1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U 674 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 2 • Strona 1 z 1

U 674 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 18.09.15, 06:31

U 674 Typ VIIC

Stocznia: Howaldtswerke Hamburg AG, Hamburg
Numer zamówienia: 823
Zamówienie: 20.01.1941
Położenie stępki: 07.04.1942
Wodowanie: 08.05.1943
Wcielenie do służby: 15.06.1943
Numer pocztowy: M 52 506

Przebieg służby:
15.02.1943 – 31.01.1944 – 5 Flotylla U-bootów, Kiel (szkolenie załogi)
01.02.1944 – 02.05.1944 – 11 Flotylla U-bootów, Bergen (służba frontowa)
02.05.1944 – Zatopiony na wodach oceanu arktycznego na północny – wschód od Narwiku (pozycja 70.32N, 04.37E) pociskami rakietowymi przez pochodzący z lotniskowca eskortowego HMS Fencer samolot torpedowy Swordfish (Sqn 842 FAA).

Dowódcy:
15.06.1943 – 02.05.1944 – OL Harald Muhs

Liczba patroli: 3

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Zestrzelone/uszkodzone samoloty: 0/0

Okres służby U 674 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych:
- brak danych.

Patrol 1 (06.02.1944 – 29.02.1944)
06.02. U 674 pod dowództwem Harolda Muhsa wraz z U 550 (Hänert) i U 362 (Franz) o godzinie 08:00 opuścił bazę w Kiel z poleceniem zwalczania nieprzyjacielskiej żeglugi na arktycznych wodach.
Po krótkim rejsie o 10:26 osiągnięto położone przy rucie 01 kotwicowisko rozpoczynając następnie oczekiwanie na przybycie eskorty. O 12:34 po przybyciu przerywacza zagród minowych Spbr 131 ruszono w dalszą drogę kierując się w stronę bazy w Kristiansand. Następnego dnia o 06:24 w kwadracie AO 4646 do mini konwoju dołączył trałowiec M 383, który wraz z Spbr 131 zapewniał osłonę trzem U-bootom do godziny 10:15, kiedy to w kwadracie AO 4572 obie jednostki zostały zluzowane przez przybyły dozorowiec. Ósmego lutego o 08:49 osiągnięto Kristiansand, które pomimo niezwłocznego uzupełnienia zapasów ze względu na fatalne warunki pogodowe opuszczono dopiero następnego dnia w eskorcie trawlera z.o.p. UJ 1702 i trałowca M427 oraz w towarzystwie U 550, U 362 i U 1059 (Leupold). Dziesiątego lutego w celu uzupełnienia zapasów prowiantu o 07:15 zawinięto do bazy w Bergen, która opuszczono jeszcze tego samego dnia o 18:10. Dwunastego lutego o godzinie 13:16 na pokładzie zmierzającego w kierunku północnym U 674 odebrano pochodzącą z FdU depeszę z rozkazami o następującej treści:
Grupa Werwolf w nowej kolejności: U 674 (Muhs), U 425 (Bentzien), U 957 (Schaar), U 716 (Dunkelberg), U 278 (Franze), U 990 (Nordheimer), U 713 (Gosejacob), U 313 (Schweiger) i U 312 (Nicolay) z nakazaną prędkością kierować się w stronę linii dozoru.”.
Następnego dnia o godzinie 12:00 osiągnięto wyznaczoną pozycję, która w przypadku U 674 przypadała na kwadrat AB 8881. Tego samego dnia 19:06 odebrano następną depeszę z dowództwa flotylli o następującej treści:
Grupa Werwolf dnia 14.02., godz. 08:00 wymarsz w stronę nowego rejonu ataku od AB 8843 do 7324., odstępy 20 mil. W rejonie ataku 9 godziny marsz w kierunku NW, stosując nieregularny kurs.”.
Od 23 lutego głównym celem zgrupowania Werwolf był meldowany przez samolot Ju.88 (Dowództwo Lotnicze Północ), składający się z 42 statków konwój JW. 57, który trzy dni wcześniej opuścił wody Loch Ewe. Następnego dnia na pokładzie poszukującego wroga okrętu Muhsa o 16:34 odebrano kolejną pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
U 673 (Sauer), U 366 (Langenberg), U 315 (Zoller) i U 990 (Nordheimer) utworzyć w/w kolejności grupę Hartmut. Hartmut operować przeciwko konwojowi. Ostatni namiar, godzina 10:30, AF 1363, kurs 40˚, prędkość 8-9 węzłów. (…).”.
W/w grupa miała za zadanie wesprzeć zgrupowanie Werwolf w walce z meldowanym konwojem. Pomimo skierowania do ataku obu grup aż do godzin wieczornych 25 lutego eskorcie konwoju udawało się trzymać na dystans wszystkie znajdujące się w pobliżu U-booty – w tym i U 674, który tego dnia o godzinie 09:20 (kwadrat marynarki AB 8913) musiał uciekać pod wodę przed nadlatującym samolotem (łódź latająca Catalina), który w wykonanym następnie ataku zrzucił na niego serię na szczęście niecelnych bomb głębinowych. W trakcie trwającego do 15:15 pobytu w zanurzeniu na okręcie Muhsa przez jakiś czas utrzymywano kontakt akustyczny z pracującymi w pobliżu śrubami jednostek nawodnych. Zaraz po wynurzeniu rozpoczęto poszukiwania wroga, w trakcie których dwa dni później 27 lutego o godzinie 08:45 w kwadracie AB 4916 U 674 wymienił się sygnałami rozpoznawczymi z napotkanym U 307 (Herrle). Dwudziestego ósmego lutego po zaobserwowaniu przez zwiad lotniczy momentu wejścia nieprzyjacielskiego konwoju na wody Kolafjordu, wszystkie operujące przeciwko niemu U-booty (w tym i jednostka Muhsa) otrzymały z FdU polecenie zakończenia operacji. Następnego dnia o 05:25 U 674 w punkcie SR 1 spotkał się z wysłanym mu naprzeciw dozorowcem, w eskorcie którego o 09:20 przybył do bazy w Hammerfest. W trakcie trwającego ponad cztery tygodnie patrolu (29 dni) okręt Muhsa przepłynął 3.424 mile morskie na i 158 mil morskich pod powierzchnią.

Patrol 2 (04.03.1944 – 05.04.1944)
04.03. U 674 pod dowództwem Haralda Muhsa w towarzystwie eskorty o godzinie 11:10 opuścił bazę w Hammerfest , by zgodnie z otrzymanymi rozkazami zwalczać nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym i Morzu Barentsa. Ponad godzinę później o 12:25 na pokładzie U 674 odebrano depeszę z uszczegółowionymi rozkazami, które miały następującą treść:
U 366 (Langenberg), U 674 (Muhs) i U 990 (Nordheimer) utworzą grupę Orkan. Z najwyższą prędkością kierować się do AC 6680.”.
O 13:30 osiągnięto punkt SR 1, gdzie przegnano się eskortowcem, po czym rozpoczęto marsz w stronę wyznaczonej pozycji. Pięćdziesiąt minut po północy następnego dnia (kwadrat marynarki AB 6934) na pokładzie okrętu Muhsa odebrano pochodzący z U 307 meldunek o kontakcie akustycznym, w kierunku którego niezwłocznie się on skierował, obierając kurs 300˚. W/w kontaktem mógł być składający się z 31 jednostek konwój powrotny RA.57, który dnia 2 marca opuścił port w Murmańsku. Dwa dni później 7 marca na polecenie dowództwa o godzinie 02:50 zakończono operację przeciwko w/w konwojowi, po czym zgodnie z nowymi rozkazami rozpoczęto marsz w stronę sektora patrolowego położonego w kwadracie AB 8785. Ósmego marca o 02:51 w kwadracie AB 8872 wymieniono się sygnałami rozpoznawczymi z napotkanym U 288 (Meyer). Dwa dni później 10 marca na pokładzie U 674 odebrano pochodzącą z FdU depeszę z rozkazami o następującej treści:
Utworzą w stałej kolejności, grupę Thor: U 307 (Herrle), U 361 (Seidel), U 959 (Weitz) i U 278 (Franze). Rejon ataku AB 7683 do AB 8746.".
Grupę Hammer: U 674 (Muhs), U 990 (Nordheimer), U 354 (Sthamer). Rejon ataku od AB 8784 do AF 2162.”.
Głównym celem obu grup w nadchodzących dniach miał być kolejny idący z zaopatrzeniem do Związku Radzieckiego konwój – JW.58 (składający się z 49 statków z których 1 już w trakcie rejsu zmuszony był zawrócić na Islandię), który ostatecznie dopiero 27 marca opuścił wody Loch Ewe. W dniu 30 marca nieprzyjacielskie zgrupowanie wykryte zostało przez odbywający swój lot patrolowy samolot Ju.88 z 1./FAGr.22. Przez kolejne dni pomimo ponoszonych na skutek ataków nieprzyjacielskiego lotnictwa pokładowego strat samoloty zwiadu utrzymywały kontakt z nieprzyjacielem (30.03. – zestrzelony został w/w Ju.88, 31.03. trzy FW.200 Condor z 3./KG.40, 01.04., jeden B&V 138 z 1./SAGr/130 i 02.04. jeden Ju.88 z 1./FAGr.124), dzięki czemu obie grupy mogły zbliżyć się w pobliże konwoju w celu wykonania ataków. Pierwszego kwietnia kierujący się w/w meldunkami, poszukujący konwoju U 674 o godzinie 04:29 (kwadrat marynarki AB 8121) wszedł w kontakt z niszczycielem a następnie konwojem o których niezwłocznie zameldował dowództwu. Dziewiętnaście minut później w kierunku znajdującego się najbliżej niszczyciela Harald Muhs odpalił torpedę akustyczną T-V, po czym niezwłocznie wykonał alarmowe zanurzenie. Po 12 minutach i 56 sekundach od wystrzelenia pocisku na zanurzonym U 674 zarejestrowano odgłos silnej detonacji a następnie dźwięki charakterystyczne dla tonącej jednostki. Pomimo braku jakiegokolwiek przeciwdziałania za strony alianckich jednostek okręt Muhsa aż do godziny 15:15 przebywał pod wodą, po czym zaraz po wynurzeniu ponownie rozpoczął poszukiwania wroga. Dwa dni później 3 kwietnia o godzinie 20:24 w kwadracie AC 5676 z pomostu U 674 dostrzeżono cienie trzech jednostek nawodnych zidentyfikowanych jako niszczyciele. Czterdzieści minut później w kierunku prowadzonej jednostki pojedynczymi salwami wystrzelono dwie torpedy, rejestrując po 10- minutach i 25 sekundach ich biegu odgłos detonacji oraz krótkotrwały rozbłysk. O 21:30 w kierunku zbliżającego się kolejnego niszczyciela, zidentyfikowanego jako typ Tribal z wyrzutni rufowej odpalono torpedę akustyczną T-V. Wkrótce potem nieprzyjaciel rozpoczął ostrzał U 674 (jeden z jego pocisków upadł 30 metrów od burty okrętu a drugi 2,50 metra za rufą), w ucieczce przed którym ten zmuszony był zejść pod wodę wykonując alarmowe zanurzenie na głębokość A+60 metrów (140 metrów). Po 5 minutach i 45 sekundach od wystrzelenia pocisku na zanurzonym okręcie Muhsa zarejestrowano odgłos silnej detonacji oraz następujące po niej charakterystyczne dla tonącej jednostki dźwięki. Na ich podstawie podobnie jak i w przypadku ataku z pierwszego kwietnia Harald Muhs uznał, że zatopił atakowaną jednostkę, a jago przekonanie o sukcesie potwierdziły kontrataki w wykonaniu już tylko dwóch okrętów. W rzeczywistości zarówno ten jaki i wcześniejszy „sukces” nie znalazły potwierdzenia po alianckiej stronie. Po odpłynięciu napastników już następnego dnia o 03:10 U 674 ponownie pojawił się na powierzchni nie podejmując już poszukiwań wroga. Tego samego dnia o 08:00 przebywający aktualnie w kwadracie AC 5910 okręt Muhsa rozpoczął marsz powrotny do bazy w Hammerfest, spotykając się następnego dnia o godzinie 02:50 w punkcie SR 1 z wysłanym, mu naprzeciw kutrem trałowym R 149. W jego eskorcie o godzinie 06:05 U 674 osiągnął w/w bazę, kończąc trwający prawie pięć tygodni patrol (33 dni), w trakcie którego trwania przepłynął 3.828 mil morskich na i 1.037,5 mili morskiej pod powierzchnią.

W podsumowaniu do w/w patrolu znalazły się dwa wpisy dotyczące zgłaszanych sukcesów naniesione przez lokalne dowództwo oraz BdU, które miały następującą treść:
- Admirał Oceanu Arktycznego „Dobrze wykonany patrol, Przyjmuję do wiadomości i uznaję: 1 niszczyciel prawdopodobnie zatopiony, 1 niszczyciel zatopiony, kolejne dalsze trafienie możliwe.”,
- BdU: „Potwierdzony sukces: 2 niszczyciele zatopione.”.

06.04.1944 U 674 pod dowództwem Haralda Muhsa opuścił bazę w Hammerfest z poleceniem skierowania się do bazy w Narwiku, gdzie przybył następnego dnia o 19:15.

Patrol 3 (17.04.1944 – 02.05.1944)
17.04. U 674 pod dowództwem Haralda Muhsa o godzinie 16:00 opuścił bazę w Narwiku z poleceniem zwalczania nieprzyjacielskiej żeglugi na wodach Oceanu Arktycznego i Morza Barentsa. Trzy dni później 20 kwietnia na pokładzie jednostki Muhsa odebrano pochodzącą z FdU depeszę z rozkazami o następującej treści:
Grupy Donner i Keil dnia 20 kwietnia godzina 14 rozpocząć marsz w stronę nowego sektora ataku od AB 7254 do AF 2151 – Kolejność: U 277 (Lübsen), U 636 (Schendel), U 703 (Brünner), U 307 (Herrle), U 361 (Seidel), U 739 (Mangold), U 674 (Muhs), U 354 (Sthamer), U 315 (Zoller).”.
W tym okresie głównym celem obu w/w grup miał być kolejny idący w kierunku wschodnim konwój. Dwudziestego trzeciego kwietnia o 11:53 odebrano kolejne rozkazy z dowództwa flotylli o następującej treści:
Grupa Keil, U 739 (Mangold), U 674 (Muhs), U 354 (Sthamer), U 315 (Zoller), U 959 (Weitz) piętnastogodzinna zmiana w rejonie ataku AF 7923 do 2151, odstępy 23 mile morskie.”.
Dwudziestego czwartego kwietnia przebywający w kwadracie AB 80 U 674 o godzinie 18:50 stał się celem ataku nieprzyjacielskiego niszczyciela. Trzy dni później 27 kwietnia o godzinie 05:00 w kwadracie AB 8977 wymieniono się sygnałami rozpoznawczymi z napotkanym U 711 (Lange). Następnego dnia o czym dowódcy U-bootów nie wiedzieli radzieckie wody opuścił składający się z 43 statków konwój powrotny RA.59, którego marsz nadchodzącej nocy wykryty został przez samoloty zwiadu lotniczego. W trakcie operacji przeciwko w/w konwojowi drugiego maja przebywający aktualnie w kwadracie AB 8438 U 674 wykryty został przez odbywający swój lot patrolowy, wchodzący w skład stacjonującej na pokładzie lotniskowca eskortowego HMS Fencer 842 eskadry FAA samolot torpedowy Swordfish, który w wykonanym następnie przy pomocy pocisków rakietowych ataku posłał go na dno wraz z całą załogą.

Członkowie załogi U 674 polegli w dniu 02.05.1944r. (W kolejności alfabetycznej):
NAZWISKO, IMIĘ RANGA ROK UR. MIEJSCE UR.
Bentum von, Josef FkOGfr 16.03.1924
Bischoff, Heinz MaschGfr. 18.07.1925
Brandt, Günther-Otto MaschOGfr 26.08.1924
Buchhalter, Herbert MtrGfr 02.04.1923
Diener, Otto MaschOGfr 03.07.1924
Donnaberger, Johann MaschGfr. 22.11.1925
Donsbach, Eugen MechOGfr 07.04.1925
Dörre, Richard BtsMt 10.12.1922
Dörsing, Karl-Heinz MaschGfr. 17.08.1924
Elser, Karl MechOGfr. 03.08.1924
Engel, Heinz FkGfr 18.02.1924
Ernst, Heinz-Joachim MechOGfr. 30.04.1924
Feilbach, Franz MaschOGfr 29.10.1924
Fiedler, Gerhard MaschMt 31.05.1921
Foppen, Rudolf MaschOGfr 21.11.1924
Fuchs, Georg FkMt 11.04.1920
Görke, Heinrich MaschGfr. 12.08.1924
Götz, Heinrich Lt.ing. 31.05.1921
Haberzettl, Kurt MtrOGfr 16.03.1924
Heermann, Heinrich OMechMt 02.02.1919
Heppes, Herbert MtrGfr 09.04.1925
Hermanns, Josef Fähnr.ing. 30.03.1924
Herrmann, Edwin OBtsMt 22.04.1915
Hinkel, Hans MtrOGfr 17.02.1924
Iking, Heinrich MtrOGfr 29.08.1924
Karmowski, Wladislaw MtrOGfr 15.12.1917
Kihs, Ernst MaschMt 24.12.1920
Klein, Rudolf MtrOGfr 06.05.1924
Knauer, Herbert MaschOGfr 21.03.1923
Kogler, Anton MaschMt 14.12.1922
Köster, Heinz-Günter Lt.z.S. 19.03.1923
Kuhn, Rudolf SanMt 30.10.1919
Meier, Franz Mtr 17.06.1924
Meusel, Erwin OMasch 28.03.1915
Muhs, Harald OLt.z.S.01.01.43. 01.10.1919 Hannover
Neumann, Paul MtrOGfr 08.12.1922
Noffke, Ernst MtrOGfr 08.01.1923
Pagendarm, Günter MaschOGfr 29.07.1924
Piosek, Karl OStrm 09.04.1911
Raschig, Gerhard MaschMt 09.04.1920
Rebhan, Johann MaschMt 21.11.1920
Rinsche, Josef MtrOGfr 09.02.1921
Röseler, Walter OMasch 13.02.1913
Scheck, Robert FkOGfr 15.05.1924
Schifferdecker, Karl MechOGfr. 11.06.1924
Schlömp, Horst MtrOGfr 09.03.1922
Schraube, Hans-Richard Lt.z.S. 25.09.1921
Stein, Hugo MtrOGfr 13.06.1923
Stief, Karl-Heinz BtsMt 08.02.1922

Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 – 1945 Band 13 KTB U 661 – U 849
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.769.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U 674 Typ VIIC

Postprzez ted » 18.09.15, 10:10

Na nieskuteczność ataków U 674 (z wykorzystaniem torped T-V) mogły mieć wpływ stosowane wtedy powszechniej przez alianckie okręty i holowane za rufą pozoratory akustyczne (możliwe też, że zbyt czułe zapalniki powodowały przedwczesne detonacje torped w śladzie torowym okrętów nawodnych).
ted
Oberleutnant zur See
 
Tonaż: 275.000 BRT

Dołączył(a): 06.10.13, 20:35


Posty: 2 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość