1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-49 Typ VIIB

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 2 • Strona 1 z 1

U-49 Typ VIIB

Postprzez Brodołak » 20.12.07, 08:12

U 49 Typ VIIB

Stocznia: F.Krupp Germaniawerft AG, Kiel-Gaarden
Numer zamówienia: 584
Zamówienie: 21.11.1936
Położenie stępki: 15.09.1938
Wodowanie: 24.06.1939
Wcielenie do służby: 12.08.1939
Numer pocztowy: M 06 383

Przebieg służby:
12.08.1939 - 31.10.1939 - 7 Flotylla U-bootów Wegener, Kiel (szkolenie załogi)
01.11.1939 - 31.12.1939 - 7 Flotylla U-bootów Wegener, Kiel (okręt bojowy)
01.01.1940 - 15.04.1940 - 7 Flotylla U-bootów, Kiel (okręt bojowy)
15.04.1940 - Zatopiony w pobliżu Narwiku (pozycja 68.53N, 16.59E) przez brytyjskie niszczyciele HMS Fearless i HMS Brazen.

Dowódcy:
12.08.1939 - 15.04.1940 - OL ~ KL Kurt von Gossler

Liczba patroli: 4

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 1 (4.258 ton)/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

O 12 sierpnia 1939 do 31.10.1939 na U 49 odbywało się szkolenie załogi i tak m.in. w okresie od 28 sierpnia 1939 do 4 września 1939 prowadzono na okręcie ćwiczenia z użyciem broni torpedowej i artyleryjskiej.

Patrol 1 (09.11.1939 - 29.11.1939)
09.11. U 49 pod dowództwem Kurta von Gosslera wypłynął o godzinie 23:00 z bazy w Kiel, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku (obszar na zachód od Irlandii). W związku z fatalnymi warunkami pogodowymi na Północnym Atlantyku, Kurt von Gossler podobnie jak inni operujący w tym rejonie dowódcy otrzymał rozkaz udania się na spokojniejsze wody w rejonie Płw. Iberyjskiego. Od 15 listopada U 49 wraz z U 41, U 43 operował przeciwko wykrytemu przez U 53 konwojowi 27-KS. Cztery dni później Kurt von Gossler zatopił o godzinie w 12:19 w kwadracie marynarki BF 4445 należący do brytyjskiego armatora Chellew Navigation Co Ltd z Cardiff frachtowiec Pensilva (4.258 ton). Zatopiony statek został dostrzeżony przez U 49 już o godzinie 09:35 jednak przeprowadzone o godzinach 11:15 i 11:24 ataki na skutek defektów torped okazały się nieskuteczne. Meldunek o tych problemach wraz z raportem o zatopieniu statku zostały jeszcze tego samego dnia przesłane dowództwu. Następnego dnia Kurt von Gossler nawiązał kontakt z konwojem 27-KS, ale z powodu defektów torped i pudeł nie zdołał zatopić żadnej jednostki. Kontratakujące okręty eskorty -niszczyciele HMS Echo i HMS Wanderer wykryły i zaatakowały okręt Kurta von Gosslera, który w ucieczce przed bomami głębinowymi zszedł na głębokość 170 metrów. U 49 przetrwał kontratak nieprzyjacielskich jednostek, ale na skutek ataków bombami głębinowymi uszkodzeniu uległy m.in. peryskop i dziobowe wyrzutnie torped. Po wynurzeniu Kurt von Gossler zameldował o przebiegu ataku oraz o uszkodzeniach dowództwu, które wobec osłabienia siły ofensywnej jednostki nakazało mu przerwać patrol i wracać do bazy. W dniu 29.11. U 49 wpłynął o godzinie 06:45 do bazy w Kiel, kończąc trwający prawie trzy tygodnie patrol.

Patrol 2 (29.02.1940 - 05.03.1940)
29.02. U 49 pod dowództwem Kurta von Gosslera wypłynął o godzinie 07:00 z bazy w Kiel, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę na Północnym Atlantyku. Z powodu choroby dowódcy U 49 musiał przerwać patrol i w dniu 1 marca wpłynął do bazy na wyspie Helgoland. W czasie kuracji dowódcy okręt pod dowództwem I WO w dniu 2 - 4 marca odbywał w pobliżu wyspy Helgoland ćwiczenia zanurzania. Po zakończeniu ćwiczeń U 49 udał się do bazy w Wilhelmshaven, gdzie przybył o godzinie 14:04 w dniu 5 marca.

Patrol3 (11.03.1940 - 29.03.1940)
11.03. U 49 pod dowództwem Kurta von Gosslera wypłynął o godzinie 14:25 z bazy w Wilhelmshaven, by zgodnie z rozkazem w rejonie Szetlandów i Orkadów atakować nieprzyjacielskie jednostki udające się w kierunku wybrzeży Norwegii. Pod koniec marca w związku ze zbliżającą się inwazją na Danię i Norwegię Kurt von Gossler podobnie jak i inni dowódcy U-bootów przebywający na patrolach otrzymał z dowództwa rozkaz powrotu do bazy w celu uzupełnienia zapasów. W dniu 29.03. U 49 wpłynął o godzinie 13:38 do Wilhelmshaven, kończąc trwający ponad dwa i pół tygodnia patrol.

Patrol 4 (03.04.1940 - 15.04.1940)
03.04. U 49 pod dowództwem Kurta von Gosslera wypłynął o godzinie 13:25 z bazy w Wilhelmshaven, by wziąć udział w operacji "Hartmut", osłonie lądujących w Norwegii niemieckich wojsk. Zalakowane rozkazy dotyczące udziału U 49 w tej operacji zostały otwarte w dniu 06.04. Według nich Kurt von Gossler miał za zadanie operować w rejonie Narwiku. W dniu 9 kwietnia U 49 zameldował dowództwu o trzykrotnych kontaktach z nieprzyjacielskimi jednostkami: raz o godzinie 15:35 z trzema pancernikami, drugi raz o godzinie 16:48 z krążownikiem liniowym, krążownikiem lekkim i dwoma niszczycielami i trzeci raz o godzinie 18:05 z krążownikiem lekkim. Następnego dnia Kurt von Gossler nawiązał o godzinie 01:59 kontakt z dwoma dużymi nieprzyjacielskimi krążownikami, który utrzymywany był do godziny 02:29 płynęły z dużą prędkością. W dniu 12 kwietnia U 49 otrzymał polecenie zajęcia pozycji w Vaagsfjordzie. Następnego dnia Kurt von Gossler nawiązał o godzinie 11:54 kontakt z nieprzyjacielskim krążownikiem, który utrzymywał do godziny 13:30. Tego samego dnia o 15:29 U 49 nawiązał przelotny kontakt z grupą nieprzyjacielskich okrętów złożoną z pancernika, lotniskowca i 2 lekkich krążowników. W dniu 15 kwietnia okręt Kurta von Gosslera płynący na powierzchni w pobliżu wyspy Andorji został zauważony przez norwegów, którzy meldunek o kontakcie przekazali dowództwu regionu a te z kolei poinformowało o tym fakcie Brytyjczyków. Ci wiedząc o przebywającym w tym rejonie wrogu, wysłali ze zbliżającego się w rejon Narwiku konwoju dwa niszczyciele HMS Fearless i HMS Brazen. Brytyjskie jednostki po przybyciu na miejsce kontaktu nawiązały kontakt z U 49. HMS Fearless zaatakował jako pierwszy zrzucając serię pięciu bomb głębinowych, których eksplozje spowodowały na jednostce von Gosslera zgaśnięcie światła i liczne drobne uszkodzenia. Dowódca U 49 pamiętając atak bombami głębinowymi jaki miał miejsce podczas pierwszego patrolu myśląc, że los okrętu jest przesądzony wydał rozkaz wynurzenia i zatopienia jednostki. Zaraz po pojawieniu się na powierzchni U 49 został ostrzelany przez niszczyciele. W czasie kiedy załoga opuszczała U 49 dowódca wraz z podoficerem pakowała do worków tajne dokumenty, które po obciążeniu miały zostać wyrzucone za burtę. Dowódca HMS Fearless widząc całą tą scenę chcąc nie dopuścić do wyrzucenia worka za burtę rozkazał ostrzelać pomost U-boota. Chroniąc się przed ostrzałem Kurt von Gossler wraz z pomocnikiem zgubili worek, który później został wyłowiony przez szalupę z jednego z niszczycieli. Po zatonięciu U 49 (kwadrat marynarki AG 1116) brytyjskie jednostki podniosły z wody 41 rozbitków. Jeden członek załogi zmarł na skutek obrażeń.

Uwagi:
a.) W dniu 3 marca 1993 roku wrak U 49 spoczywający na głębokości 300 metrów został zlokalizowany przez norweski okręt podwodny HNoMS Skolpen.

Członkowie załogi U 49 wzięci do niewoli
Ackermann ? OMaschMt ?
Adam Fritz MaschOGfr ?
Baldauf Albert MechGfr ?
Baudrexel Ludwig MaschGfr ?
Bennighoff-Luhl Alfred Lt.z.S ?
Berg Willi OMaschMt ?
Biewer Felix StOMasch ?
Blume Willi OFkMt ?
Caldeweyer Hans OLt.z.S ?
Caspar Rudolf OMechMt ?
Dietz Eduard MechOGfr 13.08.1920
Eberhard Hans OBtsMt ?
Forker ? MaschHGfr ?
Freundt Hans MaschOGfr ?
Gallein Georg OBtsMt 15.12.1914
Gehmlich ? FkMt ?
Gossler von Kurt KKapt 21.09.1905
Götte Robert MaschOGfr ?
Herbrand Karl OMaschMt ?
Herrmann ? MaschOGfr ?
Jakobs Walter OStrm ?
Junker Michael MtrGfr ?
Kampe Friedrich MechOGfr ?
Kühn ? MtrGfr ?
Kurzweg ? MaschGfr ?
Kutsch Heinz MaschOGfr ?
Melzer Hans MaschOGfr ?
Michel ? OMaschMt ?
Morlock Walter FkMt 04.09.1914
Müller Otto MtrOGfr ?
Neumann Heinrich Btsm ?
Nottbrock Wilhelm OStrm ?
Pedack Fritz OStrm ?
Popp Georg OLt.ing ?
Rathenow Fritz OMaschMt ?
Schmalz ? MtrGfr ?
Schminke ? OGfr ?
Schnell Paul MtrHGfr ?
Schurmann Erich FkGfr ?
Skaruppe Wilhelm OMasch ?
Steinmann ? MaschGfr ?

Członkowie załogi U 49 polegli w dniu 15.04.1940:
Lölsberg Wilhelm MaschOGfr 01.11.1918


Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.uboatarchive.net/BDUKTB.htm
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 3
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.769.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U-49 Typ VIIB

Postprzez quarvus » 30.06.18, 15:06

Brodołak napisał(a): W dniu 15 kwietnia okręt Kurta von Gosslera płynący na powierzchni w pobliżu wyspy Andorji został zauważony przez norwegów, którzy meldunek o kontakcie przekazali dowództwu regionu a te z kolei poinformowało o tym fakcie Brytyjczyków. Ci wiedząc o przebywającym w tym rejonie wrogu, wysłali ze zbliżającego się w rejon Narwiku konwoju dwa niszczyciele HMS Fearless i HMS Brazen.


Był to konwój NP-1, w składzie którego płynął polski transportowiec "Batory".
7 kwietnia 1940 roku "Batory" w Glasgow zaokrętował 1600 brytyjskich żołnierzy i stanął koło Greenock, czekając na sformowanie się konwoju. W skład konwoju wiozącego brytyjską część korpusu ekspedycyjnego do północnej i środkowej Norwegii weszły jeszcze polski "Chrobry" i ogromny "Empress of Australia" oraz dwa dalsze transportowce. Osłonę konwoju zapewniała eskadra admirała Laytona w składzie dwóch krążowników lekkich "Manchester" i "Birmingham" oraz niszczycieli. Konwój wyruszył w nocy z 9 na 10 kwietnia via Scapa Flow, gdzie dołączyła dodatkowa osłona z Home Fleet obejmująca pancernik "Valiant", krążownik plot. "Cairo" i kilka dalszych niszczycieli. 14 kwietnia konwój NP-1 podzielił się na grupy, które miały wyokrętować oddziały brytyjskie w Namsos i Narviku. Grupa "narvicka" składała się z "Batorego" i dwóch transportowców w osłonie pancernika "Valiant" i 9 niszczycieli, ale z powodu trwających walk o Narvik skierowała się na północ od Lofotów do Harstad, na redzie którego czaił się U49.
Kapitan "Batorego" Edward Pacewicz widział jeńców z tego u-boota ("w ilości 41-43"), o czym raportował zarządowi biura armatora (GAL), ale bez podania szczegółów - czy widział ich na okręcie brytyjskim, czy w Harstad.

Na podstawie: Jerzy Pertek, Królewski statek "Batory", Wyd. Morskie, Gdańsk 1975, s. 73-75.
quarvus
Leutnant zur See
 
Tonaż: 118.000 BRT

Dołączył(a): 14.12.07, 12:07
Lokalizacja: Poznań


Posty: 2 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

cron