1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-52 typ VIIB

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

U-52 typ VIIB

Postprzez Brodołak » 06.10.06, 10:48

U-52 Typ VIIB

Stocznia: F.Krupp Germaniawerft AG, Kiel-Gaarden
Nr zamówienia: 587
Zamówienie: 15.05.1937
Położenie stępki: 09.03.1937
Wodowanie: 21.12.1938
Wcielenie do służby: 04.02.1939
Nr pocztowy: M 13 400

Przebieg służby:
04.02.1939 - 31.08.1939 - 7 Flotylla U-bootów "Wegener", Kiel (szkolenie załogi/okręt bojowy)
01.09.1939 - 31.12.1939 - 7 Flotylla U-bootów "Wegener", Kiel (okręt bojowy)
01.01.1940 - 31.05.1941 - 7 Flotylla U-bootów, Kiel/St. Nazaire (okręt bojowy)
01.06.1941 - 31.03.1942 - 26 Flotylla U-bootów, Pillau (okręt szkolny)
01.04.1942 - 30.09.1943 - 24 Flotylla U-bootów, Danzig (okręt szkolny)
01.10.1943 - 21.10.1943 - 23 Flotylla U-bootów, Danzig (okręt szkolny)
22.10.1943? - Wycofany ze służby, następnie przeholowany do Kiel i przydzielony do 3 U-Bootlehrdivision.
03.05.1945 - Zatopiony w Kiel w ramach operacji Regenbogen.

Dowódcy:
04.02.1939 - 17.09.1939 - KL Wolfgang Barten
14.11.1939 - 19.03.1941 - OL ~ KL Otto Salman
20.03.1941 - 15.04.1941 - OL Helmut August Wilhelm Möhlmann
16.04.1941 - 09.06.1941 - KL Otto Salman
10.06.1941 - 06.07.1941 - KL Wolf-Rüdiger von Rabenau
07.07.1941 - 13.01.1942 - OL Walter von Freyberg-Eisenberg-Allmendingen
14.01.1942 - 24.07.1942 - OL Friedrich Mumm
25.07.1942 - 31.03.1943 - OL Hermann Rossmann
01.04.1943 - 22.10.1943 - OL Ernst-August Racky

Odbyte patrole bojowe: 8

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 13 (56.333 BRT)/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Patrol 1 ( 19.08.1939 - 17.09.1939)
19.08. U-52 pod dowództwem Wolfganga Bartena wypłynął z bazy w Kiel, by zgodnie z rozkazem zając pozycję na zachód od Wysp Brytyjskich. W razie wybuchu wojny Wolfgang Barten miał atakować nieprzyjacielską żeglugę. W dniu 21.08. U-52 nawiązał kontakt w kwadracie marynarki AN 4620 z jednym z U-bootów. Dwa dni później doszło do kolejnego spotkania tym razem w kwadracie marynarki AE 9284 z U-34 (typ VIIA). W dniu 03.09. Wolfgang Barten otrzymał z dowództwa depeszę o stanie wojny z Wielka Brytanią i Francją. Dnia 7 września U-52 otrzymał z dowództwa rozkaz powrotu do bazy. Następnego dnia Wolfgang Barten zaatakował nieprzyjacielski frachtowiec, ale wystrzelona torpeda eksplodowała zanim dotarła do celu. 10.09. U-52 spotkał się w kwadracie marynarki AL 0369 z bliźniaczym U-48 (typ VIIB). W dniu 17.09. U-52 wpłynął do bazy w Kiel, kończąc trwający ponad cztery tygodnie patrol, po którym okręt trafił do stoczni*.

20.02.1940 U-52 pod dowództwem Otto Salmana wypłynął z bazy w Kiel, by udać się do bazy na wyspie Helgoland, gdzie przybył 21.02.1940.

25.02.1940 U-52 pod dowództwem Otto Salmana wypłynął z bazy na wyspie Helgoland, by udać się do bazy w Wilhelmshaven, gdzie przybył tego samego dnia.

27.02.1940 U-52 pod dowództwem Otto Salmana wypłynął z bazy w Wilhelmshaven, by udać się do bazy na wyspie Helgoland, gdzie przybył tego samego dnia.

Patrol 2 (27.02.1940 - 04.04.1940)
27.02. U-52 pod dowództwem Otto Salmana wypłynął z bazy na wyspie Helgoland, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. W dniu 5 marca zmierzający na Atlantyk okręt Otto Salman otrzymał rozkaz udania się w pobliże norweskiego portu Bergen, gdzie miał za zadanie atakować nieprzyjacielskie siły inwazyjne, które chciałyby wysadzić desant w tym rejonie. Około lub po 20 marca U-52 otrzymał z dowództwa rozkaz udania się w pobliże Orkadów, gdzie miał atakować nieprzyjacielskie jednostki. Około 1 kwietnia Otto Salman otrzymał rozkaz powrotu do kraju. W dniu 04.04. U-52 wpłynął do bazy w Wilhelmshaven, kończąc trwający ponad pięć tygodni patrol.

Patrol 3 (07.04.1940 - 29.04.1940)
07.04. U-52 pod dowództwem Otto Salmana wypłynął z bazy w Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem wziąć udział w operacji "Hartmut", osłonie lądujących w Norwegii niemieckich wojsk. U-52 wraz z U-34 (typ VIIA), miał za zadanie odeprzeć ewentualny nieprzyjacielski desant w fiordzie Romsdals, położonym na południe od Trondheim. 20.04. Otto Salman otrzymał rozkaz udania się w rejon Szetlandów i Orkadów, gdzie miał atakować idące do i wracające z Norwegii nieprzyjacielskie statki i okręty. W dniu 29.04. U-52 wpłynął do bazy w Kiel, kończąc trwający ponad trzy tygodnie patrol.

Patrol 4 (08.06.1940 - 21.07.1940)
08.06. U-52 pod dowództwem Otto Salmana wypłynął z bazy w Kiel, by zgodnie z rozkazem operować rejonie Orkadów i oczekiwać na alianckie jednostki wycofujące się z Norwegii. Ponieważ w rejonie Orkadów U-52 nie napotkał żadnych celów został skierowany do Western Approaches. W okresie od 19 do 21 czerwca Otto Salman zatopił trzy statki:
- 19.06. - w kwadracie marynarki BF 5525, angielski frachtowiec The Monarch (824 BRT)
- 19.06. - w kwadracie marynarki BF 5589, belgijski statek pasażersko-towarowy Ville de Namur (7.463 BRT).
- 21.06. - w kwadracie marynarki BF 6783, fiński frachtowiec Hilda (1.144 BRT)
W dniu 02.07. U-52 potajemnie wpłynął do hiszpańskiego portu El Ferrol, gdzie z niemieckiego statku Max Albrecht pobrał paliwo. Dnia 14.07. Otto Salman zatopił w kwadracie marynarki BE 6556, grecki frachtowiec Thetis A. (4.111 BRT). Z powodu problemów z silnikami Diesla, Otto Salman zmuszony był przerwać patrol i wracać do bazy. W dniu 21.07. U-52 wpłynął do bazy w Lorient, kończąc trwający ponad sześć tygodni patrol.

Patrol 5 (27.07.1940 - 13.08.1940)
27.07. U-52 pod dowództwem Otto Salmana wypłynął z bazy w Lorient, by zgodnie z rozkazem w drodze do Niemiec, gdzie okręt miał przejść generalny remont, przeprowadzić ofensywny patrol na Północnym Atlantyku. W dniu 04.08. Otto Salman dwukrotnie zaatakował konwój HX-60 zatapiając trzy brytyjskie statki.
- w kwadracie marynarki AL 0344, frachtowce: Gogovale (4.586 BRT) i King Alfred (5.272 BRT)
- w kwadracie marynarki AL 0392, frachtowiec Geraldine Mary (7.244 BRT)
Kontratakujące po drugim ataku jednostki eskorty, poważnie uszkodziły okręt Otto Salmana. W dniu 13.08. U-52 wpłynął do bazy w Kiel, kończąc trwający dwa i pół tygodnia patrol.

Patrol 6 (17.11.1940 - 28.12.1940)
17.11 U-52 pod dowództwem Otto Salmana wypłynął z bazy w Kiel, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. W dniu 02.12. Otto Salman zaatakował w konwój HX-90 zatapiając w kwadracie marynarki AL 6558 dwa brytyjskie frachtowce Tasso (1.586 BRT) i Goodleigh (5.448 BRT) oraz uszkadzając trzeci**. Dnia 18.12. Otto Salman wraz z U-100 (typ VIIB) otrzymał z dowództwa rozkaz zbliżenia się i zaatakowania konwoju OB-259, wykrytego przez U-96 (typ VIIC). Mimo rozkazu U-52 nie był w stanie dopłynąć do konwoju. W dniu 28.12. U-52 wpłynął do bazy w Lorient, kończąc trwający prawie sześć tygodni patrol.

Patrol 7 (22.01.1941 - 24.02.1941)
22.01. U-52 pod dowództwem Otto Salmana wypłynął z bazy w Lorient, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. W dniu 04.02. Otto Salman zatopił w kwadracie marynarki AL 5132, marudera z konwoju OB-280, norweski frachtowiec Ringhorn (1.298 BRT). Dnia 10.02. U-52 zatopił w kwadracie marynarki AL 6269, marudera z konwoju OG-52, brytyjski frachtowiec Canford Chine (3.364 BRT). W dniu 24.02. U-52 wpłynął do bazy w Lorient, kończąc trwający ponad cztery tygodnie patrol.

22.03.1941 U-52 pod dowództwem Otto Salmana wypłynął z bazy w Lorient, do której powrócił następnego dnia***.

27.03.1941 U-52 pod dowództwem Otto Salmana wypłynął z bazy w Lorient, do której powrócił 31.03.1941***.

Patrol 8 (03.04.1941 - 01.05.1941)
03.04. U-52 pod dowództwem Otto Salmana wypłynął z bazy w Lorient, by w drodze do kraju, gdzie okręt miał być przeniesiony do szkolnictwa, odbyć ofensywny patrol na Północnym Atlantyku. W dniu 10.04. Otto Salman zatopił w kwadracie marynarki AK 2852, należący do konwoju OB-306, holenderski frachtowiec Saleier (6.563 BRT). Cztery dni później U-52 zatopił w kwadracie marynarki AK 3342, belgijski statek pasażersko-towarowy Ville de Liege (7.430 BRT). W dniu 01.05. U-52 wpłynął do bazy w Kiel, kończąc trwający ponad cztery tygodnie patrol.

Uwagi:
a.) W 1942 roku podczas rejsów po Bałtyku na pokładzie U-52 przeprowadzano testy autożyra firmy Focke-Achgelis typu FA 330 o nazwie "Bachstelze". Na czas testów na U-52 była zamontowana platforma startowa i wodoszczelny pojemnik dla złożonego autożyra podobnie jak później w jednostkach typu IX D2.
b.) Wrak U-52 został w latach 1946 -47 wydobyty i pocięty na złom.

Przypisy:
* W grudniu U-52 po skończonym remoncie miał wyjść na patrol, ale w oleju smarowym wykryto piasek i okręt musiał ponownie trafić do stoczni na remont silników.
** Według www.ubootwaffe.net statkiem tym był brytyjski frachtowiec Dunsley (3.862 BRT)
*** Prawdopodobnie były to nieudane z powodu awarii dwie próby wyjścia na patrol.

Bibliografia:
http://uboat.net
http://www.ubootwaffe.net
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
Blair Clay "Hitlera Wojna U-bootów" tom I
Trojca Waldemar "U-bootwaffe 1939-1945" tom I
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 1 gość