1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U 669 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 2 • Strona 1 z 1

U 669 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 03.04.15, 05:15

U 669 Typ VIIC

Stocznia: Howaldtswerke Hamburg AG, Hamburg
Numer zamówienia: 818
Zamówienie: 20.01.1941
Położenie stępki: 03.11.1941
Wodowanie: 05.10.1942
Wcielenie do służby: 07.09.1943
Numer pocztowy: M 49 427

Przebieg służby:
16.12.1942 – 31.05.1943 – 5 Flotylla U-bootów, Kiel (szkolenie załogi)
01.06.1943 – 07.09.1943 – 1 Flotylla U-bootów, Bergen (służba frontowa)
07.09.1943 – Uznany za zaginiony po dacie 8 października.

Dowódcy:
16.12.1942 – 07.09.1943 – OL.d.R Kurt Köhl

Liczba patroli: 2

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Zestrzelone/uszkodzone samoloty: 0/0

Okres służby U 669 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych:
- brak danych.

Patrol 1 (27.05.1943 – 14.07.1943)
27.05. U 669 pod dowództwem Kurta Köhla wraz z U 170 (Pfeffer) i U 450 (Bohme) o godzinie 08:00 opuścił Kiel z poleceniem zwalczania nieprzyjacielskiej żeglugi na wodach Północnego Atlantyku. O 11:35 na rucie nr 15 w/w trzy U-booty spotkały się z przydzielonym im jako eskorta przerywaczem zagród minowych Spbr.22, w towarzystwie którego skierowały się następnie w stronę Dużego Bełtu. O 23:50 (kwadrat marynarki AO 7726) z powodu wejścia na minę Spbr.22 wszystkie jednostki zmuszone były stanąć na kotwicy, spędzając tak nadchodzącą noc. Rankiem następnego dnia o 06:00, w eskorcie przybyłych trałowców ruszono w dalszą drogę zawijając 29 maja o 10:12 do bazy w Kristiansand, gdzie zgodnie z planem uzupełnić miano zapasy. Następnego dnia po zakończeniu w/w operacji o 04:40, ponownie w towarzystwie U 170 i U 450 oraz w eskorcie trawlera z.o.p. UJ 1710 okręt Köhla opuścił Kristiansand kierując się stronę przypadającej na kwadrat AN 3123 pozycji wyjściowej. Po jej osiągnięciu (co miało miejsce o 18:32) pożegnano się z eskortą, po czym godzinę później o 19:49 (kwadrat marynarki AN 3112) U 669 schował się pod wodę rozpoczynając podwodny marsz na głębokości 30 metrów. Ósmego czerwca o 02:52 na okręcie Köhla odebrano pochodzący z dowództwa meldunek o następującej treści:
Przebywające w sektorze Böhme U-booty z jak najwyższą prędkością iść ku Böhme w celu udzielenia mu pomocy. Kwadrat AL 2629.”,
Wzywający pomocy, dowodzony przez Kurta Böhme U 450 na skutek ataku nieprzyjacielskiego samolotu odniósł poważne uszkodzenia oraz dodatkowo miał straty w załodze. W trakcie marszu w stronę wymienionej w meldunku pozycji o 05:00 w kwadracie AL 3136 napotkano U 271 (Barleben), z którym to następnie do godziny 10:20 wspólnie poszukiwano U 450. Dwa dni później 10 czerwca na polecenie dowództwa o godzinie 10:00 zakończono poszukiwania jednostki Kurta Böhme, która po doprowadzeniu do jako takiej gotowości do dalszego rejsu skierowała się w stronę Brestu. Czternastego czerwca o 20:27 (kwadrat marynarki AK 8975) z pomostu U 669 dostrzeżono czubki masztów samotnego statku, w kierunku którego niezwłocznie się skierowano schodząc dwadzieścia jeden minut później pod wodę z zamiarem jego zaatakowania. Po zidentyfikowaniu celu jako szwedzkiej jednostki Tunaholm odstąpiono jednak od wykonania ataku. W ciągu kolejnych siedmiu dni jeszcze dwukrotnie napotykano szwedzkie jednostki handlowe i tak: 15 czerwca o 00:27 w kwadracie AK 8951 statek o nazwie Balboa i 21 czerwca o 14:15 w kwadracie AK 8692 statek o nazwie Columbia. Pięć dni po ostatnim kontakcie 26 czerwca na U 669 odebrano pochodzącą z dowództwa depeszę o następującej treści:
Obsadzić jako nowe sektory ataku: U 271 AL 1799 – U 341 (Epp) AL 5289 – U 669 AK 8128 – U 592 (Borm) AK 3354 – U 667 (Schroeteler) AK 6957. Głębokość 80 mil morskich. Okręty na Północnym Atlantyku szczególnie uważać na nieprzyjacielskie lotnictwo oraz grupy z.o.p.”.
Dwa dni później 27 czerwca o godzinie 11:00 osiągnięto nakazaną w rozkazie pozycję, przystępując niezwłocznie do jej przemierzania w poszukiwaniu wroga. Trzeciego lipca w związku z kończonymi się zapasami paliwa przebywający aktualnie w kwadracie AK 8542 U 669 o godzinie 19:30 rozpoczął marsz w stronę bazy w St. Nazaire. Dwa dni później 5 lipca po wykryciu o 18:10 (kwadrat marynarki BD 6342) znajdującego się na kursie 295˚ nieprzyjacielskiego niszczyciela musiano schować się pod wodę wykonując alarmowe zanurzenie. Ponad godzinę później w związku z uzyskaniem przez hydroakustyka namiaru na zbliżającą się grupę jednostek nawodnych o 19:30 na polecenie Kurta Köhla wysterowano okręt na peryskopową, dzięki czemu zidentyfikowano kontakt jako płynący w eskorcie trzech niszczycieli okręt liniowy. Podjęta niezwłocznie przez Köhla próba zaatakowania pancernika została jednak udaremniona przez intensywne zygzakowanie celu. Siódmego lipca przebywający aktualnie w kwadracie BE 4817 U 669 o godzinie 12:10 spotkał się z dowodzonym przez Borma U 592 od którego to Köhl otrzymał polecenie wspólnego marszu przez Biskaje do bazy w St. Nazaire. Sześć dni później 13 lipca o 08:46 (kwadrat marynarki BF 5871) w związku z dostrzeżeniem na kursie 300˚ wystającego z wody peryskopu nieprzyjacielskiego okrętu podwodnego oba U-booty zmieniły swój dotychczasowy kurs wystawiając przeciwnikowi swoje rufy. Pomimo wykonania tego manewru nieprzyjaciel cztery minuty później w kierunku U 669 i U 592 wystrzelił salwę sześciu torped, który szczęśliwie dla nich przeszły bokiem. Tego samego dnia o 19:45 osiągnięto punkt Pt. 438, gdzie spotkano się z oczekującą na oba U-booty eskortą, w towarzystwie której rozpoczęto ostatni etap marszu. O 21:40 w odległości 500 metrów od sterburty U 669 detonowała mina denna nie czyniąc na szczęście na nim żadnych szkód. O 23:35 po osiągnięciu punktu Tonne 1 wszystkie jednostki stanęły na kotwicy, spędzając tak nadchodzącą noc. Następnego dnia o 06:30 podniesiono kotwicę kierując się w stronę prowadzącej do/z St. Nazaire śluzy. O 08:05 U 669 zacumował w bazie, kończąc trwający siedem tygodni patrol (49 dni), w trakcie którego przepłynął 5.376,7 mili morskiej na i 1.279,1 mili morskiej pod powierzchnią.

25.07.1943 przebywający na urlopie w kraju BtsMt Erich Bergner poniósł śmierć w trakcie pierwszego z serii alianckich nalotów na port i miasto Hamburg.

Patrol 2 (29.08.1943 – 06.09.1943)
29.08. U 669 pod dowództwem Kurta Köhla wraz z U 405 (Hoppmann) i U 368 (Albrecht) oraz w towarzystwie przerywacza zagród minowych o 17:30 opuścił St. Nazaire, by zgodnie z otrzymanym poleceniem w ramach operacji Kiebnitz podjąć z brzegu Zatoki Św. Wawrzyńca zbiegłych z położonego na terytorium Kanady obozu jenieckiego Camp 30 w Bowmanville oficerów U-bootwaffe wśród których byli m. in. Otto Kretschmer i Horst Elfe. O 23:18 po osiągnięciu punktu Pt.438 przerywacz zawrócił do bazy zaś pieczę nad trzema jednostkami przejęły okręty eskorta zewnętrznej, w towarzystwie których skierowały się one następnie w stronę pozycji Morgennebel. Następnego dnia po osiągnięciu kwadratu BF 9122 pomiędzy godziną 07:30 a 10:00 przeprowadzono próbne zanurzenie, podczas którego wykryto na U 669 usterki, które zmusiły Kurta Köhla do powrotu do bazy wraz z mającym podobne problemy U 405. Pierwszego września o 09:30 przybyto do St. Nazaire, które po zakończeniu napraw opuszczono o 18:00 następnego dnia z poleceniem skierowania się do kwadratu BE 8680. Ponieważ w nakazanym czasie U 669 nie nadał do dowództwa zwyczajowego meldunku po przejściu przez Biskaje te uznało go za zaginiony z nieznanych przyczyn po dacie 8 września.

Uwagi:
a.) Zaginięcie okrętu przeżył jeden członek załogi – Masch. Wilhelm Müller, który przed ostatnim patrolu trafił do szpitala w celu usunięcia kamieni żółciowych.
b.) Według poprzedniej wersji dotyczącej końcowych losów U 699 to uważno, że dnia 7 września na północny – zachód od Cape Ortegal (pozycja 43.36N, 10.13W) padł on ofiarą ataku kanadyjskiego bombowca Wellington należącego do 407 Sqn RACF. W rzeczywistości kanadyjska maszyna wykonała bezskuteczny atak na U 584.

Członkowie załogi U 669 uznani za zaginionych po dacie 08.09.1943 r. (w kolejności alfabetycznej):
NAZWISKO IMIĘ RANGA ROK UR. MIEJSCE UR.
Balbierz, Anton MtrGfr.A. 30.01.1924
Barsuhn, Helmut MtrGfr 21.04.1923
Berenbruch, Friedrich Lt.z.S. 27.07.1921
Bliemel, Heinrich MtrOGfr 26.03.1924
Brinkkötter, Egon-Wilhelm MtrGfr 21.01.1925
Buck, Eugen MtrGfr 05.06.1924
Bulach, Rudolf StOStrm 28.04.1914
Csar, Josef MtrGfr 16.02.1925
Dischinger, Josef OMaschMt 26.05.1918
Engmann, Heinz FkOGfr 19.07.1923
Enzmann, Rolf MaschOGfr 15.08.1923
Felber, Gerhard MaschOGfr 11.11.1923
Geyer, Werner FkMt 28.04.1917
Hänsch, Rudolf MaschMt 09.02.1920
Hasse, Heinrich OMaschMt 30.10.1916
Herberg, Karl MtrGfr 13.12.1924
Höing, Heinrich MechGfr 15.02.1924
Kasperski, Herbert MaschGfr.A. 24.11.1924
Kindler, Adolf MechGfr.A. 20.09.1924
Klonz, Gottfried OMaschMt 31.07.1920
Köhl, Kurt-Walter OLt.z.S.d.R. 04.02.1912 Konstanz
Kuhn, Friedrich-Andreas MaschGfr.A. 27.10.1923
Lehmann, Joachim MechGfr 04.04.1924
Lembert, Josef MaschGfr. 17.10.1923
Liebs, Helmut MaschOGfr 16.02.1921
Liersch, Alfred MaschOGfr.A. 10.07.1921
Marx, Werner OMasch 07.11.1914
Maus, Eduard Mtr.I 30.07.1922
Meier, Walter MtrGfr 23.05.1925
Morgenstern, Armin Lt.ing. 15.12.1920
Neumann, Gerhard MechMt 07.02.1915
Nonnenbroich, Eduard MaschOGfr 18.01.1922
Osterroth, Heinrich OMasch 11.08.1914
Pickel, Karl MaschOGfr 08.10.1922
Pochstein, Heinz MaschGfr. 01.04.1925
Pötzsch, Heinz MaschGfr. 13.09.1924
Rheinberger, Hermann Lt.z.S.
Roloff, Rudolf Lt.z.S. 28.02.1923
Schellhase, Paul MtrOGfr 20.03.1923
Scherpeltz, Karl-Heinrich MaschGfr. 03.12.1921
Schielke, Günther OBtsMt 18.12.1919
Schmidt, Otto MtrOGfr 07.05.1902
Schmidt-Rohlfing, Siegfried OFähnr.z.S.
Schneider, Georg MaschMt 27.09.1920
Schneider, Werner FkOGfr 31.08.1923
Schulz, Fritz MtrGfr 04.03.1922
Seidel, Erwin MtrGfr 09.06.1924
Sonnenberg, Helmut FkMt 12.02.1921
Specht, Richard OBtsMt 17.02.1920
Steinwender, Karl FkGfr 27.11.1924
Streitz, Karl MaschOGfr 25.08.1922
Teichmann, Horst MaschOGfr 23.05.1921
Tomschke, Walter SanMt 29.09.1921
Trantow, Lothar BtsMt 23.03.1918

Bibliografia:
http://uboat.net
http://www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 13 KTB U 661 - U 849
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U 669 Typ VIIC

Postprzez ted » 03.04.15, 18:21

Łukasz - aleś mi "prezent" :shock: sprawił - jeden z tych poległych Niemców na U 669 ma takie nazwisko jak ja :mrgreen: ! Ale ta "zbieżność" jest zapewne przypadkowa.
ted
Oberleutnant zur See
 
Tonaż: 287.000 BRT

Dołączył(a): 06.10.13, 20:35


Posty: 2 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości