1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U 673 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

U 673 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 07.08.15, 06:37

U 673 Typ VIIC

Stocznia: Howaldtswerke Hamburg AG, Hamburg
Numer zamówienia: 822
Zamówienie: 20.01.1941
Położenie stępki: 20.01.1942
Wodowanie: 27.02.1943
Wcielenie do służby: 08.05.1943
Numer pocztowy: M 37 961

Przebieg służby:
08.05.1943 – 31.05.1944 - 5 Flotylla U-bootów, Kiel (szkolenie załogi)
01.06.1944 – 20.06.1944 - 6 Flotylla U-bootów, St. Nazaire (służba frontowa)
21.06.1944 – 31.07.1944 – 13 Flotylla U-bootów, Trondheim (służba frontowa)
01.08.1944 – 24.10.1944 – 6 Flotylla U-bootów, St. Nazaire (służba frontowa)
24.10.1944 – godzina 01:15 zatonął po wyrzuceniu się na brzeg skalistej wysepki w pobliżu Smaaskjaer na skutek uszkodzeń powstałych po kolizji z U 382.
09.11.1944 – podniesiony z dna i odholowany do Stavanger (nie remontowany, wycofany ze służby)

Dowódcy:
08.05.1943 – 14.08.1943 – OL ~ KL Gerhard Haelbich
15.08.1943 – 31.07.1944 – OL Heinz-Gerd Sauer
01.08.1944 – 24.10.1944 – OL Ernst-August Gerke

Liczba patroli: 4

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Zestrzelone/uszkodzone samoloty: 0/0

Okres służby U 673 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych:
09.05. – 10.05.1943 – Hamburg – próby stoczniowe.
12.05. – 24.05.1943 – Kiel – próby morskie w ramach miejscowego oddziału UAK.
25.05. – 26.05.1943 – Sønderborg – próby hydrofonów.
27.05. – 28.05.1943 – prace naprawcze realizowane przez stocznię Deutsche Werke.
29.05. – 01.06.1943 – Swinemünde – ćwiczenia w obsłudze i strzelaniu z broni przeciwlotniczej.
03.06. – 06.06.1943 – Danzig – naprawa sterów głębokości w stoczni Holm.
08.06. – 27.06.1943 – Hela – szkolenie w morzu w ramach miejscowego oddziału Agru-Front.
28.06. – 02.07.1943 – Danzig – prace naprawcze realizowane przez miejscową stoczni Holm.
03.07. – 24.07.1943 – Hela – c. d. szkolenia w morzu w ramach miejscowego oddziału Agru-Front.
24.07. – 22.08.1943 – Pillau – postój w bazie, podczas którego dnia 14 sierpnia pokład okrętu opuścili dowódca KL Gerhard Haelbich, który przeszedł do służby na lądzie w sztabie 1 Flotylli U-bootów oraz Lt.(Ing) Gneusz, na którego miejsce przybył Lt. (Ing) Winkelsdorf. Piętnastego stycznia obowiązki dowódcy objął dotychczasowy 1 WO z U 592 OL.d.R Heinz-Gerd Sauer.
23.08. – 26.09.1943 – Hela – c. d. szkolenia w morzu w ramach miejscowego oddziału Agru-Front.
28.09. – 03.10.1943 – Gotenhafen – próby broni torpedowej w ramach miejscowego oddziału TEK.
04.10. – 12.10.1943 – Hela – wstępne szkolenie z zakresu taktyki w ramach 20 Flotylli U-bootów.
13.10. – 19.10.1943 – Pillau – ćwiczenia w strzelaniu w ramach 26 Flotylli U-bootów.
21.10. – 29.10.1943 – Libau – ćwiczenia w strzelaniu torpedami w ramach 25 Flotylli U-bootów.
31.10. – 09.11.1943 – Libau – ćwiczenia z zakresu taktyki w ramach 27 Flotylli U-bootów.
10.11. – 13.01.1944 – Danzig – przegląd okrętu oraz prace konserwacyjne realizowane przez stocznię Holm.
19.01. – 20.01.1944 – Hela – szkolenie uzupełniające dla nowych członków załogi w ramach miejscowego oddziału Agru-Front.
23.01. – 05.02.1944 – Kiel – ponowny przegląd okrętu realizowany przez stocznię Howaldtswerke.
06.02. – 14.02.1944 – Kiel – przygotowania okrętu do wyjścia na pierwszy patrol bojowy.

15.02.1944 U 673 pod dowództwem Heinza-Gerda Sauera o godzinie 08:00 opuścił Kiel z poleceniem skierowania się do położonej na terytorium okupowanej Norwegii bazy w Kristiansand, gdzie otrzymać miał dalsze instrukcje. Około 12:50 na wodach Zatoki Strander okręt Sauera spotkał sie z U 366 (Langenberg) oraz trałowcem M 445, wraz z którymi następnie skierował się stronę Dużego Bełtu. O 21:50 w kwadracie AO 7191 wszystkie okręty stanęły na kotwicy spędzając tak nadchodzącą noc. Następnego dnia podczas wybierania kotwic okazało się, że U 673 nie może podnieść swojej i w związku z czym musi poczekać na przybycie wezwanego z najbliższej bazy pływającego dźwigu. Po usunięciu problemu 17 lutego o 13:30 okręt Sauera przybył do Kristiansand, które po uzupełnieniu zapasów oraz otrzymaniu polecenia skierowania się do Bergen opuścił wraz z U 366 dnia 18 lutego, przybywając na miejsce jeszcze tego samego dnia o 15:00.

Patrol 1 (20.02.1944 – 27.02.1944)
20.02. U 673 pod dowództwem Heinza-Gerda Sauera wraz U 366 oraz w eskorcie patrolowca Unitas o godzinie 17:00 opuścił bazę w Bergen, by zgodnie z otrzymanymi rozkazami zwalczać nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym i Morzu Barentsa. Po dotarciu w rejon wyspy Hellisoy eskorta zawróciła do bazy zaś obie jednostki już indywidualnie skierowały w stronę nakazanych im sektorów. Cztery dni później 24 lutego o 16:43 na U 673 odebrano pochodzącą z FdU depeszę z rozkazami o następującej treści:
U 673, U 366, U 315 (Zoller) i U 990 (Nordheimer) w tej kolejności utworzyć grupę Hartmut. Hartmut operować przeciwko meldowanemu konwojowi. Ostatnia znana pozycja godz. 10:30, AF 1363, kurs 40˚, prędkość 8 – 9 węzłów. Wykorzystywać okazje do atakowania eskorty.”.
W/w konwojem był idący do Związku Radzieckiego, składający się z 42 statków JW.57, który dnia 20 lutego opuścił wody Loch Ewe w Szkocji. Następnego dnia idący na powierzchni okręt Sauera o godzinie 09:23 (kwadrat marynarki AD 6750) został wykryty i zmuszony do wykonania alarmowego zanurzenia przez nadlatujący nieprzyjacielski samolot, który w ślad za nim zrzucił serię 12 bomb głębinowych. Na skutek bliskich detonacji doszło do rozszczelnienia włazu w przedziale silnika diesla oraz do poważnego uszkodzenia jednego z silników elektrycznych (po wynurzeniu – mającym miejsce o 21:52 stwierdzono też uszkodzenie działka kal. 37 mm), które zmusiły Heinza-Gerda Sauera do podjęcia decyzji o przerwaniu patrolu i skierowaniu się do bazy w Narwiku, którą jego okręt osiągnął dwa dni później 27 lutego o 03:20, kończąc w ten sposób trwający tydzień patrol.

29.02.1944 U 673 pod dowództwem Heinza-Gerda Sauera w towarzystwie trałowca M 36 o godzinie 12:00 opuścił Narwik z poleceniem skierowania się przybrzeżnym szlakiem żeglugowym z krótkim postojem w Bodø na remont do bazy w Trondheim, gdzie ostatecznie przybył 2 marca o 15:20.

W trakcie prac naprawczych okręt przeszedł też przebudowę pomostu do standardu Turm VI otrzymując dodatkowy pomost na działko kal. 37 mm przed nim. Po tej modernizacji uzbrojenie przeciwlotnicze U 673 składało się z 2 działek kal. 37 mm o raz 4 (2 x II) działek kal. 20 mm.

Patrol 2 (24.03.1944 – 04.04.1944)
24.03. U 673 pod dowództwem Heinza-Gerda Sauera o godzinie 13:45 opuścił Trondheim z poleceniem zwalczania nieprzyjacielskiej żeglugi na wodach Oceanu Arktycznego i Morza Barentsa. Uzupełniającym zadaniem okrętu na pierwszą część jego patrolu miało być rozpoznanie fragmentu wybrzeża wyspy Jan Mayen, gdzie według meldunków samolotów zwiadu miało się znajdować lotnisko dla samolotów myśliwskich. Dodatkowo na ten patrol na pokładzie okrętu Sauera zaokrętowany został korespondent wojenny Wenig, który miał nakręcić film propagandowy o służbie na wodach Arktyki. Dwa dni później (26 marca) w celu pobrania amunicji o 07:42 przybyto do Narwiku cumując u burty okrętu bazy Stella Polaris, z którego to następnie pobrano: 2 torpedy T-V, 5 torped FAT, 3 torpedy T-III oraz 1000 sztuk amunicji do działka kal. 37 mm. Dwudziestego siódmego marca po zakończeniu prac wyruszono w dalszą drogę kierując się na punkt V1 a następnie na wyspę Jan Mayen (Sauer zamierzał podejść w stronę jej brzegu w zanurzeniu a w przypadku stwierdzenia braku obecności wroga wynurzyć się w celu umożliwienia korespondentowi wojennemu nagrania materiału filmowego). Trzy dni później 30 marca dotarto w pobliże wyspy Jan Mayen schodząc o godzinie 09:35 (kwadrat marynarki AA 9398) w zanurzenie w celu przeprowadzenia skrytego rozpoznania. Po stwierdzeniu braku obecności wrogich instalacji na brzegu o 14:40 Heinz-Gerd Sauer nakazał na chwilę wynurzyć w okręt w celu umożliwienia korespondentowi nagrania filmu. Dziewięć minut później na U 673 odebrano pochodzącą z FdU depeszę z rozkazami o następującej treści:
Grupa Blitz z jak największą prędkością marszową przemieścić się na linię dozoru od AB 5764 > 8624. Zwiad lotniczy donosi o 40 jednostkach handlowych. Sauer dołączyć jako nr 1 do grupy Blitz.”.
O 19:21 odebrano następną depeszę z dowództwa flotylli, która miała następującą treść:
Grupy Thor, Hammer i Blitz rozmiar konwoju świadczy o dużym znaczeniu dla Rosjan tych dostaw. Wszystkimi jednostkami wspomóżmy naszych kolegów na froncie wschodnim.”.
W/w meldowanym zgrupowaniem był składający się z 49 jednostek (jedna z nich musiała później zawrócić na Islandię) konwój JW.58, który dnia 27 marca opuścił wody Loch Ewe. Pierwszego kwietnia poszukujący wroga okręt Sauera o godzinie 14:35 (kwadrat marynarki AB 5930) pomyślnie odparł atak nieprzyjacielskiego bombowca zidentyfikowanego jako typ Avenger. O 16:18 w kwadracie AB 5661 miał miejsce drugi atak, tym razem maszyny zidentyfikowanej jako typ Martlet, która ze względu na defekt działka 37 mm zataczała nad U 673 kręgi uniemożliwiając mu wykonanie manewru zanurzenia. Wkrótce potem stacjonująca na pokładzie jednego z przydzielonych konwojowi jako eskorta lotniskowców eskortowych (HMS Tracker i HMS Activity) maszyna przeprowadziła atak z lotu nurkowego prowadząc ostrzał z broni pokładowej oraz zrzucając serię pięciu bomb głębinowych, które obramowując burty okrętu Sauera spowodowały na nim powstanie poważnych uszkodzeń (m.in. klap wszystkich wyrzutni torpedowych). Siedem minut później po otrzymaniu meldunku o gotowości jednostki do zanurzenia Heinz-Gerd Sauer nakazał sprowadzić okręt na głębokość A (80 metrów). O 17:00 hydroakustyk zameldował o zbliżaniu się jednostek nawodnych, które następnie pomiędzy 17:30 a 23:00 prowadziły polowanie na skutecznie wymykającego się im U 673. Po wynurzeniu które miało miejsce o 05:00 następnego dnia stwierdzono, że okręt pozostawia za sobą intensywny ślad ropy, co w połączeniu z innymi uszkodzeniami spowodowało, że Heinz-Gerd Sauer postanowił wracać do bazy w Narwiku. Dwa dni później 4 kwietnia o 08:30 zawinięto do Harstad, które po zabraniu na pokład miejscowego pilota opuszczono półgodziny później kierując się via Tjeldsund do Lødingen (tam zdano pilota), skąd następnie już bezpośrednio skierowano się do Narwiku, gdzie przybyto o 13:09 cumując przy pirsie węglowym. W trakcie dopiero co zakończonego a trwającego zaledwie 11 dni patrolu U 673 przepłynął 1.692 mile morskie na i 252 mile morskie pod powierzchnią.

06.04.1944 U 673 pod dowództwem Heinza-Gerda Sauera o godzinie 18:30 opuścił Narwik z poleceniem skierowania się na remont do bazy w Trondheim. Po drodze o 20:40 zawinięto do Ramsund, gdzie na brzeg zdano posiadany zapas torped. O 03:50 następnego dnia w towarzystwie eskorty wyruszono w dalsza drogę kierując się via Bodø, Rørvik i Hysnes do Trondheim, które ostatecznie osiągnięto dnia 9 kwietnia o 10:05.

19.05.1944 U 673 pod dowództwem Heinza-Gerda Sauera o godzinie 10:15 opuścił Trondheim po dopiero co zakończonym remoncie, by następnie skierować się do bazy w Narwiku. O 11:30 przeprowadzono pomyślnie zakończone próbne zanurzenie po czym w eskorcie dozorowca V 5916 rozpoczęto marsz w stronę wyspy Kya, gdzie o 20:35 nastąpiło pożegnanie jednostki Sauera z towarzyszącym jej okrętem. Dwa dni później 21 maja o 01:05 zawinięto do Ramsund, które po pobraniu zapasu torped opuszczono o 14:20 kierując się w stronę Narwiku, gdzie przybyto o 18:30, cumując u burty okrętu sztabowego Grille. Jeszcze tego samego dnia o 20:50 skierowano się do pobliskiego Skomenfjordu, gdzie zacumowano przy burcie okrętu warsztatowego Huascaran.

Patrol 3 (29.05.1944 – 24.07.1944)
29.05. U 673 pod dowództwem Heinza-Gerda Sauera o godzinie 08:15 opuścił wody Skomenfjordu z poleceniem skierowania się po zapasy do bazy w Trondheim, skąd następnie miał udać się na swój pierwszy patrol wodach Północnego Atlantyku (głównym jego celem miało być nadawanie meldunków pogodowych). Dwa dni później 31 maja o 17:40 przybyto do Trondheim, które po krótkim przeglądzie mechanizmów okrętowych oraz uzupełnieniu zapasów opuszczono 4 czerwca o 12:00, kierując się w towarzystwie eskorty w stronę pozycji wyjściowej położonej w pobliżu wyspy Kya (osiągnięto ją dziesięć godzin później). Piątego czerwca o 02:05 (kwadrat marynarki AF 5637) okręt Sauera rozpoczął podwodny marsz zamierzając przedostać się na Atlantyk dopiero po osiągnięciu 65˚N. Dziewiętnastego czerwca o 03:47 przebywający aktualnie w kwadracie AL 1673 U 673 nadał do dowództwa pierwszy meldunek pogodowy. Cztery dni później 23 czerwca odebrano pochodzący z dowództwa flotylli meldunek o następującej treści:
Ob.Fhr. (Ing) Einerhand otrzymał awans. Gratulacje 6 Flotylla U-bootów.“.
Awans tej osoby był dla dowódcy mocno niezrozumiały, gdyż została ona ukarana przez dowódcę 13 Flotylli U-bootów siedmioma dniami aresztu. Trzeciego lipca o 02:48 (kwadrat marynarki AK 2948) nadano ostatni z meldunków pogodowych, po czym w związku z malejącymi zapasami paliwa rozpoczęto marsz w kierunku bazy w St. Nazaire. Dwudziestego czwartego lipca o godzinie 01:45 w punkcie Pt.439 okręt Sauera spotkał się z wysłaną mu naprzeciw eskortą, w towarzystwie której o 06:00 osiągnął St. Nazaire, kończąc w ten sposób trwający prawie siedem tygodni patrol (47 dni), w trakcie którego przepłynął on 2.391,5 mili morskiej na i 1.552,5 mili morskiej pod powierzchnią.

W trakcie pobytu w miejscowej stoczni przed kolejnym patrolem na U 673 dokonano przebudowy nieudanego pomostu Turm VI na sprawdzoną w boju wersję Turm IV oraz zamontowano na nim instalację chrap.

31.07.1944 doszło do zmiany na stanowisko dowódcy U 673, w miejsce OL Heinza-Gerda Sauera, który zasilił sztab 1 Flotylli U-bootów, przybył dotychczasowy dowódca U 650 OL Ernst-August Gerke.

Patrol 4 (14.09.1944 – 19.10.1944)
14.09. U 673 pod dowództwem Ernsta-Augusta Gerke opuścił St. Nazaire z poleceniem przedarcia się przez aliancką blokadę a następnie skierowania się do bazy w Bergen. Ze względu na niemożność powrotu na okręt części wysłanej na urlop do kraju załogi jej szeregi na potrzeby patrolu zasilono nowymi członkami (m.in. głównym mechanikiem został szef inżynierów 7 Flotylli U-bootów – KK Helmut Rohweder). Dodatkowo na pokładzie okrętu jako pasażerowie znaleźli się szef oraz A1 3 Dywizjonu Dozorowców. Dziewiętnastego października o godzinie 18:00 (kwadrat AN 2584) dotarto na wysokość Marstein osiągając Bergen jeszcze tego samego dnia. Długość ostatniego patrolu U 673 wyniosła równo siedem tygodni (35 dni).

22.10.1944 w związku z zagrożeniem nalotami U 673 pod dowództwem Ernsta-Augusta Gerke o godzinie 22:00 opuścił Bergen z poleceniem skierowania się do bazy w Stavanger, skąd następnie planowany był jego transfer do kraju na remont generalny. Jeszcze tego samego dnia o 23:43 okręt Gerkego dołączył do kierującego się w tę samą stronę mini konwoju składającego się z U 382 (Wilke) oraz pełniącego rolę eskorty przerywacza zagród minowych Spbr 139. Następnego dnia ze względu na zagrożenie atakami ze strony nieprzyjacielskich samolotów o 08:20 zawinięto do Haugesund, które opuszczono jeszcze tego samego dnia o 17:15. O 23:47 osiągnięto wysokość latarni morskiej Toftøy notując dobrą pogodę oraz widoczność. Nieco ponad godzinę później już 24 października na wodach Karmsundet (kwadrat marynarki AN 2994) na skutek złej komunikacji pomiędzy jednostkami doszło do kolizji U 673 z U 382 który uderzył go w sterburtę pomiędzy przedziałem silników diesla a silników elektrycznych powodując pęknięcie kadłuba o metrowej długości. Ze względu na problemy z pompami i zęzami (niebyły one przeglądane podczas ostatniego pobytu w stoczni) nabierający wody okręt Gerkego musiał zostać wyrzucony na brzeg skalistej wysepki w pobliżu Smaaskjaer, na którą to następnie w komplecie przeszła cała jego załoga, która jakiś czas później została z niej zabrana przez Spbr.139, który to następnie wraz ze sprawcą kolizji – U 382 podjął dalszy marsz do bazy w Stavanger (po zdaniu raportu o przyczynach kolizji cała załoga U 673 przetransportowana została koleją do Oslo skąd następnie statkiem udała się do kraju).

09.11.1944 spoczywający dotąd pod kątem 45˚, zalany po właz na pomost U 673 po uprzednim uszczelnieniu, odpompowaniu wody i podniesieniu z dna dotarł na holu do Stavenger, gdzie następnie ze względu na rozmiar odniesionych szkód wycofany został ze służby i skreślony z listy floty.

09.05.1945 jako zdobycz wojenna dawny U 673 przejęty został przez Brytyjczyków, którzy następnie zlecili jego rozbiórkę miejscowej firmie norweskiej (zakończenie prac w 1946 roku).

Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 6 KTB U 223 - U 300
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.769.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron