. – 23.06.1944 – Danzig – próby morskie w ramach miejscowego oddziału UAK.
24.06. – 01.07.1944 – Pillau – stacjonarne szkolenie załogi.
02.07. – 06.08.1944 – Hela – szkolenie gotowości bojowej w ramach Agru-Front.
07.08. – 24.08.1944 – Pillau/Maurep – naprawa bakburtowego silnika diesla.
25.08. – 03.09.1944 – Hela – rejsy szkoleniowe w ramach Agru-Front.
04.09. – 12.09.1944 – Pillau – wstępne szkolenie z zakresu taktyki w ramach 20 Flotylli U-bootów.
13.09. – 15.09.1944 – Gotenhafen – próby sprawności broni torpedowej w ramach miejscowego oddziału TEK.
16.09. – 29.09.1944 – Pillau – szkolenie i ćwiczebne strzelanie torpedami w ramach 26 Flotylli U-bootów.
01.10. – 10.10.1944 – Gotenhafen – przegląd okrętu w miejscowej stoczni.
12.10. – 19.10.1944 – Gotenhafen – ćwiczenia z zakresu taktyki w ramach 27 Flotylli U-bootow.
23.10. – 14.12.1944 – Hamburg – przegląd generalny i prace konserwacyjne prowadzone przez stocznię Howaldtswerke.
17.12. – 23.12.1944 – Gotenhafen – ćwiczenia z zakresu taktyki w ramach 27 Flotylli U-bootów.
17.12. – AO 9813 – godzina 13:10 wymanewrowano trzy torpedy (jedna z nich przeszła w odległości 20 metrów za rufą) wystrzelone przez wrogi okręt podwodny (dostrzeżono jego peryskop).
18.12. – AO 9423 – godzina 05:22 dostrzeżono radziecki okręt podwodny.
24.12. – 26.12.1944 – Danzig – próby sprawności działania chrap w ramach miejscowego oddziału UAK.
28.12. – 13.01.1945 – Kiel – przegląd okrętu oraz prace konserwacyjne realizowane przez stocznię Deutsche Werke.
14.01. – 22.01.1945 – Kiel – przygotowywanie okrętu do wyjścia na pierwszy patrol bojowy.

22.01.1945 U 683 pod dowództwem Güntera Kellera o godzinie 08:00 opuścił bazę w Kiel, by zgodnie z otrzymanym poleceniem skierować się do położonej nad Oslofjordem bazy w Horten. Godzinę później na rucie 01 okręt Kellera dołączył do mini konwoju złożonego z okrętu typu XXIII U 2322 (Henkel) oraz okrętu eskorty VS 53, w składzie którego skierował się następnie w stronę Dużego Bełtu. O 10:58 (kwadrat marynarki AO 7731 idący przed oboma U-bootami VS 53 wytrałował minę, którą następnie wyminięto w bezpiecznej odległości. Następnego dnia w celu wymiany składu eskorty na krótką chwilę zawinięto do duńskiego portu Korsør. Tego samego dnia z powodu kiepskiej pogody pomiędzy 16:05 a 24:00 znajdujące się na rucie 33 okręty stały na kotwicy w oczekiwaniu na poprawę warunków atmosferycznych. Kwadrans po północy 24 stycznia po podniesieniu kotwicy wraz z U 2322 ponownie podjęto marsz w stronę Horten, gdzie przybyto następnego dnia o 10:18.

Patrol 1 (03.02.1945 – 12.03.1945)
03.02. U 683 pod dowództwem Güntera Kellera o godzinie 16:00 wraz z U 1302 (Herwartz) i frachtowcem Sylt opuścił Horten, kierując się w stronę Kristiansand, gdzie przybył następnego dnia 06:02. Po uzupełnieniu zapasów paliwa i prowiantu oraz odebraniu rozkazów nakazujących Günterowi Kellerowi przeprowadzenie ofensywnego patrolu na obszarze pomiędzy Cherbourgiem a Le Havre, piątego lutego o godzinie 16:00 opuszczono Kristiansand, rozpoczynając powolny marsz w stronę wyznaczonego sektora. Dwudziestego lutego przebywający aktualnie w kwadracie AM 4646 U 683 nadał do dowództwa meldunek pozycyjny, będący jednocześnie ostatnią wiadomością nadaną z jego pokładu. W związku z brakiem kolejnych wiadomości z okrętu Kellera dwunastego marca uznano go za utracony wraz z całą załogą na wodach kanału La Manche.

Uwagi:
Według poprzedniej wersji losów w/w okręt od dnia 12 marca uznawany był za zaginiony, prawdopodobnie zatopiony na wodach Kanału Angielskiego w pobliżu Land`s End (pozycja 49.52N, 05.52W) bombami głębinowymi przez brytyjską fregatę HMS Loch Ruthven i eskortowiec HMS Wild Gose (ich atak najprawdopodobniej skierowany był przeciwko wrakowi U 247).


Członkowie załogi U 683 uznani za zaginionych po 20.02.1945 (w kolejności alfabetycznej):
Beierwaltes, Hans OMaschMt 21.07.1921
Börsig, Otto MaschMt 13.10.1920
Braun, Heinz OMechMt 08.11.1919
Broszeit, Heinz Mtr.II 09.09.1922
Bruland, Theodor OLt.ing. 30.11.1922
Busemann, Herbert OMasch 23.11.1917
Büttgen, Eduard OFkMt. 22.04.1920
Feuereisen, Horst MaschOGfr 31.03.1924
Friedrich, Helmut MtrOGfr 06.11.1925
Germer, Friedrich FkOGfr 04.07.1924
Gewald, Erich MtrGfr 26.08.1925
Glathe, Herbert Sign.Mt 06.07.1918
Grimm, Fritz MaschMt 05.07.1923
Hahn, Walter MaschMt 25.03.1923
Hammer, Gert MtrOGfr 18.10.1925
Hansen, Ulrich MtrOGfr 07.01.1925
Hogel, Heinz MaschGfr. 29.04.1925
Hohenstein, Willi MaschGfr. 27.10.1925
Homölle, Johann SanMt 10.02.1920
Höner, Erich MaschOGfr 28.03.1925
Jaspert, Heinrich BtsMt 21.03.1920
Kächele, Friedrich FkOGfr 15.05.1924 Dillingen / Donau
Keller, Günter KpLt.01.09.44. 18.02.1917 Berlin
Koob, Karl-Heinz MaschOGfr 04.09.1924
Kutzera, Hans MaschOGfr 27.02.1922
Lang, Berthold OLt.z.S.d.R. 13.04.1922
Litzinger, Heinz MtrOGfr 03.07.1925
Lohse, Rolf MechGfr 09.05.1925
Marr, Heinz MechOGfr. 23.10.1924
Märtel, Max MaschMt 28.11.1922
Neumann, Horst MaschOGfr 27.02.1923
Nicht, Karl MaschGfr. 05.06.1925
Porps, Ernst MtrOGfr 25.08.1925
Prinz, Ernst FkMt 23.07.1920 Altena
Romanowski, Walter MtrGfr 14.11.1923
Rzepka, Gerhard MtrOGfr 02.05.1923
Schneider, Nikolaus-Jakob MtrOGfr 06.01.1925
Schöller, Franz MaschGfr. 24.07.1924
Schramm, Erich OStrm 24.08.1919
Schult, Heinz MtrOGfr 30.01.1924
Schürer, Karl MaschMt 28.12.1922
Schwager, Walter BtsMt 12.05.1922
Schwender, Helmut FkOGfr 21.02.1924
Seibert, Heinz MechOGfr. 12.04.1923
Stracke, Dietrich OMasch 18.01.1918
Weber, Adolf MaschHGfr 05.05.1920
Wegner, Wolfgang MaschGfr. 06.06.1925
Weiß, Günther MtrOGfr 28.09.1922
Wollenweber, Friedhard MtrOGfr 14.10.1925

Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 13 KTB U 661 - U 849
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U 683 Typ VIIC

Postprzez ted » 28.02.14, 08:52

Już kilka lat temu dokonałem sensacyjnego odkrycia, o którym po raz pierwszy napisałem w artykule "Tajemnica U-boota Dywizjonu 304" (MSiO 2/2010)! Jestem zdania, że U 683 został zatopiony w nocy z 20 na 21 lutego 1945 r. podczas ataku polskiego samolotu z Dywizjonu 304 (maszyna z oznakowaniem OD-E albo QD-E, nr seryjny HF 303) z załogą dowodzoną przez F/Lt Bogdana Ejbicha. Upłynęło kilka lat, a ja utwierdzam się tylko w swoim przekonaniu, bo sprawdziłem także okoliczności tego wydarzenia.
Tak się składa, że ostatnia transmisja z U-boota miała miejsce 20 lutego, gdy ten znajdował się nieco na północny zachód od Irlandii, a w tym czasie maszyny polskiego dywizjonu były rozlokowane na lotniskach Bebencula i Limavady i do miejsca ostatniej transmisji z U 683 (dokładną pozycję podaje M. Borowiak w drugim tomie "Żelaznych rekinów Doenitza") miały nie tak bardzo odległy dystans jak na lot patrolowy. Co więcej, tak dokładne określenie pozycji transmisji radiowej nasunęło mi wniosek, że dwa ataki polskich maszyn (atak załogi S. Woźniaka z 16 lutego na U 1019) i cztery dni potem Ejbicha na U 683 nie były efektem przypadkowych spotkań, lecz samoloty mogły być wysłane w rejon transmisji radiowych, które zostały przez aliantów wcześniej przechwycone. W posiadanej przeze mnie książce M. Konarskiego, 304 Squadron, znajduje się również mapka z naniesionymi pozycjami ataków polskich załóg na U-booty podczas całej służby Dywizjonu 304 w Coastal Command. Bez trudu na tej mapce rozpoznałem atak: z 2 lutego na M. Irlandzkim, z 16 lutego na Atlantyku (najdalej na zachód od Hebrydów, a także dostrzegam zaznaczoną pozycję ataku na północ od Irlandii, nieco bardziej na wschód niż wspomniana wyżej transmisja radiowa i sądzę, że atak ten (20/21 lutego) dotyczył U 683. Tę różnicę w pozycji można wytłumaczyć tym, że zarówno Niemcy w ciągu tej różnicy czasowej (od sygnału radiowego do momentu zbombardowania) zbliżyli się do lądu, spodziewając się przechwycić jakieś statki, a także polscy lotnicy mogli określić pozycję ataku ze znacznym błędem. To i tak utwierdza mnie w przekonaniu, że atak polskiej maszyny dotyczył U 683, bo żadnego niemieckiego okrętu poza nim w tym rejonie nie mogło być w tamtym czasie (można to sprawdzić na uboat.net) a dwa inne okręty podwodne (w tym lekko uszkodzony U 1019, poza nim sprawny U 1302) znajdowały się wtedy o wiele dalej na zachód i ich ten atak dotyczyć nie mógł.
Na uboat.net wyraźnie zaznaczono, że tuż po 20 lutego 1945 r. uznawano okręt za zatopiony, bo nie dawał znaku życia, a wspomniany atak okrętów nawodnych na wrak U 247 nie dotyczył z pewnością U 683 i to był po prostu mylny trop.
Wniosek ostateczny - załoga F/Lt B. Ejbicha mogła odnieść jeden z największych sukcesów 304.Dywizjonu, tylko nie miała o tym pojęcia, bo końcowego wyniku własnego ataku dokładnie nie znała!
To co najbardziej mnie zdumiewa w tej historii to fakt, że nawet tak dobrzy historycy, jak Axel Niestle, ani J.Rohwer (który skojarzył atak polskiej maszyny na U 1019) nic nie wspominają o ataku Ejbicha, który miał miejsce 4 dni później (przynajmniej ja o tym nie wiem), a przecież taka zbieżność dat (zaginięcia okrętu Kellera i ataku polskiego samolotu) już powinna wzbudzić podejrzenia, a prawdopodobieństwo zatopienia powinno być chociaż tak wymienione, jak w przypadku U 988 - ten atak przynajmniej skojarzył z Antoniewiczem brytyjski historyk Chris Bishop i w uboat.net już o tym jest). Wiec sądzę, że obaj albo o tym nie wiedzą, albo nie zależy im na tym, by podkreślać większy wkład Polaków w "Bitwę o Atalantyk". Bo co innego można o tym sądzić?
ted
Oberleutnant zur See
 
Tonaż: 287.000 BRT

Dołączył(a): 06.10.13, 20:35

Re: U 683 Typ VIIC

Postprzez ted » 28.02.14, 17:28

Pozycja ostatniej transmisji radiowej z U 683 podawana w książce M. Borowiaka to 55°00’N, 12°30’W. To jakieś 200 mil na zachód od Limavady i nieco więcej od lotniska Benbecula.
ted
Oberleutnant zur See
 
Tonaż: 287.000 BRT

Dołączył(a): 06.10.13, 20:35

Re: U 683 Typ VIIC

Postprzez ted » 28.02.14, 22:06

Sprawdziłem. Burtowe oznakowanie polskiego samolotu to jednak QD-E (HF 303). Co do możliwego scenariusza z U 683 - podejrzewam, że po ostatniej komunikacji radiowej Keller zaryzykował i przemieścił się znacznie na północny-wschód, próbując przechwycić ewentualne alianckie statki, często wychodzące w trakcie wojny na zachód z tzw. Podejścia Północno-Zachodniego (np. statki te mogły iść z Liverpoolu) i ustawiając okręt na ich typowej konwojowej trasie. W nowym miejscu "czatowania" mógł zostać zaatakowany porzez polski samolot.
W Podejściu (ale bardzo daleko na wschód - czyli w jego głębi) polował jeszcze U 1064, który 21 lutego zatopił 1 statek z atakowanego konwoju i pomyślnie uciekł eskorcie, ale nic nie wskazuje na to, by w interesującym nas czasie był atakowany przez jakiś samolot.
ted
Oberleutnant zur See
 
Tonaż: 287.000 BRT

Dołączył(a): 06.10.13, 20:35

Re: U 683 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 01.03.14, 08:31

Witam
Sprawdziłem zapis patrolu U 1064 w skróconym KTB tego okrętu i nie w nim żadnej wzmianki o ewentualnym ataku samolotu po 20 lutego, jedyny kontakt z lotnictwem miano 14 lutego o godzinie 00:23, kiedy to dostrzeżono dwa samoloty, przed którymi skryto się pod wodą (nie odnotowano żadnych detonacji bomb głębinowych).
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U 683 Typ VIIC

Postprzez ted » 01.03.14, 08:51

Dzięki :D
ted
Oberleutnant zur See
 
Tonaż: 287.000 BRT

Dołączył(a): 06.10.13, 20:35

Re: U 683 Typ VIIC

Postprzez ted » 01.03.14, 21:57

Panowie - wielka szkoda, że nie zamieściliśmy historii z tym U-bootem wcześniej. Dziś dopiero przeczytałem, że dowódca załogi samolotu HF-303, płk. Bohdan Ejbich zmarł zupełnie niedawno, bo 17 grudnia 2013 roku w wieku 97 lat. Pogrzeb odbył się 23 grudnia 2013 roku w Toronto. Cześć Jego pamięci i wszystkich lotników 304 Dywizjonu!
ted
Oberleutnant zur See
 
Tonaż: 287.000 BRT

Dołączył(a): 06.10.13, 20:35

Re: U 683 Typ VIIC

Postprzez ted » 27.04.14, 19:36

Dzięki zdobytym "na świeżo" dokładnym informacjom muszę niestety zweryfikować pogląd, że samolot QD-E (HF 303) atakował U-boota na zachód od własnej bazy. Błąd wnioskowania wynikł z niedoskonałości mapy w pozycji książkowej M. Konarskiego, a wiele z zamieszczonych w niej pozycji należałoby poprawić (jak się przekonałem po zdobyciu właściwych danych o pozycjach i skonfrontowaniu ich z tą mapką).
Dokładna pozycja ataku polskiego samolotu 20/21 lutego 1945 r. (z autentycznych dokumentów) to 58°54’N, 05°10’W, czyli maszynę skierowano na północ od bazy i atakowała innego U-boota o nieznanym dotąd numerze, ale nie mogła atakować okrętu Kellera. Czyli wyjaśnienia losów U 683 należy nadal szukać, bo żadna wersja jak dotąd się nie potwierdziła...
ted
Oberleutnant zur See
 
Tonaż: 287.000 BRT

Dołączył(a): 06.10.13, 20:35


Posty: 8 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość